1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

474702 inlägg · 4078 ämnen

Modo-Västervik

« · 1931388 · » Till forumet


Sv: Modo-Västervik
Tarasov: tycker inte man ska klaga allt för mycket på spelarna.
Ja karla är en humörspelare o en strulpelle, men levererar som vanligt bra. Speciellt då man måste säga att han inte haft en riktig 1a center.
Hägga, Björka o Sylwander har gjort det riktigt bra. Inte roligt att möta dem. Jag tyckte det var lite elakt mot Björka först med tanke på den produktion han kan ha.
Men den formationen är nog jobbig o möta o gör poäng nu o då.

Tycker det är ledningen som ska ha knäppt på fingrarna som trodde jj, jellvert, Tim o VÖ skulle vara bra nog för toppen.
Inte nån av dessa herrar gör andra bättre.
Och inte blir det bättre när man värvar Elvenes.
När ledningen inför säsongen tittade på AIK o sen sin egen trupp. Kände de då att vi låg jämsides?

Våra spelare spelar ganska ok utifrån materialet. Vi ligger nog i topp yttermässigt, men kanske på undre halvan när vi kollar centrar.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Nucky: Vi skulle haft Molin i dagens trupp, det hade blivit ett enormt lyft
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Stora problemet angående spelartruppen är det vi varit inne på många gånger förut, vi har 4st centrar för 3-4 linan.
Ytterforwards tycker jag vi ligger bra till dock.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Spelet igår(och även många andra matcher) påminner mer om fjolåret än hur jag tror man vill spela(läs: 10 första matcherna)
Taffliga uppspel och väl i anfallzon möter man alltid ett samlat försvar som pressar ut oss i sarghörnen.
Tempoväxlingarna är för långsamma och uppspelen blir mest ett duttande med pucken. Skillnaden mot början av serien är gigantisk, om det beror på att vi är sämre eller att vi blivit sönderlästa vet jag inte.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Nucky:
Om vi begränsar oss till den rent offensiva prestationen, vilket jag tycker man kan begränsa den analysen till eftersom jag anser att det just är i själva produktionen det brister. Man kan ju tycka annat som bekant.

Första fråga blir då vilken roll har respektive spelare?
Patrik K är den som skall leda vår offensiv, han har 25p på 30 matcher. Vilket jag tycker är en bra produktion. Man får tycka att han puckkladdare, vek och har dålig skridskoåkning osv, men har har betalat för fixa poäng och det gör så kan tom sträcka mig till att han gör det bra.

JJ har 18p på 30 matcher, inte bra men iaf godkänt han hade en trög inledning, 1p på 5 matcher och petad 2 så 17 på 23 är faktiskt godkänt.

Johan E har 12p på 30 matcher......visserligen inte i förstalinan hela tiden men är ändå värvad för en 1-2 så här är det underkänt.

Den tunga linan får anses vara en 3 lina framåt, där har vi Björka på 18, Häggs på 14 o Sylwander på 10. Det tycker jag är bra.

Sen kommer vi till Jellvert. Vad är han värvad som 2:e center? Vad tjänar han som? Är det 4 center är bra, är 2:e center är det dåligt.

Hagge/11näs/Tim W/KJ underkänt offensivt om vi bara ser till det producerar oavsett plats i hierarkin. Även om Hagelin närmar sig godkänt sett till vad man kan förvänta sig med tanke på tidigare produktion.

Wernblom kunde kanske producerar lite men det räddas ändå upp av att han bidrar med en del annat som lyfter laget. Han har dessutom slutat med att dra på sig en 2-3 onödiga utv per match.

Så hälften godkända eller bra sett till produktion, och tar man dessutom hänsyn till antalet lägen som skapas så kanske det är ännu färre. Men det är 20 matcher av grundserien kvar och kan man få ordning på offensiven tror jag man kan utmana om en playoff plats.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Hakning-Henrik: Första 10 matcherna spelade alla på det viset, och kedjan Karlström-Öhman-Pettersson gick i bräschen. Ej med antal gjorda mål, men sättet de drev upp tempot och skapade kontringar är något som verkligen saknas idag
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Nucky:på tal om juniorer. Ja de får ofta tokberöm för att de går in och kör. Men de får beröm för att det är lite det som resten av spelarna saknar, de som egentligen är bättre. Titta på hur junisarna driver upp tempot, titta på hur de driver på mål, de tacklas, de utmanar men är fortfarande lite sämre avslutare, sämre kvalitet på dragningar mm. Men viljan finns där och i sättet de försöker spela är de förebilder. Sedan går det inte riktigt hem med lite större backar med mer rutin. Men jag är av åsikten att ju mer de utmanar, desto snabbare kommer de utvecklas.

Hade JE PK JJ etc visat samma intensitet hade de garanterat varit bättre spelare. Nu känns de bekväma, de är inte beredda på att utmana.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: Minimera antalet juniorer tror jag är grejen i HA, lite som Kentää och tidigare Bengtzen jobbat i HA
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Man kan också vända på frågan, får vi ut max ur de spelare vi anser vara för dålig?
Johnsson tror jag kommer växa, dock kanske inte redan denna säsong.
Hagelin vetefan, han känns galet trubbig. Men bör vara bättre än det han visat, med tanke på att Hellkvist tog med honom från IKO.
Sylwander tycker jag är precis den spelare man hade förväntat sig, så inga bekymmer där.
JE måste bli SNABBARE, på tok för långsam just nu. Knappast något som lär hända i år heller om man inte formtoppar framåt vårkanten.
Jellvert är ok, men inte mycket mer. Får gärna visa mer kreativitet.

På sikt tror jag den bästa centern i laget är Tim W, bara vi får behålla honom.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Jag håller med dig på alla punkter, känslan är att vi har en enorm övertro på våra juniorer..tyvärr!
Vill start påpeka att ingen junior skall beskyllas för modos uppträdande och spel.
Att bygga en allsvensk trupp på bra juniorer är nästan helt galet svårt, dom som blir bra plockas direkt av shl och juniorer som inte blir så bra kommer inte heller att gör stordåd i AS, trixet är att kunna värva in 4-5 spelare som flippar enormt samtidigt som 4-5 egna spelare lyfter sig rejält och att 1-2 juniorer blommar ut och gör toppsäsonger, därtill behöver man ha en rejäl dosa tur och även få möta ett riktigt dåligt lag från shl om man ska lyckas gå upp.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Axle San:
Så sant så
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Juniorer får ju ofta oförtjänt mycket beröm faktiskt. Det räcker att en junior kommer in och tokkör (vilket de ofta gör) så hyllas de ofta till skyarna men tittar men på lite statistik så tillhör de ofta de sämsta i laget.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo:
Tror att J-gulden som iofs är trevliga, kan leda till en övertro på den egna J-verksamheten. Har man haft Foppa/Näslund/Sedin är det lätt att tro att man bara skall stoppa ner handen i J-verksamheten och vips så har du en dominant a-lagsspelare. Vi pratar i det fallet om talanger i världsklass, vilket man om man har tur kan få fram 1-2 på en 10 årsperiod. I övrigt måste man bygga ett lag på samma premisser som alla andra.

Vill minnas att man förra säsongen tyckte att alla våra juniorbackar var redo för allsvenskt spel. Tveksamt om de exklusive sellgren var det, särskilt om de skulle spela alla 4. Generellt när det gäller juniorer tkr jag många kommer in och gör ett hyfsat jobb men när det gäller att producera så brister det ofta.

Iår tkr jag det vart rätt ok med juniorer Hedberg är bra och även Wernblom/Berglund platsar vilket är ett bra betyg. Wernblom tror jag mkt väl kan explodera framåt vårkanten.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
atomragnar:
Återkommer efter denna säsong gällande hur aktuellt det blir nästa. Själv tror jag det finns en bas både vad det gäller publik/sponsorer som kommer ge oss ett bra underlag i allsvenskan framöver.

Gällande Sundlöv och spelare som är överbetalda delar jag din åsikt. Att det finns några överbetalda per trupp får man räkna med men frågan är hur många.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Robin Ztorken L: Dempa, förstår du vad jag menade nu :-)
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
atomragnar: Sen börjar iaf jag att fundera lite kring vad som händer med våra juniorer.
Vi kommer från några riktiga toppensäsonger med dubbla juniorguld men ingen spelare har lyckats i allsvenskan något nämnvärt, ingen till JVM detta år etc, vinner våra juniorer SM guld pga av ett kollektivt arbete eller blommar inte våra största stjärnor ut?

Det har ju snackats mycket om att bygga en stark J-verksamhet och jag säger inget om det, men några frukter skördar vi ju inte av arbetet förutom några spelare som mer funkat som utfyllnad i en A-trupp, ser man till kvaliten på spelare i AS så kan inte steget vara speciellt långt mellan Junior och senior i As.
Sellgren och Stenqvist är undantagen men dom drog så fort shl erbjöd kontrakt
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Axle San: Varje år får vi ofta höra att motståndarna ville mera. Hur kan det komma sig att vi alltid har laget som ville mindre? Är det klubbmärket som får spelarna att tro att det mesta sköter sig själv? I Modo så ska man fan kämpa extra hårt för klubbmärket. Det är det som gjort att Modo kunnat vara med i högsta serien alla dessa år trotts att man varit en lite klubb. Nej jag tror inte ens Sedinarna kunnat rädda detta lag.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Det tar några år att ställa om organisationen till en allsvensk organisation och därav att budgeten nu har kunna tillåtits växa.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: De satsar - Modo vill vara ett topplag det är misslyckat. Det är en omöjlig strategi att hålla upp. Lovar många spelar är säkert överbetalda och sundlöv långt ifrån imponerar. Det är omöjligt att den kan fortsätta öka. Endast mex externa finansiärer men sånna tröttnar med. De kan så klart lägga ner damlag etc skära ner på övrig personal osv.. men Modo är på sin höjd ett allsvenskt mittenlag. Jag ser inget nu som talar för att de kommer vända.. Sedinar är den desperata möjlighet som finns.. eller plantera träd där det växer pengar. Sjukt att spelarbudgeten har växt och de spenderar man på hagelin etc.. och det resulterar i minskade intäkter IOM med så lite publik. Utfallet som vi har är inte alls vad de räknat med åtminstone inte vad man önskar de kanske är nått worst case scenario vi är i. Men kom igen är ärlighetens namn naivt och sitta och tro något annat. De fungerar precis som ett företag som säljer eller en dykare sure du kan andas mer kraftigt en kort period men syret i tanken är mindre och du kommer inte stanna under vattnet lika långe..
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Smurfen: Gjorde en liten snabb räkning på hur poäng skörden ser ut mot tre av lagen som vi har bakom oss och ligger i botten just nu till dags datum , har räknat alla matcher vi har mött dom under dessa tre år i Allsvenskan.

Lagen som jag gjorde snabb räkningen på var Tingsryd , Pantern och Västervik

Västervik: 13 poäng av 33 möjliga
Tingsryd: 16 poäng av 30 möjliga
Pantern : 9 poäng av 30 möjliga (tre poäng av dessa var på hemma plan , resten noll)

Sitter i ren vredesmod och gjorde detta för att kolla hur det såg ut som mot dessa bottenlag .

Kan ha missat lite också i snabb räkningen men tror att det stämmer hyfsat.
Ingen rolig läsning precis , känns som många bort slarvade poäng.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Något stort fel måste ju det vara i denna förening när vi nu har provat precis allt (förutom fys tränarna då) i snart tio års tid och inget hjälper.

Någon som har ett svar här inne vad det kan bero på ?

MoDo Hockey själva verka ju inte hitta svaret i alla fall !!!
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
atomragnar:
Fast då borde spelarbudgeten ha minskat under våra 3 år i allsvenskan men den har ökat, varför isf....
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Det är ju precis det jag säger.. mindre pengar så blir de ju ett mindre slagkraftigt lag. Mindre folk går och ser matcherna.. de är vanligt 1+1 logik..
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Nucky:
Hagelin/Sylwander fyller iaf en funktion, de tillför åtminstone lite fysik/närkampsspel. 11näs har däremot inte visat upp något särskilt.

Självklart önskar jag inte lägre budget men någon form av blåslampa vore önskvärt. En sak som som Sundlöv definitivt skall ha beröm för är att det känns inte som han slösar med pengar under säsong iaf.

Btw bifogar en länk från twitter.

Synd att björklöven hann före på denna Amris...
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Steken84: Björn Hellqvist i intervjun " Dom ville lite mer än oss"

Snacka om att ge oss fans en stor fet käftsmäll när man hör dessa ord och det är ju inte första gången precis heller.

Själv är jag helt övertygad om att vi tappar och har tappat många poäng tack vare inställnings fråga !

Det kan ju inte vara en slump att vi nästan hela tiden förlorar dessa matcher mot bottenlag heller å framförallt på hemmaplan.

Nä jag är inte bitter !!!!!
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Modo hockey är ett lag utan något som kallas hjärta. Hur kan man gå in en ny lång förlust rad?
Jag är så trött på att hela tiden ha rätt om detta lag.
Förlorar man en match så rasar allting. Självförtroendet rasar vid första förlusten. Ett julklappstips till modo hockey är att gå och sök upp en psykolog.
Karaktärsspelare finns ej i modo förutom kanske
Enström
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: Lät på liknande sätt när vi harvade i SHL, att vi skulle ner till HA för en omstart. Haken är att det inte finns någon enkel väg tillbaka.
Det räcker inte att klubben är välskött med en vettig sportchef osv.
Samma sak med mindre budget. Känns iaf som Widebro gör sitt jobb bra, och ser till att vi har en hyfsad budget varje år, nu måste Sundlöv steppa upp och få igen något för pengarna som investeras i truppen.
Mindre Hagelin/Elvenes/Johnsson-värvningar med andra ord.

Mrmadhawk förutspådde att vi skulle gå lite halvknackigt hela hösten för att sedan lyfta efter jul.
Får se hur det blir!
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Eller: Om han hållit den nivån mot alla lag (eller strax därunder) vore han en toppmålvakt i HA.
Det är han inte i år, det är bara att hacka i sig.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Eller:
Ja hörde dem, förhoppningsvis lossnar det. Tycker KJ lyft sig, dags att lyfta upp honom till Karla-JJ
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
hockey_21: Vet inte om du har följt hela diskussionen med Gavelo angående Hanses.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
hockey_21: Poängen är att Hanses har räddat oss tidigare, men minnet är kort.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: hörde du intervjuerna med spelaren och tränaren i Västervik efter matchen? Intressant att höra hur de jobbade för att göra mål, jag visste ju det redan men en del här på forumet har inte fattat det eller vill förstå det.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Eller: Tar man bort poäng för aik mot vissa lag hade inte de legat tvåa, tycker det där var ett lite märkligt påpekande
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo:
Björklöven 96,77%
SSK 100%
BIK 96,88%
BIK 95,24
Ta bort poängen från dessa matcher och Modo har legat på kvalplats.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
jå1: Men tyvärr inte hos alla och generellt på lite för få ställen. Hade det funnits en helrätt inställning idag så hade Modo till 98% aldrig förlorat, inte ens varit nära.
Sen kanske materialtet är aningen uppskruvat, ska väl erkänna att även jag hade högre tro på detta lag, trodde tex att Elvenäs skulle kunna hitta tillbaka till det spel han presterade tidigare i karriären, att Hagelin skulle bli en bulldozer och att Tim, Werner, Pettersson skulle kunna blomma ut ordentligt i allsvenskan denna säsong... men..
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Rytter: Två då och det var allt, sen kom man ingenstans...
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: Ja Hanses säsong är ju inte så lyckad. Stundtals har han ju dock spelat riktigt bra så kapaciteten finns ju där fortfarande, men det håller inte att han gör 1 bra match av 5 som någon skrev tidigare ikväll. Hans kontrakt bör inte förlängas. Spontant känns Lundin/Dackell som ett spännande målvaktspar till nästa säsong.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: Klart det finns hjärta och inställning i MoDo.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
jå1:
Blir alltid så glad när någon hoppar in ger mig lite stöd!
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
jå1: Det finns något i de föreningarna som inte verkar finnas i Örnsköldsvik, tror det kallas hjärta och inställning!
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
atomragnar:
Fast ekonomisk kompetens är oxå en komponent i en klubb och i Modo fall verkar vi ha en Vd som för en gång skull lärt sig räkna. Enligt Charlotte skulle det vara KK efter 2 år i allsvenskan. Minskar intäkterna får man helt enkelt dra ner på annat.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Man blir så less... I början på säsongen såg det så bra ut. Man tänkte att top 2 nog skulle vara realistiskt, sättet vi vann matcherna på. Vände underlägen, vann fastän spelet inte var topp, spelande bländande ofta. Sådant som är typiskt för topplag.
Sen kom svackan. 6 raka förluster. "Inte nu igen..." tänkte man. Men jaja, är detta den ENDA svackan så ska det nog gå att komma högt i tabellen ändå. Och poängen började trilla in. Var det 8 eller 9 raka med poäng? Sen kom förlusten, sen en till, och ytterligare en, och nu ännu en. Tyvärr känns mönstret igen. En förlust innebär oftast att en svacka inletts. Nu känns det som att det får kämpa för att klara top 8, något som kändes självklart att vi skulle fixa för bara ett par veckor sedan.
Jag vill inte vara med om att sänka förhoppningarna ännu ett snäpp, dvs att vi ska klara att undvika negativt kval... men SÅ illa tror jag faktiskt inte att det går, men ibland undrar man.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Eller: Jag har hela tiden sagt att han är värdelös denna säsong, därav påpekade jag dagens procent som är i linje med hans säsong.
Att däremot tycka att han minsann hade 95 i EN match för att i övriga säsongen ligga typ topp 14 i räddningsprocent blir bara löjligt.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: Ivans teori fungerade ypperligt för både Mora och Timrå. Oskarshamn ångar också på rätt hyfsat utan monstersatsning.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Robin Ztorken L:

Inte en chans? Såf du matchen? JJ i ribban och KJs inspel till Elvenes kallar jag iaf bra chanser.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Gavelo: ”Något som är värdelöst är att påpeka räddningsprocenten i en match när han stått 20!”

Känner du igen dina egna ord?
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Tarasov: Du skrev att du nästan hoppades på en mindre budget för att det skall krävas smartare värvningar, jag hoppas faktiskt att man hamnar nere i botten igen för att kanske få ledare att inse hur pass mycket mer man måste satsa för att vara ett topp 3 lag, än mycket mer för att nå shl.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Hakning-Henrik: börja med att bänka 89. Har inte kollat nån statistik, bryr mig inte på det sättet längre, men känns som hälften av målen bakåt är en följd av puckkladd av 89.
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Rytter: Ja vi kommer ut i tredje med underläge och lyckas inte skapa en enda kvitteringschans på 20 minuter, hemma!
Grattis!
Man undrar vad som är snett??

Retar mig så in i h--vete på på, när man ständigt lägger pucken på #89 i Lemiuxpositon som skjuter när målvakten redan flyttat sig dit.
Tror han att han ska kunna skjuta rakt igenom??

Byt strategi!!!
Kommentera

Sv: Modo-Västervik
Ja det här modo. Modo är dåliga som fan. Glad om det blir topp 8 ens. Men skall vi verkligen vara såhär dåliga med den budget vi har? Kan ju lika gärna spara pengar och sluta slänga ut massa pengar på bortskämda och överbetalda spelare som inte presterar. 4e raka nurå. Blir det fler än 6 denna gång? Man måste sluta bli besviken. Man är åtminstone van nu men tråkigt. Fanimej segt och följa modo. Jag måste sluta ha sådana förhoppningar bah. Illa att vi inte vinnet en enda tekning när vi tar ut målvakt
Kommentera

« · 1931388 · »