1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 604826 inlägg · 6213 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
Frella: Det låter ju helt sjukt att Timrå inte skulle ha råd med Pikkarainen, annat än på artistkontrakt.
Hur fattiga är vi egentligen?

Frella: Inte ens Caslava verkar vara så dyr.

Efter att ha läst dagens ST kan man nog avfärda åtminstonte Pikkarainen pga löneanspråk samt Strålman som verkar bli kvar i NHL.

Då Linkan säger att man endast har råd med Pikkarainen på ett artistkontrakt så undrar man ju vad han vill ha i lönekuvertet?

Länken var det ja.

Enligt Expressens Sillyblogg så verkar det vara flera ES-klubbar intresserade av Hannu Pikkarainen. Är vi en av dom?

Skarin: Har glömt att Barta lirat med SSK. Vilket år var det?

Skarin: Hade jag definitivt tackat nej till, Lazo är en typisk floppvärvning och Barta en medelmåtta som man inte vet hur han klarar spelet utanför Tyskland (bortsett från de VM matcher han gjorde)

Klasen däremot, där snackar vi!

Skarin: Malmö är verkligen inget lag man vill möta i kvalserien som det ser ut nu. Dom har ett sjukt mycket bättre lag än oss på papperet.

Malmö ångar på och bygger!

Miroslav Lazo för någon dag sedan. Alexander Barta idag.

Två spelare jag inte tackat nej till i TIK.

Edb: Nej, det är inte lätt att hitta "klassbackar" som kan bli aktuell för TIK. Så jag ägnar lite tid att kolla vilka forwards man kan drömma om.

I vanlig ordning så grämer man sig över Murleys förlängning när man kollar på forwards, det finns fruktansvärt få bra lediga europeér i jämförelse med alla amerikaner...

Andreas Thuresson är en i varje fall, men han ansluter väl gissningsvis till Malmös skrytbygge.

Sen ser det mörkt ut, det som finns rycker alla i, Pesonen, och en sån som Pikkarainen hamnar nog i något skrytlag som Hv, FBK eller Frölunda.

Något nytt ifrån Timrå ik? väntar vi på några nhl spelare ska få nobben eller hur ser de ut med backsidan. Joni Pitkänen verkar inte få förlängt slå till där vetja :] nej jag är inte realistisk!

Johnny Bravo: Jag tror att ordet du söker är "måste". Dom MÅSTE ta steget :)

hubbenorlen: Nä det kommer nån i Timrå att vara.
En el. flera tar steget. Tex. Friberg, Robinson, Vampola, Riddarn mfl.

Ironic: Jason krog kommer att vara dominant i elitserien. Utan tvekan.

Kerstin_k: Håller med, känns ovanligt "blekt" för att vara HV.

Å andra sidan är det många lag som känns blekare än vanligt.

Ironic: hv:s lagbygge i år är inget som imponerar överhuvud taget. Dom har inte ersatt, än så länge, vad dom tappat och kommer förmodligen inte att vinna serien.

Ironic:Eller så blir man imponerad.

Är väl åldern mot om man säger.

Redigerad kommentar

Johnny Bravo: Såg det, inget man imponeras av direkt.

Johnny Bravo: Fan vad roligt det var på den tiden när såna där namn figurerade kring Timrå IK. Vi är så långt ifrån den statusen nu att det är sorgligt.

Jason Krog klar för HV 71.

h o c k e y : gud så pubertalt att skylla sedin-kritiken på att folk "hatar" dom eller ogillar dom på andra grunder än det dom visar upp på isen.

-18 genom hela slutspelet. Vad krävs för att en sån som du ska erkänna att dom var totalt under isen?

lungan: Vet inte om jag vill dra lika långt gående slutsatser som du gör, i min mening så misslyckas sedins för att dom är mjuka, inte för att dom är nöjda.

Jag kan tycka att man borde vara jävligt hungriga i Canucks eftersom man aldrig vunnit stanley cup men däremot så ville ju Boston vinna betydligt mer. Canucks oförmåga att komma tillbaka i matcherna i Boston är ganska monumentala för deras slutgiltiga förlust.

Sen är ju duellen mellan Thomas och Luongo extremt avgörande. Thomas spelar som en gud och Luongo ger inte laget den där chansen att vinna som en mästarmålvakt bara måste göra i en final.

Olle: Vilken fantastisk diskussion detta är. Passa på och njut alla Sedin-hatare, nästa år lyfter de bucklan.

Redigerad kommentar

Olle: Dte är inte första gången som bröderna Sedin misslyckas i de viktigaste lägena. Felet är inte vischans fel utan deras eget. Problemet som jag ser det är att bröderna hjälpt laget till en nivå som de emetionellt känner behaglighet och en nöjdhet kring. Att känna sig nöjd är den sämsta egenskapen en idrottsstjärna kan tjäna. Man ska alltid vilja nå högre höjder. Daniel vann poängligan, han går in i ett slutspel, med en inre känsla om att gör jag på samma sätt som tidigare så kommer poängen. En del kanske tänker visst han vann ju poängligan och klart som korvspad att om han spelat på samma sätt så ska samma resultat genereras. Samma teori går att relatera till knallen i Sm-slutspelet när AIK slog ut HV71. HV71 hade nått ett av delmålen emot guldet nämligen slutspel, de kom in i en typ av behaglighet. Medans AIK som haft drömmen om att nå slutspel deras smuliga mål. Nu var det dags för AIK att nå högre höjder, målen LAS om och varje spelare gick in i sig själv och bestämde sig för att bli lite bättre på allt. HV71 har Rutin absolut och det kan bära långt, emot motstånd som inte jobbar ned teambuilding och där man inte lämnar över fulla ansvaret på spelarna.

Kan lova att Bruins jobbat mera med personligutvecklng och ledaregenskaper hos varje enskild individ än vad Canuks gjort.

Så på det sätt Timrå ska jobba nu är ett garanterat framgångsrecept, men det tar tid för varje spelare att vilja lyssna och ta ansvaret om att själv se till att man hela tiden jobbar med sig själv.

Det finns inget som lämnas åt slumpen det handlar om vilken offervilja och ansvar som spelarna tar på isen.

Dream Team: Nej alltså det är ju en sak att berömma Bruins försvarsspel, det var av världsklass, men jag förstår inte att folk blir upprörda av att man kritiserar sedinarna efter det här slutspelet. Om dom BARA varit dålig mot Bruins hade det var en annan sak men nu hade dom egentligen bara en bra serie och det var mot Sharks.

Olle: The twin sisters ges ju väldigt lite utrymme för förståelse även i nordamerikans press/media (länkat från text-tv):

"Daniel och Henrik Sedin gjorde lite för att vederlägga uppfattningen att de, trots de är sällsynta talanger och regelbundna mottagare av NHL-priser, inte räcker till för det tunga jobbet att lyfta en Stanley Cup-final."
Scott Burnside, ESPN.com

"Kesler och Sedinarna stannade på -10 i match 7 och -18 i hela serien. Det powerplay som var bäst i grundserien och bland de bästa i slutspelet före finalserien, gav noll mål på två försök i sista matchen och två på 33  
i finalserien."
Dave Lozo, NHL.com

"När du kommer till match 7 i Stanley Cup-slutspelet måste dina tunga namn kliva fram. Kesler åstadkom ingenting. Sedinarna hade båda -4, Luongo bjöd på tre mål, och ridån föll."
Ray Ferraro, hockeyexpert TSN

"De fick helt enkelt inte jobbet gjort offensivt. Detta är back-to-back-skyttkungar - Henrik förra året och Daniel i år - och det här är det lag i NHL som gjort flest mål, och de gjorde det minsta antalet mål någonsin i en Stanley Cup-final."
Bob McKenzie, hockeyexpert TSN.

Edb: Canucks spelade ett helt annat spel hemma och har fördel av sista matchen. Vad exakt hade du ändrat på om du var coach? Det är ingen skam att förlora till ett bättre lag, vilket Boston helt klart var.

Zätas spel i timrå var en språngbräda till NHL. Sedinarna är fullfjädrade stjärnor i världens bästa liga och dom har betalt därefter. Det är helt naturligt att dom får skit efter ett riktigt dåligt slutspel.

Jag tycker faktiskt att det är lite av ett under att Canucks tog sig så långt med en underpresterande förstalina.

Olle: vad vore jag för tränare om jag såg felet men inte ville ändra på de ? vi kan dra en referens emot zetterberg 2001/2002 som drog hela timrå på sina axlar de andra spelarna förlitade säkerligen att han skulle göra allt verkligen och kan du då se likheten de sedinarna gjort nu i två år för canucks? jag tycker du skall kritisera dem men också se hela perspektivet

Edb: Canucks vann grundserien med god marginal och tog sig till en 7:e och avgörande Stanley Cup-final. Varför i hela friden skulle man vilja ändra på spelet?

Så du tycker att det är hårt att kritisera sedinarna när dom är lagets största producerande kraft och avslutar slutspelet på -8, -10 och är inne på SAMTLIGA mål bakåt (varav ett i PP) i den avgörande matchen?

Olle: det jag menar med ändra spelet är ungefär som vi hade hela förra säsongen fast tvärt om. vi hade problem hela säsongen med o hitta vårat spel, Canucks hade problem i finalen med sitt spel och då behövs en ändring. Hockey är fortfarande en lagsport på vis tycker jag du är väldigt hård emot Sedinarna

Edb: Dom har betalt för att avgöra såna här matcher. Klart att det var fler som var dåliga men när lagets största offensiva kraft inte gör någonting framåt samtidigt som man är inne på massor bakåt (samtliga mål i natt exempelvis), då får man bära hundhuvudet också. Absolut inga konstigheter med det.

Hur då "ändrade spelet"? Stoppa sedinarna i olika femmor när dom suttit ihop sedan födsel? Nä i natt hade canucks fördel av att byta sist så att man skulle slippa Seidenberg och Chara, ändå lyckas dom inte komma in i matchen.

Klart dom och Luongo ska bära skulden för detta.

Olle: Sedinarna skall inte lastas för hela röran, visst de vek ner sig men de är väl inte kända av avgöra såna här matcher. Två män bygger inte ett lag för den delen heller. Hela Canucks var usel inatt när de väl gällde. De har spelat likadant hela grundserien och hela slutspelet, vad jag inte förstår är varför inte Coachen i canucks såg problemet och ändrade spelet de spelat när de haft sådana problem emot boston. Sedinarna kanske var halvskadade vad vet jag

bisterfinnen: Jag har, mer eller mindre, sagt att dom var usla i finalserien. Hur är detta ett hån?

I övrigt så talade jag mer allmänt om Canucks och sedins var bara en av faktorerna som gjorde att dom torskade, om än en ganska stor faktor.

Olle:

Det var ju grabbarna Sedin du hånade...

bisterfinnen: Likheten mellan Timrå IK och Vancouver Canucks? Baserat på det du skrev, nej jag ser inte likheten.

Insvept i bitterhetens dunkla dimma, överskattar du nog den där likheten.

Redigerad kommentar

Olle:

MoDo var inte ens med i ekvationen. Du såg alltså inte likheten? DET är humor!

bisterfinnen: Med modos prestationer i slutfasen av Elitserien, dom senaste två åren, skulle jag väl kanske inte vara så kaxig. Timrå har väl egentligen bara haft ett "överlägset" lag i ett enda slutspel (i matchserien) och det var lockoutsäsongen, om ens då, annars har vi slagit ur rejält underläge. Vancouver har ju haft ett ruggigt lag och vikit ner sig på ett pinsamt sätt så nej, jag ser inte så många likheter.

Olle: Oförmågan att vara bäst när det gäller och vinna något någon enda gång?

Wayne Gresky: Vad snackar du om? Mindervärdeskomplex? Jag gladdes inte åt någons motgångar i natt, jag gladdes åt Bostons framgångar. Dom var värdiga vinnare, Vancouver...not so much. Du får kreditera det på mitt minervärdeskomplex-konto om du vill men jag tyckte vancouver uppträdde som ett gnällgäng. Jämför man Boston och Vancouver så åkte dom senare ofta och gnällde till domarna medan Boston tom tog det lugnt när Canucks kom undan med armbågar mot huvudet på spelare som inte var i närheten av pucken, en riktigt ful spearing och några fler sena smällar.

Jag menar för övrigt inte bara duellerna mot Chara, matchserien mot Boston är som bekant inte den enda dom slutar på minustatistik. Visst, andra vek också ner sig i Canucks men sedinarna ska ju bära det laget, något dom misslyckades grovt med i slutspelet. Luongo är väl inte helt utan skuld i det här heller.

Själv hejar jag på dom jag tycker förtjänar det, oavsett om dom heter Zetterberg eller Sedin. Vancouver förtjänade det dock inte lika mycket som bostonspelarna och då blev det ett enkelt val för mig. Jag kan bara tala för mig själv och jag har en tendens att ogilla fega spelare som inte tar för sig och sedins var såna spelare, långa stunder i det här slutspelet.

bisterfinnen: ser jag nån likhet när det gäller vad?

Wayne Gresky: Tja, om jag också byggt min världsbild och självkänsla på hur det går för hockeyspelare som lämnat klubben decennier tidigare, så...hade jag nog också varit lite pömpig. Just i dag har jag dock svårt att upparbeta någon egentlig avundsjuka rörande denna läggning.

Kul med era återvändare! Dom lär stå som spön i backen vilken säsong som helst.
Vi får som bekant glädja oss på andra nivåer, såsom just en Hallin återvändandes från SSK. Är det inte märkligt att man håller livslågan flämtande ändå?

Nästa år tar Övik guldet! Och ringen!

Wayne Gresky:  Du antyder alltså att Zäta inte skulle återvända till Timrå för att han blir ledsen över Bragd-Birgers skriverier på Hockeysnack?
Mycket komisk slutsats.

Redigerad kommentar

Bragd-Birger: Som du säger. I MoDo och Övik står bakom sina spelare även efter att de korsat Atlanten, det kanske är därför de kommer hem och spelar lite i MoDo i slutet av sina karriärer istället för att avsluta i Nordamerika eller skriva kontrakt som varar tills de är 47 år gamla (eller något i den stilen).

Jag tycker att träningsmatcher är det tråkigaste som finns att kolla på, men om du blir hård av att se Per Hallin och de andra tik-profilerna glida runt i Strömsund så kan jag bara gratulera dig.

Wayne Gresky: Haha. Det där sista stycket tror jag är precis anledningen till att många glädjer sig. Spelare som inte lirat i Modo den här sidan millenieskiftet, likväl är det en stor motgång för Modo och hela jämrans bygden när dom inte lyckas vinna en titel på en annan kontinent.
Vad hade hänt om dom vunnit - parader och fontänbad? Nya skyltar vid stadsinfarterna - 'Örnsköldsvik - Stanley Cup-vinnare 2011' ?

Själv är jag nog som dom flesta, och skiter hyfsat hårt i hur det går för svenskar och ex-timråiter där borta. Eller, inte riktigt. Jag vill egentligen att dom ska lessna och åka hem i stället. Timrå blir inte ett spår bättre av att Zäta vinner SC. Kul för honom, och det är klart att man alltid vill se en timråikon glad. Men nog knyter jag Vicht!!1-näven betydligt hårdare över en försäsongsseger för Timrå i Strömsund.

Så. Mindervärdeskomplex i herrns rektum. Flaggorna slokar från halv stång i Övik i dag, och det är...ett roande faktum.

haggen: just det...haft....

Olle: Ja sen hyllades det ute på stan med!

Grattis Tim Thomas!, satan vilken goalkeeper, han skulle AIK haft.

Olle: 100 av 100 hockeyspelare är för veka för att spela mot Chara när det inte tas några utvisningar. Sen gjorde tvillingarna en bedrövlig insats på alla sätt. Å andra sidan var det ingen annan i Vancouver som klarade av att stiga fram heller, så det är lite orättvist att bara ge Sedins skulden för förlusten. Boston var bättre på alla positioner och vann rättvist.

Som förväntat så ser man mindervärdeskomplexet regera i den här boken där tikare i brist på egna framgångar gläds åt andras motgångar. Själv hejar jag på Zetterberg och andra skickliga svenskar när de är långt fram i slutspelet. Jaja, vi är alla olika...

Olle: ...det är väl roligt för AIK?.... ;-P

Olle: Ser du nån likhet med Timrå? :)

« · 1385401 · »