1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482865 inlägg · 4079 ämnen

Timrå - Modo 02-10-19

« · 1991178 · » Till forumet


Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Jaja, knappast en match där domarn var i fokus igår så som du skriver är väl utvisningar hit el dit inget att orda om den här gången.

För vår del är det skönt att vinna men jag skulle må ännu lite bättre om vi producerade även i 5-5. Som nån skrev här, kan bli jobbigt när pp börjar hacka för oss annars. Spelmässigt vidhåller jag dock att vi igår var det klart bättre laget
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Heyerdal: Precis
Men sen så har ju Mikenomad en poäng att Modo spelar ovårdat och det håller jag med om, i många många år har Modo haft en tendens att dra på sig mycket utvisningar.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Heyerdal: eller, tik 2 var en dubbelutvisning då jag tänker efter så 5-1 är ok -;)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Sputnik: Det är en krock. Dessutom tar axeln i bröstkorgen, är det verkligen nåt att gnälla om?
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: fick det till 6 utv för Modo o 1 för Tik
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
mikenomad: Som jag skrev så förtjänade vi våra utv och kanske någon fler, men det gjorde sannerligen ni också så då är det väl helt rättvist att vi fick 5 och ni 1 lika rättvist som att vi fått 7 och ni 3.
Att sitta och gräma sig över att vi skulle haft fler utv. när ni absolut skulle haft desamma känns därmed helt förkastlig att ens dra upp.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Fellan: Öhman är inte dålig, men tror knappast man värvat honom om man på förhand vetat utväxlingen på Norlinder, Berglund och Hedberg.

Tror tvärtom att Öhman kan bli riktigt bra om han får förtroende. Hade gärna sett honom ta Tommy Enströms plats ett par matcher.
I övrigt är konkurrensen mördande.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Det är ju så här att man ska bli utvisad om man förtjänat det, dvs spelat oschysst. Modo ÄR ovårdade, det är sedan gammalt.
Finns liksom inget rättvisetänk i det, i antalet utvisningar som ska fördelas mellan lagen.
Annars tycker jag du summerade er insats ganska bra längre ner. Håller med ang. Björn, hans stämpel som superdemontränare måste snart ifrågasättas på allvar
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Sputnik: Självklart så vet ni ju bättre vad tex. Björklund i detta fallet han se, känna och hur han värderade situationen från en reprisbild.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
mikenomad: Har sett klippet på Björklunds "krock" occh jubmer man ser den desto mer ser det ut som avsiktligt. Man ser liksom hur han ändrar klubbfattning sekunden innan för att anspassa sig för "krocken" och att han är så pass medveten att han sätter upp sin axel. Nog dags ni ryktar upp karln innan han skadar nån på riktigt, inte förata gången precis..
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
mikenomad: Lite lustigt att du ändå tycker att Modo skulle haft fler utvisningar när ni själv endast fick 1 och vi 5, säger inte att vi inte förtjänade dom 5 utv. Säger inte heller att vi kanske förtjänat fler, men om domaren är hyvens med er och bara tar 1 för er så tycker jag att man som timråit ska vara lite tyst för nog fanns det situationer där man kunnat plocka några fler timråspelare också.

Låt jämt få vara jämt
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
kulltorp:

Fast ett faktum är att ni inte kan göra mål i 5 mot 5 och släpper in mer mål än ni gör, inte bara i denna match utan även i alla tidigare.

Igår var ni -2 I matchen (-1 i officiella statistiken, men ett kom precis när vår spelare kom in efter utvisning). Så att påstå att modo är ett bättre lag i 5 mot 5 och att matchen avgörs i special teams är inte så märkligt egentligen.

Blir intressant att se framöver hur det går, Timrås inledning i år påminner om vårt fjolår med segrar i tighta matcher och bra pp och bp. När vårt pp stannade av så slutade vi att vinna. Intressant att se ifall ni kan få ordning på 5 mot 5 spelet för det kommer behövas.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
kulltorp: Jag har väl för böveln aldrig påstått att vi dominerat något spel öht, vart har du fått det ifrån?
Jag har hela tiden sagt att NI över 60 minuter var något bättre och vinner välförtjänt, vi förlorar matchen pga av att vi inte är tillräckligt smarta och har ett ej fungerande specialteams.

Du måste ha läst på någon annans inlägg eller bara missförstått något någonstans?!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Är också väldigt tveksam till Styf. Med den trupp vi ändå har så ska det inte se ut såhär i egen zon. Så länge vi stoppar upp motståndare i backcheck så ser det ju lysande ut, men direkt motståndare får ställa upp så är det oftast hönsgård. Likt ifjol. För att inte tala om BP.

Sedan kan man också fråga sig varför det verkar stå i grundlagen att "300kg kedjan" ska hållas intakt. Samt olofssons kedja. Båda två fungerar dåligt, varför inte flytta runt lite?

Sist funderar jag över varför i hellskotta man tycker att Häggström platsar i laget ö h t framför tex Wernblom som kan göra exakt samma sak plus att han har handleder och ett bättre skott.

Troligtvis kommer jag vara ännu mer silverräv efter denna säsong. :)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
kulltorp: Kan se det på olika sätt. Tycker det var rätt jämnt spelmässigt i 5 mot 5, men vi vann ändå spelformen med 2-0.
När det gäller heta målchanser skapade ni verkligen inte mycket förutom i pp.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
kulltorp: Håller med, igår var vi bättre än Modo på alla plan. 2-1 efter 2 perioder var ett skämt, väldigt smickrande siffror för Modo. För att inte tala om allt de kom undan med, domarn hade kunnat plocka ut betydligt fler Modoiter
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Men varför kasta ur sig att ni dominerade i 5-5 och att vi vann på PP?
Det bevisar ju bara att du inte kan spelet...eller bara är för färgad.
Jag kan möjligen drista mig till att säga att det var jämnt i 5-5...fast jag tycker det var 60-40 till Timrå.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
kulltorp: Som sagt, 1a jämn men lätt övertag Timrå, 2:a går till Timrå och i 3:e så är det match igen, dock spelar vi 5 boxplay, Timrå 1 vilket såklart gör att Timrå får äga stora delar av matchen.

Övrigt så är det starkt eller märkligt att ni bara det på er 1 utvisning i ett derby, oavsett så kan man med enkelhet säga att Modo förlorar matchen i special teams.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
kulltorp:
Första tycker jag var dött lopp, det visar tom skottkartan, andra är inte så mkt att säga om.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Noterbart ang. spel 5-5, är ju att tom Hellqvist säger att Modo överlevde de första 2 perioderna. Lite så som de flesta andra såg det också....
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Nucky: Som sagt så gillar jag Björn på så väldigt många sätt och tror att han är helt rätt för Modo, det jag kanske ställer mig lite frågande till är om Styf är rätt uppbackning, i de andra klubbarna har Björn tränat under andra förutsättningar och lyckats ganska ok.
Björn behöver möjligtvis en mer taktisk assisterande coach som kan fylla i de hål som Björn har i sitt tänk?!

Modo är Modo och man blir alltid besviken oavsett ;)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath:
Jadå det var positivt menar från min sida.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath:
Själv så tycker jag det mesta ser rätt bra ut, däremot är spelet i BP oförsvarligt(höhö). Man kan diskutera onödiga utvisningar där är en 1-2 sådan men man lyckas släppa 3 pp mål i två matcher. En match kanske ok men två.

I övrigt så tycker jag Tom Hedberg gjorde en fantastisk förstaperiod igår!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Något som ses i varje match är att Modospelare ligger högt och pinchar puckhållaren redan bakom motståndarmålet, allt som oftast tappar vi då en spelare som hamnar fel i banan och får jaga istället för att ligga rätt. Visst vi skapar lite stress och undviker en del långa kontrollerade uppspel från backplats då motståndarna får transportera pucken förbi istället. Men är det värt det?
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Ändå lyckas han bra i varenda klubb han varit i före Modo. Senast i IKO fick han halva truppen utbytt under säsong, spelare som byttes ut och kom tillbaka osv. Men ändå var dom med och kvalade framåt våren, mycket tack vare ett tryggt grundspel.
Tycker inte heller man kan belasta honom för förlusten mot Löven. Kom ihåg att vi ifjol tappade många matcher i 3:e just för att man spelade för avvaktande och backade hem för långt, vågade inte stå upp helt enkelt.
Håller med om att 300 fick för mycket istid igår, och att vi drar på oss 10st 2:or mot seriens bästa PP blev vårt fall igår. Framför allt så sjukt onödiga utvisningar.
Kändes stressat överlag igår, väldigt mycket blindpass och duttande
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
modomille: Det kommer från bland annat att han aldrig ändrar i spelsätt utifrån givna förutsättningar.

Löven matchen, kontroll och 2-0 ledning, ist för att hålla igen och spela enkelt så går Björn för 3-0 vilket kostar oss 2 poäng.

Igår tar han timeout (säger inte så mycket om den) men den gav ingenting alls och borde såklart ha sparats till senare.

300 kilo kedjan var dåliga hela kvällen igår och bör inte a spelat alls i 3:e men fick enormt förtroende och ja där kommer också våra misstag och våra tappade poäng.

Såklart är detta Björn och Pers ansvar att spela de spelare som är bäst lämpad för situationen och se till att alla följer gameplan, sen sker individuella misstag men det är mycket pga av just av spelsättet som plockar fram våra misstag
(Björklunds indianare som föranledde sylwanders onödiga utvisning och som i sin tur ledde till förlust)

Det är i så väldigt många matcher som jag suttit och tänkt varför vissa spelare spelar när dom varit rent utsagt svaga i matchen samt varför man tex stressar, pinchar , jagar och checkar så hårt i vissa moment när man borde låta motståndarna äga puck och bara fokusera på att ligga rätt i banan och försvara sig med enkla medel.

Nä jag vidhåller fortfarande att Björn inte är en taktiker, han är väldigt bra på väldigt mycket men den taktiska biten är dålig tyvärr.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: Men ett spelsystem som varit under utveckling säsongen 18/19 och nu 19/20 och som fortfarande lämnar stora hål kan väl ändå knappast kallas drastiskt att göra förändringar ?!

Det största Problemet med systemet är att vara kreativ över hela banan, något som gång på gång på gång i match efter mach tvingar fram indianare, misstag etc som kostar oss mängder med utvisningar och baklängesmål.

Det är inte fel att vara kreativ men när vi gång på gång ser det ”slarv” som uppstår i framförallt egen zon så börjar man fundera på vad Björn tänker med?!
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: Det som är så fantastiskt störande är ju inte att vi tar nån urvattning gör och där. Utan att inte en enda utvisning förutom Norlinders på slutet berodde på att någon blev överspelad och så att säga fick slut på alternativ.

(De jag såg iaf. Missade slutet 1a å början 2a.)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: En positiv sak är att vi inte har släppt in något mål i 5-5 på två raka matcher nu. Sug på den alla "försvarskritiker" ;)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
atomragnar: Det är bara år två för Björn. Modos trend i HA går stadigt uppåt. Det är fakta. Däremot behöver vi supportrar förstå att det tar tid att bygga långsiktigt. Naivt eller inte så tänker i alla fall jag fortsätta se brister som möjligheter.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: Med det är ganska naivt med tanke på modos historik i HA är det inte mkt som talar för att en negativ tendens skulle leda till något positivt.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Tarasov: Tack antar jag. Är mest trött på domedagsprofetior och onyanserad kritik. Man blir gladare av att försöka vända något dåligt till något bra.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath:
Soft att någon kan ta min roll💪.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Håller med om inställningen. Men inte att Hellkvist är en dålig matchcoach.

Seriöst var kommer det ifrån?

Misstagen ikväll är helt på spelarna, inte Hellkvist eller Styf.

Hellkvist dålig matchcoach?

Han tar timeout i ett viktigt skede av matchen, när vi fick PP efter Timrås 2-1 mål och det var en chans att vända på steken. Bra coachat

Han ändrar på kedjorna inför tredje och det ger effekt på en gång. Bra coachat

Han använder 300kg när han känner att laget behöver energi. Så bra coachat igen.

Nej den här förlusten är helt på spelarna, individuella misstag. Så som Sylwanders och Hagelins utvisningar.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Björns taktik var ju att undvika tvåor. Han sa ju det i intervjun efter matchen. Utförandet blev tråkigt nog inte enligt ritningen den här gången. Disciplin är nog det som behöver arbetas in, men då måste man ha lite tålamod. Beteenden och invanda mönster kan vara svåra att bryta. Däremot att kassera ett spelsystem som fortfarande är i utveckling omgång 6 känns lite väl drastiskt.

Ser fram emot nästa match mot Västerås.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: Absolut men det är tyvärr inte inställning som är Modo stora akilleshäl!
Det är att man spelar på ett sätt som Modo inte fungerar, rent taktiskt är Björn underlägsen många andra tränare och Styf har väl inte heller haft någon framgång med de defensiva jobbet.

Idag bör man ha haft en taktik, undvik utvisningsbåset, sen tar man 10 2:or där 4/5 är helt onödiga och uppkommer för att spelsystemet att vara kreativ försätter andra i svåra och ibland oundvikliga situationer.

När Modo möter lag som är lite slöa i Checkingen så kan man spela kreativt och äga mycket puck, när man blir pressade så kommer pucktapp, slarv och indianare som ställer laget i situationer som man inte kan reparera.

Aja det spelar ingen roll, Björn coachar och såhär kommer det troligen se ut fram till i vår, bara hoppas vi kan bli bättre i PP så kanske vi ändå vinner fler matcher än vi kommer att förlora.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Jag förstår att du känner så. Tänk på Forsbergs insats idag så känns det lite bättre. Ruggigt härlig inställning som jag är helt säker på kommer att smitta av sig till de lite mer bekväma spelarna.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
hockey_21: Det har inte vi heller efter denna säsong när vi spelar derby mot löven
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Fellan: Men löven har inte en Norris Norlinder
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: Har det inte funkat på snart 1,5 säsong så har jag väldigt små förhoppningar på att det kommer börja sitta framöver.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
hk: löven är nog nöjda att de signade Deilert och ej Öhman... Vilken nitlott 😂
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
J F K: Håller med dig i sak, man har olika tänk vad gäller att vårda puck och odla ett eget spel. Vad som kanske är Timrås problem, dvs att man skulle kunna önska ett mer konstruktivt spel, det är just MoDos problem fast tvärtom, man spelar fast sig i tid och otid för att man har det på sig att hela tiden vara kreativ. Jag lovar, hittar man balansen mellan att vara kreativ och minimera felmarginalen med alla små instick hit och dit så kommer det att bli bra, men det är små marginaler hela tiden, lite heaven or hell :-)
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
atomragnar: Nej vi har väl inte det.. Kentää fixar väl fram kosing på nått sätt kanske och spetsar sitt Björklöven ytterliggare.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Gavelo: Men tänk vad härligt när detaljerna börjar sitta. Bara att jobba vidare. Mycket kvar av serien.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
digitalbath: Modo förlorar på det taktiska.
Vi får ett tidigt 2-2 och där borde man strukturerat om i laget, satt 300kilo kedjan på bänken och laget spelat tillknäppt och totalt sett helt undvikt utvisningssituationer.
Sen är det skrämmande att bevittna hur fruktansvärt ostrukturerade man är i framförallt BP där man tappar positionerna mer ofta än man faktiskt sätter dom.

Det finns fruktansvärt mycket att jobba på
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Sputnik: Det har ni nog inte råd med dessvärre.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
Tycker det var en rätt solid insats av Modo ändå (med besk eftersmak). Inget att bli speciellt orolig över. Det märks dock att Timrå har självförtroende efter deras gnetsegrar. Mycket studsar deras väg och hatten av för deras pp. Däremot känns de lite sköra. Plocka bort en spelare så tror jag inte mycket kuggar i.

Känns på något sätt som att Modo förlorar på eget bevåg ikväll. Vilket ändå betyder att man har all chans att rätta till problemet. I denna match (igen) är det individuella misstag som avgör. Disciplin tack.

Nästa derby är det nästan krav på 3 poäng. ”De ska vara med, men stryk ska de ha” som Lennart Johansson en gång sa om AIK:s grannklubbar.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
hk: Vi kan ta Öhman. ☺️
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
modomille: Klart det är sant. Trodde ni jag ljög? Hahaha.. Jag befinner mig ju själv i omnämnd restaurang på somrarna.
Jag ljuger aldrig, men jag gissar fel ibland.
Kommentera

Sv: Timrå - Modo 02-10-19
#13: Håller med. BP måste fixas först, det är akut!
Kommentera

« · 1991178 · »