1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 598906 inlägg · 6213 ämnen

SHL-kval Timrå IK - Karlskrona

Sv: SHL-kval Timrå IK - Karlskrona
Imorgon vinner vi. Räcker så.

Rytter: En sån sak ska fan inte ens hända, men när det väl händer så kan nog alla enas om att det var "meningen" med det.

Tråkigt att ramla ur, så är det för alla klubbar, men för många klubbar är det nyttigt att få sig en degradering att handskas med, de gamla misstagen klubben gjort händer nog aldrig mer efter en sådan sak.

KHK-callahan:

Håller med dig i det du skriver om er offensiv. Pratas mycket om att Timrå måste få igång Dahlen m.fl. Men KHK har ett sparkapital i Guter, Komarek, Källman, Rhodin. Frågan är ifall dom kan ösa på offensivt om dom behöver och t.ex ligger under i matchen.

Inte sett så många KHK matcher i år, men en jag kommer ihåg mot SAIK så var denna kedja riktigt bra och skapade mycket, så kunnandet finns. Frågar än bara ifall dom klarar av att ställa om från defensiv till offensiv när det behövs. Speciellt Guter tycker jag har varit rätt blek i dessa två matcher jämfört med vad han kan.

Rytter: Utgångstipset i skrivande stund är att det blir fortsatta Västernorrlandsderbyn nästa säsong. Men visst fan blir det spännande i morgon! Precis som du antyder tror jag morgondagens match kommer bjuda på ett trendbrott, det lag som vinner gör det klart.
Mora vann ikväll. Vi kan enas om att det var JÄVLIGT gött va? 😉

Rytter: Det var verkligen mkt roligare i allsvenskan än i shl. Har man inte lag att utmana på allvar, är det inte roligt. Spelet i allmänhet är tråkigt. Leksand o Mora bjuder på underhållning idag. Det är inte bara bäst teknik och taktik som är roligast att se. Hjärndöd offensiv är roligast.

Det pratas bara om att knäcka vår defensiv, men vad händer om vår förstalina börjar röra på benen? Den har hittills varit otroligt blek. Det kan bli mer än defensiv att knäcka

DJ Hemp: Nu är det dags för oss att komma ikapp och utjämna matchserien också!

Olli Nomadinen :

Tack! Ja det var jobbigt efter förlusten och första året i HA, då allt var piss.

Nu med lite distans är det bara att garva åt detta, var liksom meningen att åka ut det året. Inte en chans att Leksand skulle klara av denna bragd igen ifall matcherna utspelade sig likt, dom satt verkligen sin 1 på 100 chans denna gång.

Det enda man har med sig från detta är ett ännu större leksandshat, nästan så jag vill ha dom i SHL så vi får en chans att ta tillbaka den plats som är vår. Vi får bygga upp ekonomin och klubben och sedan straffa Leksand ifall tillfälle ges.

Med detta sagt så trots 0-2 i matcher så har ni fortfarande bra chanser, det går ju inte att jämföra matchbilden i era matcher med våra matcher, ni spelar jämnt med KHK och bara ni knäcker deras försvar och honken kan ni utmana på allvar. Blir en spännande match imorgon att följa. Ska det fortsätta vara tight eller blir det en överkörning åt något håll?

Knätofs - morakniv 2-3

DJ Hemp: underbart

Festligt med Moraseger. 🙂

Rytter:

Förstår att åka ur på just det där sättet måste ha varit det allra värsta av alltihop = ett rent trauma.

Annars håller jag faktiskt med om att det inte alls känns rakt igenom bedrövligt att spela i HA. Våra sista år i SHL kändes ganska meningslösa och eftersom jag anser att SM-guld är grejen kändes det förjävligt redan när man insåg att våra gyllene år (2003-2009) var över.

Det var banne mig ni som smet iväg med allt vårt guld när vi antagligen var som allra bäst (2007). Ett smärre trauma som lever kvar än i dag när man betänker Svartvadets avgörande mål i sd i sjunde matchen. 😨

Rytter: Ert uttåg ur SHL saknar motstycke i hockeyhistorien. Jag vill verkligen uttrycka min djupaste förståelse för hur jävligt såren ännu måste smärta.
Nä, den här gången är jag inte det minsta ironisk.

wxp:

Om lite drygt ett dygn sitter vi med facit på hand. Antingen är vi med i matchen (1-2) eller så är det närmast dags för sommarlov. Inget lag har hittills lyckats vända 0-3 i matcher.

Av alla 0-3-underlägen i matcher är det nog MoDo som i kvarten mot Luleå 2001 varit allra närmast att vända på steken. Man gick ikapp till 3-3 och hade sjunde och avgörande matchen i ”Kempis”. Där orkade man dock inte längre utan fick se sig utslagna.

Jag ser hellre än gärna att vi - Timrå IK - bräcker det där. 🙂

DJ Hemp:

Enda skillnaden är att ni har allt att vinna i kvalet och vi hade allt att förlora (och gjorde det).

En sjuk serie där leksand var utspelade i de flesta matcherna utom en. Men värst var nog utvisningen som Nord tog på torp när leksandsspelaren ramlade själv utan kontakt och närmsta spelare 2m ifrån typ. Så klart målade leksand på denna. Nord förklarade sedan hur dåligt han sov, kan upplysa att det finns modoiter som fortfarande sover dålig pga detta.

Med facit i hand och när man tänker på denna serie var det meningen att vi skulle åka ut. Dock kanske om några år kan man se positivt på detta, verkar ju som föreningen är på rätt väg ekonomiskt med 2-3 miljoner i vinst i år trots dåligt spel och vikande publik. Bara att hoppas vi kan göra en Timrå om några säsonger.

Får man ordning på klubben och går upp senare, så kommer det vara värt att ta några år i HA, en upplevelse som inte är så hemsk som jag trodde. Visst inte de bästa spelarna, små klubbar och sunkiga hallar med sådär tv-sändningar men faktiskt en rolig serie som är jämn där alla slår alla, vi på plats 10, hade "bara" 10p till plats 4 och 13 till plats 3. Det enda negativa i HA är domarnivån som är under all kritik, för man inte fyrdomarsystem så kommer kvalitén att höjas.

DJ Hemp: Vinst imorgon och det vänder. Det är klart det.

{8358}:

Sinnessjukt så in i helvete. I den sjunde och avgörande matchen såg allting ut att ”rätta till sig” när MoDo ledde med 3-1 i tredje perioden och fick ovationer av hemmapubliken när de spelade ut Leksand. Vad som därefter hände var inte av denna värld. Minns bl a ”Foppas” reaktion på läktaren.

Fast nu är det vi som står där med kvalskägget i brevlådan. Detta känns inte bra på något sätt. Vi vann slaget om HA men ser ut att förlora kriget om SHL. 🙁

Jag skulle vara nöjd med säsongen om någon tog sin klubba och svingade den i huvudet på mr chips.

Dahlén - Karlsson - Persson
Boyce - Johnsson - Berglund
Galló - Olofsson - Wedin
Westin - Enqvist - Hållander
Liljendahl

Lavoie
Parks

{8358}: Exakt så . Ser Honken pucken så tar han den nästan varje gång . Sen är det ju inte fel att byta taktik heller . Lösa skott mitt i magen funkar sällan

{8358}: Nej dom skapar inte heller jättemycket men i match 1 tycker jag att dom hade lite "farligare" chanser än er iom med sina 3-2/friläge och tvärtom igår men skillnaden är att dom behöver inte speciellt mycket för att göra mål och straffar er direkt när läget ges. Dom är även riktigt bra på att stå i skottlinjen (även ni) och täcker era skott och ni får ta mycket avslut från dåliga lägen. Sen tycker jag att deras backar är betydligt rörligare än vad jag trodde.

{8358}: på papper har de ett bra lag Leksand tror det får utdelning mot Mora som saknar spets framåt nen osvuret bäst kanske nyckel match idag

{6870}: 1 av de första 3 måste vi vinna!

4 raka mot KHK är inte omöjligt, dem har inte direkt så mycket farligheter på oss heller om sanningen ska fram.

De stora killarna i Timrå ska göra Honken blind för pucken, kasta bara in chipp-puckar mot honom så kommer nån av dem trilla in tids nog, tar pucken på skridsko, klubba, stolpen, ben eller vad som helst framför mål, det kan inte Honken ta alltid.

{6870}: så sant som det är sagt. Visst borde vi ha vunnit igår. De är skoningslösa på att hugga på slarv , så det får vi också minimera. Det här blir svårt men det är inte omöjligt!

DJ Hemp:
Minns det också, men då hade ju Leksand redan 2 segrar, då är det lite enklare att gå vidare och vinna som dem gjorde.

SJUKT att bli totalt utspelad i 3 matcher, vinna 4 riktigt jämna uddamålsvinster och stå som segrare..HOCKEY kan vara riktigt jävla orättvist ibland.

{8358}:

MoDo vann dessutom match nr 5 med 7-1.

Kattgubben: Håller med dig att det "ska" inte gå men ska sanningen fram skapar ni inte så värst många farliga chanser/match. Match 1 var jämn men igår var ni bättre förutom att ni slarvar mer i försvarsspelet men det var en match ni "skulle" ha vunnit. Avgjort? Absolut inte!

Olli Nomadinen : parks fick den speltid han var värd sist har inte scautat honom men tycker han saknar sin roll i laget man har ju varit med ett tag och sett slutspelet flera gånger och det blir en annan hockey då. Leksand har sett ointresserat ut förutom första matchen mot Tik ser ut som man försökte i andra matchen men la av helt efter 2-0 tränaren tog inte ens timeout. Tror man sikta på Mora och jag tror TiK har haft stora chanser mot Mora nu tror jag Leksand slår ut Mora som saknar spets framåt men som sagt jag kan ha fel? Ingen expert jag men men alla i Aftonbladet journalistfolk tippade Mora jaja sura äpplet men dom håller säkert tummarna för Mora...

{6870}: Det "ska" ju i stort sett inte vara möjligt att ligga på defensiven en halv match och försvara en ettmålsledning in till slutsignalen. Speciellt inte flera matcher i rad. Ska KHK vinna flera matcher får de nog snäppa upp anfallsspelet också , för Vi har ju inte ett helt oävet försvarsspel vi heller.?

{6870}: Finns en mängd mentala vinklar på sånt här. Tror inte jag skulle föredra att ha 0-9 i baken heller. Nu har vi ju ändå känslan att vi inte är så långt efter vilket det knappast hade gjort då. Att rasa ihop som Modo gjorde måste vara ett undantag i dessa sammanhang.

{8358}: Modo vann för sina två första matcher på tok för enkelt och vaggades in i en falsk trygghet och trodde att allt var klappat och klart. Så jag vet inte inte vad som är "bäst" egentligen!? Jag tror knappast KHK känner att det är klart och sen måste det vara riktigt menalt jobbigt för timrå att förlora hemma med 0-1 med en vägg som honken, det kan nog lätt sätta griller i huvudet på många timråspelare.

roger_sundsvall: Precis så!

Leksand hade ju det läget
Torska första 5-0
Andra 4-0
Men ändå lyckas dem likförbannat.

Nu har vi ett klart enklare läge än Leksand hade 2016!

KHK har fått 2 uddamålssegrar med sig, varav 1 på övertid, det är det bra med morgondagens förutsättningar, nu är det våran tur :)

roger_sundsvall: Jag har planen klar, börja med en kedja med Gallo, Boyce och Westin. Resten av laget får trigga igång dom, släpp dom lös och deras enda uppgift skall vara att sätta sig i respekt och tackla skiten ur gubbarna i KHK, få dom att titta en extra gång över axeln! 💪

Tycker för övrigt att Gallo var den som varit mest framträdande över dessa 2 inledande matcher, så sätt han sen med Dahlen så kan han röja upp yta åt han, känns som att det behövs en tank som plöjer upp mark åt Dahlen.

Hade känns hopplöst om
vi tok torska med ex. 6-1....4-0..utspelade
O vi inte skapade chanser...
..har känsla att nästa match
studsar de våran väg...
vill se hur Karlskrona beter sig i underläge

Olli Nomadinen : Jag ändrar mig. Fake news? Kanske Facebooks fel, eller minst Donald Trumps i alla fall.

Och ångest är väl aldrig fel. Hoppas i alla fall att KHK kör i bruna ställ nästa år.

Det skulle sätta lite färg på SHL;)

WifstaÖstrand: Leksand gick i vår fälla och nu går vi i Karlskronas fälla. Lägger energi på fel saker med nån underliggande andemening om att vi spelar "bättre och roligare" hockey. Att vi därför eg förtjänar att vara i SHL mer än vad KHK gör och att övriga hockey-Sverige håller med om det. Befängt och fullständigt förödande, antagligen en enorm tändvätska för KHK samt ett gigantiskt energidränage för oss. Vi hamnar ur fokus när vi tror att hockey på nåt vis är rättvist och att vi av den anledningen skall få utdelning.

Modano: klart de inte fullföljer, det kan ju göra ont... :P

OlliJanne: dump and chase förutsätter att man kan vinna pucken djupt, det har vi hittills haft svårt för mot deras tunga backar. Den andra delen av ditt inlägg håller jag dock helt med om.

Modano: Och Dahlén spelar KlasKrona i händerna genom att såga dem som hockeydödare...Fan va bra säger säkert KHK, vi tråkar ut dem haha, vi dödar deras entusiasm. Lysande....

Kom på ett motmedel mot deras dödgrävarhockey istället. Jag förväntar mig att Timrå agerar annorlunda imorgon, inte fortsätter åka runt som headless chickens och luftjabba in i deras köttmur. Smartness, kyla, aggressivitet i rätt lägen, avvakta i rätt lägen. Och inte ett till puckdräll vid egen blå tack!!

Varför fulföljer aldrig Forwards tacklingar utan viker av trots man har farten uppe ???? Klart som fan att Karlskrona backarna får gått om tid att stå still och bilda köttmur utan att de blir stressade ett skit.Är de inte bredda att offra mera mot de här piss laget i närkamper framför båda målen kan de lika bra lämna WO i resten av matchserien och låta Karlskrona vinna på sin pensionärs hockey.Patetisk och se hur dum snällt Timrå spelar ber nästan om ursäkt om man vidrör en motståndare.

Kattgubben: Precis. Det känns verkligen från hjärtat när man hör och ser spelarna prata om läget. Därför är jag så rädd att publiken sviker på lördagsmatchen. Nog förstår jag om det blir rejält publiktapp om vi ligger under med 0-3 i matcher, men fixar vi matchen imorn måste vi sluta upp som senast - helst ännu bättre!

tjobba: Jo samma här! Spelare och ledare tror ju uppenbarligen på att det är fullt möjligt. Jag tror inte det är nåt de bara säger, de är verkligen övertygade om att det här kan gå. Då vore det väl fan om vi inte vi kan tro på detta också, hur frustrerande det än känns efter de två inledande matcherna.

KulltorpsOlli: Fan, det känns konstigt det här, men jag tror verkligen på det här fortfarande. Nåt i mig säger att vi vänder detta. Vi behöver ta ledningen, vi behöver vinna imorn. Det vänder på hela serien. Och vinner vi imorn hoppas jag på att publiken fortsätter tro på det här och att vi är minst 5500 även på lördag, och med ett lika bra tryck som senast. Var magiskt med stående ovantioner när spelarna äntrade isen.

Kattgubben: Det är klart det är så. Vi är för mjuka. Vi tar inte den kamp som behövs för att komma förbi KHK:s försvar.
Klart som faan KHK har denna taktik mot oss, den funkar ju klockrent. Visst att vi snurrar friskt i deras zon stundtals, men det är mycket snurr i hörnen och skott från dåliga vinklar.
Tycker att vi tappat lite energi efter uppehållet och vidhåller att det inte var bra för oss.
Ja KHK spelar sjukt tråkig hockey, men jag skulle hellre se 6 Timråspelare som ligger i en hög i målet i 60min bara vi går upp i SHL. Do what it takes.
Fortsätter vi på samma spår som nu går det inte.
Är Brashear ledig??

tjobba: Helt rätt! Apropå oblyg... tänk er en blyg hockeyspelare i det avseendet: \"ursäkta att jag kommer lite nära här. Tänkte bara skymma framför mål, alltså om det är okej.. annars kan jag ställa mig i sarghörnet, inga problem\"
😂

Olli Nomadinen : Jag vill se mer av John Westin. Han är oblyg och har kropp för att trycka sig in och böka framför Honken.

{8358}: Vinner vi imorn är vi tillbaka på ruta ett igen. Om man räknar med att lagen inledningsvis skulle vinna sina hemmamatcher, då hade det också stått 2-1 Karlskrona efter i morgon. Vinn imorn så har vi alla möjligheter! KOM IGEN! VI GER ALDRIG UPP!

Vi ska förfan kunna vinna mot ett lag som skjuter 11 skott, så jävla bra är fanskapen inte!!!

Timrås 1-1 mål i 1a matchen, det är den rätta melodin för grabbarna.

Vi är det spelförande laget trots allt, får vi 1-0 på torsdag så står vi bakom mål precis som det där äckellaget gör, så måste dem tillslut gå på oss=KONTRINGAR :)

{8399}: Tror inte de skulle dominera om de öppnade upp sig och gick framåt, de har nog insett att det här spelet är deras chans, tror inte deras gameplan va att skjuta hela 11 skott på mål.

Det var mer vidöppet när de spelade hemma och förväntas föra på ett annat sätt. Så jag tror att våra chanser ligger i att ta dom borta och lyckas knipa en hemma när de kör Köttmur deluxe.

{8399}: Vi kan efter två matcher ana att vi försvarsmässigt står oss väl mot botten i SHL men att vår offensiva farthockey med talangfulla skillade juniorer som spets som skördade framgångar mot stabbigt HA-försvar väger alldeles för lätt mot dito SHL-försvar. Där tror jag kilo, centimetrar och rutin är avgörande. Vi har hittills inte klarat att ta kampen framför Honken utan KHK har städat undan våra forwards tämligen effektivt. Våra avslut har varit av det beigare slaget. Missat mål, täckts av back el ballong i naveln på Honken typ.

BlackBay: Sen har ju KHK några riktigt vassa anfallare också som tillåts anfalla när ett mål måste till.
I SHL spelar KHK defensivt och tillknäppt för att det är deras bästa chans men i detta kval så hade säkerligen kunnat gå fram och dominera spelat mot Timrå men väljer ändå denna taktik. Det vore fan så befriande om Timrå kunde hitta ett mottmedel mot detta och jag tror som någon nämnde att det är dump&chase och att gå hårt på kassen.

« · 1886796 · »