1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532510 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season

J F K:

I ärlighetens namn är jag bedrövad. Även om Perra är mer aktiv under matcherna, så är det ju precis samma "problem" med honom, dvs att att han lämpar sig mycket bättre för att träna riktigt bra lag. Har han någonsin lyckats med ett krislag?

Tror inte det är tränaren det sitter i. Truppen är helt enkelt för dålig. Kollar man mot andra SHL-lag spelare för spelare så är vi sämst truppmässigt, inget snack om saken. GIF Sundsvall skulle inte komma till Champions League om Jose Mourinho tog över heller så jag tror tyvärr inte detta byte får någon effekt.

susse4president: Bytet handlar inte om att vi helt plötsligt ska utmana om SM-guld, bytet handlar heller inte om att vi siktar på topp 6. Det man däremot kan hoppas på är att vi kan börja spela som ett lag och öka poängsnittet en del.
För ska vi förlora matcher gör jag det hellre för att vi inte räcker till än att vi bjuder motståndarna på mål efter mål.

Bad_Brett: Perra är väl som bäst när han kommer in som en frisk fläkt till ett underpresterande lag. Sett till förutsättningarna har vi fan ingen usel backuppsättning. Hedman och Torp har tidigare visat sig hålla hygglig SHL-klass, men frågan där har väl mer varit att hela försvarsspelet saknat disciplin.?
Ok, att vi har väldigt tungt framåt, men så mycket sämre trupp än djurgården tycker jag inte att vi har så det ska skilja så mycket som det gör exempelvis.

Hur som helst är jag glad över att kontraktet bara är för denna säsongen.

J F K: Perra är som bäst när han får komma till ett lag med ett befintligt försvarsspel medan anfallsspelet har låst sig, så var det de gånger han lyckades i FBK. Annars har han aldrig ordnat till något försvarsspel när han fått bygga själv.

Tyvärr gör denna manöver mig riktigt rädd för playoff/kvalserie ersättningen..

Det känns riktigt sorgligt misslyckande med Anders, men även jag var nog inne på att ett tränarbyte var en väg frammåt nu även om det känns otroligt tråkigt att bränna Anders.

J F K:Har lyssnat på A.F. intervju, MYCKET stor respekt för hans agerande. Han svärtar inte ned förening utan kliver åt sidan utan någon yttre strid. Även från Modos sida, inget skitsnack som det blev från uppbrottet med SAIK. Snyggt skött från bådas sida.

Perra Johnsson, skämtar ni med mig?!? Han är i n t e mannen att styra upp det taktiska. Ni fortsätter med "ex-Timrå-värvningar": Torp, Nordgren, Önerud, Hedman, Smolanek...

Utifrån är min bild att er nuvarande sportchef inte räcker till! Det var mer ordning och en mer genomtänkt strategi när Markus Näslund styrde.

J F K:jag tycker att vi har en bättre trupp en djurgården 

Laken:Helt rätt,blir bedrövad när jag tänker på värvningen av perra. Nä fy för den lede detta var ingen rolig dag för egen del. Taktiska analyser av denna mannen har man hört och där finns det mer att önska vad gäller kompetens.

modomille:

Tabellen ljuger dock inte...

jämtland:Näe, detta känns INTE som någon klockren drömvärvning, tvärtom. KAN en ny röst få till en nytändning? Bara att hoppas. Minsn inte Perra som nån som fick fart på tex Timrå - med en bra trupp är det en helt annan femma. Som sagt, bara att hoppas! Undra vad Hedman, Torp o Öne tycker o tänker om detta?

zigge: Jösses! Är detta sant? Har inte fått veta något!

http://www.allehanda.se/ishockey/shl/henrik-gradin-har-inte-hort-nagonting

Patrik Källstr: Tabellen ljuger inte när det gäller prestation, men när det gäller truppen är det naturligtvis en helt annan sak. Det vore ju roligt om den bästa truppen alltid är den som slutar först, men så är det givetivs inte. Då hade inte Djurgården växlat upp som man gjorde efter sparkningen av tränare ifjol givetvis, utan tabellen berättar bara hur man har presterar på planen. Det är en kombination av bästa truppen, hur mycket man får ut av truppen och givetvis en liten potion tur.

Patrik Källstr:våran trupp är bättre men Djurgården kämpar och jobbar fullt ut det har inte modo gjort dessutom har tellqvist räddat många poäng för Djurgården och det har inte Ullmark gjort.

J F K:

Sant. Ett exempel på det är väl när Modo vann guld 2007. Enligt Wikegård skulle de ju sluta 11...

Iofs fick truppen oväntat bra förstärkning under säsongen, men på papperet fanns det starkare lag.

Redigerad kommentar

modomille: Om djurgården eller modo har den bästa truppen kan man diskutera, men när det gäller att få ut max ur truppen är nog alla överens om att djurgården varit överlägsna oss...
Jag vet inte vilka alternativ man haft heller. Bäckman var inte alls populär i modolägret och han är ökänt bedrövlig med juniorer. Rönnqvist hade givetvis varit ett alternativ, men han skulle blivit ett budkrig mot Brynäs om han ens är sugen på att träna ett lag i vinter. Särskilt många andra är det inte.

J F K:håller med om att Djurgården har fått ut max ur sin trupp precis som Leksand gjorde förra säsongen, jag själv vet inte mycket om perra men det kommer bli intressant vart detta tar vägen.

Bara beklaga för alla som hejar på Modo ... med Perra klar  är ni också klar ...  för kvalserien

Andersson:Man ska inte kasta yxan i sjön, låt han visa vad han kan. Att inte Timrå höll hela vägen betyder inte samma sak för Modo.

hanzon:

Visst, nu har du rätt att man ska inte dra förhastade slutsatser, men sett till Perras två senaste uppdrag (Timrå och riktiga AIK) har han inte direkt lyckats...att han ska vara rätt man att vända på MoDo-skutan istället för Anders Forsberg har jag svårt att tro och jag skulle hellre viljat fortsätta med honom (AF, alltså) istället för Perra.
Men vi får se...hoppas att jag har fel och att ni vänder på detta, men bara inte till bekostnad av Luleå ;) 

hanzon: Han lyckades som sagt med FBK i ett läge där de underpresterande ordentligt. Jag hade hoppats på något starkare namn på det defensiva området, men som sagt behövdes någon erfaren.

M.Lemiux:

Till Perras försvar tog AIK faktiskt poäng i fem av hans sex sista matcher i klubben, varav tre segrar. 

Undrar om Harald Lückner blev tillfrågad? Han hade jag gärna sett fram emot.

en spelare jag gärna hade sett i MoDo nästa är är Martin Reway, tycker han sett riktigt bra u i jvm. de gjorde han iofs förr året med. 

Bad_Brett:

Ja, vi får hoppas att det går bra iaf :)

Hur kan svarten sitta och säga att vi har spelarmaterialet för att ha en högre placering? Vill nog påstå att vi har det spelarmaterial för att ligga på nedflyttning. Face the truth svarten. Du har gjort ett dåligt jobb. Tyvärr

Steken84: Jag håller inte med dig. Målvakter och backar är på papperet riktigt ok. Jag kan ge dig att det är svagt på forwardssidan, men mycket av det hela handlar ju om att så kopiöst många underpresterar. Då behöver man inte bara plocka från Ritola som exempel på en spelare som hos oss var bedrövlig, men som är rätt bra i Leksand. Det finns många fler i Påhlsson, Öberg, Bengtsson, Torp, Hedman och så vidare som i många fall verkligen inte är några stjärnor, men så sent som förra säsongen var de i alla fall väsentligt bättre.

Steken84: Är ju rätt logiskt egentligen, MoDo skulle skjuta sig enormt i foten med ett sånt uttalande, är lite som att man gett upp säsongen då man inte har råd att värva nya spelare samtidigt som man tycker att de man har inte duger. Varför ska folk gå och se någon av matcherna som är kvar innan kvalserien om klubben har den inställningen?

Absolut måste de vara realistiska, men de ska inte börja snacka ner sig själva. Det är inget snack om att MoDo har bättre trupp än både Brynäs och Djurgården, dock tror jag att det är för många poäng att ta ikapp och hamna ovanför strecket oavsett om man får spelet att fungera eller inte.

popcorn:

Nyckeln blir matchen mot Brynäs, får Perra med sig en vinst där kan han nog rida vidare på den vågen ett tag och då kan vi nog göra match av det hela. Blir det däremot en förlust utan förbättring i spelet är det ett riktigt jobbigt läge.

Vad tror vi om nästa år? Förutsatt att vi är kvar i SHL skulle jag vilja se något liknande nedan. Där vi satsar på två riktiga toppkedjor som producerar och två kedjor som checkar och är riktigt jobbiga- precis som skaik senaste åren.

Reideborn

Ahnelöv-Larsen
Djuse-Järvinen
Torp-Runesson
Carlsson-Lehtivouri

Kempe-Da Costa-Pääjärvi
Smolenak-Larsson-Olofsson
Possler-Flanagan-Olofsson
Grundström-Bengtsson-Hari

Manny:

Da Costa blir nog riktig jäkla dyr, 22mål 21 assist på 31 matcher i KHL så blir nog rätt fint bud krig för att värva han när hans kontrakt börjar gå ut.

Amitiel:Anton Lander är väl ett alternativ, vi har ju förmågan att ta fd Timråspelare.

Efter att funderat nu på hela kaos säsongen som den varit hittils så hur den här säsongen än går skulle jag vilja göra 2 ändringar.

Jag skulle först vilja skicka tillbaka Svartvadet till sitt gamla jobb där han fick åka runt och leka scout och kontakta junior spelare och sånt där.

Sen skulle jag vilja testa Anders Forsberg som sportchef året han har kvar av kontraktet, är helt klart att han kan se vilka som är bra spelare och kan få spelare och trivas, men sen är lite svagare på att matcha dom och bygga kedjor, så varför inte ge han ansvar att vara den som värvar spelare och sen får någon annan ansvar och bygga något av spelarna.

Amitiel:intressant idee´ med att AF skulle bli sportchef tror att det skulle bli bra 

Amitiel: En mycket god tanke, tror också denna rokad skulle kunna falla väl ut.

Amitiel:

Ja, jag är helt inne på din linje. Frågan är hur sugen Anders är på detta.

Bad_Brett:

Jadu just nu beror det väl på hur sugen han är på tränar jobbet, vet att han är sugen och testa på sportchef jobbet när han har avslutat tränar karriären.

Amitiel: Anders har väl inte ett år kvar på kontraktet? Enligt honom själv revs ju det gamla kontraktet, och ett nytt förhandlades fram som sträcker sig denna säsongen ut.

ULTIMAVICI:

Halvt år då, han har fram till sommaren om inte han får tag i något annat jobb han vill ha innan det, då kommer Modo släppa han när det än blir.

Håller med Wikegård, sparka Roche och värva Douglas Murray. Han lär göra mer nytta än Roche.

hanzon: Neeeeeeej, nästan vem som helst men inte Murray.

hanzon:

Douglas Murray lär inte göra någon glad. Tokfloppade i Hockeyallsvenskan under lockouten.

ULTIMAVICI: Hansson har ingen koll, så låt han hållas. 

Jag har fan en känsla av att vi vinner ikväll. Känns både skumt och ovant.

spud: Har ingen sån känsla, är glad om vi kan ta några steg och spela bättre. Men vinner vi blir jag löjligt glad.

ULTIMAVICI:

Sparka Roche och värva Ryan Lasch istället för Murray.

Nog för att jag hellre vill se en back, men är Murray nivån på backar man letar tar jag hellre en forward även om vi inte direkt behöver en.

Redigerad kommentar

Ska bli intressant att följa Tambellini. Han gjorde ingen succé hos MoDo ifjol. Men jag tror han kan göra bätte ifrån sig hos Växjö. Han matchas ihop med den gode passningsläggaren Rosén. Om Tamby kommer i lägena och Rosén hittar rätt med pssningarna, blir det detta en fruktad duo.

Men det kan få ske i andra matcher än idag.

Amitiel:Han är ju ingen back

hanzon: Är Henrik Törmenäs någon back för Modo kanske??

bjorn1976:Kanhända, känner inte till honom. Har visst spelat i Frölunda, om det är han du menar?

Redigerad kommentar

bjorn1976: Han är ju en bra back absolut, men inte den typ av back jag skulle vilja ha in i laget. Han är i mina ögon en rörlig back med sin största styrkor i det kreativa spelet. 

Värvar vi en back vill jag ha in en tuffing som spelar rejält defentsivt och kan spela 25min/match. Sett lite på HV på slutet och måste säga att Karalahti hade gärna fått bära MODOs tröja istället. Lägger inte 2 fingrar emellan utan ser till att göra det han måste. Rutinerad och det märks i spelet. 

Tömmernes som jag antar att du menar har lite för stora brister i sitt defensiva spel. Och vi har inte råd med fler säkerhetsbrister i försvaret, den kvoten är full. Hans plus minus har ju aldrig imponerat under hans seniorkarriär. Även om Jere inte heller har ett cleant sheat där så är hans typ ändå att föredra i min värld. 

« · 1649550 · »