Har svårt att blir sådär väldigt oroad då Timrå ändå styr spelet och kommer till rätt bra chanser. Ibland går målskyttet i lås även för bra lag, och Västervik hade typ max utdelning.
Söderöver: Du ha rätt! Ja blev mä förbannad ikväll. Vi gö ÄNTLIGEN 1-0.... Hinn int vänna ryggen till å vips 1-1 minnre än en minut! Å senn.. Ett PP fast Dä bränn vi å så få VVik ett... Å vips 2-1... Redan där känn ja torsken... Nä nya tag på freda! Bäst till 7.. Jag ä int orolig alls... Vi fix detta... Nu bli Dä att håll alla tummar å tår fö BIK imorgon 🙏
{9255}: åsnorna har inte anmält det till disciplinnämnden heller kan man tro? Vårdslös tackling och klubban i ansiktet men det är ju bara en herrans otur när man spelar mot Västervik, eller hur?
Näe det där var ju ingen höjdare. Ytterligare en match vi skulle lagt i trunken efter två perioder och gått vidare, men vi skapar vår egen olycka på nytt. Det som gör mig trygg är ändå just det, att en "normal" dag så vinner vi 10 av 10 för Västervik är beroende av att vi klantar till det för att de ska ha en chans. Samtidigt som 4-0 i matcher kändes orimligt och 2-1 sett till de här tre känns rättvist.
Det som däremot gör mig orolig är Björklöven i en final. De har haft vårt nummer i två år nu och har en trupp som är klippt och skuren för detta. Samtidigt har vi redan nu, sju matcher in i slutspelet visat upp ett spel som skriker rädsla.
thorwald: De är just de och vi åker runt och "styr" matchen utanför den farliga zonen, måste vi in där och visa vi ska till SHL oavsett hur, får gärna lira som vi tycker om hos timrå med men vi sjunger kämpa Timrå vi ger aldrig upp. Rädslan måste bort detta avgörs till 100a på de mentala! Vi tar nästa sen avgjort! Timrå hjärnan 🟥⬜🟥tycker att vi Timrå inte har haft backar men helst ta enkla mål både förhindra som att göra dom, slutspel är grisigt mycket puckar och kämpa annars är d, många skriver samma efter denna match men om vi supportrar har sjungit kämpa och vi ger aldrig upp
stoff: Vi har spelare som skymmer men det är alldeles för sällan eller för dåligt. En bra skymning var när Liljevall stod framför målvakten vid Blomqvist mål häromdagen. Annars tycker jag vi har otroligt svårt att hinna in framför mål de få gånger vi försöker, speciellt i fem mot fem.
Vet att många tycker att PW tar dåliga skott eftersom vi sällan har folk framför mål när han skjuter, men tror snarare att det är så att han tar bra skott bara att han är ovan vid att ingen hinner in och skymma. Vi är för långsamma i drivet mot mål både med och utan puck.
Tänkte på i powerplay igår en sekvens när Lundin (som för övrigt gör mycket bra) har oceaner av yta att bryta in på mål från sidan men väljer att söka en pass istället. Det är för bekvämt i spelet runt mål. Håller ej i ett slutspel, då spelar det ingen roll om vi är fysiska i sarghörnen, det är inte tillräckligt.
Det är inte en slump att det känns farligt nästan varje gång Västervik skjuter från blå, och tvärtom när vi gör det.
Nu när de värsta av "efter-förlust-match-känslorna" har lagt sig så känns det ändå inte lika illa som igår. Det som gnager lite är att det tycks finnas så få spelare som vill kliva fram, det är som någon tidigare varit inne på lite för mycket pass för att leta öppna nätmaskor emellanåt. Men det är ju orimligt att det ska förloras 3 matcher till OM matchbilden är densamma som igår. För lägen finns ju även om det finns minst lika många som slarvas bort. Även om det så står 2-2 i matcher efter fredagens batalj så tror jag på detta. I förväg hade man väl tänkt 4-1 eller 4-2 i matcher så än så länge känner jag inte paniken.
Jimmy Hamrin mejslar ur hockeyns själ lika knivskarpt som kungen av konstnärer (Picasso) mejslar ur själen ur konst.
För att ni ska begripa ungefär bifogar jag två bilder på samma motiv som Picasso faktiskt målat... Två brutala storheter. Den ene inom hockey, den andre inom konst:)
Analys klar. Då vet Timrå IK. Ändra om i paletten och måla seger på fredag.
Smokey: Haha, ja Jimmy brukar ju vara den balanserade personen i podden som ser ljusglimtar när övriga ser mörker. Men efter gårdagens match så drog han igång stora motorsågen 😂😬
Jag är inte orolig, minns att vi hade en liknande match i serien mot AIK. Det finns inga enkla matcher i detta slutspel, i semifinal så är det fyra starka lag kvar. Men nu laddar grabbarna om och kommer ut mer aggressiva mot kassen...
Hoppas de kan behålla sitt tålamod och undvika utvisningar, vill inte klaga på domarinsatserna men det är lite för svajig nivå...
Lub: Även den bäste gör nog gott i att ta en god natts sömn innan han analyserar matchen :) nä men han beskrev rätt exakt som man kände igår kväll och visst har man lite samma bild idag över just ineffektiviteten men att de spelar som ett brunkargäng vette tusan om jag skriver under på. De möter ju också ett lag som gjort det till sitt signum att stänga ned offensivt skickligare lag
Nisse1: Jag tycker nog inte det, den är ju inte avsiktlig och han får sitt straff på isen. Det är ju olyckligt att PW verkar ha blivit skadad men de ska ju inte döma på detta utan själva händelsen. Då tycker jag att spearingen (slashingen) som han åkte på i tidigare match är mer en solklar avstängning för där måste intentionen varit att skada även om spelaren nu inte blev skadad.
Nisse1: Väg in den där jävla målsignaltutan i händelsen. Då blir allt som hände med PW mer att sammanfatta som tortyr. Brott mot Genèvekonventionen. Solklar jättelång avstängning!
Hiss: OJ, tycker att grabben tar för sig och spelar moget. Ser gärna honom i fler matcher, varför inte i ett PP?
Diss: Effektiviteten och värderingar vid avslut. Ibland ska man skjuta själv, men ibland bör man passa (ex. vår 3-1 där Dahlén gick på eget avslut när Lundin hade öppet mål, jag gillar dock att Dahlén börjat ta mer avslut själv igen).
Nu vill man bara att nästa match ska börja direkt för att få revansch, hoppas och tror att grabbarna känner likadant.
ionloo: om man går in och tacklar någon med sin egen klubba i huvudhöjd, då är det så vårdslöst det kan bli. Det ska väl inte spela någon roll om det är klubba, Axel eller armbåge som träffar PW i ansiktet? Det är en vårdslös tackling och han blir skadad. Det är ingen slump att det är samma luffare som spearade honom i pungen i match 2, Jones är en smutsig spelare och nu har han fått två frikort av åsnorna i randigt. Det kanske inte var BIK’s vårdslöshet vi skulle fasa inför utan Västerviks?
Lub: Timrå väntas göra förändringar till nästa match:
"Timrå IK föll mot Västervik och hade återigen stora problem i power play. Nu ser Timråledningen över förändringar i uppställningarna inför fredagsmatchen. – Vi har för dåligt pucktempo och för långsamma ingångar. Vi skapar inga chanser, säger Timråtränaren Fredrik Andersson."
{297}: Jo man ansvarar såklart för din egen klubba, svårt för domarna då det tydligen inte visas repriser i arenan. Kommentatorn sa något om det. Men jag tycker att spearingen var en solklar avstängning denna inte lika självklar men hade såklart gärna sett det som en kompensation för den uteblivna tidigare 😊
Lub: Jag är inte jätteorolig inför fortsättningen. Timrå kan mycket bättre. Men det gäller att plocka fram det också nu när det gäller. Om det blir 2-2 i matcher (hemska tanke) kan nerverna börja komma inför en hemnamatch som man då måste vinna. Utan Lodin och PW minskar våra chanser, men vi ska såklart slå Västervik ändå över 7 matcher. Stor skillnad på 2-2 eller 3-1 efter nästa match. Jag kommer iaf att sitta på nålar.
ionloo: Är det inte lite märkligt att man inte har några krav på möjligheten att se repriser? Samma fundering i BIF-HV71 matchen. Känns väldigt förlegat att någon lokal tomte ska bestämma om repriser ska visas eller ej... Men jag gissar att det är en del i att ha fördel av hemmaplan, men rättvist är det inte. Synd att sändningarna från Västervik är så kassa, man får inget bra grepp om spelet när vinklarna är så flacka...
ionloo: Det är ju faktiskt ganska anmärkningsvärt. Domarna kan göra sitt jobb olika bra på olika arenor. I Timrå kan dom kolla reprisen men i Västervik kan dom inte det. Nu är det ju samma för båda lag men det är jävla märkligt att hockeyallsvenskan inte har en gemensam standard för detta på alla arenor. Får du en oschysst smäll i Timrå som domaren inte ser så kan du få 5+game, får du samma smäll i Västervik kan du komma undan utan så mycket som en tvåminutare. Pajasliga.
Känns som spelarna tänker en runda för mycket i anfall. Hänger ihop med dåliga tempot. Visst man kan lugna ned tempot genom att hålla i pucken, men antingen gör man det eller så spelar man snabbt och enkelt. Skulle också vilja se att spelarna i anfallszon vågade göra egna grejer istället för att söka pass. T.ex gå in i banan och bryter mönstret. Är inte hela världen om man ger sig på en soloräd framför mål och tappar pucken, hellre det än att bli stillastående på blå eller kring utsidan boxen och tappa pucken. Detta är när vviks försvar är samlat. I kontringar och flygande anfall behövs det också mer egna prestationer men också enkla pass som i 2-1 och liknande vi hade igår.
{8179}: Ja jag relaterar endast till de minnen jag har av honom här. Och ingen skugga falla över honom för han tillförde mycket. Dock var han väl en av de främsta när det kom till att boosta motståndarmålvakternas självförtroende
thorwald: Instämmer. Just därför hade Lodin varit mycket nyttig. Nu när vi inte har honom måste andra kliva fram som Dahlen, Hartmann och Walli och utmana på egen hand. Hoppas de gör det nästa match.
thorwald: Jag har en gnagande känsla av att nubben har byggt ett lite för spetsigt lag och Freddan inte riktigt har fått upp den mentala nivån till den som krävs för att vinna slutspelet i år. Vi har INTE blivit märkbart bättre ju längre slutspelet lidit och vi får INTE produktion från spelare högt upp i näringskedjan. Allt kan så klart hända i ett slutspel men löven kommer bli en tuff nöt att knäcka. Dom har inte förlorat på ordinarie tid på 9 raka matcher och verkar vara ”bäst när det gäller”. Går vi till final så kommer vi in som solklar underdog och det kanske är precis vad vi behöver? Tycker fortfarande att det är mer angenämt att ligga under med 0-2 mot löven än mot Västervik men löven har verkligen skruvat till sitt spel.
Har Västervik (på pappret) någon spelare som skulle gå in på två kedjor hos oss? Hur kan dom få ut så mycket av spelare som Öhman och Pettersson när vi får ut så lite av spelare som Walli och Hartmann? Drugge spelar i andra backpar i Västervik, han hade suttit på läktaren i Timrå. Ändå spelar han med större tålamod och kyla än vad Hardegård gör. Jag argumenterar fortfarande för att slutspelsknappen inte är på, vi lever på individuell skicklighet just nu.
Får säkert skit av skribenter som anser ”vem fan kan klaga när man leder med 2-1 i matcher och dominerat 80% av tiden?” Tycker man ska väga in att Västervik förmodligen inte ens vill eller kan spela i SHL. Vi hade samma problem med aik att vi inte kunde ”ta betalt”. Dags för många timråspelare att kliva fram nu och visa att man kan vara bäst när det gäller.
{297}: Jag har svårt att argumentera mot dig här. Efter kvartsfinalen kunde jag köpa att det såg ut såhär då jag tänkte att det mentalt var kanske svåraste uppgiften för oss. Vi kom undan med ett nödrop mot ett AIK som, ganska förväntat tycker jag, steppade upp rejält. Jag tror ff att vi hade fått en enklare resa mot VIK men det är ju ointressant nu.
Nu börjar även jag känna din oro dock, vid det här laget borde det se annorlunda ut. Eller är det helt enkelt så att vi ännu inte står inför den uppgift det här laget är byggt för? Det är såklart ingen medveten inställning men lik förbannat kan jag tänka mig att det ligger där i det undermedvetna hos killarna, att Vvik bara är ytterligare ett lag som "ska" avfärdas.
Vilket jag tror vi till slut gör trots allt, Vvik ska vinna 3 av de 4 återstående och helt ärligt har jag svårt att se det hända
KulltorpsOlli: Haha, shit jag håller med både dig och Olle denna gång (händer väl inte så ofta). Jag får känslan av att man haft siktet inställt på finalserien hela säsongen, vilket inte behöver vara fel. Men att man mentalt lite ”glömt bort” att spela slutspelshockey i vissa perioder i kvart/semi. Som ni är inne på så finns kvaliteterna i laget och jag tror inte att Västervik vinner 3/4 av resterande matcher mot oss...
Lööke bär in pucken, Liljewall grötar framför mål och jobbar fram puckarna till Dahlén som antingen kan ta skott själv eller matar dom vidare till Lindelöf som är duktig på att få puckarna på mål eller till Blomqvist som skjuter som en häst
Kejsaren sågar sig igenom, Hartmann i slottet/framför kassen, Westerlund skottberedd i vänstra tekningscirkeln, Hardegård på point, Olofsson som spelfördelare bakom mål. Lundin har ett bra skott som han borde utnyttja oftare
Olli Nomadinen : jag tror också att vi klarar av Västervik men det fanns inte på kartan att vi skulle ta fyra raka. Kanske är det just så, att Västervik bara är ett lag som ska avfärdas på resan mot final och kanske kan vi också avfärda dom utan att få ut 100% av laget men jag tror att det är en katastrofal inställning att ha när man sedan ska vara som bäst i finalen. Dom här matcherna mot aik och Västervik ska vara dom perfekta matcherna för att få igång laget. Tänk om man hade varit i Moras situation och fått svårast tänkbara motstånd direkt i kvarten? Det ska vara en välförtjänt förmån att få matcha ihop laget mot sämre motstånd men den chansen tar inte Timrå med Freddan i spetsen. Än är det inte försent, kanske skulle Timrå behöva en sjunde avgörande mot Västervik för att locka fram det som krävs av spelarna? Vila verkar inte vara en faktor som fungerat till Timrås fördel.
Jag kan bara känna besvikelse över att vissa spelare som hade bra grejer på gång i grundserien nu inte kan ta det till nästa, eller rent av samma, nivå i slutspelet. Det kanske är en dyr ärrad nordamerikan som ska vara ledande i en andrakedja, inte en billig egen produkt som Olofsson? Tiden får utvisa om det här bygget håller men bara det faktum att Freddan nu kastar om i kedjorna för andra gången i slutspelet (oaktat lodins skada) känns inte riktigt bra. Någonstans i mitten av grundserien var det många här inne, inklusive mig själv, som hånade lövens avsaknad av moral och kemi. Nu är det ombytta roller, nu är det vi som står där i sämsta tänkbara läge med en massa frågetecken som skulle varit utredda innan grundseriens slut.
{297}: Jag känner likadant inför det jag ser som du beskriver, dock tror jag inte att det på något vis är unikt för Timrå att hantera det på det här viset.
Med några få undantag (t.ex när Växjö med EP i spetsen slaktade allt i SHL hela vägen till guldet) så tycker jag att det historiskt varit svårt för väldigt många lag att hantera längre vila och sedan "lättare" väg mot målet.
Jag kan inte se annat än att det sitter i huvudet, att det är mentalt. Knäcker man den koden, ja då brukar det ge utdelning. Till att börja med måste laget blicka mot fredagen med inställningen att det är EN match mot Vvik som MÅSTE vinnas.
Inte att det är match 4/7, en match i en serie där det kommer fler chanser sen. Det sistnämnda är förödande för möjlighet att snäppa upp det där lilla extra som krävs i ett slutspel
Olli Nomadinen : Den där känslan att att matchen måste vinnas får man inte direkt av att Jonte säger "Tålamod" efter varje vinst. För mig är den känslan lite "Ta det lugnt, vi kommer vinna för vi är det bästa laget" Kan straffa sig stenhårt i slutändan att tänka tålamod istället för desperation.
Synct: Fast jag tänker att det ena inte utesluter det andra i det här fallet. Att båda inställningarna är nödvändiga men att det är själva mixen av dem som är balansnumret. Desperation får inte bli panik och handlingsförlamning precis som att tålamod inte får bli laid back och falsk säkerhet
Olli Nomadinen : Precis min tanke. Desperationen får inte övergå i dumdristighet. Vi ska spela som vi gjorde igår, men med tillägget att vara mer aggressiva framför mål, och ta bättre beslut i avgörande lägen. Allt var inte klappkasst igår och Västervik krossade inte Timrå (som jag läste ngnstans). Det står 2-1 och nu kör vi så det ryker i nästa match.
Nyckeln i slutspelet ligger i att vara mentalt närvarande här och nu i varje match. Strunta i allt annat...
Dä ä ju slutspel!!!