Jag inbillar mig att Riddarn skulle må väldigt bra av att lämna storstan och Djurgården för en mindre klubb "ute på landet" och få en så kallad nystart.
Skarin: Du kan ha rätt broder. Men jag är inte riktigt överens med dig i dagsläget. I min värld är Jocke gjuten etta. Men jag gråter inte om du får rätt ;-)
Andersson: Även om Aleksis gjorde helt ok ifrån sig här med tanke på omständigheterna så tror jag nog att du är rätt så ensam kring att slå honom en signal.
RunarUp: Jag tackar för det. Men vill påpeka att jag faktiskt skrivit liknande alster tidigare i kategorin läsvärt. Nu är jag ju dock inne på mitt tredje "nick" och minnet är som sagt jävligt bra men kort ;-) Men visst tillhör mitt visionssnack topp 10 genom tiderna. Det har du alldeles rätt i.
Magnus Rövarn : Jag tycker fortfarande att det är beklagligt att vi ska debattera vem av Ridderwall och Lundström som ska vara förstamålvakt när dom båda är backupmålvakter.
Johnny Bravo: Själv tycker jag nog att Lundström är ett positivt besked, rent generellt, däremot känner jag vemod över att man nu nästan till 100% kan avskriva värvningen av en stabil, dyr förstemålvakt.
Johnny Bravo: Ja centersidan är ett problem. Såg att några jämförde gabbe med hirscho och konstaterade att vi nog inte kommer att sakna gabbe. jag tycker nog mer man ska jämföra gabbe med en sån som Hagos (en spelare jag gärna skulle se på gabbes plats) och inte rikta in sig så mycket på poängskörden utan mer på allmännyttan för laget. Nu beror det väl mycket på prislappen om man skulle överväga Hagos.
bagarn som defensiv center hade funkat om han höll samma klass som när han stack från Timrå. Av det man sett av honom i LHC så har han inte riktigt tagit det där steget (kanske använde dom inte honom på rätt sätt heller men jag har sett för få matcher för att dra den slutsatsen). Nu tänker jag inte reta gallfeber på TT genom att starta någon EP-orgie men det finns många intressanta spelare där ute. Jag tycker inte att man nödvändigtvis behöver snöa in sig på "återvändare" om han inte heter Hahl och är beredd att sänka lönen rejält.
Johnny Bravo: Kan nog mycket väl vara så. Att ha plusstatistik i ett av finallagen kanske stärker hans aktier lite. Ska han utomlands så är det ju verkligen hans sista chans. Men defensiva centrar bör inte vara något problem. Att vi förlitar oss fullständigt på hirscho som hade en knappt godkänd säsong, som offensiv pjäs, det tycker jag legitimerar att man letar efter en producerande center också.
Edit: Eller ja nu var jag lite orättvis. Som producerande Center får man nog ge hirscho beröm ändå. Menar bara att det behövs en till Center som är kapabel att nå 30 poäng.
Något som överskuggar detta tycker jag dock är att vi behöver två backar som är kapabla att nå 20 poäng. Vi har en i sebbe. Jag ber till högre makter att han stannar och att Robinson blir den andre backen att producera likadant.
Olle: Jag har funderat lite kring det här med ekonomin, Vi ska spara 15-20% i löneutgifter. Hirso o Pikka kostar ju en del men Vi tappar Jokela, Kolan, Skogs,Gabbe bla. De vi har värvat måste ju kosta en bråkdel av vad de här 4 har kostat. Det måste finnas pengar till klass....eller?
Johnny Bravo: Skogs och gabbe kan inte lyfta några fantasisummor, Jokela och kolan lär däremot ha haft ytterst gynnsamma kontrakt. Jag tror som du att de spelare man nu kontrakterat, inte får speciellt mycket betalt och då återstår ju frågan: "På vilken position lägger man krutet?"
Bevisligen är det inte på målvaktssidan (vilket jag tycker är ett fundamentalt misstag och något som kan bidra med oro hela nästkommande säsong).
Då återstår center/FW- och backsidan. Ett gigantiskt problem här är ju att vi har två spelare som får klassas som "överpresterande" i förhållande till deras löner (Lander och sebbe) på varsin position. Om båda sticker så får man nog kalla situationen "katastrofal". Om sebbe sticker så innebär det att vi MÅSTE kontraktera en dyr offensiv back (de backar med plusstatistik och offensiva kvalitéer är allt som oftast dyra), om Lander sticker så är det ju samma där.
Nä vi kan nog kallt räkna med att flis kommer att spenderas. Här hoppas jag att nubben drar i trådarna och hittar en etablerad spelare med gott rykte och att linkan inte sätter sin fot på en finlandsfärja igen. Ja just ja. Om gabbe sticker så MÅSTE vi ha en defensiv center också.
Olle: Att hitta en fullgod ersättare till Gabbe tror jag är ett av de mindre problemen, det håller jag med om. Kanske det är så att vi redan har ersättaren i laget. Nämligen Lander. Låt oss gissa oss till att man tänker sig Bagarn som fjärdecenter. Då fattas alltså en center som är mer åt det offensiva hållet.
Vore häftigt att få in en skicklig center, en ytterforward som gör MÅL och en rutinerad back. Samt Bagarn som fjärdecenter då.
Men som jag sagt tidigare. Det mesta handlar så klart om huruvida Lander stannar en säsong till eller ej. Jag tycker det bör vara glasklart att han blir kvar, för hans eget bästa ;)
När det gäller Dennis Rasmussen så kan vi nog räkna bort honom. Han lär förmodligen skriva på för Lakers.
Skarin: En sak som är bra med Lander (som är negativt för Timrå IK) är ju att han har en jävla vilja och har en stark karaktär. Oilers, om man kontrakterar honom, kommer ju att placera honom i farmarlaget och med Landers inställning så kan han nog bli kvar där tills han jobbar sig in i NHL. Jag hoppas också att Lander stannar en säsong till för jag tror inte att det finns en chans på kartan att han tar en ordinarie plats i Oilers.
Själviskt tänk? Kanske men Timrå IK behöver honom tillräckligt mycket för att man ska kunna se ovanför personlig framgång. Alla unnar honom en plats i NHL men...kanske nästa år? :)
TIK55: Skulle kanske inte vara en sådan utsvävning. Det är knäpptyst kring honom från Frölundahåll. Har inte hört någonting om honom och då vet jag oftast vad som händer inom Frölunda innan pressmeddelanden går ut.
Olle: Hur mycket är Hahl värd på marknaden nuförtiden då, kan man ju fråga sig? Han har definitivt inte presterat lika bra i Frölunda som har en gång gjorde hos oss, så nog borde han ha tappat i marknadsvärde tycker jag.
Däremot bör det nog finnas goda chanser att han kommer tillbaks till vinnarspåret om han kritar på med oss, men att han initialt skulle plocka ut en lön i stil med 300k+ känns i min värld som absurt om man ser till hur han defacto har presterat under de två senaste säsongerna.
TIK55: Klart det är, men han ligger nog förmodligen och avvaktar på nån klubb som kan betala överpriser för hans tjänster i första hand skulle jag tro.
KORITFW: Notera denna länk och kolla vart Stefan var rankad inför förra säsongen, det finns nog talang så att det räcker och blir över hos honom som vi inte märkt av.
jokklas: Må så vara, men vi kan i alla fall konstatera att det inte är en spelare för tik anno 11/12 lönemässigt. eller det bör åtminstone inte vara det, oavsett logik eller inte.
jag tror på målvaktsparet, om det nu blir dom det spekulerats om. Om folk, år ut och år in, gått och hoppats och förutspått Åkes genombrott förstår jag inte varför man inte kan göra det samma för dessa två.
Hur det än blir så är det ju bättre än vad det var ifjol.
Kattgubben: Nu vet jag inte om så stora "profiler" sänker sitt marknadsvärde bara för att dom har ett par halvtaskiga säsonger, sedan tror jag nog att om det är pengarna som Hahl är ute efter så står det gigantiska U-landet till öster med öppna armar och en stor säck pengar.
Det beror kanske på hur Hahl ser på sin karriär ur ett mer långsiktigt perspektiv. Om han tror att han har mycket mer att ge så kanske ett par säsonger i TIK kan vara bra. Han får mycket speltid och kanske en skjuts som gör att han kan ta lite mer pengar nästa gång han packar flyttlådorna.
Styr-Björn: Okej, ska bli kul att se i framtiden. haha kan jag inte få fortsätta såhär då, du behöver ju bara säga "nej" ;-) Nä ska inte pressa dig nå mer :)
Hade varit jätte roligt om han hamna i FBK, värsta är väl att det helt plötsligt skulle bli hockey spelare av honom då, medans han har sabbat allt som har med försvar oh göra i TIK.
Montén Python: Jag tror att det kan finnas ett visst mått av överskattning av Juels marknadsvärde från vårt håll också. Är han så het på marknaden att det vore rimligt av honom att kräva en lön som motsvarar det en förstekeeper tjänar ... | Läs mer
I min värld håller jag Riddarn framför Jocke.
Jag inbillar mig att Riddarn skulle må väldigt bra av att lämna storstan och Djurgården för en mindre klubb "ute på landet" och få en så kallad nystart.