Några snabba reflektioner från den näst in till historiska matchen mot Timrå igår. Jag väljer att inte beskiva vad jag tycker om Sjögren i Timrå. De orden görs sig inte allt för väl på en offeciell hemsida. Men jag kan ju avslöja att det inte är några vackra ord. Detsamma gäller om Pär Styf.
Dommare Vinneborg tycker jag gjorde en alldeles utmärkt match om man bortser från några sekvenser i den tredje perioden där Timrå spelarna verkade enromt gringa och delade ut den ena eftersmällen efter den andra. Vinneborg valde att sätta nivån väldigt högt i den tredje perioden vilket man kan förstå, annars hade han varit tvungen att blåsa sönder matchen. MEN man måste ju se det från ett annat perspektiv. Om ett lag tillåts att spela åp det sätet som Timrå gjorde så löper LHF spelarna, och TIK spelarna också för den delen en stor skaderisk. Nu blev dessbättre inte fallet så denna match. Luleå spelarna uppträdde väldigt diciplinerande och slog inte tillbaka. Dock så tycker jag ändå, trots den tredje periooden att Vinneborg gjorde en mycket bra match. Inte minst de två slagsmålen löste han väldigt snyggt. Det första, när Sjögren hade tacklat ner Bulan brutalt, renderade i dubbla match straff (förlängt) till Sjögren samt matchstraff för Svensson (EJ förlängt). Personligen så tycker jag inte Svensson skall ha något matchstraff överhuvudtaget. Han stod bara upp för sitt lag. Men Vinneborg måste ju följa regelboken så han gjorde rätt. Rätt även i att inte ge Svensson förlängt.
I det andra slagsmålet kan man väl ha några synpunkter på. Att Robert Jindrish inte fick mer än två minuter när han hade knockat Ledin t.ex. eller att Hallin klarade sig bättre undan än vad Skrbek gjorde. Det var trots allt Hallin som hetsade Skrbek som gjorde att han tillsist tappade humöret. Men ändå starkt av Vinneborg att inte göra som vad många dommare hade gjort i en sådan situation, ta ut halva lagen ungefär.
Vinneborgs nivå på matchen bidrog i allra högsta grad till att vi fick se en match med final karaktär.
Sen Luleås vändning finns det inte ord att beskriva. 3 mål på lika många minuter, enormt! Jag anser att vändingen kom när fjärde kedjan var inne, kämpade, snurrade, vann tillbaka puckar, och tillslut även fick in ett mål från Tellströms klubba. Det var då Luleå vaknade till liv!
Njuter bara när jag tänker tillbaks på matchen. Så erhört roligt hockey kan vara.
Observera också vad Tavve sa efter matchen: "Jag är stolt över att få träna ett sådant lag, vilka spelare, vilken inställningen och vilken PUBLIK"
Lövva: Läste just nsd:s syn på matchen. Dom envisas med att Kalla kimmo Kapanen för Sami Kapanen. Vad jag vet så spelar Sami i Carolina och är dessutom Forward och inte målvakt :)
Lövva: Boorken är inte nådig mot Sjögren i sin krönika. Se länk. Personligen tycker jag inte det var så farligt. Sånt där händer i stridens hetta, jag tror inte alls att det var meningen att skada. Fast en eller ett par matcher kanske det måste bli för att statuera exempel.
I övrigt är det ju kul att läsa alla positiva omdömen om matchen i olika tidningar.
Albert Hall: Vet inte riktigt om jag håller med dig. Om det där är något som händer i stridens hetta, då har man inget att göra på en hockey rink. Så är det. Det var ju bara tur att det hela slutade väl för Bulan
Albert Hall: Fast dummaste måste ändå varit när de sa i första perioden att Svensson är den spelaren i Luleå som har dragit på sig mest matchstraff. Han hade inte ett enda före gårdagens händelse
Lövva: Det var ett av de mest enögda och patetiska inlägg jag läst!
"Dommare Vinneborg tycker jag gjorde en alldeles utmärkt match om man bortser från några sekvenser i den tredje perioden där Timrå spelarna verkade enromt gringa och delade ut den ena eftersmällen efter den andra."
Hade Vimmelborg läst en bok med något som kallas regler och tagi för alla slashingar och hakningar redan från början så hade det aldrig urartat!
"Om ett lag tillåts att spela åp det sätet som Timrå gjorde så löper LHF spelarna, och TIK spelarna också för den delen en stor skaderisk."
Om ett lag!!! spelar så hur kan det då löpa skaderisk? Att Lulingarna började spela fult och att Vimmelborg tillät det är nyckeln till att man vände matchen.
"Dock så tycker jag ändå, trots den tredje periooden att Vinneborg gjorde en mycket bra match."
Det kan jag förstå att du tycker eftersom han tillät Bulan, Amrisen och Skrbek att spela som de gjorde.
"Det första, när Sjögren hade tacklat ner Bulan brutalt, renderade i dubbla match straff (förlängt) till Sjögren samt matchstraff för Svensson (EJ förlängt). Personligen så tycker jag inte Svensson skall ha något matchstraff överhuvudtaget. Han stod bara upp för sitt lag."
Med tanke på vad Bulan hade gjort i samma byte och i de strax före så kan jag till viss del förstå Sjögren, men jag försvarar den idiotiska tacklingen för det. Vad jag inte förstår är hur man kan få matchstraff för slagsmål genom att få stryk? För Sjögren viftade lite med armarna från början men som man såg det i närbilderna på Canal + så slog han inte ett slag. Men förlängt matchstraff för armbågstackling skall han definitivt ha. Sedan Svenssons överfall kan jag också till viss del förstå men inte omfattningen av misshandeln framför allt när Sjögren inte slog tillbaka! Kastar man handskarna och slår så att blodvite uppstår skall man ha förlängt matchstraff vilket även er tjcek med det checka namnet fick.
"Observera också vad Tavve sa efter matchen: "Jag är stolt över att få träna ett sådant lag, vilka spelare, vilken inställningen och vilken PUBLIK""
Att man är stålt över en publik som HATAR och kastar saker på planen och mot tvkommentatorerna är bara patetiskt!
Hen-rink: Men Hen-rink, vad gör du härinne? Helt neutral tror jag inte du är med tanke på den skit LHC fått från ett gäng TIKare. Du själv är ju ganska enögd när det gäller kritik mot LHC, men så är det ju med oss hängivna supportrar ;-)
Vad gäller matchen igår tyckte jag inte Vimmerborg var speciellt dålig. Sjögrens påhopp kunde ha varit som vilken tackling som helst om han tagit det lite lugnare och framförallt hållit ner armbågen. Nu gjorde han inte det och det var väl ren tur att Bulan inte blev (värre) skadad. Att Sjögren ska stängas av för tacklingen tycker jag är solklart. Att han dessutom fick matchstraff för slagsmål tycker jag däremot är helt fel. Han slogs ju inte alls. Tycker inte att Svensson ska ha matchstraff heller. Han stod ju upp för sin lagkompis. Helt rätt egentligen. Matchstraff och fem minuter för Sjögren och två+två för Svensson tycker jag hade varit tillräckligt.
Att Shrek ska stängas av är helt korrekt. Han försökte ju också skada en motståndare och här kan man ju aldrig diskutera om det var avsiktligt eller inte. När han dessutom inte lyssnar på domarna utan försöker fortsätta slåss kliver han över gränsen och bör stängas av flera matcher.
Vad gäller spelet såg det mycket bra ut för Timrå tills straffen var slagen. Efter den missen visade Luleå att man är ett mycket bra lag som hör hemma i slutspelet. Hento var lysande och överglänste tyvärr Kapanen.
Vi kommer igen på lördag mot Brynäs och gör LHC en tjänst när vi vinner med 6-2.
Swordster: Patetiskt inlägg? Jasså, man får tacka så mycket. Nu är det väl min tur att berömma dig då!
Visst i första och andra perioden så hackade lule mycket och höll fast osv. Men det var ömsesidgt från bägge lagen. Vinneborg hade helt enkelt valt att lägga nivån högt. Och jag anser att dommarn skall ha den friheten att bestämma hur högt ribban skalll läggas så länge han har samma nivå åt bägge håll vilket jag tycker att han hade matchen igenom.
Om ett lag spelar fult, hur kan man då löpa skaderisk, hmm...den frågan tänker jag då inte äns svara på. Och att det var Vinneborg som var ansvarig till att Luleå vände matchen är ju ett uttalande som för stå för dig. Tror inte du får mycket gehör för det.
Svensson/Sjögren fighten ser du ju också extremt blåögt på. Sjögren slog så många slag som han kunde det var bara den enkla faktorn som att Svensson var bättre på att slåss än Sjögren som avgjorde att Svensson fick in mer slag än Sjögren. Sen att Skrbek ska ha matchstraff är väl givet MEN det var Jindrish som startade det hela genom att mer eller mindre knocka Ledin. Sen var det Hallin som började slå på både Junkka och Skrbek. Skrbek höll sig lugn ett tag men efter ett tag slog det över. Och att han fick ner Hallin bevisade bara att han var bättre på att slåss. Inte att han var den större syndabocken i det hela.
Att hatramsor föds en sådan match är väl rätt så naturligt med tanke på att det var grinigt på matchen. Sen de som kastade in saker i kommentatorsbåsen blev utslängda direkt från hallen. sen var det ENDAST EN som kastade in mynt på planen. Dessvärre fick inte vakterna tag i honom men det är fel tycker jag i alla fall, att fördömma 4 500 människor p.g.a en endas betende
RoW: Ja tack det vore snällt med 3 pinnar mot brynäs...:)
Som jag tidigare skrev så sa jag att Svensson nog pucklade på efter den bästa anledningen denna säsongen - tyvärr har ju inte det med saken att göra - Att sjögren tafflar sig bestraffar domaren. Svenssons påhopp skall enligt regelboken bestraffas oavsett vad som är upprinnelsen. Dvs - solklart matchstraff för brutalt försök till misshandel, han slog ju allt han hade med bara nävar mot huvudet. Sen att man fattar honom är en helt annan sak. Däremot är det tveksamt om Sjögren ska få det andra matchstraffet för att ta emot stryk.
Jo vad gäller motståndare är jag förhoppningsvis objektiv, skulle jag vara subjektiv så höll jag på Timrå då en vist hade gynnat oss, mycket riktigt höll jag på Timrå. Ang. viss skit från timrå håll så skall inte äpplen blandas med päron - det är knappast lagets fel att det finns rötägg bland fansen. Dessa finns i lika grad hos Luleå - och Linköping för den delen.
Albert Hall: Inte så farligt det Sjögren gjorde säger du, håller inte med överhuvudtaget, i mina ögon var det mycket stor risk för skada. Sen var det ju också jättesmart att köra på Bulan när Fredrik Svensson står två meter ifrån, snacka om att tigga om stryk vilket han också fick. Micke
Albert Hall: Trevlig helg Albert, och trevlig helg gud, Paddeländet, Hälge, Portello, lizzard, Zoogin, Savage, ernie eagle, Dysso, vivix20 och alla andra.
Jag ska försöka uthärda en helg i Umäää för första gången. Det vill till att Lövenmatchen på söndag är helvetes bra, annars lär jag inte stanna i Umeå fler helger. Om jag orkar skriver jag ett referat från matchen, även om den är olulingsk. Om inte annat så kan det ju vara kul för Paddan att höra lite om Modos kvalseriemotståndare : P
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Dommare Vinneborg tycker jag gjorde en alldeles utmärkt match om man bortser från några sekvenser i den tredje perioden där Timrå spelarna verkade enromt gringa och delade ut den ena eftersmällen efter den andra. Vinneborg valde att sätta nivån väldigt högt i den tredje perioden vilket man kan förstå, annars hade han varit tvungen att blåsa sönder matchen. MEN man måste ju se det från ett annat perspektiv. Om ett lag tillåts att spela åp det sätet som Timrå gjorde så löper LHF spelarna, och TIK spelarna också för den delen en stor skaderisk. Nu blev dessbättre inte fallet så denna match. Luleå spelarna uppträdde väldigt diciplinerande och slog inte tillbaka. Dock så tycker jag ändå, trots den tredje periooden att Vinneborg gjorde en mycket bra match. Inte minst de två slagsmålen löste han väldigt snyggt. Det första, när Sjögren hade tacklat ner Bulan brutalt, renderade i dubbla match straff (förlängt) till Sjögren samt matchstraff för Svensson (EJ förlängt). Personligen så tycker jag inte Svensson skall ha något matchstraff överhuvudtaget. Han stod bara upp för sitt lag. Men Vinneborg måste ju följa regelboken så han gjorde rätt. Rätt även i att inte ge Svensson förlängt.
I det andra slagsmålet kan man väl ha några synpunkter på. Att Robert Jindrish inte fick mer än två minuter när han hade knockat Ledin t.ex. eller att Hallin klarade sig bättre undan än vad Skrbek gjorde. Det var trots allt Hallin som hetsade Skrbek som gjorde att han tillsist tappade humöret. Men ändå starkt av Vinneborg att inte göra som vad många dommare hade gjort i en sådan situation, ta ut halva lagen ungefär.
Vinneborgs nivå på matchen bidrog i allra högsta grad till att vi fick se en match med final karaktär.
Sen Luleås vändning finns det inte ord att beskriva. 3 mål på lika många minuter, enormt! Jag anser att vändingen kom när fjärde kedjan var inne, kämpade, snurrade, vann tillbaka puckar, och tillslut även fick in ett mål från Tellströms klubba. Det var då Luleå vaknade till liv!
Njuter bara när jag tänker tillbaks på matchen. Så erhört roligt hockey kan vara.
Observera också vad Tavve sa efter matchen: "Jag är stolt över att få träna ett sådant lag, vilka spelare, vilken inställningen och vilken PUBLIK"
Nu är det bara å sikta på nya mål.
Luleå mot fjärde platsen!