1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478926 inlägg · 4078 ämnen

Ssk - Modo 27-09-19

« · 1989558 · » Till forumet


Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter: Jag var på matchen och satt precis bakom Modo båset. Det som jag noterade var den håglöshet som var i båset. Det snackas mycket om tex Björkas vinnarskalle o att det finns flera vinnarskallar i laget, men borde då inte dessa vinnar individer " väcka " laget o peppa i båset och försöka få igång någon form av jävlar anamma som smittar av sig? Såg inte någon, som ens var förbannad . Hellkvist o Styf stog med händerna bakom ryggen, ingen som manade på där heller...
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Veteranolle:

Se min statistik nedan. 5 mot 5 spelet var bättre än jag trodde, och där verkar defensiven fungera. Det är den aggresiva boxen som leder till problem för oss och där vi släpper in mycket, samt att vi inte kan utnyttja PP än.

Vi har lite omvända problem, Timrå är inget topplag i 5 mot 5, där är ni -2 medan vi har +5. Erat PP och BP fungerar förbaskat bra och ger er segrar, medan vårt inte fungerar alls så här långt.

Vi har ett fint sparkapital i PP/BP, kommer vi bara upp i anständiga siffror och kan behålla 5 mot 5 spelet kan vi klättra.

För er gäller det bara att fixa till 5 mot 5 så ni kan fortsätta att ta segrar de dagar PP klickar och motståndarna tar få utvisningar eller har en sjukt bra box och PP.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: Jag köper inte att det är spelsystemet som är krävande. Vi har kvar stommen och de vi ville behålla och enbart värvat 5 st nya som ska vara bättre än de vi släppt. Jag hade köpt det om vi bytt ut fler spelare!
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
S-vikaren: Modo har seriens bästa spel i anfallszon , men bakåt är det inte bra.....kanske seriens sämsta, hittills är det bäst att tillägga.
Men kom ihåg....serien är lång

Heja Timrå och Modo
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter: Glöm det jag har nog blandat ihop allt jag läst.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Gavelo: Det är här ett spelsystem som kräver tid. Passningsspelet är a och o i detta system och det tar ett tag in på säsongen förens passningarna sitter perfekt. Vi har också en ung trupp som lär sig nya saker hela tiden så utvecklingspotentialen är enorm. Det är ett lag som borde bli bättre med tiden. Fast så här dåligt borde det inte vara tycker man ju. Men vi får se vart det leder. Det vi supportrar kan göra är att stötta laget så mycket som möjligt. Så låt oss göra det!
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Gäsp:

Rätt på vad?

Är lite svårt att förstå vad han skriver så ifall någon kan tolka vore det bra.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Supertrött: så länge du vet vad defensiv är? 4 bp mål i arslet är fan inte acceptabelt!
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Sedan måste ju special teams igång.

6% i PP är ju en katastrof och 66% i BP är fan inte heller acceptabelt.

Ta Timrå och Löven som exempel, Timrå ligger på 35% och har kanske överpresterat i den spelformen, svårt att ligga på det över hela säsongen, Löven ligger på 25% vilket är mer normalt.

I BP har Löven 100% (som självklart inte håller hela säsongen) och Timrå har ca 90% som bra lag kan ligga på.

Så försvaret i all ära, men idag är vi faktiskt 2-2 (eller var det 1-2) i 5 mot 5, men vi klarar inte av BP där vi släpper fyra.

Timrå t.ex ta Dahlen och JJ som jämförelse, Dahlen har bara varit inne på 4 mål framåt i 5 mot 5 (och två bakåt) trots hans 10p, detta betyder ju att minst 6p har gjorts i PP. Jämförande siffror för JJ är 9 framåt i 5 mot 5 och 4 bakåt.

Ska vi börja vinna matcher är det korrigeringar i försvarsspelet och sedan nöta PP och BP. För i 5 mot 5 så skapar vi framåt och är med i matcherna, men behöver nyttja PP/BP bättre så vi får matcherna att väga över.

I spelet 5 mot 5 har vi skapat 11 mål framåt och endast släppt 6 bakåt. Löven och Timrå har som exempel släppt 7 bakåt och gjort 9 (löven) och 5 (Timrå) framåt, så Timrå är faktiskt -2 i 5 mot 5. Så statistiken för 5 mot 5 över 4 matcher ser inte så dålig ut för oss, bättre siffror än lagen på plats 1 och 2, utan det är PP/BP som ställer till det rejält också.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Sputnik: Det var nog mer ett arv, Hellkvist hade ju Oskarshamn året innan Åhlund tog över.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Gäsp: MoDo kan signa mig så får vi en bra medelvikt på backarna :)
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter: Så du menar att Modano har rätt?
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Monno: Jag tycker att försvaret är felbyggt. Vi har ingen fysisk back och snittvikten ligger på 65 kg samt att 90% av dom vet inte vad defensiv är!
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Sputnik:

Det är det spelsystem som Kenttä och Hellkvist började med i Oskarshamn och sedan Åhlund fortsatte med.

Ser du Löven så ser man att dom försöker också spela samma typ.

Sedan kanske Åhlund är skickligare än Hellkvist på att skruva på detaljer och köra korrigeringar och därför får ut mer, men i grund är det ungefär samma spelsystem som körs i dessa klubbar.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Sputnik: Hej hej
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
NDR: Fast spelsystemet var väl Håkan Åhlund som stod för förra säsongen? Angående Oskarshamns avancemang.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: Väckarklocka, tycker hela förra säsongen var en väckarklocka och det verkar inte ha blivit ett dugg bättre trots något bättre material och stora delar av laget intakt från förra säsongen.

Antingen är laget segstartat vilket iofs inte är någon ursäkt eller vettig förklaring, eller så är Björn helt oförmögen att taktiskt ändra spelsätt efter situation och lag.?!
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: Har inte sett er match skall sägas.. Men laget har ni och spelsystemet tog Oskarshamn till SHL ifjol och hitills verkar det fungera även där, lite tålamod kanske?
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
J F K: Seg match ikväll men vi kommer tillbaka!. Förhoppningsvis så blir det här en väckarklocka för Hellkvist. Laget har vi, men spelsystemet måste justeras.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter: Exakt så huvudet på spiken.Går inte att spela så sjukt naivt som Modo gör just nu.Fortsätter det så här kommer vi släppa in 3-4 mål varenda match.Då vinner man inte många matcher
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Tarasov: Jag tycker att Hedberg återigen var riktigt dålig. Ska man ha mest istid bör man förtjäna den, men det tycker jag verkligen inte han gör än så länge.

Sedan är det säsongens i särklass sämsta match. Första perioden var spelmässigt jämn i fem mot fem, men den andra borde man spenderat i baren. Då kanske man kunnat glömma det hela och gjort något av kvällen
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Ishockey: Tyvärr verkar det så när det gäller Hedberg och Wernblom.De verkar få spela oavsett hur de presterar.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Confusius: Vi kan köpa 3000st defensiva backar.
Det är inte materialet som är problemet. Inte idag iaf. Ingen av målen beror ju på att våra spelare inte kan buffla bort en FW.

En spelskicklig back med bra spelsinne ska rimligtvis ha bättre känsla för hur han ska bryta spelet än en som spelar på fysik.
Sen är det ju inte bara backar som spelar i defensiven.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Vi har alltså släppt in 14 mål på 4 matcher, bara TAIF är sämre med 15 mål.

Detta om något borde ju ge tränarna insikt vad som går fel.

Att byta ut försvarsspelare ska inte vara nödvändigt, med de spelare vi har i truppen både forwards och backar så ska det vara tillräckligt för att sätta ett högklassigt försvarsspel på denna nivå.

Nej problemet är inte spelare och kommer inte ge så mycket att byta ut en spelare i backlinjen om man inte börjar titta över sättet vi spelar på i egenzon.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Tarasov:

Kan säga det igen då jag sagt det tidigare, jag gillar verkligen Hedberg och vill att han ska lyckas, därför jag blir så frustrerad när en spelare med de verktygen inte kan ändra anpassa sig situation för situation för lagets bästa. Men vill han utvecklas och nå högre nivåer så måste han förbättra defensiven rejält.

Jag tycker ofta han är den spelande back som fastnar enklast i sargen, jämför med Berglund och Norlinder. Riskerar han att fastna i situationen är det kanske bättre att försöka åka med pucken eller peta vidare till någon som kan rensa. För fastnar han i situationen tar motståndaren ofta pucken då närkamper inte riktigt är hans grej.

Är som han alltid vill vända bort motståndaren för att komma ut med pucken och transportera upp den och skapa nått. Inte bara i den situationen jag tänker utan överlag.

Han skulle kunna vara så mycket stabilare och kunna bidra så mycket mer om han bara ville.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Problemet är att man spelar med för små marginaler. Konstruktivitet till absurdum.
Man spelar svårare än vad man har skicklighet till idag, kanske man kan ha den skickligheten med erfarenhet av det spelet efter jul.
Björn måste ju tro det för annars begriper jag inte vad man håller på med.
"Sickan har en plan", hoppas Björn har det med..
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: Bara 1 defensiv back?? Vi behöver 2-3 stycken
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
jonsson:

Han tyckte inte första perioden var så dålig spelmässigt som 3-0. Han pekade på att vi gick bort oss i BP och spelade dåligt BP, men sa samtidigt att SSK gjorde det bra i deras PP.

Ena målet var osannolikt, det var det han menade att vi fick max emot oss i denna period, antar att han även väger in chanserna vi missade också.

Men tyckte att andra var usel då vi åkte och tyckte synd om oss, och vi måste kunna lägga första bakom oss och komma ut bättre.

Stunder av sista var han nöjd med.

Överlag så tycker jag alltid björn är bra i analyser och intervjuer, han kommenterar inte motståndarna utan fokuserar på den egna prestationen, och tycker han hade rätt i sin analys. Var inte så att han försökte skylla på något utan han analyserade bara matchen och perioderna, sa också att trots försöket i sista hade vi ju bäddad sängen så illa så vi låg inte skönt till och svårt att vända det vi satt oss i.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: Där kom den.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Ishockey: Det jag tror måste hända är att man gör sig av med Styf och letar en transatlant med egen stark vilja och som lägger fokus på att spela enkelt och rejält i defensiven,
Sen plockar man in en rejäl back som har en enda uppgift och det är att logga istid i det defensiva och inget annat.
Som det är nu så kan vi spela riktigt bra framåt men ändå släppa in 5 mål bakåt eftersom lagdelarna inte ”pratar med varandra”
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter:
Nej han väljer att låsa fast pucken för att de andra skall hinna komma i position, han försöker inte vända bort dem. Det var inte så enkelt att rensa bort den där, för då skall han dra den längs sargen och då fångar sskaren upp den.

Vi släppte in 6 mål han är inne på 1 bp mål, visst kan köpa att man inte gillar Hedberg men idag måste det ändå finnas andra spelare som presterade. Men spelar ingen hade blivit 2h på alla
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: Om vi skulle undvika att spela våra defensivt svaga backar i BP, skulle vi få ställa ut 4 forwards
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Pappa ville jag skulle föra fram hans åsikt. Han är 65 och kan inte spela internet säger han.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
jonsson: 20 skott som borta lag är inte dåligt men alla kan inte komma i sista perioden.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter Är man favorit i tränarögon så spelar det ingen roll hur mycket fel man gör , man får spela hur mycket ändå. Trodde inte Björn var en sån tränare
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
hockey_21:

20 skott på hela matchen
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Nesse: Tycker att tuffe Uffe som du just nämner är den enda som fått ut lite mer än vad man kunnat förvänta sig, sedan dess har vi legat tydligt under förväntningarna.
Såklart har man höga förväntningar på laget med all rätt sett till materialet men ledarna kan inte få ihop laget att göra det omöjliga, precis sånt som leksand gör var och vartannat år.

Nu återfinns Modo långt ner i tabellen, 4 torsk och 1 vinst, mer än dubbelt så mycket poäng upp till lagen i toppen och inget absolut INGET ser det minsta bättre ät från tidigare år, möjligtvis att offensiven är något bredare men så känns defensiven sämre.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Viklund kom hem snälla
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Nesse:

Uppfattar jag det rätt när Hellkvist sammanfattar matchen
Bra första men otur
Kass 2:a
Bra försök i 3:e
?
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Nieminen:

1. Sparka Öhman
2. Ta in en defensiv back
3. Den defensiva backen får visa dom andra
4. Den defensiva backen visar också ledarstaben
5. Träna defensiv varenda träning
6. Sedan kan vi KANSKE spela defensiv
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
wolper:

Detta var den sämsta matchen i år från vår sida. SSK fick maxutdelning i första men man får fan inte åka och tycka synd om sig själva och sluta spela när det är 40 minuter kvar.

Vi vaknar i tredje och spelar stundtals bra, men överlag är det en rent värdelös match, sämre än västervik matchen. Lite förvånande att den kommer efter urladdningen mot Mora.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Rytter: Vi kanske ska köra Öhman som FW och Hägga som D? Då får vi en tung back också. :-)
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille:
Nu vet jag att många andra tidigare år tryckt på att viljan saknades. Jag tycker det använts för mycket det har många ggr handlar om saknande i kunnande. Idag tycker jag det är brist på vilja och nochalans så brottstycken av 1/2 samt hela 3. Hade jag varit tränare hade jag låtit det dem stanna på isen för att köra start och stopp i 2 timmar.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Gavelo: har väl inte följt modo jättelänge (ungefär sen tuffe uffe), men det stora problemet känns inte som hanteringen av favoritskap/målbild. Vi har alltid presterat sämre än tippningarna oavsett om det tippas högt eller lågt. Vilket jag tolkar som att kombon tränare och spelare inte funkat, när senast hade vi en tränare som fick ut mer än förväntat ur spelarmaterialet?

Varför har vi alltid fått ut mindre ur spelarmaterialet än vad det på pappret ger sken av?
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
modomille: utan solklar tripping och dubbelslashing av ssk på modo innan 5-2 pp målet. Men spela roll modo är riktigt kassa idag.. enormt kassa. De börja spela i mitten av tredje och sluta spela igen kort efter. Kommer aldrig fatta mig på modo.världens mest bjudande defensiv
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
dempa:

Djävulskt tråkig fredag det blev
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
S-vikaren: Möjligtvis vi kanske känns hetare framåt men vi är lika urusla bakåt. Var lika mycket Hawaii försvar ifjol samt målbaktsspelet ej funkade förens slutet på säsongen.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
wolper:

Problemet med hedberg är som det sagts tidigare han är kreativ i 100% av situationerna. Innan 5-2 målet så hade han bra chans att få ut pucken enkelt, istället ska han vara kreativ och försöka vända bort motstråndarna.

För att vara ärlig så verkar grabben vara lite osmart, är man 160 hög och väger 52kg så måste man vara 100% säker att inte fastna i sargen på motståndare, för gör man det är oddsen att man förlorar duellen stora.

Ska han bli något mer än en HA spelare är det nog dags att han jobbar på det defensiva spelet likt Berglund gjorde i fjol, det han visar upp nu håller ju inte ens i allsvenskan så varför skulle det hålla på en högre nivå?

Offensiven delar som skridskoåkningen, passningsspelet håller ju SHL nivå, men hela produkten når inte upp dit än.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
20% i BP måste vara någon sorts rekord.
Kommentera

Sv: Ssk - Modo 27-09-19
Gäsp:

Ganska sönderblåst match av dessa utvisningar
Kommentera

« · 1989558 · »