1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

578051 inlägg · 6216 ämnen

Rögle BK - Timrå IK 130326

1573264 · » Till forumet


Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

supp:

Ähum, men det var så jag menade. Man slog ihop norra och södra division 1 1974/75 för att till säsongen 1975/76 bilda den nya Elitserien. Men efter bronset 1975 blev Timrå sist 1976 och åkte direkt ur denna nya serie. För att sedan gå upp igen och därefter åka ur igen. Vad fan hände med stabiliteten? Allt var säkert Brynäs fel som köpte upp våra talanger. Sedan antar jag att då liksom nu så missköttes föreningen...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

DJ Hemp: Lite fel där då hade inget med serieomläggningen att göra

man hade spelat med den serieindelningen i säkert minst 10-år det var så

det såg ut på den tiden 8-lag i norr 8-lag i söder 4 fyra första i respektive

gick till slutspel med 8-lag 4 från varje, övriga spelade så kallad nedfflyningsserie

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Erytrocyt:

Å andra sidan kanske det andra laget vänder uppåt inom kort. Har svårt att tänka mig en elitserie utan 08-inblandning. Hur som helst ogillar jag dagens seriesystem vad gäller främst elitserien.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Hahl Bundy: Förstår det, minns själv hur det var på jobbet när Lövare och Twin Peaks strödde salt i såret på fikarasten under Kvalserien.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

DJ Hemp:

En utökning av ES kommer inte att ske förrän det sista Stockholmslaget har ramlat ur. Det behöver i och för sig inte dröja så länge.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Icing-Ove: Man kan skämta om allt.
Just nu är jag dock inte road av nåt...av nån konstig anledning.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Hahl Bundy:

Jag gillar idén! Särskilt som den bygger på kritik mot den nuvarande serieformen som jag anser har överlevt sig själv länge nog nu. Han har ju alldeles rätt i grunden. Intressant!

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Hahl Bundy: Björklöven kan man skämta om, lite som med Nordkorea.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Icing-Ove: Just den där lustigheten fattade jag inte. Så kan det vara med text ibland.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Carl Lejonkräk: Skriv det till Fredrik. Jag bara länkar. Tycker att det i grunden är intressant.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Hahl Bundy: Synd att du inte fattar ironi....Är du lika trög som Nubben?
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Hahl Bundy: Att topplagen skulle spela mindre matcher än de andra skulle aldrig gå igenom.

Varför inte spela så här istället, 20 lag, 54 matcher lag 1-16 till slutspel som börjar med 16-delsfinaler, lag 17 till 20 i utslagnings/uppflyttningsserie mot Allsvenska lag.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Icing-Ove: Fredrik gav bara ett exempel o förslag på hur det kan se ut. Synd att du inte fattade det.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Hahl Bundy: Ska Björklöven spela i KHL eller vad menar karln??!!!????
Kommentera


Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Säsongen 1974/75 spelade för övrigt just 16 lag i högsta serien (förvisso på grund av en serieomläggning till en tio lags elitserie) och det var väl ingen som dog av det...

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

mikenomad:

Ja, det låter ju inte orealistiskt att man vid sidan av de tio lag som redan är klara tänker sig t ex Leksand, Örebro, Malmö, Djurgården, (RBK, VIK eller SSK)... och så Timrå IK då!

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
DJ Hemp: Ja det var nog snarare så jag tänkte, att hockeyn borde snegla mot fotbollen och ta lärdom därifrån. Självklart har vi utrymme för 14 lag i ES. Jag skulle nästan kunna sträcka mig till 16 där också.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

mikenomad:

Häcken har faktiskt en ökande skara fans de senaste åren och snittade i alla fall mer än 4 000 på ogästvänliga Rambergsvallen i fjol. All respekt för BKH som stänkte in 67(!) mål och var en hårsmån från SM-guldet. Misstänker att de blir en maktfaktor att räkna med hädanefter. Sedan anser jag nog mest att det är berikande för sporten att det byts ut så många lag i allsvenskan år efter år. Att s k storlag som Hammarby, GAIS och Örgryte lirar i superettan medan bonnalag som Mjällby och Åtvidaberg samt förortslag som Bromma huserar i allsvenskan. Samma sak vad gäller SM-guldet, nya vinnare varenda säsong. Inget lag har lyckats försvara ett SM-guld sedan 2003, något jag föredrar framför vissa utländska ligor där variationen inte alls är lika stor.

Däremot håller jag med om att elitserien bör utökas till minst 14 lag. Gärna redan till hösten... : )

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
DJ Hemp: Byter ämne; kollade igenom lagen i årets fotbollsallsvenska och det slog mig att jag trodde det var superettan jag kollade. Mjällby, Åtvid, BP, Öster, Häcken (topplag på senare år jag vet, men vad fan..Häcken?? Kan inte ta dem på allvar som storlag trots kanske Sveriges rikaste klubb. Hur många anhängare har de? 260?) etc. Detta är alltså Sveriges högsta liga. Sverige är en D-nation inom klubbfotbollen men förbundet tycker utan vidare att vi har plats för 16 lag i Allsvenskan.

Tänk så olika förbund kan resonera, även om vi tappat mark på klubbhockeysidan och hockey är en mindre sport känns det väl lite märkligt att det förbundet ihärdigt hävdar att vi av kvalitetsskäl endast har plats för 12 lag i ES...
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

El Maco:

Dom flesta jag har snackat med oavsett lagtillhörighet välkomnar gärna Leksand till Elitserien oavsett det som hänt med deras smutsiga pengaaffärer, Dom saknar matcherna och inramningen och framförallt nämner dom fanse, jag tror ingen kan snacka bort att Leksand har Sveriges mest trogna fans och har så haft så länge jag kan minnas. Det Leksands Kommun har gjort är oförlåtligt och går inte att förklara bort vilket jag inte heller gör, du vet vart jag står i frågan men vad är moraliskt rätt? vare sig du eller jag kan nog reglerna i det här med ekonomisk dopning till 100 procent. Tydligen så är det tillåtet att göra såhär vilket naturligtvis är fel, Växjö gjorde likadant och har en avbetalningsplan till Kommunen, Leksand skall betala tillbaks lönegarantin och redovisa plusresultat inom kort. Så min fråga är då till dig? På vilket sätt är  bara vi ynkliga myglare när fler klubbar gjort samma sak?

Hur ser det ut inom den europeiska Fotbollen? Vilka " topplag " har inte ekonomiska bekymmer. Barcelona lever på lånade pengar, Chelsea, Real Madrid, Liverpool Manchester City m.fl.

Borde inte dessa också straffas med degradering?

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

El Maco:

Hammarby är inte så oförargeliga numera heller. Vinner guld och spelar finaler år efter år. Jag gick för mig själv igenom Bajens facit inom fotboll, bandy och handboll från 2000 och framåt och det var ett imponerande facit, kan jag säga...

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Hahl Bundy:

Men den sega generationen hade desto roligare. Tre raka SM-guld i mitten av 70-talet medan vi bara nådde silver och brons. Och det är detta som stör mig. Att vi inte ens lyckas vinna under dokumenterade storhetstider. 00-talet var en annan och nu verkar det vara slut igen. Okej, inget roligt samtalsämne.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mattias - 74: vadå de flesta? Förr kanske. Eller folk som inte gillar hockey? Jag jobbar med anhängare av ett tiotal olika lag i elitserien och allsvenskan. Föraktet mot Leksand har vi gemensamt. Jag, SSK:arna och djurgårdarna lite mer bittert kanske. Men även Värmlänningar som gillar Färjestad tycker er ackprdsuppgörelse och lögner för att få elitlicens är allmänt smutsigt. Förr var ni som Bajen, mysiga och oförargerliga. Nu är ni ynkliga myglare. Går ni upp och inte bestraffas är det moralisk katastrof. Vad har ni för vänner?
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mattias - 74: Leksand är populär enbart för att generationen som upplevde 60-70 talen inte har dött än. Sega rackare.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

mikenomad:

Jag räknar inte med att vi kan nå Leksand överhuvudtaget. Det ska vara att grabbarna får en lidnersk knäpp i morgon och överraskar totalt. Men årets Leksand synes ändå alltför stabila. Inför ett fullsatt Tegera Arena har jag i alla fall svårt att se Leksand tappa några poäng. Nja, det är att Örebro ska tröttna en aning som jag hoppas på. Förlust i Ängelholm känns inte orealistiskt och matcherna mot Västerås erbjuder en derbykänsla som kan tända de senare. Ja, drömma går ju... Ge oss ett nytt halmstrå, Spuddie man!

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Carl Lejonkräk: Nja...då hamnar vi på samma poäng men måste dessutom ha plockat in, vad är det, 14 mål. Och hur troligt är det med tanke på vår målproduktion?
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mattias - 74: Jag tror nog inte att Leksand är så önskade i Elitserien som du tror. Den tiden är förbi efter allt som hänt men visst, populärt lag är det fortfarande på sina håll.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Bragd-Birger:

Om det kan gynna oss och vår elitseriestatus så kan jag definitivt skriva under på ditt inlägg, som det säkert dessutom ligger något i... : )

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

mattias - 74: Kan tänka mig att det är lite samma dragning som folk har till skämskuddeprogammen med Linda Rosing et al. Folk vill bli underhållna. Det vet man att man blir med Cirkus Leksand i högsta serien.

Om jag inte vore timråit skulle jag nog också kunna önska upp Leksand, av ovanstående anledningar. Dock är jag mer sadistisk, och skulle tycka att det festligaste vore en andraplats i Kvalserien, och sedan degradering till division 2 på ekonomiska grunder.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

mattias - 74:

Jag har försökt att inte tänka på de där ekonomiska problemen eftersom jag bara bryr mig om vad som händer på isen. Men det är klart att det är oundvikligt då ekonomin ständigt debatteras på detta forum.

Leksand har alltjämt så många fans i detta rike så det förvånar mig inte att många vill ha er i Elitserien. Kanske att de flesta liksom jag struntar i de ekonomiska problemen. Själv hade jag gärna sett att Timrå "fuskat" lite och haft en bättre trupp i stället för att nu gå en mycket osäker framtid till mötes. Ärlighet är överskattat.

Det blir omöjligt för oss i morgon om vi spelar som mot er senast men om vi skärper till defensiven som mot Rögle är det inte helt omöjligt att vi tar en uddamålsseger. I bästa fall är det väl en sådan man kan hoppas på i morgon...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mattias - 74: nu har jag frågat fem personer, ingen av dem vill ha Leksand i elitserien. Alltså drar jag slutsatsen att de flesta inte vill ha Leksand i elitserien.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

DJ Hemp:

Jag har en negativ känsla inför matchen imorgon, enligt mig är det våran tuffaste uppgift på bortaplan. Kan vi spela som vi gjorde mot er hemma så har ni inte en suck men vi lär knappast få det enkelt att föra matchen på bortaplan.

3 poäng så är vi nästan hemma där vi skall vara men det blir svårt.

Hur ser du eller ni andra på det faktum att de flesta faktiskt vill ha Leksand i Es trots våra ekonomiska problem som varit på tapeten de senaste månaderna.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mikenomad: Nja Timrå kan ju passera Leksand om Leksand endast förlorar mot Timrå och Örebro.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

mikenomad:

Fast ärligt talat vinner jag lika gärna en sådan där skitnödig seger som att vi hade krossat dem med t ex 5-0, målskillnaden undantagen. Tror i alla fall att den var lika viktig för spelarna inför resten av serien. För vad hände efter "islossningen" mot SSK? Inte mycket av godo, skulle jag vilja säga. Nu önskar man bara att Leksands flyt kunde få sig en törn, att de inte får de där målen precis före periodpauserna etc. Och Rögle kan mycket väl slå Örebro, varför inte? Nu när den värsta pressen har släppt...

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
spud: Nä, visst kan spelet mkt väl släppa för oss. Även om inte mycket tyder på det...3 poäng igår..men det var 3 jävligt skitnödiga poäng. Dessutom är det inte bara det som gör att man känner uppgivenhet. Örebro eller Leksand måste ju dessutom tappa poäng mot de redan avsågade lagen förutom att de ska gå blankt mot oss. Och de får inte dela på poängen i mötet med varandra...
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mikenomad: Det skulle ju inte vara första gången ett lag i KS får det att släppa när de väl är körda och slipper spela med pressen.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Modano:

Skäggdopping?

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Man hoppas ju på Rögle i morgon mot Örebro men i ärlighetens namn känns det rätt långt borta. Tycker Janne Karlsson låter måttligt motiverad inför fortsättningen. De är förvisso körda i praktiken men teoretiskt finns möjligheten och då brukar tränare nästintill dumhålla skenet uppe utåt.

"– Klart det är en bra bit upp, men det finns en stolthet. Spelarna måste vara professionella och jag ska säga till killarna att gå ut och spela för klubbmärket i de fyra kommande matcherna. Efter det summerar vi säsongen, fortsätter Karlsson."
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Timrå Icon:

Jaji, det gäller bara att lyckas föra gaffeln hela vägen till käften. Och det har man ju lyckats med förr. Ingenting är omöjligt...

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
DJ Hemp: Precis. Vi har dem på gaffeln.
Det är bara att tugga i sig dem :-)
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Timrå Icon:

Ja för fan, jag njöt från minut ett till 60 i kväll. Vi var ju redan körda så att säga. Så det var bara att gilla läget och glädjas över Timrås defensiv. Nu är det vi som är de jagande vargarna och jag tror knappast att Örebro och Leksand känner sig lugna. En omgång i taget så länge vi har chansen. I realiteten räknar jag ännu med allsvenskt spel men hoppet är ju inte helt dött...

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
DJ Hemp: Ja men precis! Det är nästan lite småperverst på något vis....
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
fermo: En skör tråd har varit Timrås livlina mången gång förr. I elitserien brast den, i kvalserien vet vi intet. Mer än att den fortsätter att hålla oss uppe ytterligare minst 46 timmar.

Troligt, schmoligt. 21 poäng bör räcka. Sen vet man inte vad Hockeygudarna bestämt sig för, men...det bör räcka. Att ta dom blir dock svintufft. Men dom ligger där. Med tillräcklig hunger, kyla och flyt kan dom bli våra.

Och, som sagt: även våra motståndare har nerver. Såväl Leksand som Örebro har kunnat lalla 'en match i taget så får vi se hur långt det räcker' ända fram tills...ganska exakt nu. Men nu är det stopp. Nu sitter dom i förarsätet, och plötsligt har dom en elitserieplats att förlora. Det är heavy shit, det har inte minst vi själva fått erfara. Pallar dom?
Tja, det är det vi strax får se.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Oavsett vad olyckskorparna kraxar kostar jag ändå på mig ett leende då vi vid förlust i kväll hade varit helt borta från elitserien. Nu lever hoppet några dagar till. Och jag tycker fan att det här är ganska roligt...

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
fermo: Vi förlorade ju mot Örebro ifjol borta, kan gå.. men högst otroligt. Jag lägger mitt hopp till att förbundet hittar något att degradera Leksand på, och det hoppet i sig verkar ganska litet..
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326

Bragd-Birger: Ja, det kan gå, teoretiskt sett. Men kom ihåg hur det var i elitserien när det var fyra omgångar kvar. Timrå hade 5 poäng att ta in på Växjö. Timrå vann matcher, men det gjorde Växjö också och därför minskade inte avståndet utan det blev ointagligt. Och då hade Växjö ändå motståndare från högre upp i tabellen. Nu ska Timrå själva möta Leksand och Örebro och har chans att knappa in lite på försprånget. Men i övrigt skall dessa lag möta sådana som redan är avsågade.  Hur troligt är det att de tappar poäng mot dessa? Man är alltså mycket beroende av hjälp från de avsågade lagen. Det hänger sannerligen på en skör tråd.

Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Timrå Icon: Så länge Monten står i båset är det kört!.
Tror aldrig jag varit med om ett så befängt coachande. Hur Demen o Crippe ens kan få speltid är absurt! Samt då målvaktscirkusen som pågått hela säsongen.
Så tyvärr med denna pojke kan vi glömma att kunna komma ikapp tyvärr.
Bara att börja om i Allsvenskan.
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
mikenomad: Det är roligare resa för en optimist än för en pessimist.
Resultatet blir detsamma.
Eller egentligen inte. Kan man påverka en enda spelare eller publiken positivt kan det vara värt det :-)
Kommentera

Sv: Rögle BK - Timrå IK 130326
Bragd-Birger: Så väljer jag också att se det
Kommentera

1573264 · »