1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531021 inlägg · 4122 ämnen

Silly season - 2019

Sv: Silly season - 2019
{5647}:
Nja han kan ju precis som Norlinder känna att det är bra med ytterligare ett år i allsvenskan, och ser ett värde i att ha 22-24 garanterade minuter ist för att börja som 5-6 back. Ska man tro sillsnacket så har han tackar nej till SHL.

Robin Ztorken L:
Ja det första är ju rätt ofta uppfyllt av naturliga skäl, det senare(”som är bättre”) är lite knivigare.

Tarasov: Nu nämnde jag några exempel på namn som bevisligen kan spela i SHL, utan avsikt att plocka hit just dom.

Gällande Häggström / Hedman är jag helt på din linje, har bara glömt bort sågen :-).
Häggström har som sagt inte gjort någon glad och lär inte göra nästa säsong heller.
Han var bra en match för 10 år sedan när han fick spela med Foppa, sen dess...

{8225}: Jodå känner en del fd spelare med "Modohjärta". Men det har ju även fört ord till handling och då blir det en annan betydelse än när man slentrianmässigt svänger sig med uttryck.
Som sagt "talk the talk walk the walk ". Hoppas det klargjorde.

Tarasov:

Jag tror Norlinder/Enström kommer vara vassare, samt att Hedberg kommer slå personbästa nästa år.

Dock skulle jag gärna sett Ingman då det är en "rightare" med mycket spel och fart i sig, tycker han stuckit ut i de KHK matcher jag sett i år. Skulle passa perfekt för våra två första backpar och få kvalitet i bägge.

I ViK är han nog garanderad att ingå i förstabackpar med mycket minuter i PP/BP och fem mot fem. I Modo skulle han konkurrera med Norlinder/Enström och ev Hedberg om dessa platser. Kanske är det detta som fäller avgörandet, han ser till sin egen utveckling och det tycker jag är smart i det läge han är i.

Domsjö: Absolut INTE. Förklara gärna för en som vill veta varför MoDohjärta inte är bra. Finns säkert en dimension jag inte vet om, men för mej är MoDo-hjärta allt. Så förklara gärna

{8225}:
Utgångspunkten är att det vill göra ett bra jobb på planen, genom att sköta träning/kost etc bra. Det är inte säkert det finns samband mellan det och ett Modohjärta. Sen behöver klubbhjärta såklart inte vara dåligt.

Exv vill Conny S komma och lira för Modo, hans modohjärta är säker stort men frågan är om han är en lämplig värvning på den premissen.

Rytter:
Ja har Enström gett klartecken är det logiskt.

Det vore intressant att få en nyhet som inte cirkulerat i media när det gäller nya spelare mm.

Jag är kluven angående Hedberg, jag förväntade mig mer utav honom. Han är princip på samma ställe som säsongen innan. Visst han är bara 19 och utvecklingsbar men om han ska ta en topp 4 plats nästa säsong så måste han ha blivit bättre.

{8225}: Inget ont om Ingman han ska göra det han tror är bäst för sin utveckling. Hade varit kul om han hamnade i Modo men ingen katastrof att han inte gör det heller.
Då kan jag kontra med följande. På vilket sätt tkr du att han visat "Modohjärta"? Genom att säga det? Det är lika självklart som att Dick axelsson tyckte att han kom till en kanonklubb när han först intervjuades,man får ju ta såna uttalanden med lite nyansering.

Nu kommer det aldrig hända, men nu när Växjö rensar så hade ju inte Linus Fröberg och Joel Persson skadat :)

För att vara mer seriös, hade gärna sett att dom testat Måns Krüger igen.

modomille: En risktagande back, helt klart. Men han har en skicklighetsnivå som är riktigt vass. Personligen skulle jag bli glad om han kritar på. Med rätt kurva på honom så skulle han kunna vara riktigt jobbig för motståndarlaget i ett eventuellt kval uppåt.

Amitiel:

Fast Joel Persson lämnar ju inte för att han varit dålig och för att Växjö inte vill ha kvar honom. Han skrev ju NHL kontrakt i fjol eftersin sjuka säsong och varit utlånad.

Linus Fröberg lär inte sakna anbud från SHL, en stabil center i bra ålder växer inte på träd. Känns som en FBK eller HV värvning.

Måns Kruger var ett intressant namn, sjukt bra med poäng i Div 1. Skulle gärna se att vi testar en sådan värvning, low risk high reward.

Sjukt kul ifall vi behåller Jellvert, skriv gärna 2 år med honom. Vi behöver ha kvar spelare och bygga vidare på dessa ifall vi ska nå stabilitet och framgång. Sedan är 20p och +13 inte fy skam med tanke på att han knappt spelat PP. Gillar hans inställning, hårda jobb och fart. Viktig pusselbit ifall detta stämmer.

Han borde dessutom kunna ta fler steg utvecklingsmässigt då han är rätt ung. Han gjorde personbästa förra året, och jag tror han gör personbästa igen nästa säsong.

Rytter: känner igen Kruger, visst var han väl i Modo nåt år? Har väl en bror som lirar med

Rytter: Jo, Krüger har ju nästan gjort 300 poäng på ca 230 div1-matcher. Såg honom i Huddinge häromåret och tycker det är märkligt att han är kvar i den ligan, helt klart klassen bättre än 99% av spelarna där. Antar att han kanske håller sig i Sthlm-området av sociala skäl men om typ Modo ringer borde han ge det en chans. Fortfarande bara 27.

Heyerdal: Japp, under några säsonger!
Måns har testats både i allsvenskan och Shl vid några tillfällen men tyvärr inte fått det att lossna där, dock har han verkligen levererat i div1.
Måns är en smart spelare som är lite som Susse, har sin uppsida i spelförståelsen och är enormt bra på att spela pucken, har för mig att han hade svårt med skridskoåkningen i Modo och Djurgården men har som sagt snittat bra med poäng i div1.

Oskarshamn har ju ett par intressanta spelare på utgående kontrakt.

Kanske läge att hugga på några däifrån, fördelen är ju att vi försöker liknande spelsätt så att anpassa sig till vårt spel lär gå fortare.

Några jag gärna skulle se:

Oskar Nilsson (B)
Jonas Engström (F)
Nicklas Heinerö (F)

Sedan är ju Engsund och Modigs två personliga favoriter, men de har kontrakt. Men dom kombinerar fart, energi, tuffhet med teknik och målsinne. Riktigt roliga spelare att kolla på.

Imponerande försvar av IKO trots avsaknad på stora försvarare, frågan är verkligen ifall vi kommer få se någon stor stark defensiv back. Ser nog hellre att vi satsar på rörliga försvarare om vi ska spela detta spel vi försöker med.

Björkman, Lindberg, Nilsson, Pantzare, Pilö, Zajac är ju inte direkt överdrivet stora men oj vad dom kan spela försvarsspel.

Rytter: Oscarshamns sportchef lär väl isåfall ta med sig någon eller några till Björklöven.

Amitiel: Har tyckt kruger varit aktuell inför varje år. Men nu känner jag att jag vet inte om jag hoppas på något mer säkert kort och etablerat namn om man verkligen ska satsa.

atomragnar: Dags å byta till MoDo loggan igen

Rytter: Jag vill minnas att Måns Kruger var riktigt långsam på rören och har han inte utvecklat det så säger jag NEJ tack och hoppas även att MoDo gör det!

atomragnar: Krüger bytte från hårdsatsande Huddinge till softa Segeltorp för att han inte gillar att träna. Inget för MoDo.

Tarasov: Alla som har MoDohjärta kan naturligtvis inte kräva en plats i vår trupp, men ett av många exempel. Tobias Enström kommer hem o spelar i näst högsta serien med (troligen låg lön). Han hade nog varit önskvärd i alla SHL-klubbar. Det är MoDohjärta för mej och hur det skulle vara dåligt är obegripligt. Sedan om Foppa, Sundström med flera inte tränat rejält har jag ingen aning om, men betydelsen för MoDo har varit enorm

{8225}:
Men gällande alla så är deras kompetens som hockeyspelare som ändå är central, hjärtat gör att de sen väljer Modo. Men samtidigt talar vi om människor som är mer eller mindre ekonomiskt oberoende, deras val blir inte mindre värt men det är betydligt enklare att visa hjärta.

Sedan kan jag tycka att om Enström hade haft det hjärta vi talar som hade han redan kritat på för nästa säsong. Har inga synpunkter på att han inte gjort eller någon kritik mot han ev väntar.

{6870}: Kruger har ju ett magiskt spelsinne. Såg några matcher när han lirade i J20. Men han var trög på rören. Tror inte vi ska leta några fler långsamma lirare.

Tarasov: Kan inte tänka mig att han inte skriver på för ett år till.
Nästa år när man verkligen ska satsa vore det ju väldigt märkligt om han väljer att kliva av. Ska isåfall vara pga ska eller liknande.

Jag tror nog rätt många redan kritat på och att man kommit betydligt längre i lagbygget än man ger sken av. Tycker intervjun med Johan W i Modochannel tyder på det.

Tarasov: Tror att han redan har kritat på, inte baserat på fakta utan magkänsla

Nucky: Ifall han inte förlänger är det nog andra faktorer än bristande hjärta för klubben som driver:

- Småbarnspappa
- Sliten kropp?
- Känslan av att MoDo inte kommer kunna utmana

Jag hoppas verkligen han kör ett år till. Det tog ett par säsonger för Timander efter hemkomsten att bli den gigant vi minns honom som. Enström var fantastiskt bra, framförallt i början av säsongen, men är övertygad om att det finns ytterligare en växel att sätta in, framförallt i powerplay.

hockey_21: Jag tror att du har rätt. Även det på magkänsla.
Den plan som MoDo har med att släppa spelarnyheter varannan dag för att avsluta med information om säsongskorten för 19/20 tror jag är genomtänkt och jag kan inte erinra mig om att MoDo varit lika smarta tidigare. Rätt skött, så förväntar jag mig att det kulminera med en stor nyhet. Jag tror Enström är med som nyhet i denna upprampning.
F.ö. gillar jag Johan W’s tydliga statement om att man ska vara topp-2 nästa säsong och utmana om en plats till SHL. Björn skickar också signaler som jag tolkar pss. Tycker att båda har stor trovärdighet, så man har iallafall ”lurat” mig att ytterligare bidra med ett par tusen till fonden.

Bad_Brett: Hasse Jonsson var inte heller bra första säsongen efter NHL-äventyret, utan år två (lockouten) utvecklades han igen till den defensiva gigant han var innan han åkte över. Sedan hade väl Timander ett bredare register och var snäppet bättre, men det är rätt tydligt att det tar tid att anpassa sig.

{8225}: Foppa och Macke tränade extra med juniorerna när de skulle göra deras sista comeback. Inte många A-lagsspelare som frivilligt skulle gjort det, speciellt inte med den status de hade.

Bad_Brett:
Ja hjärta är inte dumt men andra saker är viktigare.

Btw ser egentligen bara en sak jag stör mig på i Enströms spel, och den detaljen kostar en del tid i PP. Det är att han flyttar greppet på klubban.

{5647}:
Ja definierar man hjärta på det sättet så gärna för mig. Men tycker själv att det handlar om ödmjukhet och en vilja att göra ett bra jobb. Mkt trevlig när man råkar på sådana personer.

{5647}: Synd att alla dåvarande junisar var utomsocknes och drog direkt när de spelat ner oss till allsvenskan :D nääädå, inte bitter

{5647}: var så med Pålsson med, sen slet han av hälsenan andra året

Heyerdal: Pålsson slet väl av hälsenan redan under slutet av försäsongen.

{5647}:
Jo han missa väl runt 70-75 % av första säsongen.

Amitiel: ser att fyra backar lämnar Karlskoga, Aronsson fick jag ett bra intryck av de matcher jag såg, stor stark defensiv back

{5647}:

Skillnaden här är att de du nämner är defensiva backar. De har svårare med anpassningen till rinken och spelet då det skiljer sig från nhl.

Spelande/kreativa och rörliga backar behöver inte alls samma tid för att anpassa sig. Snarare att de får ut ännu mer av sitt spel och att anpassningen är enklare.

Men jag tror definitivt enström har en nivå till i sig. Skulle önska att vi får så pass bra backar så han slipper logga så många minuter. Tror vi får se mer offensivt då också, för att orka dominera match efter match med 27 min/match över 52 omgångar + slutspel blir svårt.

Rytter: En hockeyspelares karriär är så kort så dom flesta som inte har något annat att falla tillbaka lär vilja försöka spela så länge som möjligt även om man tjänat sina miljoner.
Jag både hoppas och tror att Toby kommer köra minst en säsong till.

Rytter: Jag vet att de är defensiva backar, men Enström agerade faktiskt också defensiv de senare åren i NHL. Jag tycker också att hans styrka är i offensiven, men glöm inte att han därmed byter roll här. Därför tycker jag att det finns paralleller.

Gavelo: Jag tror som dig att Toby kör på och jag höjer ribban och säger att han kör tills MoDo är tillbaka i finrummet.

{5647}:

Visst han tog defensivt ansvar sista åren. Men de du nämner är ju inte alls samma spelartyper. Timmander och Hasse levde på sin storlek och styrka och var renodlade defensiva backar med lite trögare fötter.

Enström däremot bygger ju spelet utifrån sin rörlighet och skridskoåkning och spelförståelse.

Därför tycker jag inte jämförelsen är rättvis och enström borde kunna anpassa sig snabbare än dessa två då spelet och rinken passar honom bättre och snarare verkar till hans fördel.

Rytter: Samtidigt har han under många år nu alltid tvingats ha lite extra koll defensivt. Inte gå på offensiva utflykter osv. Det sitter nog rätt mycket i huvudet och även om han har mycket bättre spelsinne än de två andra så sitter nog mycket ändå i skallen.

{5647}:

Sundström fixade omställningen från defensiv till offensiv rätt hyfsat.

Du får gärna köra förklaringen att det är pga omställningen vi inte fått ut mer eller max av honom.

Men jag håller inte med, enligt mig är han typen av spelare som bäst klarar av att ställa om så det ska inte behövas en hel säsong. Jag tror helt enkelt att vi får ut mer av honom och maxar prestationen om vi kan fördela istiden bättre. Slipper han t.ex vara första back i bp för att vi har andra som är tillräckligt bra så kommer han visa mer offensivt i 5 mot 5 och pp. Ska man spela 28 min per match i den åldern gäller det att vara smart och hushålla med krafterna, det går inte att följa med i varje anfall eller transportera upp puck. Sedan har det knappast optimerat hans prestation av att vara städgumma åt våra juniorer.

Så får vi en bättre backsida med mer jämnt fördelade minuter genom att juniorerna växer och vi tar in klass för luckorna så får vi en bättre enström också.

{5647}: Enström fick ta ett lite större defensivt ansvar när Atlanta fick in Dustin.

Som någon som inte har samma koll som er tycker jag att Enström gjort ett jäkla bra jobb! Stabil spelare som räddar upp många situationer,bra lagkapten, trygghet att ha i laget, håller hög nivå trots så mycket speltid, (känns lite som att det speltiden tog ut sin rätt i slutet av säs) riktigt stort modo hjärta, säkert stor del till norlinders framgång, osv. Jag tror att hellqvist är vår frälsare ja. Kan få ordning på klubben/gänget. Hoppas hellqvist har å säga till i värvningarna nästa för nästa säs. Så det blir spelare som passar hans spelsystem. Hoppas enström stannar minst en säsong till. En kapten som han behövwr vi verkligen! Enström fyller en viktigt roll! Känns lovande med widebros ord om målet nästa år. Ingen ångestpress bara kul känns det som trots det!

Har Anders Forsbergs nämnts som kandidat till GM?

« · 1965295 · »