1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

577902 inlägg · 6216 ämnen

Förslag till marknadsavdelningen

1860010 · » Till forumet


Sv: Förslag till marknadsavdelningen
JobbaPuck: ska jag gissa så är det något centralt beslut i så fall. Corvara bildades 2011 och det var väl då någon gång de gick in tungt i idrottssponsring. Är väl tack vara det som du och jag känner till företaget också? Om de nu släppt Timrå IK så verkar de ha släppt fler. Kollade snabbt Vita Hästen och de är inte listade där heller och då är det ändå i Norrköping de har huvudkontor. Så ny VD/marknadschef sparar in på idrottssponsen? Trist oavsett.
Kommentera

Sv: Förslag till marknadsavdelningen
Johan J: Inget förslag, men väl en fråga; jag undrar över var Corvara tagit vägen? De har varit en av huvudsponsorerna under ex. antal år. De har bl a haft sargreklam, sin logga bak på matchtröjorna och loge. Nu syns de ingenstans.
Kommentera

Sv: Förslag till marknadsavdelningen
Sputnik: Vanligtvis är det fritt inträde på sådana matcher. Men inte i Tingsryd.
Där pröjsar publiken samma peng som vanligt. Smålänningarnas smålänningar kanske?

Stabil insats igår förresten.
Och hackkycklingarna Berglund och Enoch gjorde en bra match. Hoppas att ”Lill-Challes” skada inte är så allvarlig som befarats. Såg riktigt otäckt ut på plats.
Kommentera

Sv: Förslag till marknadsavdelningen
Kerstin_k: bättre priser mot lag som inte drar så mycket publik som tex almtuna,tingsryd,troja skulle vara något, vet att modo har lägre priser mot just dom lagen, ger inte a-laget mer pengar men kiosk försäljningen skulle öka betydligt vilket skulle ge ungdomsverksamheten mer medel, vilket skulle ge oss mer och bättre spelare därifrån i framtiden, sen så ger det mer energi till laget om det är 4000 tusen på läktaren mot dom lagen, folk skulle tycka att det är roligt när det är bra drag på läktaren och kanske vill komma tillbaka. tänker man långsiktigt så är det bara fördelar men det.
Kommentera

Sv: Förslag till marknadsavdelningen
Kerstin_k: Enkronasmatcherna fungerar så att det är sponsorerna helt som står bakom biljetterna. Då får varje förertag välja själv om man tex vill ge 5kr eller 2kr för varje person som kommer till matchen. Säg då att vi får fullsatt då får alltså ett företag som går in och betalar 5kr ge en engångssumma på 30000 tex. Konceptet är för att publiken skall kunna gå in helt gratis en match. Lägg där då till att om man är en familj som går så kanske man lägger en hundring var på koisken istället. Ganska fina intäkter till klubben.
Kommentera

Sv: Förslag till marknadsavdelningen
Johan J: framför allt borde man jobba på sponsorer. Får för mig att många stannar hemma på grund av kostnaden. Skulle ju vara guld värt om man fick till rabatterade priser på biljetter till privatpersoner och sponsorerna täckte mellanskillnaden. Givetvis svårt att få företag, i dessa ekonomiskt pressade tider, att ställa upp. Då måste föreningen erbjuda något i gengäld. Tingsryd erbjuder en möjlighet att spela in en reklamfilm med valfria spelare, kanske skulle kunna vara något. Besök av spelare på arbetsplatserna skulle kunna vara ett annat. Ica Bergsgatan (som traditionellt, tror jag, sponsrat en del) skulle ju kunna få Dahlén en dag i kassan. Bilbolaget skulle ju kunna få besök av spelare som hjälper dom att sälja bilar en dag. Typ.

Enkrona-konceptet ökar ju, som jag förstår det, inte publiktillströmmningen på längre sikt. Det ger mer klirr i kassan. Men det bygger på att alla betalar lite (valfritt) mer. Har svårt att tänka mig att nån som aldrig går på hockey väljer att göra det när det är lite dyrare.

Brasklapp; jag kan ha missuppfattat hela grejen med enkronamatchen.

Samarbete mellan Modo och Timrå är jag för. På något sätt. Men det är ju sällan dom matcherna som drar lite publik. Sist hade ju inte vi speciellt många platser tomma. Vi behöver hitta sätt att öka publiksnittet hela säsongen.
Kommentera

Förslag till marknadsavdelningen
Startar en tråd för att stimulera en diskussion om hur marknadsavdelningen kan finna lösningar för att dra in ytterligare pengar till föreningskassan.

Sneglar på Tingsryd som enligt uppgift drog in ca 700 000 kr på matchen mot Timrå. Matchen var säsongens enkronasmatch där privatpersoner och företag sammanlagt 241 kr per betalande åskådare.

Företeelsen är inget unikum i svenskt föreningsliv utan förekommer på flera ställen och i rad olika sporter. Under alla år som jag följt laget kan jag inte minnas att konceptet testats i Timrå.

Med samma genomslagskraft som i småländska Tingsryd skulle föreningen med en fullsatt arena och 250 kr per betalande åskådare från privatpersoner och företag kunna dra in 1,5 miljoner kronor extra utöver ordinarie biljettförsäljning plus merförsäljning i kiosker och restaurang.

Apropå nya grepp så samarbetar AIK och Södertälje med varandra för att locka publik till matcherna lagen emellan. Säsongskortsinnehavare ges möjlighet att se bortamatcherna mot rivalerna. Klubbarna har enats om ett biljettak på 1000 biljetter (100 ståplats och 900 sittplats).

När lagen möttes tidigare under säsongen kom 3347 åskådare till Scaniarinken. Då hade inte samarbetet inletts. Igår möttes lagen i Scaniarinken inför 5542 åskådare. Den match som spelats på Hovet lockade 5414 åskådare. Timrå skulle kunna testa ett liknande utbyte med Modo nästa säsong förutsatt att lagen spelar i samma serie. Inget av lagen har vid mötena denna säsong fyllt sina arenor och skulle gynnas av merförsäljning från den ökade publiktillströmningen.

Fler förslag till Bengt Sahlen och Oscar Johansson på marknad?
Kommentera

1860010 · »