1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596794 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
JanneH: Så är det. Han valde nummer 590 först, men insåg att han var tvungen att sänka förväntningarna.

sargad: Javisst. Daniels 11 år yngre lillebror. En slangis med andra ord.

sargad: Det är ganska strongt att vara TIK-intresserad och ändå ha missat den informationen måste jag säga, haha. Men svaret är ja, de är bröder.

cally47:Är Simon släkt med Daniel?

Knylan: Ja och förhoppningsvis så är Sam Marklunds tröjnummer en fingervisning om hur många poäng han kommer göra under säsongen...

cally47: Härligt att se framförallt Westin switcha ner från det intetsägande #18 till det - sett till hans spelstil - betydligt mer kompatibla #2. Klassiskt backnummer. Har man #2 så går det inte att kräva att han ska åka över rödlinjen i offensivt syfte på hela säsongen.

Cred till Mattias Nilsson också som går ner på lågt nummer. Förhoppningsvis så kommer han bära den med bravur. Klassiska fyror i TIK: Stefan Klockare, Tommi Rajamäki, Elias Granath och undertecknad i egen hög person.

Tröjnumrena klara:

#60 Adam Ohre
#66 Johan Mattsson

#2 Jens Westin
#3 Filip Lander
#4 Mattias Nilsson
#9 Didrik Strömberg
#17 Simon Fernholm
#33 Nicolai Bryhnisveen
#44 Oskar Brändström
#55 Marcus Bohman

#8 Per Hallin
#10 Alexander Lindgren
#19 Daniel Öhrn
#21 Johan Johnsson
#22 Emil Berglund
#23 Jeremy Boyce
#25 John Westin
#46 Oscar Johansson
#54 Jonathan Dahlèn
#57 Anton Wedin
#93 Sam Marklund

Herminator: Jag har inte sett någon match med Giffarna i år men det börjar väl bli dags att ta sig tid till att se någon match inom kort.

Blir nog tufft i slutändan. Som jag har förstått det hela så är dom enda ändringarna i truppen mot för ifjol att man har tappat Idol-Kevin till Djurgården och ersatt honom med någon norrman från Norrköping.

Det säger väl sig självt att det inte kommer att fungera särskilt bra att gå upp i Allsvenskan och ha samma trupp som i superettan.

Jag blir inte förvånad om den allsvenska sejouren bara blir 1-årig även denna gång.

Det är väl kul om det går bra för Giffarna. Känner dock inget speciellt för klubben och kan tycka att det är roligare att se ett Giffarna som vinner många matcher och är ett topplag i superettan än ett Giffarna som har stora svårigheter att plocka poäng i Allsvenskan.

Corvo: Dom har ju spelat i ligan i 20 år. Jämtland basket?

Corvo: Just nu ligger man faktiskt på direktplats till Allsvenskan. Ser väldigt stabilt ut. Hoppas att Giffarna slipper kvala mot dem i höst.

sargad: Åh fan att Östersund hade ett basketlag i högsta serien hade jag missat. Det är ingen som vet om vi hade någon klausul i Kolans kontrakt som går ut på att vi har rätt att låta han bli basketspelare i Östersund efter att ha representerat ett annat SHL-lag i fyra säsonger efter sin Timråsejour? Isåfall så är det bara att ta tag i saken omedelbart så att alla hockeysupportrar samt åskådare som bara är där för att fylla någon slags utfyllnad i arenan slipper att oroa sig för att klubbens sportchef ska drabbas av hjärnsläpp och få för sig att det är en bra idé att ha Kolan med bland backarna.

Nu ska jag erkänna att jag har slarvat och varken följt tabell eller matcher varken i Allsvenskan eller Superettan i vår. Ligger Giffarna ovanför nedflyttningsstrecket? Vilka två lag har lyckats stå för ännu sämre resultat isf?

Absolut roligt att Östersund har etablerat sig i Superettan. Arenan är faktiskt ganska schysst och håller tveklöst för fotboll i superettan.

Corvo: Östersunds fotbollslag verkar på god väg mot allsvenskan och de har ligalag i basket. Känns igen... Östersund är mycket mindre än Sundsvallsregionen så det måste bli tufft även där.

Corvo: Vintertid(hockeytid) kommer väl konkurrensen om publik från basket? Och kanske.. Curling?

Även jag hade gärna sett en återkomst av Nisse Bergström i laget. I dagsläget så talar väl det mesta för att Molinder tar forwardsplats nummer 12 i laget. Men i valet mellan Molinder och Nisse så väljer även jag Nisse utan tvekan.

Vill minnas att han ryktades till Östersund ganska tidigt. Så att skriva på för Östersund i tre säsonger är nog inget impulsbeslut.

Svalt intresse från allsvenskan efter att bara ha gjort 3 poäng och fått säsongen förstörd i förtid pga axelskada kanske? Har dessutom hunnit fylla 30 år så har inte varit den mest utvecklingsbara spelaren tillgänglig på marknaden.

Kanske dessutom hade ett ganska högt lönekrav. Vad vet jag? Man kan ju annars tycka att det borde ha funnits intresse från allsvenska lag som t ex Almtuna, Asplöven och Sundsvall som fortfarande har ett gäng forwardsplatser kvar att fylla.

Kul för Östersund att lyckas få hem en sådan profil och dessutom på tre år. Enligt artikeln i Östersundsposten så verkar föreningen ha Allsvenska ambitioner. Jag har alldeles för dålig koll på Division 1 lagen för att uttala mig om det är realistiskt eller inte.

Men laget har nybyggd arena och det verkar finnas ett helt okej intresse kring laget. Högst publiksnitt i grundserien ifjol och näst högst i Allettan. Fotbollslag i superettan men i övrigt är det väl ingen större konkurrans på orten om publiken.

Vore kul om dom gick upp. 

JobbaPuck: Det låter hur bra som helst och härligt att det finns folk här på HS som har bra koll på grabbarna i juniorlagen.

Jag får ta mig i kragen och pallra mig ut till Eon när J20 spelar lite oftare kommande säsong. Både J18 och J20s trupper ser verkligen otroligt intressanta ut på pappret. Extra roligt att båda lagen består av relativt många killar med Timrå IK som moderklubb.

Jag vill minnas att Ludvig Nilsson i junioråldern beskrevs påminna en del om Pääjärvi. Inte minst att skridskoåkningen var lik Pääjärvis. Med skillnaden att Pääjärvi beskrevs som betydligt snabbare då givetvis. Och ja, jag är beredd att instämma att Ludde och Magnus påminner en del om varandra när det kommer till just skridskoåkningen.

Och nu har vi alltså Jesper Wiberg som beskrivs vara en Ludde-light och den juniorspelare som ligger bäst till att ta sig upp till A-laget. Låter utmärkt i mina öron. 

Hade för övrigt missat att Andreas Modin inte är den enda 96an bland anfallarna som blir kvar utan att även Alexander Pettersson (egen produkt) är kvar. Kul.

Anton Kalte verkar väldigt liten till växten men har trots allt spelat regelbundet i ungdomslandslagen de tre senaste åren.

På pappret så känns Marcus Sirén redo för att ta steget upp till A-laget efter nästa säsong.

Om Viktor Johansson är bra eller inte och om även han har potential att bli en allsvensk spelare har jag ingen aning om. Däremot kul att se att även J20 har en Johansson med tröjnummer #46 som är egen produkt.

Vad tror ni om Victor Öjdals då? Har han potential till att få A-lagskontrakt om ett år? Han har ju faktiskt inte debuterat i J20 ännu men har däremot debuterat i A-laget med att hoppa in efter första perioden och hålla nollan och rädda 20 skott i träningsmatchen mot Bobcats i början av Mars.

Vad jag har förstått det så avslutade han säsongen i J18 otroligt starkt och rankades faktiskt som den näst bästa målvakten i sin årskull av Jacob Nyström på hockeysverige.se. 

Ska bli väldigt intressant att se vad han kan bidra med i J20 kommande säsong. För visst känns det på förhand som att Victor Öjdal kommer att ta förstaspaden även fast Daniel Christmansson är kvar? 

Per HApps: Ptja, att de väl kommer kunna byta ut två de två första femmorna innan januari om de skulle börja knackigt. Men man slentriantippar ju de i toppen, så är det.

Knylan:

"3. Leksand

Leksand är Leksand, men det ser rätt tunt ut just nu."

Vad menar han , egentligen?

Madhawk slängde ut ett tidigt tips.

Nils Bergström till Östersund. Vafan hände? 

El Maco: I poängbörs räknad. Tror det beror en hel del på klubb och roll, som sagt. Bör även nämnas att senaste sässen stördes betänkligt av axelproblem. Men visst, jag kan köpa det. Även om han skulle färga hos oss i en framskjuten roll med sin speed och genombrottsvilja. Tämligen säker.

Redigerad kommentar

JobbaPuck: Ludde-light i dagsläget men med stor potential till att bli något annat och bättre, Ludde-supreme om man så vill. Av det lilla jag sett så är han ju betydligt mer spelsmart än Ludvig Nilsson iaf och har ett bättre skott. Kan bli riktigt bra.

JobbaPuck: Hem till moderklubben. Bara en bra säsong i allsvenskan. Viss logik.

cally47: Kanonförstärkning för dem. Hade gärna sett honom. Ställer man honom jämte Molinder så vet jag vad jag hade valt. Här fick han chansen i en offensiv roll och visade att han dög, och även om han sumpade en del så skapade han mycket med sin fina åkning. I MIF och Ouöglä har han aldrig fått den möjligheten riktigt. Kanske gjort lite fel klubbval i karriären för att få ut sitt max och hamna i rätt roll. Här hade han dessutom fin kemi både på och utanför isen med knohultarn.

cally47: Ludde-light skulle jag säga. Känns mer färdiga än de andra i nuläget för att klara nivåhöjningen.

Nisse Bergström klar för Östersund i Division 1. DIVISION 1! Grym värvning på Div 1-nivå. Varför plockar inte Nubben tillbaka han? Rutin. Växte ut till en favorit senast han var här.

JobbaPuck: Wiberg känner nog jag är den som står närmast spel i A-laget vid eventuella skador. Fantastisk speed och vågar bryta in på mål. Ruskigt lik Pääjärvi i allt han gör rycker jag. Borde jobba lite på klubbtekniken bara.

Corvo: Tror hårt på Wiberg. Sen Siren. Kalte kanske, även om han är otroligt liten. Upp till bevis för honom nu då han stod still, ja nästan gick tillbaka i utvecklingen. Vidare är Simon Sjöberg en outsider. Ska bli spännande att se vad han kan göra. Nyförvärv som är Markus Sjöbergs pojk och som varit grymt bra i IFSH.

Martin Mellberg twittrar om att lägenheten är tömd och att han är stolt över sina 4 år i Timrå. Sthlm och hem nästa. Då blir det definitivt inget mer där alltså. Synd det. Tryout som sagt. Utlåning hade också kunnat vara nåt. Nu vet man iofs inte vad han själv har för planer. Tror nånstans att han kan bli hyfsad på den här nivån.

JimmyH?

JimmyH: Synd. Både han och Ruda kommer att saknas. Men boysen måste ju ha nåt vid sidan av hockeyn även. Ruda då, var det samma sak där? Lite märkligt tapp då han ändå är härifrån.

cally47: Du får en "Gilla" för den och då är jag inte den som gillar inlägg i onödan.

Bara att hoppas att vi får tillbaka en motiverad och hungrig Johan Persson. Att han inte känner sig nedbruten över att inte ha tagit en plats i Färjestad och "tvingas" flytta tillbaka till Sundsvall och spela allsvensk hockey i Timrå. Att han kommer tillbaka 100 % motiverad och sugen på att visa ledningen i Färjestad att dom gjorde fel som inte gav han en plats i laget.

Kort och gott, kan han komma upp i samma nivå som föregående säsong så kommer han att bidra med väldigt mycket till Timrå. För hans egen skull så hoppas jag att han imponerar tillräckligt för att något SHL-lag ska nappa och ge han ett kontrakt där han blir garanterad en plats i laget.

Många bekanta namn i Färjestads trupp med Timråögon sett förresten. Sebbe, Skogs, Röymark, Ryno, Persson och såklart Ante Karlsson som assisterande coach. 

Glad för Antes skull att han får chansen i ett SHL-lag trots att han var med och spelade ner Södertälje till Division 1. Det tyder på att han måste ha gjort någonting rätt i Södertälje även fast det olyckligtvis slutade med att dom åkte ur Allsvenskan. 

Corvo: Johan Persson kommer med största sannolikhet att lira i Timrå i vinter. Ser det som väldigt svårt för han att slå sig in i FBKs lagbygge. Snackade med Nubben häromdagen som sa att han skulle ha is i magen och vänta ut och se om något SHL-lag lånar ut någon spelare som inte tar plats.

Det är väl bara att konstatera att Emil Berglund med största sannolikhet blir den enda högerfattade forwarden i laget kommande säsong.

Jag tycker att vi hade ett ganska enkelspråkigt och dåligt powerplay redan föregående säsong och nu när Andrée Hult inte är kvar som playmaker samt Johan Persson som sniper så lär det inte se bättre ut till hösten.

Nu är bristen på högerfattade forwards ingenting nytt utan det är någonting som vi har haft problem med många säsonger tidigare.

Under självaste lockoutsäsongen så var faktiskt Niklas Nordgren lagets enda högerfattade forward.

Nu behöver vi väl inte stirra oss blinda på vad spelare har för klubbfattning.
Men säsongen 2008/2009 så hade vi Elitseriens näst bästa powerplay trots att Petr Tenkrat var lagets enda högerfattade forward.

Säsongen efter hade vi även då endast en högerfattad forward i Laurent Meunier och den säsongen hade vi seriens sämsta powerplay.

Blir nostalgisk av att tänka på Mikko Lehtonen. Jisses vilken bössa den mannen hade. Och vilket otroligt vapen vi hade i powerplay med den. Visst har han rekordet för antalet gjorde mål under en säsong bland backar i Timrå? 15 baljor och 12 powerplaymål som back. Jisses alltså.

Vem av backarna tar på sig att göra 15 baljor till kommande säsong? ;-) 

palleparling: That escalated quickly. Enligt mig så platsar inte Mellberg på allsvensk nivå, så enkelt är det. Dahlén är en av landets största talanger så skulle vara tjänstefel om han inte fick en chans att slå sig in i laget.

Trist att skaparen av Tallnäsliv lämnar föreningen men jag har förståelse och respekterar hans beslut helt och hållet. 

Noterar även att Filip Myhrman och Jesper Ruda (Njurundaprodukt) inte blir kvar i J20 laget. Vad Myhrman har för planer till hösten vet jag ej. Jesper Ruda har valt att prova lyckan i Karlskrona.

Anton Nyström kommer nog att bli saknad men Myhrman och Jesper Ruda ser jag inte som några större förluster.

Tycker att både J20 och J18 lagen ser otroligt intressanta ut. Det är framförallt många av killarna födda 97 som ser intressanta ut. Det ska bli otroligt intressant att följa killarnas utveckling kommande säsong och vilka det blir som på sikt är redo för allsvenskt spel i Timrå. Vi plockade upp fem stycken 94:or till A-laget 2013. Är det realistiskt att tro och hoppas på att det kan bli lika många 97:or som tar steget upp till A-laget 2016?

Förutom Dahlén, vilka bör ha bäst chans? Marcus Hardegård känns given. Vilka mer? 

cally47: haha det spelar väl ingen roll vad man kommer ifrån innan juniorhockeyn? egna spelare visst. men du tycker alltså att en sån som Jonathan Dahlen inte ska få chansen i Timrå för att hans moderklubb inte är Timrå? Hur f*n tänker du där? SMART.

Kan bara instämma när det gäller Martin Mellberg. Borde definitivt ha fått en plats i kommande säsongs trupp.

Jag gillar Emil Berglund då han kämpar, sliter och river trots att han saknar både längd och kilon. Däremot så hade Martin Mellberg känts som en naturlig ersättare till Emil. Av det jag har sett av Martin så är dessa två ganska lika varandra i spelstil med skillnaden att Mellberg är betydligt längre och starkare. Högerfattade bägge två.

Med tanke på Nubbens surr i hockeypuls om att man inte kan anses vara lovande talang hur länge som helst etcetera så antog jag att spelare som t ex Jeremy Boyce, Daniel Öhrn och Emil Berglund kunde hänga löst. Boyce hade en tung säsong senast och verkar ha kört fast och skulle säkert må bra av ett miljöombyte. Daniel Öhrn har väl efter två allsvenska säsonger fortfarande inte riktigt hittat sin roll i laget. Emil Berglund gör ett bra jobb efter sina förutsättningar. Men där så kändes det som att vi hade en naturlig ersättare med bättre storlek i Martin Mellberg.

Självklart så kan inte alla spelera vara spetsspelare och Emil Berglund och Daniel Öhrn är utmärkta breddspelare. De är båda fortfarande unga och att någon av dom får ett genombrott i Allsvenskan är naturligtvis inte omöjligt.

Av allt att döma så blir det väl Molinder som tar den sista forwardsplatsen. Han gjorde faktiskt en bra fjolårssäsong. Främst defensivt naturligtvis och sedan 19 poäng framåt är absolut inget dåligt facit för en spelare som Molinder. Till rätt lön kan jag godta att han får nytt kontrakt. Fyller även en viktig funktion med sin rutin i ett lag som i dagsläget endast har tre spelare som inte är födda på 90-talet.

Däremot så hoppas jag att den sista forwardsplatsen går till en högerfattad spelare med bra storlek och som gärna få ha lite rutin vilket behövs till vårat unga lag. 

palleparling: Ni fokuserar bara på poängproduktionen. Visst han är högerskytt och har storleken, men spelar inte fysiskt. Man kan självklart lyckas ändå men hanviker undan alldeles för mycket enligt min utsago. Tycker Timrå gjorde rätt som lät han gå och istället satsar på spelare som lirat här från hockeyskolan och uppåt.

Hur som helst tycker jag det är sjukt att man inte ger Mellberg chansen! Och som någon skrev längre ner... Sundlöf fick try-out utan att ens vara a-lags mässig. Mellberg har ju för f*n gjort 41 poäng i J-20. Löjligt när man tänker efter. Dessutom är han högerskytt vilket kommer att behövas i dagens trupp. Storlek oxå, det som Nubben ville ha. AGERA!

JobbaPuck: Hans, som jag förstått det.

Knylan: Du har säkert rätt där. Tittar man till övriga 96:or så är det bara Modin som inte är från trakterna. Han har väl sitt på sidan vad jag vet.

Så är det. Men som sagt. Det finns bara vinnare. Let's rock liksom. Rightare med poängfeeling. Prova!

Redigerad kommentar

JobbaPuck: Det var det säkert i och med att han förmodligen går ut gymnasiet nu och sannolikt fått signalerna att han har små chanser att få spela a-lag nästa år. Det är ju det som är grejen för sistaårsjunisarna, att de måste ha en försörjning.

Ja han har ju fortfarande inte skrivit på för något annat lag så jag vet inte om det ändå finns någon plan för honom. En tryout skulle kunna vara något, även om jag tycker att det var väldigt tydligt att man inte tror på honom med tanke på den obefintliga speltid han fick.

Knylan: Det skulle nog inte hända nej, men med tanke på att vi har ett starkt juniorlag som kan gå väldigt långt om allt klaffar så är jag lite förvånad över att han lämnar. Om det nu var hans beslut.

Kunde man ge Sundlöf ett, för mig, obegripligt tryout så tycker jag Mellberg kunde ha getts den chansen. Har hört lite vagt att man anser han vara lite feg i spelet trots storlek. Men nog kan man ges en chans där ingen av parterna har något att förlora. Det finns kvalitet och tuffheten kan man trycka på.

JobbaPuck: Möjligheterna för honom att ta sig upp i a-laget är väl minst sagt begränsade och då brukar väl det naturliga som sistaårsjunis vara att leta sig vidare om man inte kommer från regionen. Med hans storlek så blir det ju ännu svårare. Att en sån som Emil Berglund fick chansen att lira allsvenskt berodde ju mer på omständigheterna än att han var redo, sen har han ju faktiskt anpassat sig rätt bra.

Jag såg för lite av Martin Mellberg för att riktigt kunna bena ut honom som spelare, men det ser ju på pappret väldigt märkligt ut att vi släpper honom. Han har storleken, rightfattningen och produktionen. Men hade man trott på honom från första början så hade han fått spela mycket mer i a-laget än vad han gjorde under säsongen som gick. Hitta ett jobb kommer han nog utan tvekan att göra, endera i något av topplagen i ettan eller kanske hos någon av de allsvenska nykomlingarna.

Redigerad kommentar

JimmyH: Ok. Hans eget beslut eller klubbens? Har väl ändå gjort avtryck. Liten men smart.

JobbaPuck: Vänt hem till Uppsala och förmodligen Almtuna.

Redigerad kommentar

JimmyH: Vart är Anton Nyström?

lungan: Juniortrupperna.

El Maco: Ja, Manitoba svarar inte

lungan: tittade på Elias petterson på EP och jag fattar inte nånting,16 år och gör 13 poäng på 6 matcher i j20! Det är typ omänskligt nästa Zetterberg? Oj mena nästa Forsberg!;)

JobbaPuck: Han var från Manitoba. Man fattar att det bara blev skit.

« · 1687811 · »