1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581420 inlägg · 6216 ämnen

IF Björklöven - Timrå IK back-to-back

« · 2143177 · » Till forumet


Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Knylan: Jag har en obehaglig känsla av att Löven vill vinna det här mer än vad vi vill och den känslan förstärktes i det här dubbelmötet. Den djùvulska viljan att vinna till varje pris kan mycket väl bli avgörande i slutspelet (tänker på Modo-Leksand där enligt alla Modo var ett mycket bättre lag men vi vet ju hur det slutade. Uttalandet var fö Perras egna ord när någon frågade varför de vann matchserien mot ett lag som var mycket "bättre" än de själva.

Löven ville vinna de här två matcherna mer än Timrå det såg man ju redan i första perioden i första matchen och de visste också exakt hur de skulle spela för att vinna. Som jag skrev så är jag besviken på hur vi uppträdde och den åsikten delas av Freddan. Tycker att vi inte att vi gav oss chansen att vinna med det spel vi visade upp.

Moraliskt övertag? Jag är helt säker på att Löven är väldigt nöjda med resultatet från de här två matcherna och den känsla de tar med sig i slutspelet.

Vi har ett lag som är jag tycker är det skickligaste vi sett på många år men det gäller också att vi vinner de "viktiga" matcherna. I slutändan handlar det bara om en sak:
Att vinna.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
gustav9: Ja som jag sagt så är Svensson och Westerlund bra backar. Men att bära upp Carlsons och Hardegårds offensiv klarar de inte av tyvärr. Även om de är minst lika viktaiga på sitt sätt. Svensson är en försvarsgeneral där bak och Westerlund riktigt solid han med.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
söder över:

Det verkar bli tunt på er bänk med.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
söder över: Fast om dom filmar och gråter så är dom ju inte skadade? Möter vi Timrå som tappat huvet likt igår så kommer vi nog ha en tunn bänk i slutet av matcherna.. men blir ju lättare efteråt då ni verkar gilla att dra på er avstängningar
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : nä jag sa just det... det regleras på isen när man inte tar det det officiella vägen...

Får väl se hur hållbart lövens sätt att filma och gråta är när det är stopp att värva nytt...

Risken är ju att det blir lite tunt på bänken...
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
söder över:

Det var en skön match med lite slutspelskaraktär.

Mot Timrå var det mer grishockey och fula tacklingar. Var ingen tackling som blev anmält från den vad jag kommer ihåg.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : ja det slogs väl en smula mellan spelarna och tjafsades...

Lite av en röd tråd när björklöven spelar...

Risken är stor att man kommer fortsätta få massa skador så länge man filmar, förstärker och håller fast...

Det är ganska naturligt...

Naturens sätt att reglera där de som är satta att reglera inte klarar av det...
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
söder över:

Dålig stämning ?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : jag har inte åkt dit för fortkörning = aldrig kört för fort?

Varför blev det dålig stämning mellan löven och Karlskoga?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
jå1: I slutspelet är det lag mot lag och då spelar tidigare inbördes möten en mycket viktig psykoligisk roll. Förutsättningarna ändras ju hela tiden med skador, avstängningar, formtoppar/svackor,nyförvärv mm så det gäller att vara bäst när det gäller. Hur matcherna har sett ut betyder en hel del och från det kan man göra justeringar på problem som man själva orsakar tex onödiga utvisningar,slarvigt passningsspel eller på något som motståndaren gör bra tex Löven sätter press på våra backar och stoppar upp oss effektivt i mittzonen. Men att vinna mot det lag som av många tippas vara den främste utmanaren ger en stor kick och ger ännu mer självförtroende. Därför är det så viktigt att man går in i ett slutspel med flera segrar och ett härligt go i laget. Där är det många faktorer som spelar in och det är inte alltid som det "bästa laget" vinner utan en faktor som att det finns en riktigt fin sammanhållning och en djävulsk vilja att vinna kan vara viktigare.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Matsg: Hade inte Löven haft en knagglig säsong så hade de här mötena sett annorlunda ut, det känner jag mig ganska övertygad kring. Det är bara att jämföra med fjolåret då kraftförhållandet mellan lagen var det diametralt motsatta. Då var det vi som behövde lägga enormt fokus på att försöka hitta vägar att komma åt Löven, men de var så oerhört solida och hade ett så pass bra målvaktsspel att vi aldrig räckte till över 60 min. Inte ens i det fjärde mötet då de inte hade ett piss att spela för (och vi jagade andraplatsen på ett helt furiöst sätt) så lyckades vi. Dalle hade öppen kasse med någon sekund kvar och Cannata gjorde en räddning som knappt går att göra.

Vi fokuserade på att genomföra de här matcherna på det sätt vi brukar, men när vi behövde addera fysik till det hela så blev det tydligt hur våra unga spelare inte riktigt hittade en rimlig nivå på det hela. Walli och Lodin har aldrig haft såhär pass stora roller i de här typerna av matcher tidigare, och nu lär båda bli avstängda i flertalet omgångar framöver. Läropengar för dem, men det här med ”moraliskt övertag” köper jag inte. Löven spelade alldeles för safe för att jag ska känna att de verkligen litade till sitt eget spel, de var enbart ute efter sex poäng. Förståeligt med tanke på deras läge, men inte så mycket till kraftmätning.

Frågan är fortfarande inte huruvida vi ÄR bättre än Löven eller ej, utan snarare hur pass mycket bättre vi är när båda lagen går på max. Svårt att veta det nu, när vi tex tvingades att spela en sån som Ragnarsson i fem mot tre igår. Med tanke på hur hårt vi behövde matcha backar som befunnit sig utanför tre backpar större delen av säsongen så är det samtidigt starkt att vi var så pass nära i de här matcherna. Eloge till Ragge och Lerebäck för hur de trots allt tog sig an uppgiften, sen räckte det inte alltid till.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Han fick en axelkåpa i huvudet.
Ja det är imponerande hur ni lyckas vinna mot Timrå gång på gång. Varför ligger lövenspelarna ner så mycket?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Olle: Lööke... mm ur form... ingen sonnenberg mentalitet precis...

Man hade önskat att han kört mer så som Björn Svensson eller typ Petr Tenkrat gjorde på den tiden... båda känns som den där typen man vill se mer av från Lööke.

Bara kör! Missar du 79 skott så prova med 80!

Man vet att det finns där! Han är duktig! Pricksäker och hårdskjutande! Teknisk med mjuka handleder! Men att hänga med huvudet kommer inte ge medvind...

Kanske knyta nävarna och jobba hårdare.

Men håll med om att Lodin varit bättre än vad man är van att se honom dessa två matcher mot löven?

Bra produktion!

Nu lär han bli avstängd i 4 matcher för att Zach böjde sig ner för att ta en tackling men honom ska dom fan berömma för denna insats tycker jag!
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
mikenomad: Har inte hört någonting faktiskt men med tanke på att han nyss slutfört hjärntrappan och är tillbaka i spel och åker på det där överfallet så skulle jag gissa på att vi snackar åtminstone några veckor tyvärr..
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Men åk hem till Jusus och Grina istället för att snacka skit här. Ert doppade fuskbygge hatas överallt. Man kan tro att era spelare väger 48kg ligger mer än står upp (titta domarna de gjorde ont att spela hockey utvisa han ) Patetiska gnäll lag nummer ETT i Sverige där är ni BÄST Grattis
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias :

Eller blev han bara anmäld ?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Det var självklart en domarskandal. Det trodde jag var underförstått
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Otto1:

Haha komiken i att han har blivit fälld för filmning 😂!
Där har inte ens löven en spelare..

Har koll på att man ej kan få högre straff om man har åkt på olika saker.

Visste inte om att han åkt på filmning men det gjorde min dag bättre.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
söder över: instämmer i allt du skriver men ska inte sticka under stolen med att jag är förjävla less på löökes uppträdande på isen. Om han inte får utdelning och samtidigt åker runt som en primadonna, då är han inte bättre än Olofsson när Olofsson är som sämst. Jag tycker inte vi har råd att ge Lööke så mycket istid som han får just nu. Kanske är orättvis mot honom men i min vrickade hockeyhjärna är han den felande länken i PP. Man spelar runt och spelar runt, motståndarna fattar precis vilket spel vi letar i PP och det är väl inte så konstigt heller när Dahlén suttit i två olika reportage och förklarat hur dom tänker i detalj 😅.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Nu bevisar du att du har dålig koll på Timrå IK.

Lodin har inte tidigare blivit avstängd. ;-)

Disciplinnämnden kan dela ut böter också.
Fast tydligen inte till Americanos den här säsongen.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Fast Lodin kan ju omöjligt räknas som återfallsförbrytare då han enbart blivit fälld för filmning tidigare.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : För plants skull hoppas jag att han snabbt är tillbaka och inte får några men överhuvudtaget och att han kan fortsätta spela hockey utan problem. Det var en ful smäll han åkte på. För lövens skull får gärna ert skadehelvete fortsätta, det är en moralisk rättvisa för fuskare.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Matsg: Ja jag säger inte emot dig här och nu, det blir spännande att se i vilket skick vi går in i slutspelet. Har vi fått tillbaka våra viktiga kuggar samt fått önskat utfall på våra nyförvärv (PW samt den forward jag förväntar mig värvas) så går vi starka in i det. Då ser jag nog ändå oss som knappa favoriter inför slutspelet. Ställs vi sedan i en final mot Löven är det vidöppet och att då hålla dem som knappa favoriter pga det psykologiska är inte alls orimligt
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Zäta75: Jag hoppas verkligen att du får rätt. Jag vill absolut inte vara pessimistisk utan föredrar att vara optimistisk men de här två mötena med Löven gjorde mig besviken på lagets och vissa nyckelspelares uppträdande. Ser också fram emot att vi får tillbaka Harde och Albin samt får in Patrick W och eventuellt andra nyförvärv i laget. Det är små detaljer som avgör och vi har en hel del saker i spelet som måste förbättras. Uppspelen från egen zon genom mittzonen tex där Löven stänger ner oss hela tiden och får ner vår fart där måste vi hitta en lösning! Sedan tycker jag vi ska spela mycket rakare och direkt på mål i vårt spel typ Mora som inte överraskande har det bästa PP spelet i serien. Vi måste också spela mycket mer disciplinerat och sluta ta idiotutvisningar som ofta i jämna matcher kan bli direkt matchavgörande. Positivt är att vi aldrig ger upp även om vi hamnar i typ 0-3 underlägen och att Freddan till slut har verkat komma igång med matchcoachningen.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : är Walli återfallsförbrytare menar du?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
jå1: Jag HOPPAS att löven åker runt och känner att dom har ett mentalt övertag för det kommer ligga dom i fatet. När spelade björklöven slutspel senast? Vi har många killar som spelat viktiga matcher förr, det kommer vara en helt annan historia i slutspelet. När vi väl är där så välkomnar jag att matchbilden är EXAKT som i dom här två matcherna. Det är många ovanliga saker som sker i dom här matcherna. Matchstraff, videobedömningar, felaktiga utvisningar, ovanligt många ramträffar osv. Det är sånt som händer men inte varje match. I normala fall vinner vi över löven med det spelet vi visat upp nu och då är vi inte ens i närheten av att få ut 100% av laget.

Inte tror ni väl på fullaste allvar att spelare som Dahlén, Blomqvist, Madsen, ludin osv. åker runt och tänker ”vi får passa oss för löven för dom har vunnit fler matcher mot oss i grundserien”? Vi var närmare seger i dom här två matcherna än vad vi var mot Modo och BIK och i dom matcherna fanns det inte många tveksamma domslut. Helt övertygad om att spelarna längtar till att få möta filmarna i löven igen, det är såna matcher man vill spela och vinna.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Olle: sett över 120 minuter så är jag inte orolig...

Nivån på domarna är det enda jag känner kan vara störande för fokuset.

Dahlén brukar förvisso inte dominera matcher på annat vis än att han skapar mera chanser.

Igår hade Jonatan bättre tempo på passningarna och drog även en handledare stenhårt i ribbkrysset...

Att han skulle åka runt och vinna närkamper osv lär aldrig hända. Han är inte byggd för det och lär endast bli skadad om han försöker.

Han lyfter klubbor, stjäl puckar o täcker passningsvägar. Nog så.
Är Lööke i slag så kommer Dahlén glänsa mer.
Den trion med Lundin behöver varandra för att vara bäst. Lundin kanske är minst känslig för sin omgivning iaf just nu...

Dom ser lite tröga ut under både matcherna mot Löven men jag är inte så förbannat orolig över det.

Dahlén Hartman och Lööke är dem man ser det tydligast på och IOM att dom alla tycks tappat fart så tyder det på träningsstatus.. kanske har dom kört lite tyngre under lediga veckan (nästan) inför Löven...

Hur som så gick dom lite kort på folk i truppen med så...

Äh!

Det svider i egot att torska mot lag som inte förtjänar att vinna men nä! Jag är inte så orolig ännu!

Mot nya höjder...
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Hur gick det för Plant förresten, finns det uppgifter om det?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Spock:

Återfallsförbrytare får ett högre straff.

Blomstrand skulle få det när han skadade Plant men då hade nämnden glömt bort att han hade en liknande tidigare.

Får hoppas att ni har samma flyt.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Matsg: Du gör det väldigt enkelt för dig nu. Är det så enkelt som att titta inbördes möten tycker du? Förutsättningar och hur matcherna har sett ut spelar ingen roll?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Sputnik: Kan Lodin få extra straff eftersom han redan varit på deras bord en gång?

Det kommer tydligen avgöras på om det är kallare än - 17 grader Celsius i Hörby på tisdag.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Rahimi filmar och förstärker när han tror att han kommer undan med det. Skett mot bland annat MODO.

Det värsta han åkt fast för är ju den extremt fula slashingen. Några dagar senare gör Hutchings en likadan. Deras beteenden är förstörande för hockeyn.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
mikenomad: Håller med dig om att Löven är vår främsta utmanare men jag ser dem som favoriter i en slutspelsmatchserie då de vunnit 3 av 4 matcher mot oss i serien. I slutspelet handlar det om lag mot lag och där spelar de tidigare inbördes mötena en stor psykologisk roll. Att vi tex har slagit Väsby och Mora 4 gånger av 4 och Löven har förlorat mot de lagen betyder inte ett dugg. Nu tror jag Löven efter sina knappa vinster mot Bik och oss kommer att gasa rejält och rada upp segrar. Men vi kommer att vinna serien och sedan börjar det roliga vi alla ser fram emot....
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Matsg: Nu är du överdrivet pessimistisk. Det kommer att sw helt annorlunda ut när vi får tillbaka våra två bästa backar och den nya kanadicken.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
cloon: vi slösar för mycket tid i egen zon när vi ska jaga i tredje men sen när vi väl är igång så blir vi rånade när lövenspelaren slår klubban i huvet på egen spelare och domaren visar ut Lundin. Vi hade mycket väl kunnat kvittera och vinna matchen. Var det någon som såg dom här matcherna och på fullaste allvar menar att löven var det bättre laget över 120 minuter?
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
tror att de va bra med TORSK
fick sig en NÄSBRÄNNA
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
cloon: Björklöven behövde också bevisa för sig själva att man är ett riktigt hockeylag och inte bara ett gäng vilsna divor med en bra målvakt. Vi behövda bevisa att vi kunde höja tempot i spelet när det behövs mot bättre motstånd. Båda lagen lyckades med det.

Tyvärr misslyckades vi med disciplinen och vår förstalina fick inte till det alls och då vinner vi inte.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Rytter: Och alla gemensamt har att dom inte har någonting med björklöven att göra utom att de skriver om dom. Likt era journalister skriver nonsens skit på allehanda osv :)
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
mikenomad:
Löven spelade som det vore slutspel och Timrå som man väntar på slutspel såg det ut som stundtals. Då vinner man inte mot dem. Så upplevde jag det.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
fokus är på vårt eget spel
går ej att vinna matcher i utvisn.båset
...löven har övertag på oss..bla bla bla
..Bik..modo övertag på löven..bla bla bla
..kommer dom ens till final?
..kommer vi ens till final?
....allt kan hända...
..även domarnas nivå kommer bli bättre i slutspel
..tycker domarna i dessa 2 matcher inte håller måttet
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Sputnik: Tycker Westerlund o Svensson äger andra halva matchen övriga backar har rejäla problem i egen zon o där är nog problemet att dom inte vet var dom skall spela upp pucken inga tydliga uppspel mitt i banan skapar stress som leder till dåliga uppspel, framåt tycker jag 2 ledande spelare i dom 2 första linorna suger puck för länge, Handlar inte om Dahlen ,Skulle önska att vi spelade mer som det anfallet vi hade 4 mot 5 i slutet av matchen jobba tillsammans o sök upp motståndare o släpp till kompis i fart. Jag är ändå inte orolig för jag tror få lag orkar stå emot oss i en serie av 5 eller 7 matcher. Men viktigt att vi liter på vårat spel o inte faller in i motsåndarens
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : mm jag skriver även att man förstärker...

Är det något du kan se med?

Eller tror du Selin dog igår?

Eller upplever du att norbe, vars namn är otäckt likt ett företag som bygger sopbilar, var tvungen att åka av och sy fast sitt huvud mot resten av kroppen igen efter att ha slaktats av en klubba i ett läge där han inte orkade spela mer?

Vesel’s upprepade störtdykningar är det grus på isen i burkölensarena?

Du studsar in i Forumet där Timrå supportrar vurmar över Timrå och försöker försvara ett gäng ynkryggar som måste fuska för att vinna...

Det får dig att se desperat ut...

Kanske du kan gå och köra lite illegala spelsystem som Kentä har på g?

Fina anrika björklöven genomsyrat av fjantiga filmare och myglande ledning...
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
thorwald: Önskar mer av Westerlund. Måste framförallt slipa deluxe på sitt skott.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Sputnik: Westerlund är väl ändå rätt vass offensivt? Han precis som Hardegård vågar utmana, driva med puck och ta skott. Dessa två herrar är enligt mig våra två bästa. De andra är lite halvdana som förvisso gör ett bra jobb.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : löven har inte tur med domarn man skapar fördelar genom att filma...

Varenda jävla byte på isen...

NORBE...
Haha! Hon ger verkligen löven-hockeyn ett ansikte...

Ligger och kvider och visar symtom på bruten nacke. 40 sekunder senare sopar han undan skridskor på en spelare som åker åttor runt honom...

Skillnaden mellan löven och Kristianstad är att dom inte slänger sig som fotbollsspelare på isen och låtsas ha ont varenda byte utan spelar hockey så gott dom kan...
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
mikenomad: Skillnaden kan också vara hårfin. Kolla matchen vi vann. Hardegård och Carlson var dominanta från backplats. Vår backsida har varit för snålt byggd ända från säsongstart egentligen och det nämnde jag när inför säsongstart när bygget var "klart". Lerebäck, Ragnarsson, Carlsson och Eckmyhl är habila backar på HA nivå men alla är i mina ögon noll-noll backar och har svårigheter i uppspelsfasen. Tydliga sekvenser flera gånger igår att trots det inte var nån superpress från Löven så spreds puckarn från backplats. Därav försvinner ju momentet att kunna ha snabba omställningar som det måste vara mot ett Löven som stänger av snabbt i mittzon om det inte går tillräckligt snabbt.

Lindelöf är en klass för sig i passningsspelet men är för klen i egen zon mellanåt. Svensson och Westerlund riktigt solida men offensivt händer det inte mycket. Otroligt att vi gått så starkt ändå i serien med Harde borta och att jag tyckt att vi skulle kommit in med denna Kanadick redan från början, dock har ju Carlson varit en FANTOM. Lägg därtill att vi har seriens bästa forwardsuppsättning som vägt upp det hela. Jag tror dessutom mycket på P.W och med de 3 in i denna trupp så kommer det bli en OERHÖRD skillnad.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Frebog:

Okej 👍
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
kulltorp: Framförallt Dahlén måste steppa upp, det är lite Man or Mouse-läge där nu framåt. Vi vet att han har potential till det förstnämnda, för 3 år sedan bokstavligen bar han oss på sina axlar mot super-Leksand och sedan ett SHL-lag. På isen, i båset, i omklädningsrummet och inte minst medialt. Det är den Jonte vi behöver se nu.

Med det här och trots det jag skrivit om helgens matcher så är jag inte jätterolig, de här båda matcherna var så otroligt mycket viktigare för Löven. Vi var dessutom ganska brandskattade på folk.

Det jag menar är att Löven är våra främsta utmanare och som jag ser det är det endast en matchserie mot dem som skulle kännas äckligt oviss. SHL-chansen är fortfarande en osannolikt påtaglig realitet för oss och med tanke på att vi kommer vinna serien är vi favoriter
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Messias : Ja och då menade jag dom lagen man anklagat för att försöka skada Löven spelare.
Låst ämne

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Frebog:

”Dom andra lagen är ute efter att skada Löven ”
Låst ämne

« · 2143177 · »