1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478919 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Timrå 2020-02-12

2034940 · » Till forumet


Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Rytter: Precis. En annan nackdel med att inte ha någonting att falla tillbaka på är att vi får svårare att spela på ledning. Man blir ofta lite försiktigare när man ska försvara ledningen och då är det kanske svårt att agera väldigt aggressivt med överbelastning. Vi har ju inte möjligheten att som Timrå backa hem, krympa ytor i mittzon och slå sarg ut.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Rytter: instämmer helt med det Rytter skriver, stämmer väldigt bra med mina tankar !
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Tarasov: Jag är helt övertygad om att räddningsprocenten skulle ligga kring 92 eller till och med högre om försvarsspelet vore mer helgjutet.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K:

Ja det är som du säger, när vi ligger på max och presterar i försvarsspelet är det grymt effektivt och vi kan skapa offensiv från det aggressiva försvarsspelet genom att vinna puck snabbt och ställa om.

Problemet är att det inte finns utrymme för misstag eller att tappa någon enda procent i fokus eller prestation (det är för svårt att hålla uppe över tid). Så ja vi spelar ett väldigt svårt försvarsspel där alla fem på isen måste vara 100% delaktiga och prestera.

Det jag skulle vilja se är inte att vi helt byter, utan att vi försöker anpassa mer efter situationerna och matcherna. Vissa matcher är man inte helt på topp och lag som löven klarar detta pga ett enklare försvarsspel att falla tillbaka på precis som du är inne på. Vi däremot faller ner i källaren när vår spelide inte fungerar i delar av match eller mellan olika matcher.

Detta är väl enda nackdelen med Björn, han anpassar inte eller ändrar beroende på hur matchen ser ut och laget känns. Sedan är väl inte känslan den bästa hos spelarna heller, dom anpassar sig inte och spelar enklare när man är under tryck perioder i matcherna. Det är liksom inte fult att bara lyfta ut pucken när man varit under tryck 2-3 byten i rad och motståndarna har momentum och är på väg in i matchen och ta över. Vi behöver t.ex inte alltid spela i max tempo framåt så fort vi vinner puck, leder vi eller matchen väger och motståndarna är på väg in i den, dra ner på tempot, håll pucken inom laget och minimera misstagen, förr eller senare kommer motståndarna att bli frustrerade och öppna upp sig. Tycker detta är tydligt mot sämre lag som backar hem typ Västervik, VH, Almtuna. Vi har så dåligt tålamod och försöker bara bli mer och mer offensiva och chansa, detta är ju precis det dessa lag som parkerar bussen väntar på, att vi ska tappa tålamodet och slänga bort en chanspassning som dom kan kontra på.

Så det jag eftersöker är mer att vi anpassar oss, går det trögt spela enkelt, börjar vi få grepp i matchen så kan vi växa av detta och börja spela med mer aggressivitet. En match har många ansikten och vi är otroligt dåliga på att anpassa oss efter detta.

Sedan är det som du säger, det finns ingen plan b att falla tillbaka på och därför är vi ganska svajiga i prestation trots att vi ligger tvåa.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K: Samtidigt tycker jag det blir märkligt att argumentera så. Jag håller med dig om att Modos försvarspel varit bättre i matcherna mot oss, men att säga att det beror på att ni ”fokuserar bättre mot Löven” känns lite fel.

Spelarna är alltså enligt dig ofokuserade mot 12/13 lag, förutom Löven alltså? Är man ofokuserad 92% av matcherna kanske det inte sitter i just fokuset?

Jag tror mer det handlar om att vi passar er bra, som gör att ni upplevs tryggare mot just oss. Att tro att spelarna (som är proffs) åker runt och är ofokuserade mot alla lag utom Löven känns oseriöst. Speciellt när ni är i ett pressat läge och behöver varje poäng.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Golden boy :
Låter rimligt
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
jonsson: Skulle tro att han dras med "ingen sommarträning"-skadan, och det håller inte på den här nivån.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K: Modo slantade rejält för Bartosak, 85000 euro för säsongen ut, enligt uppgift.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Tarasov: Nej, det är klart att det är mil bättre än AJs försvarsspel där spelarna helt enkelt inte vågade spela så aggresivt. Då blev det riktigt illa när vissa var aggressiva och andra föll av.

Sedan undrar jag om man inte spelat lite för hårt på vissa spelare och att det är en anledning till vår dipp. Förra matchen mot Timrå så toppade man redan i slutet av andra perioden. Vissa backar har spelat väldigt mycket hela säsongen, utan att kunna vila då det har varit en tunn backsida med endast sju backar på kontrakt. Frammåt har det varit oerhört mycket speltid för förstakedjan och kanske är det symptomatiskt att tredje som spelat minst är den med bäst fart för närvarande?
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K:
Visst det finns alltid mer att önska, däremot skulle jag inte hävda att det är botten. Man hade kanske hoppats att målvakter kunde ligga kring 92 istället för 91 men det är inte katastrof.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Heyerdal:

Hellkvist sa väl i intervjun efter Timrå att samtal har ägt rum med flera, återigen då ska sägas.
Var inte nöjd med utvisningarna som togs, horribelt av vissa spelare.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Tarasov: Vi har också den på papperet kanske bästa backsidan och vi hade två bra allsvenska målvakter redan innan Bartosak.

Ja, jag tycker att det finns mycket mer att önska av försvarsspelet. Det är för svårt och kräver för mycket. När vi verkligen varit fokuserade som mot Löven så är det bra, men det är verkligen ingen tillfällighet att vi förlorat väldigt många matcher när vi inte är på topp jämfört med Löven. Löven har ett försvarsspel som fungerar även när de har en usel kväll. Alla vet vad man ska göra och det kräver inte att alla gör rätt, utan missar man finns det någon bakom som täcker upp.

Visst beror en hel del på spelarna, men vi har de spelare vi har och kan inte göra så mycket åt det. Då verkar det enda rimliga alternativet att spela lite enklare, men det är inte Hellkvists (eller AJs) väg.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Heyerdal:
Samtidigt så är ett av de lag som släpper till minst avslut från skottsektorn, slagna av Björklöven och VH. Samma statistik visar att vi är bäst i offensiv zon, vi har släppt in 4 minst mål i allsvenskan. Är vi verkligen så dåliga defensivt jämf med de andra allsvenska lagen?
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K: ja märkligt att modo inte lyckats sätta ett försvarsspel och spela smartare vid ledning, de flesta andra lag lyckas hyfsat iaf, ser många matcher Shl/allsvenskan och måste säga att vi tillhör definitivt inget topplag vad gäller stabilt , enkelt och smart försvarsspel snarare stressigt och ogenomtänkt, vi har ett av allsvenskans vassaste anfallsspel, inte de senaste matcherna dock, men flera lag lyckas stänga ner det med smart spel, vi fick spela 6 mot 4 sista två minuterna mot tik men skapade inte mycket, såg Lif igår mot Linköping, spelade 6 mot 5 sista minuterna för att kvittera, lyckades inte men skapade massor med chanser under sista minuten, med både tur och skicklighet höll Linköping undan, känns som Hellkvist har lite övertro på laget eller så följs inte gameplanen
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Rytter: Jo, Enström har också gjort det, men alla utom kanske behov är skyldiga. Av alla tränare vi haft är Hellkvist och Andreas Johansson de som står ut i aggressiviteten. Jag tycker att båda försökt spela för aggressivt och för svårt.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K:

Dock tror jag inte det ingår i Björns tänk att bägge spelarna ska jaga i rygg på motståndaren bakom mål.

Hade varit ok ifall hedman gått ner snabbare och stängt vägen bakom mål och möjligheten att spela pucken vidare, och Olofsson gått upp i rygg för att låsa fast motståndare och vinna pucken. Då hade man haft nytta av två personer som överbelastar och går på samma person eftersom sannolikheten att vinna puck hade varit stor.

Att två spelare går i ryggen på motståndaren är ju bara dåliga beslut från individerna och knappast direktiv från Björn. Nej detta var ett individuellt misstag och största felet är faktiskt hedmans.

Nästan så man börjar fundera ifall majoriteten av våra försvarare är ganska korkade och inte kan lära sig avvägningar och anpassa sig till situationer. Sällan/Aldrig man ser Belov eller Enström göra denna typ av misstag.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Eller: Björn gillar att överbelasta, så att två modospelare går på och missar framför mål ser vi alldeles för ofta. Den här gången Hedman, men tyvärr gör väl alla backarna det "felet".
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Rytter: Bra att du tar upp den situationen, tycker det händer för ofta även för andra spelare i laget vilket bjuder motståndarna på klara målchanser. Angående Hedman så är han väl inte bekväm i det spel som Björn vill ha. Han verkar ha svårt att värdera läget.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
bisterfinnen:

Har verkligen gillat Hedman för hans inställning, han följde mer ner i HA och har varit oss trogen. En spelare som aldrig gnäller, han verkar ju aldrig vara skadad eller känna efter för småskavanker.

Men sedan tar det stopp, inställningen spelar ingen roll ifall han inte kan omsätta detta praktiskt på isen. För att han ska bidra ska han vara en trygghet längst bak som aldrig förlorar en sargduell, som vinner sina närkamper och skapar stabilitet när vi är tillbakatryckta.

Tyvärr når han inte upp dit och blir lite av ett sänke, irriterande eftersom potentialen att vara en ledande defensiv back på HA nivå finns där.

Kolla på Timrås 2-1 mål, det ska inte ens gå att skapa den målchansen om försvararna gör det dom ska. Kan inte förstå beslutet av Hedman att också jaga ner bakom mål när Olofsson följer spelaren. Han skulle bromsat in och stannat vid närmsta stoplen då Olofsson jagade puckförare och den andra försvararen kunnat ge stöd när de passerat bakom mål. Nej istället jagar han ner bakom mål så det blir två i rygg på en timråit, så de får slå ett pass från ena hörnet över till motsatt tekningscirkel, chansen att detta aldrig gått fram om hedman hade stått kvar är stor, hade det letat sig igenom hade han haft stora möjligheter att blocka skottet och hjälpa Bartosak.

Väldigt märkligt agerande en av våra mest rutinerade backar, ok om en junior gör nått sådant med en 34-årig defensiv back?
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Domsjö: Hedman är ju motsatsen till pålitlig enligt mig. Han fattar mest felbeslut av alla och är för klen och snäll i hemjobbet och för dålig att hålla rent framför egen kasse. Andelen farliga felpass är alldeles för hög.

Tyvärr men för mig blir det för många minus.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Eugen Sandberg: Kallar du mig hatare? Visst får du göra det om du vill men skulle nog påstå att jag tkr du tar i lite väl utifrån det jag skrev i såna fall.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Domsjö: fo realz:

Ni är fan Modo. Hem till Forsberg, Näslund, Sedins. Ni kommer alltid vara en maktfaktor. Det misstag ni gjort de senaste åren är att föreningen trott att man kan köpa en vinnande kultur. Ni är bättre än så.

Jag är (på alla tänkbara sätt) ett Timrå-fan. Men jag kan inte förstå att ni hatar på laget i detta läge. De förtjänar stöttning och energi!!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
bisterfinnen: Nej så kan det vara. Vem tkr du skulle spelat istället för Häggström och Hedman igår? Kan väl inte säga att nån av dessa är särdeles högpresterande men tkr heller inte att de sätter nån i klistret mer än nån annan. Däremot är det relativt tråkigt pålitliga i sin förmåga.
Sett till matchen igår så tkr jag både hägga och Hedman visar god inställning till skillnad från en del andra spelare med betydligt högre prestationsförmåga. Är det nåt jag inte tål är det svajiga spelare som blandar och ger pga av inställning.
Bra lag har också "dåliga" spelare bland sina stjärnor. För att prestera som lag kan man titta på TIK igår som också har en del anonyma spelare .
Skillnaden mellan Modo och Tik är synkroniciteten bland lagdelarna och samspeltheten.
Att som Modo gör igår blixtrar till första 5 för sedan dyka medan Tik gör tvärtom säger allt.
Med inställning menar jag givetvis inte bara jävlar anamma utan fokus så man tex inte gör som speedige Frohm och tar idiotutvisningar.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Domsjö: Man bör inte få speltid bara på rätt inställning och att man kämpar. Är man dålig och sätter medspelarna i klistret och inte klarar av sin roll så bör man göra något annat.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
jonsson: Om inte annat ser han ut att dras med ett gäng extra kilon tyvärr...

En spelare känd för att dansa på blålinjen kör mest dump av alla backar typ.

Hedberg måste dras med något också, ser sig inte lik ut.
Hedman är nog mest att åldern hunnit ikapp honom.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Steken84: Jag skrev igår att Modo bör agera eftersom vi har en otroligt tunn backsida med skador och annat, idag läser man att Nässen ansluter och att man jobbar på mr kalix, man blir så glad av att man inte sitter still i ledningen.
Helt rätt av Modo.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
KB65:

Utan att veta så syns det att Toby har nånting han dras med, inte sig lik.
Väntar bara på att Hedberg o Hedman får nått oxå.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Harry Luras:

Modo borde satsa på att få över Bordson från västervik
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Nucky: Västervik börjar dumpa spelare till höger och vänster. Allt för att ge Timrå goda förutsättningar att gå om oss?:P
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
kulltorp: Tror vi lider enormt av att Norlinder inte är med, samt Johnson inte längre riktigt klarar att driva 1:a kedjan.
Samtidigt har många lag fått rejäl utväxling under året, såsom SSK, Mora och Timrå medan vi i bästa fall stått stilla, och några spelare har tagit ett par steg tillbaka.

Oavsett blir det intressant att se ifall det är nåt vi kan jobba oss upp ifrån. Tror inte ni torskar nån fler match i grundserien, så vi har råd med en förlust till på 7 matcher.. blir tajt.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
hockey_21: Imtervju med Björn i modochannel: Tambo klev av på grund av en känning, men förhoppningsvis så kan han spela imorrn. Är tydligen något som de vet av sen tidigare.
Känns fan som att exakt hela laget spelar med någon sorts skada, börjar bli jobbigt nu.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Nucky: Ja, jag säger inte att det behöver vara negativt, bara att det kan vara så.
Om man ska försöka hitta orsaker till det faktum, ni själva säger, att Modo är sämre nu än tidigare.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Gusse: Mkt rätt i det resonemanget . Häggström slet bra igår och jobbar oftast stenhårt ,det gjorde för övrigt Hedman också. Är dom bäst , absolut inte men de visar åtminstone inställning och sliter på efter sin förmåga . Viktigt med signaler i hockey och jag tror nog många i laget också vet om att Häggström jobbar oavsett läge i tabellen eller "formkurva".
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
KB65: Sa bara "I gotta get off". Vore väl fan om han blev skadad också.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
KB65:

Vore väl f-n om han är borta imorn.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Tambellini klev av träningen idag av okänd anledning. Oklar status inför imorrn alltså...
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Gusse:
Hägga som kapten..
I like it!
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Hassan: Ja, jag skrev ju det. Ersättare till Wernblom
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
KB65: Tycker att Tambellini gjorde sin bästa match på länge igår, han spelade med en helt annan inställning och pondus än tidigare matcher. Nu är det bara Johnson kvar sen kommer första dominera igen! :D
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Nucky: Ni har väl värvat Tambellini också?
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K: Håll dig hemma.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
goleafs: Jo, men om jag ger fan i att åka på de matcherna så vinner vi. Jag gjorde misstaget att åka både till Norrköping och Uppsala.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Costanza: Ja du ..och än har inte den stora jakten börjar.. en fasansfulla tid kommer att spegla vår framtid i dur och moll ..
Nu drar man ett djupt andetag och pustar ut lite ,, till nästa match .
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
kulltorp: Han var dock medioker hela hösten. Var inte förrän efter nyår han började steppa upp, så jag förstår att man ville förstärka där.
Det är inte många vi värvat heller. Tamby och Kangasniemi är ersättare för Wernblom och Hagelin.
Utöver det är det bara Bartosak och Bertov.
Både ni och framförallt Löven har ju också lyft in några namn under säsongen.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K: Ni har dock kvar bortamatcher i både Norrköping och Uppsala, där ni förlorat tidigare under säsongen.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
KB65: sedan tycker jag att bartosak ger en bättre trygghet än hanses. Trots att vi inte vunnit. Han spelar med en helt annan pondus. Bara min åsikt.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
kulltorp: Jag vet inte om jag tycker att man kan skylla på värvningarna i det här fallet. Den känsligaste värvningen är Bartosak, och från allt vad man hör och ser så verkar han ha kommit in i gruppen ganska friktionsfritt.
Belov och Kangasniemi har fyllt upp stora hål i truppen. Allt tyder på Hagelin är borta resten av säsongen och vi har fortfarande stora problem på backsidan.
Det var nödvändiga värvningar.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Nucky: Det är lugnt. Men det är oroväckande att laget inte kan tända till när det gäller som mest. Inte första gången det händer. När det kuggar i är laget jäkligt bra, tyvärr så blir det längre och längre mellan topparna. Är inte så säker på att vi klarar av att bli tvåa. Påminner om tidigare säsonger, tyvärr.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
J F K: Sista mötet mot BIK kan ju bli en riktig kioskvältare.
Kommentera

Sv: Modo - Timrå 2020-02-12
Gusse: Vi har egentligen ett fantastiskt spelschema med våra värsta motståndare redan avklarade. Det ska till oerhört mycket för att vi ska tappa det här.
Vi har väl mött kryptonit-Västervik, platt-match-Timrå, Löven, samt två formtoppade lag i Mora och SSK. Det är väl bara Karlskrona som var en lätt match. Nu har vi bara kvar matcher mot lag vi generellt haft lätt för, möjligen undantaget BIK
Kommentera

2034940 · »