1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581036 inlägg · 6216 ämnen

Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

1526051 · » Till forumet


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
sargad: Jag hade med det initialt, men tyckte att inlägget blev för långt...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Bragd-Birger: De var ett par spaltkilometrar på det inlägget och jag skulle bara vilja komplettera med fyra små bokstäver :-) 

Vi är inte, ännu, ensamma där nere i skiten.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Wayne Gresky: Spökskrivare is the shit. Det enda tråkiga är att han tar betalt per tecken. Nudlar och fulsprit fram till löning!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Skarin: Indeed! Jag misstänker att BB använde en spökskrivare den här gången.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Wayne Gresky: Ja. Då är det nästan FÖR bra.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Mäster T: Tom jag tyckte att det var bra skrivet. Då är det bra!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Bragd-Birger: Respekt. Tänkte säga nästan exakt samma sak. ;)

Du sov inget i natt, va?!

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Bragd-Birger: Amen Birger, amen!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Bragd-Birger: Ja det var ungefär så jag menade men jag fick ont i fingrarna av allt knappande.

Men att spela Friberg i alla byten vet jag inte om jag håller med om riktigt ;-)

Redigerad kommentar

Kommentera


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Bragd-Birger: Vår tränare har verkligen lyckats med att få till försvarsspelet. Det kan man se som prio 1. Prio 2 skulle i så fall vara konsten att göra mål.

Statistiskt för i år räcker det att göra 3 mål på ordinarie speltid för att vinna.

Nu är ju det inte det lättaste, men kan man lyckas så bra med försvarsspelet, varför skall man då inte lyckas med anfallsspelet? Lyckas man med den pusselbiten så spelar TIK slutspel fram i vår. Tro mig!

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Bragd-Birger: Du skriver så långt att jag får whiplash av att nicka instämmande under tiden jag läser stycke efter stycke.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

kulltorp: Glädjeämnet i den solkade bägaren är väl att det, så här långt, ser ut att vara en bra säsong att mega-suga på. Vi är inte ensamma där nere i skiten. Det k a n gå att undvika kvalserien.

Sen visste vi ju att det var så här det med största sannolikhet skulle se ut. Kämpa hårt, stora brister framåt. En 55 omgångar lång kamp för överlevnad. Dom senaste matcherna har dock varit något annat, och det är i a f för mig den största oron. Om spelarna redan nu börjat tumma på direktiven och tvivla/inte vilja spela uppoffrande för varandra, så...kommer det med största sannolikhet sluta med en jumboplats.

Men, man kanske inte ska måla Modo på väggen redan nu. Om inte annat har spelet och resultaten på slutet visat att det är the Monty-way som gäller. Max i alla byten, svettas en swimmingpool mer än motståndaren. Då ger vi oss åtminstone chansen i varje match.

Bristerna som finns i övrigt, spelmässigt, är som sagt de förväntade. Kan tycka att det är trist att inget av nyförvärven levererat mer än deras pappersstatus visade när dom värvades. Man ser också vilken skillsmässigt tunn roster vi har, när vi mönstrar en förstakedja bestående av Larsson, Crippe och Jonte. Å ena sidan kan man tycka att exempelvis Crippe gör det bra som ändå 'är där och skapar', å andra sidan är det ett underbetyg år övriga lagets offensiv när en spelare som han (i nuvarande form) är den som förväntas göra det. Jag menar, vi kan ju sätta in Boyce, Sterner och Hallin i en förstakedja och ge dom offensivt mandat. Självklart kommer dom att skapa en och annan chans, lika självklart kommer det väldigt sällan resultera i mål och seger för laget.

Vi supportrar förvandlar ofta lagets problem till någon variant av Gordisk knut. Gör man bara si och så kommer problemet/-n att försvinna. Så enkelt har det aldrig varit (eller nja, i fallet Perra förra säsongen vete faen), och i år är det mindre så än någonsin. Laget måste börja jobba med en offensiv utifrån spelarmaterialet. Försvarsmässigt har det funkat hyfsat (ok, bristen på fart och jävlar-anamma dom sista matcherna har fått även försvarsspelet att se uselt ut, men...undantaget dessa), men i spel 5-5 har det inte alls klickat. Det här tror jag är ett väldigt jobbigt och svårt problem att lösa. 'Gå rakt på mål', skriker vi - vilket absolut är det man måste göra. Men att omsätta det i praktiken - med dessa spelare - är sannolikt svårare. Den centrala delen i banan är den svåraste att skaffa sig tid med pucken i, och det är den som motståndarna försvarar hårdast. Att snurra med puck i sarghörnen kan vi, och det är vi t o m jättebra på. Tyvärr varken skrämmer det motståndare eller ger särskillt många mål framåt.

Så, hur göra? Det vet vi också: rejälare backspel, med snabbare förstapass som i sin tur ger en snabbare omställning från försvar till anfall. Tyvärr inte heller någon lätt sak. Det hjälper ju liksom inte att säga till backarna att 'just det hörrni, vi behöver bättre första pass så kör såna framöver!'. Dock kan man genom metodisk organisation/konsekvens avhjälpa problemet. Jag tycker mig de senaste matcherna ha sett i a f en tendens till att komma till rätta med det som motståndarna (alltför snabbt) upptäckte var Timrås största akilleshäl, nämligen svårigheten att kontrollerat spela ut pucken när man sätts under forecheckning. Att skjuta puckarna i panik åt random håll efter sargen funkar inte. Ej heller att köra en Robinson, och på vinst-och-förlust hysta iväg den centralt upp i banan. Nej: spelarna måste täcka upp bättre för varandra. Den back som är utsatt för press måste alltid ha ett säkert spelalternativ. Och det är här jag sett den där tendensen, med en forward som kommer ner och ställer sig spelbar inåt i banan när backarna gräver efter sargen och inte ens har god chans att valla ut pucken. En löjligt basic detalj som borde ha varit en självklarhet, men som jag tycker saknats i alltför hög grad tidigare.

Mer behövs dock, givetvis. För det är tempot och möjligheten att snabbt komma ut med pucken under kontroll - med offensiva alternativ att spela - som är det avgörande. Först då kan vi med allvar börja att snacka om det raka anfallsspelet (att köra dagens modell, med kantrusher mot ett samlat försvar och försöka dumpa in puckar på mål är ett dåligt alternativ. Risken är att vi blir ännu mer sårbara för kontringar i arslet, och tanken på att skänka bort ytterligare puckinnehav är oattraktiv).

Grundtanken hos spelarna ska dock vara: avslut. Oavsett om det gäller vunnen tek i 5-3 eller en uppåkning av Sebbe - tanken ska vara: hur komma till snabbast möjliga avslut? Inte 'nja, det här läget är hyfsat men...det kanske dyker upp något ännu bättre om jag avvaktar lite...'. Har man skottchans och någon form av trafik runt mål: skjut. Är det tomt framför men medspelare i närheten - skjut lågt och hoppas på en väl studsande retur.

Osv. Det jag upplever som positivt i allt detta (utifrån min ytterst begränsade hockeyanalytiska hosrisont, men hey: dom säger att idioten är den som ijenklien mår bäst) är att det finns så mycket att förbättra. Enkla detaljer. Dessutom har vi ett så begränsat spelarmaterial att det sannolikt går att vara hur analt petiga och uppstyrande som helst utan att det blir myteri. Det är jävligt intressant. Och jag tror Monty är precis rätt typ av tränare för något slikt. Gnugga, gnugga, gnugga. 'När han har pucken där s k a du vara i det området, inte en jävla centimeter utanför'.

Så, kom igen folks. Det k a n gå.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
"Vi är för ostrukturerade rent generellt men en man mer ska innebära en chans att en spelare blir fri att åtminstone göra något på egen hand nu när lagspelet gått i baklås." skulle det stå.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Wayne Gresky: Ja iallafall Rögle. AIK kan vi vara före så länge de har Perra kvar. Växjö kan vi också slå så länge de fortsätter underprestera. Sedan kanske vi kan ta ströpoäng mot något proppmätt stjärnfyllt lag som har en dålig dag på jobbet just den kvällen
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

söder över: Jag håller egentligen inte med dig, men jag respekterar din åsikt och kan tycka att du har en viss poäng. Och det är att man för tillfället i TIK har en tendens att vara i vägen för varandra. Förstår att du är tveksam till att en extra gubbe skulle innebära att vi fick en gubbe extra framför mål som FBK hade när de gjorde 1-0. Men jag är väldigt tveksam att vi skulle öka chanserna nämnvärt genom att spela 5-mot-5. Vi är för ostrukturerade rent generellt. En man mer ska innebära en chans att en spelare blir fri att åtminstone göra något på egen hand nu när lagspelet gått i baklås.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Timrå Icon: Om det öppnar upp ett gap i tabellen så kommer topplagen att vara lagom motiverade att ta kampen mot ett hårt krigande Timrå. Det kan ge många poäng. Timrås mål den här säsongen måste ändå vara att komma före AIK och Rögle. Det känns inte helt omöjligt.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Nybbe: Det som känns lite småsurt är ju att i början av serien kunde vi ju konkurrera med de flesta lagen på ren fart och vilja då de övriga inte spelat ihop lagen. Nu när man börjar se nyktert på det så är det kanske bara tre av källarlagen (som Nomaden kallar dem) vi kan slå. Möjligen något annat lag då allt flyter på vilket det sällan gör....vi måste slita så oerhört för varje mål.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
kulltorp: Men på något sätt har man ju ändå varit förberedd på det här scenariot sedan i somras
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
kulltorp:( Pengar ifrån kommun/göra om lån) nya spelare är det nog som dom villa ha ,hela Timrå har nog sett var det lutar åt för håll..man måsta ha mycket på fötterna när tåget går(NHL-spelarna kommer in i ES).
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
kulltorp: Går det inte att ge Jonte ett try-out igen?
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Det finns nästan inget värre som hockeysupporter än att känna att laget inte räcker till...

Fan!

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Det här går inte!

 Har nu analyserat detta Timrå och det jag ser är att vi lever på en oerhört skör lina. Vi har i särklass den sämsta truppen, förmodligen knappt topp 5 i Allsvenskan i jämförelse.

Utifrån förutsättningarna så tycker jag att klubben gjort rätt, satsat rätt och haft rätt strategi med spelet bla.

Men att spela på 110% nivå varje match för att ge oss en chans att vinna poäng är oerhört krävande. Börjar vi missa poäng på uddamål mm så kommer energin att dala.

Framförallt så är det det bristande målskyttet, slarvet i avgörande lägen och bristen på offervilja framför målvakten som hittills brustit.

Man ser också att det finns ngt i laget som skulle kunna blomma ut, kanske. men vi behövde en bra start, vi behövde lite stolpe in. Det har vi inte fått.

Frölundamatchen är ett bra exempel. Den matchen fick vi inte förlora. Likaså igår mot Färjestad, vi har lägen att få med oss poäng men då kstar vi bort puckarna i avgörande lägen.

2 stora besvikelser i laget just nu är bla Hedström och Crippe. Jag får redan nu flashbacks från det år Crippe lämnade oss.

Nu krävs det ett mirakel att rädda oss från en kvalserie och i år är jag övertygad om att vi inte klarar en kvalserie!

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
glenninski: jag tycker inte dom ska ta målvakten alls för att kvittera...
Bäst hade varit att skicka ut hagos mot vallin o fixat 4-4. Det passar oss. I det läget kan jag tycka att det är ok att dra målisen o spela 5-4..

Våra soldater gör det inget vidare på trånga ytor... Ju trängre på isen desto fler timrå spelare i gröten. När vi får lite ytor då händer det grejjer!
Det är väl inte realistiskt att tro att man skulle kunna ordna fram en dubbelutv på beställning men inget omöjligt heller...

6-5 är bra om man har spelskickligt folk som genom bra pass o bra rörelse kan skapa ytor åt varandra. Vi målar in oss i hörn och ger bort målskillnad när vi tar ut målvakten...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Lemmy: Ja, fel av mig. Det var Jonte som klantade sig före...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
The great one: Bra inlägg!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Känns som vi tappat konceptet lite i dom två senaste matcherna. Återigen är vi för ojämn från period till period. Samt att passningsspelet allt som oftast tappat i kvalité. Det känns som vi inte är med från start. Nu spelar vi upp oss och gör en riktigt bra 3:e period. Med lite flyt och mera skicklighet hade vi kunnat knycka någon poäng. Men som helhet bör vi återgå snarast till det hårda jobb och raka spel som gav oss den fina inledningen av serien.

Glädjeämnet ikväll var annars Anton Wedins, visar en respektlöshet och ett go som jag vill se mycket mera av. Känns som han skapar något i varje byte. Vill se mera speltid för honom, redan nu på lördag.

Raka motsatsen just nu är tyvärr Boyce, som får alldeles för mycket speltid.

Vi får vara glada att dom andra bottenkonkurrenterna också förlorar. Men vi kan inte lita på att domarna ska hjälpa oss varje match, eller ett dopat Modo. Domarskandal modell större i Ängelholm.

Nu tar vi första 3 poängaren hemma på lördag. Anton Wedin matchvinnare.
Kommentera


Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Inför förra säsongen var det några enstaka personer som ville se Jonte Hedström som en del av Timrå IK. Jag var en av dem, och vi fick rätt så det stod härliga till. Nu är jag orolig över att Jonte kan vara slut som artist. Jag tycker han gör alla fel en hockeyspelare kan göra nu mera. Särskilt ikväll. Detta trots att han är så pass rutinerad. Inte ens ljumsk-snacket kan hålla särskilt länge till är jag rädd. Men jag är en tjurig norrlänning. Jag ger inte upp än. 

Om FBK hade tappat poäng efter ikväll tror jag inte dom skulle må särskilt.......bra. 

Men det fanns pluspoäng. Bellissimo höll siffrorna nere. Men framförallt presenterade sig en pojk vid namn Anton Wedin. Han var vår klart bästa forward. 

Jag gillar Montén men tycker han gav Wedin för lite istid. 

Å andra sidan räknar jag med att Anton Wedin går in på två kedjor nu framöver. Det såg riktigt bra ut. Se & lär övriga forwards.

Vi behöver vinna på lördag. På HEMMAPLAN.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
superfalle: ja vi hjälper er så gärna:-D
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Laken: En bättre produkt hade inte sovit.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

lungan: I så fall håller det inte att zzzzzzzzzzzova som första perioden hemma mot Frölunda! När det dessutom var bra med publik.
Den matchen hade Timrå vunnit utan problem om de bara sett till att vara taggade inför matchen.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

glenninski: Tänkte som du jag.

Ska vi ta något positivt hörrni? Har ni lagt märke till att vi faktiskt kan forcera på slutet när vi ligger under? Det har vi inte klarat av på ett par säsonger. Vi har inget att visa för besväret men i år ser Timrå ut pretty much som ett hockeylag i sitt agerande.

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Har man fått reda på den plan Timrås Ledning tagit fram för att få ökad publik på hemmamatcherna? Jag har svaret, hur många vill veta? Är Timrås ledning beredd att ta de beslut som behövs för stt locka mera publik? 1:a beslutet måste vara att sälja en bra produkt, och då menar jag A-laget och inte helheten. Nuvarande produkt har inte tagit en tre poängare på hemma plan på evigheter, vann vi två matcher förra året på fulltid? Just nu kräver jag tre poängare och skiter fullständigt i om det är paus underhållning likt trubadur. Skulle Timrå krossa sina motståndare match efter match hemma skulle publiken komma tillbka, det kan jag lova. Om jag går på en hockeymatch, vad förväntar jag mig som åskådare, jag skulle förvänta mig en sak och allt annat kan vara hur dåligt som helst. Skulle Timrå äga sin BORG och krossa motståndarna. Skulle det gärna få snöa in i arenan och var hur kallt som helst, för att bara få uppleva den stämningen där vi hejjar på ett lag som vinner och vinner och vinner skulle göra allt. Hur många går på en dålig bio, för att äta popcorn? Hur många går på en dålig teather, för att ta ett glas vin i pausen? Hur många går på en dålig konsert, bara för att biljetten var gratis? Våga ta betalt och sälj en FANSASTIK produkt. Då lovar jag framgång. Både reultatmässigt inom föreningen och via tabellplaceringar.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
mikenomad: I år är lagets huvuduppgift att hålla Kräksjö, Mögle och Solna bakom oss och det verkar inte vara något större problem.
De övriga lagen har vi nog bara sporadiska chanser mot
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
söder över: Kritiken rörande sebbs pass stämmer jag in i med.

Allas passningar rent av... puck på blad inte grillerna...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
söder över: Du menar att man inte skulle ha tagit ut målvakten alls? Själv hade jag tagit ut honom efter 18.07 då vi fick tekning i deras zon. Men 2 min verkar de flesta tränare tycka är för tidigt att plocka ut målvakten.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Modano: Välformulerad frustration...nu fick du ett plus av mig.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Ta ut målvakten en gång till o jag droppar timrå. Jag håller mig till text-tv framöver isf!

Ut med målvakt ner med tempot... VARFÖR!!?? ÄR NI HJÄRNDÖA eller? Pust...

Bäckström hade ett byte där han fan vurpade 12 gånger... vad fan gör han inne med uttagen målvakt?

Just det där med att drula med pucken på offensivblå var en stor bidragande orsak till att vi isst för anfall får 2-3or i arslet hela förbannade matchen utom i tredje då fbk var helt jävla kassa... medans dom är det passar vi på att ösa in ... 1 mål.. men snyggt var det. Tack för det frippis!

Carlson o dennis persson var bra backar i dag.
O idag får belisimo godkänt.
Framåt började rhodin riktigt bra bara för att försvinna ur bilden juh längre matchen led...
Hallin var hallin o hagos var bra med. Jag ger önerud mega minus för sitt spel i försvar o mittzon men mega pluss för anfallen... han ser till att bomba skott så fort han kan. Det är skit bra! Det kommer att hända grejjer där! Hedström spelade upp sig men jag håller honom mest ansvarig för denna förlusten...

Påt igen bara!

Spöa winhandlarn o slaka bönderna på lör!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
,,,,,,

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Timråit H-sand: Crippe måste ha inskrivet i kontraktet att han ska spela så mycket han vill. Smart av nubben att värva skit som ingen vill ha dum jävlarna låter sig luras gång på gång. När man sedan ska spela med loob och sitta förståndshandikappad och se på när allsvenska lagen rustar DÄR GÅR GRÄNSEN FÖR MIG
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
erathoo: hade modo vunnit över timrå på de sätt dom vann över rögle så hade tvn åkt ut. . Tack modo och domarna
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Laken: Vi jobbar vidare med att vara minst dåliga laget i botten. Det är balansgång på slak lina...
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Inga bra tendenser just nu. Måste studsa tillbaka, Ren jävla röta att det är tre andra lag i årets elitserie som är lika jävla dåliga. Det får Timrås pretation att inte se så misserbel ut som den är. Steen ligger han bakom alla Modos tre mål? Ja det gör han. Vart låg Modo innan Steen kom in i laget. Va fan Timrå pissa på hockeyligan, ni är i alla fall inte inbjudna i den kommande Eurpoaligan som säkert är realitet om några år. Ta in NHL - spelare. Jag och många fler vill se bra hockey i Ladan för att ta mig till Arenan. Utan segrar hemma så åker jag inte från Sthlm till Timrå tyvärr.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Tack Luleå!

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Tack Linköping!
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Ja nu vill vi ha hjälp av Timrå kommun , som det lät av Tommy så måste vi köpa spelare efter Jul..oj oj
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11
Jockz: Jag börjar starkt ifrågasätta Montens coachande. Slutskedet i bortamatchen mot Brynäs så var Jonatan Carlsson inne o det gick ju inget vidare. Nu Bäckstföm idag som strulade i slutet. Han måste matcha klokare i dessa lägen. Och Crippes matchning idag kan ju ifrågasätts. Webin i alla fall ett glädjeämne idag. Han måste bara få spela på lördag.
Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Lägsta nivån är nära nog i pojklags klass, tyvärr. Passningsspel fanns inte hos TIK i denna match, tackla vill man inte för då kan handväskan gå sönder. 

Nja sista perioden var ett fall framåt, sett till hela matchen, men det saknas fart och ansvar med å utan puck.

Solen går upp imorgon med, men det finns en del att jobba på, och Ballissimo fredade målet rätt bra idag. 

Stundom såg Timrå sega ut?  Kanske bara var FBK som var raska ;-/

Hur illa ställt är det med självfötrorndet, ser lite ut att som jag vill inte ha puck.....

På lördag kommer dock första 3 pointsaren, tro mig.......

Kommentera

Sv: Färjestads BK - Timrå IK 2012-10-11

Per HApps:

Svänger fort, senast skulle han hyllas härinne;)

Hej håkki!

Kommentera

1526051 · »