Luleå HF

115744 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!

« · 2242152 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Fem min kvar av andra och fortfarande 0-0.

Luleå började ju andra bättre än första och har delvis kunnat hålla uppe det. Men Trottoaren har fått till mer motspel och flera gånger lyckats etablera sig i vår zon där de med snabba pass ofta avlossar skottpass för styrningar etc, fast Walle har varit perfekt matchen igenom och avvärjt sådana framför-mål-försök som Trottoaren jagar efter.

0-0 är väl hyggligt rättvist så här långt eftersom lagen inte lyckats ta fram så många chanser, Trottoaren dock några fler än Luleå.

Jaha, då får Trottoaren spela PP, med 03.54 kvar av andra, när Luleå testat köra med sex spelare men det upptäckte zebrorna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Knappt fyra minuter spelade av andra och Luleå har kommit in i perioden lite bättre.

Nu smäller en Trottoar klubban i ansiktet på en Luleåspelare bakom Luleås mål och åker på en ny tvåa.

Zebrorna har hållit sig lugna och de tre utvisningar de tagit är alla självklara när trottoar smäller klubbor i ansiktet på Luleåspelare som fälls.

Lirar ganska brutalt, trottoarerna som det verkar. Undrar om de fått igång motståndarna att svara med samma mynt - och spelat Trottarens hockey? Luleå har i alla fall hållit sig lugna.

Lyckas inte heller i detta PP. Trottoparens boxspelare ligger långt ut med klubborna med bladen tre meter framför kroppen och hinner genomgående neutralisera Luleås försök.

Utan att ha kollat det känns det som att Trottoarens spelare än en decimeter längre än Luleås, speciellt gäller det deras backar, som utan pardon rensar sitt slott.

Inte så lätt att spela mot denna Trottoar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Bulan tycker inte att vi gjorde någon bra period, såg sega ut. Nu måste vi ta snabbare beslut och bli tydligare med varandra.

Vi håller med. Nu kör vi tvåans hockey!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: Yep. Tuta och kör. Glöm instruktionerna, nu ööööööser vi på.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Blister Brigade: Det ger sig. Här börjar jag:

Röglet har ju lyckats alldeles utmärkt inledningen av serien och tycks vara lika starka som tidigare, hur det nån kan gå till. Dessutom ryktas att de småkollar på att locka tillbaka Eric Gelinas, som just nu hamnat i AHL. Ryyyyysa.

Men motståndarna Apan har lyckats i princip lika bra. Lite oväntat tycks många av de nya spelarna fungera i laget men att de inlett serien så bra tycks mest bero på att Ohlson har alla spelare med sig och de har unisont spelat med energi, fysik och vinnarmentalitet.

Mycket spännande att få se hur det går i detta toppmöte!

Vad säger du, Blister? Lite annorlunda än det jag tidigare skulle skrivit "Hoppas att Röglet krossar film-Apan" typ;-9
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: En riktig skitperiod sett till de små detaljerna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
2 min kvar av första. Återigen PP för Luleå, sedan en Trottoarback står stilla och hakar Shinnimin i stället för att åka skridskor.

Som förra utvisningen, Trottoarbackar som står stilla och använder klubban i stället för att spela hockey. Konstig stil, tycker jag.

Inget resultat i detta PP heller men värt att nämna att Trottoaren i vårt PP fick i stort sett två frilägen, nästan.

0-0 efter första perioden.

Raggarhockey.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Drygt halva första spelad utan att lagen igen-kligen lyckats etablera spel eller matchen fått karaktär.

Det har varit bara åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare som åker snabbt upp, in i zon, tappa puck till motståndare...

Efter 12 min ska Gallo åka in i motståndarzon, då får Trottoarbacken en strålande idé och crosscheckar Gallo på hakan. Det är verkligen hur tydligt som helst att denne nisse inte är ute efter något annat än just det. På senare tid har ju sådana överfall regelbundet blivit 5 min + match. Men inte idag, det räcker med en tvåa tycker zebrorna. Tidigare i matchen har zebrorna blundat när en trottoar bakifrån ringar klubban över Shinnimins bröst när denne är på väg åt annat håll men fälls.

2 min PP för Luleå, åstadkommer ingenting vettigt alls. Däremot en tripping under boxspelet av Trottoaren, zebrorna blundar.

Det är tydligt att zebrorna håller en hög tröskel för utvisningar idag. Nå, hittills har det bara gynnat Trottoaren, men hoppas zebrorna är stabila och inte hoppar upp och ned i nivån framöver.

Nu bara 4 min kvar av perioden och Shinnimin + Omark kontrar snabbt, blir i princip 2 mot 0, men Limpan tycks missa målet sedan han fått pucken av Shinnimin.

Fortfarande 0-0.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och tänk-ligen ska vi få se Luleå möta Trottoarkanten! Det ska bli kul.

Jag hade ju inför säsong inte alls trott att Trottoaren skulle kunna hävda sig i år utan snarare att laget skulle få svårt att hålla sig från streckstrid. Men de har tydligen mycket mer än jag trodde, blir intressant att ses dem.

Luleå hade jag räknat med skulle gå bättre än vi gjort, men på senare tid har vi ju fått igång spelsystemet allt bättre.

Hur vi kan klara oss med Trottoaren känns ovisst men ser farm emot matchen, är nyfiken.

Walle fortsätter med spaden. Hmm, lite oväntat. Visst, ju mer han får spela, desto bättre blir han. Men jag hade nog trott att Luleås som vanligt med två bra vakter skulle kört varannan.

Sondell tillbaka. Men Själin fortfarande borta och nu detsamma med Styrman. Däremot får 18-årige backen Simon Lindblom göra SHL-debut som sjunde back.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: :) är bara skämtsam! men nu börjar matchen och vi lär väl åka på spö av rögle...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Blister Brigade: Jo, jag förstår att du tänker så. Men att hata Apa är inte något jag måste. Kom ihåg att häromåret förklarade att jag tills vidare skulle inte skriva en bokstav om Apan och gjorde det inte sex månader. I dagsläget kan jag inte se framför mig någon anledning till att jag skulle ändra mig. Du får se!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Man kan ju undra hur länge det kommer hålla i sig innan -Hata Apan! jävla storebror!! ect ect kommer tillbaka ;) lite som att lära en gammal hund att sitta :D de är en del av din personlighet! men jag ser fram emot trevligare diskutioner när Skellefteå och Luleå möts, får hoppas på 3 poängare åt båda lagen ikväll
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Svanru:
Oskarshamn ser gedigna ut, tycker det är kul då det verkar finnas mkt skicklighet i ledarstaben.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Charliejfz: Int då topp 3 garanterat
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Svanru: Rbk tror jag ligger på plats 6-8 efter 20 omgångar.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
INFORMATION

Jag slutar punktmarkera och trakassera Apan.

Skellefteå AIK har ju varit mitt andra favoritlag men när jag inte kunde blunda för att en stor andel av klubbens ledare, i samarbete med en gravt subjektiv Luleåhatande journalist, satt i system att sprida rykten och lögner om laget i mitthjärta – Luleå Hockey – gav jag upp och gav igen.

I grund och botten genom att nagelfara vad Apan kommit ut med, kontrollera sanningshalten och redovisa fakta. Men samtidigt också lägga till nedvärderande omdömen av mer eller mindre elakt slag.

Men de flesta av Apans Luleåhatande ledare är nu borta och det kan vara skäl att släppa detta.

I fortsättningen kommer jag att koncentrera mig mer på Luleå Hockey och inte bevaka Apan så mycket mer än andra klubbar fast lite mer blir det nog: är ju vår derbyklubb i SHL

Det ska faktiskt bli skönt att släppa detta.

Jag är ju moderator för denna sida och vad betyder det att jag själv ändrat inställning?

Inte så värst mycket för andra som skriver här. Det här är ju ett forum för hockeyälskare som i första hand håller på Luleå Hockey men andra är självklart också mycket välkomna. Och alla som kan hockey vet att den för de flesta av oss måste få vara subjektiv och ett visst gnabbande mellan lag hör till. Skulle det urarta får jag väl agera, men det räknar jag inte med.

Däremot kommer jag fortsätta att hålla denna sida ren från de som inte är intresserade av att snacka hockey med andra utan bara är ute efter att lägga in skit efter skit. Sådana kommer jag att fortsätta plocka bort.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Svanru: Hej, funderade igår på om det inte var dags att komma med bedömning och prognos för resten av säsongen nu? Dock, de uppskjutna matcherna innebär att jag inte sett alla lag live än och bedömde att jag vill vänta till dess att vi i Luleå mött Warulfven, Trottoarkanten och Apan, vilket kommer närmaste omgångarna.

Bara kort räknar jag med att Warulfven och Luleå - rätt lika just nu, är på G. Luleå har skärpt sig, Ulfven har säkrat upp ytterligare vakt och naturligtvis kommer ni att kunna skärpa till spelet utan puck. Överraskad att Röglet visat sig vara så starka i år igen och det gillar jag:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ni hade lite olika funderingar runt Rögle i mitt tips efter 20 omgångar,
Vad har hänt halvvägs.
1. FBK och Örebro underpresterar å det grövsta där tror jag dock att Örebro kommer att resa sig. Kanske oxså Lule och Växjö.
2. Rumpmasarna och Oskarshamn har presterat betydligt bättre än jag gissade.
Ser fram emot era synpunkter
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och dags, efter kvällens två matcher, att uppdatera tabellen, den som utgår från poäng/match för att korrigera för att lagen spelat olika antal matcher.

Som synes klättrar nu Luleå in bland toppsex, som konsekvens av Oskars torsk.

Känns redan ganska troligt att Timrå, Djurgårn, Pungen och Pölsan blir de fyra lag som hamnar i streckområdet och får tampas om kvalplatserna. jag har ju sett alla lagen mot Luleå och jag tycker ändå att de visat hyggliga förmågor. Men jan de få ihop det och lyckas lite bättre? Ja, kanske något av lagen, men mycket möjligt att åtminstone tre av dem blir kvar därnere och får en jobbig säsong.

Toppsex är väl mer eller mindre de förväntade med undantag för att Warulfven väntades där snarare än Trottoarkanten. Dessutom knackar både Oskars och Malmoe på Toppsexdörren, men lite svårt att tro att de ska kunna konkurrera med lagen däruppe. Öret - som s k experter tippat väldigt högt - ser inte så starka ut.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Inget avgörande i sudd, trots att Oskars fick lira PP 1.50 med 4 mot 3.

Men i straffläggningen missar sju spelare sina straffar innan Abols sätter ett straffmål och Öret vinner med 5-4.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Oskars gör det!

Med 26 sek kvar av tredje perioden pangar Oskars in 4-4!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: HK Arslet har vunnit mot Timrå med 5-2, sista baljan i tom kasse.

I Örebro återstår 2 min 42 sek; Oskars chansen i PP och det står fortfarande 4-3 för Öret. Oskars tar snart vakten, kanske redan nu? Jo, det gör de.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
6 min återstår - och NU får Oskars spela PP! Tidigare har de haft 2 PP och gjort mål båda gångerna... och nu sätter de 4-4. Zebrorna ska kolla att det inte var spark...

Ur en vinkel ser det ut som att han bara vinklar röret innan den träffas av pucken...men från en annan vinkel är det solklart; lyft rör och sparkrörelse. Det där kommer förstås att dömas bort och då är det fortfarande 4-3 för Öret med en dryg minut kvar av Oskars PP.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Nytt PP för Öret och då sätter de 4-3. 7 min kvar av tredje.

5 min kvar av tredje för HK Arslet-Timrå, fortfarande 4-2.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Åtta minuter in på tredje och HK Arslet har satt både 3-2 och 4-2. Då är det väl kört för Timrå som stod emot länge, men svårt att tro att de ska orka komma till lika igen.

I Örebro fortfarande 2-3 mellan Öret och Oskars efter att halva tredje spelats. Öret lyckades således inte måla på de fem minuters PP de fick: de lyckades bara få till långskott mot spelargröt framför målet eller mot fritt seende Oskarsvakt.....nej, där slog de till ändå i detta nu. 3-3.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Två SHL-matcher i kväll, med följande resultat efter 2 perioder:

• HK Arslet - Timrå 2-2
• Öret - Oskars 2-3

Arslet har skotten med 22-6 men Timrå hänger kvar. I slutet av andra tyckte en nordaerkansk köpespelare att det kunde vara en god idé att crosscheacka en oskare på hakan varpå han fick matchstraff och Öret inleder tredje med 4 minuters PP. Vi kan väl räkna med att "döda, döda" Skrikegård anser att oskaren borde ha varit beredd på att det kunde inträffa och därmed är minst sagt medskyldig, borde väl åka ut för filmning därför.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Knegare: Jo, det är riktigt. Du föreslog att svara honom inte så ledsnar han. Det är helt korrekt.

Hade du varit den enda som föreslagit det eller åtminstone gjort det först skulle du haft all cred.

Men sorry, även om du föreslog helt rätt var du vare sig först eller ensam om det.

Väldigt många hade sagt samma sak även här på snacket och för övrigt är det en allmänt vedertagen bästa medicin mot internettroll: strunta i dem, så ger de till slut upp.

Så du hade helt rätt och det var bra men du påpekade en allmänt känd sanning.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Eh…faktiskt så var det ett förslag/uppmaning från mig att ni skulle ge f*n i att svara den onämnbara…det tog ett litet tag sen gjorde ni det. Innan dess gav jag upp att vara på ”min” sida…fanns liksom inget sug att vara inne här med dessa avarter till hokkysnackare…
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Lite i skymundan kan vi notera att Luleå Hockeys damer faktiskt förlorade match, efter straffar, mot Danderyd, SDE. Frida Axell höll vår spade, men vi hade det svårt att producera mål, trots flest skott 21-44, och med mindre vän 1,5 minut kvar av tredje lyckades SDE få in 2-2. Efter en resultatlös förlängning följdes två målstraffar var av åtta straffar utan mål innan en köpespelare i SDE lyckades skyffla in 3-2.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: He he, kul att du frågar. Det är en härlig berättelse att rekapitulera.

Här på Luleåsidan tog vi initiativ till en ny strategi för att bli av med trollen. Vi publicerade ett upprop där vi bjöd in folk att göra det som vi alla igen-kligen vet är rätt metod för att bli av med internettroll. Vi satte dem i kloster! Ingen svarade på deras inlägg, ingen brydde sig vad skit de skrev. Det tog lite tid men till slut hade alla vettiga debattörer skrivit på uppropet och ingen svarade längre på den skit båda och bajbjo la in på Apsidan.

Föder man inte trollen, ger man dem inte näring för att få till diskussioner (där deras enda syfte var att få förnedra och jävlas med andra) svälter de och torkar ut. Till slut var de enda, som överhuvudtaget gick in och skrev där (förutom trollen - eller trollet, om det var samma person, under två nicks) folk som var avstängda, på goda grunder, från andra hockeysidor.

Och det gjorde susen, fast det tog tid, nästan ett år. Som du ser på sidan blev det till sist bara båda som satt och frekvent la in idiotiska inlägg, vanligen om pedofili eller vad det var för skit. Och till slut tröttnade Marcus, som basar för snacket, på eländet och stängde sidan och livstidsavstängde trollen.

Trollet har gjort några försök med nya nicks samt genom att skriva skit på andra av Hockeysnackets Forum t. ex. Bodens sida och Cafét. Men vi moderator upptäcker honom som regel snabbt på "handstilen" och han elimineras kvickt. Nu tycks han ha väsentligen tröttnat, men har nog regnat några nicks som vi känner och bevakar.

Och det har naturligtvis alla internettroll gemensamt, i US har man beslutat om en sjukdomsklassificering för dessa tragiska individer. De är narcissistiska psykopater och när alla skiter i dem försvinner de.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: Ja, denna sektens vidriga grund är pinsam. Visst förstår vi alla att det ska finnas viss lokal subjektivitet men det finns gränser men inte för Apan.

Jag kunde köpt detta trots allt, men det som fick mig att vända mig mot Apan - som jag tidigare gillade högt och rent - var att de inte bara hyllade egna laget med lögner och förnekelse om så behövdes; utan att de riktade in sig på att måla upp Luleå som typ "Den stora Satan" och vi - länet, staden, supportrar, spelare, tränare och ledare - förföljdes med lögner, ryktesspridning och all möjlig skit de kunde hitta på där de hetsade varandra framför brasor i oljefaten medan de hinkade i sig skogsblomman hembränt.

Kanske finns det viss normalisering trots allt. Visst, många hard core apsupportrar och ApPravda Norran fortsätter sprida sektens katekes, men i själva klubben har rötan reducerats eftersom många av de vidrigaste sektprofeterna försvunnit. I första hand ApLasse J, CryBert, Mummelklockare och i styrelsen har det rensats. Att Fläskberget och några andra villiga gängmobbare försvunnit är också bra.

Längre ned finns dock kvar pojk- och junistränare av extrem sektmobbingsstuk och dessutom har blygdens onda genius, ApPea kvar.

Denna sektens förföljelse av Luleå var förstås bakgrunden till att jag punktmarkerat Apan här på vår sida. Men med anledning av att vissa obehagliga sektprofeter nu rensats ut funderar jag på att lätta lite på min inställning till Apan. Visst, jag kommer fortsatt inte att blunda för sanningen utan redovisa fakta även om och när Apan ljuger. Däremot kanske jag avstår från att komplettera detta med mer förnedrande tillägg.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Till något helt annat. Jag tog en sk Coronapaus förra säsongen och såg knappt en match, ens på tv. Var av naturliga skäl då inte in här. Har nu uppmärksammat att skithålssidan är helt tyst. Förrförra säsongen var det fortfarande liv där, av de du kallade monstrum. Vad har hänt sedan dess? Blev monstrumen avstängda eller självdog sidan??
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Jo man äcklas verkligen av att dom så oblygt hävdar den egna blygden, även i fall när det är sinnessjukt långsökt och patetiskt. Däremot, när det gäller oss är dom strikta och spelare från Avan anses exempelvis inte vara från vår byggd.

Allt detta för att kunna frossa i självgodhet. Urk!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: Härligt! Oskar SKA hem hoppas jag, och kan bli en stabil back i Luleå Hockey för många år framöver. Om - vilket vi hoppas - han kommer överens med oss blir det ju intressant läge nere hos Apan där sekten med all säkerhet kommer att tacka till sig.

Man erinrar ju sig hur Apan behandlade en pojke som gick på Apans hockeygymnasium, men skrev på för Luleå Hockey. När de skulle spela hockey på skolgymnastiken förbjöds han byta om med klasskompisarna utan förvisades till en städskrubb i korridoren. Ett agerande som samtliga upp i apledningen försvarade ända till dess att Skolinspektionen fällde dem, straffade skolan med böter och planerade att flytta eleverna till Umeå. Först då kom apordföranden ut ur mobbningsgarderoben och låtsades att de "ändrat" sig.

Skulle det sluta riktigt bra vore det om vi fick en utveckling a la lex Kovacs. D.v.s. att kontraktet för nuvarande säsong med Apan rivs och han kommer hem redan denna säsong.

Ja, ja, man hoppas ju. Och nej, nej, förnekelsesekten kommer att fortsätta påstå att Oskar kommer från blygden som en helt egen blygdprodukt till dess att han lämnat.

Vi håller tummarna. Oskar "jag har hatat Apan hela min uppväxt" Nilsson är välkommen HEM!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Står i kuriren att Luleå nu (äntligen?) gett Oskar ett bud. Skaik har ju försökt ett tag nu att skriva fast han till 2025. Kan man hoppas att vi snor han framför näsan på dom??
Undrar om skaik anser att Oskar är från blygden??
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
He he. Emil Sylvegård kommer ut ur grusgarderoben. Han berättar att när han spelade i Luleå var det han, Jonathan Granström och Per Ledin som hade hyss för sig i syfte att störa motståndarna.

När det gäller det grus som "plötsligt" hade hamnat på golvet i korridoren där HK Arslets spelare skulle passera från omklädningsrummet i Delfinen när vi möttes i slutspel var det Jonathan Granström och Emil Sylvegård som grusat. Kommer ihåg att HK Arslet - med en tradition av glappandeklockor, festårru och annan skit - blev mäkta förgrymmande.

Härliga grabbar, Emil och Jonathan. Mycket uppskattade uppe hos oss.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Ja, just det. Tog en skärmbild när SeMer plockade in bild på bortasupportrarna för Luleå, i matchen från den gävliga arenan, där de många gånger dominerade läktarna med sång och ramsor. Precis som i matchen på Hovet mot Djurgårn. Härligt folk!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Luleå Hockey 2021-2022

Det börjar sätta sig. Vi vet ju att det tar tid innan laget kommit igång och vi kan se och förstå vad vi har och förstå hur det kommer att gå.

Visst. Laget kan ännu inte garantera att hålla uppe spelet en hel match men när det fungerar ser det bra ut och vi vet ju att Bulanhockeyn så småningom landar och då kommer vi att få 60 minuter stabil hockey och mer om det behövs.

Inledningsvis har laget emellanåt inte fungerat, t ex när vi lät Timrå och Oskars ta över matchen, vända och vinna, medan vi inte spelade på riktigt längre utan backade och krympte ihop, och det blev sarg-ut, meningslösa dump och icing av mycket. Så var det också mot Läjkers i tredje perioden när de nog borde vänt och vunnit men där hade vi flyt och stolpar och ribbor räddade oss. Det där kommer Bulan att slippa bort och se till att vi är trygga nog att fortsätta spela vårt maxspel och döda matcher när det behövs. Fortsätter vi bara i tredje perioden som i två första måste motståndarna chansa och öppna sig och visst, ibland kan de lyckas, men som regel ska det betyda att vi får ännu bättre chanser att definitivt avgöra matcher.

Det som imponerar mest - och som inte var hemma annat än bitvis i de fyra förlusterna i rad - är att samtliga spelare nu gör det som de ska för att Bulanhockeyn ska fungera. Spelet utan puck alltså och att jaga motståndare över hela isen. I första hand handlar det om att när motståndarna kommit in i vår zon ska de bli hårt pressade, runt sargerna ha en gubbe på sig så rejält att de blir tvungna stå med rygg mot vårt mål för att försvara puck och därför inte hitta vare sig lägen för skott eller bra pass. Med den grunden är mycket vunnet. Och som andra försvarsmur att de gånger de kommer rättvända, vill in i slottet eller hitta lägen för pass eller skott ska Luleåspelare ligga så nära att motståndarna får ett klubblad på puck så snart de ska leverera något. Och sedan, när de laddar för att avlossa, släppa till fri sikt för vår vakt. Och till det tredje verktyget att framför mål ligga på rejält för att inte tillåta skymningar, styrningar eller tagande av returer. Jag vill ju tänka att det är detta tredje skydd som nu och framöver kan komma att bli avgörande. Vi har inte starka jättebackar som rensar totalt och det är ett problem mot stora och elaka forwards. Det vi kan göra är att kämpa järnet i sådana lägen för att lyckas ändå och ofta går det. Men det är en akilleshäl, det går inte att komma ifrån.

Om lagdelar

Målvakter
Walle är otroligt duktigt med plocken på hårda höga skott på plocksidan. Fenomenal på att avläsa skottet och se var det ska komma för att ta det med plocken. Mycket fint fungerande då våra utespelare kan ta bort annat och ge Walle fri sikt på de skott som kommer. Walle tillhör redan ligans bästa målvakter när det gäller den grundläggande saken att "ta skott". Men han är ung och utmärkt att han får ett år till på sig för att i Luleå utvecklas vidare innan han åker över för då måste han vara beredd. Det han behöver förbättra är relationen till närmaste stolpen, det fungerar inte tillräckligt bra ännu och han har silat baljor vid den stolpen flera gånger redan. En annan sak är att man vill se honom komma ut för att skära av skottluckor, att han läser av de situationer då han inte riskerar pass till andra - det måste backarna garantera att markera bort - utan att det är bara skott från puckförande han har att hantera och då fungerar det mycket bättre om han vågar komma ut 1-2 meter utanför målgården när sådant behövs. Som det nu ser ut står han ofta kvar på mållinjen och som mest ut någon meter inom målgården. Där behöver han optimalt bedöma de enstaka gånger i match han SKA komma ut bättre. Det är väl de tydliga förbättringspotentialerna. Sedan hoppas jag också att han kan utvecklas att läsa av spelet ännu bättre vad det gäller styrningar i området framför mål och det är bara erfarenhet och videostudier som behövs. Det här är ju det som Lassi är bäst på, en av de bästa i SHL någonsin. Många pass gåt till området en meter framför mål eller förbi det området till spelare på andra sidan. När Lassi är som bäst läser han och vet att det kommer och är då där med spaden eller kroppen för att neutralisera motståndare i det närområdet varpå eventuella jättechanser aldrig ens blir chans.

Detta om Walle. Att Lassi är fantastisk vet vi redan och när backspelet kommit igång och de kan hantera det de ska för att stödja Lassi kommer han att ge toppinsatser där han kan. Det kommer. Det är jag inte det minsta orolig för. Fungerar backarna, fungerar Lassi.

Forwards
Här är jag inte rolig alls. Vi har jävligt duktiga forwards och det kommer att landa i fyra starka linor. Mest viktigt har varit att de ska komma igång ordentligt och bidra i spelet utan puck och det ser ut som att det bara blir bättre och bättre. Framåt kommer det att ordna sig. Vi har några rejäla spetspar i Omark-Shinnimin, Tyrre-Rask och kOMAReK-Gallo och nu är alla utom Rasken igång ordentligt. Med så många spetsformationer öppnar det för övriga forwards och där vill jag mena att alla kämpar på rejält som de ska och spelar sig fram till målchanser dessutom.

Backar
Ja, det här har ju varit vår dominerande fråga, kommer de att hålla? När vi hade Jesper och lill-Nisse och Erik på den nivå han första säsongerna höll fungerade backarna alldeles utmärkt: det var den lagdel där vi var allra bäst. Men nu är det tunnare och dessutom har Erik tappat nivå tyvärr. Men Honka är en strålande rekrytering och han blir bara bättre match för match. Övriga nya har inte funnit sin position och vet inte alltid exakt vad de ska göra ännu men det blir bättre match efter match. Det som imponerat är att backarna allt bättre funnit sina roller i Bulanhockey och att de kämpar på bra med mycket energi. T.o.m. senaste matcherna när vi konsekvent saknat tre ordinarie backar har backparen levererat utmärkta insatser (otroligt skönt att slippa den j-a nollan Eddie the Eagle förresten). Så jag är imponerad och tacksam för vad backarna levererat men det är inget tvivel om att backsidan är våra svaga länk, speciellt när vi ska gå in i slutspel där allt blir så mycket tuffare och svårare. Luleå har igen-kligen fyllt spelarbudgeten men anger ändå att man undersöker om det är möjligt att rekrytera en backförstärkning. Det vore i så fall välkommet. Det jag i första hand skulle önska är en riktigt stor och tuff back som kan se till att rensa från spelare framför vårt mål. Och i andra hand en back med ett rejält slagskott som bl a kan komplettera och utvidga vårt PP. Tänk en Brendl eller Gelinas eller så. Jag tycker att beskrivningen av den backförstärkning vi skulle behöva är skriven i blåvitt: en finländare alltså.

Boxen
Ja, den börjar fixa sig nu. Det vi behöver är förstås en aggressiv box där samtliga spelar som vore de Fabbar. Snabba, nära på motståndare hela tiden, fungera tillsammans så att de tre övriga dansar med den som stöter. Och allt det har blivit bättre och bättre och det ser fint ut. Det vi saknar är ännu tuffare backar framför vakten, som kan ta bort starka och brutala forwards från Homer-position.

Powerplay
Det behöver förbättras förstås. Vi har riktigt vassa PP-spelare i Omark och Shinnimin samt målfarliga komplement i kOMAReK, Fröberg, och Tyrre - de två sistnämnda dessutom starka framför målvakt. Ökad rörlighet skulle förstärka PP rejält för att ge bättre möjligheter lägga bra pass på läppen. Det som saknas här är bättre skyttar från backsidan. Forwards ÄR starka framför och runt målet, men med farliga skyttar från distans kan vi utnyttja det snabba spelet målnära och från spelfördelare, nyttja chansen att ge bra skott till backar och tvinga motståndarnas box att ligga längre ut och därmed ge större ytor inom boxen. Tänk HV när de var som bäst vilket spel de hade i PP: snabba precisa pass runt, runt och snabbt uppstod lägen för direktskott från backar som stenhårt och placeringssäkert målade mest hela tiden. Erik har ju varit den vi haft, men han har tappat skottet för närvarande. Honka är den som ser bäst ut nu och dessutom har Engsund blivit allt bättre. Men saknaden efter lill-Nisse är stor.

Så ser jag Luleå Hockey idag och inför säsongen. Tveksam inledning på serien men vi har kommit. Faktum är att vi bara ligger 5p efter den igen-kliga ledaren Röglet och hade vi inte slarvat bort matcherna mot Timrå och Oskars är det Luleå som skulle varit serieledare. Ja, jag vet att Apan "leder" men de har spelat fler matcher än vi och Röglet. Så vi är på gång och som det nu ser ut är jag säker på att vi kommer att fortsätta klättra. Hur högt?

Just nu ser ju Röglet oförskämt starka ut. Även Apan och Läjkers tycks genomgående stabila. Warulfven har ju verktygen, får de ihop hela laget kan även de bli svåra att stoppa. Arslet - mer tveksam där, känns lite som att de segrat ihjäl sig och att de senaste åren inte kan ta i tillräckligt. Trottoarkanten, nja, det vete fan. Än så länge har de ju gått starkt men jag har svårt att bedöma om de har den bredd som behövs, jag har ju inte sett dem ännu. Så Luleå bland de fem första tror jag. Mycket möjligt att vi går bra och kan bli 2-4 typ. Däremot liiite sämre chans i slutspelet, kanske semi, just eftersom våra backar inte är tillräckligt stora och starka framför vårt mål och inte heller har tillräcklig skottstyrka offensivt.

Det börjar alltså bli läge för att ställa prognos för hela säsongen nu och det är ju vad jag gjort avseende Luleå. Dock har jag inte sett alla lag spela ännu, så jag avvaktar några omgångar till för att hinna se alla lag innan jag kommer med min totala bedömning för SHL säsongen 2021-2022
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Resultat i kvällsmatcherna:

• Pungen - HK Arslet 1-4
• Oskars - Läjkers 2-4
• Timrå - Djurgårn 2-5

Och det innebär att vi har en uppdaterad "poäng per match-tabell" (se nedan).

Konstaterar att de fyra lagen i botten var lite det jag väntat. Däremot hade jag inte trott att Apan och Trottoarkanten skulle gå så bra.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: Ja!

"Nu får också Luleåspelaren kritik. Enligt Niklas Wikegård har Luleåspelaren en skyldighet att försvara sig.
– Någonstans kunde han (Holland) ha taggat ner. Men någonstans blir det jättemycket ansvar på honom, inget på Styrman. Det är ju han som sätter igång allting. Han måste skydda sig. Om man har satt igång något, måste man försvara sig, säger experten i C More."

Den som såg misshandeln och sedan läser den där åsikten inser att den självutnämnde så kallade experten "döda, döda" Skrikegård är en pajas och en idiot.
Kommentera


Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Sven.Savage: Ser försnacket i efterhand. Hör hur Wikegård och Kronwall tycker det är fel att djurgårdaren blev avstängd pga överfallet på styrman. Dom tycker styrman har ett ansvar att försvara sig...
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och läget räknat efter poäng per match.

Röglet är verkligen bra i år också och stoppar. Luleå har klättrat till övre halvan.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och så ska vi ha kvällsmatcher:

• Pungen - HK Arslet
• Oskars - Läjkers
• Timrå - Djurgårn

Känns lite under naveln när Pungen och Arslet är på isen. Blir intressant om ilske Hallam fixar Oskars nu, men Oskarna är definitivt inte ofarlige när hockeyfrillorna från Tjeckin släpper loss; hinner Läjkrarna med?

Och så rysarmatchen, bottenfinalen mellan Timrå och Djurgån, två lag som kommer att ha nerverna utanför tröjorna.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Övriga matcher:

Trottoaren - Öret 2-0

Röglet - Warulfven 5-2
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Och Malmö krossar Apan med 3-2, avgörandet på straffar.

Kollade sammanfattningen och det är imponerande hur Malmö kör över Apan i Apans zon där blygdens hjältar backar och backar och ingen ids hänga på ytterligare Malmöspelare som får chans på chans.

Och samtliga Malmömål görs av Luleåutbildade Emil Sylvegårds lillebror:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Wilhelmsson: Ja, den här matchen hade jag givit upp när halva sista perioden återstod. Men från första till andra och tredje perioden blev det mer och mer Luleå och Pölsan som kämpade bra och nästan lyckades vinna matchen kändes bli tröttare och tröttare. Och då hinner man inte med när Limpan hanterar det trollspö som hans klubba är.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Perro: Ja! Med mindre än 8 min kvar leder Pölsan med 2-1 och Luleå kommer ingen vart. Pölsan känns trötta men kämpar som fan och håller oss borta från slottet, fast vi har bättre fart och ork och kommer fram till skott från distans, d.v.s. bättre än i första perioderna.

Men det känns verkligen som att vi inte når fram, som att Pölsans starka kämpande ska betala sig.

Men då inträffar cirkus Omark:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Pölsan försöker 6 mot 5 men med 18 sekunder kvar kontrar en jävligt snabb Luleåback - det är Jonas Berglund förstås - och smäller in 2-4!

Underbart!
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2020 - vägen efter SM-GLUDet!
Vi spelade fan inte bra idag men vi spöade pölsan och tog tre poäng.
Kommentera

« · 2242152 · »