1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

581150 inlägg · 6216 ämnen

SCA-Cupen 2008

1061130 · » Till forumet


Sv: SCA-Cupen 2008
Anonymous: Marginalbesökarna i Sundsvall tror jag är något fler än i Timrå!
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Per HApps: Därför att Timrå inte längre är kusinen från landet, dessutom så får man in marginalbesökare från Sundsvall, men mister desamma från Timrå istället.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
t_89:

Nä, det gjorde jag inte...är det så så ber jag om ursäkt.

Mitt huvud är inte på topp efter tre dagars alkoholmarinad
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: Du kännde inte ironin i Leffe:s inlägg va? hehe..
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Leffe:

För det första. Jag köper inte det där om läggmatch...skitsnack, lägg ner.

För det andra så vann Modo mot Sundsvall och blev därför trea på inbördes möten så där sprack din teori.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: De var väl så att Timrå gjorde en läggmatch igår så att Sundsvall inte skulle bli sist i sca cupen. sen så gjorde de väl inte saken sämre att MODO slutade på 4:e och sista plats.

Undrar också om Timrå Spelarna tog sig lite frihet på fredagskvällen och tog sig en utekväll tro?
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: Men suck. Kolla din mening som jag citarade så förstår du nog mitt svar lite bättre.

Det Var INTE resultatet jag syftade på. Om du läser mellan raderna så begriper nog till och med du att det var spelarnas "inställning" jag menade.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: ök .. det var en träningsmatch med många ordinarie borta.-..
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Cartman: snälla sluta jämför TIK 08/09 med MoDo 06/07. Sant det visar på att det inte är superviktigt att vinna en massa matcher på försäsongen (men det är ju knappast en nyhet!).

Skillnaden ligger i vilka lirare man hade. Jag är inbiten Timrå-supporter sedan barnsben (även om jag aktivt började följa laget först i slutet av ST eran, när man blev Timrå IK igen började jag följa laget) och har ingen direkt kärlek till MoDo men t.o.m. jag ser att MoDo har ett bra lag med en grym bredd.

Sluta vara så enögd. Jag tror absolut det kan gå bra för Timrå den här säsongen men till skillnad mot MoDo 06/07 krävs det att några lirare har tagit ytterligare ett steg eller två i utvecklingen för att det ska gå bra. I MoDos fall räckte det med att spelarna kom upp i "normal" nivå om man kan uttrycka det på det sättet.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: Tänk bara på Modo 06/07 ;)
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Cartman:

Jo jag vet det...och jag är relativt säker på att jag kommer att få min oro stillad. Men jag har efter helgen en gnagande olustig känsla som jag inte riktigt blir av med...
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: Det är stor skillnad på försäsång och grundserien-slutspel.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
-Gurra-:

Vad det är med mig?

Resultatet i går rör mig inte i ryggen. Däremot spelarnas inställning, ingen vilja, inget jävlar anamma, det är det som skrämmer mig inför framtiden.
det är två veckor kvar till Seriestart. Det är dags att vakna, att tagga till. Annars så kommer HV åka åttor runt oss i premiären.

Jag önskar att jag kunde ta den här förlusten lika lättsinnigt som du, men det är som sagt inte resultatet eller motståndet som oroar mig.

De var inte bra mot Brynäs heller och vann med ett nödrop trots att Brynäs var usla. Och hur det lag som i går torskade mot farmarlaget med 3-0 kunde slå Modo med 4-0, det begriper jag inte.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
-Gurra-: "hur mycket det än svider"..... Syftade på att det skulle vara trist att tappa "Backe".
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
MorganaLefaey: För att det inte skall bli ramaskri här så var inlägget inte illa menat och det jag menade var väl att om nya människor som är marginalare dyker upp i en större arena försvinner den hat/tryck-känsla som jag skulle chansa på att ni kallar själ. Att den sedan byggts upp på något vis behöver inte betyda att det är på det sätt jag säger, men tror det är lättare att i en fattig kommun få fler som följer det glädjeämne som finns och då dessutom lättare svetsas samman med lag och andra fans.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Simmalugnt: Men vafan är det med dig??.

"Som sagt hoppas de var tunga i huvudet i går av samma anledning som jag annars kan vi se fram emot många spännande derbyn i kattlådan nästa säsong."

Du verkar tro att världen skulle gå under bara för att vi förlorat en match emot Sundsvall. Vi hade ju redan vunnit cupen, finns ingen anledning för spelarna att riskera skador med att spela intensivt då. Och hur mycket det än svider så kan faktiskt hålla med dig om Lundström. Han verkar vara i fin form och skulle säkert passa in i "vårt" lagbygge.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Per HApps: Frågan är väl vad som räknas som själ i timrå?
Kan det vara att man vill ha det trångt och möjligheten att i ett fattigt arbetarsamhälle få skrika ut frustration och leva sig in i något annat än det vanliga livet, så lär det väl försvinna när det dyker upp fler folk i en större arena. När dessa kommer från en annan bakgrund så lär det förändra den av er inramade känsla som ni kallar själ.

Men som sagt jag vet inte vad ni menar med själ och timrå, så jag kanske är helt borta i min fundering.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Anonymous:
Varför skulle Timrås själ försvinna med en modern arena inne i stan?
Laget heter ju fortfarande Timrå IK.

Skulle själen kunna försvinna på 1 mil?

Skulle tro att lagets vara i elitserien är hotat över en tioårsperiod om man envisas med att vara kvar i Sörberge.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
spud: Det där fixar sig själv om de flyttar arenan in till Sundsvall, då försvinner Tmrås själ men fler besöker matcherna istället.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Jahaja det mesta är redan sagt så här dagen efter.

Jag skulle kunna sätta mitt namn under Uno Gordons inlägg.

Jag HOPPAS verkligen att det är så att Timrå var bakfulla i går det skulle förklara en hel del. Jag skulle inte heller göra mål på Jocke Lundström i dag. Vilken kille! Helt klart SCA-cupens bästa målvakt.

Om vi skulle tappa Backe till nästa säsong så behöver vi inte vända blicken särskilt långt. Killen ska ju drillas av Tarvainen så då får han ju lite fina kontakter.

Som sagt hoppas de var tunga i huvudet i går av samma anledning som jag annars kan vi se fram emot många spännande derbyn i kattlådan nästa säsong.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
spud: Vi har redan ett bra samarbete, fråga Sundsvall Fans.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Cartman: ...minst!
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
T T: Ja, men för sundsvall den bästa på 50 år ;)
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
spud: Dåliga minnen:(
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Tänk va bra ni skulle vara om ni slog era påsar ihop med sundsvall, typ S/t hockey. Ni kanske skulle ha chans att nå finalen då?
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
2253 måste vara den sämsta publiksiffran på 25 år.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Rivaliteten mellan Sundsvall och Timrå är död från Timrås sida. Visst svider förlusten mot S-vall men inte så jag skulle orka bråka om det dagen efter. Vakna upp och inse att IFSH numera inte är konkurrenter utan Timrås farmarlag i stort sett. Sundsvalls supportrar gillar givetvis inte detta och lever kanske kvar i en fantasivärld att Timrå fortfarande lirar i AS (disclaimer: inte alla ifsh supportrar känner på detta sätt naturligtvis).
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
250kg kärlek:Jag håller fullständigt med dig! Men jag kommer minnas den här matchen ändå tills serien drar igång. Jag hatar verkligen att förlora och särskilt när det brister mentalt i ett LOKALDERBY! För mig är det svårsmält. Jag brukar nor,alt sett skaka av mig förluster relativt enkelt och bryr mig normalt sett inte om träningsmatcher. Men i min värld är matcherna mot Sundsvall någonting extra. En match som bara skall vinnas till varje pris. Det finns inget annat!
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Uno Gordon: Det är lite dit jag vill komma. Antagligen är inte Timrås historia ett obligatoriskt ämne i föreningen. Ju fler spelare med Timråanknytning som försvinner desto svårare är det säkert för andra spelare att förstå historien. Jag tror att vi måste inse att tiderna förändras och spelarna med den.

Att du och jag med flera minns historien och allt vad det innebär gör att vi ser dessa matcher ur ett annat perspektiv. Samtidigt är det betydligt roligare att vi bytt ut dessa matcher mot Sundsvall till slutspelmatcher exempelvis mot Modo i förhoppning att vinna SM-guld. Även om jag fortfarande tycker att Timrå IK skulle sopa mattan med ett medelmåttigt allsvenskt lag...
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
250kg kärlek: Ungjävlarna pissade på det äldre gardet igår och de rutinerade klackrävarna som har varit med sedan begynnelsen. De borde visa vördnad, tacksamhet och respekt inför att dra på sig en Timråtröja! De borde lära sig sin historia och slåss för en hel kommuns stolthet.

Timrå kan lika gärna donera ett bidrag till IFSH istället för att spela håglösa träningsmatcher som ändå inte ger dem någonting. Boka in 7 träningsmatcher mot Modo. Det verkar ju vara det enda lag som kan få Timrå att se rött i dagsläget. Då blir det garanterat fart under rören.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Uno Gordon: Jag förstår till viss del din besvikelse. Jag känner också att det är tråkigt att inte spelarna ger mer när vi spelar en match mot våra forna "hatmotståndare". För forna är just vad det är.

Tiderna förändras. Ser man till det lag Timrå IK ställer på isen idag så kanske det inte är så jättelätt att ingjuta i spelarna den prestige som fanns för ett x antal år sedan. Idag skulle jag bli mer förbannad om laget vek ner sig mot t.ex. Modo.

Naturligtvis kan man begära mer av laget än den håglöshet som avspeglade sig igår. Men jag tror att matcher mellan Timrå och Sundsvall aldrig kommer att bli detsamma som under den tid då vi höll relativt samma nivå.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Janken: Jag tror inte att någon seriöst tar matchen som en riktlinje för kommande säsongen. Det man starkt kan kritisera är inställningen i framförallt 1a perioden och att spelarna skiter i att det är en viktig match för supportrarna. Det är inte säkert att vi hade vunnit igår ändå. För Sundsvall måste göra en av sina bästa matcher någonsin och Lundström i målet var omänsklig.

Igår när IFSH gjorde 3-0 var jag så jäkla förbannad så jag hade värderat en seger mot Sundsvall lika högt som 10 elitseriepoäng.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Uno Gordon:Min kritik bottnar i att man måste ryta ifrån när botten är nådd och markera skall det såklart stå.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Spanarn: Klart att detta kan vara en nyttig väckarklocka inför fortsättningen. Och jag är inte dugg orolig inför fortsättningen vad beträffar Timrå IK. Min kritik bottnar inte att man måste ryta ifrån när botten är nådd och markera att så här får det fanimej inte se ut!

Särskilt inte i ett lokalderby. Tänk om Milaneserna skulle resonera likadant som Tmråspelarna inför ett derby. Hur fan tror ni reaktionerna hade blivit! Det skall vara 110% hjärta oavsett matchens betydelse. Stoltheten är ack så viktig! Och det är inte alltid varje dag är superviktig på en arbetsplats heller men du förväntas vara där och stämpla in på angiven tid och göra ditt skift. Igår stämplade definitivt inte Timrå IK in.

Jag värdesätter inte ens slutsegern när man ställer in skridskorna på det här viset! Jag kände ingen som helst glädje, jag bara led. Ett vinnarlag uppträder inte på det sätt som skedde igår. De hade lika gärna kunnat skänka pokalen och inteckning till Sundsvall Hockey, där gör den garanterat mer nytta och skänker mer glädje!
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Det var ganska lätt att trots allt glädjas med Sundsvall igår. Deras lag visade en enorm energi och glädje i allt de gjorde. Nu såg jag inte tredje då jag lämnade för att se VM-kvalet men Timrås nonchalanta spel över hela banan straffade sig mot ett heltaggat Sundsvall kan man säga.

Kan Sundsvall visa upp samma energi i alla matcher bör man kunna bli ett mittengäng i Allsvenskan åtminstone, att man har Allsvenskans bästa målvakt gör väl inte det hela sämre.

Det lilla jag sett av Timrå i andra matcher gör att jag fullkomligt skiter i en 3-0 förlust mot Sundsvall, energin och viljan finns i vårat lag och det kommer att visa sig den 18e. Fan tom Pääjärvi och Lander var bleka igår.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
På något konstigt vis känns det ändå bättre att dom förlorade i går och därmed förmodligen kommer att hållas på tårna av Challe & co inför seriestarten än om dom lekt runt igår och finlirat in typ 6-1 och kanske omedvetet vaggats till sömns.
"Det här var helt enligt planen" skulle Lagerbäck ha sagt.
(Äh, jag vet inte...försöker bara finna ljuspunkter...)
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
mikenomad: "Nåja, motivation slår som bekant då och då klass och inför kommande säsong betyder denna förlust nada."

Tvärtom vill jag påstå. Varför "laget i stan" nu äntligen fick stå som segrare kan man förstås ha olika förklaringar till. Att rätt attityd saknades hos Timrå torde dock stå helt klart. Men att helt lägga den här matchen till handlingarna hoppas jag inte att man gör ändå. Lärdomen borde väl istället vara just att det inte fungerar att komma in till match med halvhjärtad inställning. Kanske man kan ta lite av den attityden med sig till framtida matcher.
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Pinsam och oproffisionell inställning hos Timrå, hos såväl Challe som med sättet han formerade laget rätt tydligt visade hur mkt TIK brydde sig, som hos spelarna på isen som trots ovanstående ändå till störst del bestod av meriterade ES-spelare och naturligtvis skall piska skiten ur bobbarna alla da´r i veckan!

Nåja, motivation slår som bekant då och då klass och inför kommande säsong betyder denna förlust nada. Säsongens match är redan avklarad för laget i stan, den här matchens betydelse för dem kan nog endast jämföras med om vi tikare skulle få uppleva en direkt avgörande SM-final mot Modo. Knappt. Följande uttalande av kattränaren ger en liten inblick i skilda världar, hur motivationen såg ut i motståndarlägret: "– Jag sa till grabbarna innan matchen: gör det. Ha kul där ute, det är få förunnat att få spela sådana här matcher, säger Sundsvalls tränare Peter Gradin."
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
DJ Hemp: "Ärligt talat skulle jag inte ens bry mig om jag fick läsa att halva Timrå IK spelade bakfulla mot Sundsvall. Det är trots allt helg och cupen var redan vunnen. Det räcker så. Nu tar jag farväl av HS för denna gång..."


hahahaha :P
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
65selander:

I och med hur den där serien slutade måste det ha svidit allra mest för Malmö och Mora. Malmö, som i stort sett var klart för elitserien när ett par omgångar återstod. Jag led som fan med dem. Fy fan, vad grymt... Mora, som redan i sista omgången av elitserien var så nära att säkra kontraktet. Sicket tragiskt ras ner i allsvenskan. Led med dem också...

Brynäs får vara jävligt nöjda med att ännu vara ett elitserielag efter diverse kvalserievistelser. Mer vill jag inte säga. Kenny överlevde nog...

Ärligt talat skulle jag inte ens bry mig om jag fick läsa att halva Timrå IK spelade bakfulla mot Sundsvall. Det är trots allt helg och cupen var redan vunnen. Det räcker så. Nu tar jag farväl av HS för denna gång...
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Vi kan ju faktiskt också glädjas åt att Sundsvall Hockey kanske inte går emot en så pass bister vargavinter som tidigare befarats?
Timrå vinner väldigt mycket på att ha en variant av "farmar - lag" som lirar i Allsvenskan istället för division ett.
Hoppas denna vinst ger katterna råg i ryggen och TIKarna något att fundera över (finns INGA enkla matcher).

Grattis Sundsvall! Lycka till i Allsvenskan!
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
DJ Hemp: Det är mycket som ändras men nollad mot kissekatterna svider nog hårt, jag har själv minnen som svider hårt. Den senaste är RBK borta i våras.

Brendl skjuter söndr foten på Kenny, han går ut och Brynäs för spelet totalt.
i mitten av 2:a perioden så vrålar alla skånigar rätt ut, vi fattar inget men sedan så ser vi Kenny glider ut på isen igen. Han kan inte stå på den fot som Pavel sköt pucken på.

Vid detta tillfälle vände RBK på hrla matchen, i det stora hela gjorde det ingenting men det sved när det hände.

Förlora mot Sundsvall... njae, det svider
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
65selander:

I nuläget bor jag faktiskt mitt i den stad där SF antas fira som värst. Men det bekommer mig inte. Kanske har jag blivit för gammal för sånt? Vi vann SCA-cupen för typ åttonde eller nionde gången medan Sundsvall aldrig har vunnit sin egen turnering, det säger allt. Rivaliteten mellan Brynäs och Leksand lär dessutom ligga på en helt annan nivå, då dessa klubbar prenumererade på SM-guldet under min tidiga uppväxttid. Vi vann ju fan ingenting, trots att chansen fann under 1970-talets första halva. Ärligt talat så betraktar jag IFSH som ingenting och visst är det pinsamt att som elitserieklubb förlora emot dem, men ibland måste man vara lite storsint och gratulera dem till en (för mig) helt betydelselös seger. SCA-Cupen är egentligen ingenting, men jag minns hur jag gladdes åt Timrås finalseger över Nacka(!) 1980 (Kjell Dahlin var kungen) då man som skolungdom släpptes in via någon slags fribiljett...

Numera är det MoDo som är våra värsta rivaler. Kanske inte riktigt på samma villkor som Brynäs och Leksand, fan vet. Men att vi sedan länge har tagit oss ifrån kattsandsnivån, det borde väl ändå stå klart!? Alltjämt, jag bryr mig inte. Vi vann en närmast betydelselös turnering och förlorade en totalt ointressant match denna dag. Som jag inte ens bevittnade på plats...
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Janken: Skön inställning Janken, 11 dagar till nersläpp, då kör vi! ;D
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Det är rätt fascinerande att läsa de rättrogna pesimisternas inlägg!
Jag menar de som uppfattar eftermiddagens debacle som en riktlinje för den kommande säsongen.

Intressant hur man kan glömma Modo och brynäsmatchen så snabbt!?!?
Plötsligt fick man något negativt att fokusera på och då är allt annat förträngt. Förpassat till minnets soptipp.
Ett halvsovande Timrå gör en plattmatch i en försäsongsturnering...
Japp!
Då var det klart!

Jag säger som Ronny Eriksson....

DET ÄR ALDRIG FÖR SENT ATT GE UPP!

Personligen så känner jag mig inte speciellt orolig.

Jag ser inget stort centerproblem!
Backlinjen verkar rätt OK!
Målvakterna håller.

Hela laget gjorde en undermålig insats i kväll. (Möjligen godkänt av Åkerlund och Pääjärvi) Tama avslut, Slarviga passningar, obefintlig spelide´, ingen offervilja och en allmänt lam attityd i försvarsspelet.
Det enda glädjeämnet jag kunde finna var de sista fem minuterna i andra perioden, efter timeouten. Då hade IFSH inte en chans att hänga med... Men sen må grabbarna ha ätit valium i pausen eftersom samma ofokuserade gäng äntrade isen i tredje!

Kattkräken spelade bra i kväll. Låt dom glädjas denna enda afton!
Sen glömmer vi den här matchen och ägnar en tanke åt de blå stackare som skall harva på i kattlådan inför 400-500 åskådare i vinter.

Själv ser jag fram emot ett spännande slutspel framåt vårkanten!
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
DJ Hemp: Nu är väl du utflyttad så det är väl ganska lungt ändå...
Hade du bott hemma så lovar jag att det hade svidit.

Jag HATAR att förlora mot LIF oavsett hur långt det är mellan oss.
Oavsett avstånd så är det alltid någon Leksing som hittar igen en efter en förlust, fast det ä rsällan nu
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Snoop: Haha, Challe va rätt tyst när han pratade, okej han kasnke inte viskade men :P
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
janssonovich: Du va ju på presskonferensen, viskades de där ?
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
Snoop: En liten fågel viskade i mitt öra att han hade kapade laget
Kommentera

Sv: SCA-Cupen 2008
janssonovich: Vi får ju verkligen hoppas att challe inte var nöjd
Kommentera

1061130 · »