FH - avdammad: Molinder tar jag för givet att det redan är spikat med men att de har snickrat ihop en kreativ kontraktslösning även i år. Han barmarkstränar ju med TIK, enligt uppgifter här på HS. Det får ses som en relativt säker indikation, plus att både Roger och Nubben ser honom som en nyckelspelare i det här laget.
Jag tror att Molinder och Johnsson är forwards elva och tolv. När Nubben säger att han vill ha "12-13" forwards på kontrakt och att man är beredd på att skapa en lösning för att få Lauritzen så är det sannolikt han som är den trettonde. Annars blir det nog bara tolv.
Johan Johnsson känns helt bortglömd nästan. Värvad som andracenter i fjol och inledde starkt på försäsongen. Uppvisade sen ett genomblekt uppträdande i inledningen av serien för att sedan vara borta på grund av skada under en längre period. Välscoutad i grund och botten, men i ett dåligt förhandlingsläge nu med en skadedrabbad säsong bakom sig. Efter att han kom tillbaka från skadan så var han dock bra, för att inte säga riktigt bra stundtals. Klarar av att spela i ett väldigt högt tempo och har definitivt potential att öka sitt poängsnitt till mer än en halv poäng per match på allsvensk nivå, vilket fortfarande kommer vara bäst bland centrarna. Skulle kunna bli en kugge offensivt i det här laget, där centeruppställningen som vanligt inte är glasklar på förhand.
OlliJanne: Om vi signar Lauritzen så står sista platsen mellan Johnsson och Molinder. Jag skulle rösta på Molinder. Han är så användbar i många roller och gör alltid ett bra grundjobb.
Puckat: Ja nu har vi faktiskt tillräcklig bredd för att signa en sån som Lauritzen. Frisk skulle han ju vara en storstjärna i SHL men det är ju liksom det som är problemet med den killen, dvs han är ju alltid skadad större delen av varje säsong. Men i de 15 matcherna han är hel så kommer vi antagligen att ha ett jävla bra PP.
Puckat: Ser faktiskt riktigt bra ut! Så bra vi kan förvänta oss med vår budget. Kan bli en intressant säsong! Nubben gör ett otroligt bra jobb måste jag åter igen säga! Hela organisationen egentligen
El Maco: För att inte säga hutlöst billiga. Detta då även i kombination med att klubben inte behöver hålla på och rodda lägenhet vilket uppenbarligen är ett stadigt växande bekymmer med Bohman och Marklund i färskt närminne. Små saker men ändå viktiga i sammanhanget. De får chansen nu att maxa sina förmågor i ett lag som ska vara med i toppen och då hade åtminstone jag känt en stolthet över att få vara en del av det hela, även om det sannolikt blir i en mer undanskymd roll. Tänk ändå, om vi hade fått in Anton Axelsson också. I en checkande roll. Får hoppas på att Stene kanske kan vara någon form av härförare i det hårda och tunga jobbet istället.
hubbenorlen: Haha, vi får se men i min spåkula så ser jag framför mig ett läge där vi går in i serien med högt ställda förväntningar på Dahlén, Lööke, Persson o.s.v. men att det knyter sig för dessa inledningsvis. Istället så blir det dessa två som är tongivande i de där krampaktiga inledande omgångarna. Enkel matematik: båda har slagit fjolårets poängskörd redan efter tio spelade matcher.
Red Bulls: Den spontana känslan är väl att jag skulle kunna kopiera inlägget om Berglund och applicera det mesta på John Westin också. Obegripligt att det där skottet inte hittade maskorna oftare under säsongen som gick. Precis som Berglund så sköt han hela tiden i precis fel läge. Han har spelsinnet emot sig men visst fan skulle det kunna gå att pressa tio mål från den där lazern igen, kanske femton. Vår farligaste straffskytt under säsongen.
Jahopp, då var det bara tre forwards kvar då, förmodligen. Kanske fyra om man skulle få för sig att ge Jesper Wiberg något. Mitt tips är Johan Johnsson, Molinder och Lauritzen.
Kongo: skrev ju det i inlägget. Vill inte att det ska bli en som Hallin som har högst lön. Jag älskar Pelle, men jag tycker det är viktigare att man lägger pengarna på spelare som verkligen producerar poäng. Därför hoppas jag inte att t.ex Molinder tar över den rollen... jag vill ha kvar Molinder men inte att han ska "ta över" Pelles kontrakt.
Kongo: Man får helt enkelt hänge sig åt lite kappvändande här nu känner jag. Hade inte Berglund fått förlängt så hade jag köpt det rakt av, på sportsliga grunder. Nu är Nubben i ett läge där han fått de förstärkningar han vill se på forwardssidan och det i stort sett bara är bredden kvar att sätta. Förra året kom Emil från en bra säsong där det även fanns intresse från annat håll (IKO är väl den enda kända klubb som erbjöd honom kontrakt) medan det i år gick mycket trögare för honom. Han såg ut att spela utan självförtroende under i stort sett hela säsongen, vilket allra mest syntes så fort han hamnade i skottlägen där han var väldigt trubbig.
Men, han får förlängt ändå. Det är fortfarande en hårt ansträngd verksamhet vi har framför oss, istället för att plocka in en breddspelare utifrån så väljer Nubben att förlänga med killen. Ett praktiskt beslut, han har redan boende och kan såväl klubben som staden utan och innan. Det är dessutom en spelare som, om han kommer rätt in i det hela, kan vara väldigt jobbig att möta. Ettrig, dessutom lagets tredje och sannolikt sista högerskytt på forwardssidan. Han uttryckte direkt på Twitter att detta ska bli en personlig revansch för honom och det vill jag verkligen lita på. Problemet vi återkommande haft under senaste åren är att laget haft tydliga brister där det saknats självklara alternativ i offensiven, det har gjort att spelare som t.ex. Emil fått förtroende även i PP trots att självförtroendet inte varit på topp. De här unga spelarna har egentligen inte fått så mycket ro när det kommer till att acklimatisera sig till seniorhockeyn utan de har fått tagit större ansvar än vad många varit redo för. De som klarat det bäst har också lyckats att ta steget från lovande junior till att bli seniorspelare att räkna med, Emil är inte där riktigt än och det återstår att se om han kommer att fixa det.
Förhoppningsvis så kommer vi ha en tydlig offensiv spets i år, det gör att spelare som Emil Berglund kan få jobba hårt med sitt, utan att behöva slängas in i avgörande lägen och riskera att göra omgivningen och framförallt sig själv besviken gång på gång. Förra säsongen gjorde han 19 poäng, det finns ingenting som talar för att han inte ska tangera eller till och med slå den siffran kommande säsong. Om han inte gör det så vågar jag lova att han åtminstone kommer bidra med stenhårt jobb och slita som en gris för namnet på bröstet, det är gott nog.
KulltorpsOlli: Jag har väldigt svårt att tro att en spelare blir kvar på grund av att spelarens pappa känner sportchefen. Den hypotesen får stå för dig, som man brukar säga.
Emil Berglund har ett enormt hjärta för sporten, och kanske ett lika stort hjärta för Timrå IK. Han är beredd att bokstavligen käka puck och offra en tand för varje tugga för att göra det bästa för laget. Sannolikt siktar han på att spela till sig så mycket förtroende som möjligt men han lär inte ha några problem med att husera i en fjärdekedja. Lönen lär vara minimal. 22 år, relativt erfaren och bidrar även med ledarskap. Ja tack!
Modano : Kan tyvärr bara hålla med Modano. Emil är kvar pga Challe. Ni som påstår att hans spelstil behövs har jag svårt att förstå, utifrån vad han presterat de senaste 2-3 åren. Han har gett navelskottet ett ansikte. Hoppas jag har fel och att han i år tar ett gigantiskt kliv i utvecklingen. Vi har gjort oss av med många bättre spelare än Emil de senaste åren, anser jag.
El Maco: absolut! han gör sin roll mycket bra! men nu ska man inte glömma att han faktiskt kom upp från j20 laget med en massa poäng och var tänkt att kunna bidra offensivt. Men när han sedan inte håller offensiva mått på allsvensk nivå så "byter" man spelstil och helt plötsligt så var han en defensiv spelare?...
har sett många sånna exempel. t.ex Händemark i Leksand. Massa poäng i j20, sen när han får chansen i allsvenskan/shl så var han oduglig offensivt, och helt plötsligt, är han en defensiv spelare? det går inte ihop. Sedan bytte han till Pantern i denna säsong och då var han bra offensivt!
Dit jag vill komma är att jag hade velat se Emil i en offensiv roll istället, därav kanske nått år i en div1 klubb eller norge? elr utlåning till Sundsvall???
Modano: du har ju en inflammation i gula fläcken eller annan partiell synrubbning som gör att du missar när han gör bra ifrån sig. För det gör han också. Pådrivare, hänsynslös mot sig själv, penalty killer. Behöver göra mer poäng som forward för att klättra i hierarkin men gör massor av nytta i sin roll.
Hade hellre sett Crosby än Emil allt annat lika men en spelare av Emils sort behövs också i ett lagbygge.
Röda Tallen: mycket sant det du skriver. dock så känns det ej som att dom lägger pengarna på dyrare spelare i förstakedjan... tidigare åren har Hallin varit bäst betald, nu ger jag mig fan på att det blir Molinder eller Lindhagen... istället för att försöka få hit en FÖRSTACENTER som kan producera.
OlliJanne: Tycker det känns perfekt att han förlänger. Vi kan nog inte hitta någon bättre att ha i fjärdekedjan till den förhoppningsvis billiga pengen. Vi vet dessutom vad vi får och slipper chansa. Dessutom lär han säker själv ha ambition om att spela högre upp i kedjesystemen. Men som sagt, bättre än så i fjärde är svårt att hitta. Vi måste ju ha billiga spelare också om vi ska kunna ha lite dyrare i första osv...
El Maco: Ja han måste nog snäppa upp ett hack om han ska platsa kommande säsong. Personligen är jag väl inte överlycklig över detta beslut men alla kan ju inte spela i första kedjan så det är väl bra att vi har en lojal spelare som kan ta en mer undanskymd roll och ändå jobba stenhårt. Modano lär väl blåsa en säkring nu...
palleparling: Har han sagt det rakt ut, att han bara vill ha svenska spelare? Eller är det något som folk har tolkat som så eftersom han pratar mycket om ungdom och lokal förankring?
Knylan: Vill bara påpeka att Lagnelius tippar inte Timrå 9:a och Mjörnberg tippar inte Timrå 1:a.
Läser man artiklarna så framgår det att Lagnelius rankar lagen som de ser ut just nu. D v s att de lag med flest klara spelare hamnar längre upp.
Mjörnberg rankar intressanta lag och är tydlig med att de inte behöver vara bäst för att de är mest intressant.
Däremot är Lagnelius kommentar om Per Hallin intressant. I tre års tid har vi fått läsa hur "Hallin kommer måsta bära ett tungt lass" utan att han ens varit i närheten av att vara bästa spelaren i laget. Nu blir det alltså att nämna vilket tungt tapp han är som blir standard hos diverse tyckare.
Knylan: tror vi kan glömma alla dom 3. Nubben ville ha svenskt. Möjligtvis att Bryhnisveen är den mest troliga isåfall. Men som sagt, Drew Paris! Vilken förstärkning det vore!!
El Maco: Vilket på något sätt också får ses som ett underbetyg av hans journalistiska gärning, hans jobb handlar väl om att ha en stor övergripande koll på alla lag.
Jaja, det är som det är med dessa tippningar gjorda innan sommaren. Det är väl främst tänkt att de ska skapa diskussion, och det är ju något han åtminstone lyckats med.
Vad ska man tro om den där omtalade PP-backen, egentligen? Matushkin är ett namn som tydligen varit högaktuell, men nu blir det alltså spel i Ryssland för honom istället. Vad finns det sen för alternativ? Efter en snabb koll så finner man Scott Macaulay, Drew Paris och då den minst sagt bekante Nicolai Bryhnisveen. Den sistnämndes SHL-drömmar bör väl gå i stöpet ändå, kan jag tycka.
Väldigt mycket har studsat rätt den här sillyn. Det enda som skulle få mig att känna en liten känsla av misslyckande vore om vi inte klarar av att lösa den där offensivt skickliga backen i och med att jobbet att hitta honom pågått sedan dag ett.
Knylan: Jag tror inte att jättemånga räknar med att vi ska dala i tabellen inför nästa år. Behöver inte bli topplacering för det, men allt annat lika tror jag de flesta tycker vi förbättrat oss på papperet och det är svårt att hitta många andra klubbar i serien som gjort det. Tror han har dålig koll på oss helt enkelt.
EArk: Det lite märkliga här är att Lagnelius faktiskt har koll på HA, eller snarare att han är uttalad supporter till BIK. Vilket är konstigt i sig, att sitta och affekt-twittra samtidigt som han också helt neutralt ska bevaka samma liga.
Angående tipset så är även det lite konstigt. Det saknas spets på forwardssidan?! Vi kommer att ha hela ligans mest lysande stjärna på förhand och en hel trio med spelare högaktuella för JVM. Vi har tagit tillbaka två forwards som senast för ett år sedan ansågs vara så pass bra att SHL-lag tog dem. Värvat en annan spelare som gjorde sitt tredje rak A-VM. Samtliga av de spelare som var avgörande för att vi tog oss till Meca är kvar, vi har dessutom förstärkt med spelare vars egenskaper är att göra laget ännu bättre, inte bara att bredda. Att vi inte har en enda spelare som är över 30 (utöver Lauritzen då, eventuellt) och att det är ett potentiellt problem kan jag definitivt acceptera, det kan bli ett problem när säsongen går in i ett avgörande skede. Men att allt detta sammantaget motiverar en tippning som nionde lag är uppseendeväckande.
Inför en säsong som denna när vi för första gången på länge inte tippas sist så kanske vi ska ta ett nytt slag för att få igång dessa trevliga Bortaresor. Är det möjligt att ordna en tågresa till hovet? Vem håll i det sist? Har vi intresset?
Inför ett derby på MoDo kanske en samling på relaxen på himlabadet 10:00 innan match och sedan gemensam buss till NHK kan höja stämningen.
En extra slag borde även gå att slå för att få fler att gå köpa medlemskap i supporterklubben, men framförallt i Timrå IK.
Kongo: Bullar ledig och trivs utmärkt med det. Han har många som känner igen honom. Det var nog lättare att gå från junior till A-lag förr. Han följer TIK noga och nära. Han tyckte tre sista åren i klubben var jättejobbiga på grund av raset men nu är han mycket optimistisk om framtiden. Typ så.
Modo har brandskattats på spelare efter degraderingen och truppen är en spillra av sitt forna jag, främst på backsidan där man för tillfället bara har fyra spelare. Men Bjurö kommer vara en av seriens bästa målvakter och både Rundqvist & Björklund är klassförvärv. Sportchefen Per Svartvadet har en arbetsam sommar framför sig och behöver landa ytterligare nyförvärv av den kalibern för att Modo ska vara det topplag som de kräsna fansen kräver.
Det har varit mycket negativt snack på slutet (med all rätt). Men nu har vi 5 av 6 matcher på hemmais med start ikväll med klassikermötet mot Brynäs. Nu måste vi supportar sluta upp och ge allt dessa hemmatcher. Tar vi 4 segrar av ... | Läs mer
Jag tror att Molinder och Johnsson är forwards elva och tolv. När Nubben säger att han vill ha "12-13" forwards på kontrakt och att man är beredd på att skapa en lösning för att få Lauritzen så är det sannolikt han som är den trettonde. Annars blir det nog bara tolv.
Johan Johnsson känns helt bortglömd nästan. Värvad som andracenter i fjol och inledde starkt på försäsongen. Uppvisade sen ett genomblekt uppträdande i inledningen av serien för att sedan vara borta på grund av skada under en längre period. Välscoutad i grund och botten, men i ett dåligt förhandlingsläge nu med en skadedrabbad säsong bakom sig. Efter att han kom tillbaka från skadan så var han dock bra, för att inte säga riktigt bra stundtals. Klarar av att spela i ett väldigt högt tempo och har definitivt potential att öka sitt poängsnitt till mer än en halv poäng per match på allsvensk nivå, vilket fortfarande kommer vara bäst bland centrarna. Skulle kunna bli en kugge offensivt i det här laget, där centeruppställningen som vanligt inte är glasklar på förhand.