1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480353 inlägg · 4078 ämnen

MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30

1703834 · » Till forumet


Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K:
Ungefär så tänkte jag med:):)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
HitTheLights: Skitbra fråga. Vi har på tok för många backar så det återstår att se vilka som blir kvar. Vi hoppas att man skeppar Persson och Torp. Det skulle lämna Lindgren, Djuse, Carlsson och Ullman som unga backar. Ullman förmodligen spelandes mest i A-jun.
Forwards är det Possler, Olofsson, Grundström och Ottosson som är under 22. Där lär det inte ändras. Kanske vi får ta med någon till nu under Wilsons frånvaro.

Vi har väl lånat ut flera spelare också som Sandin som gått väldigt bra i Mora och backen Leman som gjorde två mål för AIK förra omgången.

Tyvärr har vi haft för dåliga äldre spelare tidigare så juniorerna har fått för stora roller (som de inte kunnat fylla). Jag hade jättegärna sett att vi kunnat behålla många fler spelare under trettio, men där har vi tappat killar som varit här i Ryno, Ritola, Ahnelöv, Ahlsenfeldt, Hersley. Om vi värvar nordamerikaner på 28+ eller svenskar på 28+ känns verkligen som det kvittar. Det har nog inte ett skit med svensk hockeys utveckling att göra. Snarare tror jag bara att det är bra att de äldre spelare som är med i SHL är så bra som möjligt, snarare än att vi tittar på vad som står i passet.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
HitTheLights:
7 om jag får gissa....
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Nu passar det att straffa. Tycker jag känner igen situationen.
Uppladdat:

450x300-image.jpegimage.jpeg

Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: hur många av de under 22 i modo spelar om ni har fullt lag? Bara en nyfiken fråga och inte menat som kritik.

Vad jag vet har vi spelat 6 st under 22 + pudas som fyllt 22 i år.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jesses kusin: att Modo bara kontrakterade Butler och Lapierre övre 2 år betyder väl att det är kortsiktig lösning bara över denna säsong.Tror att Modo kommer gå tillbaka till mer juniorer som förra året och året innan efter denna säsong då vi kommer dumpa några transatlanter och sedan bara spara kanske 3/4 stycken för att ge plats åt mer unga svenska spelare.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jesses kusin: det är kanske lite av en kortsiktig lösning som man måste göra eller tycker du man ska ställa upp med samma lag som man hade förra säsongen?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
InVinoVeritas:
Typ 125
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Såg att Jimmy Jump fick 82500 i böter motsvarande 3 matcher. Hans lön ligger då på 250-300kkr/mån. Wilson fick 10000 för en match, vad ligger han i för lönespann då?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Huge: Jag och lov känner jag ingen vettig människa som hejar på Brynäs (vilket det iofs finns goda skäl till). På jobbet har vi folk som håller på andra lag och privat likaså, men inte enda människa som håller på Brynäs.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Hehe...
Din syster verkar vara en klok kvinna, som avlat fram ett sånt praktexemplar till son. Låt mig gissa vem som är fadern...
Westerlind? ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
ivandrago: Jag vill att vi gör en bra match. När vi är dåliga kan vi mycket väl vara seriens sämsta lag för att sedan under perioder vara riktigt bra.
Nu blir det jobbigt med även Wilson borta. Det var nog illa med Ritchie ur vägen, men om även Wilson saknas får vi en tunn centersida.

Lapierre kan ju inte gärna spela hur mycket som helst, även om han såg riktigt jäkla bra ut mot Rögle. Han måste vara en mardröm att spela emot. Bra på skridskorna, ruggig arbetskapacitet, snackar värre än Ledin samt fysiskt stor och stark. Tyvärr kanske inte den vassaste spelfördelaren och han har en del taktiskt att slipa på, men som sagt måste han vara riktigt jäkla jobbig att möta.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Huge: För min del så hoppas jag att vi gör en bra match, annars får jag mina fiskar varma från systersonen som är lika insnöad Brynäsare som du är ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K:
Bara vi slipper 7-8 bakåt är jag nöjd :)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Monno: Du får ha lite fördragsamhet med mig och en del brynäsare, som kanske tillbringar lite för mkt tid hos er i dagsläget.
Nu har vi ju inte så mkt att oroa oss över, det mesta flyter på. Lite tråkigt att häcka i vår egen bok och syssla med ryggdunkningar och ovationer över hur bra vi är just nu. Själv försöker jag hålla samma sansade nivå, oavsett fram- eller motgång.
Som Boorken sa: man är aldrig så usel som folk påstår när det går dåligt och man är heller aldrig så bra som folk hävdar när det går bra.
Ni ska veta att vårt intresse för Modo i det här läget är strikt baserat på välvilja och omtanke om en rival i knipa.
Nåja, sagt med en väldigt liten dos ironi... ;-))
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Till er som har k**mätartävling här inne:

Svaga människor hämnas, starka människor förlåter, smarta människor ignorerar...
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Fram till 3-1 vill jag minnas att du härjade rätt friskt inne i Brynäs forum, sen gick du upp i rök (-;
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
ivandrago: Jag tycker att vi började ok mot Brynäs där vi låg på och ledde med 3-1, men då fick vi för mycket utdelning i första mot vad vi förtjänat. Efter det slutade vi åka skridskor som vi ska och då blev det som vanligt under försäsongen. Dock var matchen mot Brynäs ändå relativt ok då vi faktiskt hade hyggligt häng på dem jämfört med en del andra matcher som var horribla. Första och sista perioden mot Skellefteå var vi så utspelade att man skämdes...
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
dempa: Jo men att Huge och JFK tjabblar har ju skett sen barna hedenhös. Huge är en tjurig jävel. Men han försöker iaf argumentera för sin sak. Än om jag tycker han har snäv vy ibland. ;)
Men han är ju tusen ggr bättre än trollen P12 som härjar här ibland.

Har sagt det förut och säger det igen, är man konstruktiv och försöker tillföra forumet något gör det absolut inte om man kör lite gliringar ibland. T.ex. som Huge eller lejonkräket.
Men om man bara ät här för att rakt upp å ner provocera, Jesse och hans kusin eller gruvtrollet, ja då tycker jag man kan hänga på flashback istället. Ja menar skriver man 50 inlägg där alla är trollningar/för att provocera så hänger man inte här för att man vill snacka hockey och tillföra något. Då hänger man här för att man har psykiska problem.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
dempa: Väl talat. Upplever det själv som att de flesta brynäsare som jag anser vara seriösa, uppträder korrekt härinne.
Sen finns det alltid några som ska in och dumma sig, och gärna vara dåliga vinnare. Medger gärna att jag själv kan vara lite provocerande ibland, men i grunden försöker jag alltid att vara korrekt och diskutera på ett seriöst sätt.
Och det där med enögdhet är väl också mest ett sätt att provocera på, när man inte har några sakliga argument som skulle styrka att ex modoiterna i Ö-vik skulle vara mer enögda än andra.
Dom flesta fans är nog mer eller mindre lika goda kålsupare i det fallet.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Hur spela vi mot BIF i hudik? Det kanske kan ge en fingervisning på hur vi inte bör spela.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Jag har respekt för fleras kunnande här inne men är det bara jag som tycker att det är kul med supportrar från andra forum som är här och bidrar? Nåja ibland kan det vara provokationer men ofta känns det som att stämningen är obra och skulle en BIF-supporter påstå A så kan man ge sig den på att J F K säger B, lite tråkigt att det ska vara så.
Vi har ju rykte om oss att vara sjukt enögda och ska vi då börja "förbjuda" Brynäsare och andra att komma hit och diskutera så känns det en smula inskränkt dessutom.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Monno: mot Frölunda så hamnade vi ofta 2 mot 3 situationer. Något jag tycker är glädjande är att Reideborn har stått upp på ett bra sätt de senaste matcherna, han är inte så klappdålig som en del tjoar om.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Monno: Precis. Att backa hem vore det absolut dummaste vi kan göra baserat på de matcher vi sett. Mot FBK mötte vi dem väldigt högt och satte ordentlig press. Så gjorde vi mot Rögle när vi spelade bra i andraperioden och så gjorde vi mot HV när vi krossade dem. Även om de två senare lagen är svagare än FBK, så är det extremt tydligt att vi inte kan backa hem och låta lag skölja över oss. Det vore att ge bort matchen innan vi ens börjat, vilket jag tycker framstår som självklart för alla som sett oss spela.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Huge: Nu var farten på benen dålig mot Frölunda. Men jag tycker även man försökte vara just mer defensiv och försiktig emot dom. Att inte ligga på så högt upp och pressa för rädsla av att gå bort sig.
Det gick sådär.

Vi har extremt svårt att få stopp på motståndarna när dom väl har pucken i vår zon. Vi kanske ligger rätt och håller dom utanför, men eftersom vi aldrig vinner tillbaka pucken så orkar vi inte hur länge som helst. Rögle slarvade i regel bort pucken. Brynäs kommer nog käka upp oss likt Frölunda om vi ska hålla på och låta BIF lira runt i vår zon i 1-2minuter.
Vi måste försöka vinna puck högt upp i banan och få till ett vettigt anfallspel där vi kan sätta lite press. Utnyttja tunga killar som Skröder och Lapierre t.ex. Även Pettersson kedjan har visat att dom är duktiga på hålla fast spelet i offensiv zon.

Förstår inte riktigt varför vi har så förtvivlat svårt att få stopp på motståndarna i egen zon. Det känns som att vi är duktigare på nypa fast dom i mittzon. Kommer dom väl in är det katten och råttan lek där vi alltid är ett steg efter.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Mano: Ett tips, om det blir Modoförlust på Torsdag. Håll dig borta från HS. Brynäsmupparna kommer vara totalt rabiat.
Även vid Modoseger iofs... Ja nä jag tror det kommer va svårt att läsa skiten överlag på torsdag kväll faktiskt. =)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Tja, nu försökte jag precis prata om torsdagsmatchen och föreslå en taktik som jag tror skulle ge er bäst förutsättningar att ta poäng.
Och jag tror, trots att ni haft problem bakåt, att en mer defensiv taktik med styrspel skulle funka bättre i dagsläget. Det baseras på att jag tycker mig ha skönjt en viss optimism och förhoppning om att ert försvarsspel ändå har förbättrats efterhand och nu inte är lika virrigt som det var inledningsvis.
Ni har ju själv hävdat att insatsen mot ex Färjestad var bra och att det mer var inställningen som fällde er mot Frölunda och inte så mkt det taktiska.
Som sagt: försökte diskutera torsdagsmatchen men tyvärr verkar det inte gå då rabiata Modofans tar allt som tolkas negativt om Modo som en direkt förolämpning.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Mano: Det hade ju gått att låsa ute Huge och de som bara är här och provocerar. Det har gjorts med Bagdad-Bob från Skellefteåforumet.

Annars möter vi faktiskt Brynäs på torsdag och det hade faktiskt varit roligt att prata om den matchen. Tyvärr lär det inte gå då rabiata Brynäsfans tar allt som kan tolkas negativt om Brynäs som en direkt förolämpning.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Hörrni. Finns det något rimligt sätt där vi kan uppnå att den här boken inte handlar om Brynäs IF? Jag struntar nämligen totalt i Brynäs IF och deras förehavanden och skulle jag bry mig det allra minsta om Brynäs IF så skulle jag besöka den bok som klart och tydligt handlar om Brynäs IF. Ett ödmjukt förslag, ganska likt de som framförts av många tidigare, många gånger: Håll inte på och svara en massa bråksugna barn från Brynäs IF (eller andra klubbar) utan diskutera Modo Hockey, helst i någotsånär konstruktiv form. Då kanske det kan bli uthärdligt att besöka den här boken igen. Tack på förhand.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Huge: Hur kan du hänga på det här forumet och missa att vi har SHLs överlägset sämsta försvar i egen zon? Än hur bra er offensiv är så är den inte i närheten av hur dålig defensiv vi har. Vi måste spela med mycket skridskoåkning och så mycket som möjligt i anfallszonen annars lär vi förlora mot allsvenska lag. LHC mosade oss och skulle lätt kunnat göra tio mål när vi inte var aggressiva.

Sedan gjorde Frölunda en sämre match mot er. Hade de haft skridskoåkningen och framförallt passningsspelet som man visade mot Skellefteå är jag rätt säker på att matchen slutat helt annorlunda. Serien är rätt jämn och prestationerna går upp och ned. Sedan har jag för mig att LHC vann hemma mot er där de hade en 2-0 ledning tills de slog av på takten i anfallsspelet. Det är väl bara att du berättar hur fantastiskt bra ni var mot Rögle och hur ni lekte med dem. De som vi hade 15-1 i skottstatistik mot i andra perioden. Du borde väl veta att det svänger rätt mycket under de 52 omgångar som ska spelas. Bara för att ni gjorde en kanonmatch mot ett blekare Frölunda innebär inte att ni kommer att vara lika bra mot oss.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Just för att det passar oss sämre så vore kanske en mer defensiv taktik ändå att föredra för er del i dagsläget, trots att ni har och haft problem med det nya spelsättet. Men jag välkomnar förstås att ni försöker kliva på. Det inte så pass bra lag som LHC och Frölunda klarade av har jag svårt att se er göra bättre.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Nånstans bottnar det nog i bristen på istid. Tror allehanda bekräftat det men osäker.
Sen är ju frågan vad det berodde på... Inte bättre än så? Skar sig med Huras? Misskött sig?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Huge: Nej, jag skrev det för att rögle skulle gjort sin sämsta match för säsongen. Därför att sådana uttalanden ofta är i affekt och inte sällan är en stor överdrift. Sedan såg Frölunda ut att ha lite sämre tempo och framförallt slarvade i passningarna jämfört med hur jag sett dem på topp som mot Skellefteå då de såg mer fokuserade ut.

Tror du att vi skulle tjäna på att backa hem och kontra kan du inte ha sett Modo en enda sekund i höst. Kanske passar det Brynäs sämre, men som sagt kan du inte sett Modo en sekund om du tycker att vi ska spela i egen zon. Det vore katastrofalt korkat.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Ja, ett (av ytterst få) missförstånd från min sida. Även solen har fläckar.
Var samtidigt ett förtydligande då jag uppfattade det som att du försökte förringa/nedvärdera Brynäs insats och beviset skulle vara Rönnbergs ord om "vår sämsta match...."
För övrigt tittade jag lite på er match också och skillnaden i tempo mellan de båda matcherna var frapperande.
Ska bli intressant att se er taktik när vi möts. Jag föreslår hembackande och chansa på kontringar, annars är ni nog rökta.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Huge: så du skriver exakt det jag menade, synd bara att du har så svårt att begripa precis det för att det hade sparat dig och andra mycket tid...

Kan du inte hålla dig till ett forum där du inte måste försöka missförstå inlägg?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: "Jag såg en del av Frölundas match igår, men baserade uttalandet på att Rönnberg tyckte att Frölunda gjorde sin sämsta match för säsongen."

Ja, ett sånt uttalande (om han nu verkligen sa så, är inte så säker på det...) kan man ju tolka på ditt sätt om man vill: att dom verkligen gjorde en dålig insats.
Men eftersom man i tidigare matcher varit bländande så behöver ju inte orden "vår sämsta match hittills" betyda mer att man iofs varit sämre än tidigare men fortfarande gjort det bra.
Sen glömde du visst att nämna att Rönnberg även sa att mkt berodde på att Brynäs naturligtvis var mkt bra.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Silly: Kiwi såg riktigt bra ut, framförallt för att det var hans första match för säsongen. Det jag inte fattar är vad vi ska ha alla backar till. Det är Djuse, Torp, Hedman, Lindgren, Heshka, Ullman, Carlsson, Kiwi, Persson och så en till???

Jag skulle vilja att man skeppar två stycken redan nu. Torp och Persson skulle göra mig glad. Djuse blandar fortfarande och ger, men han har betydligt mer potential än de andra två. Lös ut dem eller låna ut dem, gör vad som helst för de är överflödiga.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Monno:

Tja!.. Vad tror ni om:

Kiwi.. Flipp eller flopp?

Nyförvärv... Presenteras något den kommande veckan?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Carl Lejonkräk: Ha ha, kanske det ;-)
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Du menar korken på ?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
ivandrago: Du tar upp det här med alkoholkulturen. Tänkte på en sak, hört något om varför Haataja( ursäkta stavningen) lämnade. Det var lite locket på känsla.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Verkar som att Kiwi är rätt bra på snacka och hålla igång faktiskt. :-)

Ska bli spännande att se mot Brynäs om Lapierre behåller spelet och om vi kommer matcha honom emot Rödin. Känns som att ju mer han kommer in i det ju mer kan han förstöra spelet för motståndarna.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Carl Lejonkräk: Själv tror jag många gånger på att man ska behålla personer med riktig känsla för föreningen. Risken är annars att man siktar mot kortsiktiga lösningar. Lite som att många aktiebolag lider av att vd med flera jobbar mot så bra kvartalsrapporter snarare än att långsiktig investera. Jag säger inte att det alltid är fel, men många gånger tror jag att de som älskar föreningen är beredda att "go the extra mile".
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
spud: Det finns många likheter mellan Modo och Brynäs faktiskt och vi båda måste lägga historien bakom oss till en början och bygga från grunden. Rensa ut alla som kommer från det förflutna och se framtiden med nya ögon.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Carl Lejonkräk: Det är jag inte orolig för. Det känns som om mycket av det han säger faktiskt omsätts i praktiken. Sedan är han ganska tuff, krävande och rättvis. Jag menar, Brynäs har väl shls genom tiderna största gnällspik i båset, men det ser ut att fungera det också.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Det är så jävla symptomatiskt av modos problem när man sitter vecka ut och vecka in och öser skit över andra tränarna. Modos problem är just det. Att man letar syndabockar till allt. Ingen skriver självkritiskt om sig själv, vad vi supportrar gör. Det enda vi bidrar med just nu är att skapa en looserkultur där vi inte kan lyckas. Vi skiter i vad vi själva ska bidra med och bara pekar åt andra håll.

Vi kommer aldrig lyckas bli långsiktiga i eliten om inte vi ställer oss bakom laget, varje dag. Men den kulturen finns inte i Ångermanland, där är man van att nån annan ska lösa skiten. Bruksmentalitet.

Min glädje dör när jag läser alla experter här inne som så enkelt pekar ut problemen, som alltid är nån annanstans än sin egen skit. Bidra, och håll käften. Det bör vara modos nästa slogan, när vi begravt den ypperligt pinsamma självbilden heart of hockey.
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Huras har nog nött ut öronen på spelarna redan 😉
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
Sven Tuta: Jag tycker inte att vi har någon i båset som kan det av ledarna. Huras är nog bra på att ställa krav, men jag saknar den som pushar, peppar och får igång spelarna. Där är säkert Ritchie viktig och därför är det synd att han är borta.

Sedan kommer det nog att stabiliseras om vi vinner och spelar bra flera matcher på raken, om vi nu gör det...
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
J F K: Ok, kan vara så.
Men, utan att några Brynästroll nu går upp falsett, har man inga i båset som kan driva på spelarna när man ser dessa tendenser till spel?
Kommentera

Sv: MoDo - Rögle, lördag 10 oktober, 18.30
ivandrago: Alkoholkulturen i stort bland hockeyspelare är knappast vad den borde vara...
Vet inte hur det är nu. Men för några år sen var dom ju rätt duktig på gå ut å festa.
Tror inte jänkarna hjälper till där heller. Se bara vad Lööv sa i sin intervju.
Kommentera

1703834 · »