Skellefteå AIK

SHL · 16006 inlägg · 301 ämnen

Säsongen 16/17

Sv: Säsongen 16/17
Näe fy fan vilken sabla otur! Liljewall delar ut en småful och väldigt onödig lätt crosschecking ned mot Holmströms njurar... bakifrån... en meter från sargen... och givetvis ramlar Holmström som inte kan försvara sig. Tyvärr fastnar skridskorna och så viker sig knäet. I andra matchen, efter 6 månader på sidan av isen, efter en knäskada. Holmström är fullständigt jäkla briljant i matchen, en av förgrundsfigurerna.

Tror inte att Liljewall menar att skada Holmström, utan bara ta till ett litet tjuvtrix i närkampen. Men matchen är redan avgjord! Varför?

Att man aldrig ska få vara glad. Eller vänta nu... vi har 7-1 i helgen och Qatar har 0-9. Nu är jag glad igen, men såklart ledsen för Holmströms skull.

{7804}: Väldig otur för Holmström. Hoppas knäet klarade sig någorlunda. Vevat reprisen och det ser inte ut att vara några oschysstheter, vilket också Jimmie E påpekade.

Tråkigt!

Tycker vårt spel ser bättre och bättre ut. Mycket hoppfull. Det som skiljer är att vi kastat gamnacken i soptunnan, samt snäppat upp spelet framför bägge målburarna. Enligt det jag läst så har grabbarna tränat på spel framför kasse, och det märks!

Två returmål och en styrning framåt ikväll. Framför egen kasse så har tjurrusningarna följt av lämna nån fri framför kasse försvunnit tillsammans med stå och titta på puck istället för att ta markering. Glädjande att se!

Men dessa sabla jäkla skador! Vi har Möller borta, Alm borta, Cumiskey borta... tre av seriens 10 bästa spelare! Och så får Axel spela två jävla matcher! FY FAN!

Faktum är att alla våra målskyttar ikväll har vart borta med skador.

Zappaholic:

det är såklart lite ojuste att dela ut en nätt crosscheking bakifrån i ryggen på en spelare en meter från sargen. Men känner absolut inte att Liljewall försöker skada Holmström där, utan han försöker skapa sig fördelar i en närkamp. Liljewalls beteende efter slutsignalen vittnar också om det, han ursäktar sig nästan... förlåt, jag menade inte att skada Holmström där utan bara knuffa bort honom för att ta pucken. Från min sida är det överspelat. Inga grejer som juniorsläckar-Hedman brukar stå för utan mer en oturlig incident som tyvärr händer då och då inom en tuff sport som ishockey.

{7804}: Liljewall själv säger ju att han inte vill tackla eller gå i närkamp där. Kollar man in situationen tror jag honom.

Nåväl, oavsett vilket är det aldrig kul att se en spelare skadas, oavsett lag, oavsett fans ;-)

Zappaholic:

såklart kan man inte lyssna på vad spelaren själv säger. Lyssna på vad juniorsläckar-Hedman säger efter att ha delat ut sin hundrade hjärnskakning efter blindside tackling i huvudet t ex.

Jag har nu kollat på situationen i repris flera gånger i rad. Först live tyckte jag det ser ut som en ful crosschecking i ryggslutet. Nu ser det mer ut som en liten lätt knuff med klubban. Mer otur, och att Holmström inte är med där. Funderar om det inte är så att Holmströms benmuskulatur faktiskt är lite svag och spökar där faktiskt? Inget ojuste av Liljewall som inte går speciellt hårt in i situationen. Jag får nog ta tillbaka att det är fult spel av Liljewall där.

{7804}: Det var väldans vad glad du verkar vara idag. De fnitterattackerna har inte jag märkt av iallafall. Då mina spioner finns överallt i större delen av Västra Götaland borde jag fått rapporter om det du säger. Om du inte menar fnitterattackerna som var ett resultat av ditt försök att sjunga saiks nya låt, som ännu inte är officiell. Ska tydligen vara en variant av AC/DC Låt T.N.T där texten ändrats lite. D.D.D är titeln har det rapporterats om. Och det måste stämma då det ikväll rapporterats om mycket fnitterattacker i Västra Götaland ifrån där du ska ha hörts sjunga i högan sky
'Cause I'm (D.D.D), I'm dynamite
(D.D.D.) and I'll win the fight
(D.D.D.) I'm a power load
(D.D.D.) ) watch me explode. Nä jag bara skoja. Jag lämnar nu humorbranchen ett tag. Grattis till kvällens vinst iallafall.

I Yodas lilla egna speciella lilla kamp mellan Gunde och Sebbe Aho... Gunde smäller in ett ass och går upp på 6 poäng på 16 matcher. Men det gör även Sebbe Aho som då kliver upp på 10 på 15 matcher.

Vi har även Burström, på 11 poäng. Gunde skulle alltså ha legat 3a i vår backliga. Men då har vi Cumiskey med 3 poäng på 4 matcher. Cumiskey har tyvärr vart skadad och inte kunnat spela fullt ut på 100% ännu.

Jag skrev ju det. Jag rankar Gunde som om han hade vart 4e bästa offensiva back i vårt lag efter Aho, Burström och Cumiskey.

Men jag var visst dum i huvudet? Ett skämt. Ja, vi får väl se om jag får rätt eller inte...

lifesson:

DDD, är det Dynastiernas Dynastiförening Dynamite då eller?

Vi spelar bra men synd på Holmström bara. Förrförra var det Lindhlom. Vi har fan otur alltså.

Hur såg det ut för er?

{7804}: Ja självklart måste det betyda det. Jo det såg bra ut tycker jag. Det är sådana matcher man måste vinna. Matcher där man kan passera laget man möter vid vinst. Frölunda var lite bättre hela matchen. Var lite tyngre i närkampsspelet och något bättre i spelet utan puck. Och hade flytet med sig. Karlskrona hade sina chanser men kunde inte förvalta dem. Frölundas försvarsspel innehöll en del misstag tycker jag. Men det roligaste var den första spelaren född på 2000 talet som gjorde mål i SHL. Rasmus Dahlin 16 år en backtalang av sällan skådat slag säger det lärde.

{7804}: Ja den skadan önskar man ingen. Skadade själv knät en gång i tiden. Det var inte smidig att läka. Man får hoppas att det såg värre ut än det var. Ja otur har ni haft.

{7804}: Du räknar alltså enbart poäng när du bedömer backarnas kvalitéer?

Det var ett synnerligen banalt synsätt...

Zappaholic: När man gör flest mål (tillsammans med HV71) i SHL så finns det inget behov att ha En spelare som öser in mål. Gunderson är en stabil back och tillför så mycket annat. Han är dessutom fortfarande ett hot i PP vilket våra motståndare måste försvara sig emot. Gör man inte det så lär målen börja ramla in.

Zappaholic:

Näe det gör jag absolut inte. Poäng brukar väl vara en indikator av offensiva skills, men förklarar såklart inte allt offensivt. Jag tyckte ju att Gunde skulle ha vart vår 4e bäste offensiva back.

Totalt sett tyckte och tycker jag han skulle ha vart 5 bäste back eftersom jag rankar vår defensiva klippa Alm högre än Gunde. Gunde är duktig men som sagt... 5e back hos oss. Du kan gå tillbaka i historiken så ser du att det var precis som ovan jag skrev innan. Det är inte b-analt synsätt, utan vad jag tycker.

{7804}: Du är sådär skönt snett ute igen, alldeles ensam att tycka som du gör.

Du står på dig, det ska du ha en eloge för ;-)

Då jag spenderar för lite tid här på HS så kan jag inte sköta modererandet på ett bra sätt.
Ivandrago kommer fortsättningsvis stå för att moderera Skellefteåboken. Ja, han är inte skellefteåfan, men då det är för få skelleftefans som skriver regelbundet här samt att Yoda och FB har liten möjlighet att accepteras som moderatorer så blev det så här.
Ivandrago kommer att vara tuffare än vad jag varit och det gäller mot alla som skriver här.
Sen vill jag vädja till alla att vi tar detta tillfälle i akt att starta om och sluta med de påhopp som tidigare förekommit.
Jag begär inte att ni ska älska varandra och sjunga we skall overcome tillsammans, men sluta med de barnsligheter som förekommer både här och i luleåboken.
Jag ger Ivandrago allt mitt stöd i hans kommande arbete!

Zappaholic: Burström -3, Aho -4 och "defensiva klippan" Alm med -6 i +/- är de tre backar i Skellefteå med sämst plus/minus-statistik. Fast på det sättet kan man inte bedöma hur dugliga backarna är för då är de inga världsstjärnor vet du väl :)

Daddeh:

De har väl också haft mest istid när halva vårt lag låg i sjukstugan, med 1-7 förluster och dylikt.

Just nu ser det ut som vår offensiva trio levererar bättre än Gunde, när man kilar på poängsnitt. Ingen av våra killar spelar Bob-stop i PP i laget som gjort mest mål.

Vi får utvärdera efter säsong.

{7804}: Intressant att du börjat ta upp hur mycket skador påverkar. Något du verkade glömma när du skröt om er svit mot Bynäs ;-)

{7804}: Förvisso, men Alm har ingen vidare +/- genom hela sin karriär. Undantaget är två säsonger när Skeå var på topp, fast då hade samtliga backar bra +/- eftersom ni knappt var i egen zon. Jag tycker absolut inte att Alm är den defensiva klippa som du vill få det till. Han är bara en sämre version av Rahimi i mitt tycke.
Alm är trots det en hyfsat fysisk och rejäl back vars spelartyp alla SHL-lag behöver.

Aho håller jag inte som en spelare av hög SHL-klass. Han är duktig offensivt men samtidigt en säkerhetsrisk bakåt. Jag har länge varit allergisk mot backar som schabblar på blålinjen som sista gubbe, något som jag förknippar Aho med att göra mer än någon annan back i SHL.

Den enda back ni har som ens kan jämföras med Gunde är Burström, även fast de är två väldigt olikt spelande backar. Han kommer nog bara bli bättre och bättre ju längre säsongen lider.

Ni verkar ha hittat en bra målvakt, vilket var mitt största frågetecken inför säsongen, så det är bara er backsida jag hade oroat mig över. Den är inte alls lika stark som du tycker med 4-5 toppbackar av högsta SHL-klass. Med tanke på hur stor plånbok ni har så är jag förvånad över att ni inte värvat två stabila backar...ännu.
Det känns som den enda svaga lagdelen i årets upplaga av Skeå.

{6984}: Jag kan bara hålla med dig. Brynäs har inte heller som taktik att värva in långtidsskadade spelare för att de är billigare. Ni har verkligen haft en brutal otur med skador genom åren. Jag tror det kan vara karma för att ni alltid besegrade Luleå på de grymmaste sätten under 90-talet :P

Daddeh: Du menar det året vi drack er champagne 😁

{6984}:

så du menar att anledningen att ni åkte på 15 raka förluster emot oss under tre års tid, det var att ni hade mycket skador under dessa 15 matcher?

Skryta och retas... två olika grejer enligt mig. Men vem vet, kanske ni vinner 15 raka nu och sen börjar retas?

Daddeh:

jag tycker som sagt olika, att Gunde skulle vara vår 4e bästa offensiva back, och 5e bästa back totalt sett. Det är hård konkurrens, men så tycker jag. Time will tell vem som hade rätt.

Kul att du intresserar dig så mycket över backarna i dynastiernas dynastiförening. Det som jag tycker är kul med era backar, det är alla egna produkter som kommer upp och dominerar på SHL nivå. Ett tecken att ni har någonting på gång där uppe! ;-)

Läser på norran att Axel Holmströms skada inte var av det allvarligare slaget. Korsband måste således vara intakta. Gud så skönt att läsa. Axel var fullständigt briljant i dessa två matcher. Kommer mer till sin rätt som ytterforward då han inte behöver täcka lika mycket is som på centern, och han är fan omöjlig att ta av pucken nu när han har flåset uppe. Ser ut som en NHL-spelare då han är så stark i kroppen och duktig på små ytor. Ser ut som en Bäckström med större cojones.

Läste också att Viktor "hackspetten från Kusmark" Arvidsson forsätter att dominera i NHL, och att Tim Heed och Skellefteåprodukten Oskar Sundqvist tokdominerar i AHL. Jag är då inte förvånad.

Ser nu att Qatars samarbetspartner Asplöven har åkt fur en ful smäll emot huvudet. Han skräder då inte om orden: "Fulare än Forsbergs".

Näe, det var den då inte! Visst är det en ful tackling, men ungefär en hundradels så ful enligt mig.

Vad ska man dela ut för straff? När skallkrossar-Forsberg avslutade landslagsbacken Fernholms karriär genom ÅRTUSENDETS fulaste överfall, då fick han alltså 4 matchers avstängning + 3 matcher böter. Han fick alltså vila i 4 matcher!!! Flensis gick då ut i media och sågade beslutet. "Jag tycker att det är alldeles för hårt!". Man tar sig för pannan!

Med bakgrund till detta, så vore nog 2+1 matcher eller något liknande vara lämpligt. Eller?

Skönt att man fick slippa låt han dö ramsor denna gång i alla fall.
Uppladdat:

500x0-ful.png

{7804}: Det menar jag absolut, Sviten hade inte blivit så lång som den blev. Du glömmer kanske bort att sviten innehåller flera slutspel med 4 matcher där skador på nyckelspelare är avgörande.

{6984}:

Ok. Vi vann 15 raka matcher mot er över en 3 årsperiod, för att ni hade många skador. Nästan halva laget borta i tre år, en sabla otur!

Vi tycker olika även här. Kul att man tycker olika på ett diskussionsforum. Befinner mig i opposition helt enkelt.

{7804}: Hela hockeysverige vet om att Brynäs har haft väldigt många skador på nyckelspelare de senaste säsongerna. Det skulle vara väldigt konstigt om de inte haft det i matcherna mot er med.

{6984}:

ja du sa det. Ni har haft mycket skador, och det var anledningen till att ni förlorade 15 raka matcher mot oss under 3 års tid.

Jag är lite osäker på om hockeysverige håller med?

Jag kan inte mer än skratta åt eländet. Vilka domare! Hihihihihi!

Utv på Calof för att peta med klubban efter en lös puck. Matchstraff på Marcus Pettersson, för en missad tackling på en spelare som böjer sig fram och får armbågen i plytet. Ja herregud! MP kanske förtjänade 2 min, vi får 27.

Det finns bara en guld-Jimmie. Rättvist!

Osannolik jävla röta. Köp en lott Djurgårn

{7804}:

Rättvist!

{7804}: Släppa in en puck i 6 mot 3.......hur är det möjligt? Yoda kan du förklara hur dynastiernas dynasti lyckades med den bedriften.

{7804}:
Ja fy fan.
Hade det på känn och dagens insats är kusligt likt de innan uppehållet.
Under åren har man ju speciellt efter uppehåll sett hur AIKarna knappt kunnat röra benen men detta är något nytt tycker jag.
Ser inte ut vara fysiken utan mer inställningen. Alla ser ut som de inte känner någon i laget och alibi solo lämna över ansvar genomsyrar allt.
Man kan ju undra om Axels närvaro gjorde allt.
Jag tycker det syntes tidigt vartåt det barkade och periodpauserna verkar inte ha gjort nytta tvärtom.
Just denna line up verkar vara katastrof för gruppkemin.

Och Qatar dessutom var inte heller oväntat. Nu lägger de ner och går över till 100 % ABC.
Växjö verkar ha tappat all lust och det ser ut som det fanns en hemlig överenskommelse som säger Qatar måste hänga kvar och alla lag utom vi måste lämna minst 6 gratispoäng.

DansbandsWolf:

vi lärde oss av Brynäs ifjol.

Hur kan ni lyckas med att köpa in 95% av spelarna och sen låtsas att ni är bra på hockey?

Såg 3e perioden av Qatar-Växjö och det är bra få perspektiv på eländet.
Det finns de som har det värst.

Annars tycker jag det finns viss anledning till hopp imorrn.
Killarna såg ganska pigga ut senast och börjar man bara agera som lag igen och spelar pucken tror jag på stor chans.
Revanschlust för 7-1 senast mot HV dessutom.
Alm är nog tillbaka och tror han har ett par växlar till.

HV har väl gått bra ett tag och kanske får de en dipp.
Nä största hotet är om spelarna ser ut som främlingar igen och tror den som har pucken ska göra allt.

Möller är väl på gång snart och rapporterna kring Cumiskey är diffusa även om detta med infektion tycker jag låter hoppfullt.
Hellre det än ljumskar.

{7804}:
Du och ditt jävla klippande och klistrande! *ler*
Du kanske skulle bjuda oss på en bild av dig själv med en magiskt stor snorbroms på klistrad! *asg*
Det skulle ha vart imponerade att få se! ;D
Vilken underbar kultfilm Du bjuder på när Du nämner "det våras för rymden" btw!

Jag trodde jag hade något fel på TVn och att jag hade tryckt på snabbspolaknappen. Men sen insåg jag att det var en vanlig sändning, fast matchen går i ett sådant rasande furiöst tempo att man kan missta sig. Bra och kul match. Lite synd med alla dessa stolpträffar och skott utanför i kanonläge, men samtidigt så har även HV vaskat fram ett flertal sylvassa lägen där Ortio i vanlig ordning briljerat.

{7804}: *host* 0-0 dyrkare! *host*

DansbandsWolf:

Den har du väntat på i kanske 8 års tid? Men det var då inte även sargutdunkarmedley plus köpmani i alla fall.

Det är ett smärre under att vi inte vinner matchen under ordinarie tid med tanke på hur många lägen vi skapar. Skönt för Adam Pettersson att få hänga in en och avgöra.

I Skelelfteå är Ortio fantastisk, igen, seriens klart bästa målvakt. Försvaret spelar stabilt, juniorkedjan har bra frekvens i åkningen, men vi saknar det rätta flytet. Var det tre eller fyra skott i stolpen? Plus en mängd frilägen och skott i slottet, även HV sumpar många bra chanser där Ortiuo kommer upp stort.

Ja vi tappar då en placering då Linköping vinner. Men det gör ingenting eftersom sur-Brynäs åker på däng! 6 poäng upp till andraplatsen. Vi skulle ha plockat nåa fler poäng men vi är synnerligen med i racet.

{7804}:
Vi har sett samma match kan jag konstatera.
Vi är bra men visst hoppas jag mycket på Möller nu.
Som spelare men han om någon brukar ge laget rejäl energiboost.

Alm tycker jag höjde sig ett snäpp men har nog en växel till också.
Många var bra,det var väl myggkedjan som inte riktigt kom upp den här gången.

Jag konstaterar även Qatar tyvärr tar nya poäng.

Inget trolleri nu när jag tror det dels beror på Skellefteåkillen Gustavsson ger laget trygghet -Lassinanntti ÄR överskattad! Dessutom verkar varningssignalerna killen är skör stämma.
Problem med ljumskar redan i ung ålder tyder på antingen feltränad eller svagt virke,förmodligen både och.

Dels har Qatar släppt alla ambitioner och går in för ABC. Spelet alla normala coacher ber om ursäkt för efter match. Har aldrig en Qatarcoach gjort,kommer aldrig göra.

Och för det tredje har de mött lag som gjort sina sämsta insatser för säsongen. Förmodligen betyder det mycket när Qatar inte vill bjuda upp till dans då är det lätt all spelglädje försvinner och apatin hos motståndarna tar över.

Nä kan AIK fortsätta som ikväll tror jag klättringen fortsätter.
Måste säga det såg ut som både DIF och HV tömde sig och de lagen är aldrig lätta.
Får vi snart möta lag som bara ger 99% tror jag poängen trillar in lättare.

Lite faktakoll.

Lassinanntiis räddningsprocent 4 sista matcherna innan Skellefteåkillen tog över och Qatar blev ett vinnande lag.
88,86,87,88 %
Enligt rykten är han skadad nu i känsliga områden där han tydligen haft problem tidigare.

Då läser jag han enligt "expertis" ska vara ett fysiskt praktexemplar som tränat oerhört rätt och mycket.
Dessutom ska han enligt samma expertis ha tagit "vaktandet till en sådan nivå..."
och "behärskar den moderna vakthockeyn så väl..."

Det är inte lätt när man är förblindad och låter som ett språkrör för Qatar.

Än finns inget rätt eller fel utan det kommer visa sig redan denna säsong eller om ett par år.

{7603}: Lassi överglänser fortfarande Gustaf Lindvall trots att du fuskat genom att välja ut ett fåtal matcher bara. Nästa förlusttrend för Skeå blir när er inköpta gnetfinne skadar sig. Jag skulle rekommendera att ni ställer Jimmie Ericsson i målet istället, han vet trots allt hur man slänger sig och kan slewfoota omkull alla som är i närheten :)
Trevlig helg!

{7603}:

Det är en minst sagt imponerande 0-0 dyrkan för tillfället. Tätare än en gore-tex klädd nunna.

{7804}:

Har ni konverterat till ny religion?

Ja först är det den småländske vitryske kanadickfantomen Platt som knallar in den efter en bjudning av Olofsson. Vi tappar då ALLT, oroväckande vekt i det mentala. Sen dyker gnetkungen Josh Gnetesey och gnetar in den med benskyddet. Av bara farten kommer då den där nyinköpta finnen i fritt läge.

Ja så 4-0 nu då. Innan jag ens han skriva färdigt min fyndiga 1-0 kommentar.

« · 1775442 · »