1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 607349 inlägg · 6213 ämnen

Bästa inläggen

Sv: Silly Season 2025-26
OlliJanne: Inte alls, det skulle vara en kanonvärvning. Plusstatistik i ett defensivt svagt Modo och överlägset bästa offensiva back i vårt lag. Förmodligen vassare än många forwards också.

0tto: Det där ser ju helt okej ut faktiskt. Lite bredare och jämnare lag känns det som, dock med rätt försämrad spets på forwardssidan men en bättre och mer spännande backsida. Det kan bli bra nästa säsong också!

Sv: Kvartsfinal 2025 Timrå IK - Frölunda HC
Finns det något du önskar att du hade gjort annorlunda i den här serien?

– Ja, jag borde ha tagit en timeout i slutet av match tre. Tre gånger frågade jag spelarna om jag skulle ta en timeout, och de sa nej. Jag borde ha följt min magkänsla, gett dem en paus och planerat ett spel. Det är något som fastnat hos mig. Säger Olli Jokinen.

Ledarskap är alltid svårt, ska man vara den där som pekar med hela handen?
Jo ibland krävs det. hela tiden? näää verkligen inte.
Hela handen ledarskapet är utdött.

Jag uppfattar Olli som en person som ställer krav men som också inkluderar alla i besluten. Det är nog något som han lär ändra till nästa år.
Kan vara så att man ''mjukstartar'' för att landa väl in hos gruppen & sedan spetsa till det framöver.

Om vi ska prata om kommande års lag då, blir spännande att se hur vi kommer se ut där i mitten på september. Har tagit med dom som ryktas in. Samt lagt till något önskemål, om det är troligt eller inte låter jag vara osagt. Hade HELST velat ha in en riktigt sniper(Rattie klass) som man kan sätta bredvid Dalle, men det tror jag dessvärre inte på.

Dahlén - EP - Wedin
Heikkinen? - Kellman? - Hartmann
NY(Genborg) - Eriksson - Walli
Pääjärvi - Lander - Lundmark

Hardegård - Didde
NY toppback(rightare) - Nässén
Forsmark - Svensson
Sundin - Pilö
Freij

Juel/JJ

Övriga spelare som ryktas in/andra spelare i laget:

Genborg
Stadin (J20?)
Boyce (Extra)
Värmhed (Låna ut)
Erixon (Täcker förhoppningsvis försäkringskassan)

Känns ledsamt att göra en laguppställning utan Fille :(

Jag tror starkt på att Hållander stannar kvar i Timrå. Men om det blir så så behöver pojken stöd då det verkar sisådär i det mentala när förväntningarna blir för stora. 0+0 efter 6 matcher i en kvartsfinal där han i princip tillhörde de sämra spelarna i Timrå.

Dutten: Vi förlorar mot Frölunda pga en sämre coachning, men framförallt sämre backar och att vi inte utnyttjar våra lägen, medans Frölunda är sylvassa i framförallt PP och sätter sina chanser där.

Match 3 blir avgörande som Jokinen också var inne på. Den skulle vi kunna stänga ner, vi har 3-1 ,,med 3 min kvar och de kvitterar med 6 sekunder kvar.

Ja ja, nu är det över och Jokinen och tränarstaben har säkert dragit lärdomar av detta.

Nu får det vara slut med en felbyggd backsida. Vi måste in med bra backar som kan skjuta och göra mål. Ett par tvåvägsbackar med offensiv prägel in är nästan ett måste.

Framtiden ser ljus ut. Jokinen säger att man nyss har startat sin resa i Timrå IK. Vi är 9 mån in på resan. Frölundas resa är 12 år. Vi vill stå där en dag och ta SM-guld och vara där Frölunda är nu och gå långt varje år.

In Jokinen we trust!

SebastianH: det ska alltid bli så dramatiskt när man kritiserar hemvändare, vissa har svårt att känslomässigt hantera det. Wedin har förvisso gjort en bra säsong men han blir totalt osynlig i slutspelet. EP’s säsong är väl ungefär som förra säsongen. Ena halvan helt ok, andra halvan riktigt dålig.

Min poäng är att vi har lagt för stor del av spelarbudgeten på fel typ av forwards. Alla kan inte vara av Dahléns karaktär, dvs. ösa in poäng men undvika närkamper. Bygger man en kedja med bara såna spelare så får dom aldrig utrymmet att göra dom där målen.

Kolla poängligan i grundserien och jämför med poängligan i slutspelet. Det är en dramatisk skillnad gällande vilka spelartyper som får utdelning i slutspelet jämfört med grundserien. Om du tror att Timrås alternativ på värvningssidan är Jasek och True från Modo, då förstår jag att du är negativ. Jag har betydligt högre förhoppningar gällande nyförvärv. Tråkig inställning förresten, ”det är bara dåliga spelare som vill komma hit och spela för oss så vi kan lika gärna behålla dom vi har, det blir inte bättre”.

Tre slutspel i rad nu har vi fått kvitto på att laget är förhållandevis felbyggt. Vi kan spela bländande i grundserien men blir nermalda i slutspelet. Dags att börja ställa dom tuffa frågorna, ska vi verkligen ha kvar alla dyra kontrakt när vi år efter år misshandlar backsidan och ska trolla med knäna för att få till en balanserad backuppsättning? Defensivt har den varit fullt ok men offensiven blir lidande av att vi har lite för speldumma backar över hela brädet.

Kerstin_k:

Ja, att ha två så bra målvakter på kontrakt är ju få förunnat. Men Juel har ju visat denna säsong att han är och ska vara nr 1. Han ger alltid laget chansen att vinna matcher. Bara kolla gårdagsmatchen. Med tanke på vår budget, så kanske det hade varit bättre att försöka hitta en annan lösning för JJ. FBK är säkert intresserade av en landslagskeeper om vi kan få till en bra trade. Alternativt att dom köper loss honom. Helst ser man ju båda kvar då JJ är den perfekta backupen, men han är ju för bra för att vara en just sådan. Dilemma.

Förövrigt känns det som man vaknat upp bakis, det kändes lättare igår än idag med uttåget.

Rip Kirby: Det stämmer att Eronen drog in en slagga i premiären borta mot Frölunda. Och 4-5 ytterligare slaggor på försäsongen

Men nu har han gjort sitt i Timrå IK. Två säsonger utan många poäng av den back dom tjänar bäst i laget håller inte. Dessutom behöver vi stlrre backar och det tror jag att Jokinen vill ha också

Tack för din tid i Timrå Elemeri. Lycka till i framtiden.

NDR: Walli en av de bästa i slutspelet. Så han slet, visade vilja och tacklades. Mål gjorde han dessutom. Eriksson och Lundmark saknades sista 2 matcherna. Båda två något att bygga vidare på.

🏒🏒🏒🏒🏒

{10774}: Japp, Hartman är god för 30 pinnar.
Vi bränner pengar på Wedin och Pettersson. Vill du hellre byta dom två mot typ Ranta och true?
Eller lägg på 80% och ersätt dom med Cehlarik och Hrivik. Bättre investerade pengar?

Frölunda bränner sina pengar på weissbach, cederqvist, ruotsalainen och ruohma. Dom gör ju bara 30-39 poäng. Vilka sopor, förstår inte hur dom kan lägga så mycket pengar på så dåliga spelare!

Olli Nomadinen : Äh Vafan, nästa sässe så är laget byggt för in your face å då jävlar skiner Ollibolli igen, om han är kvar. Tycker det ser ut som att han har hemlängtan hela slutspelet.

{469}: med ante hade Timrå spelat kval . Skärp dig . Alla är förbannad men inte tjejsur

Bättre nu!

Det kan gå!

Det ska gå!

Kom igen nu då, bring something to the f*cking table!

Tornadomatador: men holding the stick förfan domarjävel.

{10718}: hoppas får svennson proppa den här råttan med
Uppladdat:

500x0-20250331203622-collage.jpg

SnabelA: Det får stå för dig. Detta är enligt mig en solklar tackling där frölundaspelaren sätter sig själv i skiten. Vad skulle Lander ta vägen???
Ingen utvisning, bara olyckligt utfall.

Hypocrisy: Ja tack för säsongen. Renovera backsidan nu. Skeppa spelare om så behövs. Forsmark bland annat. Finntrion är ju inte under kontrakt som väl är.

Vill vi vinna nått så kan vi inte klippa och klistra ihop en backsida som är byggd för hur spelet såg ut i Elitserien 2003.

Kimmo, upp till bevis nu.

Våra backar duger helt enkelt inte. Finns ingen som kan lägga ett långt pass. Ingen kan skjuta direktskott. Sega på rören. Två finlandsfärjor. Gör om gör rätt till nästa säsong. Inga fler finnbackar och lycka till i ahl forsmark eller vart du ska.

Nuså, dags att visa lite handlingskraft Olli! 54-89-29 har bevisligen kört fast, testa något nytt!

Kattgubben: Frågan är om det inte varit bättre att köra med Lindgren och Rönnelöw istället.

{10774}: Forsmark är nog världens sämsta back . Fan juel såg vansinnigt ut på deras agerande. Frölunda har inte varit bättre & 0-0 hade varit mer rättvist

Blorgh: Våra backar är ett skämt. Svensson bra, näsén ok. Resten skulle man få skicka bort och börja om. Kampen framför egen kasse är helt obefintlig. SAMMA Frölundakille får stå på bumper och avsluta mitt i slottet två gånger i samma byte. Får spykänslor.

Tänk vad man misstog sig. Trodde Timrå skulle komma ut big time. Men icke. Ser slutkörda ut.

The great one: Efterlyser Hållander. Hittelön utlovas.

bar mofftak: Bara att konstatera att Frölunda är ett jämnare och ettt bättre lag än Timrå i år.

Läktarproffset:

Gallerpojken har fått dominera varje match. Otroligt.

Nu jävlar kör vi. Nu tar vi Fusklunda!
Uppladdat:

500x0-20250331182908.jpg

{10718}: Är Lasse sjuk i dag så kan han vara det på onsdag också…

JonteD: vi är ett gubbgäng som brukar ta en långhelg i fjällen varje vinter. Ett år när kompisen skulle ta första ölen så upptäckte han att han hade köpt en karta alkoholfri Mariestad! Det var tur att vi andra hade lite över! 😆

Tom Topp: Toppcentrar har jag svårt att se, MEN jag tror det har varit en oerhört bra efarenhet att han fick komma nu i ”förtid” och testa på allt möjligt. Pga av detta tror jag han kommer kunna ta större steg nästa säsong redan. Pojken är ”bara” 06:a, tre år yngre än OJ och Kapanen bla

SKRIDSKOSKENAN: Fiskrenset kommer att försöka parkera bussen första 10-15 min idag. De vet att vi kommer ut hårt. Skulle vara underbart att få hål på dom då tidigt så de måste gå fram lite och blir osäkra

Aom sagt skjut på allt! Ta hellre tekning än att fastna i sarghörnen

Hur laddar alla upp inför kvällens match? För egen del streamar jag Flåklypa Grand Prix från 1975 och ber till högre makter.

{469}: Tänk vilket statement det vore att vinna stort ikväll. Det skulle sätta griller i Frölundas huvuden inför game 7. Men viktigast att vinna om det så bara är med 1 mål.

Oliver Kapanen är laddad iaf. Kastar sin handske stenhårt mot Westin nyss i en video från Timrå IK :)

Hållander nu fan borde det lossna. Sluta tänk så mycket bara kör på!

Rip Kirby: Jag tror på det också. Ikväll vinner vi!

Vi måste tro på detta och vi kan vinna mot Frölunda. Vi har varit bättre i alla hemmamatcher och skulle också ha vunnit alla sett till hur spelet och skottstatistiken såg ut. Solklart kan vi vinna ikväll och det gör vi också.

De som ger upp nu förlåter vi aldrig!

OlliJanne: Svensson har utan tvekan varit våran bästa back den här säsongen, instämmer. Det är ju där problemet ligger, att vi inte har haft någon bättre. Han ska inte vara våran bästa back. Det är som att säga att Walli har varit våran bästa FW i slutspelet, det är också ett problem.

Joslan00: "Men i PP så tycker jag Olli har misslyckats. Det är under all kritik och hade det funnits ett väl inövat spelsystem i PP så hade det sett bättre ut. I år har det sätt väldigt oinspirerat ut och lite spontant spel från Timrå."

Olli har inte varit involverad alls i varken PP eller BP. Han har bara skött spelet i 5v5/lika styrka. Sen kan man ju tycka att han som har så pass mycket erfarenhet ska ha bra ideér att komma med till PP-spelet.

Jag vet inte jag.. men jag har en känsla att vi lever när vi vaknar upp på torsdag morgon. Trots osäkert skadeläge är det något som säger mig att Timrå kommer lösa det här prekära läget. Det är trots allt en enda hemmamatch som ska vinnas för att vi ska ha likaläge inför onsdag. Och hemmaplan i all ära. Mycket spelar in i en sjunde avgörande match.
Man vet att korta resor och Brynäs väntar om man löser detta. Kom igen Timrå!

Olli Nomadinen : Är helt säker på att du kommer att återigen byta åsikt om vi vinner imorgon.
Håller med om att Olli kan utveckla sitt sätt att coacha, helt klart. Men jag tror och tycker att han har lyft Timrå IK markant. Spelare vill numera spela för oss, han har satt oss på kartan och gjort oss till en attraktiv klubb!

Bragd-Birger: Bra analyserat👍

Vi sa också hur vi kan ge Friberg så jäkla fria tyglar! Får ju göra lite som han vill emellanåt utan att vi nitar fast han eller stressar på mycket mera.

Hållander har ju genast nästan två man på sig. Helt obegripligt att vi inte ligger tätare och hårdare på Friberg. Är ju helt klart coschmiss detta!

Och sån passivitet i boxplay är ju beklämmande. Måste ju vara mycket mer aggressiv och stressa de. Kan ju inte bero på orken. Nog för att Hållander och Kapanen spelar mycket men är det så att de inte orkar pressa så byt då.

Finns en del saker man reagerar på och undrar hur Jokinen egentligen ser på det. För att inte tala om målvaktsvalet igår...

Men är inte kört än även om det mesta pekar mot Frölunda avancemang. Men vinst imorgon och är ju inte en helt galen tanke så då är det ändå upplagt för lite frossa hos Göteborgarna på onsdag. 💪😁

OlliJanne: Är man lite smart så skulle man enbart kunna matcha honom i boxplay samt i defensiva situationer lite då och då. Han behöver inte ha 20+ minuters istid.

I den här matchserien har inget av lagen vunnit två matcher i rad. Det talar för ett avgörande i Scandinavium där vi får hoppas att Timrå bryter den trenden.

Propagandus: tycker det ser ut som han sträcker ut högra benet och sedan tappar balansen. Jag är färgad, absolut men jag tycker det är avstängning.

Olli Hahl: Att Kimby (DIF) "valde" laget som man visste var klara (SSK) lät som en riktigt dålig bortförklaring. Jag är övertygad om att AIK kommer kunna göra det svårt för BIK på samma sätt som man var numret större än Löven.

Hur tror ni snacket gått på Grin-Roger om det var en av hans spelare som åkt på den där smällen istället för Dahlen?

Dutten: håller med. In med Juel nu och sära på Hållander o kapanen och förstör Frölundas taktik som dom lyckats med. Vi ser framemot 2 raka nu...

Klart det är ett fiasko med en sådan trupp sen undrar jag om Jokinens tränings upplägg är rätt tycker bensinen tar slut efter 30-40 min iKanske
beror på att vi är SS gubbgården gamla gubbar som blir sämre långsammare för varje säsong förutom Svensson måste rensa ordentligt på backsidan även många Forwards är klart på nedgång

Att med den laguppställning vi har i år inte prestera mer än en kvartsfinal är ett enormt fiasko utan modernt motstycke, så där håller jag inte alls med. Vi har det bästa offensiva laget på is idag som vi haft sedan lock-out säsongen (förvisso med en riktigt vek defensiv)

Vi är små, ekonomiskra kraven växer, spelarmarknaden har stagnerat, vi försöker hålla i värdefulla sponsorer trots att vår största merit som klubb är ett SM-silver för 51 år sedan nu, och vi höjer aldrig kravbilden.

Vi går in i en säsong framöver här där vi tappar i princip all spets och i vanligt timrå manèr lär hålla kvar våra skitkassa och skadebenägna backar. Vi är totalt förväntade att ligga i playout.

Att åka ur kvarten mot ett spelmässigt sämre Frölunda för att vi skickar puckar utan adress genom mittzon, inte tar en enda åkduell för pucken, konstant dumpar puckinnehav ner i sarghörn utan att ha spelare på plats för att ta emot, en huvudtränare som inte agerar eller förändrar strategin, och vår svagaste målvakt.

Vi spelar som om det vore grundserie och match 28. En seger här hade gett oss matchboll på hemmais nu. Nu får dom matchbollen både hos oss och hemma hos sig oavsett situation. Vi är i sämsta möjliga läge nu. Kräv. Mer. Det kommer sponsorerna göra.. eller försvinna.

{469}: Utan att vilja låta allt för taskig. Men jag skulle kunna dra det så långt att Hållander varit ett sänke för sin kedja till och med. Särskillt då han i tid och otid försökt spela igång sig själv genom att transportera puck som han gjorde i serien, när ytor fanns. Istället för att låta pucken gå och att låta spelet komma till han själv istället.

Det finns en framtid utan Hållander, helt klart. Det tycker jag laget ändå visar då vi pressar Frölunda, utan att Hållander, vår målkung inte står på ett enda mål än så länge.