1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 601414 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season 11/12

Sv: Silly Season 11/12
KORITFW: Man märker att han är en inbiten supporter till ett helt annat lag.

"Kim var en riktig lirare i Timrå. En irrationell spelare som publiken älskade"

Hmmm...sista 10 matcherna eller.

"Nu ersätter han den finländske backen Mikko Jokela. Finländaren är en meriterad back som inte riktigt fick det att lossna i fjol i Timrå. Men jag ser ända detta som ett steg i fel riktning. Hade hellre haft kvar Jokela en säsong till."

ingen kommentar

" Dessutom ska han ta hand om den deffensiva roll som kapten Styf hade och det finns inte på kartan att Hedman ska kunna göra det bättre en lagspelaren och Mr Timrå, Pär Styf. "

Nu spelade ju Styf typ halva säsonger på slutet. och han hade tappat klass så det bara sjunger om det sista året. Han var inte bra längre tyvär. Han slutade inte en dag för tidigt.

"In kommer istället återvändaren Yared Hagos som inte haft någon större succé sen han lämnade Timrå för drygt 6 säsonger sedan. Nu återvänder han alltså och hoppas på en nytänding"

Jag anser att Hagos nytändning kom i SAIK. Där hittade han sig själv igen och blev en bra spelare igen. Han har hittat tillbaka och det blir ingen jätte skräll direkt om han gör det bra även i TIK

"Pärssinen sitter fortfarande på kontrakt men överväger att lägga ner karriären om inte skadorna läker helt. "

Nej, men han lägger ner karriären om han får en NY skada, de skador han fick i vintras har ju förfan läkt redan.

Mangy92: "Övrigt: Spelare som PETR CASLAVA, Mika Viinanen och Tomas Skogs finns ej med i analysen. De tunga namnen på de spelare man tappat, talar för sig själv. Givetvis en tumme ner."

Bra koll.

Mangy92: att han sätter tumme ner på Jocke in och Åke ut är ju så jävla IQ-befriat så det sjunger om det, Åke har försökt platsa i ES i flera år nu utan att lyckas, han kan inte hålla en nivå över flera matcher. Jockey byter från ett ES lag till ett annat ES lag. Åke byter från ES till AS... Helt klart tummen upp på Jocke/Åke.

Mangy92: Jag läste fram till Jokela, det fick räcka...

Vad tycker ni om hans sammanställning?

Skogs:

Ingen Timmy Pettersson! Klar för Tysk klubb;

Janken: Det var inga spektakulära åsikter direkt. :)
Jag håller med dig men min syn på det hela är nog oxå att Jag vill bli förälskad, förförd, darrig, genomsvett, förfärad av Timrås matcher.

Jag vill vara både varm och kall. Både tömd och proppfull.
Ingenting slår den känslan.
Det finns inget morfin som slår den glädjevågen.
Ingen eld är lika vacker som den blodröda kärlek som strömmar från världens vackraste lag.
Flaggorna, sångerna, värmen, stoltheten.
Timrå hockey när den är som allra bäst. Febrig, intensiv, känslofylld, symfonisk.
Jag vill bli sedd och verklig genom mitt favoritlags seger.
Det är…. fantastiskt.

Men samtidigt så är en förlust lika svepande som en vidrig brand genom kroppen.
Man känner sig sviken och det med all rätt många ggr.

Timrå är en klubb med hög svansöring ( i alla fall i mina ögon) och då får man räkna med att det stormar när laget under mer eller mindre långa perioder underpresterar.
Många av oss supportar lever stora delar av våra liv genom laget.
(Det är lite sjukt, jag medger det.)
Spelarna blir…..vad ska man säga? Ställföreträdande hjältar? Kan man säga så?
När Timrå vinner, vinner vi. När Timrå torskar, så är det vår värld som rasar.

När kärleken sviks blir man förbannad när man borde bli ledsen.
Likadant fungerar det för oss som är tjuvkopplade till hjärtat genom hela livet.
Vi går nakna i stormen. Vi är oändligt patetiska. Vi handlar först och tänker (i bästa fall) sen. O det tar sig uttryck många ggr i ett forum som det här.

Men det blir liksom.... vår förlust. Vi som alltid sluter upp i tusentals och ramar in matcherna med vår kärlek.
Det är vår förlust många ggr. Det är därför inte konstigt att vi protesterar o gnäller lite väl mycket,  som vi gör, många ggr.

Timrå är en svårt älskad klubb.
Det är klubbens välsignelse. Men det kan också vara klubbens förbannelse.

Redigerad kommentar

Per HApps: Är det någon som fortfarande läcker?!? ;-)

ersson:
Nejdå, men jag håller tummarna så hårt att jag kan inte skriva, ( detta blev ett undantag).
Vorde bara gott om han kunde göra en säsong hos oss och få upp lite självförtroende igen.

Per HApps:

Han kanske är bra men han är sämre än alla andra fystränare.

Sen glömde jag att vi har sämre kommunikationer, parkering och tillfarter. Lägg därtill de sämre entréerna och det sämsta utbudet i pubar restauranger och kiosker för att inte tala om souvenirerna som är klart sämst i elitserien/allsvenskan.

Jag kanske har glömt något som vi är sämst på.... Men nu går jag på smester.
Startar upp i morgon med ett uselt arrangemang i vår plyfalåda till ishall där vårt skitlag ska presenteras och de enda två spelarna värda en hockeyklubba ska avtackas.

På söndag seglar jag iväg med världens finaste båt och en toppenkille till son ut i en av de vackraste fjärdar jag vet upp mot det fantastiska höga kusten.

Janken:
Men vi kommer helt säkert att vara bättre tränade med den nya tränaren. I alla fall enligt min naprapat :)

Alltid något som Fan sa när han såg Åmål !

Johnny Bravo:

Oj!
Jag skrev först ett ännu längre inlägg som förklaring men raderade det eftersom jag inte orkar bemöta all kritik jag skulle få för mina "spektakulära" åsikter.

Men handen på hjärtat Jonny!

I det stora hela så är inläggen på HS ofta ganska onyanserade, bygger ofta på spekulationer som "blir till sanningar"
I stort går det mesta ut på devisen att vi är sämre än alla andra! ALLA!

Sämre lag och sämre ledning! Sämre sportchef, organisation, tränare och sponsorer. För att inte tala om våra sämre supportrar och usla klack, ....
Klubben gick i vinst men med sämre vinst än de andra som gjorde vinst.

För att gå ner på macronivå:
Vi har sämre vaktmästare som gör sämre is. Vi har sämre sarg,läkare, och fystränare. Sämre disciplin, moral och lojalitet i laget.... o s v
Kort sagt så är vi sämre på allt.

Jag kan rada upp 100 exempel men orkar inte.

En kompis till mig som är framgångsrik säljare i en oerhört tuff brancsh säger att
"Den som ser sig som en looser, är en looser redan på förhand" Den behöver inte ens slåss om en order."

Men men, som komikern Lasse Eriksson brukade säga!
"Det är aldrig för sent att ge upp"

Men just när det gäller Jokela gör jag ett undantag!
Jag surrade lite med honom under drakfestivalen för några år sedan och det verkar vara en jättetrevlig kille. Men som defensiv hockeyback är jag ODELAT NEGATIV till honom! Detsamma gäller Jäger och Oksa!

Kerstin_k: Alla uttalanden tyder ju på att vi har typ tio procents chans att få honom. Varför skulle han gå till oss när han kan tjäna en massa pengar i KHL eller Schweiz?
Jag tycker det är vansinne att vänta på honom, och tvingas till en panikvärvning som förmodligen är dyr och inte ger valuta för pengarna, om Strålman inte kommer. För inte fan har han ett så stort Timrå-hjärta att han struntar i pengarna....

Redigerad kommentar

Johnny Bravo: jo jag vet. finns ju heller inget som säger att han väljer Timrå om han flyttar tillbaka till Sverige.

Kerstin_k: Dom verkar vara ute efter den här :)

För övrigt gick modos drömvärvning (sjöström) till Fbk.

Vad hände? Ville han inte spela i Modo?

Kerstin_k: Ja jag håller med.
Men du vet ju vilket flyt vi brukar ha. :)

Johnny Bravo: frågan är om inte det är värt att chansa/vänta på Strålman. Inte bara ur ett hockeymässigt perspektiv utan också ur ett ekonomiskt perspektiv. Självklart kommer han att vara dyr, men går chansningen hem så är det en jävla prestigevärvning för Linkan. Strålman blir stjärnan som har kommit "hem", stjärnan som byborna vill betala för att se och fler företag vill sponsra.

Strålman är, tror jag, värd så mycket mer för Timrå än de eventuella poäng han skulle göra. kan vara värt att vänta.

hubbenorlen: Vi spelar rysk roulette om den sista backplatsen.

Man hoppas ju naturligtvis så hårt på Strålman att man blir tårögd.
Men med vår tur så får han ett NHL kontrakt i sista sekunden o så står vi där med skägget i brevlådan med de backar som ev. är kvar på botten på Linkans lista.

Janken: Den optmistiska grundsynen kan man ju ha ändå trots att man kan vara kritisk.
Jag är en sån.

Men det var ju spot on på det du skrev.
Raden av påhopp ställer jag mig undrande till :)

hubbenorlen: Hellre att man väntar tills dess än att man tar in Timmy Pettersson. Tycker jag iallafall. :)

ersson: Det låter ju onekligen en aning oroväckande att Linkan verkar vara beredd att vänta ända till september på Strålman.
Det kan ju visa sig bli ödesdigert för oss om han skriver på för ett NHL-lag i sista sekunden.

Redigerad kommentar

Har alla missat den här artikeln? :)

Johnny Bravo:

"Janken: Hörru du har skrivit två riktigt roliga o bra inlägg.
Du har haft semester länge o är mer utvilad än nånsin ser jag :)"

Haha! Nänä!
Jag jobbar veckan ut. Packar båten på söndagmorgon!
Var inte orolig!
Jag har inte tappat min optimistiska grundsyn. Det är bara det att jag inte orkar med raden av påhopp om man försöker ge uttryck för ett uns av positiva TIK-tankar på HS.

Timrå Icon: Skoogs snart klar för Skellefteå AIK.
Saknad, nej
Glömd, snart
Fast han var bra på grillerna.

Johnny Bravo: Ja och Kris Draper när vi ändå är i shoppartagen

Johnny Bravo: Jag tar gärna den gamla Aki Petteri Berg.

Jag vill ha en ny Aki Petteri Berg.

Men det är ju jag det.

T T: Fy fan, fräs, spott ve och elände isbjörnar och grönsvansar han vill vi inte ha.

T T: Högst troligt faktiskt. Det är bara det där med skadebenägenheten.

Redigerad kommentar

På Linkans lista?

Janken: Hörru du har skrivit två riktigt roliga o bra inlägg.
Du har haft semester länge o är mer utvilad än nånsin ser jag :)

Janken: Och jag som tyckte vi hade dålig scouting.....

Timrå Icon:
Nä!
Kolan var mer förutsägbar!
Det gick mest bara långsamt där.
Jokela var så oberäknerlig, som att se lottodragningen ungefär!

Vad gäller Kolan så ler jag lite smått när tidningarna påstår att HV har lurat oss på en backsjtärna.

Janken: Ja och skötte han sig inte så var Kolan snabbt där och reparerade det hela :-)

Timrå Icon:
Klaga inte på Jokela!
Det är väl ingen spelare som har skapat så mycket spänning på isen?
Möjligen kan Jesper Jäger eller Mika Oksa mäta sig med honom.
Jag menar....
Folk är beredda att betala pengar för att spela bingo.
Jokela bjöd på spänning varje gång han vidrörde pucken, framförallt i egen zon.
Skulle han tappa den framför en motståndarforward?
Vilket var det sämsta passningsalternativ han kunde hitta?
Kan han rent av hitta en motståndare att passa till?
Kommer han att peta in den i eget mål?
Kort sagt....
Han bjöd på spänning varje match!

Det KAN inte bli sämre i år!

För övrigt tror jag inte på Hertzberg. Hoppas jag har fel

hubbenorlen: Att Jokela var en flopp såg man redan efter tre skär på ispremiären. Pikkarainen kom in lite fel och där förstörde man hans spel egentligen. Men efter det tycker jag han motsvarade förväntningarna. Lundmark och Murley jublade väl ingen direkt över då de signades så vitt jag minns.
Hirso blev man förbannad bara man såg......

Timrå Icon: Jokela, Pikkarainen, Hirsowitz, Lundmark och Murley är ju super-spelare på papperet. Att SAMTLIGA skulle visa sig vara betydligt sämre i verkligheten är ju anmärkningsvärt, och förmodligen frukten av bristande scouting.
I årets trupp finns ju bara en enda värvning av den digniteten, och det är Vampola.

Så nog är vi sämre på papperet i år än i fjol. Sedan får tiden utvisa om det har någon betydelse.

Timrå Icon: Sebbe naturligtvis. Sedan Wentzel och Corso. Annars: Ingen.

Janken: Ja Sebbe naturligtvis men även om det tar mot i hjärtat att säga det men där har vi ersatt bra.

Men Jokela är omöjlig att ersätta :-). Som tur är...

Timrå Icon:
Sebbe! Åsså Jokela förstås!!!!!

Redigerad kommentar

Såg att tik sökte matchvärdar. Ta och anmäl er och på så sätt ställ upp för klubben.

hubbenorlen: Vem förutom Lander saknar du från ifjol förresten?

hubbenorlen: Ok du tänker så. Om vi säger så här då;
med facit i hand känns årets version betydligt vassare förutom utomjordingen Lander.
Jag tror på slutspel. Men så är jag också en obotlig optimist

Timrå Icon: Inte starkare på papperet. Snarare mycket svagare.
Vi vet ju nu att många av de på papperet ledande spelarna levde ju definitivt inte upp till sina rykten. Men på papperet såg det definitivt mycket bättre ut förra året vid den här tiden.

Kerstin_k: Jag håller med dig. När det gäller anfallsspel räcker det med en bra och skadefri förstakedja för att undvika kvalserien och eventuellt ta sig till slutspel.
Bakom denna har vi en grymt bra defensiv uppställning.
Man ska komma ihåg att hockey även handlar om försvarsspel. Och där tror jag att vi har några av de bästa defensiva centrarna i serien.

För att det här ska gå vägen ser jag två oerhört viktiga poster. För det första; målvakterna. Nån av dom måste kliva fram som en förstemålis. Annars kommer vi att panikvärva en målis inför ks till våren. Men; bra målvaktsspel likamed lugna och trygga backar. Trygga och lugna backar likamed bra försvarsspel.

För det andra; leading line. Vampola, Pikken och Pärra måste vara så pass bra som en förstakedja ska vara. dom måste vara hel och visa vägen i match efter match. Vampola är nyckeln där. Han bara måste vara bättre än Kim ifjol. Bra leading line gör så att dom andra kedjorna tar rygg och grabbar som Friberg och hertzberg får spela lite mer avslappnat.

Fungerar dom två sakerna tror jag att det här blir bra.

Timrå Icon: Ja allt annat än KS är en överraskning. :)

« · 1388665 · »