1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

580627 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06

2386031 · » Till forumet


Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Greven: jag har handen redo på gasreglaget till motorsågen om det inte blir minst 2 pinnar imorgon!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
sargad: Precis. En annan sitter lugnt i båten och ger laget 5-10 matcher till innan motorsågen kommer fram mot tränare och spelare. Men en back in skulle inte skada.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
{Alla}: Visst är vi ibland lite snabba på att för evigt döma ut spelare?
T ex Sheriffen. Han har bidragit stort och jobbat hårt för Timrå i drygt 2 säsonger i med och inte minst motgång.
Nu ska han ut ur leken på grund av 2-3 matcher med sämre spel.(kom ihåg att han var en gigant i våran defensiv även i första omgångarna denna sässe).

Näe.. här får vi andas lite och kalmera oss innan vi häver ut oss saker.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
mikenomad: Håller med dig Mike!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
snushane: Westerlund skulle få en större roll i HV. Taskigt av Nubben.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Gorkyman: Westerlund kan åtminstone slå passningar och har ett hyfsat skott.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Timrå4ever: Vill inte ha tillbaka Westerlund. Han är väl okej, men ganska begränsad spelare. Sen är hans attityd lite småkass också. Hade hellre sett Hardegård tillbaka isåfall.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Sputnik: Kanske läge för sportkoordinatorn att göra comeback då för att bredda fw-uppställning och visa attityd och arbetsvilja.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
snushane: Aldrig att jag byter Didde mot Westerlund
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Timrå4ever: NEJ, vi behöver nåt bättre! Iof så skulle jag byta bort Didrik sju dagar i veckan mot Westerlund.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
mikenomad: Han lär ju fått sig en tankeställare nu när han inte ens får lira.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Timrå4ever: När den killen är i fas med sin självbild kan det vara aktuellt
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Timrå4ever: Vi tar båda helt ärligt
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Timrå4ever: Jag hade gjort det alla dagar i veckan.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
hockeynews.se/articles/25893/

Skulle ni ta tillbaka Westerlund?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Carlo: Enig, men AIK - FBK hade mindre griseri och mer kvalitet i spelet, vilket jag föredrar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Dubbeld: Är MoDo för stolta för att bli farmarlag?
Har klart mycket hellre Karlin och MoDo som farmargäng än Americanos.

Men det är ju kanske bra med dykskola nu när hockeyn förändrats.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Pinaceae: tycker Luleå med Omark förra året var värdigt final lag. De pressad FBK bra.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
eliassjo : Det ser ut som om man bestämt sig för att absolut inte åka på farliga omställningar, vilket var vårt största problem i fjol. Det har man väl lyckats med på ett sätt, men följden blir att lagdelarna inte hänger ihop, backarna stannar kvar i egen zon och forwards ger sig ut så enmansanfall utan passningsalternativ där man antingen tvingas dumpa pucken eller slå utsiktslösa långpassningar. Kanske vore det bättre att gå på anfall fullt ut istället och ta någon omställning ibland. Då har vi åtminstone chans att göra mål och sätta press i anfallszon. Då måste vi också åka mycket mer skridskor och tackla mer, kort sagt, vara oerhört mycket mer intensiva, precis som fram till första målet i går. Om jag kan se det som kan lite hockey, borde det inte vara omöjligt att göra något åt det med det material vi har.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Carlo: AIK är riktigt giftiga i år, frågan är om inte deras serie mot FBK i slutspelet i våras var den "sanna" finalen.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
SebastianH: kommer bli skittufft. Gäller att spela med militärisk disciplin och inte ta någon onödig utvisning för då smäller det från Möller.
Tror många lag och supportrar är lite avundsjuka på SAIK hur de har kunnat varit så stabila över en lång tid.
Ända sedan 2012 har de varit stabila (minnet räcker inte längre) trots att det bytt tränare och haft grinBert som tränare.
Tror att ni studsar tillbaka imorgon mot Rövbro speciellt då ni har hemma match en lördag med stor publik. Dahlén kommer att sätta minst en puck imorgon. Sed upp för Emli Larsson och fulspel. Men när vi mött dom var han ganska osynlig.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Modano: ja vi mötte leksand igår. Jag skrev att Brynäs lyckats hålla ihop en hel match igår som var mot leksand och mot Örebro.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Synct: får mig att tänka genast på Theo Fleury.
1.68 lång och 80 kilo. Flög fram som en kanonkula och mosade allt i sin väg.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Modano: Han sa aldrig att dom mötte Örebro igår, sen slutar han med att önska oss lycka till, vad lider du av för hjärnskada egentligen Modano? Och varför ingen har permabannat dig än är ju en gåta.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Carlo: Saik och timrå står så långt ifrån varandra man bara kan. SAIK har självförtroende, spets, tyngd och skicklighet. Timrå har ingenting.

Ni får det tufft. Men har ni en bra dag tror jag verkligen ni kan piska på dom. Ni har ett bra lag, manner och vind i segeln från Leksandmatchen! Lycka till!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Carlo: Vad yra du om ni möte väl Leksand igår (pajas troll )
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Andersson: Tyngd i anfallen betyder ju inte direkt att en spelare ska väga 104kg bokstavligt talat. Halloran väger 79kg och spelar verkligen med tyngd tycker jag, vinner närkamper och tar sig fram som om han väger mer än vad han gör.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Snacka om att pissa på Oliver Johansson. Spelar bättre än de flesta i ert lag, men "tyvärr kan vi inte erbjuda speltid, lycka till i Hockeyallsvenskan"
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
eliassjo : vi har också haft problem med grundspelet. Igår och mot Örebro lyckade vi hålla i det över en hel match. Kommer bli en grymt svår match imorgon. Men SAIK är inte lika starka på bortaplan. Det har varit grymt starka på hemplan. En mardröm att möta dem hemma just nu.
Lycka till själv mot Rövbro imorgon!
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Zäta75: Lodin tyngd? 84 kg .... Intensiv , rivig ja men ....
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
HKN: Håller med om att vi behöver en riktigt bra back. Gärna offensiv eller tvåvägs med storlek. Defensiva backar har vi nog av redan. Man bör peta någon av Erixon och Strömberg, tufft men så är det tyvärr om vi ska ha en chans.

Tror Kapanen har en back på gång inom kort, det känns så. Lär gå snabbare att få in en om förlusterna börjar att rada upp sig.

Så min önskan är 1 riktigt bra back in och gärna Lodin som ersätter OJ. Vi får se vad som händer.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Carlo: Saik är bra, riktigt bra.
Vi däremot kan inte sätta ett grundspel. Det var inte mycket som funkade för oss känns det som. Slarviga i passen, vi kan inte ens bygga ett bra uppspel.

Lycka till imorgon, förhoppningsvis knäpper ni dom på nosen👍
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Ser att ni nu har besök av klubblösa trollet AndersB. Han var i Brynäsboken och trollade ett tag.

Har inte sett eran match mot SAIK. Vad var det som inte funkade igår för Timrå, eller är SAIK bara för bra just nu? Då vi möter just SAIK imorgon är det intressant att hör vad ni tycker. Vill absolut inte strö salt i såren.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Är det inte dags för en intervju från klubben med vår sportchef = en statusuppdatering? Lägg upp på hemsidan och Facebook.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Modano: Lodin är min önskespelare in för att få lite fart och tyngd i anfallen och ett vasst kontringsspel. Tror att han kommer att ansluta till oss senare i år.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Svensson varken åker skridskor eller vet hur man passar. Inte äns Hockeyettan nivå. Erixon? Så odisciplinerad. Strömberg nej säger jag. Så vi behöver backar. Vi behöver backar kan spela och våra forwards kan andas ut och köra på.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Rytter: frw går inte att hitta under uppspelsfasen och när en back får pucken på offensiv blå så ramlar den snart ner i ett sarghörn där endast motståndaren befinner sig.

Blir det mot förmodan ett skott så blockeras det eller går utanför…
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Synct: Mm det finns många forwards som spelar såhär så det måste vara något man tränat på och inarbetat. Men det hjälper uppenbarligen inte i långa loppet. Det ger också en signal till backarna att man inte behöver flytta upp
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Synct: Tycker att ett annat problem vi har är vår oförmåga att spela ett uppspel korrekt. Skeå hade magiska uppspel och spelade sig ut ur zon utan problem i stort sett varje gång, medans det var tvärtom för oss. Vi kom aldrig i anfall som en enhet och oftast fick våra forwards inte pucken i fart i uppvänd riktning. Tycker att det är grundspelet som behöver ses över, för idagsläget är vårt enda grundspel långa diagonalare till stillastående spelare vilket gör det väldigt svårt att på något konstruktivt sätt skapa ett anfall.

Sedan så tycker jag att många av de gånger vi blir fasst i egen zon är just för att vi inte klarar av att komma ut ur zon som ett lag. Ingångar och utgångar är vi nog tyvärr sämst i hela ligan på just nu, vilket är tråkigt, för hade vi haft Skellefteås grundspel hade vi nog kunnat göra 4-5 mål varje match, för den spetsen har vi
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Labban: Precis, känns som att offensiven blir superlidande, lite som att man har i baktanken hela tiden att jobba hem stenhårt NÄR vi tappar puck istället för att faktiskt skapa något när man är i anfallszon, livrädd att tappa puck och åka på en kontring. Jonte är oftast först hem bland forwards nu och jobbar STENHÅRT hem och backcheckar, man börjar undra om offensiven får lida alldeles för mycket på grund av det tänket, han ska vara vårat största hot offensivt och tänka attack så fort han är i anfallszon. Ja det är väl en jävligt svår balansgång, speciellt när backsidan ser ut som den gör. Just så känner jag för Jonte nu iaf, att han verkligen vill göra rätt istället för att spela sitt spel och vara producerande spelaren han ska vara.

Jag tar bara Jonte som exempel, jag hänger inte ut han specifikt, det är bara så jag känner att det ser ut i offensiven för att vi inte skapar något.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Det handlar om att göra sig spelbar också. Vågar man ligga nära där pucken befinner sig gör man sig spelbar. Det är ofta våra forwards inte har några alternativ när det är fem pers i motståndarlaget som försöker ta pucken av denne. Det går inte bara åka runt och glida, man måste aktivt delta i spelet.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Synct: Ja, precis. Tycker mig se den tendensen. Man kanske har snackat om att forwards måste delta mer i hemjobbet i mittzon och därför vågar man inte riktigt anfalla om det inte blir en helt uppenbar chans. Är väldigt ofta vi gör helt fruktlösa anfall utan understöd. Någon kanske glider över offensiv blå och ser "äh det här var inte värt det, jag skyndar mig och byter istället"

Vi skulle behöva spela mycket mer samlat och åka mer skridskor för att få någon ändring på spelet. Och bara långpassningar om det är bra lägen till det, inte på rutin.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Rytter: Ja och är beredd att hålla med dig om att det behövs in mer spelskickliga backar. För är det nått Nubben inte var så bra på så var det att bygga en modern backsida.
Han har fastnat lite i det gammalmodiga i hur man balanserar ett backbygge. Svensson, Erixon och Strömberg är alldeles för trubbiga med puck. Vi har råd att ha MAX 2 av dem i lagebygget. Men inte 2 av dem i topp 6.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Labban: "medans resten glider runt kring offensiv blå och undrar vad som händer, om det är vårt att ta sig in i anfallszon och hjälpa till." Noll tillit till backarna vid en eventuell kontring?
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Rytter: Det är inte bara backarna som inte vågar delta i anfallet. Våra forwards är också för sega med i svängarna och det är ofta en kille som checkar, medans resten glider runt kring offensiv blå och undrar vad som händer, om det är vårt att ta sig in i anfallszon och hjälpa till.

För mycket tittapå-hockey helt enkelt.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Dubbeld:

Varför tappar anfallarna pucken? Är det för att de är kassa eller för att de inte får hjälp av backarna, ingen back som gör sig spelbar, ingen back som hoppar med i anfallet för att skapa ett numerärt övertag. Är det så att forwards blir för ensamma i offensivzon så de måste försöka göra detta själva och hamnar i svåra situationer och tappar pucken eller måste prova svåra passningar/lösningar?

Jo jag har sett de flesta matcherna och tycker det är tydligt att försvararna drar ner tempot och begränsar offensiven. Det finns många fina omställningsmöjligheter men istället för att gå offensivt spelar man back-back och låter motståndarna få en chans att gruppera sig. Väldigt få vågar dessutom vara med i spelet i anfallszon. Men det är framförallt två saker jag tycker påverkar offensiven 1) möjligheten att snabbt komma ur press och vara kreativ och skapa snabba spelvändningar 2) Deltagandet i spelet i offensivzon, backarna står statiskt på offensivblå utan att vara delaktig i anfallsspelet. En åkning in mot mål eller öppen yta är ju en offensiv aktion som gör att motståndarna måste tänka till eller riskerar att tappa räkningen.

Det jag är osäker på är ifall det är kunnandet eller taktiska direktiv som hindrar detta.

Men faktum är att alla lag jag sett er mot har försvarare som går med i anfallen och är betydligt mer offensiva i tanken, detta hjälper deras anfallsspel trots att de inte kan stoltsera med samma starka namn som er.

Är ju jävligt märkligt att era anfallare gått från stjärnor i SHL, NL, KHL, NHL och landslagsmässiga till att inte duga så att det behövs fler forwards.

Ni har tillräckligt bra namn i Lander, Pettersson, Hanzl, Dalen, Halloran, Wedin, Hartman och ifall dessa inte kommer upp i kapacitet tror jag inte en ny forward t.ex Lodin helt magiskt kommer få dessa att prestera enligt förväntningar.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
mikenomad: större problem är ju strömberg, wedin, dahlen, ep när de kommer till ledaregenskaper, hittills. Kan tycka att de brinner för lite hos dessa. Alibispelar just nu.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Kerstin_k: Jag utgår mest ifrån att jag tycker forwardssidan helt plötsligt blev tunn nu när Oliver lånas ut. 13 forwards är i tunnaste laget.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Puckat: Erixon spelar ungefär som Erixon brukar spela. Dvs lojt, men ligger rätt i banan och gör mestadels sitt jobb. Gör väl inte så många fel hittills, men i ett lag som skriker efter aggressivitet så är väl inte han någon favorit direkt.

Vi har ju mycket mer defensiv skicklighet nu denna säsong jämfört med förra. Då hade vi Zajac och Bohm t.ex som sög på i stort sett allt de gjorde. Men man kan ju inte bara parkera bussen för att vinna matcher.
Låst ämne

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Puckat: Förutom den obligatoriska skitutvisningen i fel läge , VARJE match ? Nä annars går de bra
Låst ämne

2386031 · »