1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481803 inlägg · 4079 ämnen

Apropå ingenting...

« · 1970673 · » Till forumet


Sv: Apropå ingenting...
pean: Jag tycker domarna ser mer mellan fingrarna och tillåter mer ojustheter i slutspel vilket kan vara en del av förklaringen varför det går som det går ibland.
Sedinarna var ju svårstoppade men blev mer fasthållna och hakade under finalspelet. Så kände jag då i alla fall.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Axle San: Den för serien överlägset bäste målvakten i alla fall (Petter var väl rätt bra fram till dess, men i finalserien var han fullständigt iskall). I övrigt var ju tvillingarna Sedin med flera överlägsna Brynässpelarna. Hade man bytt målvakt så skulle det varit över efter tre-fyra matcher.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: tyckte jag hörde någon prata om det igår under sändningen av SHL-semifinalen mellan Dif och FBK.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Har aktivt försökt förtränga Bissets och Molins nöjda nunor i 20år, men då tog vi iaf silver. Tampa tog fastlane till golfbanan och semester.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Brynäs hade den bättre spetsen och ibland räcker det....
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Man dominerade tre matcher. Den femte var spel mot ett mål också, men inte lika extremt som de två första matcherna hemma.
Modo ledde väl skotten med 42-5 efter två perioder i match tre har jag för mig.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Man dominerade även finalen.

Dock bara 2 av 5 matcher...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
pean: har du glömt SM-finalen 1999?
Modo vinner serien överlägset (var 27 poäng före finalmotståndaren och 22 poäng före tvåan i serien) men torskar finalen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Anders Forsberg skulle nog bli en bra GM
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Allt kan ju hända i ett slutspel lyder ju uttrycket. Det har aldrig gjort sig mer påminnt än detta slutspel! Med Modo - Leksand undantaget då :-).

Ja, verkligen. Trodde själv att dom skulle lattja hela vägen till cupvinst och dom hade förtjänat att göra så! Maken till överlägsenhet har nog inte skådats på väldigt länge (25år i NHL va?) på toppnivå, någonstans..

Men blir fortsatt intressant slutspel! Sharks verkar ju åka på torsk också.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
pean: Nu hoppas jag Islanders vinner hela skiten, tycker Lehner förtjänar det
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
pean: Man lider med stamkos, Hedman och de andra, dom var ju givna kandidater att vinna hela skiten och finns det något lag som gjort sig mer förtjänt av att vinna stanleys cup så är det tampa efter denna grundserie, jisses vilken bra hockey dom spelat.
Men hockeyn är som sagt rättvist orättvis ibland!
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Hedman spelade två matcher men led nog av skadan som han fick i slutskedet av serien och var då borta flera matcher. Vet inte vad det var för överkroppsskada men har läst någonstans att de spekulerade i någon lättare hjärnskakning.
Columbus spelade ganska hårt och fartfyllt och verkar ha prickat slutspelsformen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
pean: Hedman var borta match 3 och 4
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
pean: Även Islanders svepte penguins, vem fasen hade trott detta inför säsongen?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Gavelo: Ja, helt sjukt. Blue jackets hade minst inspelade poäng av ALLA slutspelslag och dom sveper ett lag som slagit alla möjliga slags rekord i år. Galet! Kommer ryka folk till höger och vänster nu!

Jo, men han var ju bara borta den 4e matchen.

Detta korvhandlande etsade sig fast i min hjärna, ser ut som att XBOX kontrollen fick slut batteri! :-)

Stackarn.

www.instagram.com/p/BwGYpvlBT7N/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=icddxraglju0
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Jisses, Tampa Bay blir svepta!
Historiens största fiasko är fullbordat och värdens överlägset bästa hockeylag är utslaget mot en tabell åtta som aldrig vunnit en slutspelsserie någonsin.

Stackars Hedman, detta var ju året då han äntligen skulle få vinna Stanleys cup och så slutar det i totalt fiasko och dessutom har han varit skadad och ej kunnat spela.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Wauzsig: Det är inte mv som slänger sig framför finskan, mv jobbar med returen och och är först i situationen när finskan väljer att slasha på mv-handsken och köra över målvakten när hon samtidigt har en skridsko i målområdet. Finskan hade kunnat väja åt andra hållet och sluppit denna situation. Att matchdomaren missbedömde situationen och gav mv utvisningen blev helt felaktigt, utvisningen skulle ha varit på finskan. Men som tur skipades rättvisa när det finns ett kontrollrum som kan bläddra bild för bild för att se situationen rätt. Utvisningen kan inte kontrollrummet gå in och ändra.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Det är målvakten som fäller finskan och blir utvisad för det. Det syns tydligt på reprisen att hon slänger sig framför finskan. Läser man regel 183, 185 och 186 så passar 185 bäst in på situationen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Lucas Jägbring borde vara aktuell, Västerås tar in Jesper Myrenberg från Linköping, han sas vara den bäste i J20 slutspelet?, LJ var väl ett strå vassare där.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
bisterfinnen: ja ÖA har nämnt både Jelvert och Lundin, ska vi vara med längst fram så krävs det en målvakt som verkligen presterar på topp, sägs att det är hård konkurrens på just målisar, inget är sagt om Hanses, däremot Dackell sen lång tid tillbaka, kan vara så att de jobbar med en målvakt och Dackell får vänta på besked
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Samtidigt så är man där man förtjänar utifrån prestation. På något vis känns det bra att man aldrig är garanterad en plats i finrummet på gamla anor.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Sedan kan man också undra...alla kostnader ökar, biljettpris ökar...men vill man fylla en hall, flåt, arena. Man kanske ska sänka priset så fler kan betala? Oerhört svår ekvation, antagligen. Men fler folk på match är väl vad alla vill ha?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
hanzon: finskan som har ena skridskon i målområdet slår med klubban (utan att träffa pucken) rakt på mv-plocken när mv ska fånga pucken, detta om något är väl mv-interference? Borde varit slashing egentligen och en två på finskan.
Det är ju inte hon som åker på målvakten som gör mål utan det är en medspelare.
Om du ute på planen jagar en utespelare och ska slå bort pucken men missar hårfint och hittar skridskon i stället så han faller då åker du ut 2 min. för tripping.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Finns det nån räknare förresten , som visar hur många säsongskort vi säljer? Kan ju vara en trigger

Fanns ju det angående medlemskort, när vi crashade
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky: Näe, men nu när vi äntligen andas optimism igen o pratar om topp 1(som egentligen innebär att vi ska tillbaka till SHL, vision 2021 blabla) så är det nog nästa säsong som gäller, tror inte vi kan locka mer publik kommande år om vi inte levererar rejält nu. Att bygga enbart långsiktigt vore drömmen, men tror verkligheten är krassare. Frågan nu är hur vi säljer 500(widebros exempel) säsongskort fler än förra året? Kanske något mer än förlängning av supertalanger krävs? Utan att veta, nåt häftigt nyförvärv höjer oftast temperaturen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Nucky: håller med om det du skriver men relaterar även till de som oroat sig för säsongen 20/21 om vi inte når målet nästa säsong och flera av våra yngre, om de lyckas ta ännu större kliv i utvecklingen, kommer då att bli högvilt hos Shl samtidigt går alla kontrakt ut för de mer etablerade, Helkvist kanske ger upp....nädå jag vill inte vara negativ men hur man än vrider o vänder blir kommande säsong oerhört viktig, tror iaf jag
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Wauzsig: de dömde inte efter regel IIHF RULE 185
Kommentera


Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Det är inget som säger att vi måste gå upp precis nästa år. Låt säga att man säljer 500 st fler säsongskort, så ger det 3 mille extra i kassan. Samma om vi går långt i kvalet, många matcher genererar mer pengar.
Allt handlar om att skaffa sig förutsättningar för att bli ett topplag år efter år.
Om man lyckas med det, och spelar kval var-och vartannat år kommer vi snart gå upp. Det är jag övertygad om.

Tycker Widebro gör helt rätt som höjer förväntningarna och eldar på fansen. För honom är ekonomin och intäkter prio 1.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Heyerdal: Jag vet inte jag. En sak är att bränna en massa miljoner på etablerade proffs, en annan är att satsa på sina juniorer och toppa med ett par hemvändare. Tror inte MoDo upplevs som speciellt arroganta eller kaxiga, utan tvärtom en klubb som har lärt sig en nyttig läxa.

Självklart är det coolare att spöa MoDo än Västervik, men generellt så tror jag att de flesta i hockeysverige någonstans anser att MoDo hör hemma i den högsta divisionen.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Bad_Brett: Finland blev bestulen på ett välförtjänt guld, man kan undra vilka kunskaper måldomaren har. Vad jag såg så var det en avvaktande utvisning på amerikanske målvakten för tripping, alltså då borde målet bli godkänt.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Charles: apropå diskussionen om truppen, målet för föreningen , Videbros uttalande om att vinna serien mm mm, man blir lite orolig, AIK sprack bl.a , att det innebär ytterligare tändvätska för våra konkurrenter att slå oss, visst ett mål inför truppen, spelare, ledare m.fl är kanon och visar att föreningen vill framåt och tillbaka till Shl men samtidigt bör vi vara ödmjuka inför uppgiften, allsvenskan är en serie som bryter många mönster....vem hade gissat på IkO innan säsongen, att Ais skulle åka ut, hoppas vi får ihop laget och att alla verkligen jobbar hundra nästa säsong
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Charles: Jag tyckte också att det såg ut så tills jag såg detta klipp:
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: hon har väll en del av skridskon innanför målgården, hur räknar man där?
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Fast nu står det dessutom "his" goal crease. Därmed kanske inte någon regel alls gäller kvinnor? Det finns lite att jobba på i regelboken kan jag tycka...
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Wauzsig: Du tänker på:
3. An attacking skater who makes incidental contact with a goaltender out of his goal crease while both try to gain possession of the puck will not be penalized. If a goal is scored at this time, the goal will count.
´
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller:Enligt regelboken är det mål.
IIHF RULE 185.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Målvakten får skott mot sig och räddar det blir retur som hon sträcker sig framåt för att följa upp samtidigt gör finskan ingenting för att väja. Det har även kunnat vara en utvisning på finskan men de bedömde situationen med att hon troligtvis inte hade möjlighet att väja. Det var mv som var puckförande och enligt regelboken ej tacklingsbar även om det var utanför målområdet.
Hur kan du tolka regelboken på ett annat sätt än vad som står där?
Det är ju hur tydligt som helst.

Däremot håller jag med dig om att transatlanter ofta får fördelar men särskilt Kanadensare inte USA i samma utsträckning.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K: Först tyckte jag det såg ut som att skridskospetsen touchade inne i målgården och då hade det varit rätt att döma bort målet, även om kontakten var minimal. När jag fick se situationen från ovan blev det dock väldigt tydligt att ingen sådan kontakt ägde rum. Då blev det helt ofattbart hur de kunde döma bort det. Målvakten kastar ju sig ut framför anfallande spelare. Det skulle bli väldigt få mål gjorda ifall målvakten alltid hade första tjing på pucken.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Eller: Finskan kommer med fart och amerikanska målvakten åker ju ut en bit. Jag anser att finskan inte har någon annanstans att ta vägen. Ja, de krockar, men jag tycker att det är målvaktens fel till 100%. Hade krocken skett i målgården så tycker jag att finskan varit skyldig, för då måste hon förutse att målvakten är där. Nu tycker jag som sagt att det var det gamla vanliga när nordamerika är inblandad.

Däremot försvarar jag verkligen inte den finska ledarens uttalande om att man ska jaga måldomaren. Det är helt enkelt bedrövligt att ledare uppmanar till sådant, även om jag delar åsikten att målet solklart skulle tillåtits.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
J F K:

Läs regelboken för 2018/19

67:1 goaltenderinterference skall ådömas den anfallare som tacklar eller på annat sätt påtagligt hindrar en målvakt. Regeln gäller såväl inom som utanför målområdet.
Det övergripande syftet med denna regel är att en målvakt skall kunna röra sig fritt inne i sitt målområde. En målvakt är aldrig tacklingsbar, inte ens utanför målområdet.

Jag tycker inte det blev fel beslut men jag kan tycka att det tog alldeles för lång tid för de ansvariga att ta beslutet. Även om jag ville Finskorna skulle vinna så var det nog mer rättvist att USA vann de förde ju spelet större delen av matchen och hade fler chanser.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Jag såg reprisen på Finlands segermål mot USA i gårdagens VM-final.
Precis som för Leksand så känns det ALLTID som att de nordamerikanska lagen har alla fördelar som finns. Det är ett jäkla hån mot hockeyn att det målet blev underkänt och att USA därmed kunde skänkas ett guld på straffar.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Scallion: Jag tycker det är lite anmärkningsvärt eftersom även samma område är så starkt fotbollsmässigt. På lite mindre orter brukar ju en sport vara dominerande.

Plus att Småland dessutom av tradition har en massa bra bandylag. Ändå finns det så många starka hockeyföreningar också.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Fast nu var det inget prat om gnäll från KRIF, de accepterade läget och fansen ställde upp och löste det. Tyckte bara att det var en passande sak att nämna då det pratades om långa resor samt hockeykultur i söder.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Scallion: Ja men gnället på resor från lagen i söder är ju faktiskt bara rent jävla gnäll.
Det är mig veterligen precis lika långt från Piteå till Kallinge som från Kallinge till Piteå.
Och på det har man haft en hel säsong innan med betydligt kortare resor. Och oftast mer intäkter.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Monno: Precis, för 60 år sedan hade jag haft mer förståelse för det.
Bara i Skåne bor det förresten mer folk än det gör i hela Norrland, och lägger man till befolkningen i Småland och Blekinge så är det dubbla Norrlands befolkning. Att det då finns fler elitlag där nerifrån är inget märkvärdigt för mig iaf.

Sen är det givetvis problematiskt med resor ibland. För att knyta an till hockeykulturen i Blekinge och långa resor så kan man ta exemplet med Kallinge-Ronneby som förra säsongen spelade Play Off mot Piteå eller nåt liknande lag långt norrut. Klubben hade inte ekonomi att transportera upp laget+utrustning. Då tar fansen tag i det och kör upp lagets utrustning i sina privata bilar. Det är jävlar hjärta för sitt lag det.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Scallion: I och med tillgången till konstfruset så har ju Norrland inte någon naturlig fördel längre när det kommer till hockey. Det är lika lätt att spela hockey i Skåne som i Kiruna. Eller för den delen i LA där det börjar komma spelare från nu.

Det gör ju att konkurrensen blir högre, framförallt då det är mer befolkningstätt. =)

Säg för 60år sedan var det nog lättare att spontan åka grillor norröver än i Skåne.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe: Varför är det märkligt? Har aldrig förstått varför folk norrifrån tycker att det är konstigt att det råder en stark hockeykultur i Skåne/Blekinge/Småland.

Trist ekonomiskt för Modo såklart att KIK gick upp, men på ett personligt plan så har jag nu ännu fler bortamatcher för Modo att gå på :D
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
puffe:
Många med stort hjärta för sin klubb där kanske😉
Kommentera

« · 1970673 · »