1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481636 inlägg · 4079 ämnen

MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30

« · 1703657 Till forumet


Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
ivandrago: som jag ser det handlar det om ledarskap. Det gäller både Huras och alla i föreningen.
Detta går att jämföra med så mkt annat vardagligt som har med ledarskap att göra. Fostran av barn, hunddressyr, vårt dagliga arbete m.m.
Har du inte ledarskap där du skapar regler m.m då blir det som det bli. För nåt är det som är fel i föreningen när vi hela tiden kommer tillbaka i diskussionen om just det ojämna spelet och inställning. Sen kan man prata sig överhettad om att vi inte har någon kontinutet, men för fasen de är legoknektar,
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Jag tror att Lapierre var inne på en sak igår. Man hade precis blivit utspelade av Frölunda och var på tok för rädda för att våga spela ut. Första perioden gick i princip åt till att få tillbaka självförtroende.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Monno:
Har varit inne på det innan, men hur är det med alkoholkulturen. Då menar jag inte att man tar ett glas då och då, alternativt festar till någon gång under säsong. Utan super sig spelarna fulla regelbundet under säsong?

Jo 2008 är lite av ett mysterium.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Denna ojämnhet är ju något som präglat oss i princip sedan 2008.
Hur kommer det sig att vi en säsong kan vinna 10 på raken för att sen tappa allt igen t.ex?

Lr ja senast vi var jämna var ju ifjol. Då var vi jämn kass hela säsongen.
Överlag tycker jag vi har två problem som ställer till det.
Bristen på kontinuitet, vilket det jobbas på. Hoppas jag.
Sen det att väldigt få spelare som blir bättre i Modo. Kännu det som iaf.
På senare år är det väl bara Danielsson och Kempe den äldre som faktiskt gjort sina bästa SHL säsonger här?
Och kanske DP i år då.
DP var för övrigt bänkad igår eller?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: jo visst, vi har ett bra mtrl och spelar en fantastisk hockey ibland. Tyvärr så är dipparna längre än topparna. Så är vi tillbaka till grundfrågan: Varför denna ojämnhet?
Såg inte matchen igår, men tydligen så var det samma inställning i 1:a perioden som mot Frölunda, och därefter bättre.
Men, vi har hemmamatch, nya fräcka retrotröjor som betyder något, möter en av seriens sämre lag, spelat matchen tidigare som ett gäng div4 spelare, måste spela bra med tanke på den negativa publikkurvan, har fått duktigt på skallen för den senaste insatsen m.m och ÄNDÅ kan man inte motivera sig att spela bättre? VARFÖR?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Ja det blir onekligen spännande att se laget mot Brynäs på torsdag.
Dels uppehåll igen, dels tycker jag ändå försvaret såg mediokert ut mot Rögle.
Tror det blir viktigt att försöka matcha Lappy mot Rödin kedjan som har börjat säsongen helt jäkla galet bra.

Vi måste våga spela den matchen, vi måste ha pucken. Vi klarar uppenbarligen inte av spelet utan puck jättebra än.
Nu höll vi Rögle bra utanför och så, men att det tar sån tid ibland att återvinna pucken är inte bra i längden. Framförallt mot bättre lag.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jesses kusin: Jag såg en del av Frölundas match igår, men baserade uttalandet på att Rönnberg tyckte att Frölunda gjorde sin sämsta match för säsongen. Det är i sådana fall han du ska gnälla på och inte mig. Jag tog dessutom upp det för att rögle gjorde sin sämsta period igår, vilket givetvis också beror på motståndet.

Det var då sanslöst vad stingslig du var. Komma hit och trolla och sedan gnälla när jag refererar till vad en tränare säger.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Du var på matchen och har koll på Frölundas matcher.. Kul...
Inse fakta att Brynäs är ett topplag du kanske ska kolla lite stats och jämföra insatser mot samma lag som Modo och Brynäs mött..
www.expressen.se/gt/sport/kronikorer/henrik-leman/frolunda-visade-en-manskligt-sida/
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
NuMo: 15-1 i skott i andra är faktiskt bra även om man möter ett dåligt lag. Sedan säger ju alla att de gör dåliga perioder eller matcher. Frölunda gjorde exempelvis sin klart sämsta match igår också...

Själv tycker jag att det finns potential i vinter. Kom ihåg att det finns pengar till en back och en forward till. Noah Welch har inte ens kommit in än och vi får tillbaka ritchie vid jul.

Jag tror fortfarande att vi har mycket potential för att extremt många av våra ledande spelare inte är vana svensk hockey. Lapierre var bra igår, men har säkert ännu mer att ge. Samma sak med Butler och många andra nordamerikaner som aldrig spelat den taktiska hockey som körs i shl. Inte blir vi ett topplag, men jag tror vi kan klättra ett par placeringar till.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Carl Lejonkräk: Håller med dig där. Den svenska hockeykartan ser åt hel*ete ut med majoriteten lag från Småland/Östergötland/Blekinge. En vit fläck på hockeykartan för bara 10-15 år sedan innan LHC. Nej bort med minst ett av dessa (*host* Karlskrona*host*) och in med ett Norrlandslag så ser det mycket bättre ut. Men risken är väl att hästen byter plats med MoDo och det vore förödande för norrlandshockeyn, får bara inte ske.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jesses kusin:

Ja, vad är nytt med att vara Modoit? Det är bara att göra som vanligt. Deppa ihop och komma igen. Lidandet är kanske den största delen för en Modoit, men det skulle ju inte gå om inte förhoppningen om något bättre samtidigt hela tiden fanns där. Ett flirtande att ge storlagen en och annan match och slå Sverige med häpnad.

Man kan ju alltid börja hålla på ett annat lag om man inte accepterar detta faktum. Eller så kanske man väljer att fanatisera om att ta över den svenska hockeyscenen totalt med risken att bli besviken gång på gång pga. att man överskattar klubbens potential.

Modos problem hittills den här säsongen känns ganska traditionsenlig. Vare sig mer eller mindre. Vilken förhoppning man har om bättre ligger helt i de egna förväntningarna och förhoppningarna.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jesses kusin: Skönt med 14 lag i serien i alla fall speciellt då lag som Lakers och Blue Bulle ligger i botten just nu.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
spud: Klockren analys! Tyvärr är Modo ett lag för den nedre halvan och Rögle gjorde en riktigt dålig bortamatch. Så blåögt att inte inse det bara för att vi vinner enstaka matcher mot Rögle och Karlskrona där vi förövrigt hade tur som vann. Nej Modo har verkligen stora problem....
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jag blev väldigt ledsen igår, det kändes förnedrande mot mitt kära Modo. Först ser jag LHC-saik, en fantastisk match, hög intensitet, 2 lag som behärskade banan och hög nivå. Sen.

Modo Rögle. Ni vet känslan när man ser damhockey, att det är massor av saker som saknas. Intensiteten, kontrollen och underhållningen. Så kändes det, och min känsla av att modos tid i högsta ligan börjar rinna ut. Vi har aldrig över tid tillhört toppskiktet av ligan, men vi har aldrig heller känts så chanslösa mot dom som vi gör nu.

Rögle körde över oss i första, Rögle. Det som räddade vår kväll igår, var att ett av ligans sämsta lag spelade sin sämsta match för säsongen, ändå har vi bara en uddamålsledning sista minuten.
Det i kombination med att Ö-vik slutat gå på hockey gör att mitt hopp om att i framtiden se Modo i högsta ligan känns lågt.

Mitt enda hopp är faktiskt min tivo, den har overklig statistik för Modo denna säsong. Fick den lagom till 5-0 mot hv, njöt sedan av FBK i 2 perioder(var tvungen att gå vid ställning 3-1) matchen, var i Malmö på jobb under Frölunda matchen så den missade jag, men igår var den tillbaka. Så min tivo har sett 11 gjorda och 2 insläppta. Det känns positivt.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Aight

Fan detta kommer inte hålla om de ska dra på sig såna utvisningar. Det där såg ju dock bara jävligt olyckligt ut.

5 minuter också...
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Patrik Källstr: Vi spelar i grönt hemma för att undvika avstängningar. Det funkar för fbk så.

Nej, det är retrotröjor som används i en match.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sorry för att jag inte hängt med men, är detta Modos nya tröjor eller bara tillfälliga?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
ivandrago: LaPierre är för härlig att se på. Han och Butler verkar ha bra kemi. Men Skröder? Ser sååå seg ut.. ändå är det han som gör mål på äkta Skrödervis.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Cyklob:
Visst skjuter vi fler skott i BP än i PP:)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Är det bara jag som tycker vi ser otroligt sega ut i skridskoåkningen? Tycker inte Rögle behöver anstränga sig vidare värst för att åka i från oss.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Carl Lejonkräk:

Ja, Huras är lite som amerikansk studentlitteratur. Han får betalt i antal ord :)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Monno: Jag tror att Örebro återigen hamnar före Brynäs, men skitsamma. De är ett riktigt bra lag och Mam behöver inte skämmas för den förlusten.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Jo fast mot Örebro var ju faktiskt dumt att förlora.
Som det ser ut nu är matcherna mot dom viktigare att ta poäng i än mot Brynäs som börjat riktigt starkt.
I sann Brynäs anda är det bara vänta på långtidsskadorna på Rödin och Salmela. ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
snowden: Läste Nyströms krönika i expressen och måste säga att man inte blir förvånad. Jag tycker inte Huras skyller ifrån sig och att Huras säger att man letar efter en forward och en back är ju bara att vara ärlig. Ska han ljuga om en sådan sak bara för att den lille fjanten (ja, han är en riktigt liten fjant. Jag har faktiskt träffat honom) anser att det är en bortförklaring?
Jag tycker att vi har ungefär så många poäng som vi borde. Vi har mött i princip alla topplag som börjat bra (Växjö och Luleå har börjat uselt så de kan inte räknas med) och egentligen är det inte något att gnälla över att torska mot FBK, Örebro, LHC och Frölunda.
Däremot är sättet vi inte ställer upp på banan mot Frölunda inte ok, samt det försvarsspel vi framförallt inledningsvis visade upp.

Nej, ge oss i sådana fall kritik om vi torskar många matcher mot Malmö, Djurgården, Rögle, Karlskrona och Brynäs typ.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Torpet tillbaka ikväll. Vet att många vill skeppa han, jag ville det också innan säsongen. Men har han inte varit bättre i år? Jag har dock inte sett alla matcher, men dom jag sett har han inte utmärkt sig som vi är vana att se. Eller har jag missat för mkt? Vad säger ni som sett alla matcher?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Så sant men hur är det me glädjen? Hockeyspelare måste ha kul för att prestera men Huras verkar inte vara nån glädjespridare direkt. Bara en känsla jag har.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Carl Lejonkräk: Rak och ärlig i sin kommunikation, det är inte alla tränare som är.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
hellge: Gisses vad han snackar.
Kommentera

MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
MODO Hockeys huvudtränare Larry Huras är fundersam efter fredagens träning där han pratar länge och metodiskt.

– Dina handlingar måste hela tiden överensstämma med din målsättning. Du kan inte säga att du ska bli en mästare och sedan strunta i att förbereda dig på ett professionellt sätt inför din dagliga uppgift. Som spelare måste du visa fokus och måste prestera dag in och dag ut, berättar Huras och fortsätter:

– Mitt jobb som coach är att se till att jag gör allt för att spelarna ska ha den bästa möjliga förutsättningen att nå sina uppsatta mål. Vi kan välja en väg framåt som inte överensstämmer med den väg som spelarna hade tänk ut för sig själva. Men det är mitt jobb som tränare och om jag levererar obekväma sanningar som i slutändan leder till färre julkort, så är det ingenting annat än en del av mitt jobb.

”Vi har sett laget som vi kan vara”

Larry Huras menar vidare att förberedelserna inför torsdagens match inte var vad de skulle ha varit. Efter två välspelade matcher med många saker som föll väl ut i spelet så tappade laget fokus inför den tuffa uppgiften som väntade med Frölunda på bortais.

– Vi måste hållas ansvariga för det här, alla. Jag är ansvarig och spelarna är ansvarig. Alla är överens om att vi alla har våra ansvarsområden, men då gäller det även att följa upp detta ansvar och hålla varandra ansvarig när saker inte går som vi vill. Vi tar den här typen av förlust på största allvar, säger Huras och analyserar djupare:

– Frölunda spelade CHL två dagar innan och hade en bra rytm i sitt spel efter en bra och utmanande match. Vi kom å andra sidan från flera ofokuserade träningar där jag kände på mig att vi skulle få problem med deras fart. Men att komma ut så svagt som vi gjorde är inte acceptabelt även om Frölunda var ett bättre lag än oss i matchen. Det viktiga här är att vi inte var i närheten av att vara samma lag som i matchen mot Färjestad och vi var varken det lag vi är eller det lag vi kan vara. Vi har sett laget vi kan vara och vill vara och nu handlar det om att hitta alla saker som gjorde att vi var det laget i matcherna mot HV71 och Färjestad.

”Vi kan inte fortsätta som vi gjort gällande vissa saker”

Lördagens hemmamatch mot Rögle BK är Retro-matchen där MODO Hockey spelar i ett grönt ställ designat och framröstat av fansen. Inför det mötet är Larry Huras väldigt tydlig med vilka krav han har:

– Vi kommer vara fokuserade inför matchen. Det finns inga garantier när matchen startar, men jag lovar att de spelare som kommer att spela är de som förberett sig bäst. Jag som coach har störst chans att påverka laget innan matchen och vi kan inte fortsätta som vi gjort gällande vissa saker. Vi måste hitta kärnan till problemet och inte bota symptomen som för oss varit vårt berg och dalbane-spel.

Blir det några ändringar i laget?

– Vi har stora förhoppningar att Joel Kwiatkowski är spelklar och då kommer han att få istid. Nichlas Torp är även tillbaka efter skada och kommer att vara med i truppen imorgon. Innan vi flyttar om allt för mycket i formationerna vill jag ge laget chansen till upprättelse efter matchen senast.
Kommentera

« · 1703657