Luleå HF

SHL · 117881 inlägg · 891 ämnen

Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Sv: Luleå Hockey 2012-2013: Vägen mot SM-GLUDet!

Jag har ju inte sett Pölsan på länge men väldigt överraskande att se hur tama de är idag. Kommer inte ihåg att jag sett en så blek Pölsa på hur länge som helst.

En förklaring kan förstås vara att de har Rahm i mål. Han verkar ju duktigt otränad och ger returer som man inte sett i Elitserien på många år. 

Pölsan är ju faktiskt svenska mästare vilket man har svårt att tro men se där hur betydelsefullt det blir när man tappar några riktigt viktiga spelare. De som är kvar i Pölsan i år ser idag ut att vara typ hälften så bra som i fjol, mest av allt som följd av att de inte kämpar alls som man är van vid sitter innanför dräkten på en Pölsa.

Visst går det att tappa en ledning med 4-1 men det känns alldeles omöjligt idag. Luleå är svåra att måla på och besegra, och Pölsan har inte visat något som kan få en att tro att de kan skärpa sig och komma igen. Inte ens om de får in 4-2 snabbt i tredje kan jag tro att det blir minsta lyftning på laget. 

Efter att ha skrivit det blir jag liiiite nervös, eftersom det är just Pölsan vi talar om. Vore det Röglarna skulle det vara helsäkert.

Men Pölsans försvarspel är på Harjunivå rakt igenom. D v s de låtsas agera men gör det aldrig på riktigt. Så "spelade" ju Harju i Luleå hela fjolåret och inte oväntat gör han det hos Pölsan nu också. Kan det vara Harjueffekten som fått Pölsan att tappa stilen? 

Lite förvånande att pölsorna lagt bort pölsahockeyn så totalt; det verkade ju som att tommyjonsson hade full koll över alla gubbar förut. Men det är klart; om inte ens Jonas Rönnquist fick Harju att spela försvarshockey och lagspel lär ju knappast jonsson lyckas med det.

Lite elak mot Harju kanske, men allvarligt talat var jag riktigt besviken på honom i Luleå ifjol. Han passade utmärkt i den hockey som Övertorneå Connection fick spela, men i modern hockey numera är han tveksam.

5-1 nu:-) Pölsan har plockat ut Rahm och satt in Honken men Luleå bara fortsätter:-)

Jesper Jonsson: He he, det var för härligt:-) Asplöven mobiliserar!

Kommentatorn är för härlig: Luleå leker nu totalt med Pölsan och kommentatorn drar slutsatsen att "Brynäs behöver ett mål nu för att få vittring i matchen".

Ojoj. Amatörernas afton.

Sven.Savage: Trevlig lörda kamrater, har skickat frugan på livehokky och sitter själv framför tv/dator för att se hemmamatch, lite konstigt känns det allt Wink

Och vad händer då... bl.a 3-0 i omöjliga andra för att i början av 3e snidas in 5-1!? NU har vi i alla fall 3 pinnar kan jag lova!

Pölsan orkar ingenting nu förstås. Olle blir helt frispelad framför Honken men får inte in den. Kommentatorn vågar tycka att "6-1 där och jade nog inte vågat tro på att Brynäs skulle kunna vända på det här"....

Vad brukar han kommentera? Innebandy?

Sven.Savage: Du ser väl att vi gett upp?

björn power: Yep, visst är det härligt, Tony:-) 

Efter allt dravel i flera år mot Pölsan att få krossa dem så rejält. Underbar lördag:-)

Men det jag gillar allra mest idag - mot en Pölsa helt utan självfötroende - är att Klasen-Pyörälä börjar få ihop sitt lir:-) Detta kan innebära att Luleås offensiv, målande och PP växer rejält! Och då får säväl HV som Schtaan passa sig!

Zappaholic: Javisst. Alla ser det. Bara kommentatorn som inte förstått det. 

Mot dagens Luleå fungerar bara att jobba hårt och Pölsan har inte gjort det. Efter 2-1 hade Pölsan väl tappat tron och efter 3-1 gav man nog upp. Nu i tredje skiter ju Pölsan fullständigt i matchen och vill bara få tiden att gå, struntar om det blir tvåsiffrigt.

Ha ha ha ha ha....

Pölsan har Powerplay och Luleå går till anfall och spelar ut Pölsan med avslutning att landslagsjanne drar in ett janneslagskott 7-1!

Och nu kontrar två lulespelare igen - fortfarande i 4 mot 5 - och får fram ett friläge där det borde varit mål igen, ha ha ha:-)

Sven.Savage: Hallåååå Sven, du inser väl att det är skillnad att möta ett uselt Brynäs än att möta HV eller SAIK ;-)

Jag ser utskåpningen som något positivt...nu ser ledningen för laget det vi alla andra sett under lång tid. Laget håller inte måttet.

1.44 kvar. Luleå leder med 7-1 och får PP:-)

Klasen-Pyörälä får chansen igen, läge för 8-1.

Faktum är att efter den match vi sett har 20-1 legat närmare än 7-2....

Sven.Savage:frallan 8-1

Zappaholic: Jovisst. Den här hockeyn presterar Luleå om de tillåts det. Men alla lag vet ju att de måste kämpa hårt mot Luleå och vi tillåts aldrig detta.

Dagens resultat är förstås till 99% beroende av att Pölsan inte alls fungerar. 

Men det jag är glad över är att Linus Klassen-Mika Pyörälä börjar komma loss. De här två kan lyfta Luleå mycket högt även mot lag som HV och Schtaan.

Sven.Savage: Snygg-Mats skämmer ut sig, alldeles i onödan också.

Och där kommer ytterligare en sak som jag velat se.

Förspelet är följande. Luleå leder med 8-1, 10 sekunder kvar av matchen. Då sätter Snygg-Mats in en riktigt ful grej på luleåspelare som sår en meter från sarg och från blind side får ta emot en 10 skär hastighet Lavander tackling med armbågarna mot huvudet. 

Något enormt jävla fult av Mats Lavander alltså, hur in i helvete kom han på att göra det där.

Men här kommer det jag gillade.

Ett par lulespelare småbultar på Lavander efter det där, men inte Fredrik Svensson. Han åker runt spelarna och letar upp Mats och när han fått tag på honom slår han två raka högrar i ansiktet på Mats. OCH JAG ÄLSKAR DET! Mats inser att han gått på pumpen - hamnat i slagsmål med Elitseriens vassaste kämpe - och kan inte annat än att greppa sig fast vid Fredrik och slänga sig ned på isen med Fredrik för att slippa slåss.

Det där gillade jag! Den som gör något fult på en lulespelare ska känna till att då har vi Fredrik som kan säga ifrån. Det var en härlig markering!

Zappaholic: "...skillnad att möta ett uselt Brynäs än att möta HV eller SAIK...".

Faktum är att AIK inte alls dominerat mot oss. Vi har en vinst på sudd, de har en vinst på sudd efter mycket bra matcher med väldigt bra insatser från båda sidor. Allmänt vill jag mena att Luleå varit starkare än Schtaan men de har haft effektivare skyttar när de fått chans. Men lossnar det framåt för oss blir det svårt för Schtan.

HV är svårare. Visserligen har vi lyckats bättre resultatmässigt - vann nere i Jönköping med 0-2 och har 1-1 plus PP med 13 minuter kvar av den avbrutna matchen. Men sett till matchbilden har det varit perioder då HV varit riktigt bra och det varit svårt för oss att hinna med och ens få låna puck. När HV går som allra bäst känns de riktigt starka, men de har 1-2 mycket bra femmor och att leva en hel match på bara det är inte tryggt för HV. Speciellt eftersom Luleå har att riktigt bra försvar och bra målvakter. Ju längre vi är med i match, desto farligare blir vi. Och om vårt PP lossnar kan det bli farligt för HV som inte sällan spelar lite småfult.

Hm, intressant läge i serien. Nyss hade ju Schtaan och HV gått loss, nästan 10p före Luleå.

Men här har vi läget i detta nu:

1 HV 71 24 22 52
2 Skellefteå AIK 25 36 51
3 Luleå HF 25 20 48
4 Färjestads BK 26 18 45
5 Linköpings HC 25 2 42
6 Brynäs IF 26 -17 39
7 MODO Hockey 25 -3 38
8 Frölunda HC 25 -8 32
9 Växjö Lakers HC 26 -13 30
10 Timrå IK 26 -13 28
11 AIK 24 -21 26
12 Rögle BK 25 -23 22

Till det kommer MooDoo som har 2-0 på Rögle redan och säkert vinner komfortabelt.

Och i morgon HV-Schtaan samt Gnaget-Pungen. 

Följt av tisdagsmatchen då vi i Delfinen ska fördela hela sex poäng mellan oss och HV efter typ 73 minuters hockey, om det inte blir suddar. Vi kan ju tappa alla de sex poängen - men vi kan också ta 6 poäng då. Det kan betyda mycket för ställningen i serien - Luleå har faktiskt en liten chans att vara förbi HV efter tisdagens match.

Annat kuligt är att Växjö, Timrå och Gnaget är på god väg att få kontakt med Värsta Köplustan. Har svårt att se att Lustan kan försvara sin plats ovan strecket nu när de jagande börjat få vittring. Och åker Lustan under kommer de säkert att tappa mer och bli ännu sämre.

Härliga dagar framför oss:-)

Sven.Savage: Ett ljudsystem som var paj och man skippa tramset med björngap, vips blev det old school hockey med både mål och slagsmål. Det var bara träbänkarna och tomteblossen som saknades.

Det trista var ju att Fredde vek ned sig mot Lavander när han skulle fixa Gordie Howe hattrick, han hade ju klarat av dom svåra sakerna som mål och ass.

Lindberg Råkkar: He he, det måste ha varit härligt att vara med. Och känslan efter match att vandra över bron in mot stan för att klämma pilsner och diskutera match:-) 

Fast Fredde gjorde väl sin del av det. Han hade ju inte varit med i situationen men tog sig dit, rundade/flyttade på folk och när han fick tag på Snygg-Mats grep han tag på honom med vänster arm och slog omedlbart två raka högrar i ansiktet på honom. Varpå Mats, för att slippa få mer stryk, bara klängde sig på Fredrik med 100 kg och drog ned båda till isen. 

Hade det funnits domare på plats skulle Fredriks Howe suttit. Nu fanns ju inte det utan bara en zebra vid namn Molgan.

Hm, en intressant fundering när det gäller lagens form kan vara att nu, när vi nästan spelat halva serien, kollar hur lagen presterat från omgång 14 och framåt. D v s den andra kvarten av serien. 

Sätter man ihop en tabell för det och ändrar ordningen efter hur många pinnar per match för att kompensera för att vissa spelat fler matcher (jag lägger in MooDoos vinst mot Rögle som snart är klar):

1 Skellefteå AIK 12 27
2 HV 71 12 25
3 Luleå HF 13 26
4 Färjestads BK 13 23
5 Växjö Lakers HC 13 22
6 Linköpings HC 12 20
7 AIK 11 14
8 Frölunda HC 12 15
9 MODO Hockey 13 16
10 Timrå IK 13 14
11 Rögle BK 13 12
12 Brynäs IF 13 11

Att Schtan, HV och Luleå toppar är ju väntat och att Warulfven hänger på därefter är också känt.

Men kolla vilket lag som är femte bäst i elitserien under andra kvarten: Växjö Lakers! Ganska imponerande, eller hur?

Likaledes imponerande, om än inte oväntat, är att Pölsan är allra sämst senaste kvarten. 

Nu återstår ju halva serien men som det nu ser ut skulle man tippa att HV, Schtan, Luleå, Warulfven och Pungen är helt säkra till slutspel.

När det gäller de tre övriga lagen talar ju mycket för att Växjö Lakers kommer att fixa det också.

Två platser kvar därefter och vilka lag kan ta dessa?

Pölsan? MooDoo? Köplustan? Timrå? Gnaget?

Hm, MooDoo tror jag på, även om de hade en lång formgrop tidigare, men nu tror jag de fixar det. 

Sedan har vi bara en plats till. Den BORDE ju vara Pölsans, men då krävs det ju att de skärper sig och ikväll visade de inget som tyder på att de kan göra det. 

Det kan bli lite intressant framåt våren. Även om Rögle tappar fotfästet och börjar förbereda sig för kvalserien, finns det möjligheter att Pölsan, Lustan, Timrå och Gnaget kan få slåss om plats 8-11 dvs där ett lag får slutspel, ett lag får spela kval. Det kan bli kul. Tänk om Lustan eller Pölsan hamnar i ett kval som innehåller bl a Djurgården. Det kan bli kuuuulöigt.

Intressant att skåda framåt nu.

Innan vodkauppehållet gick ju Luleå riktigt bra, var ute på en roadtrip och tog pinnar överallt. 

Sedan kom uppehållet, och som vanligt drabbar det Luleå. 

Skellefteå AIK  -  Luleå HF 4-3 OT

Luleå HF  -  Linköpings HC 0-1 OT

Luleå HF  -  AIK 3-2 OT

Färjestads BK  -  Luleå HF 4-0

Rögle BK  -  Luleå HF 1-2

Vi började ju med en fantastiskt fin match mot Schtaan, som vi förlorade fast vi var nog värda vinst. Sedan lite blandat följt av att vi blev puvriserade av Warulfven och sedan vann på flyt mot Rögle efter att ha missat alla målchanser vi tog fram.

Nu kommer ju ett nytt skede, som började imponerande mot Pölsan genom 8-1. Även om det väsentligen berodde på att Pölsan var helt under isen.

De här matcherna går innan nästa vodkauppehåll i december:

Luleå HF  -  Brynäs IF 8-1

Luleå HF  -  HV x 2

Linköpings HC  -  Luleå HF

Luleå HF  -  Timrå IK

Luleå HF  -  Frölunda HC

Luleå HF  -  Skellefteå AIK

MODO Hockey  -  Luleå HF

dvs 5 av 7 matcher hemma innan uppehållet börjar 8 december och pågår till annandag jul.

Rätt intressanta matcher alltså, inklusive H hemma om 6 poäng och också Schtaan hemma. 

Det som är extra spännande är att för varje match som går desto större möjlighet att Klasen-Pyörälä kommer igång ordentligt vilket borde förbättra vår målproduktion och kanske ger oss en riktigt fin PP-uppställning vilket kan bli guld värt.

Redigerad kommentar

Grattis! Ser att ni haft kalas :)

Sven.Savage: Blev ju en lyckad eftermiddag i Coop minsann! Äntligen fick Frallan göra mål kanske det lossnar för honom nu.
Olle och Koivisto ser ut att tagit sig ur formgropen nu, ser lovande ut.

horcoff: Tackar! Efter att ha förlorat fem gånger i rad mot Pölsan hemma satt det riktigt skönt.

Men man är förstås glad med respekt. Jag skulle t ex aldrig tänka mig att gå in på Pölsans sida idag. Hade de vunnit med ett mål kunde jag grattat bara, men efter detta håller man sig borta. Jag har varit i samma läge, jag vet hur det är.

I samma anda kan man diskutera matchslutet. Pölsans spelare påstår, enligt journalister, att Snygg-Mats överfall på Robin Jacobsson berodde på att Frallan gjorde pumpen efter 8-1.

Det köper jag inte.

Sådant är bara en jävla bortförklaring för att man skäms att man varit så usla att man vill straffa någon. Men ska någon straffas borde de straffa sig själva. Pölsorna borde satt hjärnskakning på varandra i stället, typ som i Life of Brian när självmordspatrullen anfaller och suiciderar.

Man får bara fira fram till 5-1, för det har vi bestämt, säger en Pölsa.

Själv säger jag: spela hockey och sluta gnälla.

Salcin: Eller hur! Jag tycker vi kan börja hoppas på målande nu:-) Pyörälä-Klasen kommer att hitta varandra bättre och bättre och Olle-Koivisto har gjort flera fina insatser senaste matcherna. Och det finns flera fina komplwment till de paren. Abbotts-Vikho är också på G.

Fortsatt målprickande tull högre % och ett PP som lossnar - då blir vi väldigt farliga för Schtaan och HV till våren:-)

Kul att se att Berguven var ombytt igen också!

En riktigt fin lördag:-)

I min mobil har jag fortfarande skärmbilden det fotografi jag tog av jumbotronen med siffrorna 4-9 från den gävliga arenan avslutningen av serien lockoutsäsongen. Hade jag varit i Delfinen ikväll skulle jag bytt skärmbild....:-)

Sven.Savage: Stort GRATTIS till Pölsekross!! Verkligen en HÄRLIG lördag em/kväll att minnas.Sir Huge har inte vågat sig in här, han har fullt upp i egna boken.

Ja visst är det roligt, att Pölsor o Warulfvar ska få hitta på egna regler lite allt eftersom, som en dagis ( elr heter det fritids?-) nivå:

"Man får bara fira fram till 5-1, för det har vi bestämt!" PölsCoddy

"Man får inte tackla när vi leder o det är mindre än minuten kvar!" Frk Wallin efter att Hedman, då i MoDo, gett hen en bröstvärmare så revben flög all världens väg.

"Ingen får ta in UteLåsta spelare, för vi Warulfvar o Pungar har inga bra att ta in, till bra pris! Så då får ingen annan heller ta  in, då blire orättvist, mot oss!"

Jag säger: "Spela hockey med de bästa, sluta gnäll!"

zigge: Grattis till er egen vinst också samt att ni nu har kommit igång igen efter tuffe back-to-basics uffes nya ordning som verkar innebära att ni lämnar åt Köplustan att tamas med Växjö, Timrå och Gnaget om platserna 8-11.

Ni passerade dessutom Pölsan i tabellen, noterar jag, och frågan är hur Pölsan ska kunna vända på det där. Innan serien trodde jag att jättetapparna för Pölsan skulle innebära att de hamnade rätt långt ner i tabellen i år men inledningsvis gick man oväntat bra och toppade t o m serietabellen ett tag. Men nu har man hamnat i en enorm formgrop, som det verkar, och hur de ska kunna ta sig upp ur den är oklart. 

Sparka tränare? Nej, det kan man inte. Värva? Nej, man har ju redan sagt nej...fast man smygvärvat med en brasklapp av Warulfvstyp "vår NHL-spelare är ingen NHL-spelare eftersom han inte hade signat avtalet för nästa säsong ännu". Samtidigt som man har Bäckström i Ryssland i stället, inte så bra för Pölsan. Och i mål har man Honken som duger, men som blir förkyld i strumpan så ofta och då har man ingen ytterligare vakt att ge spade utan bara retur-Rahm som är ljusår från den vakt han var innan han blev upptäckt med testosteronsprutor. 

I det läge Pölsan är finns bara att börja om från början, eller back to basics, som uffetuffe uttryckte saken. Men har de sådana spelare? Har de tillräckligt bra spelare att göra sitt jobb varje dag, varje match, varje byte?

Nu kanske de förstår varför Johan Harju inte fick vara kvar i Luleå. En bra och värdefull kille i rätt omgivning. Men gå till jobbet och göra sin plikt även i försvaret? Glöm det.

Sebastian Enterfeldt flyttade hem till Gävle och till mästarlaget men det fanns inte kvar. Känns som en nedflytt a la Per Albrandt som velade och velade men till slut skrev på för Pungen bara för att upptäcka att han gick från ett topplag till ett... något annat.

Den ende som drog vinstlott var väl Snygg-Mats, som inte fick vara kvar i Luleå men kom till mästar-Pölsa. Men det var i fjol det. I år blir det en annan visa.

Nej, allvarligt talat. Det verkar som att tappet av de två ledarna, pojkarna med pölsastilen ända in i ryggmärgen, blev för mycket. Det känns som att Pölsan inte längre har någon ledare på isen. Trodde nog att Tommyjonsson insett och laget insett att det enda som gäller i år är att kämpa och göra jobbet men det verkar ju inte så. De måste förstås tänka om och tänka om snabbt. Annars kommer strecken i tabellen att hinna ikapp Pölsan obehagligt snabbt...

Du, Zigge: ni har ju Schtaan på tisdag. Vore det inte bra för tabellen och spänningen i serietoppen om ni tar alla pinnarna där? Vi själva har ju HV om hela 6 pinnar - tala om TOLVpoängsmatch - så om ni försöker göra ert gör vi det också! Topp?

Sven.Savage: Bra analys av vårt läge. Bara hårt jobb som gäller nu, materialet ska räcka för att vända på det här.
Våra ideliga backskador och Hansens frånvaro dom senaste 5(?) matcherna har kostat mkt.
Grovjobbar som Andersén, Johan Larsson och även Silfverberg, är spelare som saknas nåt enormt i såna här lägen.
Nu gäller det främst att spelarna inser allvaret och ser sig själv i spegeln, kunskapen finns helt klart.
Man kan ju inte ha tappat allt man kan om hockey på några veckor?
Sitter mest i skallarna.

Efter 8-1 krossen igår kommer olika reaktioner. De flesta handlar förstås om mästarlaget Pölsans enorma formgrop. Andra är förvånade att "tråååkiga" Luleå kunde ösa in så många mål, samtliga med olika målskyttar. 

Men den finurlige robert "Red Tags West" hittar inte oväntat sin alldeles egen vinkel genom att bevisa att Luleå vinner en storseger per säsong medan lagets övriga matcher blir målsnåla.

Säga vad man vill om robert men rolig att läsa är han alltid, vilket är en styrka. I karaktären ligger också att vara beredd att snacka omkull vem som helst med en inställning som kunde fått en försäljare att lyckas sälja kylskåp på grönland.

Underhållande, men tangerar förstås risken att bli onödig när man inte kan spela ut kortet "Jag hade fel".

En sådan där strid som han fortsätter, eftersom hans kortlek saknar "Förlåt mig"-kortet, är den om hur länge David Rautio hållt nollan.

Nyligen slog ju Alexander Salak rekordet för hållen nolla på drygt 200 minuter när han passerade den gamle gårdarvaktens nolla satt för tjugo år sedan. 

Men som många känner till har David inte släppt in något mål på snart 200 minuter och fixar han en period utan insläppt mål har han passerat Salak. 

Vilket Robert har haft skoj åt; inledningsvis genom att tro att det bara är inbitna Luleå-supportrar som tänker så. Roberts mantra är ju att om David stått över en match måste han börja räkna från 0 igen. 

När det visade sig att många fler höll med om att "den gamla definitionen av hållen nolla" är förlegad fick Robert sträcka sig till att det var hard core lulesupportrar plus några till i Ankdammen Sverige som ville hitta på egna regler. 

Och så kommer informationen om att i AHL och NHL räknar man också på det viset; man kan stå över: antalet minuter hållen nolla gäller de minuter man vaktat målet, och då börjar det bli riktigt svettigt för robert, som vanligen hänvisar till hur de gör på andra sidan Atlanten för att förklara vad som gäller;-)

Men Robert ger sig inte. Tänk om han hade haft det där kortet "OK, jag ändrar mig" att spela ut. Hur enkelt det hade blivit då. Men i brist på det bidrar han ändå till underhållningen, fast nu blir det som hockeysveriges svar på Bagdad-BOB som i vår tappning blir Uddevalla-BOB;-)

Huge: Yep, tippar att laget behöver en time-out för att tänka om. Hinns det inte med nu, när det är matcher varannan dag, blir det nog en fortsatt fall ned mot strecken. Men 9-25 december är det uppehåll i elitserien och man kan väl förutsätta att annandag jul är det en ny Pölsa som kommer fram.

Sven.Savage: Förhoppningsvis en Pölsa med inslag av en nuvarande KHL-pölsing....   :-)
Även om jag hellre sett att Andersén återvänder från ryskland.... 

Sven.Savage:TOPP!! Försöka duger - OM vi skulle fått med Sundström & Steen, i matchform, skulle jag varit betydligt mer optimistisk. Nu kommer knappast nån av dem, o om så, kanske inte i bästa form - o Sctaaaan har ju länge ( allt för länge!) varit vårt Boogey-team, men men . trender är till för att brytas!

Joo, west kan vara roande, men jag finner det inte lönt o gå i dispyt med honom -  får ju Huge att verka vara en medgörlig vindflöjel! hehe

Seriefinalen igång. 

Den äcklige lille kommentatorn förklarar att det är fråga om toppmatch mellan Sveriges två bästa lag.

Jag kommer ihåg senast i Jönköping, när vi spöade ett tråkigt  försvarsinriktat HV, hur kommentatorn efter match lade orden i munnen på den HV-spelare han skulle intervjua genom att inleda med ungefär "Ja, det här var ju en riktigt tråkig match: hur känns det att spela mot trååååkiga Luleå?" Äckelkommentatorn var förstås sur eftersom HV just fått stryk med 0-2 av ett starkt Luleå. 

Förra gången Schleffte var i Jönköping vann HV med 1-0. Säkert var det då en jätteunderhållande trevlig match, enligt kommentatorn.

Nu sätter HV 1-0 och av kommentatorns utrop att döma antar jag att han måste byta kalsonger. 

Men seriefinal och seriefinal. Sant är att HV och Schtaan dragit ifrån ordentligt men det kan vara ändring på om några dagar. Läget är just nu:

1. HV-71  24m 52p
2. Schtan 25m 51p
3. Luleå   25m 48p

På tisdag har vi Schtaan-MooDoo samt Luleå-HV slutet på förra matchen samt nya matchen.

Ibland brukar man ju prata om sexpoängsmatch men på tisdag spelar vi faktiskt en tolvpoängsmatch.

Läget på tisdagkväll efter omgången kan ju variera från att Luleå ligger 9-10 poäng efter Schtan och HV till att Luleå är ikapp och kan faktiskt ta serieledning.

Vad ska man hoppas på i den nu pågående matchen dårå? I princip är jag ju lite glad när det går bra för AIK men i första hand hoppas jag förstås att HV får slita ordentligt ikväll så de är lite möra på tisdag när de ska spela den förlängda matchen (matcherna) mot oss uppe i Delfinen.

Men än så länge är det inte så mycket fart i matchen; småsegt och lite hafsigt. Inte alls som när Luleå var nere i Schleffte för några omgångar sedan.

Den "objektive" kommentatorn tycker dock inte att det är tråkigt utan "det borde ju bli målrikt eftersom det är Elitseriens mest målglada lag men det är klart att lagen tar ut varandra"...

Vilket pulver!

Paus nu. Kommentatorn intervjuar spelare:

"Det är ju Elitseriens mest målglada lag så vi förväntar ju oss målfest men det har bara blivit ett mål, är det så att ni tar ut varann?"

"Tycker du att en sån här match är annorlunda än andra matcher med tanke på att det är Sveriges två bästa lag?"

Jämför det med vederbörandes "objektiva intervjufråga"  "Ja, det här var ju en riktigt tråkig match: hur känns det att spela mot trååååkiga Luleå?" sedan Luleå spöat HV med 0-2...

Vilket äckel!

Visst har den digitala revolutionen och hela den utvecklingen varit härlig. Men en trist konsekvens är den att riktiga kommentatorer av sport numera ersatts av fläskkotlettskammade låtsasnissar som inte behöver veta något om det de kommenterar utan lika gärna är självutnämda "hockeyexperter" som ledsagare av balett och pudelklippning. Usch!

Oj, klädkontot blir dyrt för Anal+. HV sätter 2-0 och kommentatorns utbrott visar att nu måste han ordna fram rena kalsonger igen. 

2-0 till HV nu och kommentatorn tycker säkert att det är en jätterolig match; inte så trååååkig som när Luleå spöade HV med 0-2 i Jönköping senast, men lika trevligt underhållande som när HV vann mot Sckellefteå i Jönköping med 1-0 tidigare i höstas. 

De flesta som kan hockey är ju överens har ett mycket starkt försvarsspel och vore det typ Djurgården som var så bra skulle superlativen stå som spön i backen. Men nu finns det några nissar, typ den här skitkommentatorn och Tommy Åström på Anal+ som hittat på att Luleå är trååååkigt som inte låter motståndarna ösa in mål på oss. Hur kommer det sig att de hittade på det?

Svaret är Ros. Inga snackade skit om vår hockey fram till kvartsfinalen mot Djugråden förra våren. Men när vi slagit Djurgården tre första matcherna fick Ros nog - eftersom han som självutnämnd expert innan säsong förklarat att Djurgården skulle bli mästare* - och bestämde sig för att bli rosenrasande: Luleå är trååååkiga!

Några andra självutnämnda "experter" fortsätter samma tugg, typ den här kommentatorn.

*Ros fick förstås fel, eftersom Luleå kastade ut Djurgården från slutspelet redan i kvarten. Men Ros ger sig inte utan förklarade att Djurgården skulle vinna nästa säsong, medan Luleå skulle få spela kvalspel. Nu var ju Luleå så tråkiga att vi i stället vann serien, medan Fjollträsks Stolthet Djurgården fick spela sig ned i Allsvenskan. 

Riktigt trååååååkigt för Ros som blev så rosenrasande att ha la ned sin blogg!

Halva matchen spelad, 2-0 för HV.

En objektiv bedömare - d v s jag själv - vill sammanfatta matchbilden till att Skellefteå kör på med sin puckelpisthockey. Det lyckas inte så jättebra men de försöker och chansar lite här och där. 

Följden av puckelpisthockeyn är som vanligt att när de tappar puck är de öppna för kontringar och HV har utnyttjat ett par sådana och leder därför matchen.

Tolkningen är alltså den att Skellefteå har lite för dåligt försvarspel och har därför givit HV chansen vilket HV tagit. Kommentatorn begriper ju inte det utan tycker att det är "underhållande match mellan Sveriges två bästa lag"....

Rätt lam match tycker jag och man skulle förväntat sig bättre hockey. Känns mer som en november-lunk mellan två sämre placerade lag i Allsvenskan utan så mycket att spela om. 

Men kommentatorn ser annat. Han tycker att det är en match med hög intensitet! Visserligen syns det inte av spelet, men någon gång småbråkar folk efter avblåsning: Det beror på att det är HÖG INTENSITET, förklarar kommentatorn, som ser det han vill se.

Jaha, det här var tråkigt, att sitta och klanka på en pulverkommentator. Kanske jag stänger av ljudet för att eliminera miljöförstöringen.

Nu har Schtaan just spelat ett uselt PP och kommentatorn tycker att "det är underhållande";-)

Full puckelpusthockey nu - Hawaiihockey, med äldre vokabulär.

"Här vänder det snabbt, nu är det intensiv matchbild!" "Det är en härlig intensitet i matchen just nu, bra tempo, härliga närkamper!" förklarar den självutnämnde experten...

Redigerad kommentar

"Det är kul hockey, även om det inte är så många mål, men det är hög intensitet!" förklarar nollan och kommer med kreativa intervjufrågor: 

"Känns det ute på isen att det är ettan och tvåan?" får Skellefteåspelaren svara på.

"Hur är det att spela en sån här match som serieledare mot tvåan i tabellen?" blir frågan till HV-spelaren.

Synd att han glömde de förberedda frågorna,

till HV: "Hur känns det att spela en sån här match, mot ett lag som inte försvarar sig så bra, är det trååååkigt?"

och till AIK: "Hur känns det att spela en sån här match, mot ett lag som i första hand försvarar sig och bara väntar på att utnyttja misstagen när ni går bort er, är det trååååkigt?"

Men det är synd att klaga, det är ju intensiv intensitet!

Redigerad kommentar

Sven.Savage: Första inlägget i detta "fiende" forum...men kunde inte låta bli efter det du skrev om att det känns som en serielunk match mellan två allsvenska lag...fan...rakt på spikhuvve.

Å förtsår inte detsamma som du skriver vart kommentatorn får att det är en intensiv match mellan två "topplag"...

Dottern som sitter i soffan varje match hängivet har somnat...säger en del av vad som händer på isen...

Knegare: Eller hur!

Fiendeforum och fiendeforum;-) Här finns en trevlig stämning mellan hockeysupportrar. Speciellt som det är mest jag som pratar med mig själv och jag retar sällan upp mig;-) Dessutom gillar jag AIK och ser gärna att det går bra för laget, bara det inte går ut över Luleå;-)

Min tolkning är att HV lärde sig läxan när AIK krossade laget genom 6-1 på två perioder senast. Nu är de mycket försiktiga och försvarar sig mest hela tiden för att ta chansen att kontra in mål. 

Det som slår en är ju att det är så låg intensitet i matchen. Visst, de åker skridskor fram och tillbaka men det känns mer som en ALl Star Match än en prestigedrabbning som båda lagen vägrar förlora. 

Riktigt pinsamt blir det när kommentatorn intervjuar spelare och vill få dem att hävda att "det är en "intensiv" match, det gäller så mycket och det märks!"

Själv tror jag att båda lagen tar det lite lugnt efter holmgången senast. Man ligger högt upp i tabellen, man vet att man kommer att landa där, och naturligtvis kommer allvaret först senare, eventuellt först i en slutspelsfinal. Inte så konstigt.

Konstigt blir det bara när den självutnämnde experten försöker få oss att tro att vi ser annat än det vi ser.

Redigerad kommentar

Tredje perioden nu och samma spel. 2-0 och bara 5 minuter kvar. 

Så snart HV förlorar puck sticker alla HV-spelare hem; ingen hög forechecking, inget styrspel, bara ned i egen zon för att ställa upp fem spelare mellan puck och eget mål. 

Det här är ju Handbollshockey. Den som tycker att Handboll är kul känner ju igen sig, men den som uppskattar hockey över hela isen saknar ju en hel del.

Helt klart en matchtaktik av HV.

Följden blir ju en hockey som böljar fram och tillbaka och det skjuts lite här och där men nästan hela tiden relativt ofarligt.

Kommentatorn har gång på förklarat "KUL HOCKEY!" "Två lag som har förstått det här med hockey!" och så vidare...

Efter match kommer han säkert att informera om att det här var en häääääärlig match, underhållande och högintensiv intensitet!

Lika bra som när HV vann med 1-0 första gången lagen möttes i en intensivt högintensiv match tidigare i höstas. 

Inte alls lika trååååkig som när Luleå spöade HV med 0-2...

Redigerad kommentar

17.30 och HV åker på en utvsining. Foppa tar ut vakten och kör 6 mot 4. 

Då fångar AIKs Oscar Lindberg en hög puck i handsken bakom HV-målet, håller i den 4-5 sekunder innan han släpper ned den och blir utvisad. Bellman och Lindberg klagar och åker ur matchen dessutom.

Men matchen är intensivt högintensiv, det är en KUL match, förklarar...ni vet vem.

Jaha. Schtaan får in en puck till 2-1 med 1.07 kvar.

Intensivt spännande nu förklarar kommentatorn. 

Matchen slutar 2-1 för HV.

Kommentatorn blir tvungen att byta kalsonger ytterligare en gång efter att hesa fredrik ljudit och HV tagit tre poäng och han förklarar: "HV-71 bevisar att man just nu är Sveriges bästa hockeylag. En riktigt bra hockeymatch! Högt tempo! Två lag som ville framåt!"

Johan Davidson intervjuas efter match och berättar att "Det blev inte så målriklt och inte så många chanser. Det märktes att det var två lag som ville känna lite på varandra" vilket förstås var den uppfattning vi åskådare hade också.

Men inte kommentatorn som såg en annan match. 

Jag tycker att det var en match där HV valde att spela mycket försiktigt (dvs trååååkigt enligt kommentatorn, om han upptäckt det). Handbollshockey där HV gick ned med köttmur i egen zon omedelbart när de förlorat puck. 

Schtaan lyckades inte komma igenom det där försvaret. Man fick puck men inte chans. HV väntade bara kallt ut Schtaan för att utnyttja misstag och kunde kontra några gånger och det räckte.

Det här är ju samma hockey som HV försökte mot Luleå senast i Jönköping, men Luleå har ett mycket tryggare försvar än AIK och HV lyckades därför inte göra några mål på oss. Däremot ramlade en puck in i HVs bur och då förlorade man.

Min uppfattning är att HV väljer att spela relativt försvarsinriktat defensivt. Laget kan ju spela mycket mer offensiv hockey, men de är rädda att göra det mot Schtaan eller Luleå och då blir matchbilden den vi såg idag. Troligen söker sig HV fram till en matchplan de kan ha i bakfickan för kommande drabbninmgar i slutspelet.

Men kommentatorn såg ett "HV som vill framåt"!

Uppe på Hovet missade Gnaget chansen att hänga på striden vid det övre strecket. De fick stryk av Pungen med 1-2. Det betyder att tabellen ser ut så här:

1 HV 71 25 55
2 Skellefteå AIK 26 51
3 Luleå HF 25 48
4 Färjestads BK 26 45
5 Linköpings HC 26 45
6 MODO Hockey 26 41
7 Brynäs IF 26 39
8 Frölunda HC 25 32
9 Växjö Lakers HC 26 30
10 Timrå IK 26 28
11 AIK 25 26
12 Rögle BK 26 22

med två hängmatcher: den avbrutna mellan Luleå och HV samt Gnaget-Köplustan som kommer senare i december.

Jaha, då har lite grupper i serien. I topp ett litet ryck av HV, före Schtan och Luleå lite efter. Där kan det hända saker efter tolvpoängsmatchen på tisdag i delfinen. 

Warulfven och Pungen har närmat sig och ville hänge på i en toppkvintett.

Sedan har vi hela 13 poäng ned till Köplustan på plats 8 och strax därefter Växjö som kommer närmare och närmare, även med Timrå och Gnaget strax bakom.

Mellan de fem i topp och de fyra runt strecket har vi MooDoo och Pölsan i lite ingenmansland, där MooDoos resultat tyder på att man vill jaga ikapp toppen, medan Pölsans talar för att man riskerar ansluta till streckgänget.

Längst ned Röglarna som nog snart redan börjar förbereda sig för att genom kvalspel kämpa sig kvar.

Sven.Savage:Hmm, vet inte jag, kan nästan ana en viss liten kritik mot expert-kommentatorn?Elr tolkar jag dig helt fel? Nu såg jag tyvärr (??) inte alls matchen, men kan ju tänka mig den.  Tycker Anal Minus inte bara har taskiga, enögda, dåligt pålästa kommentatorer, dessutom många ggr helusla producenter - vid en utvisning, får man se repris på händelsen, så man själv kan avgöra, om Målgan elr hans kompis dömde rätt ( elr mer vanligt fel?) Nejdå, nejdå, man får se publikbilder, dansande vipp-flickor, nån oskyldig spelare som står o torkar visiret! TOTALT VÄRDELÖSA bildproducenter!  Först när hela hallen fruktar för en spelares liv, o ambulansmän kommer in med bår, då börjar producenten veva repriser, OM han hittat några!

O sån här smörja har TV4, nej See Less, Hear More, mage att ta ohemult mycket betalt för!   Georgious Karageorgious, vart tog du vägen???

zigge: Håller med. De får leta fram de gamla hjältarna från Sportspegeln, de som fortfarande inte tagit ned skylten vill säga. Fast Bosse Hansson är väl körd så o-PK som han kommit fram ur sportgarderorben; blir att kvotera in någon ersättare;-)

MOT HV!

I morgon är det dags för 12-poängsmatchen. Vinner HV alla 6 pinnarna är de 13p före oss; vinner vi alla 6 är de bara 1p före oss.

Faktum är att det är lite orättvist. Matcherna mellan oss och HV har haft en ganska typisk bild.

Under tidigare del av matchen har HV initiativet då Dahlén kört hårt på sina bästa 1-2 femmor. Under den delen kan det droppa in något mål för HV men Luleå försvarar sig ofta hyggligt bra.

Ju längre matchen lider desto mer går initiativet över till Luleå eftersom HVs gubbar tröttnar medan våra har bättre ork, speciellt som vi gått runt på 3-4 femmor.

Så var också matchbilden senast. HV hade haft mycket mer spel men bara nått fram till 1-1. I tredje perioden tog Luleå över och HV var tvungen att ta utvisning efter utvisning. Med 13 minuter kvar talade det mesta för att vi skulle få in segerpucken.

När man nu återupptar den avbrutna matchen är HV utvilade vilket gör en jäkla skillnad förstås. Mer rättvist hade varit att spela den avbrutna matchen efter den ordinarie matchen i morgon. Tur för HV det där, otur för oss. Dessutom får vi börja i ett skede av PP men som alla vet blir det svårt att göra något av det när vi inleder så - däremot var chansen när matchen gick mycket större eftersom HV hade tagit flera utvisningar i rad och deras boxar var tämligen slutkörda. Tur igen för flyt-HV. Så rättvist är det inte, se hur vi får lida för att vi var så justa att vi lät HV avbryta eftersom de var så oroliga när deras kompis halkat omkull och blivit lång tid medvetslös med kramper.

Nåja. 

Min gissning är förstås att HV öser på från start och kör hårt på sina bästa femmor eftersom det bör ge HV goda chanser att hinna fixa tre pinnar. Mot det har vi möjligen att vi kan förväntas bli ännu starkare i tredje perioden av den ordinarie matchen efteråt.

Men Dahlén håller ju på att testa fram ett nytt mer defensivt system. Mot Schtaan körde han det igår och de vann med 2-1 och tog tre pinnar. Säkert rätt melodi för HV mot Schtaan, bättre att försvara sig i första hand och chansa på att utnyttja misstagen och kontra, i stället för att ösa på och riskera Schtaans puckelpisthockey, den som ledde till 6-1 för AIK på två perioder i Schleffte.

Men är det rätt medicin mot Luleå för HV? 

Där är jag mer tveksam. Vi gör inte de misstag Schtaan gör och vårt försvar är bättre. Dahlén försökte ju med det där nere i Jönköping senast och då vann vi med 0-2. Troligen bättre för HV att ösa på framåt. Men jag undrar om Dahlén väljer att göra så, tror nog att han försöker "defensiva HV" i stället.

Vad kan man säga om hans defensiv dårå? Grundar den sig på hög forecheking som vår? Nej. Styrspel? Nej.

Svaret är: Handbollshockey!

Så snart HV förlorar puck skyndar alla HV-spelare ned och ställer upp köttmur framför Wesslau. Mycket handbollslikt alltså. Rätt tråkigt om någon frågar mig.

Mycket om HV men hur är det med Luleå dårå?

Ja, det kan bli intressant. Inte bara att vi öste in baljor senast mot Pölsan men framför allt eftersom vi har visst hopp att våra offensiva krafter, vår målproduktion och vårt PP kanske är på väg att lösas. Senast fungerade förstås allt men är vi bara delvis lika bra framåt som mot Pölsan kan det räcka långt mot HV. Mycket långt.

Man kan tro att Pölsan har problem efter de fem förlusterna i rad och den riktigt djupa formgropen när man torskade med 8-1 mot oss i lördags.

Men då har man fel. 

Pölsan har en mental coach - Mattias Seger (välvalt namn?) - som förklarar att de har jobbat en längre tid med frågan och nu gjort den begriplig. Det är bara en tidsfråga innan det lossnar och Pölsan visar hur starka de är, igenkligen.

Känns ju övertygande.

Redigerad kommentar

« · 1537166 · »