1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 597276 inlägg · 6213 ämnen

Final 2021 Timrå IK - IF Björklöven

Sv: Final 2021 Timrå IK - IF Björklöven
Zäta75: Bara jag som tycker att allt för många tar ut segern i förskott? ST matar artiklar om SHL - avancemang, har vi redan glömt bort hur Timrå vände 1-3 i matcher mot KHK för tre år sedan? Hoppas bara att alla nära laget fortfarande har fötterna på jorden!

{297}: Lodin fyller en viktig funktion i Timrå. Han är en spektakulär och sevärd spelare som förgyller den vanliga serielunken med guldkorn. Jag tror att det är tillfälligheter som gör att han inte nätat sista matcherna.

Sen förundras jag över hur välbalanserat laget är. Media brukar ju nämna att ”lag X är byggt för slutspel”. Jag tycker att årets lagbygge är byggt för grundserie OCH slutspel. Slutspelet har bjudit på olika typer av matcher och grabbarna har lyckats hitta sätt att vinna. Ibland olika spelare som visar vägen, med Dahlén-kedjan som den bärande delen.

Hassan: man har ju överseende med hans duttande i matcher där han levererar men helt klart, hade han varit sitt gamla jag hade han inte missat läget han får i match 3 där han möter passet framför kassen, lurar poulin och ska lägga in den på backhand i öppen kasse.

Den hade faktiskt varken boyce eller Lill-Berglund missat.

Zäta75: Jag har ställt in mig på att de kan bli en väldigt jämn match och att det kommer krävas tålamod och bra spel (framförallt gediget försvarsspel). Slänger ur mig en klyscha, men inledningen och första målet blir viktigt.

Har diskuterat med en del Lövensupportrar (oundvikligt när man bor i Umeå), de känner sig uppgivna och mer än en tycker att det är rättvist att Timrå går upp OM så blir fallet. Är faktiskt inte så många som skyller på Covid-19. De flesta pekar på att Löven varit väldigt ojämn denna säsong (även i slutspelet), och att framförallt defensiven varit undermålig. De frågade mig om hur jag tycker att Löven borde spela mot Timrå och det som låg närmast till hands var försvarshockey a la Västervik. Men ingen av oss tror att Löven skulle kunna spela en sådan hockey, det kräver dessutom en exceptionell målvakt. Och som en av mina vänner sa (också Lövare): ”Det har varit mycket snack om Västervik, men vilket lag vann den semifinalen” 😬😁

Jaja, mycket svamlande i syfte att minska anspänningen inför matchen.

Om 10 timmar ä dä klart rabbuslingar 🥳🥳🥳
WE ARE BACK 🥰🥰🥰
Låt dä rinna lätt 🌞🌞🌞
Timrå IK ä tebaks i SHL 🥳🥳🥳
Uppladdat:

500x0-945cf22d-4e5d-4a83-8661-908593008eab.jpeg

Smokey: ikväll gör vi allt för att bli klara för SHL! Vi kämpar till sista bloddroppen.

Timrå IK mot SHL! Det är en underbar dag. Det ligger magi i luften.

Dagens stora fundering.
Klädde upp mig i RV-stil dagen till ära. Spände upp bröstkorgen och gav mig ut på gatorna här i Bergslagen.

Hände inte mycket. Hem och bytte om till en rödvit matchtröja...

Ut igen.

NU JÄVLAR! Glada tillrop! Massor med reaktioner! Typ nästan nära slagsmål med en sur inflyttad UME-Jävel. Två leksingar önskade lycka till, en FBK:are höll med. Tror jag var nära att få ligga med en högbystad blondin som kastade en slängkyss... Och promenaden i solen har bara börjat:)

KÄMPA TIMRÅ IK!

{204}: håller jag med om! Allt i Dalarna utom Leksand dock. 😉

Greg P: hade Timrå samma lag ifjol menar du???Sist jag kolla spelade inte Lodin, Olofsson, Blomqvist, Liljevall, Svensson, Reinhardt, Johansson och Lindelöf förra året? Det är större omsättning än vad Löven hade inför i år. Vilka saknar ni, Hardy Häman-Aktell och Oliver Larsen, nån mer? Ja tränarna då, o de är väl de som hela grejen känner jag, har man en sur gammal fågelholk i båset så vinner man inte.

{297}: Håller med. Den sista procenten saknas. Sedan är han ju ändå där. I första matchen efter uppehållet vet jag inte hur många supelägen han hade. Med den sista procenten /studsen på plats hade han ju satt tre kassar minst. Sedan spelar han ju med små marginaler.... de matcher han lyckas är han ju vassare än en nyfilad skruvdobb, de matcher han inte gör det ser det ju lojt ut.

Smokey:

Haha

Dalarna är vackert 😘

Smokey: Tycker tyvärr Lodin kommit bort helt i finalspelet. 1+1 på dessa fyra matcher och han ser fortsatt blek ut sedan sin hjärnskakning. Han bör ha en till kanonmatch i sig, vore lägligt att plocka fram den ikväll.

{204}: Enligt allt skvaller har väl pojken signat med Leksand med klausul om att det bryts om Timrå går upp i SHL. Eller om dom river upp all gatsten i hela Dalarna (utom Mora) och ger Lodden en månadslön på miljonen. Själv skiter jag i skvaller och Dalarna i allmänhet;)

Smokey:

Lite OT men Victor Lodins pappa är presenters av Borlänge hockey som deras ass tränare

Jag som infödd Borlängebo tycker detta är väldigt spännande 😀

Hur ser Viktors kontraktsläge ut?

Vinner dom idag måste vi dra till arenan! Kom igen nu boys

Rastlös.

Var tvungen att ta en sväng till det folktomma gymet i morse. Tränar grabbarna hårt ska jag inte vara sämre i fysen.

Att finlyfta bira i tre perioder ska ske med stil och utan att man tappar flåset.

Dagen till ära låter man muskulaturen spela (den syns om man kollar noga) under en tajt rödvit TIK-tischa!

Fick en oväntad och spontan kommentar från min tjej som normalt bara suckar och himlar med ögonen över min hockeynojja, och framför allt besatthet av Timrå IK:

- Förlorar ni i kväll, då är han väl inte mycket värd den där smala killen med kavaj och stora tänder. Men om ni vinner, då är han världens största hjälte.

Smygläser hon här på HS?

Blake: jajamensan fattas bara #liteförsiktigt

Blake: jajamensan fattas bara

JonteD: ANDRA SIDAN ÄR NI KLARA!!!!?????

Lub: Han spelade ca 20 min i matchen, nästan lika mycket som Palmqvist och Eronen. Dock med mindre istid ju längre matchen led. Lär väl ha hela armen full med smärtstillande.

Olli Nomadinen : Är lite fundersam över Plant. Han såg ju ut att ha rejält ont i match 3, sedan spelade han hela match 4, med typ mest istid (eller klev han av, minns inte). Han måste ju spela med smärtstillande eller ngt?

Ok, matchdag. Dagen har inletts med frukost och fysisk träning. Nu väntar oändligt långa timmars arbete innan vi bänkar oss framför TVn...

Hoppas grabbarna kan bjuda på samma spel som de gjort hittills i finalserien. Se till att vara stabila i egen zon. Släpper vi inte in mer än 2 mål så vinner vi tror jag...

Olli Nomadinen : Då så. Då fortsätter Timråstormen. Får hoppas att man kan avgöra på hemmaplan redan ikväll. Björklöven har hittills sett lika tunna ut som en björkdunge i Oktober.

Johan J: Inget om fler skador utan en intervju med lagläkaren i löven om situationen som varit och är. De kommer ställa upp med samma lag som sist

Någon som kan läsa Västerbottenskuriren? Artikel bakom betalvägg.

Rubriken lyder "Skadebeskedet inför Björklövens ödesmatch".

Tre spelare från en sekvens framför Björklövens mål syns på bilden i artikeln.

34 Kevin Poulin
42 Teemu Eronen
11 William Eriksson

Spekulerar nu. Fler backskador? Eronen har saknats tidigare i slutspelet och stod över andra mötet i finalserien.

vonDöbeln: De ska ni veta så här laddad o nervös har jag bara varit en gång tidigare i mitt 62-åriga liv o de va första gången jag va i strid i Bosnien nu flödar adrenalinet i tsunamis inombords o är så taggad att jag sover med tröjan på inatt!!!! Bosnien va en baggis men detta slår allt för jag vet att alla härinne kommer förhoppningsvis vara lika påslagna och en sak som min kompis som va i båset i Umeå säger att grabbarna kommer att gå ut som en jättestor röd o vit stridsmaskin o köra på 300%hela matchen!!!!!!!!!

{297}: ??? Har Löven lämnat WO?
Om inte så är det match 5 imorgon om jag är korrekt informerad.

vonDöbeln: kan man få önska att vi bara torskar 55 matcher istället för 56 nästa säsong? Det skulle innebära att vi torskar grundseriens alla matcher men bara 3 i nedflyttningskvalet i bäst av 7 och får stanna i SHL 😎

vonDöbeln: Fränt nick du har!! Hoppas att du har ett svart pannband på dig oxo för de hade von Döbeln!!
För att citera honom så sa han till Sven Duva" Bra min gosse släpp ingen jävel över bron"!!!😈😈 De ska inte vi heller!!😎😎

Imorgon måste vi gå för rekordet!!?
Uppladdat:

500x0-0864bb8e-3574-4134-be3d-3510a29d13de.jpeg

vonDöbeln: Känner igen det där med matchtröja i "fiendeland". Fast jag tycker att det är än viktigare att ha på sig den i det läget, då måste vi få representera laget så gott vi kan. Drar med mig min på jobbet i uppsala varje dag nu i slutspelet, vissa undrar nog vad det är för en märklig typ som kör bil i röd hockeytröja när Almtuna spelar klart för länge sen.

Nu sitter man här, skakar av förväntan och är lite sådär allmänt olidlig att ha med att göra. Frugan har ifrågasatt varför jag har Timråtröjan på mig när det inte är matchdag och jag säger att det är för att lugna nerverna. Frågade om jag fick ha på mig den på ICA men blev snabbt påmind om att vi bor i HV-land nu för tiden.

Arbetsdagen gick åt till att kolla highlights, för & eftersnack efter gårdagens match, läsa tidningsartiklar och på att vara förbannad över att det inte är Onsdag, trots att vi har kortvecka pga Kristiflygare.

Imorgon är dagen D. Kommer man eventuellt smyga med sig matchtröjan på jobbet? - Ja eventuellt.

Vinn, giv mig frid. Ge oss ett år av SHL-hockey med alla våra nuvarande stjärnspelare kvar i truppen med lite hemvändare för att krydda det så spelar det ingen roll om vi åker på 56 förluster nästa säsong.

Forza Timrå.

Greg P: Då var då, men nu är nu. Utan Covid 19 hade Löven med stor sannolikhet varit ett SHL-lag den här säsongen. Så pass dominanta var man, åtminstone under grundserien. Modosupportrarna har nog en del att säga där, för man fick ju aldrig spela om det.
Dahlén betyder mycket för Timrå IK, men det är ändå LAGET som gjort den här resan. Som igår när flera spelare betydligt längre ner i hierarkin steppade upp och gjorde avtryck.

(Provläs artikeln om Dahlén om varför han är så viktig, på andra sätt än som poängterar, i ST i 20 min. till)

TIK1928: skit i dom där, Om nåt år så har dom små gröna trollen krypit tillbaka under sina stenar dom kom ifrån. Ohyra som kommer och går. Nästa år blir det Hv och Mora som gör upp om det.

Lub: det hade AIK oxå..

Greg P: Du vet att vi fortfarande hade vunnit serien om vi varit 20 poäng sämre va?

TIK1928: Poulin hade 7de bäst räddningsprocent i grundserien. Tar du bort första 10 matcherna innan han blev skadad så skulle jag säga han ligger på plats 14.
I Slutspelet är han plats 11 i räddningsprocent. Han har gjort några magiska räddningar och sinnessjuka matcher, har en enorm högsta nivå men också en botten. Jämför du han med Joe Cannata ifjol är det som att jämföra huspriser i Timrå och Umeå. Natt och dag.

Vill inte komma någonstans. Dahlen i år är den bästa och mest överlägsna spelaren i Hockeyallsvenskan någonsin. Det är inte en vanlig topp-spelare. Var glad för det, för utan han hade ni varit 20 poäng sämre.

Hittade Kentää från en intervju

youtu.be/Svki4Rp9tlU?t=53

Greg P: Shit vad du är ute och svamlar.

Märkligt hur Dahlen kan ha 110 % betydelse men att vi bara skulle ha tappat 20 pinnar utan honom. Borde vi inte snarare ha hamnat 10 %? :-)

ionloo:
Först och främst
För att parafrasera TimråStockholm:

Tålamod, Ödmjukhet, Kämparvilja och Noggrannhet är ledorden gott folk. TÖK'N me Pöck'n!

Sedan måste man väll ändå säga att årets trupp är förbättrad jämfört med fjolårets? Den är med hög sannolikhet dyrare också.

Jag kan inte komma på en enda spelare som försvunnit och skapat ett stort hål i truppen. MODO-sebbe var väll den mest namnkunniga förlusten och är inte så saknad? Med det sagt så har han en övernaturlig acceleration.

Greg P: så löven ska ersätta 14? spelare från mitten av maj? Hur ska det gå till?

Greg P: Fast det där är att göra det väldigt enkelt för sig i sitt resonemang. Dahlén är grymt viktigt för det här laget absolut. Men även när han varit borta på landslagsuppdrag eller gått sämre så har laget vunnit. Att han stannade möjliggjorde att Timrå kunde bygga det laget de har idag, det är hans absolut största bidrag, han är ledaren som visar vägen och han kan vinna matcher på egen hand. Men hade vi haft exakt samma lag men med någon annan än Dahlén i första kedjan så tror jag nog vi hade spelat final i alla fall, en spelare gör inte ett lag, det är ett väl använt uttryck men det är så sant. Annars hade väl Edmonton haft 3-4 SC vid det här laget till exempel. Sedan så tycker jag inte alls vi har samma lag som ifjol, stommen är kvar såklart men alla som lämnade byttes ut mot likvärdig eller bättre.

Greg P: Tar ni bort Poulin hade ni knappt klarat er till slutspel så många gånger han har räddat er den här säsongen.

Jag fattar inte vart ni Lövenfans vill komma med den här Dahlén grejjen.. Det är knappast en ovanlighet bland föreningar att ha en eller två topp spelare? Är ni så himla avundsjuka?

Knylan: Pengar är a och o. Det är Växjö ett bra kvitto på. Rögle har byggt ett grymt bra lag på liknande sätt.

Jag köper dock resonemanget att det är bra att ha en stark juniorsida. När man som Löven inte har ett a-lag som spelat i SHL på 20 år (Och således ingen gratisplats längre i Superelit man åkte ur 2012) är det dock svårt att behålla spelare när man ska välja hockeygym, man får istället värva hem dom senare i karriären ex Possler eller Ottosson.

Vad gäller Lövens lagbygge i år och ifjol så skulle jag peka på skillnader på tränarsidan, målvaktssidan och hemmapublik som avgörande skillnader samt vissa individer i år som presterat klart sämre. Timrå hade samma lag i år som ifjol men var klart efter oss i tabellen och vann inga matcher. Er framgång beror ju egentligen till 110% på Dahlen och hans påverkan på laget. Tar ni bort han så är ni 20 poäng sämre i grundserien.

Sputnik: Jajjebrus!

"
#2201292 · Spock 18x20-logogrm.jpg · 17 timmar sedan
modomille: JT Browns late hit kombinerat med bentackling vid första målet är sånt som gör att Americanos är så avskytt av de andra lagen.
"

Nu kör vi! Dags att fylla ladan!

LET'S EMPTY THE TANK BOYS!
Uppladdat:

500x0-img7131png.png

Knylan: En annan aspekt är också att alla spelare som förädlas och slagit igenom i klubben kanske i större utsträckning återvänder till klubben senare i karriären när man är klar med NHL/KHL eller toppklubben SHL eller vart nu karriären tagit sig vidare.
Ett gott rykte och bra arbetsmiljö är inte att skoja bort.

Knylan: Word!

Det är också mer sympatiskt. Tror de flesta som inte är känslomässigt involverade i något av lagen hellre hade sett Rögle plocka hem guldet i år. Delvis av just dessa anledningar

« · 2202145 · »