1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 608402 inlägg · 6214 ämnen

Silly Season 10/11

Sv: Silly Season 10/11
Bragd-Birger: Så där ska ett inlägg se ut! Det var en imponerande uppvisning *bugar* :-)

Smokey: Klaga inte, publiksiffran är i paritet med hemmamatcherna i snickarboa.

diffe: fan de vart ett skapligt snitt på de där , en ren slump att timrå ligger 10a alltså

Smokey:

Det hjälps ju inte när ni numera också är röd vit gröna...

Bragd-Birger: Läsvärt inlägg!
Men någonting är fortfarande fel i föreningen, Jokela, Karlsson och Hirso är mycket bättre hockeyspelare än vad dom presterar i dagens timrå och framför allt på isen. Corso är en riktigt bra spelare på isen, men som istället inte fungerar utanför rinken. Det måste ändå ligga på dom i ledande befattningar att få ut maximalt av det material man har. Jag anser att dagens tränarpar bara har lyckats plocka ut 60% ur laget. Det känns som om vi åker runt med handbromsen i match efter match, och motorn får slita väldigt tungt med skador som följd. Och dessa skador och underpresterande spelare säsong efter säsong kanske det skulle bli ändring på med en ny fystränare. Vad det gäller coachningen under matcherna så finns det ju också mer att önska, Svenska damhandbollslaget visade ju att det är på planen man skall vara bäst inte på papperet, och Frölunda är ju ett lag som helt har visat motsatsen.

Nä jag säger ändå sparka allt och alla, inklusive Linkan. Det är dags att börja om för Timrå IK.

superfalle: hmm ja kanske det!!!

superfalle: sen har väl inte mina betyg på spelare något med tabellen att göra!!!

RED DEVILS: "Linkan" gör fortfarande ett kalasjobb inom de ramar han har att förhålla sig till.

Dunc: Där har "Nubben" en hel del att lära.

Bragd-Birger: Anledningen att finska ligan är svårscoutad är, enligt mig, att ligan har blivit sämre med åren. Lönerna i Finland är förhållandevis låga, medan det under de senare år dykt upp alltfler alternativa ligor för spelarna. Själv har jag börjat tro på vansinnesvärvningar - låt det bära eller brista. Skulle jag vara sportchef så skulle jag ge mig ut på jakt efter transatlantiska spelare med förhoppning om att hitta nya Abbotts.

RED DEVILS: Vad var det du tyckte var läsvärt?

Pätr: Jo men heter man inte Martin Sonnenberg så är det ofta svårt för transatlanter att passa in i vår ankdamm. Det är lättare för finländare. Men man kan ju hitta nåt guldägg förstås ;-)

Pätr: Du får leta länge om du ska hitta transatlanter i bröderna Abbotts klass som vill spela i Timrå. Med tanke på att de flesta vill ha lön menar jag.

McFire: Det är inte som i modo då där man måste ge tillbaka lite av lönen när ekonomin är körd i botten?

Olle: Nej, inte som i Modo, där spelarna har så mycket hjärta för klubben att de väljer att stötta den på alla sätt. Att producera, ta fram, utveckla och även värva spelare som sedan känner så mycket för klubben att de sedan nästan med automatik återvänder för att spela och/eller ställa upp för klubben för andra sätt. Få förunnat. :)

McFire: Wow! Du är verkligen spot on när det gäller min bild av en stereotyp modoit. Haha!

Olle: Härligt :)
Tycker du att jag har fel i det jag skrev förresten?

Anders Eriksson är i alla fall den absolut fulaste människa jag någonsin skådat inom Timrå IK:s organisation. Skönt att slippa detta jävla missfoster. MoDo får gärna ta över. Tack och hej din korkade dumjävel...

McFire: Det framgick alltså inte?

Var ska jag börja? Ni har en tränare som ingen annan ville ha, ni har förstört målvakter i tre raka säsonger och "hemvändarklubbens" högst avlönade spelare (kvalificerad gissning kanske) står endera utanför truppen, skrev på för mindre än en vecka sedan, alternativt är inte från orten längre.

Det är bara en sann cyklop som inte kan hitta fel i modo hockey och att på något sätt antyda att ni inte panikvärvar och knyter åt sig överbetalda spelare som resten av bottenlagen är bara trist att höra. Skillnaden är väl att ni gör det betydligt sämre eftersom ni investerar mer pengar än dom andra klubbarna men missar slutspel ändå

Olle: Skrev jag något om det du skrev nu, överhuvudtaget? :)

Grabbar, ni bråkar väl inte i "Silly Season 10/11"-tråden? :)

Bragd-Birger: Välskrivet!

Kattgubben:

Ssssshhh! Olle håller på att gå Laumann-Ylven på McFires ass!

bisterfinnen: Inte då. Jag måste lära mig att sluta evighetsdiskussionerna i tid och inte mala på som om man snackade religion med Jehovas.

Den rädsla som smugit sig på är tydligen befogad. Linkan utesluter inte att man kan tänka sig att ta tillbaka Corso om det inte löser sig med ny klubb.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Oerhört amatörmässigt hanterat.

ÖstrandsNisse: Ja, väljer man att ta tillbaka honom så är det fruktansvärt amatörmässigt. Kan ju tycka att hela grejen är så jävla dåligt skött. Hade Timrå spelat sina kort rätt hade Corso säkert gått med på att bryta kontraktet självmant.

"Jo du, Daniel, du kommer inte att få spela mer i år. Du kommer att vara 14:e forward. Men vi förväntar oss att du ska vara ombytt till varje match, men räkna inte med en enda minut i speltid."

Nått sånt har ju Perra kunna sagt och då hade väl förmodligen Corso självmant känt att det inte är lönt att vara kvar. Och sedan hade Timrå och Corso kunnat skiljas i samförstånd.

Tar man tillbaka Corso kommer man att skjuta sig själv i foten. Då är det bättre att låta han hänga i Kanada kontraktstiden ut. Vilka jävla signaler sänder det till truppen och sponsorer om han helt plötsligt dyker upp igen?

ÖstrandsNisse:

Det där är fan humor på högsta nivå. Nu väntar vi alla på att Olle förklarar genialiteten i detta.

Kerstin_k: Kan väl också vara ett försök att sätta press på Corso att snabbt hitta en ny klubb. Han ska kanske vara tillgänglig i Timrå enligt kontraktet? Inte lika kul för ALLA att sitta i Timrå och casha in;)

Men visst upplevs det lite märkligt agerat när man tittar på det utifrån.

Kerstin_k: Vem skulle vara den 13:e?

ÖstrandsNisse: Ingenstans i artikeln står det att han ev ska spela här igen. Det är helt din egen tolkning. Att han ska infinna sig i Timrå igen efter ledigheten om han inte har hittat en ny klubb har jag tagit för givet. 

Wayne Gresky: Ingen. Men Corso skulle ändå vara 14:e forward, så pass tydligt ska det vara att han inte förväntas spela mer.

Jag har svårt att se det märkliga agerandet i situationen. Klubben vill bli av med Corso. Corso sitter på en fet lön, ingen klubb vill ta över denna kostnad. Problem.
Vad göra? Steg ett är givetvis att avvakta och hoppas att någon faller till föga. Steg två: realisation, där klubben får bita i det sura och pröjsa mellanskillnaden.

Men någonstans går givetvis en gräns. Är Corso så kall på marknaden att Timrå ändå kommer att få betala så mycket för att bli av med snubben att det i praktiken blir omöjligt att värva en ersättare, så...vad ska man då göra? Låta honom gå och plocka upp en bänknötare från Sundsvall?

Jag hoppas och tror att det löser sig. Att ta tillbaka honom vore givetvis en prestigeförlust. Rent krasst behöver det dock inte vara en katastrof. Snubben skulle ju tvingas spela för att höja sitt uppenbarligen falnade marknadsvärde, och vad kan vara en större garant för total hängivenhet när det gäller ett ego av Corso-kaliber?

T T: Och du tolkar det jag skriver som f-n läser bibeln märker jag.

Jag menar, var i min text står det att han kommer spela i laget igen?

ÖstrandsNisse: Men vad blev du då så upprörd över? Det är klart att han ska vara här och inte ligga hemma i Kanada och mysa.

Bragd-Birger: Jag håller med dig i en del men långt ifrån allt. När det gäller Linkan så är vi tillbaka på scratch igen... Alltså, hur skulle man bedöma en sportchefs insats om man inte gör det efter hur laget faktiskt presterar menar du? Skulle en sportchef per automatik vara helt okej så länge pappersprodukten är någorlunda godkänd? Vore väl fint, men för upplysnings skull så funkar det inte så i resten av världen. En investerare bedöms efter utfallet, inte efter att den där ryska traktorfonden såg jättehet ut på förhand. Eller?

Men visst, ser man till resultaten under de 2.5 säsonger som Linkan har varit här så har vi ju 3 slutspel och det är väl inte fy skam kan man tycka, men samtidigt; vilket pris har man betalat för att under samtliga säsonger kämpa in i det sista för att till slut nå slutspel? Ekonomin har i alla fall blivit lidande, thats for sure. Hur många mille har vi egentligen tappat sen Linkan klev in? Typ allt eget kapital? ”Jamen vi måste spräcka vår budget för att ha en chans att vara med” kanske någon säger. Eh nej. Kolla t ex hur SAIKs egna kapital har rört sig under samma år. Har de mer publik än vad vi har? Nej. Har de högre lönebudget än vad vi har? Aldrig. Jag kan väl tycka att slutspel borde räcka att få stålarna att någorlunda gå runt för ett lag som Timrå men icke, under dessa säsonger så har antagligen Linkan slagit nytt klubbrekord i dyra värvningar mitt under säsongen, och i de flesta fall har det varit rena panikvärvningar. Anledningen till det är helt enkelt att laget har varit för tunt/för dåligt vid säsongsstart. Det leder oss också in på forumbölandet här, varför tror du egentligen att man har lipat ”Buhuu, vi kommer åka uuuur!!' på forumet för? Jag vet inte, kan det kaanske, möööjligtvis ha någonting att göra med Timrås senaste totalt urusla höstsäsonger? För upplysnings skull: kolla Timrås placeringar innan första landslagsuppehållet med Linkan. Dra sedan dina egna slutsatser kring varför folk har varit redigt less. Eller det har du ju redan gjort, folk är bara mer bajsnödiga nu än förut säger du. Jaja. Det kan jag väl till viss del acceptera, men vilka säsonger sedan vi gick upp, förutom den vi hamnade i kvalserien 01/02, har vi legat sist efter 19-20 omgångar? Kan det finnas något samband?

Sedan Challe. Ptja, än så länge har ju inte Challe bevisat sin påstådda briljans. Perra har iaf ett färskt SM-guld i bagaget, visserligen i ett bra lag men likväl; det krävs någonting för att ens få chansen i bra lag också. Kenta gick raka vägen in i HV och gav dem framgång, några sådana kliv i Challes karriär finns inte på världskartan. Challe kommer jag alltid se som en del av Nubbens hybris. Det var början på slutet för den sportchefskarriären.

För övrigt köper jag inte att Corso helt plötsligt skulle vara så dum att man var tvungen att göra sig av med karln omedelbums utan någon som helst reservplan. Killen var ju ändå inte ny i klubben och har så vitt jag vet aldrig fått sparken någonstans förut.

DJ Hemp: Håller med dig. Undrar vad som finns ovan halsen där?

T T: Jag är upprörd över att man inte hade någon som helst aning om hur man skulle lösa det här med Corso. Det intresse som funnits från diverse lag, som svalnat ganska fort, indikerar på att Timrå har betalt en fet lön till Corso som antagligen inte blir lätt att få någon annan klubb att ta över. Jag är upprörd över att man, trots dålig ekonomi, gör sig av med lagets farligaste spelare framåt och att man inte kan värva något nytt framåt förrän det löser sig med Corso. Jag blir inte gladare av att Corso kommer hit igen efter jul, vilka problem löser det? Att Linkus Stefanus kan jaga honom med blåslampa så att han inte lökar i onödan?

Jag tog föreningen i försvar när man entledigade Corso eftersom jag vet att han är en energitjuv ibland. Men herregud, man skickar iväg lagets bäst betalda spelare, lagets sniper, till synes helt utan aning om framtiden för denne herre. Samtidigt förklarar man att man inte har ekonomin att förstärka ytterligare så länge föreningen betalar Corsos lön. Okej om vi hade massor av gubbar att använda oss av men det har vi inte heller.

För mig luktar det här dåligt skött. Jag är besviken. Förresten förvånar inget mig längre. Så helt osannolikt är det inte att Corso står där med Timrås matchställ igen när serien drar igång. Det skulle liksom vara antiklimax.

Frälsarn är ledig.

RocknRolf2: Om lagets prestation enbart berodde på sportchefen vore Timrås problem lättlösta.
Nu funkar det som bekant inte så. Det är ett antal kockar i denna soppa, och när man sitter och bestämmer vem som ska bära hundhuvudet om det går emot, så...är det jävligt tydligt att det finns uttalade preferenser bland detta forums skribenter.
Du själv t ex har ju för vana att kommentera vartenda baklängesmål med förminskande tillmälen riktade till Linkan. Snubben är uppenbarligen din främsta aggroventil.

Sen fortsätter du att låta som en cry-baby. Visst, vi har tagit oss till slutspel under alla Linkans säsonger men vi har, snörvel, fått kämpa ända till sista omgången för att ta oss dit. Fruktansvärt! En klubb av Timrås dignitet? Vi som egentligen bara är personliga tillkortakommanden från att abonnera på SM-finaler?

Sen håller jag med om vissa saker. Såsom att Timrå börjat säsongerna dåligt de sista tre åren. Det är tråkigt och bör helst undvikas. Å andra sidan måste man säga att det tyder på viss handlingskraft hos den bespottade Linkan när man, två år i rad, lyckats formera om och avsluta säsongerna så starkt att man tagit sig till slutspel (och där pressat HV).

Timrå har problem som förening. Man saknar en röd tråd, och visioner att spinna denna tråd kring. Jag vill se ett nytänk här. En kraftsamling, med tydligt mål och idéer om hur man ska nå detta. Här lyckades Luleå utomordentligt väl. En röd tråd, från idé och visioner, via värvningar till coach och träningsupplägg. Synnerligen väl genomfört.
Men, utan Rönnqvist hade det kunnat bli hur dåligt som helst. Värvningarna var ju allt annat än imponerande på förhand. Med facit i hand: briljant.

Dina enkla, klipp & klistra - lösningar har jag noll förtroende för. Som jag skrev i går, det är 10-talets forumversion av att sätta ihop egna femmor. 'Sätt ihop han och han, tränarmongo!' vs 'sparka dom och sätt in kompetens!'.

Dagens läsning ger mig gåshud, vilken soppa det har blivit. Detta är katastrof för timrå. Vilka kommer vilja spela i ett lag som lyser otrygghet. Finns det ingen som kan agera. Kan inte alla bara lämna in en ansökan om att få avgå. Den här Linkan har inte jag haft nått emot, men nu har han bitit sig i svansen. Nubben han avgick i Frölunda fast det var antagligen inte han som var problemet. Linkan borde nog tänka tanken, för han har soppat till det.

Lösningen på Corso problemet, ta tillbaka honom till laget och gör honom till lagkapten samt uttalad förste center, och fullt förtroende i Powerplay.
Hirso som andrecenter och mindre förtroende i powerplay.

Vad perra tycker om lösningen ja det vet vi alla, men nu tränar han timrå så då är det bara att rätta in sig i ledet.

Timrå IK Möjligheternas klubb.

Bragd-Birger: Jag har aldrig sagt att Linkan är ensam ansvarig för någonting. Men du kan väl i alla fall hålla med om att en sportchef har en ganska tung position i en elitförening? Det tycker i alla fall jag, och om jag tycker att laget överlag är felkomponerat så skyller jag det också i första hand på den som i alla fall på pappret är huvudansvarig. Inget konstigt med det. Därmed inte heller något konstigt med att jag vill att mannen ska gå, jag tror att Timrå skulle ha större chans att lyckas med en ny sportchef, en som har andra idéer och andra perspektiv på saker och ting. Någonting bör man väl i alla fall göra? För en sak är väl i princip alla här överens om (oavsett om man är en cry-baby eller inte): Timrå har en trend som måste brytas. Om inte sportsligt så i alla fall utan tvekan ekonomiskt. Själv, och det här är ju självklart MIN högst subjektiva åsikt över hur saker förhåller sig, så spårar jag Timrås tunga ekonomiska år till för stora utgifter och jag spårar de stora utgifterna till för dåliga höstlag och jag spårar de dåliga höstlagen till misslyckade tänkta nyckelvärvningar av sportchefen. Summa summarum; dags att fixa ny sportchef. Jag tycker förresten inte att ett byte av en sportchef är en särskilt större grej än ett byte av en tränare, snarare tvärtom. Sedan vad folk skriver i glädje/frustration under match är väl inte så intressant, de inläggen är väl inte direkt tänkta som ”debattinlägg”, lika lite som det Linkan rapar ur sig på läktaren under match (minns du ifjol?) är officiella ställningstaganden från honom.

RocknRolf2: Hela hösten har jag slagits av en sak. Saknar Linkan helt mediaträning? Borde inte det ingå på allra lägsta Steg-1-nivå? Fylleskandalens pressträff, fickpingsframträdandet vid Corso-träffen, händerna djupt nere i jeansen och ett frånvarande uppträde.
Frånvaro genomsyrar många av det uttalande man möts av i pressen.
Vi har inte hört något. Vi har inte kontaktat honom. Vi har ingen kortsiktig lösning i våra planer osv.
Linkan, nu är det dags att göra rätt för lönen!
Eller vill du gå till historien som Timrå IK;s FRÅNVARANDE sportchef?

"The missing Link"

bisterfinnen: Du kommer från Övik, vad som jag säger låter inte alltid genialt i dina öron? Ska jag börja vid att förklara vattenfast sprayfärg eller vill du hellre höra hur långa matcherna brukade vara i öviks kommun innan man tog bort red line offside?

ÖstrandsNisse: Men alltså det här med att "Corso löser det mesta på egen hand", linkan? Va fan har killen något bättre för sig? Linkan alltså. Har han ingen självbevarelsedrift öht, hur fan kan han ens låta någon citera honom så även om det var dom orden som just slank ur honom? Pajasvarning...

Olle: Skratta eller gråta...thats the question.

RED DEVILS: ja . ´kanon lösning . precis i min smak . ungefär så har jag tänkt hela tiden

ÖstrandsNisse: Man ska skratta.
Det är ju humor.........eller?

RocknRolf2: Sportchef är en tung post, ja. Men sedan kommer ju bedömningen av ett sportsligt misslyckande in. Att kämpa på marginalerna för att nå slutspel är tydligen ett sådant. Varför en klubb av Timrås dignitet per automatik borde stå över sådan förnedring är dock lite mer oklart.
Jag trodde stenhårt på årets lag. Och nej, det betyder så klart ingenting. Men jag är övertygad om att Timrå som förening också drar lärdom av detta. Ny sportchef? Sure, inte mig emot. Bedömer man att det finns någon annan bättre lämpad: kör.
Men som sagt, att föreningen har svårt att få en tydlig och rak linje i sin verksamhet betor näppeligen på Linkans inkompetens.

Dåliga höstlag - visst. Men det är svårt att komma runt skadeproblematiken. Säg att vi varit löjligt förskonade från skador i år. Hur många fler pinnar hade det rent hypotetiskt kunnat renderat i? Förmodligen tillräckligt för att våra PMS-inlägg här inne hade handlat om 'tråkigt spel' i st f 'börja scouta Örebro och Leksand!'.

Det finns också ytterligare en idiotisk tendens bland supportrar (och nu adresserar jag inte enbart dig Rolfie, utan skjuter med hagelbrakare och träffar även mig själv), att spegla sig i andra och låta deras framgångar bli självkritik. Dif i fjol, SAIK och Lule i år. Dom lyckas ju trots likvärdiga resurser! Det borde vi också göra, om vi bara inte haft dessa klåpare vid rodret.
Det är så klart patetiska resonemang. Man kan bli peppad av faktumet att även lag från elitseriens B-liga kan sprattla till och chocka en säsong när allt klaffar. Vi behöver inte gå så himskans långt tillbaka i tiden (underbara 02/03) för ett eget sådant exempel.

Men nuförtiden, i dessa dagar av 'rättmätiga krav', är exemplen ovan inga källor till inspiration utan någon slags måttstock på vad man kan kräva av sin förening. 'Lyckas dom, borde vi'. Och vi glömmer fort. DIF? Har dom fortfarande skitbra coach och sportchef? Är deras säsong i år ett misslyckande, eller var den förra en lyckträff?
Lule - är dom på tronen för att stanna? SAIK? Om dom leder säsongen ända in på upploppet för att sedan krokna, och därefter åka ur i slutspelet mot ett Timrå som kravlat sig över strecket i sista omgången igen - vad fan säger vi då? Och hur kommer dom att klara sig när dom skördat klart frukterna från sina fantastiska juniorkullar?

Det finns mycket att förbättra i Timrå. En given sak är kontinuiteten. Man måste undvika att byta ut större delen av truppen varje säsong. Alldeles oavsett sportchefskvalitet är det jävligt svårt att få ihop ett välfungerande lag om man slänger in för många komponenter. Felmarginalerna blir större.
Nu känns det som att man är på väg i önskvärd riktning, dock återstår kontinuiteten på spetsen. Jag vill se en förstafemma där åtminstone tre av spelarna är samma från en säsong till nästa. Drömmen är givetvis att ha en HV-sits, men att vi skulle kunna värva till oss spelare (och behålla dom över lång tid) i Davidsson-Voutilainen-Thörnberg-klass finns inte ens i fantasin.

Osv, bla bla bla. Men jag gillar dig, Rolfie. Ditt 'någon måste straffas för detta' är dock ett lite onödigt, personlighetssolkande drag. Linkan har du ogillat från dag 1. Din utvärdering av hans handlande därefter kan a) vara färgat av detta faktum, eller b) vara ett objektivt och klarsynt kvitto på att du hade rätt redan från början.
Jag skulle vilja föra in ett nyansens 'c) du överdriver Linkans roll i dramat' till detta.

« · 1322481 · »