Laken: Kan tänkas bero på problemen med tillräckligt bra spelbackar. Därför som "Challe" o comp. ändrat lite på centerrollen. Är själv ganska så säker på att när det sitter riktigt så blir det 100%igt. Var positiv!
Laken: Kenta hade varit i Timrå flera säsonger på raken. Då är det väl klart att spelarna som funnits med känner till systemet "från början". Nu under Challes vingar så är det ju att ställa om skallen till ett lite annat sätt att spela. Det tar säkert sin tid. Men så länge poängen rullar in är det inget egentligt problem, även om vi hade en del flyt just igår förstås. En stor fördel med fjolårssäsongen är ju att vi då var som allra bäst redan i oktober månad. Då fungerade spelet över hela banan perfekt redan från seriestart. Den här säsongen går det lite trögare och det är det nog bara fördelar med, eftersom säsongen är lång och det inte är nu man behöver vara som bäst.
Om jag ska vara lite mer konkret vad jag menar (som jag tidigare var i en annan tråd...). Varför anfallsspelet inte fungerar:
Brist på snabba omställningar/spelvändningar.
Brist på kombinationer i anfallszonen.
Sällan något tryck och djup i anfallszonen.
Burskydd JÄMT när man har pucken under kontroll i egen zon.
För dåliga uppspel.
Och när man är i ledning börjar man gång på gång ge bort pucken, varför??? Bättre då att, istället för att sluta spela, försöka avgöra matchen än att bjuda in motståndarna i matchen igen.
mikenomad: Jag håller med Laken lite här. Vi har inget eget spel i anfallszon, korta anfall så att vi inte får riktigt tryck. Visst, vi är efektiva men det är fan inte roligt att titta på.
Laken: Just nu känns det faktiskt som att Timrå är något av Challes "försökskanin", både spelidémässigt och karriärmässigt. Det hade varit en annan sak om Challe hade haft några fina tränarmeriter att luta tillbaka på. Men vi får väl helt enkelt lita på att vår tränar-rookie vet vad han sysslar med... om inte kan vi vara försäkrade om att det blir ytterst svårt att hitta nån i klass med föregångaren.
Men vafan, 2:a plats och 26 poäng är i alla fall bra
Ni som är någorlunda klartänkta och skarpögda ser det jag upptäckt sedan länge. Vi är INTE längre ett frejdigt, offensivt lag! Challe har (hittills) förvandlat Offensiva Timrå till Tråkiga Timrå... Det är ju dagens sanning! Men vi ligger tvåa i tabellen säger någon. Förvisso men utan en offensiv värd namnet med den laguppställningen.
Dessutom finns det ingen som helst s t a b i l i t e t. Tänk själv - ska man verkligen behöva ta timeout i varenda j-vla match?!? Man kan inte spela på en ledning, det såg man redan i första omgången mot Linköping.
Nej, jag saknar Kentas offensiva, roliga (om än inte alltid så effektiva) ishockey! Är det förresten även Challe som infört att man måste ta burskydd minst 10 sekunder varje gång man har pucken under kontroll i egen zon...?
TIKbiff: Det spelar ingen liksom roll ändå. Jag trodde inte LSK skulle lägga sig, men det är svårt att motivera sig till en match som i praktiken inte gäller någonting mer än äran. Det var nog bara Wilson och klubbledningen som hellre hade sett Häcken i Allsvenskan. Spelarna tror jag sket fullkomligt i vilket som nu när de själva tog steget upp. Man vet ju själv hur man fungerar.
Om jag klarar av ett uppdrag inte fan sitter jag och tänker på vilka jag skall få möta. Alla lag skall ju slås ändå.
Nu hörde jag att det även hade satsats pengar internt inom LSK på matchen. Men det spelar liksom ingen roll ändå. När man slutfört ett uppdrag är det otroligt svårt att ställa om till match igen. Det går liksom inte bara att trycka på en knapp och få det att fungera. Hjärnorna fanns på annat håll. För inte hade LSK släppt sin ledning om de hade haft något att spela för, det tror jag knappast.
Skarin: Styf sjuk eller skadad, det är frågan. Jag satt så till att jag såg smällen han fick mot huvudet. Från några meters håll. Det hände i andra perioden mot Brynäs. Nära avbytar båset. Han åkte direkt ut och såg tagen ut Sen såg man inte till honom mera. Kan de va hjärnskakning?
Helt rätt att splittra på Jonte och Regin. Vill Jonte spela som han har gjort så får han väl göra det. Men inte bredvid Regin. Det har ju inte sett riktigt bra ut dem emellan. Jonte har ju varit den som vänt hemåt och hämtat puck. Agerat centermässigt, och det kan man ju tycka vad man vill om. Han måste bli rakare (gäller samtliga iofs) och mer obekväm för motståndarna framför mål, ja över hela banan egentligen. Då får vi ut maximalt av honom. Till saken bör ju tilläggas att Jonte varit en av våra bästa spelare när han kom tillbaka efter skadan. Men det gäller ju att hänga in ett par puckar också. Men framförallt få till en massa avslut och gå rakare på mål. Så sluta lek Zäta nu. Men i en lina med Bagarn och Tenkrat hamnar han nog mer rätt.
Herr Backlund blir oerhört viktig ikväll. För att inte tala om våra backar och dess försvarsspel.
Styf sjuk eller skadad, det är frågan.
Sanny i Tre Kronor? Känns väl rätt så mystiskt, om man säger så. Men kul för honom och självförtroendet.
Ambroo: Jag tycker även att Jonte-Regin-Tenkrat känns självklar att prova. Dock med direktiv om att spela rakare och snabbare. Alla tre kan dribbla sig upp med pucken, de är tillräckligt bra för de men det är inte den snabbaste upp i banan. Det är heller inte något skamset att prova en dumpning emellanåt. Låt pucken göra jobbet liksom.
Annars håller jag med mycket i det Bragd-Birger skriver. Idag måste vi visa vilken del av tabellen vi tänker tillhöra i vinter. Jag ser gärna en 2-0 seger med typ 11-11 i totala antalet skott på mål.
Captain Crash: Det är väl ändå svårt att spräcka en kedja som producerat 40 poäng (Pärssinen 15, Hahl 14 och Pyörälä 11)? Näe ska man göra ändringar så lyfter man in J.Andersson mellan Hedström och Tenkrat och sätter ihop Axelsson, Regin och Sundh igen.
...gillade jag att Charles hade planer istället för snack.
Och jag skulle vilja se fjolårets förstafemma tillsammans igen, och Pyörälä/Tenkrat/Regin i andra. Regin och Hedström och bara en puck känns inte helt rätt.
actionleif: Man funderar en aning när man ser den truppen och vilka som är högaktuella. Henriksson i kassen, nyss nämnde på backen och Berglund framåt känns ju sådär, typ...
Uno Gordon: Att LSK inte hade någonting att spela för anser jag iaf är skitsnack, 1. Wilson är ingen älskare av sundsvall direkt. nog hade han gladeligen satt käppar i hjulet. 2. Få se nu, åka 10-15 mil till göteborg för att möta Häcken på en gräsplan eller åka upp till sundsvall för att möta ett hemmastarkt GIF på konstgräs. 3. kostnadsfrågan för resan samt tid..
Nog hade LSK hellre sett Häcken än GIF i Allsvenskan det lovar jag dig.
Snoop: Dessutom har jag för mig att kontraktet med Rapperswill går ut efter denna säsong och Gunno och sambon har väl umgåtts med planer på att flytta hem till Sverige igen en tid. Det hela aktualiserades väl än mer när de nu blev föräldrar till en liten dotter. De känner båda två att det kan vara dags sluta cirkeln efter några proffsår utomlands.
Men det är klart, Rapperswill har väl inte sagt sista ordet än heller. De lär säkerligen försöka locka honom med ett lukraktivt kontrakt och löneförhöjning om han fortsätter att leverera i den takt han gör nu.
Snoop: Aldrig! Elisabeth är ifrån Sundsvall och halva släkten finns i Sundsvall, både på Gunnos sida och på hennes. Dessutom trivdes de förträffligt i Sundsvall innan han stack till NHL. Föräldrarhemmet och ekan finns ju kvar i Själevad så han kan ta sig några fisketurer om somrarna.