1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 613500 inlägg · 6214 ämnen

Apropå nånting...

Sv: Apropå nånting...
JimmyH:Helt rätt,det var väl inte alla skador som gjorde att han fick gå.

JimmyH: Jag vet inte. Jag vill bara minnas att något liknande sades vara skälet till att man gick skilda vägar. Det var inte meningen att vara konspiratorisk, jag försöker bara förstå varför Timrå IK är så skadebenägen och hur man kanske kan få tillstånd en förändring. 

Byta läkare är ett sätt, ett annat kan ju vara att byta ut FYS-tränare t.ex. Men om Thord sköter det bra finns ingen anledning att förändra det.

Vi kanske har skadebenägna spelare helt enkelt?!

mikenomad: Helt ärligt förstår inte jag varför försäsongsupplägget inte har granskats tidigare. Det gör det förstås men vad jag syftar på är ju sakdorna som inträffar under i stort sett samma period varje säsong. Något måste ju vara fel på upplägget. Som nu med de båda ryggskotten på Lehtonen och Lotvonen häromveckan som kom lindrigt sagt från ingenstans. Jag tycker att det luktar felträning alt. överbelastning eller för hård träning lång väg jag!

Dream Team:

Vet inte om detta stämmer men en jag pratade med sa att dom körde bänkpress med klubb-fattning, vilket aldrig kan vara bra för axlarna eller snedbelastningen som blir på hela överkroppen.

Min son har tänkt att göra en 2 pinnsflagga. Motivet är Håll Sverige rent. Gubbe som slänger Modo logga i soptunna. Ser ni något problem med att kopiera en gammal bild och fräscha upp den. Och är det någon som vet vem som har gjort bilden.

KniveN: hahaha =)

KniveN: Även om jag har kört en del bänk i mitt tidigare liv känner jag mig för lite påläst för att kunna hålla med eller säga emot. Det låter iaf logiskt. Det hela lär väl i slutänden alla gånger ha att göra med hur mycket man belastar med.

250kg kärlek: Det var nog snarare skademängden som gjorde det faktum att Timrå valde att byta läkare till en nyhet värd att trycka i media. Det och Wikegård.

Jag kan inte förklara skador. Men det går nog inte att förklara alla problem på en person eller en befattning.

Att Thord Johansson eller någon annan inte tidigare skulle ha reflekterat över och granskat försäsongsträningens betydelse för skador låter konstigt. Att det dessutom skulle vägrats att ha ändrats vid ev. fel och tillåtas fortsätta på samma sätt för att Thords bror är klubbdirektör låter ännu konstigare.

Men det är väl bara att granska på, för den som vill.

Jag känner att vi har en handfull spelare som tycks ha svårt att hålla sig hela och vi har även otur, helt klart. Sedan så leder ofta skador till fler skador och den cykeln tycks inte vilja spricka någon gång.

Sundsvall Hockey leder rättvist borta mot Malmö efter två perioder men de spelar utan sin lagkapten på grund av att han inte kommer i loss från sitt jobb.

Det är väl tur att vi inte har den frånvaroproblematiken i alla fall.

250kg kärlek: Det är väl roligt med skador? Då är ju allt precis som det brukar vara menar jag ;) Att få använda en ordinarie trupp en eller två matcher per säsong är väl inte roligt? Det blir ju fuskigt.
Nej men att det beror på något är vi väl alla överens om. Jag röstar inte på otur iaf.

Finns ju fler artiklar angående detta. Men här har du åtminstone en. För övrigt en ganska så intressant sådan.

Skarin: Slutklämmen är värd att beakta....helt klart en möjlig anledning till vårt "oflyt". Själv är jag övertygad om att TIK (läs; Nubben) har valt att hoppas på det bästa ang. möjliga skadebekymmer vid ett flertal av värvningarna bara för att få spelaren i fråga. Tror t.ex att Pärssinen är exempel på en sådan värvning, visst mumlades det om en viss skadebenägenhet i hans fall redan från början? Lotvonen är en annan...men nu har ju han ändå varit förhållandevis hel mot slutet jmfrt med andra.

Skarin: Har hört att 7:an har x-tra beredskap i morrn kväll i händelse av TIK-förlust. Hela styrkan är inkallad....

Skarin: Mmm, Stefan Lindqvist kommer in i klubben med nya ögon och bedömer att man måste göra något åt den medicinska staben. Det slutar med att den medicinska staben som består av Kicki Höglund, Per-Arne Forsberg, Thord Johansson och Johnny Karlsson görs om. Alla behåller sina jobb utom Johnny Karlsson som byts ut mot Örjan Fröjd.

Johhny Karlsson säger i den artikel du länkade till efter vetskapen om att föreningen byter läkare att:

"– Det var överraskande och jag förstår inte riktigt motiveringen. De pratar om skadorna, precis som alla andra.

Han har synpunkter på hur det gått till när Timrå skrivit kontrakt med spelare.
   – Jag har föreslagit att kontrakten inte ska börja gälla förrän man gått igenom spelaren ordentligt. Men det har inte följts."

I min värld känns det som att föreningen inte varit nöjd med hur Karlsson endera skött sitt yrke i egenskap av läkare eller det faktum att Karlsson ansåg att man skulle göra en grundlig kontroll på spelare det skulle skrivas kontrakt med.

"Johnny Karlsson har gjort ett bra jobb i Timrå, säger sportchefen Stefan Lindqvist"

Det är väl så det brukar låta, utåt. Jag får känslan av att han fick foten. Men det uttalandet öppnar för olika tolkningar.

250kg kärlek: " – Jag har föreslagit att kontrakten inte ska börja gälla förrän man gått igenom spelaren ordentligt. Men det har inte följts."

Känns som om det borde vara det fundamentala i varje spelaraffär. Speciellt när det inte fungerar som i en vanlig affär. Där man får ett kvitto, tar hem varan och byter den om den är trasig eller inte fungerar till belåtenhet. Så funkar det ju inte riktigt i spelaraffärer, tyvärr :/

Sundsvall lyckades sno med si alla 3 poäng borta mot Malmö ikväll. Mycket starkt gjort då man förlorade skotten ganska rejält. Lundström är av backupkaliber i elitserien definitivt.

1-2 slutade matchen

jonmannen:

Ja det är ju starkare än vad Röda Vita har presterat den senste tiden:-) Nu är det väl på tiden för en 3:a för TIK!

//Klykan

nåt för timrå kanske?

När får vi editfunktion i detta forum? känns som jag är i allvarligt behov av det.

Cartman: En till högerfattad back, med bra tyngd... Jag kan ju bara säga att det inte kan bli sämre än vad det är just nu iallafall

Anonymous: Det kan du se dig om efter i stjärnorna och drömma vidare om. För någon "editfuktion" kommer aldrig någonsin att uppstå.

Händer det ingenting framstående med Hedström och Pärssinen fram till jul så är det definitivt läge att ta farväl utav två f.d. publikfavoriter och frigöra utrymmen i budgeten för två helst tre klassvärvningar innan transferfönstret stänger!

Fick genom en initierad källa höra att kanadensaren Rob Hisey är ute på marknaden. Han har förvisso ett förflutet i Mora IK, men ändå...

Finns det inget som smäller högre än Hisey ledigt så borde han definitivt testas. Grabben vill ju tillbaka till Sverige också.

Och idag fyller Henrik Zetterberg 28år! Stort grattis Hank! Och lycka till i vinter!

Uno Gordon: samma initierade källa som påstod att sanny skulle spela för frölunda?

qslig: Det angår dig inte! Du får tro eller tycka vad fan du vill om mig. Men du tillhör inte min umgängeskrets och de människor jag verkligen känner och litar på har jag förklarat för. Och i fortsättningen kommer jag hålla igen käften vad beträffar rykten eftersom det inte uppskattas längre att man skriver det man vet eller får höra.

Uno Gordon: Tycker ingenting om dig, ställde bara en enkel fråga. Vidare kan tilläggas om saker du inte tycker angår folk bör hållas från ett öppet forum.

qslig: En enkel fråga? Jo tjena! Det kan ju inbilla en blind och döv också. Tonläget i ditt inlägg bara lyste skadeglädje. Och det får stå för dig. Jag är så van att folk avskyr mig och vill korsfästa mig åt höger och vänster för att jag sticker ut ifrån mängden och vågar tycka någonting samt göra djärva utspel.

Skillnaden ifrån många andra är att jag vågar ta risken att bli "idiotförklarad" med att ställa ut mitt egna namn och figurera på bild. Jag spyr ur mig en massa skit med dold identitet.

Så enkelt är det med den saken!

Uno Gordon: Jag spyr inte ur mig en massa skit med dold identitet skall det givetvis stå.

Uno Gordon: Det är klart att det vore en dröm att kunna bryta kontraktet med #71 men frågan är ju hur det ska gå till. Har man ett kontrakt så gäller väl det? Oavsett hur kass han är så får Timrå IK betala hans lön.

Bergius: Om det ändå ska drömmas så drömmer jag hellre om att få se en Jonte i sin fulla kapacitet igen.

Jag är fortfarande lite sur över att Oliver Ekman-Larsson gick till Leksand och inte till Timrå. Var det någon fler än jag som såg matchen LIF-MIK igår?

Vilket framtidslöfte denne Oliver är. Vilken pondus han har trots sin ringa ålder. Vilka pass han lägger. Tacklar och tar för sig i egen zon så det står härliga till.

Han skulle i dagsläget lätt ta en backplats i Timrå.

Jag är sur att vi fick Dennis Persson och inte Oliver Ekman-Larsson.

Uno Gordon: Skadeglädje? Nej, det är inte riktigt min kopp te. Däremot låg det ett glimmer av skepcism i mitt inlägg, kanske inte helt utan belägg. Rykten är alltid intressanta, samtidigt är sanningshalten alltid ifrågasatt.

Sedan var din snyftarstory i form av försvarstal bland det roligaste jag läst på länge.

Bergius: Det är klart att det finns ett reglerat kontrakt. Men finns det någon skam i kroppen hos karln så avslutar han kontraktet i förtid utan ekonomisk kompensation för resterande kontraktstid. Med tanke på vad Timrå IK gjort för honom så är det glasklart för mig. Eller har det slagit slint alldeles i huvudet på honom? Det är ju knappast så att han behöver gå på gatan och leta tomflaskor och burkar för att ombesörja sitt dagliga levebröd.

Jag är iaf funtad så att lever jag inte upp till förväntningarna eller åstadkommer det jag vet att jag har kapacitet för så tar jag vackert mössan i min hand och går. Finns ingen anledning att jag skall ta emot allmosor om jag inte uträttar ett smack. Då får man rannsaka sig själv och inte gnälla som en kärring i pressen.

Jag hyser den allra största respekten för Jonte Hedström som människa. Men nu snackar vi strikt om föreningens bästa. Och tålamodet kan inte vara hur stort som helst med vissa. Än har han fortfarande chansen att bevisa även för mig som alltid hållit honom högt och alla andra att vi har fel.

Men någonstans kring annandagen tar förtroendekapitalet slut i mina ögon. Det är min bestämda uppfattning.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)

I kväll måste vi Tikare ändå hylla Lubos Barteckos som hjälpte kvalserietippade Luleå att knocka finallaget VF ganska rejält.

Anonymous: Helt jävla makalöst underbart!

FORZA LULE!

"En sak till: jag får ta tillbaka mina tidigare tankar om att Uffe Dahléns jobb kan vara i fara om det fortsätter så här. Pratade med Mats Ahdrian häromdagen, och han slog fast att om Frölunda hamnar i kvalserien, då får man byta ut spelarna, eller Mats Ahdrian (jo, det sa han) - men ledningen Kent Norberg, Ulf Dahlén och Janne Karlsson sitter säker."

Men byt ut alla spelare vet jag, och gör det nu genast innan det är försent. Riku Hahl t.ex. har de väl ingen användning för.

Skulle inte besked om Pärssinen komma idag? Är tystnaden bra eller dålig?

...så ligger bobbarna under med 1-9 hemma mot Leksand. Är det vad man kan kalla en reaktion efter veckans skräll mot Malmö...?

HV har värvat Kris Beech - så gör en klubb som verkligen vill tillhöra toppen i ES

...så är det tragiskt att vi inte lyckades knyta till oss Oliver Ekman-Larsson. Snacka om att dominera en serie. Han skulle förmodligen inte ha några problem att spela i ES i år och hade med lätthet tagit plats i vårat första backpar.

Frella: Är Nubben på hugget där tro? se länk!

Frella: Men hela Leksand dominerar ju hela Allsvenskan just nu, tio mål på Sundsvall. Hej och hå...men som vanligt funkar det väl inte i kvalserien för dem...

Anonymous: Går man inte upp i år gör man det aldrig, av det jag kunde se så har de en betydligt bättre mix i laget i år men kan ju knyta sig i KS likförbannat. Ekman-Larsson påminner om Strålmans sätt att dominera isen då han är inne, allt är så jävla enkelt, i egen zon, i mittzon och i offensiv zon och då är han väl bara 17 år.

1 783 stycken på Leksand - Sundsvall ikväll :O 1500 leksingar eller?

nectis: ska såklart vara Sundsvall-Leksand....

nectis:Hehe, bara en sån sak som att 14500 följde matchen via webben berättar en hel del. Leksand som för övrigt har Sveriges i särklass bästa....ja allt.

Rad av år i misär, människor sluter upp ändå. Det är imponerande.

250kg kärlek: 14500 är ju sjukt mycket. Förstår mig inte på masarna.

nectis: ja det är helt sjukt intresse, kollade in leksands kommuns sida, kommunen har 15 338 invånare och de har typ 7000 på matcherna.

Är väl en bit till ortena i närheten också?

Anonymous: Det bor ca 6000 pers i tätorten Leksand.

Jahaja...På plats i Axa Arena igår - Ingen kul upplevelse sportsligt. Kan vara bland de mest tragiska jag någonsin varit på faktiskt.

Vi går på två femmor och ett gäng junisar. Sarg ut och icing sista fem, när lag som jagar kvittering skall bita sig fast i zon. Tycker synd om killarna. Tycker synd om mig själv...

Nåväl - i alla fall - Nått annat som var bland det roligaste jag varit med om:

Bredvid mig på läktaren satt ett NHL lags Svenske scout, deras vice general manager och en amerikansk scout. Lovade dem att inte berätta vilket lag (ni fattar i vilket fall ändå): Sålunda var det informationsmässigt bland de roligaste matcher jag varit på. Här kommer lite info från snacket med dom gubarna:

- De var där för att bevaka Timrå spelare - hemligt vilka "Men dom har galler"...(slutar på ettor...)
- Bad om ursäkt för att de plockade Regin. Hade velat att han spelade kvar i TIK, men var tvungna pga kontraktssituationen
- Grymt impad av Regin. Sa att han spelar i Senators om två månader. Enda anledningen till att han spelar AHL nu är att de vill att han ska tugga taggtråd. "Han är tre år efter de andra när det gäller tuffheten". Påminner om Sundin i hur han äger isen.
- I vilket annat NHL lag som helst hade han tagit plats direkt, "men vi har ett ruggigt bra lag".
- Tycket att TIKs powerplay var det absolut, absolut bedrövligaste mest groteskt sämsta de sett i år - och då hade de ändå sett 60 (!!!!) matcher i år
- Tyckte att TIKs boxplay var det mest stillastående de sett i år.
- Förstod inte hur man tänkte med backar och centrar. "TIMRÅ kunde verkligen ha vunnit guld ifjol med lite flyt. Hur fan kunde man värva sig 5 klasser sämre i år?".
- Fick faktiskt intrycket att de tyckte seriöst synd om Timrå, men antydde att framgången berott på chansvärvningar av skadebenägna spelare. "Något är helt enkelt inte rätt om man har denna mängd skador tre år i rad. Glöm slumpen"
- Tycker att svenska lag tar allt för lätt på scouting. "Vi har tretton man som jobbar full tid med scouting - Inget Elitserielag har en enda. Innan de har det kommer de aldrig vara i närheten av oss".
- "Om jag scoutade en kille som har ryggproblem skulle jag få sparken dagen efter om det visade sig att detta var kända fakta. Om det visade sig att det var okända fakta skulle jag få sparken en dag senare..."
- Frågade lite om de äldre TIKARNA - ska inte nämra några (finska) namn, men generellt var de för långsamma på rillerna för sin storlek. "Ska man var av den storleken måste man vara mycket rappare. De kommer inte att få speltid tillräckligt högt upp i femmorna i NHL för att få ut något - och det vet vi tyvärr".
- Berämde bredden på Elitserien. "Fjärdefemman i NHL platsar antagligen inte ens i Allsvenskan. De är bara där för att ge dig mardrömmar i mörka sarghörn".
- Berömde verkligen svenska juniorer. Tydligen är det klart mest scouts i Sverige just pga av vår förmåga att få fram duktiga Päjärv... förslåt, menar juniorer....

Vidare så utvecklade han snacket mycket kring hur de bygger ett lag. Han var oerhört förvånad över hur felbalanserat Timrå var i år. Sa tex att när han scoutar tittar han mest på hur de ser ut i kroppen, hur de åker riller, rörelsemönster etc.

Detta var bara några citat etc. Som jag sa - Det var en av de mest tragiska tillställningar jag sett, men shit vad det var spännade och intressant att snacka med dom här killarna. Tragiskt att höra TJ berätta att det inte finns ett öre till värvningar. Jag undrar igen - vem fick pengarna för Hahl????

Jamen forza TIK i morrn då....igen...

Heja...

lincoln:
inte ett öre till nya spelare? om man var orolig för fem minuter sedan så är man panikslagen nu. det kanske räcker med E-on att lira allsvenskan i trots allt. För det kan väl inte vara så att klubbledningen fokuserar så mycket på det att dom redan har glömt bort att det spelas hockey åxå?

Per HApps: asså, det sista var väl TJ:s kommentar i ST idag... We're busted!

« · 1072050 · »