1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 600100 inlägg · 6212 ämnen

Silly Season inför säsongen 2006-2007

Sv: Silly Season inför säsongen 2006-2007
Dream Team: Alltså, jag har försökt uppfatta med Nilsson svarar, men hör fan inget...skulle vara lite kul att veta.

Dream Team: Jasså, den...hehe..:-9 Så jävla klockrent.

Dream Team: Jag har sett den 4ggr nu idag , hehe kan inte sluta kolla :-D

Chippen: I den här tråden, nästan längst ned på den här sidan. Men vi tar den igen då. Det gör säkert inget.. håll till godo!

Berglund: Ja precis...uttryckte mig otydligt...varför byta bort honom från kaptensrollen?

Dream Team: Vilket filmbevis tänker du på? Tror jag missat det.

Chippen: Om vi ska byta kapen... Sanny?

Sanny är kapten nu, var det så du menade eller menade du att vi ska byta till han? Behövs inte isåfall eftersom han är det.... :)

Chippen: Jo, vi enades nog om hur fel det vore. Du såg väl mitt lilla "filmbevis" vad gäller detta? En klassiker redan när det hände det där... ;-)

Kevin O Shea: Det var just det jag tänkte på...modern tid. De spelare du nämner var under glansdagarna.

Btw, så att någon tyckte Jonte skulle få ett C om han kommer till TIK. Måste nog säga att det är nog fan det ett av de sämsta valen man kan göra. Han är väl inte direkt den dära ledartypen man behöver om det blåser snålt plus att alla känner till hans temprament. :-)
Om ni ska byta kapten..Sanny?

Kevin O Shea: För att inte tala om Janne X:et Erixon.

Ambroo: Japp, jag skulle tro att han säkert kan mäkta med över 10, skulle bli förvånad om inte även Hahl närmar sig 10. Pärssinen hoppas jag ännu mer på i mål väg. Sen har vi ju pålitliga gubbar som Warg och Hallin som säkert oxå kan producera bättre än i fjol, nä det blir intressant det här :-D

Kevin O Shea: Jag tror han medför mer energi och kraft än poäng. Hade han Z bredvid sig så måste jag hålla med om att alla nog varit i närheten av de 14 kassar han hängde in då.

Om man kollar på statistiken så har han legat runt 30p de säsonger han spelat i es förutom en på 18 i luleå. Vilket gör honom till en stadig poäng görare mer än en intern poängligevinnare.... om han inte spelar i modo då.

Hade lungt haft han i modo, då jag gillar en som alltid gör helt ok med poäng men som även tillför något som så ofta saknas i svenska spelares spelstil.

Ambroo: ...vilket var åt helsike för lite!

Chippen: Hardy Åström tog sej till NHL, och spelade hans namne Nilsson inte i 3:- under Skelleftetiden...
Krobbe ej att förglömma - jag tror nog att SAIK har producerat minst lika många landslagsmän som Timrå genom åren - fast dom flesta kanske inte är i "modern" tid.

Kevin O Shea: Vi saknar ingen målskytt, vi har Pärssinen...

Sen är det även så att Jonte hade två fina säsonger bakom sig innan han spelade här senast och det är förmodligen på den nivån och lite till som han ligger på idag. Han lär säkerligen kunna trycka in en 10-15 kassar, vilket är i nivå med vad vår bäste TIK:are mäktade med ifjol.

Kevin O Shea: Men du måste förstå att vi där uppe är ganska nödbeda på spelare som tar sig till NHL eller "bara" till landslaget.

Dream Team: Fine with me :-P

Chippen: Jag ser honom inte heller som en frälsare (om han nu som förmodat hamnar i Timrå), utan som en mycket bra elitseriespelare.
Att han gjorde en jävla massa mål för två säsonger sedan i samma kedja som Zäta - det hade nog dom flesta i laget också gjort.
Så att hoppas på Jonte som den vasse målskytt vi saknar i laget, det är att hoppas på underverk.
Däermot kan han göra stor nytta på annat sätt...

Chippen: Ska vi säga att du precis gjorde 1-1 där? ;-)

Kevin O Shea: Wernblom? Just nu ser jag honom som AIK:are..:-) oki, allvarligt så är det väl lite fel att jämnföra med en spelare som kommr från en div 2(?) klubb. Det finns juh inte en chans att han skulle ha kunnat göra sig ett namn där.

Kevin O Shea: Mötte inte vi SAIK när både vi och dom spelade i Norra allsvenskan? Men det är väl klart, en spelare som man inte tycket sticker ut på något vis är väl heller ingen spelare som blir värd att komma ihåg. Allra minst i ett motståndarlag. Jag vill minnas att det SAIK som vi mötte då var rätt så ålderstiget. Kom Jonte fram som liten spoling där så var det nog knappast honom man märkte först av allt.

Dream Team: Hockeykväll är svaret :-)

Kevin O Shea: På sätt och vis kan jag hålla med dig. Fast man behöver inte ha spelat i landslaget för att bli en ikon. Måste säga att det känns som om alla ser honom som frälsare, för att han är från bygden och för att han lyckats göra sig ett namn. Naturligtvis så hoppas man då på att den spelaren ska komma hem och förgylla laget. Jag själv kan väl sålla mig till den skaran.

Chippen: Om vi vänder på det då:
Ser du Wernblom som MoDospelare eller Kramforsspelare...nä, jag tänkte just det!

Chippen: Nej, jag går nog tyvärr bet på din gåta. Vad är rätt svar då?

Chippen: Jag har inga minnen från Skellefteå och dess spelare, när dom spelade i allsvenskan.
Därför har jag svårt att minnas Jonte som någon speciell Skelleftespelare - däremot kommer jag tydligt ihåg honom som Luleåspelare i elitserien.
Har inte heller några tydliga bilder med honom som junior-vm spelare, varför jag har svårt att se honom som den Skellefteikon som ni målar upp honom till...

Dream Team: Sant..:-) Men kan du svaret på min gåta då? :-)

Kevin O Shea: Om man ska gå på din linje så är det få spelare som har rätt moderklubb då.

Chippen: Det där var en så kallad straffspark i öppen kasse, tyvärr allt för svår att motstå.. ;-)

Chippen: Om jag skall svara seriöst på din fråga får jag nog säga att jag ser honom som Frölunda-alt. Hammarbyspelare.

Dream Team: Men jag tänkte mera på en allvarlig nivå. Om man inte ser Jonte som AIK:are, för att han fick sitt genombrott i en annan klubb. Vad är du Huselius? Han var väl FBK, iofs ditplockad med, men fick sitt genombrott då han blev bortbytt till Frölunda mot Hamr.

Dream Team: Haha, den var fan skoj..:-) Vet du vad vad det blir om man kombinerar 3 hockeyspelare och 1 tjej då?

Dream Team: :))))))

Dream Team:

haha

Chippen: Hotellgäst, främst.

Kevin O Shea:

Genombrott i Luleå? En medellmåttig forward, kanske bland dom 4-5 i topp om man är snäll under hans säsonger här. Sista säsongen något bättre än de föregående.

Nej, Jonte fick sitt genombrott när han petade in två mål (av sju) mot Mif i en slutspelsmach och blev intervjuad av TV4 efteråt. "Vi pissade på dom" sa Jonte. I TV! TV4 jublade och Jonte blev kändis samma kväll. Eller åtmminstone dagen efter när Aftonbladet och Expressen slog upp det så stort dom bara kunde.

Mats Lusth, då i Malmo, var dock mindre imponerad över uttalandet.

Kevin O Shea: Vad ser du Huselius som då? Färjestadare eller Frölundait?

Det är väl bara att gratulera då. För det mesta tyder väl på att Jonte kommer att skriva på för TIK. Visst hoppades jag in i det längsta på att Jonte skulle skriva på för AIK, men började förstå vart hän det barkade när man läste aftonbladets artikel igår.

Det ska tydligen disktueras hej vilt om vad som gjort att det vågskålen vägde över åt det ena hållet, och familjen kommer ganska omgående upp. Klart som fan att den sociala biten väger över, och visst. Bådas släkt osv finns i Skellefteå-trakten, men det är trots allt Jonte med fru och barn som ska trivas.

Att en del här inne har svårt att förstå den besvikelse som vi har för att han inte valde AIK, är väl rätt naturligt...då ni mest troligt är mitt i något slags lyckorus.

MorganaLefaey: Du förstod mig helt rätt när jag sa att jag menade att Foppa och Jonte går att jämföra som symboler för den bygd de kommer från och för sporten ishockey. Vad de uträttat på rinkarna hade jag faktiskt inte alls i tankarna. Ja, kultstatus är et passande ord, tror jag.

Nej, att han varit borta så länge och att han väl egentligen borde ha klippt alla band med hockeylaget torde nog inte vare helt utan betydelse. Här är ett par skäl som jag kan tänka mig har påverkat Jontes beslut.

1: Han har ingen som helst relation till SAIK nu för tiden. Vad är det som säger att han diggar SAIKs nye coach? Jonte har spelat med flertalet av de spelare som ingår i TIK-truppen. Hur många i SAIK-truppen är kvar sedan säsongen 1998/99? I Timrå vet han hur allt funkar, plus att han kan Kentas tränarfilosofi! Sen är han släkt med Fredrik Warg...

2: Kontraktets utformning. Timrå IK lär ha gjort allt som står i deras makt att övertyga Jonte att spela med dom. Han blir klubbens bäst betalde spelare någonsin. Hur vet jag det? Jo, det kontrakt som TIK gjorde klart efter säsongen 2004/05 och som låg färdigt innan Jonte till slut gjorde klart med NHL var det i särklass bästa kontrakt som någon spelare i Timrå IK erbjudits.

LL: OK, jag ger mej - men jag ser dock inte Jonte som en Skelleftespelare - för mej fick han sitt genombrott I Luleå , dessförinnan var han åtminstone för mej helt okänd...

Dream Team: Visst är det en dålig jämförelse då man knappt kommer ihåg sundh från den tiden. Men det handlar hur man än ser på det hela om en kille som lämnade laget för 7 säsonger(?) sedan och som under de 4 han representerade Skellefteå hade han bara en bra säsong.

95-96 7matcher 0p
96-97 12matcher 2p
97-98 30matcher 10p
98-99 36matcher 43p

Efter den sista säsongen har han hunnit med att spela för Luleå, Djurgården och Timrå i en serie högre än den Skellefteå spelade i vilket borde gjort att han fått en del känslor även för dessa klubbar.

Om man däremot enbart tittar till kultstatus eller talang man skapat i som kommer från klubben så kanske Jonte och Foppa kan jämföras, då Skellefteå inte direkt sprutar ut spelare som lirat i NHL. Men Jonte lär väl vara bygdens stora son inom hockey på senare tid likasom foppa i modo.

Men hade peter spelat i 3 andra klubbar i sverige så hade jag inte dömt han lika mycket som om han nu skulle gå till en rivaliserande klubb när han vänder hem.

Om man avslutar det hela på detta sätt då. Jag förstår att de över allt annat ville ha hem sin stora son till byn. Vilket inte är så knepigt. Men det säger inte att man får glömma bort att han varit borta från klubben och representerat andra elitserielag längre än han spelade i skellefteå i divisionen där under.

Kevin O Shea: jodå, Jonte har spelat en hel del seniorhockey för Skellefteå. Han gick till LHF på våren -99, och dessförinnan gjorde han två eller om det var tre säsonger i Skellefteås A-lag.

Dream Team: Jonte har väl aldrig spelar seniorhockey för Skellefteå, eller har han det?
Foppa har ju inte spelat för något annat lag än MoDo - så din jämförelse haltar betänkligt tycker jag.

Kerstin_k: Sanny duger gått och väl, men Robban är den ultimata. Hallin ligger väl nära till, men då är även Styf att föredra framför honom.

4(SKALLE)EVER: Hmm, kommer i dessa tider osökt att tänka på Lisa Ekdahls gamla dänga Vem VET.

Hur var det nu den gick...ja just ja..."Vem VET inte du..."

Här kommer ditt första inlägg här på HS;

"epa: / Friman SR: Å alla ni andra TIK:are.... Förstår inte att ni orkar hålla på med era spekulationer. Förklara för mig hur i h..vete man skriver på för en förening som inte har några större chanser än möjligtvis överleva en kvartsfinal med nöd å näppe och dessutom flytta ner 40 mil ifrån släkt å vänner när man blivit småbarnsfarsa på nytt... Bara alla barnvakter han har här uppe är ju för faan nog anledning att dissa TIK....
Glöm Jonte och gå vidare!!!
Syns i vinter!! Ni är hemskt välkomna!! HEJA MODO!!
4EVER @ AIK 2006-06-03 08:10"

Väntar med spänning på ditt nästa (sista)...

ernie eagle: Är det inte lite väl tidigt och drastiskt att ge Pärssinen den äran/bördan? Eller har du något speciellt du grundar det på? Då tror jag hellre på Hallin, om jag måste välja mellan dom två. Robban är nog min personliga favorit dock.

Så det berömda Hallin-genombrottet kommer i år? Skadefri kan han säkert göra en bra säsong. Hoppas på det i alla fall!

Dream Team: And the captain for the year of Timrå is: Anders Huss! *trumvirvel*

Nej skämt åsido. Tycker Timo Pärssinen bör ha den faktiskt alternativt Pelle Hallin.

Pelle har blivit vuxen nu. Växt i kostymen och blivit en ledarfigur, en pådrivare, hetsporre men inte tillnärmelsevis lika het som Jonte.

Han har fått rutin och känslan av den berömda "Timråandan" har präntats in i honom sedan han fann kärleken.

Trygga, harmoniska Pelle Hallin kommer skadefri göra sin livs säsong, den kommande.

Om han inte mångdubblar sin målskörd så kommer han definitivt att tangera fjolåret.

Faaan vad sugen jag blir nu alltså. Temperaturen stiger gott folk. Bah.

Underbart!

Love is all around!

Dream Team: Haha jag skrev det där enbart för att du skulle ge en sån motivering och för att du skulle plocka fram det klippet!:)))

Ambroo & Laken: Nej, och varför jag tänker så behöver jag kanske inte bevisa, men jag gör väl det ändå, bara för sakens skull, sådär. Och att detta sedan är något av en klassiker det gör väl knappast något.. ;-)

« · 733300 · »