DenRöda: Måste blandat ihop Gudlevskis med Elvis Merzlikins, har hela säsongen undrat hur Elvis Merzlikins kunde hamna i MoDo.
Men nu när jag kikat in eliteprospect sår känns det helt rimligt att Gudlevskis är där han är, känns nästan som att han borde styrt karriären mot Hockeyallsvenskan tidigare, oerhört lite slutspelsmatcher med tanke på åldern.
Kul för honom om det till slut blir lite medstuds i karriären.
{10015}: Dickinson skulle lätt kunna vara en nyttig spelare i SHL. Men det är skillnad på serierna. Det är klart mer avancerat grundspel i SHL där man måste ha ett lite högre Hockey-IQ med snabba beslut på isen. Det som avgör att en HA-spelare kan ta ett större kliv är först hur han tar sig an tempot och grundspelet. När väl det sitter som kommer man kunna se individuella talangerna spelaren besitter på ett helt annat sätt.
Man kan se att Dickinson, Bernhardt, Gudlevskis med flera kan behärska SHL utan problem.
Rytter: Jag har redan föreslagit ett annat vad. Boyce mot Dickinson och pengarna går till en hjälporganisation. Förslagsvis någon organisation som forskar på botemedel mot den där skrevklådan du verkar uppleva just nu.
Rytter: och vad har ditt hockeyöga sett då? En spelare som snittar en poäng per match i hockeyallsvenskan och gör sin första bra säsong i karriären på högre nivå? Vet du vilka fler som snittade en poäng per match i hockeyallsvenskan? Lööke och Lundin. Dom hade du säkert älskat att se i Modo nästa säsong 😅
Men visst jag kan ta en annan jämförelse eftersom du inte förstod att det enbart handlade om poäng.
Er andracenter första året i SHL gjorde 22p och var -18. Jag tror Dickinsson slår de siffrorna. Inte illa för en spelare som är "sopslut" och ej bör få följa med till SHL.
Ska vi ändra vadet till att han kommer slå Albin Lundins siffror från ert första år i SHL om det är lättare att ta in?
500kr och pengarna går till respektive klubbs supportergruppering.
Måste ju vara riskfritt för dig eftersom vi aldrig kommer ta steget upp enligt dig samt att skulle det hända är det ju bara att casha in då Dickinsson är "sopslut" och inget att ha i SHL.
Som andracenter i en nykomling som krigar för att överleva så svar JA. Gör han 21p eller mer om vi går upp så tror jag de flesta kommer vara nöjda.
Men det kommer han ju inte göra enligt dig eftersom hockeyögat säger att han är "sopslut" baserat på några matcher i finalen efter 4 månaders skadefrånvaro.
Rytter: Förstår inte riktigt ditt resonemang dock. Du säger att Dickinson håller för SHL om han matchar Hartmanns produktion. Hartmann spelade mest i tredjelinan denna säsong och alla är väl överens om att hans säsong var en smärre flopp. Men om Dickinson gör 21 poäng som andracenter så är det alltså en succé?
Nej jag jämförde Hartmans produktion med vad jag tror Dickinsson skulle klara första säsongen i SHL (över 21p) och nämnde at jag trodde att han skulle kunna närma sig Hanzl's 30p om det stämmer för honom, Som svar på dina kommentarer att han är sopslut och inget att ta upp i SHL.
Om du hittar något där jag skrivit att jag jämför Hanzl och Dickinsson som spelare så blir jag imponerad och skänker 500kr rakt av till er ungdomsverksamhet.
Läsförståelsen verkar inte vara på topp idag, bättre kan du.
Rytter: Det var du som jämförde Dickinson med Hanzl, inte jag. Men så klart ni kommer köpa en helt ny förstakedja och så klart ni kommer köpa ut en massa kontrakt och värva soprent på marknaden i Maj månad. Så klart. Är det du nubben?
"Vi hade flax och överlevde och då hittade vi ändå två sjukt bärande spelare i Rattie och Hanzl. Jag vågar påstå att Modo hockey idag inte har något som är i närheten av att vara lika bra som dom spelarna."
Jag vet inte riktigt vad du yrar om. Det är väl aldrig något som ens trott att Dickinsson skulle vara första center i SHL Eller att de andra av våra stjärnor ska lira i en förstakedja i SHL. Där kommer Gradin såklart leta spets precis som ni gjorde. Gradin har varit tydlig att blir det SHL kommer många av spelarna under kontrakt inte få plats, man kommer låna och köpa ut vissa för att stärka truppen med spets.
Så ett väldigt kontroversiellt uttalande av dig att vi i dagsläget inte har några SHL stjärnor i laget. Det är ingen som trott det heller utan verkar endast vara du.
Kollar man ert första år så hade ni Hanzl, Liljewall, Lundin, Blomqvist, Andersson som centrar. Jag vågar påstå att Dickinsson kommer klara en andrakedja på ett bra sätt och vara minst lika bra eller bättre än den andra center ni hade första året i SHL. Utan tvekan kommer han vara bättre än er tredje och fjärde det året iaf.
Sedan kommer vi såklart värva in en helt ny förstakedja, det har klubben varit väldigt tydliga med.
Rytter: Vet du vad? Vi kan ta boyce mot Dickinson istället men jag kommer inte skänka en krona till Modo hockey. Jag skänker till en hjälporganisation istället.
Ändra inte vadet nu fegis, det som gäller är ifall vi går upp och Dickinsson gör mer än Hartmans 21p från denna säsong.
Vågar du ta det? I mina ögon är det helt ok som andra center i ett förmodat bottenlag.
Jag jämför inte klassen på spelarna utan detta gäller endast poängen där jag tror att Dickinsson gör mer än Hartman (21p) och kan närma sig Hanzl's siffror (30p). Sedan är såklart Hanzl en sjukt mycket bättre spelare och betydlig mer komplett.
Måste ju vara ett bra odds för dig på en "sopslut" spelare. 500kr till damhockeyn kan vi också ta om du nu inte vill stötta era juniorer med 500kr.
Rytter: självklart ska DIF ta med sig Kruger men DIF kommer få lika stora problem som er om ni går upp för jag tror inte det räcker för att hålla sig kvar i SHL.
Det är lite skillnad på HA och SHL för i HA så går lag på undre halvan i konkurs och måste sälja sina bästa spelare för att klara licensen medan i SHL får alla klubbar lika mycket tv-pengar och kan köpa ungefär lika bra spelare (borträknat topp 4 lag). Vi hade flax och överlevde och då hittade vi ändå två sjukt bärande spelare i Rattie och Hanzl. Jag vågar påstå att Modo hockey idag inte har något som är i närheten av att vara lika bra som dom spelarna.
Rytter: Lite lukt av SHL efter 10 år i hockeyallsvenskan och en transatlant vars bästa poängmässiga säsong sker i den svenska andraligan och VIPS så kan man jämföra honom med en tjeckisk landslagscenter? Ställ bort dunken nu. Har man dessutom ”sett” hockey så vet man att Hanzl spelade skadad förra säsongen också. Men vi kan köra ett bet på er förstacenter mot vår andracenter då men aldrig i helvete att jag skänker en slant till er ruttna ungdomsverksamhet. Du får välja valfri, icke religiös, kommunal verksamhet i övik istället.
För att kunna ta dig på allvar och tro att du inte bara dissar modo så undrar jag vad du anser om Kruger. Är han också sopslut och inget för DIF att ta med sig till SHL? Han och Dickinsson är de två bästa centrarna i HA utan konkurrens men inte färgat i finalen.
Detta är ju oftast som slutspel och finaler ser ut mellan två jämna lag, de bästa spelarna blir neutraliserade och det är tredje/fjärde som kliver fram och avgör matcher.
Tycker bägge lagens ledande spelare till stor del har har plockats bort, dock anser jag partisk som jag är att Dickinsson, Halloran mfl har varit mer synliga än Kruger, Östlund, Lekkerimäki mfl hos DIF. De ledande spelarna i bägge lagen hade en bra semi men i finalen har det ännu inte lossnat för några av dem.
Det är lite lustigt hur du bedömer Dickinssons chanser i SHL utifrån dessa matcher i slutspelet.
Har du ens sett honom innan skadan? Killen har varit borta sedan December och missade mer än halva serien och gjorde comeback i semin mot mora efter benbrott i foten. Innan dess var han seriens överlägset bästa center och snittade över 1p/match och +19 (endast inne på 6 mål bakåt under 25 matcher)
Tror du man tappar lite i snabbhet och explosivitet och kondition som man har byggt upp under försäsong och sere när man inte kan spela och träna på ca 4månaderi?
Här ska du får ett vad, jag slår vad om att ifall vi går upp och Dickinsson får sin plats i en andrakedja så kommer han göra mer poäng än vad Hartman gjorde i år. Förloraren skänker 500kr till rivalens ungdomsverksamhet. Kan sträcka mig så långt och säga att han kommer inte ligga långt efter Hanzls notering från i år på 30p.
Om man sett hockey så ser man att han har SHL klass i sig i det han gör på isen, otroligt smart spelare och en riktig center som i ett sämre lag kommer göra det helt ok.
Perreman: "Problemet med ett DIF i högstaligan är ju risken med skev domarnivå. Inte för att vara konspiratorisk eller så, men med tanke på att Stoppel fick till ett möte med domarbasen efter deras kritik så är känslan att reglerna inte är lika för alla... "
It's not a bug it's a feature.
Sedan Sörensens överfall på leksingen förra säsongen och dess efterföljande icke-konsekvenser finns det inget skäl att prata om konspirationsteorier.
KulltorpsOlli: De som vill ha upp Modo tycker väl det finns för få grinolle-fans i SHL kanske. De kommer dock bli väldigt nöjd när denna gör oss sällskap!
Däremot rätt mycket småbarnskäbbel i denna gästbok. Kan väl vänta tills vi eventuellt möts i nya Y-länsderbyn. Ikväll tycker att vi alla sjunger ”We shall overcome” eller något 😊
{297}: Bernhardt är en riktigt kylig och smart spelare. Frågan är om hans kyliga spelstil håller i SHL där allt går dubbelt så fort. Kommer inte ligga sömnlös om MoDo går upp. Som du är inne på har han spelat i SHL, dock var han ung och hade begränsat med speltid så går väl inte dra allt för stora slutsatser av det, men ett osäkert kort är han helt klart.
Jag hoppas vi kan få in någon mer etablerad back som löser situationer i egen zon snabbt och kan driva upp spelet på egen hand.
Modo M: och med hans defensiv så får man två mål i baken mot Växjö och sen tar ni er inte över offensiv blå på resten av matchen. Fäll ner pungen och landa, det är en helt annan värld i SHL. Där uppe där vi inte ”hör hemma” 😂
Söderöver: På tal om Lander. Enorm skillnad när han var tillbaka. Han är inte längre någon vass offensiv spelare men hans styrka på puck gjorde stor skillnad i offensiv zon. Bland annat.