1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600132 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Timrå Icon: Du har fattat det där fel, det är mest bara våra spelare som får betala skadestånd :)

Olle: Ö-vikarna har faktiskt ett jädra roligt öknamn på vår arena men det har ni väl redan hört....? "Plywood-velodromen" hahahaha!!! Den var faktiskt ganska bra. Säkert en av oss som kommit på det...egentligen

Olle: Ja vi har inte sämst is av landets arenor det är helt klart. Dessutom var det inte i vår arena Åke fastnade med skridskon. Vi kanske kan få skadestånd...? ;-)

*host, host*

Timrå IK > Sv: Mycket snack och lite hockey I går blev det klart att Goofys lillebrorsa Anders inte får något nytt NHL-kontrakt (än så länge i alla fall). Behöver vi en nionde back?

El Maco Kommentera 2001-07-02 11:08

Bara en kan vara först...

ÖstrandsNisse: Ja det är som att sminka en gris att lägga de pengarna på befintliga arenan. Då är det bättre att satsa på en ny arena

ÖstrandsNisse: Jag känner inte att jag behöver hävda mig mot eventuella "sofftyckare", jag tycker heller inte att jag vet något mer än nån annan, det var mer i syfte för att exemplifiera, något jag uppenbarligen misslyckades med. Timrå IK kan inte vara det enda laget på hög nivå i Sverige som använder samma system.

Återigen: Hur kan vi betala ut sådana summor till nyckelspelare utan att kunna erbjuda en dräglig is att spela på? Är det nu du kommer att säga att vi måste bygga om hela arenan för att åtgärda problemet? Jag har bara så svårt att köpa att ett sådant enkelt problem skulle vara en anledning till alla skador. Man bygger väl ändå inte en så pass dyr anläggning utan att försäkra sig om att den absolut viktigaste detaljen i bygget kommer att fungera?

Timrå Icon: Vi talar i termer om miljoner. Jag förstår problematiken.

Wesse1: Jag tror att det egentliga problemet är att det inte är isolerat under den gamla plattan. Men det låter sig ju inte göras.

Olle: När nya E.ON byggdes "räckte" inte pengarna till en ny "sula". Så stommen blev kvar.

Om du sedan jämför din "fritidssyssla" med hockey på absolut toppnivå, ja då förstår jag varför du anser att det är märkligt. Det är ju en viss skillnad.

Alldeles oavsett ditt kunnande.

Redigerad kommentar

Olle: I Fjällräven har de ett riktigt avancerat kylsystem med olika reglerkretsar sägs det. De har en ismästare som sköter anläggningen map publik/värme et.c. enligt en kompis som bor där och dessvärre är MoDoit.

Timrå Icon: Problemet med att isen är "mjuk" kom när man nån gång på -90 talet gjuter en ny platta ovan på den gamla, utan att isolera i mellan så att kylan går neråt istället för uppåt.

Treklövern1912: Hahaha! Inte efter vad jag hört....

ÖstrandsNisse: Jag köper inte den förklaringen. Jag har kört 6 ispass i veckan (under säsong) på länets mjukaste is i flera år (inte på elitserienivå då) och aldrig sett/hört någon som blivit av med ett ledband på grund av något annat än överdrivet fysiskt våld. Det är inte konstigt att spelare som Åkerlund och Hynning blir skadade, dom har ju en lång skadehistorik och löper större risk för att skadas igen.

På en is som våran, där man spelar elithockey, måste det väl finnas standardvärden på istemperatur som efterföljs? Jag har svårt att se att man inte skulle åtgärda detta för länge sedan utan istället riskerar klubbens plats i högsta serien igenom att istället låta spelare som man betalar flera hundratusen för per månad, åka runt och riskeras att skadas.

Timrå Icon: Isen var alltid som spegel på Brynäs försvarszon.

El Maco: Bosse Ahl ställer alltid upp ;-)

Timrå Icon: Tiderna har förändrats. Som du mycket riktigt är inne på.

Greven: Naturligtvis. En tom arena mot en fylld...vad tror du?

ÖstrandsNisse: Och de haverierna påverkar isen så att felen i isen finns där även under alla träningsdagar utan publik? Och under den viktiga försäsongen då ännu inte +5000 besökt E ON?

ÖstrandsNisse: Undra hur isen var förr på Brynäsmatcherna då de klämde in dubbelt så många i hallen på samma platta? Fast det var inte samma snabba spel då iofs

Olle: Belastningen på en del kroppsdelar är oerhörd. De problem vi haft genom åren har allt som oftast riktats mot Thord Johansson och hans "felaktiga fysiska träning". Nu har det visat sig (även om Thord fortsatt finns kvar) att skadorna upprepar sig.

Isen är värdelös. Plattan som ligger i E.ON är byggd för en hall som tål 3-4 000 personer. När hallen fylls med +5000 personer så havererar den.

Så är det.

Bragd-Birger: Jag hade varit betydligt mer obekväm med motstånd som AIK. Allvarligt alltså.
Vi spelar oftast bra matcher mot "bra" motstånd. Det är ungefär som att laget känner "nu-jävlar-kör-vi". Sämre är det mot lag vi "bara ska vinna mot".

Nackdelen är att matchen går på hemmais. Där har vi inte rosat marknaden direkt. Vi har våldsamt svårt att ta kommandot, föra matcher och visa att på "vår hemmaplan är det vi som bestämmer". Hoppas innerligt att vi råder bot på detta, i morgon, helst.

Åkerlund är ett sorgligt kapitel. Men det är så här det är. Förhoppningsvis har han tecknat både en och två försäkringar som täcker skadorna och lyckligt konstaterar att "det är så här det är". Jag vet att han är nöjd med tillvaron i Timrå och kanske är det skäl nog att liksom ta skadorna med en klackspark.

Till sist vill jag bara kort nämna de som var negativ till Anders Eriksson. De som spred skit om honom visar prov på en synnerligen skev bild av hockeykunnande. En spelare som kandiderar till NHL, som har ett imponerande förflutet i såväl NHL, AHL och jagades av 4-6 KHL-klubbar är en spelare som platsar i Timrå IK. Alla dagar i veckan.  Matchotränad, halvfet, utan matchtempo så kliver han in och regerar i Timrå...

Anders Eriksson är en mycket bra spelare för Timrå IK.

ÖstrandsNisse: Exakt vad med en mjuk is gör att våra spelare blir skadade tror du?

Redigerad kommentar

ÖstrandsNisse: Uj Uj det där kommer jag aldrig komma ihåg. Jag får köra på "pitten" eller "strutlasse" hädanefter.

T T: När Kimmo sviker har det funnits andra lösningar

Åkerlund måste ha gjort något han inte borde ha gjort i ett tidigare liv. Eller så nobbade han ett erbjudande från Djävulen i tron om att 'äh, fuck him - jag klarar mig själv!'. Enbart slumpen kan inte vara så jävlig. Varje formtopp - verkligen v a r j e! - belönas med att kroppsdelar brister. Kul karma!

Nu vet vi ännu inte hur länge han blir borta, men man behöver inte vara allt för pessimistiskt lagd för att misstänka att det blir en ansenlig tid. Tack och lov är det bara fem matcher kvar innan juluppehållet, och fram tills dess är det ingen ko på isen. Så länge Pitten står, vill säga. Behövs en mer långsiktig ersättare bör man ha tid på sig att agera.

Annars noterar man med tillfredsställelse att Anders E verkar gått hem i de breda supporterlagren. Gött mos, Linkan! Låt oss hoppas att han är återhämtad och fräsch tills i morgon. En stabil och trygg pjäs är precis vad vi behöver på isen just nu, och inte minst när det gäller morgondagens match. För HV är ett lag vi har synnerligen goda chanser att slå. Här vore det fan om vi blev nerkämpade såsom vi blir av AIK, eller köttmurade som vi blir av Brynäs.

T T: Vesa Toskala vore fint :)

Olle: Pitkämäki. Nu har jag irriterat mig nog.

ÖstrandsNisse: Jag har hört samma sak från fler så Du är inte fel ute. Kom ihåg att ursprunget var en uterink.

Hahl Bundy: Det är nog inte så troligt att Åkerlund får förlängt. Jag håller med om att det är synd om killen. Nu har ju faktiskt inte Pitkemäki floppat, jag tycker inte att det är någon katastrof att han står hädanefter iofs. En önskedröm inför nästa silly är ju att hitta något smaskigt på målvaktssidan och sedan ha Pitkemäki som backup.

Nisse: Jag kommer att ta min tes ner i graven. Den skitisen som Timrå IK tränar på kan inte vara bra för spelarna. E.ON är inte byggd för ishockey. Det är fakta.

Blir det kris så får Kimmo visa hjärtat med ett lån.

Är det inte dags snart för Wikegård att kräva Timrås läkares avgång utifrån alla skador. han gjorde ju det för några år sedan eller var det bara ett beställningsjobb ?

Nisse: Mmm precis :)

Hahl Bundy: Ja han är värd ett bättre öde

Hahl Bundy: Vadå, kan vi inte vänta och se, en lovande 38 åring är väl inte illa :-)

Timrå Icon: Ärligt, det är synd om killen.

Hahl Bundy: Näe det kommer väl oundvikligen dit vad det lider

Timrå Icon: Själv vet jag väl inte om vi har råd att satsa mer på en skadefylld målvakt som aldrig slår igenom.

Timrå Icon: Vi har Bolund. Se ljuset i tunneln.

ÖstrandsNisse: Ja om Pitten håller. Men det går inte att tillräckligt poängtera vad synd det är om Åkerlund. Precis när han når toppform. Men han kommer igen!

Nisse: Oh, well, självrisken på Åke hade förmodligen ändå varit rätt så hög...

ÖstrandsNisse: Med vårt skadeflyt så händer det väl Pitkä nåt snart.

Timrå Icon: Steijer i möra som andremålvakt, det duger. Vi ligger femma.

El Maco: Det värsta med dessa skadade spelare är att vi betalar mellanskillnaden mellan spelarens lön och taket i försäkringskassans nivå i tre månader, efter dessa tre månader träder spelarförsäkringen in, om inte klubben tagit en tilläggsförsäkring. Vem tror att vi har en sådan ? Det blir många kronor ut i månaden för skadade spelare för en klubb som knappt klarar det löpande.

mikenomad: Jag känner till ungefär hur SCA tycker och agerar men man vet ju aldrig om man inte provar. Du vet vä grabben som hade blåtiror när han frågade tjejerna om.... och fick ... ofta.
Jobbar själv på ett företag som sponsrar er, tyvärr. Denna sponsring borde riktas lite mer söderut = BIF.

El Maco: I den här artikeln.

El Maco: Men nu är det precis det läge alla tjatat om; kontinuitet med en målvakt....synd att det blev på det här sättet :-(.

Åke var ju isens kung igår

Redigerad kommentar

El Maco: Annars känns det som att målvaktsfrågan är det som är hetast i den här tråden. Trasig Åke - vad gör vi? Ganska hel Åke - hur länge kan vi vänta? Hel Åke - hurra!

Nisse: Ijenkligen var det mest att det slog mig att tre spelare i vårt lag sent -90/ tidigt -00 gått och blivit sportchefer i elitserien. Ja, en har ju hunnit gå vidare redan förstås... Plus Robban som var sidekick till Linkan första året.

Nånstans har jag läst/hört att en spelsugen AE först kontaktade Modo men inte fick svar? Troligen här på hockeysnack... Vad är storyn bakom det om det finns en sån?

ÖstrandsNisse: Bitter är bara förnamnet vad jag känner, men det är väl ödets lott med att vara Timråsupporter. man är härdad genom ett långt liv i skuggsidan av framgångslandet.....

« · 1314450 · »