1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 534074 inlägg · 4126 ämnen

Silly season

Sv: Silly season
Greenwolper: Hoppas att MoDo är på en högre nivå kommande säsong så att vi slipper skit i finalen.

SPOODI: Nej. Hoppas faktiskt Skellefteå tar SM-guld. Visst, norrlandsrivaler, men tycker den klubben är ett sådant föredöme i allt. Spelsystemet som gör att man är i toppen år efter år, juniorsidan, hur man utvecklar juniorer och hockeyallsvenska spelare som man plockar upp. De är sjukt proffsiga däruppe.

Men allra helst vill jag att MoDo tar SM-guld.

Gurkan: Du ser alltså hellre att lag som Växjö, Frölunda, FBK vinner SM-guld före SAIK?

Det tar långtifrån emot för mig att hålla på Skellefteå i en finalserie mot Rögle. Superenkelt val.

{10015}: Håller med. Vill inte att Mögle BK ska vinna. Skellefteå är en föredömlig klubb, även om det skulle vara jäkligt roligt om Mögle gjorde en till 4-0.

Majbrasan: Har mest att göra med att om inte Modo tar SM (vilket kanske tar ett tag) så ska inget annat Norrlandslag göra det heller. Tycker allmänt illa om Skellefteås fans också.

Gurkan: Men klubben är ett föredöme, det kan man verkligen inte säga om Rögle.

Costanza: Helt sjukt, Woods sumpade öppet mål med 2 minuter kvar i omgång 52. annars hade Rögle fått semester, men vi är ändå senaste laget som spelat oavgjort efter full tid. 9 raka slutspelsmatcher med vinst, finns det statistik på vad rekordet är?

Gavelo: Visserligen sant. Man har ju en del "AIKare" runt sig och vill inte att dem ska gynnas framgång, självgoda jäklar. Har nog aldrig träffat nån som håller på Mögle, blir mindre personligt om dem vinner. Men rent objektivt är RBK det betydligt äckligare laget av de två.

Gavelo: Du gillar verkligen inte Rögle? Är det för att dom värvade Josh? Annars finns det ett antal mer plastiga lag. Bandyklubben har ju t.o.m historia

{8225}:
Rögle hade väl gått vidare även om Woods gjort mål, Örebro däremot..

Saleva: Glädjeförstörare, haha. Givetvis, drogs bara med i nån form av psykos, gillar din profilbild, apropå ingenting
Uppladdat:

500x0-modomat_0.jpg

Saleva: Rägle hade hamnat i slutspel oavsett, men fått Luleå och sedan FBK.

{8225}: Jag gillar inte Rögle av egentligen 1 anledning!
Det är en klubb som försöker köpa sig till framgångar.
Man har inget som helst ansvar över sin ekonomi utan räddas varje år av en speciell finansgrupp som agerar försäkringsbolag.
Just nu har man entledigat bröderna abbott med 1 år kvar på kontraktet till en kostnad av 5 miljoner.
Man köpta Josh till ett extremt överpris på ett ganska fult sätt, man håller just nu på att Budar på Lindholm från Leksand för 350 i månaden.

Lönekostnaden för föreningen i Oskarshamn ligger runt 60-65 milj, rögles ligger på 110, överlägset högst i ligan.

Jag har 0 respekt för klubbar som helt enkelt försöker ha som strategi att plocka andra lags talanger genom att locka med stora kontrakt, sen köper man färdiga spelare och ledare för enorma överpriser från konkurrenter som man sedan blir ekonomiskt räddade från av en företagsgrupp.
ALLT DETTA TILL TROTS SÅ GÅR MAN MINUS!

Så det är min anledning till att avsky Rögle som förening.

Rent hockeymässigt är dom jättebra, men det borde man kanske vara med tanke på pengar man bränner på spelare.

{10595}:
Har en förhoppning om att Rundblads kvaliteter kommer lite mer till sin rätt då.

Gavelo: Måste kolla dina fakta, men vilka klubbar i SHL försöker inte köpa sej till framgångar? Känns som att halva serien minst, består av rena köpeklubbar.

Var hittar du löneuppgifterna per klubb? Vore kul att kika på det

Gavelo: Det var ord och inga visor har själv undrat hur Rögle bränna dom pengarna dom gör dom bör inte kunna dra in så mycket mer pengar än oss om man ser till Arenan rätta mig om jag har fel jag har bara varit där en gång och det var över tio år sedan.Sen är fråga hur ser det ut angående antalet sponsrande företag om man jämför Ängelholm och Örnsköldsvik.

{8225}: Långt ifrån alla klubbar försöker köpa sig till framgång, många lag vill nå framgång genom att skola in egna spelare i olika stor utsträckning (läs Saik)
Sen är det är enligt mig en väsentligt skillnad på att köpa spelare och köpa spelare till orimliga summor om du förstår.

FAKTA
Totala lönekostnaderna

Rögle, 110,91 miljoner
Frölunda, 106,49 miljoner
Brynäs 105,80 miljoner
Färjestad, 105,62 miljoner
Leksand, 99,36 miljoner
HV71, 99,32 miljoner
Luleå, 99,30 miljoner
Linköping, 94,04 miljoner
Örebro, 88,83 miljoner
Växjö, 86,69 miljoner
Malmö, 81,99 miljoner
Skellefteå, 79,19 miljoner
Timrå, 74,38 miljoner
Oskarshamn, 61,46 miljoner

Gavelo:
Fast man kan inte titta på föreningens totala lönekostnader, där spelar andra faktorer roll som om man exv äger sin arenan hur många anställda man har i övrigt. Lönekostnaderna för spelartruppen är inte exeptionella kring 53-54 förra säsongen.

DrCox: Cor viridis heter företagsgruppen

Gavelo: saknar MoDo :(

Gavelo: Låter som Rögles motsvarighet till Peo Ejendal i Leksand

Tarasov: Man bör även titta på den totala lönekostnaden och ställa den i paritet mot bokslutet och det är där det blir intressant.
Det är inte bara spelarna som är intressant, även ledare så därför måste man titta även på totalen.

{8225}: Jag med!! Im so excited.. im exited MoDo is a crate group of players. Im so excited and we will win in a 2-3 years period. Have i said we are crate?

DrCox: Precis, eller Percy i Malmö.
Allt är frid och fröjd tills finansiärerna tröttnar om dom inte får avkastning.

{6870}: Finland, twelve points, jokinen douze points

Gavelo: Att Rögle har köpt hela ligan är vi inte jätteförvånade över. Men Växjö, kan de verkligen ligga så långt ner? Vad har gjort att de vunnit 4 SM-guld senaste 9 åren?

{8225}: Vad jag läst mig till och förstår så har Cor viridis (Gröna hjärtan) på latin som affärsmodell att hjälpa Rögle med pengar för att locka till sig draftade talanger med stora kontrakt, när dom sedan skriver NHL kontrakt så tar gruppen ungefär halva summan i avkastning och den andra halvan får till Rögle.

Kräks lite i munnen faktiskt.

{10595}: Klart Växjö har köpt, men dom är ju rätt nya i Shl och har ändå byggt upp en av landets bästa juniorlag så lite credd får man ge dom.

Men den största anledningen till att Växjö är så jävla bra är för att dom haft helt sinnesjukt bra utväxling på sina coacher.

Jag vill poängtera att jag har inget till övers för Växjö så, men spela hockey kan dom.

Gavelo:
Ja, cor viridis hjälper till att finansiera spets i Rögle - men du missar att spetsen till delar är fostrade i klubben
Everberg, Zaar, Ryfors, Sjödin, Jonsson, zether, smeds, Claesson, Felix Nilsson är alla Rögle produkter - hur många fler egna produkter har Modo ?
De 3 förstnämnda namnen t.ex vill säkert ha bra betalt annars försvinner de till andra klubbar. När klubben låg i allsvenskan producerade man massor av spelare till Elitserien, skillnaden är att när spelare som Mattias Sjögren, Ted Brithen, Niklas Hansson m.fl återvände till moderklubben så höjde man på ögonbrynen o börjar skrika köpeklubb ?
Det finns det en lång tradition o ett enormt sug kring hockeyn i Ängelholm som genererar pengar - i år omsätter klubben över 200 miljoner - o är klart att det hjälper till…

div 2b södra: MoDo är störst! Grabbarna vinner poängligor, lyfter bucklor och hänger i taket i NHL..

Gavelo: Det är självklart upp till var och en om man vill tycka illa om ett lag, så det är din fulla rätt att ogilla Rögle. Dock finns en rad sakfel i dina och en del andra påståenden här i forumet:
* Klubben tar inte ansvar för sin ekonomi? Vet inte vad det baseras på. Rögle har en stabil och solid ekonomi och tjänar massor av pengar. På vilket sätt tar man då inte ansvar? Att Cor Viridis agerar försäkringsbolag är en jävla lögn. Titta på företagets siffror så förstår du.
* Lönekostnaderna är höga i Rögle, ja högst i ligan. Men man måste skilja på spelarlöner och hela organisationens löner och sätta det i relation till omsättningen på över 200 Mkr. I Rögles 110 miljoner ligger kostnader för bl.a restaurangen som har öppet hela veckan och serverar såväl frukost som dagens i en alltid fullsatt restaurang. Dessutom sker stora restaurangevent varje hemmamatch. Det kostar löner, men ger också intäkter. Vidare finns en eventgrupp, två ishallar med andra aktiviteter med mera som kostar i löner och genererar intäkter.
* Rögles ekonomiska resultat för i år har inte friserats av någon företagsgrupp. Klubben budgeterade med ett nollresultat vid missat slutspel, resten skulle bli vinst. Eftersom tränare och sportchef fick sparken finns det en kostnad för nästa år för dessa. Den kostnaden tänker Rögle betala redan i årets bokslut. Man avsätter alltså lön för två år i stället för ett för sportchef och tränare. Därför blir årets vinst bara några miljoner. i stället för mer. Men att det handlar om jättelöner i förhållande till andra stämmer inte, Abbotts plockar ut sina intjänade pensioner och den summa alla experter relaterar till är taxerad inkomst (lön + gamla pensioner) inte den lön Rögle betalar.
* Att Rögle plockar talanger och spelare från andra... Ja, vilken klubb gör inte det? Och det kostar pengar, vilket inte är en bristvara i ett antal klubbar. Dessutom ökar tv-pengarna med 15 Mkr nästa år, självklart spenderar klubbarna en del av dessa på spelare. Det kan klubbar med stabil ekonomi och mycket pengar göra. Bra spelare är värda pengar om man ska nå framgång. Just nu ser det ut att betala sig ganska bra, även om det kan vända fort.
Skulle Rögle nå final är det inte omöjligt att överskottet blir närmare tio miljoner kronor i år. Hur många klubbar som missköter sin ekonomi når dit?

Gavelo: Kräks du. Men din fakta stämmer inte. Cor Viridis är en grupp kapitalstarka supportrar som stödjer Rögle utan krav på egen vinning. De senaste sex åren har företaget drivits med ett totalt resultat på plus/minus noll, dvs det har inte betalats tillbaka mer pengar än de skjutits till.

JonasN: Tror mycket grundar sig i en bitterhet att vi tappade Tambellini till er när säsongen ställdes in och att Dickinson gick efter fetaste lönechecken mitt under denna säsong när han och flera tvivlade på att vi skulle vara kvar i SHL.nnSjälv tycker jag det är uppfriskande att ett lag som slutar 9a och är rätt nära att missa slutspel visar att det går att komma långt i ett slutspel. Har inte sett matcherna men upplever inte att Rögle representerar destruktiv hockey, vilket Växjö vunnit 4 SM-guld på. Det ger hopp att i ett slutspel kan allt hända.nnSkillnaden är kanske att Rögle underpresterat sett till material i serien och nu överpresterar, medan vi över presterade sett till vårt material i serien.nnRögle har fin ungdomsverksamhet, precis som de flesta skånska klubbarna.

Hakning-Henrik: Självklart förstår jag också att mycket av detta grundar sig i Tambellini. Men du är nog den första som säger det rakt ut. Och inget blir bättre av att förvränga fakta.
Vad jag förstår finns det klubbar som snott betydligt fler spelare från MoDo än vad Rögle gjort.
När det gäller Dickinson är det ett ofog att pressa spelare som vill vara kvar i SHL och det är osäkert om egna klubben spelar kvar. Upplevde precis samma sak när Luleå snodde bröderna Abbott när Rögle kvalade för att spela kvar i SHL.

div 2b södra:
- Ryfors är född i Sthlm och ha Hanhals if i Kungsbacka som moderklubb
- Eveberg är från Västerås o ha Västerås ungdom som moderklubb.
- Claesson är från nittorps ik, strof utanför Jönköping.

Bara ett urval, dessa spelare har ju närmare till andra lag.
Jag anser inte att en kille som kommer från Stockholm och börja spela i Modo J20 är en Modo produkt.
Man kan vara delaktig i produkten när den blir proffs. Men fostrade spelare, hur man nu definiera det…

Men jag säger inget om eran ungdomsverksamhet! Ni gör det bra där!

Men en allmän fråga, vart är denna spelare fostrad?
- Kalle Balle är född i Luleå.
- moderklubb Boden ik.
- j16 i Skellefteå 1 säsong
-J16 i björklöven 1 säsong
-J18 i Malmö 1 säsong.
-J18 Modo 1 säsong
-J20 Modo 1 säsong
-J20 djurgården 2 säsonger
-A-lag Frölunda 4 säsonger.

Vart går gränsen till ”fostrad”?

JonasN: Ny säsong. Nya möjligheter.
Uppladdat:

500x0-costanzapainting_0.jpeg

Hakning-Henrik: Tambellini visste man skulle dra, att dom däremot plockade våra juniorer för att tjäna NHL-deg var det som fick magen att vända sig på mig iaf.
Addera Dickinson till det också såklart.

Har bott och verkat i Skåne några år. Gissar att mycket av deras intresse bygger på HIF's misslyckande.
Har nog ALDRIG pratat så lite hockey som dom åren😆

Intresset existerar verkligen inte. Det är bara fotboll som gäller.
Det var en rejäl ögonöppnare för mig som alltid trott hockey är en sport för hela landet.

Nucky: håller med, det var när wallinder och strömgren hamnade i rögle man vart irriterade. Kanske främst just för strömgren som inte hade i shl att göra ännu.

Bor utanför ängelholm sedan en tid tillbaka, men visst måste intresset ha gått upp rejält. Har redan sett en röglehalsduk idag tyvärr

Nesse: Man förstår att lag vill plocka från MoDo. Världens bästa klubb. Vi ska bara vara stolta..

Nesse: Skriv mer här, låt inte gamla idioter som mig själv skrämma bort er :-)

Nucky: Hockeyn är stor för alla oss som är involverade. Tycker man ska ha respekt för att det är mycket eldsjälar i hela Sverige som tränar, är lagledare etc för sina lag från ung ålder oavsett om du är från Norrland eller Skåne. Det är många ideella timmar som läggs ner. nnKräks alltid lite i munnen när det engagemanget nedvärderas för att det inte kommer lika mycket publik.

Leon Bristedt, borde det inte vara en spelare för oss? Står som LW/C som EP, har för dålig koll för å veta om han är center?
Men han har ju en rätt stabil produktion i SHL.
Brorsan hans spelar tydligen i MoDo J18/J16. Han lär för övrigt inte dela namn med så många, Zäta Ziplies, rena artistnamnet.

JonasN: Cor viridis är en grupp av 16 entreprenörer som skjuter in pengar för att möjliggöra spelarköp, detta började för mer än ett decennium sedan och startade för att man ville försöka behålla ”egna spelare” när man spelade i allsvenskan och ta steget upp till Shl.
Nu agerar gruppen ”försäkringsbolag” för att möjliggöra dyra spelarköp till överpriser i jakten på Sm guld.
När spelare som möjliggjorts med Cor viridis hjälp skriver NHL avtal så betalas pengar tillbaka, dvs man dammsuger andra lags talanger för att på så sätt bli starkare och få in kapital, sen har man goda möjligheter att få tillbaka dom efter utlandsäventyren och det är då det verkligen börjar betala av sig.

Så jo, det är en legit affärsidé.

Och nej jag är inte speciellt bitter alls över att ni plockade Tamby, vi spelade i As och det är naturens gång, han hade inte spelat kvar hos oss oavsett.

Hakning-Henrik: Var en reflektion om det allmänna intresset för hockey i Skåne.
Fotbollen kommer på plats 1-10 där, det bara är så.
Det är i princip endast fotboll som diskuteras på fikaraster osv vilket visserligen inte är konstigt eftersom varje liten stad därnere har ett rätt framgångsrikt lag.
Enda gången jag diskuterade hockey under mina 3-4 år därnere var när jag jobbade ihop med en gubbe från Luleå😆

Några eldsjälar inom andra sporter ändrar inte på det, och ingen skugga faller över dom för det.

Gavelo: Bara att kopiera då. Gillar hur städer kämpar för sitt hockeylag.

Costanza: Hoppas verkligen inte Modo blir en förening som lockar andras talanger med stora kontrakt, det är bara osmakligt.

Däremot hoppas jag att Modo blir en förening dit talanger väljer att komma till på sportsliga grunder, där vi kan erbjuda en utvecklingsplan utöver det vanliga.

Sen är det lustigt att jag måste skriva negativ fakta om en förening för att deras anonyma medlemmar skall börja skriva inlägg hos oss, önskar fler av dem kunde hänga runt lite oftare.

Gavelo: Om det var en pik till mig så har jag inte börjat hänga här nu. Har följt såväl MoDo:s som andra klubbars forum länge.

Gavelo: Jo, kul att fler MoDoiter och andra börjar skriva här. Allt blir mycket roligare och intressant då.

JonasN: jag vill att Rögle vinner finalen med 4-0. Då kanske vi kan bli av med playin

Monno: Höken och Sanny har i princip slagit fast att han ska till Rögle. Då han har hus där om jag inte minns fel, samt att han har en gedigen historik där.

« · 2689164 · »