1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 612561 inlägg · 6214 ämnen
« · 1630684 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Timrå IK - HC Vita Hästen 2014-09-30

Vargher85: Ja men om man tänker efter så här dagen efter så är det ju egentligen fullt naturligt att det blir sådana här uddamålsförluster. Det skiljer ett par miljoner kronor mellan oss och de övriga lagen. Pengar vi kunnat köpa ett par spetesspelare för men av fullt förståeliga skäl inte kunnat göra. Det är därför det ser ut som att vi är fruktansvärt ineffektiva och iofs så är vi det också men det är inte mycket mer att göra än att fortsätta gnugga och hoppas på att vi pillar in en puck då och då och kan börja surfa lite på ren framgång. Jaja. Man får trösta sig med Amerikansk buffé i restaurangen på Eon idag och det faktum att AIK är ännu sämre. Små ljusglimtar i mörkret.

Min sammanfattning av matchen:

Timrå dominerar den första perioden fullkomligt, och med en normal effektivitet hade man avgjort matchen där. Istället får Vita Hästen in en kvitteringspuck i slutsekunderna. Helt oförtjänt, sett till matchbilden.

I andra perioden jämnar spelet ut sig. Knappast beroende på att Vita Hästen höjer sig, utan p.g.a. att Timrå sänker sig rejält. De blir slarvgt och det går för långsamt. Samtidigt får Vita Hästen med sig ett antal ganska billiga utvisningar och utnyttjar PP till att ta ledningen. Jag trodde att Timrå skulle få gå till pausvila med ett måls underläge. Men med fyrtiofemsekunder kvar, i ett läge där nog de allra flesta i Eon Arena bara väntade på att hesa Fredrik skulle tjuta så tar Vita Hästen till vara på en kontring och får ett drömläge inför sista.

Timrå kommer ut i tredje på samma sätt som man gjorde i första perioden. Målchanserna radas upp, men pucken vill helt enkelt inte in. Sedan höjer domaren nivån betänkligt i tredje perioden, någonting som definitivt gynnar ett försvarande Vita Hästen.

När Timrå till sist får utdelning genom Anton Wedin återstår mindre än fem minuter av matchen och trots en kraftig forcering så lyckas man aldrig trycka in kvitteringspucken, utan istället råkar man spela med sju man på banan under matchens sista skälvande sekunder och tappar på så vis sista chansen att få in en tretrepuck.

Timrå står därmed kvar på en skral poängskörd efter tre omgångar, men trots det är jag inte särskilt orolig. Även om poängen inte kommer så spelar man bra och det finns definitivt någonting att bygga på. Sedan är det så klart inte bra för självförtroendet att förlora, men förhoppningsvis kan man göra något åt den saken redan i nästa omgång.

God natt.

Sv: Timrå IK:s ekonomi
Hälge: sportsligt och kortsiktigt var rekonstruktionen bra. Föreningen fick fortsätta lira hockey i näst högsta serien. Ekonomiskt och långsiktigt tror jag att en konkurs hade varit bättre. Varför? Jo, att driva en förening efter en rekonstruktion innebär att man börjar med exakt 0:- på fickan. Man har dessutom en, får man anta, rätt kylig relation med delar av sina sponsorer och sina leverantörer som förlorat betydande belopp i denna rekonstruktion. Jag tror att det kunnat se annorlunda vid en konkurs. Dessutom hade "nog" kommunen varit tvungen att ta över arenan och det i sin tur bör ha resulterat i minskade kostnader för föreningen. På så sätt hade det varit enklare att gå in i framtiden med en bättre kostnadsmassa och således bättre förutsättningar att satsa på det sportsliga. En konkurs hade dock inneburit en rad negativa följder som degradering, vad hade hänt med hockeygym, ungdomarna o.s.v.
Men, frågan är om det inte varit bättre när man ser var detta hamnat. För även om den här tiden på året är en ekonomisk härdsmälta för fler än Timrå IK så är det förstås otroligt illa att behöva läsa om skatteskulder och kronofogden var och varannan månad. Inte lär det locka fler till hallen heller. Å andra sidan kan man fundera på vad mer Timrå IK kan spara in på? Organisationen är så liten idag att det blir svårt att dra ner så mycket mer. Truppens kostnad kan ju förstås bantas ytterligare men då kan vi ju nästan lika gärna lägga oss ner och självdö. Vi måste ge detta en någorlunda ärlig chans. Vidare så kan man titta på marknadssidan och vad mer som kan göras där. Jag tror inte att det är en angenäm sits som marknadsfolket sitter på. Måste vara ett otroligt komplext arbete att försöka få företag att sponsra med rekonstruktionen i färskt minne. Till sist är det ju så att med lite flax hade vi vunnit 3-4 matcher till och helt plötsligt legat i toppen. Då hade det garanterat varit 3000 på läktaren, folket hade så smått börja tro på det här igen och föreningen hade fått arbeta i lite medvind. Men nu är situationen en annan, resultaten grinar oss i ansiktet och skillnaden mellan motgång och medgång är hårfin.

Det är nog bara att fortsätta arbetet, stenhårt, med tron att vi tillsammans vänder detta till något bra. Jag kommer alltid att älska Timrå IK även om det för stunden knakar lite i förhållandet.

lungan: Det här var något av det mest överjävliga jag sett. Lider så fruktansvärt med laget ikväll och känner på samma gång en oerhörd stolthet för vad man åstadkommer. Vad man står för.

Ingenting studsar precis så rätt som man vill och när man gör en dålig andraperiod så straffas man DIREKT. Men man öser på, något alldeles sinnessjukt i första och tredje. Maler och maler. Skjuter och skjuter. Ingenting går in. 47 skott på mål. 79 skottförsök. Två mål. Ingen vid sina sinnes fulla bruk kan känna att hen väljer att inte gå på nästa hemmamatch för att laget inte försöker. Man vill se detta lag lyckas.

4 hemma matcher 3 av 12 möjliga poäng. 8 matcher totalt 8 av 24 poäng. Så trenden att vi inte föra ett effektivt spel som förväntas av hemmalaget håller i sig är det 4 säsongen i rad nu?

Nä usch, det är bara att bryta ihop och vakna upp som en ny människa imorgon.

Knylan: Givetvis både tror och hoppas jag att det löser sig också, men det är inte lätt att "få folket" på Timrås sida igen iaf.

Hälge: Jag säger ingenting om den råa faktan, att skuldbilden ser ut som den gör. Däremot Mittnytts attityd gentemot det hela. Att Timrå IK:s ekonomi är en följetång så långdragen att man till och med kan ta sig friheten att nästintill raljera över det hela. Samtidigt sitter det ett hårt underbemannat kansli som sliter arslet av sig för att vända det hela men som samtidigt varesig får hjälp av de idrottsliga resultaten eller den till två tredjedelar tomma arenan.

Jag litar på att man löser detta, även denna gång.

sargad: Att hålla på Timrå o GIF är lätt jämfört med hur vi TIK och IFK:are har det!

I ST så står det nu om skulderna hos TIK och det verkar stämma med MittNytts uppgifter igår. Ca 2,2 miljoner + ca 200 000 på fredag (om jag kommer ihåg rätt).

Så man kanske inte ska hacka så mycket på media utan kanske ifrågasätta lite vad föreningen håller på med. Även om man förstår att det är tungt att dra in pengar.

Förstår också att det måste bli lite mer positivt kring föreningen, men det känns som en nästintill omöjlig uppgift.

Noterade, inte förvånande att i kvällens omgång endast ett hemmalag torskade. Blää! 

erathoo: Kan inte fatta hur man lyckas bränna så många lägen som Tik gör ikv.

jaja det var det! ekonomi mobbing o torsk i ladan mot gnägget!

det känns som ... ja gammalt o beprövat...

Sveriges mest ineffektiva lag. Suck o stön.
Det kan bara bli bättre.... Nya tag mot ssk på torsdag.

47-18 i skott

Redigerad kommentar

söder över: Än så länge har vi iallfall AIK troget efter oss.

erathoo: *suck* mmm

öken... fan vad man saknar en sådandär pålitlig poängkille...

fan alkis(?) lehtonen gjorde för tusan ett mål mer i es 2008 än hult i as ifjol...

jag saknar en sådan pjäs vart på isen han än spelar så vet man att när läget kommer är han faan redo!

man kan juh bara hoppas att någon av våra egna produkter hittar dit!

söder över: att det ska va så himla svårt att få in pucken..... Över 30 skott nu för jäsingen

Redigerad kommentar

följer matchen på st´s live blogg... fastnade för skribentens kommentar efter 1-2 målet om att det är så hä med lag som spelar i medgång! man gör mål på sina chanser. medans timrå ik behöver 10 försök innan pucken sitter...

isf har inte timrå spelat i medgång sedan pyrret o sonnies dagar...

det är juh en halv livstid sedan...

depp depp depp

söder över:Ok, man brukar ju kunna höra på matchen där annars.

Hälge: tack för tipset men där får man lyssna på västerås...

Laken: Ovanligt...

Timrå Isstadion: Jahaadu, det är inte en dans på trosor att hålla på Timrå och Giffarna. Det känns allt jobbigare att upprätthålla en positiv attityd. "Foten i kläm, alla tiders"

...Och på det en riktig katastrofperiod!

Timrå Isstadion: men sluta släpp in mål i slutet på perioder...

Timrå IK och hemmaplan, suck.

söder över: Radio Västernorrland.

Timrå spelmässigt helt överlägsna, 19-7 i skott...

jå1: Retur från Norja.

jå1: Jepp såg det blev 1-1 och våran boxplaysvit sprack också, surt. Jag kunde inte gå idag pga omständigheter utanför min kontroll men hoppas på krig och 3p!

Berglund: 1-1 nu. Lååååångt ifrån alla är på plats tyvärr

Redigerad kommentar

kan man lyssna på matchen via radio någonstans? hittar inget... :(

Ska man se det som positivt eller negativt att det inte är ett enda inlägg här efter en hel period spelat och ett mål för Timrå? Tänkte om det är så att alla är på plats...

Rip Kirby: De går snabbare o flyga med " Spice " till Isstadion ;-)

Sv: Töm och glöm-tråden
micke: Ja älskar " Kir " så j-a gott o billigt precis som " Thaiorna " :-) Nu halsar jag för fullt och ikväll blir det vinst :-D

El Maco: Skinheads...luktar sent 80, tidigt 90 ;-) Länge sedan man såg ett sådant...Hästen kånkade ju där i början/mitten av det årtiondet så det är därför de försvann från scenen

Herminator: Sist Hästen var på besök i Timrå måste vara runt 25 år sedan. Eller har jag glömt någon match? I alla fall minns jag en play offmatch och att bortaklacken bestod av 7-8 skinheads från Norrköping som skrek ramsor om att Timrå var ett judelag.

Rip Kirby: Då får vi bara hoppas att den går också..

Hockeybussen ska gå som planerat ikväll. No excuses, således...

Modano:............... ,,,,,,,,,,,,,,,,, ?????????????? !!!!!!!!!!!!!

Här har du några skiljetecken att låna!

Redigerad kommentar

hubbenorlen: aa exakt...kingen

Modano: Är du och Stoff samma person?

Ja Timrå hatar Hans på mittnytt älskar att gräva upp skit on laget jävla grisliknande föremål bara gif i dårens skalle heja ÄNGELHOLM

Knylan: Påläggskalven som gjorde reportaget gör kanske det. För att förmedla våra synpunkter och få till en uppryckning är mejla säkrast. Vi kan iaf få till en intern diskussion, Mittnytt är också bara människor.

Kongo: Jag får för mig att det kan finnas representanter från Mittnytt som läser här ändå. Åtminstone så hade jag gjort det om det var jag som gjort reportaget. Det här är ju fortfarande det enda TIK-forumet.

Knylan: Det är väldigt märkligt över denna hysteri kring Timrå IK. Det är nästan så man får för sig att det är en personlig vendetta som lockar detta intresse från Mittnytts sida. Eller så är det någon med oerhört små tankar om föreningen som liksom gör allt för att sprida negativa saker om klubben. Det är allmänt känt att det finns företrädare inom politiken i kommunen som försöker vinna röster på att smutskasta Timrå IK. Nu finns det ju ytterligare ett nätverk i kommunen som är minst lika anti hockey som moderaterna i kommunen. Ibland får jag känslan att det är någon i det huset som förser Mittnytt med information. Eller sitter någon på redaktionen och trycker på uppdatera-knappen på fogdens hemsida eller kanske har 24 timmars telefonkontakt med någon på Kronofogden.

Nej, jag håller med dig Knylan. Kanske läge för t ex Mittnytt att göra ett längre reportage hur Timrå försöker att anpassa sin kostym efter degradering från elitserien till allsvenskan och senare även en rekonstruktion på det. Ställ frågor till föreningen: hur har det gått? Vad har ni gjort för förändringar? Hur är relationen till era sponsorer? Hur har rekonstruktionen påverkat er som förening? Hur har ni gått vidare...und so weiter. Mer intressant än att lyfta fram någon äldre dam med noll, nada, zip, zero intresse för hockeyn. Kanske vet hon var ishallen ligger men så mycket mer fick jag inte intrycket av att hon kände till.

Jättetråkigt att man vinklar allt som sker i föreningen till det negativa. Det är det sista föreningen behöver. Hade varit bättre om man tillsammans försökt få föreningen på fötter. Vad vinner man på det här? Okej att public service ska skriva om allt som rör oss, bra eller dåligt. Men man skulle kunna fördela det negativa med lite positivt också. Det blir liksom lite för genomskinligt på det sätt man arbetar nu.

En sak är dock säker. Det var lite enklare för distriktets toppklubbar att arbeta så länge Wiklander satt på tronen. För de idrottsintresserade har vi honom att tacka för mycket. Den livlinan är numer borta. Tyvärr.

Saxa och mejla det ni skrivit. Mittnytt behöver rycka upp sig, och TIK behöver inse att nån sorts bojkott bara slår tillbaka.

Funderar lite kring om det är så att Mittnytt kommer med horribla vinklingar som konsekvens för TIK:s förhållningssätt gentemot dem...

Kongo: Såg att Henrik Stridh skrev:

"Mittnytts faktakoll imponerar! #journalistikpåhögnivå" på twitter nu.

Så, ja... man har väl tröttnat på Mittnytts enkelspåriga och faktamässigt bristfälliga rapportering.

Knylan m fl: Kloka ord. Förmedla även detta till Mittnytt så kan de utveckla sitt arbete. Jag har både mejlat och ringt.

[email protected]
fredrik.israelsson@ svt.se
[email protected]

Vargher85: Perfekt beskrivet.

Jag hade förstått vinkeln om det även denna gång hade handlat om att man behövt hjälp från kommunen, då hade en "röst från gatan" haft ett syfte. Men inte nu. Visa upp en bild på en krake och nästintill raljera över det hela.

De gör det så enkelt för sig. Gör ett inslag om TIK och ta absolut upp bekymren, men vinkla det gärna mer mot hur TIK jobbar för framtiden. Låt Timrå IK förklara VARFÖR läget är som det är. Gör ett längre inslag och ställ frågan varför flera klubbar - inte bara Timrå IK - i distriket har ekonomiska problem.

Knylan: Intervjun med tanten var nog bland det märkligaste jag har hört och sett. Den kändes ungefär lika seriös som om SVT skulle ringa upp mig och be mig analysera det politiska läget i Gävleborgs landsting.

Kvalitén på den där "granskningen" var väldigt låg. Från TIK:s sida får jag lite känsla av att man mer eller mindre bojkottar Mittnytt, och sådant har man inget att vinna på - hur än dåliga Mittnytt är (kanske läge för styrelsen att korrigera detta?).

Mittnytt säger att man sökt TIK:s ledning utan framgång, men till slut fått ett sms till svar.

Huvudfrågan är om uppgiften om 1,1 miljon i ny skatteskuld stämmer. Gör den inte det är det skandalöst. Jag ställer mig tveksam till att klubben tar fel på nästan en miljon kronor, men eftersom man inte kan vara säker är det hela oroande.

Om det visar sig att Mittnytts påstående är fel, kan vinsten bli att Mittnytt framöver blir mer balanserade i sin TIK-"granskning".

Jag kommer att kontrollera detta med Skatteverket i morgon.

« · 1630684 · »