1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 596965 inlägg · 6213 ämnen

Silly season 15/16

Sv: Silly season 15/16
Knylan: FTW!

hubbenorlen: Sa han inte nån gång att han gärna kommer tillbaka och blir materialare eller nåt? vore kul om han släppte en puck iaf. 

Knylan: Lander bor i Alberta!!1!!!!

Knylan: Man borde ta kontakt med Sonnenberg och få hjälp med att scouta spelare i AHL? Tror han skulle vara bra på det.

Elias Pettersson?

Kommer han bli kvar, han går väll hockeygymnasiet i Timrå?

Finns det någon risk att han följer med brodern Emil och kommer spela för Modos J20.

Att vara 98 och varit den bärande spelarens J18 förra säsongen och hoppar över J20 för att spela A-Lags hockey känns som ett stort steg. Att han ska få speltid i a-laget ser jag som givet, men ett kontrakt blir nog först nästa år. Men jag saknar honom i J20 truppen!

Honom får vi bara inte förlora.

hubbenorlen: Ja, det är uppenbarligen ett risktagande, vilket även det är ett hyfsat argument för att vi ska passa oss lite för den sortens värvningar i läget vi befinner oss i just nu. Det saknas resurser att scouta den typen av spelare så till vida de inte spelar i ligor i geografisk närhet.

Nubben medverkade som gäst på SKs årsmöte det år han kom tillbaka från Frölunda och sa då att han hade noll koll på Robinson. Tror det var så att Linkan fått rekommendationer från Christian Sjögren som var, och kanske fortfarande är, Robinsons agent. Det var en oerhört bra värvning, han har väl i princip gjort succé i KHL också. En av de bästa skridskoåkarna vi haft i den här klubben. Nubben trodde väl sig ha hittat något liknande i Wade Bergman men det sket sig ju helt och hållet. Så är det ju ofta, för alla lag. Man ser bara de som lyckats men det har ju slängts bort åtskilliga miljoner genom åren i Sverige på transatlanter som ej levererat.

Vi ska nog minnas Murley också som var sjukt viktig under kvalserien 2012. Linkans värvning även det.

En gemensam nämnare för Robinson, Manderville och Sonnenberg är att de alla kommer från Alberta. Sen vet jag inte hur mycket man ska väga in i det, men det är ett spår i alla fall. 

Knylan: Just det ja, han var ju assisterande första året. En lyckad transatlantisk värvning på tolv säsonger i klubben alltså. Det får man nog kalla för underbetyg.

Knylan: Ed Ward var stor men inte så mycket mer.

hubbenorlen: Sonnenberg var också bra, grejen med honom och Robinson är dock att de var Linkans värvningar. Vilket gör att Nubben egentligen bara har Manderville, som väl egentligen inte producerade nämnvärt men var viktig på sitt sätt. Vi är ju som galna i sympatiska spelare som kanske bjuder på det lilla extra i sitt sätt att vara, har man tur så bidrar de även med poäng. Corso producerade bra men var dum i huvudet.

Vad har vi annars? Lee Jinman. Blake Sloan. Det är ganska uselt rakt igenom.

Herminator: En sak slog mig. Nubben har inte varit särskilt lyckosam i sina transatlantiska värvningar. Endast två får betraktas som lyckade: Manderville och Robinson. Hirsch kanske också, men han spelade ju bara fem matcher.
Resten är rena floppar. Undrar varför. 

Timrå Icon: Eller en Beliavski bara han vet vart nätmaskorna finns...

Timrå Icon: Let me repeat myself, Nubben give us Sonnenberg 2.0!

Knylan: Ja inte just Brendl så klart men jag vill se artister, skills, handleder, någon som kan tillföra spets och göra skillnad.
En nordamerikan helst.
En Sonnenberg helt enkelt.
En riktig jävla artist!

cally47: Brendl är ju ett skämt i sammanhanget, men varför skulle Hurtubise vara oönskad? En pålitlig poängplockare på allsvensk nivå skulle väl inget lag tacka nej till?

cally47: Jo, det är synd att det inte går att värva någon av dom..

Knylan:... eller är det så här det ligger till

TRL: Som pappa, eller nåja, äldsta brorsan Molinder. Så blir det.

Tessier, Hurtubise och Brendl kommer aldrig att värvas. Finns inte på kartan. De är raka motsatsen till spelare som Timrå söker.

TRL: Så sant så! Hurtubise är en drömvärvning för mig då jag hellre ser honom än Tessier. Fast Tessier hade inte suttit fel heller.

Knylan: Fantastisk läsning.

Cheers mate!

Helt riktigt att satsa på unga spelare, men man behöver också några äldre pjäser i laget som kan ta papparollen. Visst, vi har Pelle Hallin osv men jag tror det behövs ytterligare någon. Kolla på Växjö t.e.x.... hade inte de haft rutinen hade de inte fällt Skellefteå. Om inte andmamman följer med ungarna på simlektionerna så blir det skrovmål för gäddan... Tyvärr blir så fallet ändå ibland men riskerna minimeras.

Timrå Icon: Vi hade våra cirkuselefanter där ett tag. Vi hade t.o.m. två medelålders herrar som ville gå på styva linan. Väldigt eggande, de lyckades dessutom hålla balansen en stund.

Även ungcirkus har sin charm. Med nya akrobater kommer nya tricks, det tar sin tid och några hinner sticka innan man hinner se deras fulla potential, men det är också det som är lite av charmen. Man vill se akrobater som försöker, som vågar utmana sig själva, som vill ta nästa steg. Eller så plockar man in de där gamla rutinerade cirkushästarna som man tycker sig veta att de alltid levererar, men faktum är att de tröttnat på att springa runt runt för tio år sedan. De går egentligen mest bara och väntar på slakt. Publiken tror sig veta att de vill se gammhästarna springa en gång till, men till syvende och sist så vill de nog se den där 9-åriga ryskan gå på skulderbladen 18 meter upp i luften. Med sig in i döden tar hästarna med sig all det hö som egentligen skulle ha räckt åt alla andra djur. Kvar står bara ett tomt tält. 

Kvar står också den skoluppgift som jag egentligen skulle skriva men som jag prioriterade bort bara för att uttrycka att Pavel Brendl kanske inte riktigt är den karaktär på spelare det här laget allra mest behöver. Han sprutade in mål i ett Brynäs som kom sist en gång i tiden. Av statistiken att döma så verkar han ju ha tröttnat en aning de sista åren, dessutom. Alla minns väl Radek Smolenak, eller? Nä, man gör ju inte det. Men dyr var han, så inåt helvete.

Kul för Sandviken om de ror hem det där men det lär väl krävas en och annan extern finansiär. Han lär ju inte nöja sig med ett extrajobb på ICA plus 4000:- svart i månaden, direkt.

Redigerad kommentar

TRL:   NEJ TACK !

TRL: Men precis!
Fredrik Fahlstedt sätter ju oxå fingret i den springande pudels arsle här:
"– Jag har legat och tänkt länge på hur vi ska kunna locka folk till våra matcher. Varför kommer folk och kollar på ishockey? Antagligen har man ett genuint hockeyintresse eller så kommer man för att se artister på isen."

Det är lite som då man går på cirkus.
Man går inte för att se roddarna sätta upp tältet.
Det är artisterna man vill se

TRL: hit med honom förfan 

Pavel Brendl till Sandviken i div.2, kan det verkligen vara möjligt att han kan skriva på för dem? Borde inte Timrå ta och kontakta honom och höra om han har lust att spela här istället? Nog måste vi väl kunna matcha en div.2 klubb lönemässigt? Jag tycks ju minnas att vi hade honom på gaffeln vid ett tidigare tillfälle...

sargad: Släpp sargen. Crippes nummer. 10 eller 82.

luffaren: 82? Nu är inte gubben Sargad med.

JobbaPuck: Mkt bra initiativ. Har man något man kan bidra med - ta kontakt och driv igång.

luffaren: Den norska ligan ligger nånstans mellan div 1 och allsvenskan i kvalitet, så det säger inte så mycket.

Simmalugnt: Han gjorde ju bra i från sig förra säsongen  Chrippe, i ett lag som spelar i Norges högsta division.  40 18 22 40 54 12

JobbaPuck: Chrippe har ju aldrig varit någon träningsfantom, det var mer än en gång man morsade på honom på Melody framåt småtimmarna i ungdomens glada dagar. 

JobbaPuck: Håller med till 100%, på nåt vis känns det inte rätt. "Kommer dock vara sjukt konstigt att se #10/#82 i blå skrud. En aning ledsamt t o m. Det var ju inte så det skulle sluta."

El Maco: Den senaste svängen har jag förträngt, fast det känns som igår när man tänker på det och det är det ju nästan.

Allt handlar om vad han själv vill och det tycker inte jag passar in i vår profil. Han kommer inte att vilja hela tiden och då kommer han att vara i det närmaste en belastning. Vissa dagar kommer han dock vara gudomlig.

Han går mer eller mindre in med inställningen att varva ner. Det hade lika gärna kunnat vara Korpen. Och det är väl lite så han ser på det om jag känner Christian rätt. Det var därför Nubben avstod, för visst har han varit på radarn och mer än så, oavsett vad som sägs i media...

Edit: Kommer dock vara sjukt konstigt att se #10/#82 i blå skrud. En aning ledsamt t o m. Det var ju inte så det skulle sluta.

Redigerad kommentar

El Maco:Pengarna styr så är det.

JobbaPuck: Jag tycker att det är kul med egna produkter och Crippe är ju en av de bättre vi fått fram i modern tid. Det grumlas dock av att han var så kass under sin förra come back med oss och i alla fall utåt inte framstår som den med karaktär som leder. I intervjun i ST är det ju möjligheten att få förbereda dagen han lägger av ordentligt som lockar och "det är bara ett jobb" att spela hockey. Då tycker jag att han hamnat i rätt klubb. Vi har nästan bara genomgående yngre på väg upp som vill bli bättre och vill framåt. Om Crippe hade flashat med ledaregenskaper på vägen hade jag sett en klar roll för honom men som "bara" rutinerad forward på nedgång känns det rimligt att Nubben inte ringt.

El Maco: Jag har delade känslor. Å ena sidan känner jag till karaktären lite för bra då vi är årsbarn, å andra sidan tror jag att han kommer att göra flet poäng än många i vårt lag och även vara äckligt bra mot just oss.

Sen är det ändå Söråkers Gretzky och han ska liksom avsluta karriären på fel sida Merlobäcken...

Crippe till Bobbarna verkar tas med ro. Vi och de är båda konsekventa med våra lagbyggen. Bra så.

tänk om Mark Hurtubise skulle hamna hos oss, det verkar vara Sverige för hans del och han har inte fått förlängt av Löven som BÖR ha full trupp bland forwards. 

Eller om Kelsey Tessier skulle bli vår... fast båda lär väl klassas som "drömvärvning" så det kommer inte bli av. 

Dock är båda högerskyttar!!!

Redigerad kommentar

"Asplövens Sebastian Dyk säger till @ViasatHockeySE att han väljer mellan tre klubbar i HockeyAllsvenskan. Timrå är inte en av dom. #timraik"

- Timråkollen på Twitter

Corvo: Det finns en överenskommelse med FBK gällande JP. Vi får låna honom om behov av istid finns. Vilket jag tror kommer bli fallet. Färjestad ser starka ut redan nu. Persson hade kunnat haft lite mer kyla och väntat med klubbvalet. Han är å andra sidan 25 så jag kan förstå att han nappar direkt när ett SHL-lag erbjuder kontrakt.

Är övertygad om att vi stannar på 12 forwards. Ludde finns ju även där som ev. lån, samt att det knackar några juniorer på A-lagsdörren. Tycker dock gott och väl att man kan erbjuda Mellberg ett tryout. Kunde man göra det med en sån som Sundlöf ifjol så varför då inte med en kille som har bättre potential?

Nåt fler nyförvärv ska det nog mycket till om det blir. Molinder är namnet, även om det låter öppet i media, som lär spika truppen om inget oförutsett händer. Men då ska han spela för brödsmulor och inte en hel limpa som tidigare. Tror det är där skon klämmer nu.

Redigerad kommentar

El Maco: Roligt att Mr Madhawk tycker att vi har gjort en bra silly season.

Han är precis som mig inne på att forwardsuppsättningen skulle behöva få in någon högerskytt. Jag vet inte hur det är med Johan Persson. Om han inte tar plats i Färjestad är det klart att han hamnar hos oss då eller kan det lika gärna bli någon annan allsvensk klubb?

Jag är fortfarande öppen för att ge Martin Mellberg kontrakt. Juniorernas säsong tog slut för lite mer än två månader sedan så han lär ha hunnit flytta hem till Stockholm igen och väntar just nu på erbjudanden till kommande säsong.

Jag tror att han är redo att ta steget till allsvenskt spel och är knappast dyr.

Annars så finns det väl ett par andra spelare som kan vara intressanta och som dessutom är realistiska som värvningar.

Simon Mattsson: www.eliteprospects.com/player.php?player=25856
Är i samma ålder som dom flesta i laget. Har inte på något sätt fått sitt genombrott i Allsvenskan men varför skulle han inte kunna få  det i Timrå?

Sebastian Dyk: www.eliteprospects.com/player.php?player=14990
Hans namn har diskuterats tidigare. Vore en grym värvning. Däremot gott om andra klubbar som är intresserade.

Tobias Lindström: www.eliteprospects.com/player.php?player=4365
Producerat bra i Norge många säsonger. 3:a i Sundsvalls poängliga i deras senaste allsvenska säsong 

Om det är möjligt med 13 forwards under kontrakt så ser jag gärna en förlängning med Molinder till rätt lön. Gjorde trots allt en hel del nytta föregående säsong och skulle bidra med väldigt nyttig rutin till våran annars väldigt unga lag.

El Maco: Vi skulle ha ryckt i honom ifjol när han själv ville. Slöseri av TIK att inte knyta upp honom på ett par-tre år. Hade kunnat vara ryggraden i vår defensiv. Han kommer att visa varför i år. En gravt undetskattad back på den här nivån. Trust me harden!

Hahl Bundy: Molinder, från den exotiska platsen Ramsele... Stjärnklarare blir det inte. Hör vad jag säg!

Hahl Bundy: Nubben, give us Sonnenberg 2.0, please!

Vi behöver en liten fixstjärna nu. En transatlant som kan få det att börja snackas Timrå igen i folkmun runt nejden. Det vi gör nu när det satsas ungt är hur bra som helst... men en transatlant som en liten fixstjärna skulle vara kryddan. Sånt får folk att prata... det genererar intresse o intresse... det är nåt som Timrå IK behöver.

hubbenorlen: Med den lönebudget man satt för truppen är det nog antingen som vi byggt eller så som TAIF byggt man får tänka. Ett hockeyettan lag kryddat med vad som förväntas vara två ledande kedjor. Men ändå ingen garanti för att de levererar. Vi vet vad vi får av vår "grå massa" där förhoppningen är att några ska blomma. Jag tycker TIKs sätt att bygga är betydligt intressantare. Sen är det möjligt att det är lättare att locka några hundra till om man bygger som TAIF.

Sett till lön har vi ju redan vår fixstjärna i Hallin. För att rymma ytterligare en antar jag att vi skulle behöva byta t ex Berglund, Boyce och Johansson mot juniorer.

hubbenorlen: Stjärnvärvningar är självklart kul, men jag gillar inriktningen att utveckla och investera i framtiden.

El Maco: Förvisso. Men det finns ju fler exempel på lag som har samma eller lägre budgetar, men som ändå har uttalade fixstjärnor. Jag tror att såna spelare kan vara viktiga för mer poängproduktionen. Dom lockar folk till arenan också. Jag misstänker att folk i allmänhet blir mer till sig av en ny producerande transatlant än en Molinder som som skriver för ytterligare två säsonger.
Laget kan inte bara bestå av grovjobbare och defensiva forwards. Det blir liksom bara en grå massa för marginalpubliken.
Och som sagt: nog borde det finnas pengar till en fixstjärna?

JobbaPuck: som Mats Hansson-fan antar jag att du såg att han förlängde med Bobbarna igår? Lill-Lander fick åttonde backplatsen och kort därefter förlängde Hansson. Coincidence? I think not...

« · 1687163 · »