Andersson: Dumt att avsluta sitt kontrakt om han inte har något annat klart, speciellt om han är skadad. Vi lär få honom billigt som backup i som kanske är hel till eventuellt slutspel.
Inte en optimal lösning direkt men kanske det som gick att ordna.
Rico01: Ja jag tror det är 110% chans att Karhunen spelar i Timrå, men man förstår ju också Kapanen. Det är ju inte jättelätt att hitta andrakeeper med premisserna som är. Speciellt inte när Rautio endast har en lön på typ 70-80 k med, inte jättelätt att hitta bättre är känslan.
Rico01: Möjlighet till topprestation enskilda matcher tror jag ökar om nu Karhunen kommer in istället för Rautio. I dagsläget där Rautio är i sin karriär finns en högre högstanivå på Karhunen. Men över säg 10 matcher så tror jag att jag hellre haft Rautio. Man hade ju kunnat önska en inlåning av Brattström resten av säsongen. Men det kanske är att önska för mycket. ;)
Olli Hahl: Tycker tyvärr det mesta tyder på att han hamnar i TIK som uttalad backup. Jag tycker inte om det om det skulle bli så, men han är ju en av få tillgängliga som förmodligen kan acceptera att sitta på bänken. Men jag kommer vara livrädd att JJ blir skadad hela våren...
Zäta75: Tror inte för en sekund att Kapanen släpper Rautio i det här läget utan att ha en ersättare klar. Tror också att Kapanen prånglar ut en övergångssumma för att avsluta kontraktet.
josha840: Rautio känns lite som en svikare. Men förstår honom på ett sätt.
Det känns inte bra oavsett vem som kommer in istället i princip. Vi får hoppas att Johansson fortsätter att vara skadefri annars ryker vår chans att gå långt i slutspelet tror jag.
Hassan: Tunn baksida måste inte innebära att alla får förslitningsskador. I vårt fall betydde det att när vi fick otursskador fick Erixon spela 33 minuter. Det orkar man bättre två dagar i veckan än tre dagar i veckan. Under chl-uppehållen fick vi lite extra tid att vila och läka skador.
Rico01: Jo, tunn backsida absolut, möjligen att Lyytinens muskelbristning (eller vad det var) kan hänvisas dit men de backar som gick hårdast där när det var tight (Erixon och Eronen) har ju inte skadat sig. Slagga på Didde är väl mest otur.
Hur tunn har vår trupp varit i jämförelse med andra?
Hassan: Både Birger och Josha lyfte de saker som jag tänkte på som fördelar. Framförallt forwardssidan tycker jag ändå att vi lyckats hålla relativt intakt stora delar av säsongen. Förutom Wedin tycker jag vi haft förhållandevis få skador på våra toppspelare. Skadorna på backsidan kom väl i december och följdes sedan in i januari efter ett tag då matchandet faktiskt ökade, vilket blev en ond spiral när skadorna kom och färre backar tvingades spela mer i fler matcher.
Bragd-Birger: Så med hårdare matchande hade vi inte haft samma placering i tabellen? HV med sin breda trupp hade tjänat på hårdare matchande? Mja, kanske, jag tror dock inte fördelen är speciellt stor.
Min känsla är att vi inte alltid mår gott av uppehåll. Men nu killgissar jag mest, som alla andra.
Hassan: För att vi startade med en tunn backsida tex. Och för att vi haft en så tydlig förstamålvakt. Det är inte en orimlig tanke att det varit bra för Timrå jämfört med ett lag med bredare trupp.
Hassan: som jag ser det två fördelar: vi har kunnat spela JJ nästan konstant, och han har kunnat hålla uppe en riktigt hög nivå. Om vi spelat Rautio oftare misstänker jag att vi haft färre poäng. Och: vi "klarade" hösten trots vår numerärt undermåliga backsida. Att det blev rejält med vila mellan matcherna och tid för återhämtning tjänade vi på, relativt lag med fler spelare i omlopp.
Tycho: Som stab kan man ju inte inför säsongen annat än beskriva vad planen är, och jag tror nog att tanken var att Rautio skulle stå mer matcher än han gjort. Som avlastning för JJ om inte annat.
Men sen har ju säsongen gått som den gått och JJ har helt enkelt presterat rejält bättre än Rautio på isen, plus att det är så tätt i mitten av tabellen att man inte har råd med några dippar.
ionloo: Håller med, jag har aldrig förstått gnället över spelschemat. Jag tror t o m att det är till Timrås fördel eftersom jag tror det ökar skaderisken med ett för hårt matchande.
{9386}: Man har ju gnällt en del över spelschemat men att det varit så många matchveckor som endast innehållit två matcher för vår del och längre uppehåll har säkert spelat sitt till att JJ kunnat matchas så hårt som han har gjort, man byter ju inte ut en het målvakt och JJs plattmatcher denna säsong är ju lätträknade
{9386}: kan tänka mig nåt liknade, kan dock fundera lite över hur det varit i lägret innan det sipprade ut att rautio letade sig bort. Menar innan man letar sig bort så måste det förts diskussioner och jag har mycket svårt att tro att han blivit lovad mer. Visst om han hade storspelat så hade han fått mer tid, men han har haft ganska bleka insatser och har väl i två av matcherna han stått blivit utbytt ?
Tycho: Skulle kunna tänka mig att han blev lovad fler matcher, men som JJ utvecklats sista två åren, särskilt det här året så har ju han varit det självklara valet. Och han har visat att han klarar många matcher på raken. JJ har ju varit överjävligt bra i år. Optimala är ju två målisar som är 60-40. Nu har det väl varit 90-10.
Octagon: Frågan är väl vad som kommer in istället om det är en bra eller dålig lösning. Som gammal (fotbolls)målvakt så ser jag en problematisk situation om Ratio inte är nöjd. Som målvaktspar jobbar man tätt ihop och även för den som spelar påverkar det om backupmålvakten inte kan ge full energi och stötta utan är mer fokuserad på sin egen sämre situation. Innan säsongen pratade Ratio om att ta förstaspaden, som någon skrev kändes det inte som så många trodde på det. Då kan man börja undra om det brustit i kommunikationen någonstans. Antingen från Nubben, Zajjan eller Ante/Lars/Andreas. För han kan inte ha värvats på annat vis än att i första hand vara reservkeeper. Förväntningar mot utfall brukar vara största anledningen till missnöje(se även Halloran). Eller så har man varit tydlig men Ratio inte köpt situationen, men då förstår jag inte varför han skrev på i första läget.
Säg att HV71 mystiskt skulle börja plocka 2 poäng per match sina resterande 10 matcher, då slutar dem på 67 poäng. Vi har 66 poäng nu och 11 matcher kvar att spela. Även om det sett osannolikt ut länge nu att det blir kval för oss så är det ändå ganska skönt att veta att det även om det skulle gå åt helskotta resten av säsongen så blir det inte kval! Ganska skönt va? Ok ska inte jinxa för mycket men ändå. Sett efter ångesten man haft inför säsongen känns det bra.
bar mofftak: Sickna usla matchcoacher i båda båsen. Hade Ante gjort dessa tabbar i en så viktig match hade det kokat över här inne: 1) Leda med uddamålet, några minuter kvar och då spelar BulanHenk en helt skridskoåk-oförmögen Kempe, som inte klarar av att ta 1 o 1/2 skär och lyfta ut pucken ur egen zon. 2) ca 10 sekunder kvar av förlängning. Tekning egen zon och då förstår alla att det gäller att rida ut dessa sekunder. Då hade Ante spelat typ sheriffen. CharlezJohan spelar Lalle. Stort frågetecken på det tänket.
Rautio bort är inte bra alls. Han var en stabil back up. Lär komma in en korttidslösning nu eftersom Juel troligen ska in. Vill till att scoutingen funkar. En skada på Johansson så ser det obra ut.