Tvåtallar: De blir avmätta möten av uppvisningskaraktär. Jag själv skulle inte vilja se sådana matcher i alla fall. Jag tror att du överskattar spelarnas önskan att förlänga säsongen med matcher av ingen betydelse.
SM-slutspelets karaktär och spänning ligger i att man vinner eller försvinner.
Tvåtallar: Låter bra. Två looserlag som just tömt alla depåer för att ta sig till final, hittar plötsligt inspiration för att ge allt för att inte komma fyra. Ja, varför inte?
Tvåtallar: intresant faktiskt... men frågan är hur stort publiktryk en serie om brons kulle ge... känner igen den här frågan från ifjol... men därimot skulle ja vara för en final serie i bäst av 5 i stället för 7..
TikRikard: Vet inte om det är så bra ide. Men tycker det är intressant och höra vad ni andra tycker. Om det skulle lyckas så skulle det ju vara bra för Svensk hockey.
Helt klart skulle det komma in mera pengar att göda denna fantastiska sport med.
Har tänkt på en sak kanske dumt men. Varför får inte dom utslagna lagen i semin mötas och spela om brons ? Då skulle man få SM guld, sliver, och brons. (Vilket kankse skulle bli en avslagen serie) Men man kunde kanske spela den bäst av tre och ingbringa mera pengar till klubbarna. Vet inte om detta finns i några andra länder. Men i förlängningen skulle detta kanske bli någonting. Då blir semin mera åtråvärd. Och guldet få ett större värde
Och folk får se mera hockey. Vilket skulle vara otorligt bra.
Hoppas att alla tänker infinna sig i e.on på torsdag. Känns som att nu mer än nåsin behöver vi skrika fram vårt älskade Timrå. Repris av fredagen, gärna samma tryck i alla perioder =)
sargad: Konstig länk till höger. Klickar man på rubriken "Silly Season: Hedström får sommarträna" så landar man i nyllet på "Säcken". Hoppas det inte är ett omen på att Jonte drar till Skelet nästa säsong.
Vad tror ni en frisk Jonte hade betytt i denna semifinal? Kanske tungan på vågen in någon match i Jpnkg? Inte förrän nu när man ser hur relativt nära en final vi är så saknar jag Jonte riktigt mycket.
det är absolut inte backlunds fel, spelarna måste ge honom en chans att spela bra också. nu har vi varit fastklistrad i egen zon nästan hela matcherna.
Frella: Det går inte att hitta nåt fel på Backlund han blev ju pepprad i 4,5 period. Innan Timrå lyckades komma loss från Hv som låg som blodiglar på dom hela tiden. Sedan att det blev ett kontringsmål när Timrå pressade är ju inte så konstigt. Hade det inte varit för Backlund hade vi inte varit med i matcherna så länge vi var
Skräp också. Var helt knäckt efter andra perioden så jag orkade inte kika på tredje. Hur såg det ut? Fanns det någon vilja att vinna eller fick vi bara spela försvarsspel? Känns det som att vi kommer kunna vinna hemma på torsdag och ta det till en sjunde avgörande?
Kör på med två backpar, tre centrar och fyra forwardspar så blir det lite variation på formationerna. Timrå har blivit sönderlästa av HV i dom två senaste matcherna. En liten men effektiv åtgärd som gör grabbarna lite mer svårtolkade på banan. Men samtidigt så dyker samma gamla kedjor upp vid olika tillfällen i matchen.
Backpar:Kokko - Styf (Koskinen som avlastare) Lindström - Jonsson (Moe tar några byten om det behövs)
Detta skulle absolut vara spännande att se! Hahl, Tenkrat och Carlsson som går rakt på mål.. sen dyker Regin upp med finska snipers! Tror att många skulle höja sig några pinnhål av detta. Lotvonen... okej då! Han får byta om och göra Lander sällskap på bänken.
Olle: I slutspelet i fjol tycker jag nog Backlund hade just "DET". Många av matcherna var det han som höll oss kvar i matcherna trots att det var vi som förde spelet. Ett spel som sedan tog honom till VM-keeper trots hård konkurrens av t ex Ersberg som just nu rosas i LA Kings om man får tro svenska medier.
janssonovich: det är ju lite av en principsak också. HV vet att dom kan stå där och grisa och dom vet att ingen kommer att få varken hälsena eller tänder utslagna om dom skulle råka krocka med Backlund. Det sänder ut fel signaler. Det är ju inte för inte som ledin blir avblåst för offside i målgård 4 gånger per match...
Frella: Man kan ju hitta syndabockar för varje enskilt mål i nästan alla matcher men om sanningen skall fram så kommer vi ju in helt fel i den här matchen OCKSÅ. Trots betydligt piggare ben och synbart bättre inställning så tar man 8 raka utvisningsminuter i första, varav 2 puck out och sen är det uppförsbacke och sega ben mot ett livsfarligt HV. Man ger sig inte direkt något bra utgångsläge i någon av bortamatcherna tycker jag.
Frella: Man kan ju hoppas. Det låter kanske lite väl deppigt att klaga på målvakten just efter man torskat men det finns en sak som jag har stört mig på ett tag:
Backlund visar inte känslor. Aldrig. Han har fått masken avsliten fler än en gång, han blir påkörd och han tappar tveksamma puckar men jag har nog aldrig sett honom förbannad. Man behöver ju inte vara någon psyk-krizan men "vinnarskalle" brukar ju involvera en hel del känsloyttringar. Jag tvivlar inte på hans kvalifikationer rent tekniskt, han kan inte ensam lastas för någon förlust mot HV. Tyckte inte han riktigt hade "DET" förra slutspelet och som andra redan nämnt så gör han inte idioträddningarna i år heller (nog för att han gjorde ett par riktigt fina i inledningen av denna match). Bara en känsla jag har, inget försök att såga honom vid fotknölarna.
Olle: Något som är olyckligt är att Pärssinen slår en idiotpassning helt i blindo. Något det känns som han försöker sig på då och då, men det är för jävla små marginaler då det räcker med pet från en HV spelare och man har friläge från egen blå. Som idag.
Frella: Kalle K är ju ofta lugn och stabil i försvaret...med betoning på just "lugn". Det är lite olyckligt att det är just han som har 3 meters försprång på den där filmande joppen men hinner ändå inte först på pucken vid 2-0 målet...med betoning på olyckligt.
Olle: Samtidigt var ju Backlund Sveriges bästa nationella målvakt så sent som i fjol så man vet ju vad han kan. I år stämmer det inte lika bra. Kanske kan han åter finna stabiliteten med Tarvainen?
Frella: Men allting tog på tok för lång tid idag, i hockey måste de gå snabbt och för timrås del gjorde de inte idag, jag menar avblåsning för passivt spel, hallå?!
sargad: Tycker KK gör en skaplig match, men märks ganska tydligt nu när man spelar borta och HV pressar högre att han får svårt att göra rätt då det går lite för långsamt för honom. Hemma är det TIK som sätter pressen och då får Kalle också lite mer tid på sig.
Alla: Klart att man är besviken så här direkt efter matchen men jag måste lägga in två men 1) HV är ju faktiskt ett riktigt bra lag, det är inte bara åka till Jkpng å plocka 3 pinnar hur som helst. Än så länge har ju båda lagen hållt sina "servrar". 2) För 3-4 dagar sedan var Kalle K, Regin m fl kung och nu vill vissa skicka K till Finland redan i kväll. Det är lite väl svartvitt åsiktsspektrum.
Såg själv inte dagens match men igår höll jag på att "koka" lite över filmningarna i HV(läs Jämtin, Thörnberg och en smula Melin). Var det likadant idag?
Kom igen nu Timrå och överraska oss å HV och fixa en 7:e match. Det vore jäkligt fränt.
Per HApps: Ja han får ju inget uträttat han kanske till och med känner det själv och kanske vill lösa kontraktet han med. Och jag skulle gissa på att han inte är direkt grattis heller.
Per HApps: Han vet väl att om han försöker så glider de bara ifrån. För då han bestämmer sig för att tackla och går in i situationen så har spelet rullat vidare fyra spelsituationer ytterliggare.
Bara inse. HV är riktigt jävla bra. just nu så känns de ungefär 300% bättre än Modo förra säsongen när de tog guld. Sedan har de marginalerna med sig - precis det man får om man jobbar hårdare än motståndarna. Två av tre ledningsmål i Kinnarps har gått in via foten. Många hopslag går till HV och man upplever att det studsar deras väg - helt enkelt för att de jobbar hårdare.
På torsdag måste vi jobba hårdare från start och förhoppningsvis få första målet. Då vinner vi!
SM-slutspelets karaktär och spänning ligger i att man vinner eller försvinner.