1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 526531 inlägg · 4121 ämnen

Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven

Sv: Semifinal 2022: MoDo Hockey - IF Björklöven
Micke Magic:
Ja brukar vara nåt skitmål

Robin Ztorken L: Absolut, det köper jag rakt av!

Förlorar vi med 2-3 och Ingman och Hasa har bjudit på var sitt mål så kommer jag kräkas i munnen.

Karlin var för övrigt hyfsat trött efter förra matchen på att ”vissa gubbar fortsätter slarva och bjuda på mål trots att vi haft det på agendan senaste 4-5 dagarna”

Gavelo: Alldeles oavsett hur det går ikväll, satan vad DEG MoDo lär dra in på detta slutspel! Nog för att man tappat en del pga melodifestivalen som ställde in samt andra arrangemang, men ändock.
Hoppas Widebro vågar lätta på lädret lite extra nästa säsong oavsett serie. Nu när vi har förutsättningar, och det kommer behövas.

Micke Magic: Självklart är vi favoriterna här. Vi har varit det snäppet bättre laget i serien också även om resultaten varit jämna.

Pressen av negativ aspekt är nog däremot gravt överskattad. Det är inte som att vi går in i en gastkramande match 7 i negativt kval. Vi har mer att vinna här än att förlora.

Gavelo: Klart som faan det vore en besvikelse men det vore lättare att leva med om vi får stryk av ett bättre lag för kvällen och inte skänker bort det.
Som jag påpekade vårt eget slarv, bjudningar och stolpar, utan det hade vi redan nu varit i finalen, tänker på Sylwanders moralsänkare senast i synnerhet.

malkin: har också tänkt tanken på att dunka upp efter jobbet, 55mil slutar kl 14.. kruxet är att jag jobbar imorgon://

Vi är otroligt starka hemma, med det i ryggen och stämningen i arenan hoppas jag blir avgörande ikväll. 7e hemma i semi mot Löven, snacka om taggade spelare 🥳🤯💥

Tarasov: Haha i slutändan blir de väl som dom andra matcherna rätt jämnt och en uddamålsseger till något av lagen. Målvaktspelet, inte ta onödiga utvisningar eller släppa till kontringar kommer avgöra.

Micke Magic:
Härligt vill vara favorit äntligen någon på min sida! Du får tävla med de andra om vem som slår ur underläge vilket jag gissar kommer vara en lika lång som viktig diskussion😀

Välkommen till Hockeysnack förresten.

Gavelo: Match 2 i Övik måndagen var inte slutsåld då fattades det 1200 platser. (6034)

All press ligger ju ändå på Modo, hemmaplan, före i grundserien, lite högre spelarbudget, mer stabil säsong, alla i Örnsköldsvik förväntar sig dom ska slå ut Löven allt annat är en stor besvikelse.

Lägg till 3 backar borta i Löven med. Jag anser Löven slår ur underläge och har allt att vinna medans Modo verkligen har allt förlora ikväll.

Micke Magic: utan att vet men sett till det 3 tidigare mötena oss emellan så gissar jag på slutsålt.

malkin: Hur ser biljettläget ut? Är det slutsålt? Svårt för folk i Umeå att få biljetter hörde ja. Allmänheten släpps 17:00...

Robin Ztorken L:
Dock skulle nog ändå se slutspelet som lite av en besvikelse vid förlust ikväll oavsett, vi spelade oss upp till 2:a plats i tabellen och oavsett fjolåret så har vi förtjänat detta, nu måste vi bara förvalta det.
Ett uttåg mot Löven skulle känna som en misslyckande trots att säsongen varit lysande på många sätt.
En final där vi åker ut mot HV skulle aldrig kunna kännas som ett misslyckande, dom har varit bättre än oss hela säsongen och förtjänar det lite mer än oss.

Fick tag i biljetter igår lunch och brände sedan efter jobbet 65 mil. Vaknar upp med utsikt över Domsjö Fabriken och långt där bak skymtar även Hägglunds Arena. Redan börjat bli nervös men FAN nu kör vi!

Rytter: Jag kan leva med en torsk, bara vi gör vårt bästa och slutar skänka/slarva bort målen, det retar jag ihäl mig på.
Löven har inte slarvat bort ett enda så långt, våra har vi fått producera på egen hand.

Visst man kan torska men då ska det vara med flaggan i topp och mot ett lag som faktiskt spelade bättre är oss för sånt kan ju hända.

Utan detta duttande, slarvande, tappade puckar och dessa stolpar redan varit i final, så nu upp till bevis !

Rytter:

Ja Rahimi behöver absolut ta fram golfklubborna imorgon ;)

{204}:

Tackar, vi ska göra vårt bästa för att skicka Rahimi och Stråhle på semester.

Lycka till ikväll. håller alla tummar jag har för att ni fixar det, tror Sveningsson avgör idag, gillar honom skarpt.

Det är sådana här matcher som är roliga att kolla på som neutral och avskyr att kolla på när ens eget lag spelar.

Stort lycka till från ett soligt Dalarna

{5647}:

Absolut de har höjt sig i slutspelet kontra hur det såg ut bitvis under säsongen t.ex. i Januari/Februari. Jag pratade mer om säsongen och spelet som helhet och är det något vi misslyckats med är att utveckla spelet i egen zon under säsong och få spelarna att köpa det enkla.

Såklart hänger det ihop med spelbara alternativ men det finns flera situationer där t.ex Ingman, Hasa, Sylwander, Näsen, Berhardt mfl slarvat och det spelar ingen roll ifall medspelarna åkt och gjort sig spelbara, utan de har slarvat helt på egenhand genom att inte spela enkelt och noggrant och vara lite nonchalanta.

Rytter: Nu har ju både Bernhardt och Näsén varit bra i slutspelet. De har båda bra plus/minus och har spelat mer efter resurserna, även om de strular till det ibland.

Det största felet är att vi inte åkte nog med skridskor. Då blir det svårt att hitta uppspel och man tvingas chippa ut, utan att hinna sätta press.

Mano:

Nej har vi material att spela ett spel där vi äger puck och är offensiva så ska vi göra det. Jag tycker inte heller att vi ska spela dödgrävarhockey som Tingsryd eller liknande och bara vänta på kontring, men vill att vi blir ett bättre lag genom att värdera situationerna bättre.

Ta t.ex Bernhardt, Hasa och Näsen hade dessa spelat mer moget i försvaret och värderat situationerna bättre hade vi varit ett starkare lag och deras skicklighet hade fortfarande givit produktion framåt. Om de väljer det enklare och tryggare alternativet säg 75% av gångerna så skulle vi vara otroligt mycket starkare som lag och de hade inte tappat 75% av produktionen.

Men det är klart hade de behärskat detta spel så hade de förmodligen inte spelat i HA utan varit i SHL.

Rytter: Nu kanske man för säkerhets skull ska säga att jag inte förespråkar att Modo ska spela dödgrävarhockey 52 omgångar, men nu är det slutspel och då handlar det om en sak: vinna matcher. På vilket sätt som helst.
Då måste det finnas en grundtrygghet och en överenskommelse inom laget vad man behöver underkasta sig för att komma dit.

Mano:

Precis så. Sedan har vi ju själva gått i fällan så många gånger mot smart spelande lag. Under Björn så fanns det ju bara två lägen och det var attack eller mer attack, när vi mötte lag som Västervik, Tingsryd hemma så gick vi rakt i deras fälla. När vi inte kom igenom försökte vi vara ännu mer offensiva och kreativa och spelade dem rakt i händerna då de kunde sticka på kontring då de fick läge.

Här hade man ju önskat att tränare och spelare hade mer tålamod och litade till att man är det skickligare laget och över en match får man lägen att sätt en puck eller utnyttja ett PP. Varför börja spela mer offensivt och med mindre marginaler, då spelar man denna typ av motstånd rakt i händerna.

Personligen tar jag hellre en stabil 2-0 seger där laget spelar bra hockey i alla zoner än en 7-6 seger där det svänger fram och tillbaka.

Ska vi rå på löven är det tillbaka till det tråkiga som gäller, över 6 matcher så har vi varit laget som driver spelet och skapar på egenhand, löven har mer litat till kontringar och utnyttja misstag. Kan vi bara ta bort det så vinner vi match 7, hade spelarna insett det så hade vi redan varit i final.

Det gäller bara att få våra offensiva spelare att värdera lägena rätt och finna en tillfredställelse att göra det enkla först och främst och det snygga när det finns läge för det.

Rytter: Vill man göra en jämförelse med något i vår egen värld så var det så vi städade av Vita Hästen i kvalet året innan vi åkte ur. Vi var det klart bättre hockeylaget och använde det på Perra-vis genom att helt strypa Hästens alla ambitioner långsamt och säkert. Till och med Hossa spelade riktigt tråkigt styrspel. De fick inte en chans.

{9682}: vad ska du ha den blå tråden till? Sparar till finalen kanske😄

Fem vinster till, sen är vi i SHL...
Uppladdat:

500x0-voodoo.jpeg

Rytter: Nej givetvis är spela enkelt inte alltid samma som att ge bort enkla puckar, men kontentan när vi inte är bättre i spelet utan puck att vi ger bort puckar som vi borde kunna förvalta bättre utan att risker något.

Hela 3:e perioden igår la vi bara ut lobbar i mittzonen utan att ens försöka ändra spelplanen, detta gav Löven allt momenten och vi fick endast jaga puckar.

Vi ska spela sarg ut när vi måste, men om man tittar på i princip alla andra topplag så är Modo de lag som slår flest sarg ut/lobba ut i matcherna just av den anledningen att vi inte har bättre svar på motståndarnas höga press.

Sen tycker jag vi slarvade relativt lite igår i egen zon, visst Sylles hjärnsläpp och Ingmans ständiga duttande till turnover's var under all kritik som vanligt, men vi bjöd inte på lika mycket som vi brukar vilket iaf är ett steg framåt, men spelet utan puck måste bli väldigt mycket bättre i egen zon för att vi inte ska ge bort för mycket initiativ till Löven.

Mano: Löven måste kämpa för sina mål liksom MoDo får göra, imorgon ska vi ge allt för vårt stolta lag.

Gavelo:

Jag tycker du blandar ihop begreppen. Spela enkelt är inte samma som att ge bort enkla puckar. Vi ger bort enkla puckar för att vi försöker vara överkonstruktiva, välja de svårare men konstruktiva alternativen som har lägre % att lyckas men om de gör det skapar de puckinnehav och en vändning men om de misslyckas är det direkt en farlig målchans för motståndarna.

Spela enkelt är att välja de enkla alternativet med låg risk för att ge motståndarna ett läge ifall de vinner pucken. Bra exempel är matchen igår där vi inledde lysande, där chippade vi ut vi använde sargen för att lägga ut puckar bakom lövens spelare som försökte stänga spelvägar, vi spelade med stora marginaler och bjöd inte på nått. Det är att spela enkelt. Vårt 1-0 kom just efter ett sådant enkelt spel när man la pucken i sargen för att komma förbi pressande spelare och en modospelare åkte in i ytan bakom plockade upp pucken och skapade en vändning till 1-0 målet. Vi hade även bud på flera sådana vändningar där vi spelade enkelt och snabbt och använde sarg för att komma förbi pressen.

Sedan började vi krångla till det och skulle hålla i pucken och leta fina pass och vara konstruktiva, vi valde inte längre det enkla alternativet utan det svåra och slutade att spela enkelt.

Sylwanders mål han bjuder på hade lätt kunnat undvikas om han valt att spela enkelt, dvs passa till någon av de lediga backarna eller bara lyft ut pucken. Istället väljer han det svåra alternativet att gå in framför mål och försöka vända bort spelare när han är under press.

Så spelar vi enkelt så undviker vi att ge bort enkla puckat och när vi väl gör det kan motståndarna inte skapa en het målchans direkt från detta.

Rytter: Jag håller med er i hur ni resonerar men samtidigt sånär vi tittar på Modos matcher så ser vi att vi lägger bort alldeles för många enkla puckar, dvs vi spelar ibland för enkelt.
Jag tror detta beror på att vi är ganska dåligt strukturerade i egen zon, vi ser ju varenda gång motståndarna anfalla hur små vi blir och hur vi väljer att inte sätta någon press på puckförare öht, idén är att ”parkera” bussen vilket i sin mening varit ganska framgångsrikt då vi inte släpper in så många mål, men nu till problemet, vi är alldeles för nära varandra när vi äger puck och därför finns det nästan inga passningsalternativ, antingen blir det ett pass på 4 meter som kommer spela fast kollegan eller så blir det en 10 meters lobb ut i mittzonen för motståndarna att börja om.

Jag tycker Modo är extremt dåliga som lag i spelet utan puck, vi är experter på att hålla positionerna så hårt att när pucken spelas runt i rundlarna så får vi reagera ist för agera i nästan 100% av fallen, Karlin måste kunna vara smartare och hitta bättre spelvägar ur egen zon kan jag tycka eftersom vi ständigt bjuder på misstag som jag på ett sätt tycker att vi bäddat för i tidigare skede.

Mano:

Ja det är bra analys!

Detta har ju varit problemet och temat hela säsongen. Våra spelare har varit för naiva och ska alltid vara så kreativa. Det är underbart att se folin och Wahlberg spela försvarsspel, de är rejäla i egenzon och är de under tryck så skäms de inte för att välja det enkla alternativet.

Kanske måste vi se denna säsong som en läropeng och förstå vilka spelartyper vi behöver komplettera med och hur vi stabiliserar försvarsspelet.

hanzon: Tycker Sanny hade en bra analys av läget i senaste podden med Madhawk. Han menade att HVs styrka i slutspelet ligger i att de spelar ödmjukt i egen zon, trots sitt tydliga övertag i skills. De chippar ut när de behöver, tar inga konstiga risker, de gör det jävligt jobbigt att skapa chanser på dem. Disciplinerat, utan att glänsa.
Det är ju raka motsatsen mot hur Modo spelat mot Löven, där vi mer än gärna bjuder på målchanser och i vissa fall mål. Det beror såklart delvis på att våra spelare är sämre, men det är också en fråga om ledarskapet. Det ska inte finnas på Sylles jävla meny att man tar en go rund sväng i egen zon och sen sakta viker in framför mål. Han ska aldrig ens kunna tänka den tanken. Man beter sig inte så.
Kanske behöver vi få det här slutspelet som erfarenhet för att förstå vad som krävs till nästa gång, men hoppas vi får chansen att träna lite mer mot det typ av motstånd man faktiskt måste förbi för att ta sig upp. Nästa är kan de heta Djurgården.

Individuella misstag + utvisningar verkar var mumma för löven, det måste bli ett slut på detta. Så ta er samman imorgon och visa att ni är bäst när det gäller.

Gavelo: Utan att vara expert på något vis men jag tyckte mig kunna se hur klockrent illa den smällen tog på Sam.
Min första tanke var direkt att han blir borta länge, mycket länge, så denna säsong är över för hans del.
Kan vi nu en gång för alla sluta skänka bort målen till Löven och utnytja deras backbrist borde vi kunna fixa detta med lite smartness.
Oavsett utgång så är det ju inte fel ekonomiskt att fyllt arenan fyra gånger, fint klirr i kassan!

macke.n: Risken finns väl att en Lövare åker och slår på honom tills Sam ledsnar och drar på sig en utvisning.
Letten verkar också ha ett dåligt psyke.
Fattar inte, alla vet att Löven kommer fulspela och ändå tappar man fattningen. Är det så svårt att hålla sig kall och bara åka ifrån situationen?

Rytter: Bra info 👍🏼
Dock har vi ju varken fått det bekräftat eller dementerat om han mådde ok efter smällen, om han kräktes dagen efter osv, deg mesta som sagt är väl lite halvklara rykten hit och dit.

Gavelo:

Dessutom fick jag lära mig av en läkare när vi hade ett barn med misstänkt hjärnskakning att det är betydligt värre ifall kräkningarna kommer långt efter skadetillfället/smällen. Ifall man kräks i nära anslutning till smällen så är det tydligen bättre än att det går flera timmar eller en dag i mellan, då vill dom ha en under övervakning och observation och man ska vara väldigt försiktig.

Så det låter ju inte så lovande ifall han kände sig ok efter smällen samma dag men alla symptom kom dagen efter på måndagen, då kan det vara en rätt kraftig hjärnskakning på honom.

Jag räknar inte med att Sam spelar nått mer i semifinalen, och tyvärr kommer denna smäll bli avgörande för utgången av semin.

macke.n: Enligt uppgift så hade han mått dåligt i måndags och kräkts, detta är ett tecken på hjärnskakning och om det är just det så spelar han inte mer denna säsong pga hjärntrappan.

macke.n: inte hört ett knyst. Med en fullt frisk Sam hade vi vunnit igår och vinner imorn. Utan honom kommer det behövas en riktig slit och gnetseger.....

Bad_Brett: nån som vet sam vigenaults status inför torsdagens match? tror han behövs😬

Bad_Brett:

Det är tråkigt att tappa Woods och Sam för de är skickliga hockeyspelare och roliga att kolla på, Woods leker ju hockey och Sam är en riktigt smart spelare. Men det är precis som du säger inte alls samma typ av tapp som 2020 när Karla, Tambellini och JJ drog.

Dessa går att ersätta med en skicklig sportchef och lite tur.

Personligen kommer jag tycka att Aagaard är det tyngsta tappet om han drar, han verkar vara viktig för gruppen, har rätt inställning och trivs i Modo. Så jag kan leva med tapp av Sam och Woods ifall Aagaard tar ett år till.

På backsidan så är det ju Bernhardt, Näsen, Hasa som känns som möjliga tapp. Det kommer bli omöjligt att ersätta poängen från dem iaf från Bernhardt och Näsen. Men där tycker jag man isf ska kolla på en offensivback och sedan en tvåvägsback för bättre balans. Vår backsida är kanske lite väl offensiv i dagsläget med Bernhardt, Näsen, Hasa, Ingman som alltid vill vara kreativa och bidra i anfallen, ser gärna en Wahlberg typ men med lite mer offensiv som ersättare till en av dem.

På Fredag kan vi börja spekulera vilka som stannar/lämnar och tillkommer för min magkänsla säger att säsongen är slut då.

Robin Ztorken L: finns mycket att säga om matchen igår och hur kalla vissa spelare är, men i slutändan så måste man väl konstatera att det inte bara handlar om att woods måste skärpa sig, utan att laget inte lyckats toppa formen till slutspelet?

Bad_Brett: Är ej sant att Woods mest har öst in poäng i PP, mindre än hälften av hans poäng har kommit i PP (42,86%) hans defensiv är dock rätt svag som du nämner, men vissa får ju vara dåliga defensivt ;)

Confusius: Sam? Ingen källa. Bara magkänsla.

Tarasov: Om sanningen ska fram så har ju en spelare som Woods varit rätt svag defensivt och mest öst in poäng i powerplay. Sam har gjort 6 poäng på 11 matcher i slutspelet - lika många som MacMaster och en mer än "flopparna" Jelisejevs, OP och Ingman.

Givetvis ser jag dem gärna i MoDo nästa säsong, men SÅ jäkla dominanta är de inte på den här nivån.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Den som verkligen har potential att explodera är Näsén. Han kan bli precis hur bra som helst. Kan vi få behålla honom kan jag leva med det mesta.

Bad_Brett:
Sen det även lite förbättringsutrymme laget kan göras lite djupare än vad det var innevarande år, om det nu blir fortsatt allsvenskt spel.

Frontschwein: Jag kan ändå tycka att detta inte kommer smärta lika mycket som 2020. Visst är det bra spelare, men även om Woods, Bernhardt etc. är grymt bra, så känns de inte omöjliga att ersätta. Vi kanske inte hittar några med samma spets, men vi kanske hittar några med bättre vinnarskalle och som är bättre över hela banan.

Frontschwein: jag kan berätta en liten sak åt dig

det kommer inte vara ett blankt papper :p

Gusse: beror helt på vilket lag dom väljer. Hela förstakedjan har redan väskorna packade. Hinken får bygga nytt från blankt papper i vanlig ordning.

Allsvenska kontrakten är som jag tidigare antytt en sämre nyhet än om dom byter pilsnersort i sportbarerna.

« · 2334612 · »