1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600171 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 07/08

Sv: Silly Season 07/08
Paddan: Man det lär inte vara många puckar som kommer förbi honom om han står upp vid blå... ja menar om han ställer upp sig på Chaplin vis då.

Paddan:

haha Humor

MorganaLefaey: Äh, med den där skridskostorleken tar det ändå minst en period för honom att vända håll.

Ambroo: Det värsta, eller bästa, Ambroo kan göra i denna bok är att kliva in med en sån där oneliner "Det är nåt STORT på gång..." Man vet ju aldrig hur man skall tolka det. Spänd av förväntan blir man i alla fall.

Se så Ambroo, har du sagt A får du säga B ;)

Paddan: Fy sjutton vad han skulle kunna backchecka och skära av passningsvägar med den där längden. Du får inte ge dem sådana där förslag Paddan.

Ann: Manute Bol?

Ambroo: Chara?

T T: kanske alla redan är överrens om att vi ska få vinna nästa säsong :P

Ambroo: SM-guld?

Ambroo: rent allmänt eller har du hört något rykte ?!

Det är nåt STORT på gång...

lungan: hmm, sen när är de där siffrorna? Vilka utlänningar som har kontrakt i detta nu eller?

För sett till säsongen som var stämmer det ju inte och att räkna kontrakterade spelare innan alla trupper är spikade blir ju också knasigt ;)

menar så klart lönebudgeten inte totalbudgeten...

lungan: Är ganska övertygad också att budgeten nu är till största delen upptecknad
och att vi få "nöja oss" med en spelare till en mer rimlig lönekostnad än vad dessa utan tvekan högklassiga forwards begär i lön..,,vi har ju ganska många ess redan nu....

Elitserielag Antal Utländska spelare

Djurgården - 1
Skellefteå - 2
Modo - 3
Södertälje - 3
Färjestad - 4
Linköping - 4
HV71 - 5
Frölunda - 7
Timrå - 8
Brynäs - 8
Luleå - 8
Mora- 11

I och med denna statestik ser ju inte Timrå att ligga så bra till när de gäller att satsa på svenska spelare!! Dock så är de Övriga Svenskarna ganska unga och lovande. Så Timrå satsar ändå vill jag säga, tar bara in Rutinen utifrån då Timrå inte har direkt många hemvändare!!! Inte så mycket att göra helt enkelt!

lungan: Tenkrat och Surovy är nog för dyra för er...

lungan: På nomineringsmötet sa Nubben att Strålman skriver kontrakt med Toronto samt att det kommer in en forward till(förutom Pyrre). Sen var truppen färdigställd.

Om Timrå tidigarevarit inne på spelare som Tenkrat och Sourovy varför är dessa herrar inte intressanta idag???

Vill Timrå bara ha nordiska spelare i sin trupp????

Vi har tre Rightare i Backuppsättningen och en Keeper,

Saknas det inte en eller två I Forwards uppställningen?? En skulle jag i alla fall vilja se!

lungan: TIK av ragg ? :-) Är det inte kattor som reser ragg?
För familjens fortsatta försörjning bör han absolut fara till NHL!!

En forwrad till, står det i Dagbladet att Timrå ska införskaffa, dock säger Nubben att han inte har något HETT pågång antar med dessa ord att om vi ska få ytterliggare en spelare in i truppen så ska han vara av ragg.

Den som lever får se!

Även en back till har jag för mig att de stod nånstans... Här lär man avvakta för att se hur de blir med Strålman de svaret lär ju komma efter VM om inte annat.

Killen ska ju bli farsa, borde han inte stanna hemma ett år i alla fall för frugan, barnet och familjens skull? Är Strålmans tjej från Sundsvall tro, någon som vet?

Knylan: Ja de fick väl de flesta det nummer dom haft tidigare som dom känner sig trygga med psykpologiskt.. får vi hoppas E.A och A.A hade väl samma nr de nu fått också tidigare 11 och 16 o hynning hade 17 som var upptaget o då blev det nästan samma .. enkel 7:a...

Det är de små detaljerna som gör det....

Har man tråkigt så kan man notera att vi får den första #58:an någonsin i klubben i form av Marttinen. I övrigt rätt tråkiga val av siffror bortsett Pyöräläs #37.

htikare: + RocknRolf2:

Anledningen till varför jag jämförde statistiken har jag redan förklarat men jag gör det igen. En tikare skrev tidigare att han var orolig för lite ditt och datt och tog sedan upp att Pyörälä hade bättre meriter än Laakkonen. Jag ställde då en fråga om vad han menade med bättre meriter då jag inte förstog vad han syftade på, då Laakkonen hade snittat på högre poäng/match än Pyörälä i SM-Liiga under sina säsonger innan de skrev på för Timrå. Då jag inte följt någon av dessa spelare så tyckte jag det var intressant att veta. Kanske någon var yngre när de skrev på för er, bättre +/-, fler landskamper, kanske fler guld i hemlandet eller något. Jag vet inte utan var helt enkelt nyfiken.

Att sen vissa inte tycker det är intressant kan jag väl inte göra så mycket åt. Funderingen togs upp här och jag ställde några följdfrågor som jag faktiskt inte tror jag fått svar på ännu av personen.

Dream Team: F.ö såg jag att du också gillade förslaget i mitten: Den där MoDo-killen :)

Dream Team: Ja nivån härinne var otvivelaktigt låg men det skiter jag i. Jag bjuder Modoiterna på det. Man. United avgjorde på tilläggstid 3-2.
Det var länge sen jag jublade så mycket. Måste varit nån gång i kvarten spec. uppe i Weedbank när vi vann.

Rött o vitt, vilka vackra färger!

spud: Ja, hade Warg varit tiondelen så seriös som dig hade han med lätthet på egen hand gjort hat-trick i match sju. Detta oavsett vilka han hade ritat på för innan.

El Aka Ali: Warg har aldrig producerat när han har ett undertecknat kontrakt med MODO så varför skulle han ändra på det bara för att han hade ett par tallar på bröstet?

Rytter: Bättre att jämföra Hynning med Warg i så fall. Bägge slutade producera vid speciell tidpunkt. En normal Warg hade lätt avgjort kvarten mot Modo.

bejan: Han är ju norrman...

ALLA: Just nu är nivån snudd på obefintlig härinne. Skärpning!

AM: Kanske ett Övikssyndrom.....elller

bejan: Nej

AM: Ha,ha! Bryr mig inte hur folk ser UT,men spelar man ojust och grisigt rakt igenom som P-Å gjorde mot Timrå,ja dåär man j....gt FUL!!!!
Hängde du med?

bejan: Måste man vara snygg för att spela då? Annars har vi Hasse Jonsson, han är snygg han.

htikare: För övrigt anser jag att MODOLIDERNA har en STOR katt bland sina hermeliner!!! Han stavas Skröder,med norskt o/. Har aldrig sett en så ful forward i Alfredshemströjan förut! Minns slashingen på Sanny i kvarten!!!

RocknRolf2:

Ja självklart finns det några OM frågor kring varje lags trupp. Men dessa frågor diskuterar vi väl i respektive lags gb isf eller?

Att det är helt meningslöst att jämföra Laakonen vs Pyöräläs och Hynning vs Wennerberg håller jag väl inte med dig om.

Har inte varit med i diskussionen Laakonen vs Pyörälä så den vet jag inte riktigt vad den handlade om. Men anledningen att jag drog upp jämförelsen mellan Hynning och Wennerberg var för att ge lite perspektiv. En poängstark säsong betyder inte automatiskt att man är en toppspelare i es och att det krävs att man presterar på den nivån i minst en säsong till innan man tillhör toppen.

Finns det ingen oro alls hos er timråiter angående Hynning och att han slutade producera totalt efter jul och det faktum att detta är hans enda poängstarka säsong i es?

Visst att jämföra statistik för olika spelare ger ju inte facit på hur dom presterar nästa säsong, men det är ju denna tid på året som är till för spekulationer. Facit får vi efter nästa säsong är slut.

MorganaLefaey: Varv detta fantastiska intresse för just en kille som Laakonen o jämföra honom med pyörälä...Timrå har många lyckade finnländska värvningar att jämföra med ...varför detta stora modosupp.-intresse för just en spelare som floppade?

hellge: Du vet precis vad jag menar. Att du konstant agerar rolighetsminister i TIK-boken gör ingen glad. Förutom dig själv då, kanske. Jag säger inget om MoDos småglin tittar in och bjuder på sig själva, för dessa har uppenbarligen inte förstått något alls. Då är väl detta nästan att garva mer åt. Du borde dock veta bättre än så. Om inte så är det sorgligt som du håller på.

Dream Team:

Vadå jag är en bra vinnare. Jag har gjort vågen i flera veckor nu. Jag somnar lycklig och vaknar lycklig. Där i mellan medan jag är vaken är jag också eurofriskt glad. Vad mer kan man kräva av en vinnare.

Att jag valde den där bilden berodde på att jag inte klarar att göra såna. Denna snubblade jag över. Men jag tycker ändå att den är trevlig. Eller vi kan säga så här, vet ja. Jag valde inte de allra mest traumatiska bilderna med hänsyn till Tikarna eventuella bristande mentala efter kvarten.

hellge: Det är inte ni Modoiter eller andra gäster i den här gästboken som avgör vad som är ovänligt eller inte. Vad fantasilös du är. Det skulle väl gå att finna matcher med betydligt bittrare slut i våra möten med MoDo än den där.
Vi betackar oss dock och väntar med stor spänning på när Modoiterna ska böraj agera bra vinnare även i den här gästboken.

RocknRolf2:

...och det är det är fullkomligt meningslöst att läsa dina ovänliga inlägg.

Glöm för all del nu inte att matcha era nyingar måttfullt så att de inte blir trasiga strax innan Jul igen. För det kan vara jobbigt att argumentera mot sånt här:

www.hockeysnack.com/medlem/yaqop/filarkiv.php?showfile=stats.jpg

Vilken trevlig dag. Pyörälä klar och Wennerberg till Löven.

mycket dösnack härinne nu, främst från Modo-håll.

1. Nej, vi är inte garanterade att våra värvningar ska göra succé. Inte ni heller... Och ja det finns OM i Timrås spelartrupp. Det finns det väl oavsett vilka jävla spelare man värvar. Minns ni lockoutsäsongen?
Timrå har värvat 3-4 spelare som testat på landslagsspel samt några talanger på det. Känns väl okej. nog så.
2. Det är fullkomligt meningslöst att jämföra Laakonens och Pyöräläs statistik.
3. Det är fullkomligt meningslöst att jämföra Hynning och Wennerberg.

lungan:

Ja offensivt ser timrå starkare ut iår, laget ser väl jämnare ut sett till alla fyra kedjor jämfört med förra året. Men det finns väl en del OM också, har skrivit inlägg angående dessa OM i denna gb tidigare.

T.ex. så fattar jag inte hypen kring Hynning, de flesta verkar tycka att han är en stjärnspelare i es. Visst han har spelat bra i år i Luleå.

Tankarna jag har kring honom och varför jag inte tycker att han tillhör toppen än är följande. Han spelade bra ungefär halva säsongen sedan tog det tvärstopp. Vad berodde detta på? Var det helt enkelt problemen utanför isen som han hade i Luleå som tyngde honom? Eller var det så att han var i en väldigt bra form i Luleå under hösten och överpresterade för att sedan prestera på sin normala nivå?

För mig är Hynning ingen spelre som tillhör toppen i es än utan snarare en spelare i mellanskiktet i es, iaf tills han har minst en till poängstark säsong till bakom sig.

Jämförelsen med honom och Wennerberg går ju ganska lätt att göra. Under Brittan hade Wennerberg en helt makalös säsong i modo där han öste in mål fram till jul sedan tog det tvärstopp. Säsongen efter det var Wennerberg en väldigt stor besvikelse både spel och poängmässigt.

Så nu är det upp till Hynning att visa att hans fjolårssäsong inte bara berodde på ett enormt flyt utan att han verkligen tillhör toppen i es.

Blir som sagt spännande att se hur han presterar i år. Kommer han fortsätta i samma stil som i Luleå kommer jag vara en av de första att erkänna att han blommat ut till en riktigt bra spelare i es.

Ja då var truppen typ spikad....

Forwards ja de ser mkt bra ut. Att vi förlorat Warg känns inte så speciellt.

Backar det ser okej ut. Vi har ju 4 tunga backpar

Lotvonen Martinnen
Lindström Jonsson
Styf Kokko
Koskinen Moe

Eller hur man nu ska formera dem. Dock känns saknaden av Strålman enorm dock finns det ju inget sådant av hans kaliber att tillgå, tror inte vi kan få mkt bättre backuppsättning och man ska vara realist. Får hoppas på Jonsson Martinnen eller att Moe blommar ut.

Dock skulle ju inte en back till skada i och med skaderisken..!! men de kan bara framtiden visa.

Jag ser med tillförsikt på kommande säsong.

Åkerlund ska bli spännande att följa har potensial att blomma ut fullt i Timrå. Vem vet den turen kan vi ha.

Ja med både Hynning och Pyörälä bör ju den offensiva produktionen öka oxkså, detta kan bli hur bra som helst.

Undra var Sjödin spelar nästa år?

dr-nix: Då jag inte är Timråit så vågar jag inte säga när han började scouta spelare själv, men man måste väl hålla med om att han hittat lite spelare som man själv rynkat pannan åt men som bevisat att de endera var bättre än man själv trott eller att de passat in i Timrås spelsystem väldigt bra.

Förra säsongen var det en hel del OM och det visade sig fungera väldigt bra så det är väl ingen omöjlighet att han endera har bättre koll på spelare runt omkring än en själv (vilket jag hoppas då han är värvningsansvarig) eller att han haft en hel del flyt med chansvärvningar.

Som jag skrev tidigare så finns det ett antal OM (enligt mig då) även nästa säsong men det är väl ingen omöjlighet att man blir imponerad över att det funkar igen. Även om jag tycker det ser klart mycket bättre ut för er inför kommande än det gjorde inför förra.

MorganaLefaey: jo men jag undrar om det inte var efter den säsongen han började scouta spelare själv (för att han inte lyckats med värvningarna, eller var det någon säsong tidigare?!)

Dream Team: " Sedan säsongen 97/98 har han spelat 428 grundseriematcher på junior- och A-lagsnivå samt 66 st playoffmatcher "

Om man räknar in grundseriematcher på junior och A-lagsnivå så blir nog siffrorna lite annorlunda än vad jag skrev. Men vad en spelare producerade runt 97 i juniorsammanhang finner jag inte riktigt så viktigt när man skall jämföra de två. Men självklart så är väl resultat i slutspel ganska intressant vilket jag inte har med så vitt jag vet. Men man måste väl i alla fall jämföra de två på samma sätt. Nu säger jag inte att det är ett dåligt förvärv utan var bara intresserad av vad som gjorde meriterna större än Laakkonens. Jag har inte ens kollat på Landskamper eller om någon av dem vunnit mer än den andra osv. Var bara intresserad av varför och då jag inte orkat kolla upp det själv hoppades jag på ett enkelt svar från någon.

Laakkonen's säsonger innan han skrev på för Timrå.

2001-2002 HPK SM-Liiga433202318

2002-2003 HPK SM-Liiga5519203922

2003-2004 HPK SM-Liiga378212918

2004-2005 HPK SM-Liiga499233232

Pyörälä's säsonger innan han skrev på för Timrå.

2000-2001 Kärpät SM-Liiga50000

2001-2002 Kärpät SM-Liiga5142635

2002-2003            Kärpät SM-Liiga   5617112822

2003-2004 Kärpät SM-Liiga531219318

2004-2005 Kärpät SM-Liiga569132218

2005-2006 Kärpät SM-Liiga411382110

2006-2007 Kärpät SM-Liiga5628174530

Eller SM-Liiga totalt:
SM-Liiga:3188370153123

MorganaLefaey: "De har väl bara tappat Warg som varit en som kan producera poäng och införskaffat sig Hynning och Pyörälä som iofs inte varit några stora poängmakare förut men som senaste säsongen gjort en hel del poäng."

Saxat från Timra IK.nu: "258 poäng fördelat på 123 mål och 135 assists. Senaste säsongen i finska Kärpät gjorde han 28 mål och 17 assist på 56 matcher vilket ger ett snitt på nästan en poäng per match."

Du har alldeles rätt i att han gjorde en hel del poäng den gångna säsongen, fler än under någon enskild säsong tidigare. Men jag vill nog ändå alla gånger hävda att han har haft en genomgående rätt så bra poängproduktion under hela tiden i Kärpät. Frågan kvarstår dock huruvida han passar in i det svenska sättet att spela. Risken att "Lex Laakonen" inträder finns väl alltid.

« · 877143 · »