1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

582162 inlägg · 6215 ämnen

Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25

« · 2603607 · » Till forumet


Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Bragd-Birger: Tror att det var Max Friberg som sköt högt vid första stolpen när Julle höjde axeln och räddade.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Slog mig nu att vi har färre poäng upp till förstaplatsen, än vad OINK har till säker mark. Och ni vet ju hur nära förstaplatsen känns för oss = Inte alls.

Måste vara nattsvart för dem. Såklart är jag jätteglad över detta, men ändå.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
TD: Nä, den där Pääjärvi är bara nån sorts poser nästan helt utan meriter. WC Wedin är alltid bäst.

Jävligt märklig inställnig till Pääjärvi här inne faktiskt. 467 NHL-matcher liksom..
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Zäta75: Wedin är en klasspelare Pääjärvi har jag inte sett i tre kronor
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Ah...finns få saker som är lika sköna som en lång, djup trepoängssömn. I synnerhet efter en...två...eller tre...drygt...3-poängswhiskys.

Men, som alltid vid sådana här tillfällen bör vi komma ihåg Mr Wolfs visdomsord: "Let's not start sucking each others dicks quite yet".
Gårdagens match var en skön Lisa för själen, men den var inget stort steg framåt. På vissa plan var den det, på andra status quo. Viktigast dock: den var inget steg b a k å t. Möjligen betyder det att vi nått vårt rock bottom. Likt alkoholister har vi i s f äntligen möjligheten att därifrån ta oss uppåt.

Om vi börjar med det som, enligt mina ödmjuka åsikter, var steg framåt skulle jag säga:
1: mindset. Det märktes att laget var lite förbannat och mer redo att ge sig in i skiten, t i l l s a m m a n s. Man slet för varandra. Underbart att se kampen redan från nedsläpp. Inget "stå på hälarna, hålla positionerna och överleva första 10" här inte.
2: lite bättre fördelning av istiden mellan kedjorna. Till stor del en effekt av att man hade en (skör) ledning att försvara i 3e, men jag gillade att 4e fick spela lite mer på bekostnad av, främst, Jontes kedja. Timrå måste få en bättre total fördelning av grit på bekostnad av flair, och det tycker jag att man fick igår. Istidsfördelningen är en liten faktor till det.
3: spelet utan puck. Tycker att man höll ihop laget bättre och utmanade mer i mittzonen. Lite bättre avvägningar i offensiv zon när det gäller forechecking. Vi hamnade sällan med två på avstånd och lätt överspelade checkare, utan man kröp hellre tillbaka för att utmana puckhållaren i samlad tropp i mittzonen. Mycket bra!
4: tålamodet. Det brast ett antal gånger (ja Rindell, jag tittar ganska mycket på dig nu), men jämfört med HV-matchen var det betydligt färre offensiva chansningar där en tappad puck/missad pinchning/lämnad position innebär direkt livsfara bakåt. Här finns väldigt mycket att fortsätta att jobba på, men likväl: gårdagen var ett litet steg i rätt riktning.
5: målvaktsspelet. Egentligen tveksam till att ta med den punkten eftersom, i ärlighetens namn, Frölunda till stor del gjorde en Timrå här. Dvs förvandlade motståndarväktaren till en omutlig fantom. Lägg därtill grymt flyt med målram och puckstudsar. Icke desto mindre: han höll nollan, och det är alltid en prestation. Jag tyckte också att han såg fokuserad ut hela tiden, och noggrann i placeringen. Räddningen med axeln högt uppe i första krysset på Strömwalls (?) skott t ex var kliniskt metodisk.

Sen har vi en hel del som hamnar på status quo-kontot. Några highlights:
1: märkliga coachningsbeslut. Jag vet inte vilken sida Mieho vaknat på igår, men han var rätt bedrövlig hela matchen. Spelmässigt är en sak, men jag tyckte han var en av få spelare som föll ur ramen inställningsmässigt. Gled i hemjobbet, gled i offensiven, gled mot båset vid bytena. Utvisningen på slutet där i 3e var väl crescendot på hans insats för dagen. Eller, borde ha varit. Obegripligt nog fick han fortsätta att spela, inte bara i 3e perioden fram till utvisningen utan även e f t e r den. Nu gjorde han såklart mål i öppen kasse, men: jag kan inte förstå hur Miehos usla inställning inte på något sätt renderar i en åtgärd från Ante et al.
2: uppspel/omställningar. Det går fortsatt alldeles för långsamt och är alldeles för lättstressat när man ska ta sig ur egen zon. Vet inte riktigt hur man ska komma ur det. Ifjol löste man det genom att hela laget fick en lägre utgångspunkt och var mer kompakta vid uppbyggnaden, vilket gjorde det svårare att checka fast backarna. Problemet är att det gjorde oss ä n n u långsammare i speluppbyggnaden, genom att det blev lättare att få ner farten på oss genom mittzonen.
Det är så jävla märkligt att Svensson är en av backarna som lättast kan hantera spelet där backarna har större ansvar att själva lösa forechecking och uppspel. Han borde ha älskat fjolårets "center agerar libero"-spel där sarg-ut var default. Men det gjorde han inte. Han trivs bättre i år, liksom han trivdes bättre 21/22. Märkligt.

Osv. Skriver på mobilen, men misstänker att det här börjar bli långt och ska föschöka avrunda.
En grej till bara: kul att se Jonte ha lite bättre tramp i spelet utan puck. Han vann fanimej t o m en riktig, rejäl närkamp vid sargen där en gång. Snyggt! Fortsätt så.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Håkkybåkky: Vad har Frölunda för forum där de är aktivitet?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Nisse på Mon or: Rönnberg tycker jag få ha i åtanke att TIK spelade en oerhörd taktisk och defensiv hockey som Frölunda hade jättesvårt att lirka upp.
Låst ämne


Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Hittade på Frölundas hemsida. Ante var nöjd på 20 sekunder. Rönnberg var missnöjd på 5 minuter.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Var hittar jag presskonferenserna efter matcherna?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Glöm aldrig bort.

Vi är inte mer än en match bort från:

- AVGÅ ALLA!

Bara för att få lite balans och ordning bland alla småpositiva tokjävlar;)
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
empa11: Matchcoaching, välkommen och lämna oss aldrig igen!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
söder över: Mycket trevlig sammanfattning och läsning. Gillar främst din tagning på den taktiska differensen mot senast, och jag håller med om den.

Bör finnas fler som har positiva tagningar av denna matchcoachvinst. Kanske kommer imorgon.
Det är ju så jävla härligt när man håller på ett lag som har samma poäng som lag för direktkval.

Utan att något drastiskt behövt hända än.
Kanske behöver ske, men det vet vi ju såklart inte nu med dessa premisser.

Vilken lördag.
Tack till hela laget! 🤍❤️
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Såg ut att ta på vaden eller knät på Didrik, borde väl kunna vara någon form av benbrott?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Bra jobb i kväll, Ante! Det känns ibland som om det enda jag skriver här är sågningar av hans matchcoachning. Men den här gången var det i princip klockrent. Tack!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Jag gnäller mycket och som påpekats ska man även lyfta sånt som är bra.

Jag tror att Ante kände lite brännande kritik (även självkritik) från HV och gjorde ett bättre jobb i kväll.

Jag förstår att laget i mycket är rätt självgående och inte speciellt detaljstyrt. Jag tänker på tidigare utsagor kring PP osv.

När det haltar behöver dock han och övriga ledare kliva in och resonera och leda förändringar som behövs. Ikväll var det bättre än senast.

Håller även med om att Dahlén var mer synlig i det ”osexiga” arbetet.

Juel var riktigt jävla skitbra! En målvakt som gav sitt lag chansen att vinna med minimal produktion framåt.

Den här 3an tror jag var otroligt jävla as-viktig för laget, publiken hemma och för Ante o CO.

Det blev en fantastisk lördag iaf.

På tisdag spelar vi igen.

Då vet vi mer om Didde men en långtidsskada till på honom måste innebära att han ifrågasätter sin fortsatta karriär som hockeyspelare.

Vi blir tunna som fan i defensiven…

Edfelt ska prövas och utvecklas men det är väldigt tidigt i hans karriär än och sterioder är inte ok!

Jag har svårt att se hur vi ska hålla serien igenom utan backar som trivs i stångandet framför egna målet.

Ikväll såg Lyytinen ut att vara redo att kosta matchstraff vid ett par tillfällen när han blev tjuvnypt framför Juvelen…

Vi behöver Didde/Sheriff typ…

Erixon/Lyytinen/Eronen/Rindell/Edfeldt är relativt rörliga men konor i egen zon när det blir fysiskt. Forsmark är duglig men seg.

Jag saknar någon till back som kan avlasta och låta Rindell och Lyytinen involvera sig mer i offensiven för båda två är riktigt bra med pucken i offensiven. Ger lixom en dimension till i offensiven…

Kul kväll.
Bra kamp!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Tom Topp: rätt kul ändå att efter torsdagens match så var ordet på allas läppar matchcoachning och då i negativ bemärkning. I dag är istället ordet vi alla använder kontinuitet. "Det svänger fort i hockey" gäller tydligen på hockeyforum också 🤣
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Zäta75: ja och Lander hade bäst tekningsstatistik av alla på isen idag. Måste vara den snygga mustaschens förtjänst!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
kulltorp: sen så är väl Ante en människa som oss alla andra, han kommer göra misstag, men han kommer också att lära sig. Jag tror på kontinuitet!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
empa11: Juel och Wedda var grymma idag! Även Dahlen bättre än vanligt över hela planen. Tror att man har hittar rätt där med Wedda Hanzl och Dahlen. Alla tänker hockey på liknande sätt och kompletterar varandra. Blir riktigt sur om de inte får fortsätta när Pääjärvi är tillbaka

Är mycket nöjd med dagens match!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
kulltorp: Du har inte fel!
Alla gör fel, alla är sina sämsta jag till och från.

Inte till dig Kulltorp: Betyder det att ett lag som bör vara varsam om varenda krona ska sparka sin/sina tränare? Är det vi fans är till för?

Diskutera i små grupper.

Ifrågasätt om ni på riktigt är supporters, eller om ni är en förlängd arm av era egna problem.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
kulltorp: säger som jag sagt hela tiden, lita på processen, lita på Ante, kolla på folket runt omkring honom istället.

Sen idag kan vi mysa åt att Juel visade att han ska få stå lite oftare & att Wedda gör mer nytta högre upp i hierakin.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
empa11: Jag var glad för coachingen i denna match. Det finns bra många matcher som lämnar mycket att önska av den varan, vill jag säga.
Jag står fast vid att Ante är en ypperlig teoretiker mm. Men som andretränare på sin höjd.
Det är min högst personliga åsikt.
Idag satt helheten på ett helt annat sätt, kryddat med lite flyt.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Sputnik: med både Didde och Sheriffen borta får nog Edfeldt chansen att visa upp sig. Även om han ligger på gränsen till SHL nu får vi hoppas att även han kan växa in i kostymen m h a kontinent.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Sputnik: Didrik är så jävla viktig med sin inställning! Inte SHLs bästa back, men oerhört viktig med sin spelstil!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
kulltorp: Helt enig med dig käre vän.
Jag skulle, till mångas stora förtret, kalla det _matchcoaching_ i bra nivå.
Vad tycker alla som sagt att vi inte har någon matchcoaching? För det har ju slagits fast rätt hårt senaste veckorna.

Fortfarande dåligt med positiva superlativ från många pöblar här. Kom igen nu, ni hänger väl här för att ni HEJAR på Timrå? Kan man döma ut allt och alla så bör man absolut kunna höja allt, och alla?
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Tom Topp: Ja är Didde bort en längre tid så måste nog Kapanen se till att få loss pengar till att förstärka! Hoppas att SMÅLAND har rätt och att Svensson är tillbaks till träning på måndag. Även om att det inte betyder att man är nära att vara i skick för att spela matcher bara för att man är med på träning.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Sputnik: Edfeldt behöver några säsonger i Ha, känslan är hardegård! Men hur som helst om didde är borta så känns det jävligt jobbigt på backsidan!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Kerstin_k: Ja, det är ju också en frukt av tålamod, nått man får ge credd till Ante med. Har väl iofs hela tiden hållt Forsmark högre än Edfeldt.
Inget ont om den sistnämnda men jag känner i dagsläget att Edfeldt har svårt att riktigt färga i SHL och det känns väl lite som att det vore bra med någon/några säsonger i HA där för att utvecklas mer och få bygga på sina styrkor.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Kerstin_k: håller med, Edfeldt är lite valpig, inte så konstigt, men gillar ändå att han försöker spela....även om det blir misstag ibland.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Tom Topp: Ja långsiktighet är bra när det byggs rätt!
Forsmark går från klarhet till klarhet, instämmer om det!

Fostra ungdomar är ju en av våra stora utmaningar framöver, ett sätt att kunna bredda och spetsa till billig peng, plus att få in sköna stålars för utbildningspengar när det vankas NHL kontrakt! En ren nödvändighet om vi skall hänga med och ta steg för varje säsong med de förutsättningar vi har!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Tom Topp: Man vet det har hänt något när man blir lättad av att se nr 28 inne på isen istället för Edfeldt.

Med det sagt inte menat att Edfeldt är dålig, men Forsmark hänger med mycket bättre i tempot och spelet. Klar förbättring.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Sputnik: det behövs byggas långsiktigt! Vi måste fostra mera ungdomar! Stölden av Forsmark från öret är ju klockren. Helvete vad pojkjäveln har blivit bra! 😁
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
kulltorp: Det tror jag ju..??
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Rip Kirby: Karla är klar för Modo.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Tom Topp: Yes, stärka upp staben kring Ante tror jag är rätt melodi, har svårt att tro att Kapanen vill göra sig av med Ante med.

Aftonbladet hintade ju om att det snackas om förändingar på tränarsidan till nästa säsong, men där har jag i så fall känslan av att det just lär bli förändring vad gäller assisternade tränare i så fall.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
kulltorp: Härlig eftermiddag i Götet!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
empa11: Tycker vi gör en bra match igen. En av många. Skillnaden är att vi har lite medflyt, och Ante coachar i sista perioden. Vad jag såg så spelade han första och andra mycket oftare.
Bra!!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Sputnik: sen måste vi ha klart för oss att ha kontinuitet på tränarsidan är tryggt. Och sedan så är dom också människor, Ante kommer också att lära sig av sina misstag! Jag tror på kontinuitet, kanske att stärka upp runtomkring honom isåfall!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
JanneH: vi har ett lag för slutspel! Det är många med klubbhjärta i laget! Sedan att det har varit lite joll några matcher! Nä vi har ett topp fyra lag iår! Jävlar vad jag jinxade nu! 😉
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
empa11: Ante blev ju till och med lite sågad för sin coachning av Wiken mfl under sändningstid. Hehe kunde inte hålla mig...😉

Skämt åsido så erkänner jag att jag kritiserat Ante, jag är dock inte en av dem som sagt att han skall skeppas medelbums, däremot vidstår jag att jag gärna ser att man förstärker tränarsidan till kommande säsong med annan/andra sidekicks, om nu Kapanen har Ante i planerna för framtiden.

Åter till matchen så gör vi en stark match totalt sett, även om vi mötte ett trubbigt FHC som inte riktigt tog till vara på många av vår misstag heller skall man väl vara ärlig med.

Juel och Emil.P och Wedda skall ha extra guldstjärna ikväll.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
empa11: dina tankar sammanfattar det hela rätt bra. Wedin tillför fan en helt annan dimension. Han utmanar, går på mål, åker hela tiden och har spelförståelse i Hanzl klass. Dessutom tyckte jag han såg orädd ut för att gå in i kamper. Halleluja frälsaren är tillbaka!
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Men fan grabbar och tjejer, nu har boken fyllts av avgångskrav, ifrågasättande, önskande om radikala förändringar, tankar om pionjärers (tillika lagambassdörers) frånfälle. Tränarsågningar osv osv osv.

Ta tillfället i akt nu! Vi höll vi nollan mot Frölunda, på bortaplan. Vi kunde gjort fler mål, men vad fan. Tre poäng är tre poäng va? 🤩 Nu bör ju jättemånga vilja få ut all sin lättnad, positivitet. Vi är väl ändå SUPPORTRAR?
Jag börjar:

Ante MATCHCOACHADE mer än ok. Boyce var het och fick spela en hel del i slutet på andra och tredje.
Snyggt inför match att slänga upp Wedda i första va?

Att välja Juel som målis ikväll var ju klockrent! Jävlar vad bra han var.
Erixon hade en tung kväll, likaså Rindell. Att man, förmodar jag, ger dem direkt defensiva ordinationer inför sista var fan genialiskt! Snacka om någon/några som ser vad som händer i denna match.

Jävlar vad kul det är med seger 🤍❤️
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
pingvin: Jag är nykter och anser att det lag vi har nu också ska fixa resten av resan. Inga mer pengar till nyförvärv. Dom som lagt i båten får fasen se till att vi når vår slutstation.
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
För två dagar sen var jag glad om vi skulle fixa nytt kontrakt. Efter dagens match och några bira och lite rödtjut är jag mer optimistisk. Vi har spelat riktigt bra många matcher men ändå förlorat. Får vi in nån bra defensiv back när det drar ihop sig och resten presterar som de kan prestera då är vi en joker i ett kommande slutspel! ( eller är jag bara lite onykter…?)
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
JanneH: nja, Rögle kommer vara i toppen kanske det ända laget som kan utmana fbk tsm med luleå
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Chrille: jag tror serien börjar sätta sig nu. Timrå LIF, LHC, Frölunda och Örebro kommer nog att slåss om plats 5-9. FBK, Växjö, Luleå och Saik kommer ta plats 1-4 och Modo, HV och Malmö får slåss om att undvika Oskars i kvalet medan Rögle kravlar sig upp till 10e plats
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Senaste nytt ifrån SHERIFFENs far!
Hann träna mä lage på måndag!😍
Dä rinn lätt I Strupuslingen I Göteborg ikväll 🥳🧑‍🎄🎅
Skål tamjefan 🥳🥳🥳
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Rip Kirby: Efter att Montén fått sparken läste jag att nån HV-tomte trodde att det skulle gå jättebra, för dom hade ju seriens näst bästa lag😊
Låst ämne

Sv: Frölunda HC - Timrå IK 2023-11-25
Nu blir det att kolla matchen i efterhand då jag var i Sveg och kollade när sonens gäng dängde Sveg med 11-2.
Låst ämne

« · 2603607 · »