1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 606549 inlägg · 6213 ämnen
« · 1944132 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Apropå nånting...
JonteD: det vore ju fantastiskt unikt om Freddan skulle börja coacha laget efter vad vi på HS anser är bäst😂😂😂😂

Knylan: jättekul...

Nisse på Mon: Visst ska det bli kul med årsmöte framåt försommaren? Då kan vi äntligen få svar på var kosingen tagit vägen.

Propagandus: Swish kostar iofs pengar för företag..

JonteD: jag tackar å klubbens vägnar!

Mike.F

JonteD: Grattis till segern Frölunda!!!

Kerstin_k: Jajamän jag vet det! Det blir mer och mer ett krav från sponsorer nuförtiden. Det kan locka andra företag att sponsra oxå...

Icetea: Timrå Ik har under, i alla fall, två års tid arbetat med skolor (Laggarberg, Fagervik och en skola i Bredsand (?!) tror jag) genom projektet Teamsters. Det syftar till att minska utanförskap.

Bland annat bilbolaget och Peab är involverad i det projektet. Så nog gör Timrå sitt till på den punkten.

Öndulat: Har skrivit en liten blänkare i st o lagt en fråga till ledningen i Timrå om dom kan läsa lite om vad som avhandlas här inne och lyssna på både ris och ros om coachning mm! Hoppas det faller i god jord detta vi vill ju stanna kvar i hockeyns finrum!

Nisse på Mon: OK! Nu fattar jag👍

Nisse på Mon: skulle jag gissa så ligger pengarna i säkert förvar. Bara för att pengar finns betyder de inte att spelare finns. Den enda spelare jag skulle vilja se i laget är Dahlen och han kommer vi nog inte se röken av på många år. Tror att om vi inte hittar en spelare som inte redan har hjärta för Timrå så kommer spelaren ändå inte göra någon större skillnad. Dessutom fick man väl inte cmore pengarna bara sådär? Var ju en massa krav att fylla och uppfyller man inte ett av kraven minimeras summan märkbart, och den betalades väl inte ut i början av säsongen heller? Läste nånstans att dom pengarna inte skulle ge lagen nån effekt förns nästa säsong. Kan ha tvärfel dock, erkänner att jag inte har jättekoll.

Nisse på Mon: kostnaderna har naturligtvis ökat...det är ju självklart. Men mediakuben hyrs och inv. i hallen torde belasta Timrå kommun.

Icetea: på en höft...38 ((43? (cmore-5 till kkrona))...5 (ers. för.J. Dahlén, E.Pettersson, D.Strömberg m.fl.)...2 ( publik över budget)...

Matsg: Det ligger väl lite i klubbens intresse också att se till att media ”intresserar” sig för lanseringen även om jag håller med om de lokala mediernas amatörmässiga hantering av det mesta vad gäller klubben.
Jag är inte så värst intresserad av vilka övningar man kör på träningarna utan mer av vad klubbledningens strategi för att stanna kvar i SHL är

Nisse på Mon: Ja så är det SHL är det som krävs för bästa långsiktiga ekonomi. Har ingen aning om var pengarna tar vägen och det är väl bara klubbledningen som säkert vet det. Ursäkta om jag är lite trög nu men vad innebär det där med 5+2 miljoner?

Icetea: ja jag skulle vilja se mittmedia ställa riktigt kritiska frågor, inte för att se dem nollade för att erkänna fel men just som du säger; vilka slutsatser de drar och hur resonerar de kring det?

Propagandus: Var inte riktat mot dig personligen utan rent allmänt hur får vi till en förändring. Vad drar klubben för slutsatser av detta misslyckande? Läser man vad Wahlberg sa så verkar dom nöjd ändå.... och det i sig blir ju lite konstigt kan man tycka.....

Icetea: den stabila ekonomiska grunden byggs väl främst med de 45 miljonerna per år från SHL/cmore? Blir svårt att få den grunden i HA...sen undrar jag envist fortfarande var de 38 + 5+2 miljonerna tog/tar vägen? Men den frågan är närmast tabu här inne.

Brynäs är ett riktigt föredöme där. Och det är win-win att engagera sig för distriktet i stort.

Ett till exempel
hockeyallians.farjestadbk.se/om-hockeyalliansen/

Icetea: Vem fan bryr sig?

FH - avdammad: jag har i.a.f. köpt vippaket förutom att gnälla här på forumet...

Icetea: Ooops glömde länken

Nisse på Mon: Därför att en stabil ekonomisk grund gör det lättare att på sikt utveckla föreningen. Det finns en ny moralkompass hos stora företags sponsring idag som kräver att föreningar i utbyte mot sponsorpengar gör sociala satsningar som t ex Brynäs nu jobbar hårt med. Man kräver mer av föreningarna idag än bara att bygga framgångsrika lag. Det samhället inte klarar av ska nu föreningar ta tag i. Utanförskap, barns hälsa o motion m.m.
Rätt eller fel men så blåser vindarna idag.

Icetea: för min del engagerar jag mig nog som det är. Men jag har "gnällt" och skickat mina förslag direkt till Timrå också, inte bara här. Men mer än så orkar åtminstone inte jag med, och det kan man ju tycka vad man vill om. Men därifrån börjar mina förväntningar, och mitt gnällande ;)

Matsg: Fear of the Dark

Propagandus: Jag har tidigare kritiserat ST Sporten/Mittmedia/Hockeypuls för deras totala menlöshet när det gäller bevakningen av den för klubben viktiga aktieförsäljningen. Nu när aktieförsäljningen är AVSLUTAD kan man i ST läsa om olika supportrars syn och varför de valde att investera i Timrå IK; Det är ju artiklar som skulle ha skrivits MEDANS försäljningen pågick för att sprida budskapet och attrahera fler investerare! (som AIK gjorde) Dessa intervjuer med investerare kunde också ha lagts upp på Timrås hemsida under rubriken Nyheter. Vi ligger ljusår efter när det gäller marknadsföring/ försäljning och det är irriterande. Titta på Fear of the Dark (se länk) Med stor sannolikhet vår kommande kvalmotståndare! De känner att de är nära SHL nu och marknadsföringen har rullat igång!

Propagandus: Jag kan hålla med om mycket i det du skriver men det blir upp till var o en att bedöma hur man vill stödja föreningen. En insamling, aktieköp, årskort eller bara gå på de matcher man kan. Vi kan gnälla här på forumet på bristfällig marknadsföring, inkompetenta personer m.m men vad kan vi göra för att få till en förändring? Gå årsmöte och göra vår röst hörd? Använda supporterklubben för en kollektiv protest?
Aktien blev ett misslyckande, inte ens i närheten av målet men ska vi bara skylla på bristfällig marknadsföring, klubbledning och alternativ betalning?

FH - avdammad: det är och var aldrig någon fråga om att det var svårt att investera även utan swish. Någon sådan vägran finns inte heller, jag har sett alla hemmamatcher på plats så länge jag kan minnas med 6 mils pendling. Och mitt aktieköp kommer ligga kvar. Jag - personligen - har svårt för att bara se det som lite taffligt år ut och år in.

Nisse på Mon: Lät min "aktiepengar" ligga kvar. Nog torde de pengar som ändå kvarstår direkt eller indirekt påverka SHL-lagets ekonomiska förutsättningar.

Propagandus: Visst det finns mycket att säga om lanseringen och marknadsföringen. Men man kan med en liten ansträngning ändå ta reda på den information som behövs för att göra en investering. Så förbannat svårt var det inte om man har en viss dator och surfmognad. Om man tycker att föreningen är amatörmässigt skött och därmed vägrar att stötta laget mer än att sitta på ett hockeyforum och knacka så borde man nog överväga att hitta en annan klubb. Jag kan inombords irritera mig på saker men så slår det mig att den här lilla föreningen lyckades kravla sig upp till SHL med små medel. Nu försöker man bygga vidare och det är lite taffligt, men jag tänker i alla fall hjälpa till så gott jag kan.

Icetea: om man inte omgående skulle satsa pengarna på ungdomslag, damlag och sociala projekt nu...ska pengarna ligga på bankkonto tills dess att ekonomin förstärkts? Hur då med ett lag i HA? Hela denna satsning är inkonsekvent. Nåt slags moment 22.

Jag själv köpte inga aktier för att jag blev rent av förbannad över hur amatörmässigt de marknadsfört det, precis som alltid. När de till sist i något patetiskt sista minuten engagemang där de insett att man inte får något gratis bara för att man jämfört sig med Tingsryd började man marknadsföra betalmetoden swish, en app som inte innebär merkostnader, och som lanserades 2012, som idag har 6. 000.000 användare I Sverige. Det är helt oförsvarbart patetiskt och ryms inte i något "vi har växtvärk" argument eller andra ursäkter. Hur som köpte jag då en aktie på fyllan och ångrar det nu när jag tänker efter. Varför ska jag göra allt med min tid och mina tillgängliga medel för Timrå när de inte gör det tillbaka?

Organisationen Timrå IK (läs åtminstone PR/marknadsföring) är som den ärkelata inkompetenta kollegan som gör en omotiverad att göra ett gott jobb själv, men som vill att vi andra ska kompensera hans misslyckanden för att han ska få ha kvar sin anställning.

Den här mentaliteten att man i blindo ska stödja ur sympati utan motkrav eller ens utförlig kommunikation gör mig spyfärdig. Alla fattar väl att det är för att "stödja laget" , men som exemplet ovan att man inte ens kan marknadsföra det hela med föråldrade betalningalternativ vid lansering ingjuter inte något förtroende eller hopp hos mig att de ska förvalta mina pengar bra. Det är så mycket som saknas som inte är förenat med merkostnader bara lite tanke, kreativitet och vilja, och det genomsyrar så mycket. Precis som ni andra säger är det ju självklart att man ska ha gjort det direkt i yran av det lyckade kvalet tex.

Vi sköter ekonomin och sportsidan bättre jämfört med tidigare år, men jag tycker fortfarande denna "buhu det är synd om oss, ge oss pengar" mentaliteten sitter kvar.

Var inte menat att bli såhär bittert när jag började skriva men skitsamma.

Nisse på Mon: Och att ens prata om utdelning på aktierna, som gjordes innan emmissionen ens var påbörjad, är inte heller seriöst. Ingen köper väl aktier i Timrå IK för utdelningens skull...klubben behöver nog alla pengar de kan få in...

Aktielansering blev ju en flopp dels på grund av tidpunkten för lanseringen. Jag har tidigare sagt att lanseringen skulle ha startat i våras efter det lyckade kvalet. Att införa den när folk ska lösa årskort och över jul blev ju ingen hit direkt. Sen så verkar en del tro att man omgående skulle utöka satsningen på ungdomslag och starta ett damlag men allt detta skulle ju ske på sikt när ekonomin förstärkts ytterligare. Sen håller jag med om att pengarna just nu måste gå till förstärka laget för att bli kvar i SHL även om det inte är en garanti för att lyckas heller. Stanna i SHL är nog det enda som kan ge ekonomisk tillväxt på sikt.

OlliJanne: då är vi åtmistone 2 ...

Nisse på Mon: vi har väl redan en rätt hyffsad ungdomssatsning och så länge vi inte drar in på den så är jag helt tillfreds med att pengar och fokus ska ligga på att etablera oss som ett SHL lag. När vi jobbat upp en stark SHL organisation kan vi lägga till ett damlag

Olli Nomadinen : Tingsryds ekonomi har inte varit så bra de senaste åren heller (se länk) men är nu klart bättre efter den lyckade aktieförsäljningen! Även AIK hade ekonomiska problem då man inte klarade de ekonomiska kraven för att spela i hockeyallsvenskan den här säsongen, men det fixade sig tack vare en dispens från licensnämnden (se länk) Efter det har AIK dragit in 9 miljoner kr i sin aktieförsäljning där pengarna ska användas för en satsning att gå upp i SHL ( sannolikheten är stor att de får möta oss i kvalet)

Sv: Silly Season 2018/2019
TIK-Lund: Precis som du säger. De bytte också coach i början av januari och i förra veckan sa Malte Strömwalls agent att de fortfarande siktade mot slutspel. De har dock fått ut i princip noll av tränarbytet då de vunnit två matcher under ordinarie tid, en efter straffar, torskat fyra under ordinarie tid och en efter OT. Så att de ska hitta någon jätteform här under slutet av säsongen framstår ju som rätt osannolikt. Men märkligare saker har ju hänt. För de ska ju inte bara ta in nio poäng på laget på sista slutspelsplatsen, de ska ta åtta respektive sju poäng mer än Sport och KalPa (Kapanens gäng) också. Så förhoppningsvis kommer Erik Karlsson "hem" innan fönstret stänger. Även om jag inte tror att han ensam kommer rädda Timrås kontrakt så skulle han vara en viktig pjäs att få in på centersidan.

Jockz: Stor chans att fler är intresserade om/när TIK huserar i HA...Allt måste göras i rätt ordningsföljd. Först försöka med alla medel stanna kvar i SHL år 1. År 2 med förhoppningsvis större kassa förstärka laget. Ungdomslag, damlag och sociala projekt får vänta tills SHLplatsen och ekonomin känns stabil. Frågor på det?

sargad: Tingsryd är ett litet hockeytokigt småländskt samhälle med ca 3000 invånare. Man lanserade sin aktiefärsöljning i början av 2018 med målsättningen att dra in 5 miljoner kr till att utveckla TAIF som just nu ligger i botten av hockeyallsvenskan.Man outsourcade inte till PEPINS (som vi och AIK gjorde) utan skötte allt själva via sin hemsida där de informerade alla intresserade om hur de kunde bli aktieägare; Om det fanns några frågor så kunde man ringa eller maila dom kontaktpersoner som de satt upp. Klubben uppdqterade resultatet av försäljningen regelbundet på hemsidan så att alla visste hur mycket av målet som var uppnått. Intresserade kunde via hemsidan beställa hem ansökningsblanketter för att bli delägare. Priset per aktie sattes till 1923kr (året då klubben bildades) .Denna idé kopierades av oss med ett resultat som innebar att vi sänkte priset per aktie till 482kr ( AIK hade ett pris på 500kr/aktie). Tingsryds aktieförsäljning hade den 28/4 2018 nått 5.8 miljoner kr. 495 privatpersoner och 50 företag investerade i aktien. Det återstod några dagar av teckningstiden och sporrad av succén pumpade någon in mer pengar så att det slutliga resultatet hamnade på 7 miljoner kr. Den person som bidrog med det högsta beloppet satte in 800 000kr. Det största beloppet ett företag investerade var 500 000kr. Länken nedan visar artikeln på deras hemsida den 28/4 2018. Varför gick det så bra? Bra timing, mycket bra och klar kommunikation med investerarna, stor mobilisation av privatpersoner och företag;Det var nödvändigt att få in minst 5 miljoner kr för att klara elitlicensen och kunna utveckla laget enligt styrelsen.Ett par megainvesteringar (se ovan).

sargad: Vet inte men tänker att deras historia är betydligt mindre turbulent än vår. Sen är vår historia betydligt stoltare rent sportsligt men regionen därnere är garanterat väsentligt köpstarkare än vår. Fast jag tycker det är en smula märkligt att deras resultat blev vad det blev.

Sv: Silly Season 2018/2019
Undra när Liiga börjar släppa spelare, borde närma sig.

Om man sitter och småhoppas på en Centerförstärkning från KooKoo så ser förutsättningarna ut som följer:

Kookoo står på plats 13 av 15 med 46 av 60 matcher spelade och har 55p.
Just nu är det 9p upp till slutspel.
De senaste säsongerna har det krävts strax över 80p för att klara slutspel.

Enligt uppgift så siktade fortfarande KooKoo på slutspel för lite drygt en vecka sedan.
De har dock inte tagit några poäng sedan dess.

Torskar de nästa match, dvs imorgon så kan vi nog börja hoppas .
(förutsatt att de även är Nubbens önskan)

Olli Nomadinen : Någon som vet hur Tingsryd lanserade sin aktieförsäljning och hur deras timing var? Man blir ju lite nyfiken på hur en så liten förening i ett sådant litet samhälle lyckades så bra. (Storlek på Tingsryd förening o samhälle har jag inga fakta på, bara vad jag antar)

Tikkare: Usel marknadsföring visst. Ännu uslare tajming, känns som ett hastverk, inte alls genomtänkt.

Lansering i höstas under minimal förhandsinfo, precis lagom till att vi förankrat oss i botten, ledningen pustat och suckat över det olyckliga faktum att vi gått upp minst 1 år för tidigt. Att vi därför inte kan ställa ett konkurrenskraftigt lag på isen samt att inga möjligheter finns att göra nåt åt den saken innevarande säsong.

Rusningen efter aktier hos gemene man uteblev och med tanke på Timrå IK:s ekonomiska rykte hos allmänheten har jag förståelse för det. En sån här satsning är på tok för nära i tid till allt som varit för att bära önskad frukt.

Föreningen har oerhört mycket kvar att bevisa, över tid, för att förtjäna folks förtroende.

WifstaÖstrand: Det kommer nog släppas fler handelsperioder längre fram antar jag, ser både AIK och Djurgårn planerar att sälja fler aktier. Då har man chansen att nå ut till fler potentiella köpare.

Reign in red: Jag har köpt

/supp

Tikkare: Luddigt enligt artikel i ST. Wahlberg & co vet inte riktigt vad aktiepengarna ska användas till?

WifstaÖstrand: skyll inte på snåla medelpadingar. Skyll på marknadsföringen som varit allt annat än proffsigt skött. Skyll på Timrås ledning och människorna där. Jag har själv köpt 2 aktier men jag har full förståelse för dom som inte gjort det. Just pga usel jävla marknadsföring.!!

lincoln: Är du trött eller,det var ju det här som var meningen,he he,nu plockar vi in det som behövs,"Nubben" kan han. Forza Vårt kära TIK.

« · 1944132 · »