Luleå HF

SHL · 118101 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Albert Hall: Det är bara jag som neggat obol från start till slut

Hannu Neimi:

Ja, det har faktiskt blivit ganska tyst med Mosessonhyllningar efter att Obol avslöjades. Karln bytte nog jobb i lämplig tid. Slump? Mosesson legitimerade Obol mer än någon annan. Varför vågar ingen säga det? Hur många miljoner av förlorade pengar för diverse investerare ansvarar han direkt eller indrirekt för egentligen?

Däremot så tycker jag ju att Strömwalls agerande i detta inte fått den credit den borde. Jag minns själv hur det lät bland vissa LHF-supportrar när Obol-Bosse förkunnade att det inte skulle bli något samarbete mellan obol och LHF. Det stämde inte sa Bosse. Johan höll käft klokt nog men var övertygad innerst inne att han gjorde rätt. Det var något skumt med Obol Investment.

Annars tycker jag det är konstigt att tidningar och vissa andra massmedia tycker det är underligt att Osten inte får jobb inom LHF. Jag tyckte för 2-3 år sen att det var underligt att inte Osten jobbade (mer än som lärare på hockeygym) inom LHF då. Nu vet jag mer och tycker inte likadant längre.

Annars har jag precis noll koll på hur bra eller dålig Hans Huczkowski kommer att bli. Däremot reagerar jag mot att folk lyckas få det som att Husse är fostrad och uppvuxen inom organisationen. Så är det ju inte.

Hannu Neimi: Å andra sidan, hur känd var TIK:arnas nubben innan han tillträdde?
Ecke H hos MooDooisterna tror jag inte ett skvatt på, medans HH känns som ett "hotshot" så här innan man alls vet.
Vår egen nobbe är jävligt underskattad tycker jag, det är ju bara kolla in vilka förvärv som "dansat" i LHF under hans era (floppar får nog alla räkna med, gäller bara hålla ned antalet..).

HH kan mycket väl bli "den fula ankungen" med syfte på ditt tycke med grått!

LL: Håkansson är ett skämt. Kan ingenting om sport. Hans enda merit på området är att han spelat pingis i NSD:s lilla-vm. Håkansson anser basket vare landets största sport men utanför korgboll har han tre ikoner som han vördar ömt-Osten, Lars Mosesson och Ingemar Ek. Nu har han lite svårt att hissa Mosesson efter Obol och Ek är en aning svajig. Återstår bara Osten. Osten är en mycket bra tränare men finns ingenting som säger att han skulle lyckas som sportchef. Men det känns grått med Huczkowski som sportchef, jag hade gärna sett någon mer etablerad.

björn power:

Jag tycker vi ska ignorera spuden. Jag har föjt honom under några år och killen är enbert ute för att vara dryg.

Det är alltså alltså drygheten som är hans signum, han uppträder olika på olika forum beroende på hur han kan vara drygast vilket jag ju bevisade med hans schizofrena sätt att förhålla sig gentemot Svarten på modoforum jämfört med lules gb på HS.

Han är inte särskilt populär någonstans på nätet vad jag förstått. Fast i verkligheten är han tydligen ganska snäll och mesig. Så är det ofta med folk som är hårdingar på internet. Undantaget mig då.

LL: Och är LHF betjänt av en person som vill köra sitt "jag-vet-bäst race" och gärna synas/höras i media vareviga dag?

Pessimisten: Ja, jag tycker de är en bra balans, "avdankade spelare"- faan det är ju dom som ska stå för hockeykompetensen och LHF-hjärtat vilket jag tror dom gör med råge! Sedan 2 toppnamn från SSAB och LKAB och vår egen klubbdirre, kan det bli mycket bättre!?

Vad vill du ha där istället som skulle tillföra något, inse att dom ska kunna trolla med små resurser?

björn power: "Jag tycker den krönikan är skit rakt igenom, håller inte med för 5 öre faktiskt"

Håller med. Känns som en totalt ogenomtänkt krönika det där. Vad är det som säger att Osten hade varit så mycket bättre som sportchef bara för att han har varit framgångsrik som tränare?

Jesper Jonsson: En rätt enkel lösning för att skapa större utrymme under läktarna vore ju att bygga i utrymmet mellan träningshallarna på båda sidor. Ta bort dagens nödutgångar och gör nya fräscha glasdörrar (nödut) mot parkeringen. Vrid kioskerna 90 grader så slipper du jätteproppen under båda huvudläktarna. Behövs ju bara ett gjutet golv, tak och glasväggar till det. Området är ju ändå dött efter att man byggt ihop hallarna på baksidan. Stuket på bygget skulle kunna vara lite bilhall. Visst, arenan skulle inte få några skönhetspris, men det skulle bli lite trevligare att mingla under läktarna och då behövs ju inget uselt VIP-tält längre.

björn power: Eh?! 2 från näringslivet och 4-5 gamla avdankade spelare, kallar du det balans? (i TK)

björn power: även om man får arenan för 1 kr
fixar etapp2 så lär det ju inte vara i närheten av att bygga en ny arena.

Se på tex swedbank och jämför den med halvdana byggen som coop och e-on.

behöver ju inte vara så himla stor arena. 7000 max. sen dumpa all ståplats till en kortsida på nedre etage och ha ngn kycklingsittplats ovanför typ.

och ha mer utrymme under läktarna.

skall man göra ngt med coop. borde man.

1. sänka isen.

2. bygga ihop a och c-hall med ett 3 våningskomplex så man får ingång från ovandelen av läktaren oxå. Kanske innebär scratch rad21 och uppåt typ. och kanske få lite långsideloger. Och få utrymmen under läktaren i flera plan där man kan sprida ut folket på såna saker som toa och kiosker och barer så man hinner handla och göra det man ska

3a. Bygga en resturangdel på den saknade kortsidan.
3b. flytta ståplatssektionen till den kortsidan och ha ngn balkonghistoria ovanför den

Sen kan man kompensera andra sidan med att göra lite club-boxseats (lyxigare fåtöljer i små hagar)

För vi behöve rju inte mer platser direkt är ju endå aldrig fullt.

Jag skulle vända på steken och säga att LHF:s största problem är arenan, skulle man fixa en bra etapp2 ombyggnad eller ännu bättre en ny arena skulle läget ljusna betydligt, men... Frågan är hur fasen ska mynten dras in nu det man inte lyckats med någon gång tidigare?
Anställa osten och hoppas på sportsliga mirakel som genererar fler sponsorer, nix det blev det inte. Nu har man valt HH och sedan får vi se vilken hudtränare det blir som får äran att lycklig-göra oss LHF:supporters.
Alla sätt är bra utom dom dåliga heter det ju, själv kan man bara stötta och hoppas på det bästa.

björn power: Ja men eftersom luleå konkurerar med alla andra elitklubbar så måste ju HH jämföras med alla andra sportchefer och där står han sig väldigt slätt. Fast saker kan ju ändras fort.

Men luleå hade SMguld 2008 som målsättning när de anställde Lener och under hela hans tid i föreningen, därför bör han granskas efter den målsättning och där har han misslyckas grovt eftersom Luleå aldrig ens var nära.

Ni får spara Renberg och så värvar ni Lindros och LeClair och vips så har ni The Legion of doom Reunion! :-)

spud: Nog fasen finns det internationella kontakter så det räcker, alla gamla finnar och tjecker (inte minst Jiri Kucera/Martin Hostak) samt agenterna levererar info. Inte står och faller LHF med ostens kontakter.

SM-Guld 2008 har man tagit bort som målsättning.

björn power: Vad är det för skillnad på den grupperingen med stor/all makt och inflytande och den gruppen som benäms "maffian"?

Självklart behövs närlingslivet när man ska bedriva elitverksamhet, det har jag ingen annan åsikt om. Men jag är rätt övertygad om att Luleå hade behövt någon som sett lite annat än delfinen och coop arena i sina dagar. Osten har ju faktiskt varit ute lite och skaffat sig lite erfarenheter och kontakter runt om i europa och sverige. Men det är ju inte säkert att han hade varit rätt person heller. Jag tror dock att de hade behövt en mer erfaren och kompetent person, som jag förstått det har HH varken utbildning eller särskillt stor erfarenhet av affärer.

Med tanke på att Luleå haft en målsättning med SMguld innan 2008 så har väl inte lener varit någon succé?

spud: Jag tycker den krönikan är skit rakt igenom, håller inte med för 5 öre faktiskt. Är såå jävla less på detta skitprat om någon "maffia", det finns ingen sådan - punkt. Det finns däremot grupperingar med ett brinnande intresse för LHF men med olika uppfattningar om hur föreningen ska drivas. När Stig Åkerström var ordf. och osten tränare vann vi SM-guld och var i semi men höll samtidigt på att konkursa, tror faktiskt vi "dopade" oss till framgångarna vilket vi aldrig mer får göra.
Tycker vi har en bra balans mellan näringslivsfolk och idrottsmänniskor i LHF:s styrelse och sportråd. Ekonomi och sport måste gå i takt för att vi ska överleva och det är ingen lätt uppgift. Finns ingen motsättning i det att styrelsen och sportrådet ger en sportchef i uppdrag att leta spelare inom givna ekonomiska ramar. Däremot en sportchef som kör ett eget race och inte fattar att han är underställd en styrelse vore en katastrof för LHF.

Vad skulle någon annan gjort bättre senaste åren vad gäller nyförvärv än dom nu sittande gjort, anställt osten i stället för Lener?

björn power: fast osten stämde ju in på resten
typ gammal hederlig luleåprofil med göra ont att möta mentaliet

Det mest negativa med hela det här är ju att maffian på intet sätt är borta.

Sen vart Hasse kommer hamna och vad han kommer uträtta återstår att se.

björn power: Avslutningen på den krönikan kan jag skriva under på, eller hela den krönikan känns väldigt bra.

björn power: Det verkar vara som jag antydde...
Mycket vanligt inom näringlivet att göra så vid nyrekryteringar.

Här har man klart och tydligt varit ute efter en person som ska ingå i ett lagarbete, ingen ensamvarg som vill köra sitt eget race (läs osten). Norrbottnisk profil och gammal hederlig Lule Hockey-gör-ont-att-möta mentalitet vill man oxå ha tillbaka. Jag är den förste att skriva under på detta och önska lycka till i denna besvärliga men härliga utmaning.

65selander: Hockeybussar har då MODO kört med sen 80 talet iaf, då jag började åka.

Larionov: FBK byggde sin kosing när LLA föddes från strax över 4000 i den gamla till nästan fullsatt i två år på raken. Det gjorde susen.

FBK har ju alltid legat steget före med hockebussar från orterna runt omkring mm.

björn power: Håller nog med tidigare talare här. Det går inte att jämföra FBK med andra "normala" lag. När man är inne i den uppåtgående spiralen med finalspel vartenda år trillar kulorna in. Det gör att man får många fördelar. Du kan pröjsa stommen i laget det de vill ha, utan att riskera att de drar till ett annat ES-lag för bättre lön. Du kan samtidigt locka talanger med spel i ett lag som har chans att vinna vartenda år. Vad kan man sätta mot det?

Jesper Jonsson: "Inavel", när kan man räkna det som "inavel", många av spelarna har ju formats inom FBK:s (läs Kjell Glennerts) organisation i hela deras vuxna liv. Då tycker jag man kan räknas som "inavel", inget ont sagt om detta eftersom deras resultat pekar på det motsatta. FBK gör det förbannat bra, såerebara.

Pessimisten: Det är väl ungefär min tanke, tycker LHF jobbar jävligt bra med dom resurser man har, otroligt vi har Lubos Bartecko, Jaroslav Obsut, Martin Chabada och Tomas Surovy på löneslistan samt "vaskat" fram ett gäng es-mässiga 20-21 åringar! LHF går på vatten eller...!?

björn power: Det är lätt att vara sportchef i en klubb som har dubbelt så stor spelarbudget. Bara köpa det dyraste och bästa. Även Bräkman kunde skita guld med hopvärvade storlag, men när han får ordinära trupper går det inte lika bra...

björn power: fast fbk har en ju tex en sportchef som är gotlänning urprungligen.

de har väl ngn annan som är smålänning eller skåning eller ngt.

skall man gå på deras aktiva soon2be kontorsfolk är ju deras highprofilecentrar från dels rögle (jönsson) och dels oskarshamn väl (johansson)

Så man kan ju inte direkt kalla det inavel även om de tar spelare från den egan organisationen. Snarare verkar ju folk trivas där och stanna länge.

Pessimisten: Kolla i FBK:s organisation, ALLA förutom headcoachen Roger Melin är handplockade fd spelare och där går det "sisådär" vaa..!?
FBK har cirkus 130 mille i oms. medans LHF ligger på kanske 70 i dagsläget men ändå, vaa?
Du läste väl skvallerblaskan #1 AB:s artikel alldeles nyssens just om detta fenomen!?

Pessimisten: ja, en reklamfilm för ett bemanningsföretag är ju jättebra att ha som referens för att det inte går att rekrytera internt :-)

Jag får lite illvilliga associationer till någon reklam för nåt personaluthyrningsföretag typ Nisse på Manpower där VD tyckte att kompetensen fanns i huset och allt sedan gick åt skogen... (men jag är ju bara elak utan underbyggnad med fakta, som t ex artiklar/intervjuer i kvällspress...)

Lindberg Råkkar: Vem vet, han kanske jobbat parallellt med Lasse en längre tid redan, det går man ju inte ut med i onödan.
Styrelsen kanske var klar med Hasse för ett bra tag sedan men ville kolla av vilka andra som var intresserade?

Pessimisten: Om Renberg skriver på för FBK, Frölunda, Skellefteå eller någon klubb över huvud taget inklusive LHF kommer i alla fall jag mest att reagera med ett stillsamt "jaha".

alfnisse: Ja hela situationen känns absurd, hade man inte råd med en "riktig" sportchef utan fick ta en kille som redan var anställd inom klubben? Varför vänta flera månader med att tillsätta honom då han redan fanns på kontoret?

Även om jag är emot inaveln i klubben så får man väl Luleå Hockeys skull hoppas han gör ett bra jobb. Han var väl under sin aktiva tid väldigt om tyckt bland med och motspelare, var han inte spelarrepresentant för facket också?.

LL: Ja, han kan t ex skriva på för Färjestad, Frölunda eller Skellefteå. Då jäklar är råttet mågat...

Pessimisten: tycker att vi vänder på frågan, vad ska karln göra för att du ska sluta beundra allt han gör?

Poäng framåt av enskilda spelare är inte allt. En spelare kan ta för stor plats för lagets bästa, det har Renberg gjort många gånger både den senaste säsongen och tidigare gånger. Du vet inte heller hur bra han är nästa säsong, och det är det vi pratar om nu. Han har haft problem med ljumskarna i flera år, och vi har sett flera gånger om hur det drar ner hela laget när han åker omkring och sprider negativ energi med sin gigantiska gamnacke, har LHF verkligen råd att riskera att få det störningsmomentet nästa säsong? Det finns inga som helst garantier för att en spelare på 35+ som har haft stora skadeproblem de senaste fem-sex säsongerna har särskilt mycket att tillföra, och som vi har kunnat konstatera förr - en skadad och gnällig Renberg är våra motståndares största tillgång.

Det enda jag inte förstår med Hans Huczkowski som sportchef är att han inte fått börja redan när det var klart att Modig slutar ?

Pessimisten: Förstår din besvikelse. Det var mycket som Chrunac sagt sig presentera idag. Och ja det blev en interntillsatt sportchef. Inte alls vad jag hade hoppats på men tydligen har HH ett välsmort munläder och goda vitsord från sin tid som säljare. Vi mycket luttrade supportrar kan som vanligt bara hoppas. Hur än det är jobbar åtminstonne HH heltid.

Portello: Instämmer till 100:a, önskar honom all lycka i det nya jobbet.

Hannu Neimi: SM-GULD! SM-GULD! SM-GULD!

Portello: javisst, fel att såga karln innan han knappt har tillträtt

Pessimisten: Så var det klart att Husse är våran nya sportchef.Hoppas att det bli bra.

Utan Renberg kunde vi mycket väl ha hamnat i kvalserien denna säsong... Jävla gnällspikar! Räcker inte 50 poäng. Vad fan ska karln göra för att ni skall glömma erat gamla agg?

Lindberg Råkkar: "Det bästa vore om en sportchef presenterades imorrn och han gick ut direkt och sa att Renberg inte ingick i klubbens framtida planer"

Håller nog med där. Ingen vet ju hur bra Renberg är nästa säsong eller om han ens håller hela året. Så som han sänkte mer eller mindre hela laget under kvarten förra året och under bitar av den senaste säsongen gör han mer skada än nytta. Återigen - en frisk Renberg som är i form är en tillgång för vilket lag som helst i elitserien, inget som helst snack om det, men hur frisk kommer han att vara nästa år? Har LHF råd att chansa på att ljumskarna ska hålla ihop tillräckligt för ett år till? Det är jag tveksam till.

Hannu och Bolivar:

Klart att han förknippas och identifieras med LHF, men även en sådan måste väl bytas ut nån gång? Eller ska vi skriva långtidskontrakt med Renberg så att vi slipper det problemet?

Jag var mer orolig över LHFs identitet när Bulan och Åkerström lade av samtidigt. Där försvann det mycket identitet. (Nu gjorde ju Ågi come-back senare, men det är ju en annan historia).

Det är dags för att andra att ta över. Finns ju ett helt gäng födda 86-87 som kan ta ett steg fram.

Lindberg Råkkar: Och idag klockan 11,30 så ska den nye sportchefen presenteras.

Bolivar: Det bästa vore om en sportchef presenterades imorrn och han gick ut direkt och sa att Renberg inte ingick i klubbens framtida planer. Vore bra slippa detta trams om både det ena och andra bara för att trissa upp sitt marknadsvärde. Inte hör man hur andra kaptener går ut och tjatar om att de vill spela i andra klubbar med detta är ju bara Renberg i ett nötskal tyvärr.

Albert Hall: Jag är lite kluven angående detta. Han ÄR Luleå Hockey för många utanför klubben och när han är bra så tillför han en massa. Denna säsong har han ju dessutom spelat ganska mycket.
I fjol var det ju så att han klev av var och varannan match. Dessutom ska han inte vara lagkapten. Att se honom åka dubbelvikt till båset med ömmande ljumskar lyfter inget lag. Sedan ska inte en lagkapten gnälla om man får spela i tredje-kedjan. Under den perioden spelade han inte särskilt bra och Lener gjorde helt rätt. Jag kan hålla med dig om att ett hyggligt kontrakt är han värd, inte mer. Han kan knappast vara beroende av lönen och om han då sticker så må det vara hänt.
Sedan dagens artikel i GP/Exp gör ju att man blir förundrad. Flytta till Götet för att se fotboll?! Ja, spelarna i Frölunda kommer inte att missa en match i allsvenskan pga hockeyn i alla fall.

Albert Hall: Renberg är viktig för lagets identitet.

Bolivar:

Jag och knaskamilla har diskuterat detta tidigare och jag håller med henne.

Så här sa jag ungefär då till henne: Jag förstår inte heller detta intresse för Renberg. Visst, nog kan jag tänka mig att han spelar ett år till i LHF, men inte till något högre pris. Ofta känns det som om han gör mer skada än nytta eftersom det blir ständiga förändringar i laget på grund av sina skadoroch halvskador, ofta under pågående match också. Det blir ingen kontinutet alls i ett lag som hela tiden ändras när en av deras stora stjärnor åker in och ur laget som en jojo. Ungefär lika är det för övrigt i de lag som Foppa spelar i på andra sidan pölen.

Fast 50 poäng är ju onekligen också 50 poäng. Men då ska man komma ihåg att han spelade med två offensivt verkligt bra spelare, Bartecko Och Surovy. Ett tag förpassades han ner till tredjekedjan och framtidsmannen Johan Harju fick ta över hans plats. Då tjurade Micke i tidningen.

Nej, ur min synpunkt så ska man från LHFs sida erbjuda honom ett hyggligt elitseriekontrakt. Om han inte antar det så tackar man för den tid som varit och önskar honom lycka till i framtiden.

Bolivar: "MoDo hade för övrigt ingen på top 10..."

Men dom är i semifinal.Skulle gärna byta bort några spelre på tio i topp listan mot en semifinalplats...

« · 862620 · »