Du säger vad timrå fick betalt för att ha uppfostrat Zäta... För de första är inte timrå moderklubben man kan ju tycka att de är dom i sånna fall som skall ha pengarna eller?
Men hur många spelare är de då som komemr tillbaka till sina modersklubbar??? Efter ett par år i NHL??? Inte många!!! Skatte regler var av de ser ut som de gör nu när spelare kommer och spelar en kortare tid i lagen, vill vi ha de då i stälelt nej tack låt dom åka till USA om dom vill låt dom komma tillbaka om dom vill men då ska dom spela hela sesången oxå och inget daltande
El Aka Ali: Betalningen från NHL har varit alldeles för lite, vem de nu än har plockat. Därav mina ord om glaspärlor.
Om NHL försvinner, vore inte det bra för svensk hockey - sett ur denna aspekt? Om man nu har så mycket kurage att man kan omförlandla de där idiot-avtalen man har idag, förståss...
Metal Guru:Det blev en väldig massa om!. Så länge inte NHL är i gång så förlorar ju ägarna. Trots allt vad som skrivits. Därför är jag tvärtemot Gretzky och tror att NHL kommer igång. Men på kanske ett annorlunda sätt. Man spelar helt enkelt med billigare spelare. Start inför nästa höst. Timrå fickalldeles för lite slantar för "Z". Och Njurunda ändå mindre. Det är sanningen.
Sinuhe: Min poäng i just den delen av mitt inlägg är mer att om någon spelare går från en svensk klubb till en amerikansk-kanadensisk, så borde en anständig övergångssumma betalas. Något som man nu kanske kan omförhandla när motparten byts ut mot en ny. Kanske som i fotbollen - där man nu inför ett 'utbildningsbidrag', som kommer att gynna alla klubbar som haft en blivande världsstjärna registrerad/licensierad i sina led från tolv till tjugotvå års ålder.
Hur mycket pengar fick Timrå för att de uppfostrat Zäta åt Detroit?
Tror ju inte att NHL kommer att dö ut inte spelet där i alla fall själva ligan som den ser ut nu Ja visst de kanjag ta men då kommer de bara att komma en ny liga som kommer att vara lika eftertraktad att få spela i som NHL. SÅ Diskutera vad som är possetift och negatift för svensk hockey de spelar ingen roll bara onödigt för visst spelarna kanske blir kvar här detta år och kanske kanske halva sesången på 05-06 men sedan tror jag att de finns en ny liga i USA och Kanada.
Great Gretsky tror i dagens Blad att lockouten kan komma att pågå länge till, och i förlängningen riskeras ligans existens. Vad skulle det i så fall betyda för svensk hockey?
Jag ser mest positiva saker:
+ Kvaliteten på i första hand Elitserien (men även serierna under) ökar betydligt. Redan nu har vi den vassaste elitserien någonsin, och räkna med att även Superallsvenskan kommer vara het som ett strykjärn.
+ Slav-systemet med att NHL draftar svenska spelare, man kommer och grabbar åt sig det man vill ha - men betalar bara glaspärlor till de svenska klubbarna, har vi världens läge att 'se över' när/om en ny liga etableras.
+ Publiken fyller arenor runt om i Sverige, vanligt folk snackar hockey som aldrig förr. (Eller är det bara i Mora det är drag kring hockeyn som aldrig förr?)
- Svenska spelare, tidigare stadiga i tredje/fjärde-formationer är antingen utlånade, eller riskerar att tryckas bort i nästa vädringsfönster. Särskilt unga spelare har svårt att ta sig fram. (eller är de helt enkelt inte tillräckligt bra?)
Sista punkten är kan också ses med andra ögon. De bästa spelarna som sorteras bort ur ES hamnar i SA (ex. Hedlund från MoDo till Leksand), och kommer där att få gott om speltid - samtidigt som de tveklöst höjer nivån på den serien. En permanentad SA kan därmed bli en riktigt bra utvecklingsliga för unga spelare som 'vill upp'.
Åsikter? Fler plus/minus?
Eller är jag bara korkad som vill att jänkar-rovdriften på svensk hockey ska drabbas av en plötslig och överraskande död?
perra: Det är så det får bli då =) Låtom oss gå man ur huse och göra våra röster hörda Om ingen annan orkar så kan jag så fort jag får tid plita ihop ett dylikt om intresset för det finns
Idealiskt är ju om man placerar supportergrupperna mitt emot varandra, då kan det ju också blli lite mer kamp mellan klackarna. Sen som du säger så värdesätter man ju alltid sikten högst. I Kinnarps är det inte helt idealiskt nu, man ser dock helt okey vid målet närmast så det är faktiskt enligt mig bättre än först väntat.
Jag tycker faktiskt man har löst det helt okey i Karlstad. Kan man inte ha klackarna på skilda håll så är det en bra lösning. Man ser dessutom bra.
Danne_l: Precis som i Timrå och Karlstad. Långt från idealiskt det, och bra om det går att undvika. Nu har jag aldrig satt min fot i Kinnarps, och har egentligen ingen relation alls till den kritik som läggs fram. Ja, förutom det jag sett på bild då,men är väl föga rättvist att ha som bedömning.
Dock ser jag hellre att man ser bra som supporter, det är sikten jag personligen ALLTID sätter i första rummet. När jag åker på bortamatch vill jag givetvis stötta mitt lag, men missar jag halva matchen för jag inte ser hela plan, eller delar av den sämre, så känns det rätt meningslöst att ha åkt över huvud taget.
Ja där ser man. Funkar ju okey i de andra hallarna så det bör väl fungera där med. Men känns som det kan bli bra trångt där alltså. Men men, det får framtiden utvisa.
bobbe: HV har naturligtvis redan märkt kritiken och bristerna som finns med dagens bortaståsektion. Vad det verkar kommer bortalagets supportrar stå på samma sektion som hemmalagets till nästa säsong.
Dragan 2k: Nu har jag också protesterat mot HV:s bortastå. Tycker inte heller att man ska ha hemma suportar bakom bortastå, och sen håller jag med, man ser inte helt över hela isen som man gör i andra hallar. Flaggförbud tycker jag också är barnsligt att ha, för HV:s supportar vill ju ha flaggor när dom åker på borta matcher. Hoppas HV tar åt sig kriktiken och flyttar ståplats.
bobbe: Nu har jag protesterat mot HVs bortastå. Gillar inte alls att man har en massa supportrar bakom sig. Kände mig illa till mods. Och HV publiken har ju titt som tätt visat att man inte drar sig för att kasta saker, måhända bara programblad och snuslock, ner i rikting mot isen. Flaggförbud och att man i princip inte ser ett skit av vad som händer på andra sidan rinken är andra faktorer som gör att man i framtiden hellre lägger pengar och köper sittplats om man överhuvudtaget tar sig dit.
Synd dock. Det är alltid kul matcher när HV står för motståndet.
Läktaren för bortasupportrar i Kinnarps Arena i Jönköping är under all kritik. Den ansvariga föreningen HV 71 byggde om sin tidigare strålande arena till en arena med en bortaståplats som är uselt placerad och inte ett dugg genomtänkt. Placeringen och utformningen leder till många olika problem, både för stå- och sittplatspublik.
Denna behandling är ett hån mot allt vad läktarkultur heter och vi kan inte tolerera sådant från en elitserieförening. Därför kräver vi att HV 71 omgående tar tag i problemet och ser till att gästande supportrar får en ståplatsläktare värd namnet!
Vill du också vara med och protestera? Genom att klicka på länken nedan får du möjligheten. Tack för uppmärksamheten!
TimråRenen: då jag var i kontakt med c+ om det här ämnet så sa dom att om vi ville till med förändringar så skulle vi fixa någon typ av namninsamling eller maila dom direkt så någon som är lite fyndig kan väl knåpa ihop ett underlag till ett mail som är direkt kopplat till dom sen är det bara att bomba dom med vårat missnöje av fördelningen av hockeyn
nummer41: Där har du rätt, det finns ingenting i fotboll som kan göra att man tycker att det är roligt att titta på det. Hockey däremot, det är "grejer" det. Speciellt om det är Timrå som spelar.
Ja sitta och väga fotboll mot hockeyn kan man göra tills dess man växer fast =) jag personligen har inte mycket till övers för fotboll och ser mycket mycket hellre på hockey... klart EM och VM i fotboll är väl rätt skoj men ändå...
Jag tycker det är ren jävla skandal att det visas så lite matcher på säsongskortet... sett till hur många matcher som spelas per år i respektive sport och hur många som visas så är det nästan löjlig enligt min mening... för mig som är intresserad av endast hokcey och ibland är upptagen så jag inte kan se just den matchen som väl är (dom få gånger det händer) så bär det sig inte att skaffa det utan jag håller mig till enstaka matcher...
En sån stor apparat kan det väl ändå inte vara tycker jag... Men det är klart vill dom inte så är det väl inte mycket att göra utom att fortsätta gnälla =)
Fotboll kan vara kul om det är en anfallsinriktad sådan. Att se exempelvis barcelona i högform kan vara ren njutnung. Däremot är allsvenskan inte alls i samma klass och att se hockey är mycket roligare.
kalle_75: Dom har väl statistik på hur många som köper fotboll respektive hockey. Och eftersom fotboll är större i sverige så vinner nog fotbollen den matchen.
har haft en liten mailkonversation med Canal+ och dom verkar inte ha nått större intresse i Elitserien utan satsar det mesta på Allsvenskan. Anpassning tillhör inte deras affärsidé. En hockey Elitserie som nu håller enormt hög klass jämfört med ett gäng amatörer i fotbollens allsvenska. Svaret blir att ca 100 Elitseriematcher sänds inräknat ppv. 150 fotbollsmatcher plus att det sänds en massa utländska matcher som kostar pengar. Därför så lite hockeymatcher. Min uppfattning är att dom som bestämmer har privata intressen inom fotbollsklubbarna.
Dream Team: Som Albert skriver är Obsut rätt bra i defensiven.En back som gärna går på kropp.Men hans styrka är nog ändå offensiven.Har en rejäl bössa samt har förmågan att träffa mål. Har för mig att han är 28 år, så han är inte lastgammal precis.
Så det är bättre att Timrå får lite glaspärlor för Zäta, och moderklubben inget?