1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 602124 inlägg · 6213 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
Laken: Kan tänkas bero på problemen med tillräckligt bra spelbackar. Därför som "Challe" o comp. ändrat lite på centerrollen. Är själv ganska så säker på att när det sitter riktigt så blir det 100%igt. Var positiv!

Laken: "Brist på snabba omställningar/spelvändningar. Brist på kombinationer i anfallszonen."

Beskriv Timrås tre första mål för mig, tack.

Vi vinner 5-2 på bortais.

Jag vet inte vad du har för illusion av vad vi ska ha haft för långa anfall på bortaplan tidigare år men ska man vinna så måste defensiven gå först.

Sedan så är ju tanken att det du skriver ska fungera. Inte står väl Charles Berglund och ber att spelarna ska slå dåliga uppspel eller att de ska slarva vid ledning i period tre inte. Allt kan bli bättre, så resonerar vinnare och en sådan är Charles Berglund. Det var i alla fall betydligt bättre uppspel igår än under förra veckan.

JimmyH: Sant, sedan tycker jag en del motsäger sig själva lite just nu.

Känns lite konstigt att man vill se långa anfall där man samtidigt går rakt på mål. Har man ett rakt spel leder det ju till ett snabbt avslut normalt, inte långa anfall. Eller menar man långa anfall som i "långt svepande pass från egen röd som friställer spelare vid offensiv blå"? :)

jokklas: I så fall var femte målet ett mycket långt anfall.

Nån som sett och framförallt hört hockeyligans referat från gårdagen? Man levererar bl a följande lina; "Trots att Mora dominerar tekningsstatistiken fullständigt i mittperioden så är det Timrå som gör målen..."

JimmyH: Det finns så klart alltid undantag som bekräftar regeln, annars skulle ju inte Timrå göra några mål överhuvudtaget.
MEN själva grundtesen och poängen med mitt resonemang är:

Har "Offensiva Timrå" blivit "Tråkiga Timrå"?

Ja, jag tycker till viss del det. Vi är inte alls längre det vi gjort oss kända för att vara - offensiva och frejdiga.
Jag har ingen statistik att luta mig tillbaka på men det känns som om vi skapar och skjuter mindre med vi är å andra sidan mer effektiva.

Samtidigt är jag oerhört nöjd med att ligga tvåa i serien!

Laken: Challe är lika begåvad som B-Å Gustafsson. Han ser de stora linjerna och kan plocka fram storheten i de små lirarna också. Han har en förmåga att se oslipad ut men har den smartaste hjärnan och jag ger mig fan på att inom 3år är Timrå svenska mästare. Den känslan har jag haft länge. Det kan ske redan denna säsong också. Kommer ni ihåg vilket jävla liv det var i medierna och bland folket när Sverige förlorade mot Slovakien i OS och anklagades för att medvetet ha lagt sig för att få ett lättare motstånd i kvartsfinalen.

Vilket ansågs omoraliskt och helt emot det svenska idealet att alltid leverera och ge järnet.

Vi blev mästare och karln blev helgonförklarad! Även vi har ett tillräckligt homogent lag i stort. Det ser kantigt ut i defensiven och vi kanske måste täcka upp på den positionen innan årsskiftet. Men annars ser det bra ut. Poängen trillar in utan ett fullständigt glimrande spel. Det lovar gott och bäddar för mer.

Känn lugnet!

Satt o såg matchen i efterhand, i ett lugnare o mer harmoniskt tillstånd.

1 o 2 perioden spelar vi väldigt tryggt i stabilt, lagomt hård forechecking o styrspel som gör det väldigt svårt för Mora att göra nånting. Dessutom snabba omställningar till anfall när defensiven fungerar o Mora går bort sig.
I 3:e perioden börjar vi väldigt starkt de 1:a bytena kunde ha gjort 4-0 med lite flyt. Tenkrats friläge bla.

Sen får Mora lite tryck som gör att vi räknar in fel, vilket resulterar i att Regin står i rygg på Bergqvist som vispar in ett i mina ögon slumpmål.
Mora får mer råg i ryggen o Timrå lite säd i brallan. Blir passiva o nervösa med atnke på det som hänt tidigare i veckan.
2-3 kommer pga ett misstag av Sanny som går o stirrar på puck, 4 stycken Tikare mot en Moranisse, Sanny upptäcker vad han håller på med o ska vända in o markera den frie Bergqvist men då är det för sent.

Sen tycker jag att vi får nerverna lite grann utanför skjortorna men en solklar Slasching som domaren blundat för tidigare men som han nu åtgärdar, resulterar i 2-4 o matchen i hamn.

I det stora hela en stabil bortaseger med ett Mora som tilläts hänga o dra i varenda Timråit utan åtgärd från domaren Cass.

Bortsett från lite darr i 3e perioden så var det klart godkänt. Nu vet dom att dom kan hålla i ledningar även på bortaplan.
Hoppas dom tar med sig det framöver.

Ser att det förs en diskussion kring hur Timrå spelat denna säsong.

Vi har spelat 15 omg. Ligger kanske tvåa efter kvällens omgång troligen 3 eller 4 eller 5. Tabellen är otroligt jämn i år. De gap mellan placeringarna som fanns förra året finns inte i år. Det känns som vi Timrå supportrar börjar bli mer och mer kräsna för varje år som går. Och det finns det nog en hel del med mig som kan hålla med om. Vi ledde stort förra året, och det känns som samma krav finns i år. Det är både rätt och fel enligt mig.

Vaför?

Forwards positionerna i år är grymma backarna är i stort sett samma som förra året. bortsett från Strålman men med den forwardsuppställning som vi har i år måste bara väga upp Strålman-förlusten. Vilket gör att vi borde kunna leda serien med samma marginal som förra året.

Men man får ju inte glömma bort att alla andra lag i elitserien har rustat upp sig och många lag bl.a. Frölunda vill ta större revanch i år än Timrå. Det enda lag som förvånat mig är Djurgården. Brenberg/Hörnqvist har inte alls kommit upp i samma standard än som förra året, men laget ligger bättre till. Parallellt kan sägas att Timrå som lag inte kommit upp i samma standard än i år heller men ligger fortfarande med i toppen.

Vi har en ny tränar duo och nya spelare, De nya spelarna visar vilken kaliber det håller och de är grymma. Det är även väldigt roligt att se Hedström vara sitt rätta JAG igen. Det nya spelsystemet som Challe fört med sig sitter inte i ryggmärgen ännu, men det kommer det att göra så småningom. Ge det lite tid bara. Det tråkiga är att Sundh Regin Svensson och Carlsson har gått ner sig och inte alls ser lika motiverade ut som förra året. Axelsson är väll den nya spelare som för minst uträttat.

Som sagt sälänge vi får med oss poäng och ligger kvar i toppen så grips inte jag av någon panik. Men visst har jag HÖGA krav på årets upplaga av Timrå. Vi ska vara 1 2 3 när serien är slut. En dröm skulle vara placering 1.

åter till nya spelsystemet!
Men desto bättre det nya spelsystemet sitter ju fler skott på mål kommer, och det är väl något som vi måste bli bättre på. 15 skott per period kan inte vara ett omöjligt krav att ställa på vårat lag. Men som sagt känner vi att vi inte kan producera framåt utan att öppna oss bakåt så ska vi inte stressa fram något, det viktigaste man kan göra är att börja bygga bakifrån. När Backarna och Backlund speciellt Backlund börjar visa de lugn som laget behöver för att våga satsa framåt, kommer även skottstatestiken att öka.

Vad tycker jag om spelet som spelas nu. Det är långsamt, trögt. Mycket fjutt fjutt med passningsspelet. Men i Matchen mot Mora lyckades i alla fall en kedja spela rakare den med Hedström Andersson Tenkrat. Detta spel kommer resten av laget ta efter hoppas jag. Samma sak med burskydd det är nog det som är det värsta med dagens Timrå att de står och tar burskydd så att andra laget hinner ställa upp sig i sina positioner och kunna täcka upp sin blålinje med fullt manskap. Klart att det inte blir några långa anfall när hela motståndarlaget innan Timrå anfaller fått tagit sina deffensiva positioner. BORT MED BURSKYDD. Det är min första tanke, Men känner Timrå att de idag inte klarar av att spela ett tryggt spel utan burskydd så ska det fortfarande vara kvar tills vi är så trygga i oss själva att vi känner att vi kan börja ställa om snabbare.

Men frågan är om det inte är burskyddet som är hela boven i hela spelsystemet. Det där fin fina Åkerman öppningspassningarna genom hela plan går inte att göra då hela motstådarlaget redan är hemma i sin försvarszon. Dessutom tror jag även att dessa fjutt fjutt passar kommer att försvinna om Timrå skulle ställa om sitt spel fortare då det öppnas upp ytor på spelplanen, samt att de skulle öppna upp för längre anfall i anfallszon om inte hela motståndarlaget hinner hem samt att då inte hela motståndarlaget hinner hem finns större ytor för att hitta öppningar för flera skott på mål, och förhoppningsvis fler mål.

Så att vi inte har några offensiva backar kan jag inte yttra mig om i och med att så som vi spelar kommer inte våra backar kunna leverera dessa otroligt läckra Åkerman passningarna. Samma sak i anfallszonen då hela motståndarlaget hunnit finna sina positioner finns inte de ytor som kan skapa ett snabbt klapp klapp spel.

Lösningen:
Timrå måste finna sin trygghet i försvaret först och främst. Sedan måste man ställa om fortare för att göra det svårare för motståndarna. Detta är givetvis självklara antaganden men detta är det faktum som gör att Timrå går lite trögt och ser tråkigare ut i år. Det viktigaste är väll att man börjar våga prova med de snabba omställningarna, gör man inte det kommer man alltid spela den tråkhockey vi gör idag. Det är upp tillbackarna att visa vad ni går för, lite mer på er själva och förlös era offensvia kvaliteér. Det finns där ni har inte vågat visa dem ännu bara. Träna vet jag står vid Backes mål linje och slå hårda distikta passar upp genom banan till offensiva blå. När jag ändå är inne på träning. Kan inte Timrås spelare Träna på att inte hela tiden vid frilägen hitta luckan mellan benen. Har ni någon intern tävling vem som gör flest tunnlar på mål skjut högt på sidorna istället eller gör en dragning.

Tack för mig - Hoppas resonemanget kom fram!

lungan: Måste bara lägga till en sak, om det där med att göra tunnel på målvakten. Visst våran Keeper Backlunds svagaste punkt är mellan benen men bara för att ni kan göra mål på honom mellan benen på träningen betyder inte att ni kan göra mål där under match på andra målvakter hitta målvakternas svaga sidor sitället. T.ex. Krizan högt uppe i höger krysset.

lungan: Exakt! Rätt så många målvakter är dålig på stenhårda i krysset, mer såna skott.

...dagens brynäsare.

Hahl Bundy: haha den va bra :)

Laken: Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Vad är det här offensiva och frejdiga du talar om? Vad är det för ett spel?

Challes idé bygger fart. När farten inte har funnits där så har egentligen det mesta blivit dåligt. Fart tolkar jag som frejdigt. Vilket borde innebära att i vår spelidé så ingår det att spela frejdigt.

Men vad är offensivt för dig då?
Kanske är det att bygga upp en slags förväntan och ett adrenalin genom att vi har pucken i anfallszon och jobbar hårt längs sargen och att missa målchans på målchans med förhoppningen av att snart sitter den. Det är mycket avslut men inte alltid så bra avslut.

Tittar vi på matchen mot Mora så kommer vi ju till bra avslut till väldigt hög procent av de gånger vi är i anfallszon och vi är väldigt effektiva dessutom.

Det är kanske tråkigare eftersom det går lättare nu?

JimmyH: Finns ju trots allt en del av Lakens inlägg/kritik som stämmer, Tycker inte heller att Timrå spelar lika "Tittarroligt" nu som förr, men samtidigt spelar man på ett sätt där motståndarna inte kommer till lika mycket som förr, med STORT undantag då man har ledningen, som mot Morax2, LHC, Luleå och till viss del även mot SSK.
Vad det beror på vet jag inte, kanske för man tappat ledningar tidigare eller om det är nått nytt Challe för in.
För i ärlighetens namn ser Timrå helt vilsna ut när man skall försvara en ledning.
Robin jonsson ser jag som ett misslyckand vad gäller värvningar.

JimmyH: fler inlägg av dej... dom är alltid klockrena

JimmyH: Tror att Laken menar med frejdigt spel är att Tik oftare förut spelade som mot Mora hemma i första perioden.

JimmyH: Ineffektivt men mycket underhållande att titta på.

Laken tittar hellre på matcher vi förlorar men spelar jävligt bra, än när vi vinner men är det sämre laget på isen.

Helt rätt Jimmy! Jag har varit inne på ditt resonemang tidigare här.

Laken och RTS: Vet inte vad man ska säga. Trött blir man. Ni verkar även bli trött av att se ett mer effektivt Timrå som lägger ner energi på rätt saker istället för att köra slut på sig tidigt i matcherna. Ett mer kontrollerat spel är att föredra, och inte den där frejdiga hawai-hockeyn med fullt ös hela tiden som genererar i tama avslut, men mer skott, dock mycket s.k. plånböcker.

Sedan att försvarsspelet har darrat över hela banan (från anfallare till målvakt) under vissa matcher då vi haft ledningen håller jag ju självklart med om. Det är ju en annan sak, men det måste ju givetvis bli bättre. Men nu var det det där frejdiga spelet som det handlade om.
Sedan är jag helt övertygad om att spelet kommer bli bättre och bättre när det gäller den offensiva biten. Huvudsaken vi är effektiva och inte missar målchans efter målchans p.g.a. att vi är på tok för frejdiga och anfallsglada att vi till slut tappar bort försvarsspelet och kraften att jobba hem. Vi har sjukt duktiga forwards som bara kommer bli bättre och bättre.

Rejält, rakt och ett enkelt anfallsspel med bra fart och att lägga energin på rätt saker. Sedan tycker även jag att spelvändningarna måste bli bättre. Tyvärr så saknar vi en offensivt högklassig och spelskicklig back. Det förklarar ju en del i att det går lite för långsamt många gånger då spelet vänder. Det här är självklart ett problem som jag är helt säker på att det jobbas med på alla sätt och vis.

Men ett bra försvarsspel är det viktigaste. Tycker vi har bra defensiva backar som ska kunna hålla en strikt defensiv och göra få misstag.

Det är bara att jobba vidare.

Det härt burskyddet som en del talar om instämmer jag i.
Men att det skulle vara unikt för i år köper jag inte. När spelet inte stämt tidigare år har Timrå använt sig av det även under Kentas tid, senast ifjol.

Det är bara att jobba hårdare o vidare. Det blir bra det här.

Skarin: Vad exakt blir du trött av?. Säger absolut inte att Jimmy har fel, Men en period av gladhockey som första mot Mora hemma, är betydligt roligare att titta på än första mot tex Bif.
Men visst är det som du säger att Tiks gammla spelsätt krävde en enorm energi som ofta gjorde att laget mattades rejält på slutet.
Sedan att spelet i ledning måste bli bättre är vi nog alla överrense om, det känns som nått är fel när man spelar som Tik gör när man bevakar en ledning, hoppas att det beror på minnen av förgående matcher och inte ett spelsätt vi ska spela.

Är inte diskussionen kring burskydd lite väl överdriven?
Det är lätt att följa tv-bilden och tro att man bara står och väntar på bättre tider. Vi spelar inte med nhl-rinkar, det finns stora ytor att arbeta med och forwards måste ju hinna ner och vända upp i sina positioner. Vi vill väl inte förespråka hawaihockey? Det går inte bara att vända upp, då kommer man effektivt stoppas upp i mittzon, speciellt mot de lite mer defensiva lagen i serien. Det finns ju en plan, en struktur i uppspelen och om man inte tror på spelplanen så kommer man defenitivt inte att nå framgångar.

I PP kanske det ser ut som att man står och frödriver tid men i 70% av gångerna väntar man ju in nytt folk och byten. Stirra er inte blinda på tiden som går bakom buren. Man står ju inte där för att man är feg direkt.

JimmyH: Har du fortfarande inte förstått vad jag är ute efter...?

Det jag är ute efter är ett ännu roligare och offensivare Timrå än hittills!
Hockey är ju underhållning!
Jag tycker till exempel inte att vi måste ta burskydd flera sekunder varje gång vi får kontroll på pucken i egen zon. Hellre snabba uppspel!
Jag tycker att vi gång på gång ger bort pucken till motståndarna, speciellt när vi är i ledningen. Nej, då bör man fortsätta anfalla och avgöra matchen.

Jag träffar folk varje dag på mitt jobb o.s.v. som säger samma sak som jag ger uttryck för. Typ: "Skönt med seger igår men ingen rolig match att titta på" eller "Timrå spelar inte lika anfallsglad hockey längre"...

Ja, Challes idé bygger på fart men tycker du verkligen det ser ut så??? Det är frågan.

Skarin: Det gick 'ganska bra' förra säsongen också tills skadorna kom...
Vi ledde väl tabellen med 11-12 poäng som mest har jag för mig! Och då kändes vi inte lika kontrollerade och uppstyrda.

P.S.
Spelare som jag tycker gått framåt denna säsong: Hedström, Kokko och Svensson.
Spelare jag tycker tappat lite grann: Sundh, Robban.
D.S.

Laken: Du glömde nämna Koskinen. Får han fortsätta vara skadefri så är han lika bra som -03.

Laken:
Gör en Huge (citerar): "Nej, då bör man fortsätta anfalla och avgöra matchen."

Hallelujah....som vi har famlat i mörker, ring Challe! Eller varför stoppa där, slå en signal till BÅG när du ändå är i farten. Lösningen fanns ju där hela tiden, mitt framför näsan. Tänk att det krävdes en HS-skribent för att blottlägga denna elementära men ack så geniala spelidé.

Det är väl självklart att det är så TIK skall spela, att det är så HOCKEY skall spelas! Förvånande bara att inget enskilt lag lagt beslag på detta charmanta spelsystem ännu...

Eller är det helt enkelt så, att det är en sak att sitta på läktaren och se felen, se hur det skall göras och hur enkelt det verkar? Att det i själva verket är liiite mer komplicerat än så och att idrott på den här nivån i 1:a hand kräver RESULTAT, att skönliret ibland då kommer i 2:a hand?

Sen kan man ju också konstatera (iofs före kvällens matcher) att TIK ligger 4:a i antalet gjorda mål och att endast 2 lag släppt in färre. Jag är däremot, som många andra härinne, en aning orolig över TIK:s oförmåga att få till det både framåt och bakåt i samma match. Men jag har tillförsikt, jag tror att det är på väg mot rätt håll och att mot slutet av säsongen kommer även det sitta där. Då blir TIK överjävligt jobbiga att möta! :-)

Laken: Ja fy fan! Tvåa i tabellen...skitläge!
Undrar om du är uppvuxen för nära ladan?
Gnällgubbe!

Laken: Mina erfarenheter av "jobbtugget" är att det mest går ut på att klaga på saker eller att retas med varandra. Det är inte bra förutsättningar för att få en rättvis verklighetsbild.

Försök se helheten och framförallt syftet. Tror du verkligen att syftet med årets Timrå IK är att vara stirriga i den tredje perioden eller att ta för mycket burskydd?

Ge saker lite tid och tålamod. Så länge laget tar de poängen som behövs så finns det ingen anledning att inte ge det tålamod.

Hockey är inte som en flaska rödvin. Du får ut inte samma effekt varje gång.

Laken: "Spelare jag tycker tappat lite grann: Sundh, Robban.
D.S." jag fattar INTE ett skit, vadå sundh har vell fan inte tappat han blir bättre och bättre, hejja sundh och sluta klaga så inåt h*lvete, de blir en sjukdom i det här forumet annars herregud.

adde_1337: Sundh håller hög nivå...har en otrolig fart i skridskoåkningen..haft några distinkta skott i ribba stolpe de senaste 4 matcherna o är bara nyss fyllda 21..han vill jag se signad för ett par år till...

htikare: de är ju det jag säger sundh är grymm, MEN Laken the gnäll spik verkar ju inte tycka sundh håller samma kapacitet i år !!

adde_1337: Kan hålla med Laken där litegrann, hade förväntat mej mer av han iår, kan även bero på att jag personligen tyckte han var svin bra förra säsongen. Men det är ju ganska tidigt än med. Visst, inget tvivel att han är bra även iår men hade som sagt önskat lite mer explovisitet i skridskoåkningen och att han skulle göra mer mål.

Dogsbite: Han kommer eftersom ..han har både storleken o farten..o ett rappt o bra skott..haft ett par i stolpe ribban o snart hamnar de innanför.kondis har han också bara att se på hans konstanta checking från hörn till hörn.

tyckte repoortern senast mot Mora sa att sundh stog över några byten så jag undrade om han ev. hade nån mindre skada sånt kan ju hämma lite isåfall.men vet ej om jag uppfattade den lokale reportern rätt..

htikare: Exakt, och det är just det där som jag hoppas kommer mer och mer. Men sen för mej är det ett frågetecken hur höga förväntningar man ska ha på killen, om han kanske kommer ha ett mellan år iår eller om han blommar ut en mer iår en förra..

lungan: Bra skrivet!

Tänkte bara berätta att som inflyttad dalmas får man läsa en hel del om Timrås seger i Mora. Det verkar på nåt sätt som om det var Timrå som skickade in Mora ordentligt i krisen. Arvedsson är rosenrasande och Janne Simons säger som vanligt ingenting. Det är kul att läsa om hockey när man inte är så engagerad. (Skadeglädje?)

Annars är väl den största hockeynyheten i dalarna idag att Belfour spelar mot lokatterna ikväll. Fast på förstasidan stod det bara att han hade skjutit en älg. Tänkte att ni ville veta, eller inte.

htikare: Det var nog mer att kommentatorn inte hade koll på läget. Tror inte han stod över några byten.

Hassan: Och Åkerlund vaktar bobcats mål.

Skarin: Härlig målvaktsmatch! Sebastian Erixon gör också comeback. Den här hade jag gärna sett på tv.

T T: Ja det är tråkigt att den inte sänds! Men kanalen resonerar väl att Roma-Lazio slår lite högre ;)

Skarin: Vilket skitsnack... ;)

Skarin: Det finns ju TV4plus också. Men där är det ju Dr Phil förstås...

TT: Nu hinner jag före dig.

Jag som trodde våran Zäta hade lite klubbhjärta ;)

Skarin: Värsta svikaren.

Hassan:
"i want to shoot the big one, you can shoot the small one"
=)

Skarin: Förresten så bemödar jag mig inte att länka till sidor som redan finns under Nyheter. ;)

T T: Haha, jaså. Äh, det har nog hänt det också. Säger vi =)

Det är iaf underbart att du länkar så som du gör.

Skarin: Självklart, han har ju sponsrat nick.

T T: I ingressen står det ju faktiskt "NHL-karriär", han rundar alltså av med 1-2 år i Timrå.

« · 933988 · »