1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480548 inlägg · 4078 ämnen

MODO Hockey - HV71 2012-11-22

1536872 · » Till forumet


Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter: Kanon, då vet jag ju vem jag inte bör kontakta när jag säljer nästa gång om 10-15 år minst :)

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
MODOJohan:

Tack! Ska komma ihåg det svaret tills nästa gång du kommer med dina intressanta frågor om t.ex. lägenhetsförsäljning, arbetssökande eller vad som gäller vid anställning.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Rytter: Google kan bli din vän och ditt svar ikväll
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
zigge:

Nej jag skojar inte, det är därför jag frågar.

Svaret jag är ute efter är nog inte artistskatt.

Vad är det som gör att spelarna (de svenska) lämnar, och hur ser reglerna ut?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
zigge: Jag tror inte att det riktigt rör sig om den skatten här. Bor man mer än sex månader i Sverige kan man beskattas för pengar man tjänat i andra länder, om jag inte är ute och cyklar. Då måste han beskattas för lönen i NHL.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter:Förmögenhetsskatt? Du skojar? Är ju avskaffad sen flera år i Sverige.

Nä det är väl detta års inkomst, om sk Artistskatt, är den betydligt lägre, mer än  ( 6månader), blir det högre skatt på TOTALA beloppet, dvs även det man "skattat mindre på" hittills. Möjligt att det är mer som spelar in, har tex DIF's spelare verkligen varit halvår? Steen kanske börjar närma sig?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

NuMo:

Ok, tackar! Hade helt missat det, enda jag läst var att man trodde att han skulle missa 5-8 matcher efter uppehållet. Men jag hade inte hört något om progress. 

Någon annan som vet vad som gäller kring skattereglerna? Visst borde Steen nu varit här längre än vad man får utan att beskattas?

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
zigge: Här på jobbet är det senaste jag hört att det ska röra sig om en sträckning i magen. 
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Rytter: Läste senast igår någonstans att Steen är inne i de sista 10 dagarna i hans rehab.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

J F K: Så sant.

Förslag på text:

UFFE! Så här skall du formera backparen!  ---> Följt av uppställning :)

Någon som vill ta sig an detta, kan bli kul att se reaktionen :)

Det är fredag så jag spånar lite bara...

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Rytter: Han var ju med på träningen idag och enligt uppgifter såg han pigg ut
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Är det någon mer än jag som är lite fundersam angående Steen? Vad är det egentligen som händer? Hur går hans rehabilitering? Varför är det så tyst?

Många av de svenska NHL-spelarna börjar nu lämna pga skattereglerna. Någon som har hört något liknande angående Steen? 

Vilken inkomst är det egentligen som beskattas? Är det det man tjänar just nu eller är det fjolårets inkomst eller är det ens förmögenhet? 

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
J F K:Nån som vet nåt om Susse?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Gerdin: lol.

Kanske det. Egentligen är det numera bara Cumiskey och Lehtivuori jag inte tycker ska spela ihop. Torp har blivit betydligt bättre sedan han fick spela bredvid en back som kan hålla i puck och framförallt slå uppspel.

Jag vet inte hur många returmål som paret Lehtivuori och Cumiskey fått emot sig. De klarar helt enkelt inte att hålla rent framför eget mål. Ingen av dem är nämvärt fysisk...

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

J F K: Kanske läge för en banderoll med en text hur backparen skall formeras :) Vem som skall spela bredvid Cumiskey etc... :)

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Bad_Brett:

Här håller jag faktiskt med dig =)

Vi bör kunna formera backparen bättre. Något måste göras för att få tillbaka fjolårsspelet hos Lehtivuori. Kanske läge att matcha honom med Torp som gått framåt enormt på slutet?

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Monno:

Ja verkligen. Det var nog viktigt för honom att få göra mål senast. Och som JFK säger, om Uffe bara kunde inse det uppenbara, så skulle jag känna mig rätt trygg med backbesättningen.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Monno: Absolut. Madsen har en större uppsida offensivt. Jag säger absolut inte emot dig.

Madsen är dock väldigt ojämn. När hans självförtroende är dåligt händer inte mycket, men när han är uppåt som idag är han faktiskt ganska vass. För en månad sedan hade han aldrig gått runt Fälth och åkt ifrån Fantenberg. Inte en chans...

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
J F K: Björns stora svaghet som jag ser det är att han är så jävla ineffektiv. Madsen är istället rätt effektiv i sina avslut. Samt att han kanske är en gnutta mer teknisk.
Men Björn är en jävel på skridskorna, har bra moral och är bra defensivt. Tyvärr är han vass som en träpåk framåt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Precis som Torp blivit bättre när han slipper hantera uppspelen i samma utsträckning och kan koncentrera sig mer på det han gör bra, är jag övertygad om att Lehtivuori (och Cumiskey för den delena) skulle bli väldigt mycket bättre om han slapp spela med en spelare som är så oerhört lika honom. Skulle han få Torp bredvid sig skulle han få spela ut sitt spel, men nu har han en spelare med exakt samma svagheter bredvid sig.

Det börjar bli löjligt nu. Sära för i helvete på Cumiskey och Lehtivuori.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Bad_Brett: På tal om dåliga backar, Ahnelöv har verkligen ryckt upp sig dom här senaste matcherna. Vet inte om han gjorde ett enda misstag idag? Att jämföra med när han avgjorde matcher på egen hand..(åt fel håll)
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter: Exakt som jag skrev den gången. Skeppa Björn Svensson. Fjärdekedjan fungerar bra nu och Uffe föredrar den uppenbarligen som den är. Det handlar som jag skrev inte bara om vem som är bäst, utan vem som fungerar bäst i den enheten. Den som gör gruppen bättre osv.

Sedan tycker jag fortfarande att Björn är en bättre spelare, men det är irrelvant i sammanhanget.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Bad_Brett:

"Jag vill ha en fjärdekedja som kan gå in och spela 0-0, fylld av defensivt skickliga energispelare. Jag ser hellre killar som står på 0 poäng under hela säsongen men är inne på minimalt med baklängesmål"

Gör BS inträde i fjärdekedjan den till en 0-0 kedja, fylld av defensivt skickliga energispelare?

Faktum är att vi har en senior på forwardssidan (tre med Stehlik och Alsenfelt) utanför truppen, tycker du att detta är en hälsosam situation? 

Om svaret är "ja", så vill jag inte se dig klaga ifall Modo gör ett dåligt ekonomiskt resultat i år. 

Som sagt, jag anser att Madsen är en bättre spelare, JFK och du anser att BS är det. Det vi kan konstatera är att det är jämt mellan dem och att bägge har sina upp och ner sidor, men jag tycker med anledning av hur fjärdekedjan presterar nu att BS är den som ska få lämna om någon vill ta över kontraktet.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

J F K:

"Dock skrev jag för länge sedan att den bästa spelaren inte alltid gör den bästa kedjan. Det handlar om kemi och en massa annat, så bara för att jag tycker att BS är en bättre spelare innebär inte det att jag anser att han ska spela i fjärdekedjan."

Ok, vad ska vi göra med BS då om han inte ska spela i fjärdekedjan? Att ha honom på läktaren och betala ut lön är ju inte så smart eller? 

Som jag sagt tidigare så kan vi diskutera fram och tillbaka vem som är bäst av dessa två, och du vet vad jag tycker och jag vet vad du tycker.

Mitt åsikt är att vi ska skeppa BS och sänka lönekostnaden, får vi skador får vi täcka upp med en junior och ge honom chansen. Vad anser du att vi ska göra med BS?

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter:

Jag har läst de inläggen och i den här frågan är jag och JFK rörande överens.

+/- säger inte allt, men i Madsens fall är det föga förvånande att han har -8. Framförallt som center var han fullständigt horribel.

Kempe, som du tar upp, spelade även han otroligt nonchalant inledningsvis och låg på egen hand bakom många baklängesmål, men har efter uppehållet ryckt upp sig på ett strålande sätt och har varit en av MoDos bästa spelare. Men före uppehållet hade jag förmodligen hellre sett BS än Kempe.

Jag vill ha en fjärdekedja som kan gå in och spela 0-0, fylld av defensivt skickliga energispelare. Jag ser hellre killar som står på 0 poäng under hela säsongen men är inne på minimalt med baklängesmål, än en målspruta som ligger på -10.

Och på tal om +/-, är det väl föga förvånande att säsongens sämsta back, Lehtivouri, är den som har sämst i MoDo.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter: Det verkar som om många påskriver mig synpunkter som jag inte har så jag kanske - än en gång - ska förklara mig.

Jag tycker att Björn Svensson sammantaget är en klart bättre spelare än Madsen. Den senare är stundtals usel defensivt, vilket inte BS är.

Dock skrev jag för länge sedan att den bästa spelaren inte alltid gör den bästa kedjan. Det handlar om kemi och en massa annat, så bara för att jag tycker att BS är en bättre spelare innebär inte det att jag anser att han ska spela i fjärdekedjan. (Allt fjant om att Öberg som i dagsläget är typ niondecenter har en fördel mot BS just för att han om vi får skador på sex centrar kan kliva in där orkade jag inte ens svara på).

Jag skrev också att Madsen är vice kapten, vilket tyder på att hans humör lyfter andra spelare. Inte heller att förrakta då det handlar om 20+ individer som ska trivas ihop och prestera bra tillsammans.

I dagsläget kompenserar Öberg och Forsberg tillräckligt bra för Madsens bristande markeringsspel, vilket gör att vår fjärdekedja de senaste matcherna varit riktigt bra.

Ska man översätta till fotboll så tycker jag att en Elmander eller Henrik Larsson i form gjorde mer nytta för svenska landslaget än Zlatan, trots att den senare är en oerhört mycket bättre fotbollsspelare.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Bad_Brett:

Tog du åt dig?

Du gillar kolla statistik och speciellt +/- va? Säger det allt om spelaren tycker du?

Vi kan diskutera ifall Madsen är bättre eller sämre än BS (jag tycker Madsen är en klart bättre hockyspelare än BS). Mina argument till varför BS inte ska få istid kan du läsa i tidigare inlägg till JFK. Men grunden är att vi har nu en stabil fjärdekedja och BS kommer inte göra den bättre tror jag. Han är inte heller en spelare som lyfter en andra eller tredjakedja därför sitter han på bänken och bör skeppas.

Börjar bli lite tröttsamt med folk som bara kollar statsen och sedan säger vem som ska spela och vart.

Tycker du t.ex att vi ska peta Kempe också? Han är 6+2 och -6 jämfört med Madsens 7+2 och -8.

Istället att tjata om +/- hit och dit, kom med några synpunkter på exakt vad BS kommer att tillföra till fjärde som vi saknar, kommer kedjan bli bättre och isf på vilket sätt?

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter:

Att Madsen gjorde en bra match idag ändrar knappast det faktum att han har varit helt under isen tidigare. Han är fortfarande -8, även om han gjorde två snygga mål idag. Och defensivt var han långt ifrån klockren.

Det är märkligt. Vissa tycks tro att jag med flera har någon personlig hatkampanj mot vissa spelare. Så är det inte. Jag vill se det bästa laget stå på isen och står för att jag tycker att BS, framförallt defensivt, har en högre lägstanivå än Madsen, även om Madsen kan göra vissa spektakulära grejer var 10:e match.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Bad_Brett: Hockey är ta mig fan det märkligaste spelet som finns. Samma lag som inte ens klarade av att göra mål och sjönk som ett blysänke genom tabellen för ett par veckor sedan, spelar helt plötsligt OK igen, tar poäng av serieledarna och målvaktskrisen är som bortblåst. Eller samma lag förresten, ett lag som saknar sin förste och nu andre center.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Bad_Brett:

Ta en tripp till Timråboken för att få uppleva skilda världar. Efter FBK matchen var dom kungar, nu är laget inte mycket värt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Rytter:Hoppas Susse är tillbaka på Lördag.Tungt med Susse ,Samme och Steen borta.Inga dåliga centrar direkt..
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Bad_Brett:

Inte läge att vila Starky nu. Vi ska spela med bästa laget mot Rögle för att ta 3p och köra ner dom i botten. Då byter vi inte ut starkbaum tycker jag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
zigge:
,
Du kommer inte se några gnällspikar här ikväll, dom hhåller sig undan när vi vinner. Kommer bara fram när vi förlorar och speciellt när fjärdekedjan gör en dålig match, för då är det läge att gnälla och fråga sig varför Uffe sätter en stjärna som BS på bänken, och hur fan han ens kan spela Madsen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Monno:

Det tror jag inte. Starkbaum är i bra form, de kör nog vidare med honom några matcher till.

Nåväl, dags att ta en nöjestripp till Brunäs-boken.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

NuMo:Njaa, en Davidsson för 2-3 år sen hade dragit till direkt, då hade inte ens Starka Trädet hunnit med, i sista pp:t! Så jag tycker han har passerat bäst före, från lyyysande till bra.

DE som klagar på  4:e linen nu, kliv fram, får jag cyber-prygla ER!

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Slänger ut frågan direkt här: Ullmark mot Rögle på lördag?
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Patrik Källstr: Såhär efter Madsens uppvisning mot HV så vad passar bättre än denna? 

gobarbra.com/hit/new-130386a59a0c2452b851a2386ef73be1

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter:

Sex poäng sammanlagt mot Hv och Frölunda, starkt!

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Rytter:

Davidsson var fantatiskt dominerande i PP sista två minuterna, men det vi fixade det.

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
NuMo:

Ja tyvärr är det så!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Rytter: Billig utvisning ger HV chansen.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Rytter:

Och Timrå ligger under med 4-2, kan inte bli så mycket skönare just nu.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
NuMo:

Så härligt att fjärdekedjan får sätta ett till mål, har varit riktigt bra idag.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Monno: Madsen!!!!!!!!!!
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Där har vi det igen. En flygande spelomställning och perfekt lösning. Skönt med välförtjänt utdelning.

MADSEN gånger 2

Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
Monno:

Han har haft några bra grejer framåt, men slängt bort mycket puckar tyvärr.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22
NuMo: Tycker inte Hari imponerat den här matchen faktiskt.
Kommentera

Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Patrik Källstr:

Plötsligt vill alla anfalla. Snabba omställningar, dör tom. för många hänger på visat ambitionen och viljan att avgöra den här matchen.

Bara inte HV stjäl den i en egna kontringar när vi går bort oss.

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: MODO Hockey - HV71 2012-11-22

Patrik Källstr:

Man spelar ju bra nu. Många initiativ.

Härligt Skröder.

Kommentera

1536872 · »