DJ Hemp: En förening som jag är lite imponerad av är Saik. Dom har byggt ett tryggt och stabilt grundspel som genomsyrar hela verksamheten! Plus att dom verkar ha bra ekonomi och en bra organisation överlag!
Förr var Brynäs givna hatlaget. Men det har svalnat rejält med åren. AIK låg också i topp, men för svaga nu för att jag ska bry mig.
1. Växjö. Plast, onödigt bra, ful dräkt, inget bortafölje. Jobbiga för Timrå dessutom, vilket är extra jobbigt som boende i Kalmar, pallar knappt åka dit.
2. Övriga plasteventklubbar med Linköping i topp. Jag räknar in tombola-Oskars här - sicket jävla flyt dom haft! - men dom är som Kalmarbo ändå behändiga att ha i SHL.
3. Djurgården och Modo. Vilket gör HA-serien svår. Men den där målsignalen på Hovet är vidrig, måste jag välja blir det DIF.
Grabola: Det finns ett antal individer inom den föreningen som ska hyllas för sitt gedigna hockeykunnande och driv. 4 guld på 8 år skojar man inte bort, det är inget man fixar med enkom ekonomiska muskler. Man känner ju bara sån jävla missundsamhet att dessa komponenter, kunnande-eldsjälar-ekonomiska resurser strålat samman till en match made in heaven just där, i en ort och en förening med total avsaknad av historia och själ
Har som sagt släppt det där med ”hatlag” eller motsvarande, så det blir ingen sådan lista från min sida. Däremot skulle jag kunna tänka mig att rangordna de lag som jag gillar efter Timrå IK, men då blev det väl ramaskri härinne.
Synct: Synct: Håller med dig. Det känns väldigt opersonligt. Förhoppningsvis inte en design klubben tagit fram utan något som finns typ färdigt från någon leverantör. Men likväl för dåligt att slippa genom det för försäljning.
Bara jag som tycker det känns knepigt med "Timrå Hockey"? Tror aldrig jag någonsin haft orden "Timrå Hockey" i munnen, det är Timrå IK. Annat med Luleå Hockey, Modo Hockey, osv.
{9908}: Jag vill också vara med på hatlista! Men varför begränsa sig till SHL?
1. AIK (i alla sporter, för alltid) 2. Djurgården (vidriga fans, hybrisförening) 3. LHC (som du säger, plastens urmoder med lika vidriga fans) 4. Färjestad (störst, bäst och vackrast-auran äcklar mig, utöver många slutspelsförluster) 5. HV71 (För många smärtsamma förluster i kombination med fans som beter sig som rövhattar på sociala medier) 6. Modo (Historia mellan lagen) 7. Frölunda (Lite som Färjestad, fast med medgångssupportrar) 8. Leksand (Leksand och Brynäs behöver varandra, men likväl gillar jag inte masarna) 9. Luleå (Mest enögda fansen i världen) 10. Södertälje (uppväxt med Wennerholms SSK-vurmande i Sportbladet, sedan lyckas dom sällan med något, men jag ogillar dom starkt likväl)
Alla nyuppstuckna plastföreningar lägger jag varken känslor eller vikt vid. Det saknas tradition och historia för att väcka något i mig.
{297}: Linköping är plastlag nummer 1! Och deras supportrar är hjärndöda tyvärr, kan inte hockey. Hårda ord men sanning enligt mig. Hoppas de åker ut mycket snart!
{297}: Linköping har egen tron i hockeyns avvarter.
Först ut med att med typ batong fösa gästande supportrar in i någon riktig jävla bur där dom därefter sålde dyr läsk som man skruvade bort korkarna på innan dessa lömskt lämnades över till oss besökande supportrar. Långt innan huligankulturen fick fäste i hockeyn.
Enda stället i världen där en bucklig trögtalande vakt tvingade mig att ta av min TIMRÅ-tröja då jag var på väg genom deras hall. Han menade på att jag muckade bråk genom enbart tröjan...
Om jag inte tog av den, då skulle jag typ få pöka batong och kastas ut. Kunde inte protestera då jag körde bil och hade mina båda barn med mig... Blev en lång insändare vilken publicerades deras lokaltidning.
Enda stället där jag som "Julgran" varit nära att hamna i oprovocerade slagsmål på väg till och ifrån hallen...
Olli Nomadinen : ska man vara petnoga så var frågeställningen vilka man ”ogillar” 🤓. ”Hata” är ett starkt ord. Intressant dock att se så många ha Linköping högst upp. Är det för att dom är plast? Har dåliga supportrar? Har inga som helst känslor för dom. Senast dom frammanade några känslor för mig var när Pihl spelade där eller när Norrena slog målvaktsklubban över käften på Robban Carlsson. Bästa minne med LHC är så klart när Manderville kör över Norrena i slutspelet. En av dom bättre målvaktstacklingarna jag sett. Sen var det lite störande när dom värvade Rattie men det var ju bara affärer.
KulltorpsOlli: 1: IFSH Har inga fler jag på riktigt hatar. Bryr mig för lite om lag i övrigt utöver Timrå IK. Men laget i stan är verkligen vidrigt. Supportrar som representerar lägsta formen av liv. Dessbättre är kontaktytorna med dessa avskräden numera obefintliga
OlliJanne: Och Toronto har chans att slå ut Tampa efter en galen vändning inatt då de vände 1-4 till vinst i övertid efter bl.a två mål av Matthews. Det skulle bli första gången på väldigt länge som Toronto vinner en slutspelsserie och går vidare. Första gången på 20 år ca. Nylander hade 3 assist. Lär bli galen stämning i Toronto på fredag. Unnar dom verkligen att gå vidare. Dags att ett kanadensiskt lag vinner Stanley cup igen.
OlliJanne: Förresten så har det nya laget i NHL Seattle Kraken de regerande mästarna Colorado Avalanche i gungning. Seattle vann inatt och det står nu 2-2 i matcher. Spännande att se vart det tar vägen.
Skulle gärna ha sett Colorados Mikko Rantanen i Timrå. Se hans 2 mål nedan. Han är precis det vi behöver för att ta nästa steg :)
Zäta75: Empas hatlista (Nej, inget handlar om det trötta argumentet ”avundsjuka”. Jag skulle inte byta bort att heja på mitt fantastiska Timrå, även om Växjö lockade med alla sina guld för min support):
1. HV71 (Ohotad etta i vidrigast fans). 2. Örebro, Växjö (Fixar inte dessa 90-talsklubbar och all eventfeeling det är kring dessa). 3. Oskarshamn (Luftslott. Deras omotiverade flyt måste bara upphöra, med en gång). 4. Färjestad (Affischförening för självgodhet). 5. Linköping (Plastclubarnas urmoder) 6. Frölunda (Självgoda gråtfans. Dock är deras konstanta domarfördel mitt största agg). 7. Malmö (Att möta en katt på gångbanan väcker mer känslor än att möta Malmö en lördag kl 15). 8. Rögle (Mest pga Abbott. Hade de haft en tränare med mindre hustrumisshandlaraura hade de kommit längre ner). 9. Skellefteå (Mest för att de är duktiga, men bortskämda fansen kan väl vara lite irriterande). 10. Luleå (Inte speciellt mycket mot Luleå. Kanske att deras konstanta dieselbröl vid varje situation på hemmaplan kan vara rätt dryg). 11. Leksand (Kommundopingen sticker ju många i ögonen, men jag vet inte. Leksand är rätt festliga.)
Nu får vi ju se vilka som kommer upp. Modo kommer absolut ta en plats på topp 3.
Zäta75: jämnt skägg mellan Oskarshamn och Modo. Oskarshamn känns lite värre för att dom slog ut oss och för att dom fick ett frikort att vara kvar i SHL under pandemin.
Smokey: Vilken klubb ogillar ni mest i SHL? För mig är det svårt att välja mellan Oskarshamn, Linköping, Växjö och Malmö. Lutar åt Oskarshamn, men de andra ligger inte långt efter. 0 hockeykultur förutom kanske Malmö då som har ett SM guld från 90-talet. Och supportrar som inte kan hockey och tror att de är störst bäst och vackrast.
Jo men grattis till guldet Växsjö. Eller stavas det Väcksjö? Växjö? Jö? Sjö? Någon som vet vad lakers står för? Lackmus? Lakar? Gäsp rakt över typ när filmen ingen ser vinner en Oscar.
Växsjö är hockeyns svar på jävligt smal, svår och ganska tråkig film.
På onsdag får vi se hockeyns svar på Benny Hill när Modo och Djurgården brakar loss.
Timrå är givetvis Clintan och Lee Van Cleef i jakten på guldet i "Den gode, den onde, den fule" av Sergio Leone.
Henrik_Tikare: Chanserna att vinna SM-guld är uppenbarligen stora och det är bra att ha på sitt CV när man ska vidare till ny klubb. Tror inte Robert Rosén sitter där om 20 år och tänker ”det var kul att vinna 4 guld, synd bara att jag inte fick nån hockeykultur”.
Som åskådare och konsument av Cmores produkt då känns det ju dock rätt slätstruket.
Som hockeyspelare, vill man ens spela i växjö med deras tråkhockey. Jag skulle tveka att skriva på för den klubben trotts att dom vinner mycket. Vem vill vara så bakbundna i sitt jobb? Dessutom med all kretik laget har fått sista tiden gör inte saken bättre.
{9908}: The Wannadies sångare Pär Wiksten blev förvånad över Växjös låtval. – Det är ganska ovärdigt. Det är ju lite gulligt om de måste värva en låt för att de inte har någon egen. Men om de gör det med flit är det ju ovärdigt, säger han. – Jag tänkte att ”det kan ju inte vara sant, de kan ju inte spela ’My hometown’ de jävla dårarna”. Ganska typiskt Växjö plast. I segerns glitter ska det ändå vara att de måste göra så.
Förövrigt i omklädningsrummet körde dom allsång på RÖGLES HYMN. 😅👏🏼
Bee: Jag är en hyvens Tjomme, och oerhört rättvis, pratar sällan skit om nån eller några. Ingen är ofelbar, klart jag måste ha gjort det nån gång. Tyvärr så kan jag inte gratta ett lag som är på väg att förstöra allt underhållsvärde i en sån fantastisk sport som hockey. Jag är på riktigt oerhört orolig.
Mina tankar, inga frågetecken, finns inget att svara på.
{9908}: Sen blev det ju aldrig någon riktigt het matchserie heller på grund av Växjös totala tråkhockey. Ingen vars lön inte hängde på finalens utkomst orkade ju sitta och titta på skiten.
Rip Kirby: det är ju identitetslösheten i de själva som skiner genom så sjukt, de har ingen historia, ingen kultur, annat än 4 SM guld - jättebra jobbat och fler än vi och Timrå ihop - men det blir ju ändå sånt "Mäh".
{297}: Nu försöker man ju vända runt den "anklagelsen". Växjös PR- och kommunikationschef Carolina Toreson säger att låten inte var något hån mot Skellefteå.
– Det är Robert Roséns låt också, därav låtvalet, säger hon.
– De får väl spela vad de vill, säger lagkaptenen Oscar Möller.
Skellefteå-tränaren Robert Ohlsson:
– Jag har inte reflekterat över det. Jag antar att de själva använder sig av den låten. Jag tror inte att de har gjort det för att retas eller jäklas med oss.
– De kanske tyckte det passade bra i dag, men jag tror inte att de gör det för att jävlas.
{297}: Även här lyser ju identitetslösheten något enormt. Så många frågor på detta. Var det ”fräckt” och lite ”skönt” gjort? Nej. Bara så.jävla.jippo. 1. Varför, VARFÖR vill man spela ett annat lags låt, när man vunnit guld? 2. De hävdar att det är ”Robert Roséns låt”. VARFÖR har ens mest profilerade spelare ett konkurrerande lags låt, av deras lokala musiker, som favoritlåt? Skulle man själv bli överlycklig om Dahlén ville höra whatever Modo lirar på sina hemmamatcher, av ett öviksband som hyllar den staden, när vi vann guld? 3. De har vunnit GULD. Och spelar Skellefteås jävla låt? Alltså når parodin några gränser?
{9908}: Växjö spelar alltså ”My home town” efter slutsignalen som är Skellefteås mållåt och som handlar om Skellefteå, i syfte att håna motståndarna när man vunnit?
roger_sundsvall: Det är såklart en aspekt. En annan är nog att de med deras relativt korta historia inte riktigt hunnit bygga upp den där monumentala passionen som ändå symboliserar hockey, och såklart även fotbollen. De lag som vinner och deras fans utstrålar sådan grundlös glädje. Lättnaden, euforin, stoltheten. Man kan på riktigt ta på den oftast, genom TV-bilderna. Jag tycker nästan den varit påtagligare genom hockeyn. Det är liksom så klassiska bilder när laget får krönas med guldhjälmarna. Man verkligen känner glädjen ända in i själen, när folk gråter/skriker/håller händerna för ansiktet/kramas/stormar.
Ikväll var det väl lite mer ”tjiho”. Jag överdriver säkert. Men inte fan är det många ansikten man kan identifiera sig med, om jag får drömma om hur jag agerat om Timrå vann säsongens sista match.
vonDöbeln: Ja och nej. Visst är det något väldigt speciellt med avancemang, och tiden efter. Dock argumentet med ”Jaha, nu då”, tror jag säger mer om årets SM-final och dess vinnare, än SM-finaler generellt.
Detta tror jag för att min bild av Växjö är att den där passionen inte riktigt finns. Om än i väldigt liten skara. Jippo-diskussionen är ju inte taget ur intet. Lite som när Dragons vann SM-guld i basket. Jävligt sköj, men basket var mest ett tidsfördriv för de flesta. Lite som hockey är för växjöborna. ”Åh, skoj med guld”. Hettan, lidandet, identiteten finns liksom inte i Växjö. När slutsignalen går i Vida Arena: -Gråter ingen, -Ingen överviktig man som slitit av sig tröjan och vrålar ut hela säsongens ångest. -Planstormning finns inte på kartan. -Klacken kör ”jajamensan fattas bara”. -Ingen klubbikon hela Sverige antingen älskar eller avskyr får ta en adrenalinintervju.
Växjös hockeylag var bäst 22/23. Men tror vi alla behöver de lags fans vars liv faktiskt påverkas av utgången på isen för att förstå hur mäktigt det är att vinna SM-guld.
Jag saknar det enormt mycket. Även om det inte är Timrå som får dra på sig guldhjälmarna.
Sputnik: man är väl förmodligen gravt enögd i frågan men jag minns vårt kval mot Karlskrona som betydligt mer välspelad än nuvarande (allsvenska) final. Å andra sidan var ju vår final mot löven betydligt öppnare, speciellt runt lövens kasse 😅. Sen tycker vissa att löven hade haft en större chans mot Modo än mot DIF, jag vette fan. Modo har fått ihop spelet på ett bra sätt och verkligen toppat formen. Det mesta studsar också i deras väg men så brukar det bli när man jobbar hårdare än motståndarna.