1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580077 inlägg · 6216 ämnen

HV71 - Timrå IK 2019-01-29

« · 1942118 · » Till forumet


Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: kommentar på ...jonte...inlägget
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Tikkare: då kan vi glömma kvalet...
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Tikkare: Nubben sa väl dock i en videointervju förra veckan att det nog är fler nyförvärv på g? Men att kommer det in spelare så kommer givetvis man få låta spelare gå också.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
mikenomad: tänk glaset är halvfullt - från där vi är nu så kan det bara gå uppåt...
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: kan det vara så att en dialog med Jonte förs? Annars tror jag inte några nyförvärv är på ingående. Det här laget är dom som ska fixat.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
TIK-Lund: Oavsett hur det ligger till med finanserna, så måste väl prio ett vara att till varje pris försöka hänga kvar. Alternativet är att börja om från början igen med 5 miljoner, leta helt ny trupp, svårare med sponsorer, mindre publik mm. Nu har man ju chansen med ett antal vettiga nyförvärv (inkl. mv) på korttidskontrakt att klara ev. kval. Men utan nya spelare kan vi nog glömma det. Antingen mörkar Nubben & co att spelare av klass är på ingång eller så är det morsning och goodbye.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
kulltorp: har inte fattat det så...
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
JanneH: Nä jag tycker ju inte det, inte med det lag vi har. Jag ser hellre ett vinnande lag och för mitt intresse funkar HA utmärkt om mitt lag tillhör toppen. Att som nu vara cementerade på sistaplatsen med ett kval framledes som varit självklart sedan seriestarten, oavsett om motståndet är av finare snitt, är förödande för mitt intresse. Jag tillhör inte kategorin supportrar som tjusas av finare motstånd om verkligheten är att mitt lag är på tok för dåligt för det motståndet. Då ser jag hellre matcher mot lag som är mer på vår nivå.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
jå1: Fast vart är miljonerna? Har man köpt vägsalt och bluffakturor!?
Hur mycket större har organisationen blivit? En säkerhetsansvarig, Westin som materialare och nån stackare på marknadssidan.
Är bortastå byggd i ädelmetall?
Jumbotronen är väl hyrd?
Sist jag var på plats var parkeringsjäveln fortfarande en mardröm.

Det enda riktigt dyra som tillkommit denna säsongen är väl isåfall resorna, men man flyger väl inte ens till alla matcher? Har man inte löst en sponsring på den biten ska jag föreslå mig själv som TIKs främsta nyrekrytering 18/19 och ringa Nubben direkt.

Har otroligt svårt att se att Timrås egen omsättning inte skulle täcka kostnaderna utanför A-laget oavsett. Framförallt inte när man kollar senaste bokslutet.
Licenspengarna borde inte ens ha behövt gå till fallskärmen som det ser ut.

Licenspengarna utan att ens ta den ökade inkomsten från positiv budgetering och räkna med fallskärmen samt någon miljon i spargrisen och 100% i arbetsgivaravgifter+sociala avgifter så verkar det som Timrå betalar ca 65-70000kr i snitt i "SHL - löner" och då vet vi redan att E.B tjänar 35.000/mån.

Ovanstående förutsätter att Timrå IK klarar att ta sin organisation och C-more A-laget + fallskärm + spargris.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: ..eller så är det så att Timrå Ik fortfarande inte riktigt har hämtat sig ur den ekonomiska krisen till 100%, så årets säsong tätar till de sista luckorna..?!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
mikenomad: Nä men nog fan är det lite roligare att möta Skellefteå, Färjestad och Co, jämfört med Pantern, Tingsryd och Vita Hästen (inget ont om dessa lag specifikt förutom att de är HA lag)
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
jå1: och fortfarande än i dag inget svar vart miljonerna tagit/tar vägen. Pengar för div. spelare...5 milj? + 38 miljoner från SHL. + några miljoner hittills på högre publikintäkter än budget. Ca.45 miljoner...Fattar ju naturligtvis att kostnaderna ökat men ändå. Investeringar i arenan är väl kommunens ansvar och mediakuben är hyrd. Javisstja...vi har ju SHLlöner för HAtruppen. Och flyg till vissa matcher...pengarna slut! Om Timrå klarar sig kvar torde truppen bli avsevärt dyrare. Går budgeten ihop då?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
jå1: En bild och kommentar som etsat sig fast är direkt efter 7:e matchen när Nubben firar med laget och kommentatorn säger nåt i stil med att i morgon vaknar Nubben och Timrå IK upp som Joakim von Anka, utfattiga Timrå är numera stenrika.

Jo tjena
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
TIK-Lund: jag missförstod dig, ber om ursäkt för detta.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
TIK-Lund: Det mest frekventa i år är vart är alla miljoner? Och, fan vad kasst med aktieförsäljningen, främst vid förluster.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hockeyoraklet: Tror du missuppfattat mig lite.
Inlägget handlar bara om att påvisa det faktum att allt var skit ibland även förra säsongen.
För mig, och förhoppningsvis någon annan, så gör det att de känns lite bättre efter exempelvis gårdagens misär.
Hade inget som helst uppsåt att försöka skapa en dialog gällande huruvida "feedbacken" var befogad ett serieavancemang senare.

Edit: Ursäkta om det var otydligt
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
TIK-Lund: nu är du ju också ganska selektiv med vad du väljer att lyfta fram. Strömberg fick mycket skit i början och då var han svajig. Sedan växte han ut till en stabil pjäs i laget. Dahlén växte fram till en ledare i laget på många sätt men bitvis var hans totala offensiv också ett skäl till baklängesmål. Året innan då EP spelade i laget så misslyckades även han med många offensiva räder som gav baklängesmål istället, så här i efterhand ser man ju att det var en del i hans utveckling som hockeyspelare.

Vad beträffar Freddan så kan man ju omöjligen klaga på en ledare som avancerar sitt lag i seriesystemet men en fråga jag ställer mig är om det krävs andra kompetenser för att coacha i SHL jämfört med AS. Det är hur som helst svårt att dra slutsatser gällande coachningen med tanke på det spelarmaterial vi har.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Ibland när allt känns skit så brukar jag gå in och läsa lite gamla matchtrådar från förra säsongen.

- Då hette Sveriges sämsta back ofta Didrik Strömberg härinne, men ingen annan var egentligen något att hänga i granen heller för den delen.

- Freddan och Thelin hade om möjligt gjort ett sämre jobb än Rogga där runt jul, och skulle helst lämna till förmån för Dahlén d.ä, eller vem fan som helst egentligen.

- Boyce och Berglund spelade PP när båda skulle vara bänkade, handväskor och knähundar duggade tätt emellanåt.

- Närkampsspel och skridskoåkning eftersöks med ljus och lykta i tid och otid.

- Plattmatcher mot Pantern och Vita Pesten.

- Frågan om Timrå egentligen skulle ha tagit in Dahlén återkommer frekvent.

- SPETS MÅSTE VÄRVAS!!!!!

Sen känns det det lite bättre, för det gick ju bra tillslut.

Inläggen härinne då, står i paritet med nu, dock med EN signifikativ skillnad; det mest frekvent återkommande i grundserien säsongen 17/18 är kommentarer i stil med: "Denna matchen vann Haukeland åt oss", "Utan Haukeland skulle vi få kvala nedåt i år", "Det hade kunnat stå 10-0 utan Hauke", "Blir svårt att ta 3p ikväll utan Haukeland" etc etc.

Kändes än värre när en Burkölssupporter frågade om det gick att göra mål på Haukens plockhandsida.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Veteranolle: Ja det vet jag, men dom saknas. Känns som att vi har försvagats på deras positioner, är väl bara jonte som är oersättlig bland de namnen.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Jag funderar ändå på att åka till Örebro på lördag.
Hoppas dom har bur (gärna madrasserad) på bortastå. Annars blir det en märklig upplevelse.

En fråga till. Om man tänker fila på ett budskap till grabbarna via en banderoll. Vad skulle vara ert förslag till text?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Jockz: visst saknar vi alla dessa namn från förra säsongen men vi måste komma ihåg att dom hade redan gjort upp med nya klubbar innan vi gick in i kvalet.....så där var nubben chanslös.

Kom igen nu Timrå , nu spelar vi för klubbmärket på bröstet...!!!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hockeyoraklet: Jag fattar inte vad det ska gnällas om Timrå-aktien. I praktiken så är det inget annat än en sponsring. Ett sätt att få in pengar i klubben. Bra initiativ tycker jag.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse1: VI ÄR HELT SÄKRA!!!!!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
söder över: Pinsamt, ja. Oväntat mot ett HV71 på hemmaplan som är i toppform med laget vi har? absolut inte.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: Nu är det dags att börja jobba NUBBEN! Snart kommer överskottet på publikintäkterna att ätas upp oxå om inget görs. De 600+ borde göra minst 2,5- 3,5 milj, extra över budget.Sen tillkommer publikintäkterna vid kvalet på 2-3 milj. Det skulle se betydligt bättre ut att använda dom nu när det är mer eller mindre kris och för att behålla publiken o intresset.
AKTIE PENGARNA SKA BETALAS TILLBAKS OM INGET HÄNDER, VAR SÅ SÄKRA!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
TimraStockholm: den är väl hyrd? Torde plockas ned vid degradering?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Ojdå...
7-1 var lite pinsamt!

Bara att konstatera...

Det här laget förmår inte att leverera tight disciplinerat försvarsspel.

Svedberg såg ut att bjuda på några och när han inte bjuder så torskar backarna kampen framför honom...

Saknar fjolåret då man kunde gå rakryggad och skrävla om lagmaskinen som aldrig ger upp.

Det är såååååå långt ifrån vad man ser iår...

Jaja! Luttrad som man är så älskar man vidare! Jag trivs med att se hockey från hockeyallsvenskan med. Sämre pengar, trevligare publikprodukt...
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hockeyoraklet: kunde inte sagt det bättre själv. Lägger också pengar direkt om klubben ändrar prio.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: aktiespektaklet tycker jag pekar på att ledningen har prioriteringsproblem. Jag är inte insatt i hur man jobbar men det förefaller MYCKET besynnerligt att man tigger pengar till ungdomssidan och damlaget när alla fans har skrikit efter kvalitetsvärvningar sedan tidig försäsong.

Nubben har ju deklarerat att det finns skit och inget att värva där ute, ändå tycks andra klubbar förstärka varje vecka? Aldrig att jag skulle köpa aktier i Timrå IK som caset ser ut nu. Jag köper heller inte bläckpatroner på postorder till en skrivare jag slängde för 10 år sedan eller golfkanalerna på viasat för att titta på en sport jag inte är intresserad av. Folk ställer motkrav på en investering. Det är inte många som slänger femkronor i tiggarkopparna på stan längre.

Däremot, om klubben gick ut med en plan att får vi in si och så många miljoner så ska vi värva en eller två kvalitetsspelare, då skulle jag lägga en slant omgående.

Bygg en långsiktig plan för att etablera representationslaget, låt sedan intäkterna från det laget föda sidoverksamheter. Utan motorn rullar inte bilen. Om vi åker ur, i hur många säsonger kan aktiepengarna föda ett damlag? Dom får väl stå och sälja 50-50-lotter i katakomberna tillsammans med herrarna då för några 3500 i publiksnitt kan bli svårt att vaska fram nästa gång vi spelar mot Pantern hemma.

Det är ingen lätt uppgift att etablera sig i SHL, speciellt inte för en liten förening med litet upptagningsområde. Därför tycker jag det är märkligt att man inte fokuserar på ett mål i taget. Förslagsvis att rädda klubben kvar i högsta serien. Jag tycker det känns som klubben går all-in med osäkra kort. Vinner vi (överlever kvalet) så har vi en marginellt bättre chans nästa säsong. Klarar vi kval även då så kanske vi har en god grund att stå på. Torskar vi så torskar vi allt. Då är det bara att resa sig från bordet och gå hem.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hopp i helvete! Det var en käftsmäll man inte riktigt såg komma.
Det gör ont ända in i hjärteroten att se sitt lag lägga sig platt med blottad hals utan att ens kämpa emot. Nu är det tufft att rakryggat gå in i fikarummet med Timrå-muggen. Visserligen spelar Lakers som en påse nötter för tillfället men har tillräckligt hög grundkapacitet för att slippa kölhalningar likt den vi åkte på ikväll.

Det enda positiva ikväll är att vi sluppit hänga ut enskilda spelare. Idag var i princip hela laget dvärgar, handväskor, fripassagerare eller vad man nu vill kalla det. Men, och det är ett stort jävla men.
Lik förbannat så älskar jag klubben Timrå IK.

Jag, liksom ni andra här inne hejar inte på spelare. Jag håller inte på Svedberg, Larsson eller ens på Wedin. Jag håller på Timrå IK.
Spelare är i dagens elitidrott en handelsvara där dom rika nyper guldäggen. Dom mindre bemedlade får värpa egna eller putsa upp sekunda varor. Det är så det är, vare sig vi gillar det eller inte. Elitidrottsklubbar är idag företag som sköts efter bästa förmåga.
Men trots att vi inte har mycket till övers varken för vd:n eller ekonomichefen finns det nåt som gör oss stolta som fjällskivlingar när det går bra och ledsna som övergivna småbarn när det dåligt. Kärleken till klubben och klubbmärket.

Så oavsett vilka som spelar i Timrå IK kommer vi älska, utse hackisar, överraskas av, förtvivlas över. En absolut fullmatad kostcirkel av känslor som tillhör supporterskapet.
Uppgivenheten vi känner just nu är en del av den paletten. Redan om någon dag har färgskalan ändrats för många av oss. Så smått börjar vi räta på ryggarna och revanschlusten börjar bubbla i huvudet.

För inte fan kan vi vika ner oss. Då är vi ju inte ett uns bättre än spelarna som solkade ner vårt klubbmärke i går kväll.
Eller?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Bragd-Birger: Såhär sa Freddan i somras när man värvat Svedberg, angående det målvaktspar man nu fick till förfogande:

"– Det är svårt att jämföra dem mot varandra. Haukeland var outstanding och gjorde en fantastisk säsong. Brattström har också visat fina kvaliteter och har en lysande framtid enligt min uppfattning. Han kommer bli en toppmålvakt på sikt och det är en toppmålvakt vi fått. Det är ett fantastiskt målvaktspar nu."

Förtroendet för Svedberg (i egenskap av TIK-spelare) verkar vara fortsatt orubbat, åtminstone utåt. Jag kan förstå det, tiden är knapp som fan nu och det är rimligt att anta att man inte gör några förändringar. Jag vet inte heller om jag anser att man bör göra det, och vad skulle det isåfall landa i? Nä, jag kan inte se att man gör något, när man dessutom uttalat tror enormt mycket på Brattström. Inför säsongen så var nog planen att Brattström skulle starta nånstans i krokarna av 15 matcher, fram tills idag har han startat i tio (han står på tolv men tror att två av dessa är inhopp?).

Säsongen har sedan utvecklat sig så som den har gjort. I början räddade Svedberg oss gång efter annan. Bristande defensiv och knapert målskytte räddades av att Svedberg stod på huvudet i flertalet matcher och fortsatte så att göra ett tag, även efter att poängskörden bedarrade för att han sedan skulle mattas av när det blev för övermäktigt. Utespelarna och målvakterna har sedan dess utvecklats i olika riktning. En oerfaren backsida har nu trots allt tagit några steg framåt, även om kvällens match skvallrar om annat. Så kan det bli. Framförallt när vi har en iskall målvakt där bak. Men det är som det är, jag är rädd att vi måste gilla läget.

Om inte det där avancemanget hade hänt i våras så hade vi i år stoltserat med Brattström som uttalad förstaslips i det HA-lag som Nubben menade skulle vara något för den absoluta toppen. Om vi programenligt stökat av det där avancemanget nu i vår istället så gissar jag att man isåfall också tänkt att Bratten skulle få fortsätta i den rollen även nästa säsong, men att man då förstärkt upp med ett mer etablerat namn för att komplettera den uppsättningen. Någon Rautio-figur eller liknande. Så blev det inte, istället befinner vi oss sju SHL-poäng ifrån säker mark med 17 matcher kvar att spela. Vad göra?

Det solklara svaret är givetvis att nu verkligen göra slag i saken här och helt enkelt dra en rövare. Brattström har nu gjort en hel säsong som backup i ett topplag i HA och över en halv säsong som backup i ett harvande SHL-lag, något han mer eller mindre skött med bravur. Visst, det går att titta på ett och annat mål från årets säsong men man ska komma ihåg att merparten av de matcher han stått kom under vår kollektivt sett svagaste del av säsongen också. Nu har vi verkligen försatt oss i ett läge där vi har absolut ingenting att förlora. 52 omgångar ska spelas hur det än är, och då finns det ingen anledning att inte släppa lös Brattström som det ändå inte går att ha några som helst förväntningar på. Går det så går det. För två år sedan tog han J20 till JSM-kvartsfinal helt på egen hand.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: ja lyckas nubben trejda Svedberg mot nåt annat SHL lags målvakt så ska ha ju ha Jerringpriset.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
kulltorp: byta?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Bragd-Birger: Mediakuben är det vi får glädjas över om vi åker ner iaf.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Bragd-Birger: Håller med i det mesta. Men det kan vända fortfarande. Men då måste målvaktsfrågan bla lösas snarast, bla.
Går det att låna Västerås målis? Byta med ngt annat lag?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Dags att lira Würsten nu. Behöver inte såga Svedberg hårdare än nödvändigt, räcker att konstatera att han inte blev den klippa vi så sjukt väl behövde. Dessutom blir han bara fladdrigare och fladdrigare ju fler käftsmällar han får.

Om nu Würsten bedöms sakna psyket/kvalitet för att gå in på riktigt - underbetyg åt Nubben. Vi får inte stå i ett sånt läge (underpresterande förstemålis, icke-redo backup) så här långt in på säsongen. Aldrig i helvete att vi klarar kvalet utan en riktig matchvinnare längst bak. Aldrig. Blir livrädd när jag får flashbacks från förra uttåget, med in i kaklet-matchandet av trötta timråprofiler och en usel förstemålvakt. Så jävla uppgivet och tjurigt får man inte agera nu.

Aftonen match var dock en total härdsmälta. Laget kändes felpreparerat och hamnade på felskär från start. Freddan får ta på sig en del där. Resten till laget som skämde ut klubbmärket och sig själva.

Hualigen. Känns fan inte mysigt nu. Ett kval i antågande, en aktielansering av fetaste fiaskokaraktär, och ett felbyggt lag. Det finns lite att jobba på om det här ska bli annat än en nattsvart vår...
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Jockz: exakt och då gick Timrå upp...vad händer om de ramlar ur? Har man råd att ramla ur?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: Många man saknar ändå från förra säsongen som hade hjärta i jobbet och hade gått rakt in i truppen. Didrik Strömberg, Johan Johnsson, Jonte Dahlen, Erik Karlsson, Henrik Haukeland. När man drar upp namnen känns det som att man tappade större delen av den egentliga stommen.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hockeyoraklet: ingen utanför ledningen verkar ha nåt hum om ekonomin. Men vad händer om man ramlar ur. Vad har man för glädje av 5 miljoner utan lag?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse1: pengar finns? Trodde allt var använt på truppen med SHLlöner? Håller med om ointresset och amatörmässigheten. Och ändå har man tabellmässigt hängt med mycket bättre än många trodde.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
inget sägs o görs
verkar vara nöjda o glada
🖕
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Av allt nattsvart ikväll smärtar Modanos uppgifter djupast. Eftersom han sannolikt har täckning för det.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: har du någon förhoppning om att hitta något bättre med tanke på hur värvningarna har sett ut under denna säsong?

Hittar vi nån som kan peta ut någon av våra befintliga korpspelare så ökar chansen att klara ett kval.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hur många mål har Svedberg släppt in i krysset på plocksidan med skott avlossat från hans högra planhalva?

Behåll en back (Larsson) och byt ut resterande!!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Icetea: Klubben/ledningen/styrelsen har ju inte alls visat nått intresse av att verkligen vilja spela i shl, misstag efter misstag har begåtts och nu är avgrunden nära. Nubben har misslyckats totalt med sitt ansvar, Freddan klarar inte av sin uppgift. Klubbledning och Styrelsen håller AS-nivå...Luftslottet faller samman.
Jag hoppas att spelare o ledare (Inte minst Svedberg o Freddan ber suportrar o sponsorer om ursäkt efter denna oacceptabla insats.
PENGAR FINNS OCH MÅLVAKT O MINST 1-BACK MÅSTE IN! VAKNA FÖR F-N!
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hockeyoraklet: 3-4:e femmaspelare?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: värva en rutinerad 3-4:e femmaspelare, ställa Svedberg utanför laget osv. Dags att börja definiera den trupp som ska rädda oss kvar så att vi inte kommerctill kvalspel med KHK-psyke.
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Nisse på Mon: om nu mot förmodan Timrå får ordning på grejerna. Vad tror expertpanelen om Brynäs och Rögle framöver?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Hockeyoraklet: planera hur då...och med vad?
Låst ämne

Sv: HV71 - Timrå IK 2019-01-29
Jag funderar allvarligt på att inte gå på torsdag.
Har gått ned i energi och behöver stå över en match.😉
Låst ämne

« · 1942118 · »