1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479695 inlägg · 4078 ämnen

Kristianstad - Modo 2020-10-14

« · 2088350 · » Till forumet


Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
J F K: jag vet att jag gnällt på våra forwards, men du har rätt i att det är något mycket mer grundläggande som det är fel på. Offensiven går inte ens att bedöma i matchen igår, då tiden vi faktiskt hade kontroll på pucken i ofensiv zon är för liten.
Hur kan det grundläggande spelet med puck bli så oerhört dåligt som det är nu? Ser att många vill ha bort Ville, men kan han ensam verkligen göra alla spelare i laget oförmögna att vårda pucken?
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Axle San:
Du tänker att man mailade lite och sen anställde man honom? Eller hur går dina funderingar?
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Modoitn: Tro om det blev någon anställningsintervju med Ville innan han kontrakterades? På något vis så borde han ju fått förklara hur vill att hockey skall spelas och hur han är som coach osv.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
jonsson:
Ja verkligen, men det har hittills låtit som att vi inte gör några förändringar.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Sven Tuta: När han blev värvad till Modo så antog jag att han kunde lite svenska men mycket engelska.

Sen fick man höra första intervjun med Ville - helt jävla bedrövlig. Det var då jag förstod att i år kan det kanske bli lite kommunikationsproblem. Efter 10 år i USA bör man kunna bättre engelska.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Axle San:
Överhuvudtaget en bra intervju.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Hockey12345: Jo, absolut. Dock är anfallsspelet det absolut sämsta jag sett på väldigt länge i Modo. Vi har många gånger varit dåliga, men då är det oftast bakåt som det läckt. Nu har vi faktiskt en bra defensiv, men absolut ingenting framåt. Med det lag vi har på papperet är det helt sjukt att vi inte får någonting alls att fungera, utan tappar pucken hela tiden så motståndarna får anfalla. Att de ofta får ta rätt dåliga avslut utifrån är då en väldigt klen tröst.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo:

Det är väl nu Glader sätts på prov oxå.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo: man kan bygga något på 1 år det räcker det svåra är inte och gå upp till shl det är och hålla sig kvar. Modo är väldigt långt ifrån shl idag. Man måste bygga rätt från början och sedan ge det tid det är slutet på säsongen som räknas när Leksand slog ut modo så låg man sist i november tex. Så som många gör här att döma ut laget efter 3 matcher är idiotiskt. Oskarshamn lede shl föra året i början tex efter 15-20 matcher då kan man börja se lite hur lagen står sig.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Tarasov: Det är lite intressant vad Alexander Shemarov säger om Ville som coach efter att ha spelat under honom i Pelicans.
Uppladdat:

450x300-ville.pngville.png

Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo:
Alibikrönika
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Sven Tuta: Och ändå är Hägglund den som ibland verkar ha minst tålamod!?

Minns träningsmatchen mot Timrå i Sca cupen, han sa inte ett enda positivt ord om Modo på 60 minuter, däremot han han säga 11 000 saker om hur dåliga Modo är, hur man saknar spelidé och hur överlägsna Timrå var.

Efter förra seriematchen så var han ute och ifrågasatte Ville om han öht hade en spelidé eller om spelarna inte förstod den och syftade på språkbarriärerna!

Modo måste jobba långsiktigt men samtidigt så spelar vi i As och har gjort i 5 år, med dom förutsättningar så tror jag helt enkelt att Modo inte har samma acceptans med tålamodet som många andra föreningar har.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo: svårt i princip omöjligt bygga under tre år i allsvenskan visst lagom bra allsvenska spelare till 60-70% sen lägga pengar på spets men vi får räkna med att de bästa sällan stannar utan värvas av lag med större plånböcker även de lovande juniorerna har man full koll på från SHL med flera ligor, detta år har fler spelare valt att stanna i sina lag, dock inte i vårt, men så är det ett ytterst speciellt år också
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Robin Ztorken L: Hur länge spelade han i NHL?
Och kan inte bättre engelska, märkligt!
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Markus1212: Problemet, du svarade väl själv på det i din analys?

Själv har jag sedan länge ansett att man måste ha en tränare som kan kommunicera smärtfritt med sina spelare, nu har vi en som inte ens kan engelska, det är allt annat än bra!
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo: Intressant krönika av Hägglund, ledordet är ”tålamod”🥴
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Materialet håller helt enkelt inte, tycker defensiven ser bra ut trots alla skott emot.
Forwards är problemet!
Aagaard totalt värdelös, Ölhäver totalt värdelös, Gagnon totalt värdelös, Heponiemi verkar mest vara rädd att skada sig så han inte kan åka på campen, Svenningsson värdelös, Sebastian aolsson finns de väl lite hopp för.
I övrigt är det för blekt!

Vad i helvete är problemet!
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Mike Keenan: Du har en bra poäng och en del av mig håller med, men eftersom vi precis gjort den resan och fick allt förstört av Coronan och ett söndervärvat lag så tror jag den breda massan inte vill vänta 3 år till på att vi ska vara ett topplag och redo för en Shl biljett, dom flesta anser att att vi varit i allsvenskan alldeles för länge och att det nu är dags att ta sig upp igen och jag känner nog lite likadant!

Med den budgeten, kontaktnät och juniorverksamhet så ska Modo vara långt före majoriteten av alla lag i As, förmodligen har vi dom bästa förutsättningarna så det är väl dags att vi tar vara på den möjligheten nu tror jag många känner!

Övik suktar efter någon form av framgång, inte se alla andra lag lyckas år efter år
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Axle San: Tycker Modo borde sänka ambitionen för årets sässe, kicka Nieminen som är helt fel, ta in en lugn trygg tränare som kan bygga mer långsiktigt.. är ruskigt svårt att bygga ett helt nytt LAG på bara några månader.. skicka även några av de trötta värvningarna , kör upp lite duktiga juniorer och bygg för framtiden... Nieminen och gamla trötta veteranspelsre med bra cv är inte rätt väg i de här läget... men som jag sagt många ggr tidigare, finns det tålamod bland klubb, sportchef, sponsorer och fans för det?
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Dagis: Helt rätt och när vi inte fått fatt i pucken, efter 15 minuter och varit hårt tillbakapressade så drar vi på oss 2 minutare, på 2 minutare.

Det enda jag vet är att våra spelare (spelare för spelare) inte är så här dåliga som spelet visat de senaste 7-8 matcherna.
Rättvisa siffror mot KIK hade varit 6-1, nu hade vi en målvakt som stod på huvudet
och lyckades rädda en poäng åt oss
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
MorganaLefaey: så vilka tränare finns på marknaden?
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Heyerdal: kan inte annat än hålla med.
Även fast vi tappade vår 1a o 2a formation så borde de
Fått till lite linjer o kemi.
Nej de har inte lyckats pränta in taktiken i ryggmärgen.
Och de har inte funnit några naturliga kedjekamrater.
Ingen gratis kemi här inte.
Att hepo är som en finne på färjan (ramlar o fumla överallt) och Gagnon verkar sitta fast i maple syrup gör inte saken enklare.
Att modo låssas va lugn o säger att de räknar med att det tar 1-1,5mån innan spelet sitter då halva laget är nytt.
Må säkert va sant. Men tror inte de räknat med förlust på förlust. Utan trodde säkert modo skulle plocka lite poäng på vägen. Så jag kan mycket väl tro att man kickar ville om det blir några förluster till
Modo skulle behöva en helt ny formation av högklassiga HA spelare. Men det lär aldrig hända
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
när vi väl vinner pucken "efter att ha jagat den i 15 minuter" så blir det påtagligt att vi inte har någon tydlig plan. För spelaren som vunnit pucken ska fundera i tre sekunder vad han ska göra med den. Slutar med stressad nödpassning som blir bruten. Jaga jaga puck, dumpa från röd. Nä detta känns inte bra. Finns ingen trygghet. Vi kan inte spela en snabb hockey om varje spelare ska hitta på egna lösningar varje sekvens. Vi har spelat tre matcher och kan inte göra ett vettigt uppspel. Jag kommer inte bli bedrövad om säsongen ställs in.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Tarasov: Jag tycker det är för många som underpresterar och som inte kommer upp i någon nivå alls, bärande spelare som inte åstadkommer ett skit. Skottstatistiken är ju rätt talande för hur det ser ut.

Sen kan det förstås finnas vissa spelare som inte håller måttet. Men även om vi gör dåliga matcher över 60 minuter så känns det som att man kan kräva mer än 20 skott på mål (som väl är något sorts snitt efter dessa tre matcher).

Men spelet känns extremt intetsägande. Väntar fortfarande på att få se Sveningssons bössa, Olhaver som tar för sig fysiskt och bökar in pucken i mål osv osv.

Men man har ju knappt ens sett några tendenser av detta. Nada, zip, zero.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Trilske:
Jag har kanske fel men ser inte riktigt potentialen i laget.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
jonsson:
Som jag ser det saknar vi spelar som kan ge tid åt lager med pucken. Heponiemi har den egenskapen men ingen riktig kemi än och kommer inte loss än men tror att han kommer bli värdefull så småningom.

Ohlsson/Svenningsson/Aagaard/Jellvert/Hedberg tycker jag har spel i sig och skulle komma mer till sin rätt med bättre omgivning. Men ingen av klarar i dagsläget att skapa tid eller poäng på egen hand, trodde mer på Sveningsson. Dit kan man även räkna Olhaver.

Sen tycker jag varken, Max T/Åhström eller LP skall vara bland de 12 som får spela. Tyvärr inte redo. Max T hyllas men jämför med Sylwander som många ggr klarar av att bära upp pucken och tom sätta fast den i anfallszon. Dessa spelare blir en belastning och tenderar att komma i tidsnöd. Jag tycker däremot LP har egenskaper som gör att han passar som 13 forward men det är inte givet.

Ser det som ett återkommande problem i allsvenskan, vi vägrar dessutom ta andra intressanta spelare i spannet 19-21 för att våra juniorer är alltid ”bäst”. Det räcker liksom inte med en Sellgren/Norlinder/Berglund/Wallinder.... utan det skall tvunget in några till som inte är redo. Det är helt ok att tänka så men då får vi nog nöja oss med att som bäst vara ett mittenlag i allsvenskan.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Trilske: men vi har väl ALDRIG varit bättre tränade? Iaf om man jämför med dom senaste 17åren Bäckström skött det..
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Tarasov: PK kunde vara rätt osynlig när laginsatsen var undermålig, så jag tror inte direkt att han hade varit någon lösning som spelet ser ut för tillfället.

Vi har alldeles för många "alibispelare" som inte åstadkommer ett skit, passning- och anfallsspel känns bara allmänt osynkat.

Potential finns, men vi har inte fått ihop det överhuvudtaget. Alldeles för många spelare som man inte kommer upp i kapacitet.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Det vi kan konstatera är att anfallsspelet inte sitter, vad är problemet?

Sebastian Ohlsson
– Ja du, just nu är det ett stort frågetecken. Vi har svårt att komma samlat in i offensiv zon och vi har svårt att skaffa oss de här övertagen som två mot en, tre mot två och det är något vi måste fortsätta jobba med. Det är vårt stora problem just nu.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Väntar på att Hägglund ska uttala sig.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Foppatofflan: det borde vända snart. Vilka har ni nästa match? Ni har ju bra spelare men de som är värvade för att göra skillnad känns inte heta. Hepo är en riktig besvikelse än så länge. Är kanske beroende av en bra omgivning. Om han drar t staterna så kan ni förhoppningsvis få in en spelare med ledaregenskaper och driv. Vore nog det bästa för både er och Hepo.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Nesse: Aha nudge, nudge I see what you mean!
Sparka Styf plocka in Huras så har vi 2 tränare som kompletterar varandra 😜😁😁
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo: Sebastian Ohlsons analys är ju intressant. De måste skjuta mer skott säger han, plus att de måste ta färre utvisningar, då de borde ha lärt sig reglerna vid det här laget.

1. Det är ju inte skottviljan som är det stora problemet. De har ju för dåligt defensivt spel att de blir alldeles för trötta för att orka anfalla när de väl får pucken. Och har de orken så är passningsspelet obefintligt. Hur ska de då kunna komma fram till ett skottläge?

2. Att de tar för många utvisningar beror ju till stor del på att de är för sena in i princip varje kampsituation. Självklart blir det fler utvisningar då.

Härligt förresten att vi har ett så pass snabbt lag som fick tidernas bästa testresultat på försäsongen...alltid nåt!
Kommentera


Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Heyerdal:
Bra jobbat Adam.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Foppatofflan: Det jag säger är att i fjol hade vi om något ännu sämre försvarspel men ändå blev vi 2:a i serien, vi skulle vinna väldigt mycket mer matcher om vi fick en ”patrik Karlqvist” typ som kan skjuta poäng!

Men jag håller med om att försvaret tyvärr lämnar övrigt att önska även om det är bättre än förra säsongen
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo: Adam i expressen skriver en lång artikel, närmare div 1 än Shl...men han är inne på många saker vi dryftar här
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo: spelar ju inte jättestor roll om man inte vinner en enda närkamp. Många här fokuserar på att anfallsspelet ser dåligt ut, men jag tycker att försvarsspelet är katastrof. Spelet utan puck. KIK vann precis varje 50/50-duell. Då är det svårt att anfalla, oavsett offensiv spets.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Tarasov:

Han är sig inte lik, måste hem till Modo.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gavelo:
4 matcher 0 poäng
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
jonsson: Jag hoppas man ser sig om efter ett starkt offensivt vapen, Modo kunde spela liknande förra säsongen men då hade vi X antal skyttar som kunde blixtra till och skjuta poäng till Övik, i dagens lag har ingen visat några större offensiva kvalitéer än.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Majbrasan: Helt rätt!!
Det är illa när LIK,s målis leder vår poängliga, efter tre omgångar
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
jonsson: var precis mina tankar du hann före, finns fler lag som tappat många spelare o om Modo har värvat bra vilket nämns många gånger tycket jag att nån spelidé borde finnas efter över 2 månader på is o runt 10 matcher
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Men allvarligt talat, det ska ändå se bättre ut än vad det gör. Laget har haft en historiskt lång försäsong på sig att sätta grunderna och komma samman som grupp, men det är oroväckande hur lite som verkat falla på plats.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
JoseGonzales: Vad har detta med Kik - Modo att göra?
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Robin Ztorken L: Rahimi hade legat etta i eran mål och poängliga hittills..
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Hur fan kan modo ha fortsatt fullsatt.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Gäsp: Den kommer från dig!! Knasluva 😵😵😵😵
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Tarasov:

Nej tror inte heller på att skicka tränare efter 3 omgångar. Det måste isf vara något nytt rekord.

Har sagt att jag ger laget 10-15 omgångar innan jag kommer med omdömena. Men det ser inte lovande ut efter 3 matcher. Dom har 12 kvar att spela upp sig och hitta stabiliteten.

Visst att kik hade det mesta av spelet och långa anfall i vår zon, men väldigt många skott kom utifrån och Peters kunde se puckarna bra. Det var väl några riktigt bra chanser t.ex spelvändningen med ett långt spel över mitten där Peters gjorde en riktigt bra förflyttning och räddning vid bortre stolpen. Annars tycker jag nog att merparten av skotten han fick mot sig var ganska enkla och sådana han ska ta. Visst att kik var bättre och inte orättvist om de tagit alla 3p, men vi ska inte stirra oss blind på skotten och låssas som det var 50+ kvalificerade chanser.

Svårt för oss att komma in i matchen också när vi endast får ett pp med oss. Resterande kik utvisningar var ju dubbelutvisningar.

Skulle nog se att man lyfter in en hel kedja som kan ge laget lugn och ro, typ timashov-kempe-olofsson. Låt de komma in och hjälpa laget få självförtroende. För kvalitet i laget det har vi, men just nu spelar vi helt utan självförtroende och är extremt pressade att vinna och göra mål.

Tycker ändå det var kul att se att Hedberg går mot en ökad formkurva, han hade fina intentioner och bra fart idag.
Kommentera

Sv: Kristianstad - Modo 2020-10-14
Majbrasan: Jo det var ju en fråga ;)
Kommentera

« · 2088350 · »